E JONGE EN SOMS PRI NAAR MODERN BALLET OORSPI) VAN HELI AALST OP DE «SPITSENSCHOEN» AKADEMIE VOOR BALLET BALLET IN EN OM DE STAD STEDELIJKE AKADEMIE VOOR MUZIEK, BALLET EN TONEEL Aan de Aalsterse A kademiei meest suksesrijke disciplin 4 jaar voorbereidend onderwijs 2 jaar lager onderwijs 2 jaar hoger onderwijs 2 jaar uitmuntendheid Samen 12 jaar, waarna men de regeringsmedaille kan halen. Men kan les volgen vanaf 8 jaar - uitzonderlijk iets jonger. 14 - 14-10-77 - De Voorpost Deze leidt nu opnieuw, na een heel kundige behandeling, de dans bij de meer gevorderden. Er is een tweede lerares aangenomen die in de eerste vijf leerjaren de maat aangeeft, want zowat 200 leerlin gen -ballerina's zijn in de «ballet klas» ingeschreven (allemaal meis jes). De afdeling ballet in de Akademie is, zoals overal, klassiek gericht. Blijft het daarbij? Voorlopig wel. Maar, zo zei ons direkteur De Lom- baert, er groeit niet in het minst bij de leerlingen een verlangen om er modern ballet bij te nemen Dit is volgens de direkteur een haalbare zaak, maar vaste plannen zijn evenwel nog niet uitgewerkt. Hij sprak in dit verband ook over zijn ervaringen in Duitse beroeps (hoge)- scholen, waar erg veel be lang wordt gehecht aan de bewe gingsleer. Zelfs muzikanten moe ten minstens één uur per week be wegingsleer volgen. Juist bewegen is ook: zich goed opstellen tegenover anderen (hou ding en beweging op het podium bijvoorbeeld). Maar zoals een mu zikant naar anderen moet luisteren, moet men in het ballet ook andere dansers en danseressen leren op merken. Les Petit s RatS' van de Koninklijke Harmonie St. Cecilia Lede (EL) Magda Paepe in een siert Vooral de historische dans boeide mij geweldig SJ Vorig weekeinde hebben we ons ondergedompeld in de wereld van het ballet in en om Aalst We gingen onze pirouettes maken in de verschillende inrichtingen waar men poogt de leerlingen hun beste beentje voor te zetten, met uiteraard de «Stedelijke Akademie voor Muziek, Ballet en Toneel» als prima ballerina. Er zijn verder nog een aantal privé-scholen (Aalst, Gijzegem, Lede) waar men zich eveneens welgemeend inspant Liefde voor het vak ontbreekt er evenmin. Maar de werkingsmiddelen en mogelijkheden variëren. De scholing is er minder «professioneel», en verloopt telkens in een ander dekor. Er zijn onmiskenbaar niveauverschillen waar te nemen. Een andere opmerkelijke zaak is het feit dat amateurs-ballet een aangelegenheid is die uitsluitend meisjes aangaat, altans wat het klassiek ballet betreft In de Stedelijke Akademie was er vorig jaar één jongen die zich aan ballet waagde, maar deze witte raaf heeft de balletschoenen voorgoed opgeborgen. Reden: zijn makkers (die op hun leeftijd voornamelijk oog voor voetbal hebben) lachten hem uit Maar dit en andere zaken doen we verder nog wel uit de doeken. Ballet is inderdaad een wereld apart We vroegen uiteraard eerst direkteur De Lombaert naar zijn inzichten en intenties omtrent de stedelijke balletschool. Hij toonde zich ter inleiding zeer verheugd om het feit dat de balletklas onmiddellijk de juiste pas had gevonden na een moeilijk jaar waarin een lerares was weggevallen. UIT DE AFZONDERING HALEN In onze scholen is het nog zo, ver volgde direkteur De Lombaert, dat alle vakken in afzonderlijke schui ven opgeborgen zitten: orkest, in strumenten, zang, ballet Men vult elkaar op die manier niet op de ideale wijze aan. Meer dan exa mens, zal samen-werking de leer lingen motiveren om steeds beter te presteren. Een leerling zal in een orkest bijvoorbeeldbeter de tekor ten van het eigen muzikaal vermo gen inzien, en dus ook aange spoord worden om de studie ern stig door te zetten. De leerling zit wel onder een zekere discipline, maar hij (of zij) weet waarom Men moet tot een geheel komen, sam- len musiceren en samen ballet uit voeren. Perfektie moet uit samen werking komen, en niet andersom. Wanneer men de kunst van het woord, de beweging en de muziek bijeenbrengt, kan dit niet anders dan vruchtbaar op elkaar inwerken MENTALITEIT Direkteur De Lombaert die ook lesgever is aan het Konservatorium te Brussel zei ons ook dat er evenwel een verandering van men taliteit waar te nemen valt. Totnog toe leende men vooral het oor aan oude muziek, en durfde men zich niet al te ver in de moderne muziek wagen. Maar ook avant-garde mu ziek kan best op zijn plaats zijn in een akademie Ze schrikt de uit voerders nog af. Maar die moeten dan wel de goede muziek eruit kie zen. NAAR BUITEN De heer De Lombaert voelde ander zijds veel voor nauwere betrekkin gen met de verschillende kulturele verenigingen in de stad (muziek maatschappijen, toneelverenigin gen. bijvoorbeeld). Daar vormen de leden veelal een «eigen school» en houdt men nogal aan de eigen grenzen, vaak uit konkurrentieel oogpunt. Er zou in de stad wel een opener kultureel klimaat kunnen groeien. Gerd Huivoet repeteert ma) Evenwicht behouden is een kwestie van oefening, mijnheer (JM) BEJART'S SCHADUW TE AALST We begonnen dus onze «audities» in de Stedelijke Akademie, en had den het geluk daar onmiddellijk de lerares van de hoogste balletklas sen aan de praat te krijgen: Chris tine Goosens. In haar zwart oefenpak lange haren achter in de hals ingetoomd bewoog ze zich zó gewoon en gracieus, dat we hier al dadelijk een geraffineerde opleiding achter vermoedden. Dat klopte. Haar op leiding begon in het Antwerpse «Stedelijk Instituut voor Ballet», waar Jeanne Brabants direktrice is. Daarna stelde ze haar kandidatuur bij het «Ballet van de Twintigste Eeuw». Maurice Béjart hield na een auditie met 60 deelnemers vier kandidaten over. Zij was erbij. Na acht maanden kwam de tegenslag: twee verschoven wervels. Slechts met een doktersattest kon het kon- trakt verbroken worden. Later volgde een heelkundig ingrijpen. Hiervóór was ze echter al lesgeef- ster in Aalst (januari 1975). Ze had in Antwerpen pedagogie gestu deerd. