HET LANGE LEVENTJE VAN JO DE WITTE: ORGEL TRAPPEN BOERTIG EINDE TE AALST, CANTATE DOMINO GRANDIOOS TE GENT De Voorpost - 30-9-1977 - 15 «Airport 77» vermeldt in de hoofdrollen James Stewart. Jack Lemmon. Brenda Vaccaro, Christopher Lee en Olivia de Havilland. Een schatrijk kunstverzamelaar, Philip Stevens (James S(ewart) schenkt zijn verzameling aan een museum in Palm Beach. Ter gelegenheid van de opening van het museum nodigt hij vrienden en kennissen uit. De ver plaatsing van Washington naar Palm Beach zal geschieden met zijn j.. privé-vlicgtuig, een Jumbo 747. Aan boord bevinden zich eveneens kunstwerken van onschatbare waarde. S Terwijl voorbereidselen voor de vlucht worden gemaakt, slagen misdadi gers er in zich ongemerkt aan boord van het vliegtuig te begeven dit met i; medewerking van de co-piloot. De Jumbo 747 zal 's avonds vertrekken met al zijn vooraanstaande en rijke gasten. Op hét laatste nippertje komen Steven's dochter en klein- zoon mee aan boord. Tijdens de vlucht gaat het er spoedig vrolijk aan toe. Maar de piloot Gallagher (Jack Lemmon) wordt uit de cockpit weggelokt. Via het ventilatic-sistecm worden alle passagiers met gas bedwelmd. Het vliegtuig wordt door de co-piloot Chambers, naar een onbewoond eiland in de Caraïbischc Zee afgeleid. Daar zullen de kunstschatten overgeladen worden in een ander vliegtuig. Maar de Jumbo komt terecht m een plots opstekende storm, stort in zee en begint te zinken. De verdoofde passagiers ontwaken midden een nacht merrie. Sommigen onder hen zijn gedood of ernstig gewond. Het vlieg tuig ligt onder water op een zandbank Vermits de passagiersruimte onder luchtdruk staat en waterdicht is, zijn ze nog een tijdlang veilig Maar onder de enorme waterdruk moet vroeg of laat de kabine begeven. Operatie-redding wordt door de piloot op gang gebracht Ondertussen heeft Stevens alarm geslagen sedert de 747 van het radarscherm ver- i dween. Marine en Kustwacht zetten de opsponngsaktie in In het vliegtuig beslissen Gallagher en Buchek een laatste poging te wagen door met een reddingsbootje de oppervlakte te bereiken en noodsignalen uit te zenden, i Gallagher lukt. De moeilijke reddingsoperatie kan nu beginnen Luchtzakken worden geplaatst om aldus te trachten het vliegtuig van de zeebodem op te lichten. Velen vinden de dood in deze gewaagde operatie. Bij mirakel ontsnappen - de dochter en de kleinzoon van Stevens aan de dood. Het weerzien met hun vader is dus te aangrijpender. I Een flinke dosis spanning dus in beide produkties. Veel kijkgenot. WA.D.G Vandaag, vrijdag, opent cinema Feestpaleis opnieuw de deuren voor het publick. Evenals in -Palace» zijn twee zalen voorzien. Ook hier dus elke weck twee films. Een relaas over de opening leest u in onze volgende editie. In elk geval kan u vanaf vandaag kijken naar «Max Havelaar» en een oorlogsfilm, waarvan de titel ons is ontsnapt. Cine Palace brengt deze week «De lang verwachte Dag» van Jacques Besnard en «Airport 77». een produktie van Jennings Lang. «De lang verwachte Dag», met in de hoofdrollen Jean Lefèbvre. Pierre Tornade. Darry Cowl en Pierre Doris, speelt zich af in Saint-Laurent, een 8 klein dorpje waar de oorlogen altijd ver van weggebleven zijn. Grégoire, i. vroeger briefdrager te Parijs, oefent er de funktic uit van «Jan-doet-al». ■I Maar, door het feit dat hij niet van Saint-Laurent zelf is wordt hij van elke ernstige zaak weggehouden. i Wanneer hij zichzelf beschuldigt de brug die Saint-Laurent met de rest J van de wereld verbindt in de lucht te hebben doen springen gelooft niemand hem. Een ding telt voor de inwoners van het dorp, en dat is dat 1 een puitsc afdeling voortaan in het dorp vastzit De kinderen, al met ronde voorwerpen te spelen, die niets anders waren dan handgranaten, doden een Duitse luitenant. De Oberführer Muller deelt de burgemeester mede dat hij de doder b achtenveertig uren geeft om zich bekend te maken 1 't ls de paniek! Men moet een vrijwilliger vinden, een vreemdeling zou jjjc natuurlijk ideaal zijn. Er is wel Grégoire, maar hoe hem overreden? B Iedere dorpeling komt hem vinden, en belooft hem zijn gronden of I eigendom, om te bekomen dat hij zich zou aanklagen en hun leven zou I redden. Grégoire zegt eindelijk JA! I Hij gaat naar het kasteel door de Duitsers bezet om zich aan de Oberführer I te gaan aanklagen, die hem natuurlijk niet gelooft. I Plotseling na 'n ontploffing ontstaat een panische schrik onder de bezet- I ters die de grote trap van het kasteel afstormen. Grégoire op hun hielen en j in het voorbijlopen raapt hij een Duits geweer op. I Op het perron gekomen ontdekt hij een ongelooflijk schouwspel, de I Amerikanen zijn daar en de Duitsers steken de handen boven hun hoofd I ten teken van overgave I Grégoire. het geweer in de hand, lijkt ze wel allen gevangen genomen te I hebben. j Er blijft nog slechts de Held te vereren. zijn instrumenten die het ene al wat vaker dan het andere vlot bij de handelaar over de toog gaan, zeg aar die druk door onze bevolking worden bespeeld. De gitaar is zo'n populair ding, maar ook de kordeon en zelfs het orgel zijn vertrouwde voorwerpen ten huize. it orgel (we laten het kerkorgel met de vele pijpen buiten beschouwing) is natuurlijk een duur itrument. Toch zouden er in Nederland honderdduizenden (300.000?) van in huisgezinnen te vinden n. uk Aalst telt zijn fanaten al niet meer en zoals normaal is, zijn daar uitschieters bij: Anne-Marie uyndonckx, Louis Vermoesen, Werner Bellon en één der jongsten, Jo De Witte. Hier het licht op oen voor deze laatste. Jo De Witte is tweeëntwintig, slanke persoon met bijna spierwit haar, dus zeer blond, een beschei den iemand ook en de gelukkige bezitter van vingers die zich goed schiks plooien over het klavier van zijn Hammond T522 met toonwie- len. Een lijvig stuk is dat machien, 120 kg en met heel wat mogelijk heden. Voorde «petite histoire» er staan 9 voetpaden op («draw- bars», zeggen de kenners) en daar heb je zo'n slordige 253 miljoen mogelijkheden mee. Matematisch dan wel want, zo zegt Jo De Witte, «als je d'er honderd goed kunt van gebruiken dan ben je al aardig op weg». Als we het goed begrepen hebben dan zit daarjuist de kunst van het orgelen: jouw instrument beheer sen, kombinaties zoeken, de regis ters de baas zijn en dan maar oefe nen, oefenen dat de klankschake ringen er zo uitsnettCISIÏ Vcruer dat je de tango van een fox-trot weet te onderscheiden, met je voet over de baspedalen leren «lopen» enz. Een hele bedoening dus en als je daar nog wat gevoel kunt aan toe voegen dan is het ook nog erg ge nietbaar. En dat kan Jo De Witte wel. De Witte en zijn elektronisch orgel zijn onafscheidbaar (EL) TOEVAL Maar hoe begin je daar aan? Domme vraag natuurlijk, maar je leert er wat mee bij. Jo is geboren Aalstcnaar (3.8.55), altijd een vlotte leerling geweest en toen ie school liep in het Sinl- Maartensinstituut voelde hij wel iets voor muziek, «zonder mij daar goed van bewust te zijn», voegt hij daaraan toe. Wel vrijde hij toen al de muze op in het koor Cantate Domino. Als koorknaap hoor je het orgel al eens vaker klinken maar of dat zulks je meteen in de greep van de Hammondmuziek zet. hebben we niet gevraagd. Feit is. op een dag kwam hij er toe zelf te muziseren. «Nogal toeval lig. zegt hij, ik zat in het VT1 en toen ik eens een jaarbeurs bezocht, was ik plots bekoord. Ik schreef mij in voor een kursus van Ham mond te Gent, ik kocht mij een orgel. We kregen daar les van BRT-organist Paul Tutger.» En of hij daar wat aan opgestoken heeft. «Ja maar, zegt Jo, zelfs dan moet je er zelf nog heel wat voor doen. Rutgerben ik veel dank ver schuldigd, maar in feite ben ik auto-didakt.» SONOR BAND En zo ging dat maar verder: uren aSü ïiei xiavier zitten, een of ander stuk leren, en nog 'n en nog een Tot hij een urenlang repertoire had opgebouwd, zo lang zelfs dat Jo De Wine uit het hoofd zestig el pees van zijn groot voorbeeld Klaus Wunderlich kan naspelen. Podiumervaring was er ook vrij vlug bij want in 1972 stapte Jo met de Sonor Band (jawel, die met Inge Summerland) in de boot. Dat te; it Festival van Vlaanderen 1977 zit er weer op. Vlaanderens groot muziekfeest, dat elk jaar p ilzenden in kerken en konsertzalen lokt en solisten, ensembles en dirigenten brengt die we Alers noot in levende lijve te zien of te horen krijgen kende opnieuw overweldigende ^tsessen, maar liet tevens, en dan vooral te Aalst enkele bedroevende indrukken na. ouverture), Mozart (40e sym fonie) en Schubert (9e symfo nie) klonken onder zijn handen bijzonder doorvoeld en tot het uiterste gedetailleerd. Steeds Orgelen is Jo's lang leven (EL) betekende meteen wekelijks repe teren en optreden. Een goeie leer school een aangename tijd ook. Intussen stak Jo De Witte ook zijn diploma van technisch tekenaar op zak en na een zekere tijd werken te Brussel en dagelijks het land rond toeren werd hij in '75 demonstra- tor bij Hammond-organ Antwerp. Dat was natuurlijk pas voor je be roep je hobby uitoefenen, het was werk op hoog niveau, in de krin gen van de felste orgelliefhebbers, Jo leerde het hele gamma orgelty pen kennen en fijner nog, demon streerde zelfs in het buitenland. SOLO Ook het soleren begon: 2 maal in Zwitserland ('74 en '75), Neder land en Luxemburg, over heel België natuurlijk (in '76 twee maand lang in Middelkerke). Een lange, lange reeks huwelijken, ju bilea, banketten, mode-shows, re cepties, konserten en feesten al lerhande. Het leger kwam daar evenwel een FESTIVAL VAN VLAANDEREN 1977 Gustav Mahlers achtste "sym fonie. Maandag 26 september 1977 zal in het Belgische mu ziekleven een onuitwisbare da tum blijven. In de Gentse Sint- >t Lyceum Club Ensemble, igfckon Ton Hellinidon». was gd laatste groep die optrad in jjdze stad. Een groot spektakel. ;ejj artistiek echter weinig om it lijf had. Veel lawaai op be- Ïde momenten, langdradige :eurende muziek door en- instrumentalisten die eer- jr in een Grieks restaurant is horen. Veel gedans, voe- igestamp en een mode- )w van traditionele kleder- ichten. Voor dit alles, jawel, i staande ovatie. Voor de ippe musici van de London >j_. ifonietta enkele dagen voor- n, een koel, beleefd ap- d us. Elkeen zal het er met ons de ;r eens zijn dat het Festival 11 Vlaanderen voor alles een lc|iziek-festival moet blijven. t alle respekt voor de folklo- n' Sche waarde van het Bkse gezelschap, zijn we 'j( i oordeel dat men het voor spektakel gebruikte geld be- ro1 had besteed aan een goed le nist«Pro Arte» speelde het 10 |maals klaar om Eduardo Pueyo in Aalst te krijgen, kei reeds dit feit is voldoende het Festival een blosom de ngen te doen krijgen. het Festival van Vlaande- i in al zijn glorie wil meema- imoet naar Gent, Brussel en lere grote steden. Dit heb- i wij voor onze lezers ge- te »n. Gent blijft nog steeds de ee ederstad van het Festival en nil is daar ook dat de mooiste evuenten te beleven vallen, iken we bijvoorbeeld aan de 'ergetelijke liederavond or i de bariton Hermann Prey. nen met Dietrich Fischer- or skau behoort hij tot het er m der liedzangers. Her- or in Prey, aan de piano bege- g( door Geoffrey Parsons ver eelte balladen van Schubert, 3k we, Schumann en Wolf. i ongelooflijke voordracht, et rst verstaanbaar, gedekla- riierd en gezongen tegelijker- M( Ie Gentse opera konden we lor ineens kennis maken met 8 I even groot, zij het dan idiuwelijk fenomeen uit de M< irawereld: Birgit Nilsson. Als tingner en Richard Strauss- lolkster is ze ongeëvenaard, t Gent werd het dan gelukkig vlgner: uit «Die Walküre», het le de bedrijf zong ze de Ier lekbede van Brünnhilde In Ter Rozen trad in hel kader van het festival van Vlaanderen een Grieks ensemble op. (EL) «War es so schmahlich».. en uit Götterdammerung, even eens uit het derde bedrijf «Starke Scheite schichtet mir dort». Ze «d bijgestaan door de prachtig zingende bariton Siegmund Nimsgern. Deze laatste moest op bepaalde ogenblikken, om Nilssons stemgeluid te kunnen evenaren sterk verdedigen. Waren Nils son en Nimsgern de grote figu ren van de avond, de grote ver rassing, laat ons maar zeggen openbaring, was het orkest «Die Junge Deutsche Philhar- monie», een drie jaar terug op gericht jeugdorkest Het werd geleid door de schitterend werk verrichtende dirigentHans Wal- lat. Met de ogen dicht was het nauwelijks te geloven dat hier een jeugdorkest aan het werk was. Geen enkel Belgisch be roepsorkest klinkt zo mooi. Naast de begeleiding van eer der genoemde operafragmen ten speelden ze de beroemde Tannhauser-ouverture. Rond uit prachtig. Het Belgisch Jongerenorkest dat onder Fre- derik De Vreese musiceerde op de Festival-happening in de Sint-Pietersabdij raakte nau welijks aan de enkels van dit jonge Duitse ensemble. Vaste gast op Vlaanderens muziek feest is het Amsterdamse Kon- sertgeDouworKest. up 3 sep tember speelden ze onder de leiding van de Russische diri gent Kirill Kondrasjin in de Ge ntse opera. Michel Béroff was solist in het pianoconcerto voor de linkerhand van Maurice Ra- vel. Naast dit werk werd van de zelfde komponist de «Valses nobles et sentimentales» uit gevoerd en de bekende «Symphonie Fantastique» van Berlioz. Dit koncert bevatte weinig boeiende momenten. Kondrasjin liet het orkest tame lijk mat en weinig geïnspireerd klinken. Onder Haitink hebben we het ensemble beter horen musiceren. Ravel klonk onder Kondrasjin al te weinig frans, laat staan Raveliaans. Berliozde kom ponist zelf deed het meest on mogelijke om zijn muziek boei end te maken kompositie vond in de Rus een zeer nuch ter vertolker. De Symphonie Fantastique heeft een uiterst bezield dirigent nodig om er gens te kunnen aanspreken; een dirigent die met hart en ziel de op zich zelf weinig zeg gende materie te lijf te gaan. Daarvoor was Kondrasjin niet de geschikte man. Van grotere allure was Zubin Mehta aan het hoofd van het Israel Philharmonic Orchestra. Beethoven (Egmont- wist Mehta de kern der werken te raken. Mozarts veertigste werd, zoals het in feit hoort, in mineur-stemming gespeelt. Een dramatische Mozart, los van alle speelsheid; meer ern stig dan doorgaans het geval is. Ook in Schubert toonde Mehta zich van zijn beste zijde. Onder zijn leiding wist het werk ons meer aan te spreken dan des tijds onder Haitink en zijn Con certgebouworkest. Kamermuziek kwam in dit Fes tival 1977 al te weinig aan bod. Maar wat we hoorden was doodgewoon van een verbluf fende schoonheid. Het Cleveland Quartet (dat niet te maken heeft met het be roemde Cleveland Orchestra) speelde drie strijkkwartetten van Beethoven: opus 18 nr. 3, opus 95 (Serioso) en het magi strale opus 127. Een vertolking die niets te wensen overliet. Prachtige instrumenten en on gelooflijk goede musici. Ze brachten een sterk ontroe rende Beethoven, tot in de pun tjes afgewerkt en uiterst gaaf gespeeld. Met grote hartstocht gingen ze de muziek te lijf 'en verloren geen moment de haast konstante spanning die Beethoven in deze muziek leg de Een der meest grandioze mani festaties die ook maar denk baar is blijft een uitvoering van Baafskatedraal beleefden we op die dag onbeschrijflijke mu zikale gewaarwordingen. On der leiding van Michael Tilson Thomas (Raphaël Frübeck de Burgos werd voor een drin gende operatie in een zieken huis opgenomen) werd Mah lers achtste, bijgenaamd «der Duizend» op ongeëvenaarde wijze tot uitvoering gebracht. Men hoeft maar even een plaatopname van dit werk te be luisteren om een idee te heb ben van wat hier in werkelijk heid werd gerealiseerd. Naast acht solisten, het Philharmonia Chorus, het Chor der Stadti- schen Musikvereins e.v. Düs- seldorf en het Philharmonia Orchestra (vroeger New Phil harmonia Orchestra) ver leende de Aalsterse Schola Cantorym Cantate Domino haar medewerking Naast de Belgi sche alt Ria Bollen, die schitte rend en ontroerend overkwam, waren de jonge Aalstenaars de enige medewerkers uit ons land. Een foutieve inzet te na gesproken slechts weinigen zullen het gemerkt hebben is de enige kritiek die we kunnen leveren op de jonge Aalsterse medewerkers. De stemmen klonken prachtig: ontroerend- kinderlijk. zoals Mahler het verwachtte. Voor de rest, een muzikale avond waar geen woorden voor te vinden zijn. Artrirp Do Grnpvp streepje door trekken. Dat verhaal is evenwel nu einde oktober uit verteld. De tijd is dan weer aan het orgelen. «Professioneel?» vragen we. «Eerst kunnen.» antwoordt hij. Hoe dan ook, Jo De Witte vindt u aan de Klaterbaan 65 te Aalst. Niet in de woon- of zitkamer, neen, maar in de kelder, in zijn eigenste studio, zeg maar werk kamer. Daar is zijn hemel, tussen de grote luidsprekers, het orgel en de foto's van de internationale grootmeesters op het gebied: Wunderlich natuurlijk; ook de Belgen Paul Rutger en André Brasseur. «'t Is mijn enige hobby, een passie zelfs...» zegt hij. Jo zet zich aan het klavier en hij zet Jobim's «Girl from Ipenia» in. 't Is bijna «Wun derlich»... René De Witte

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 15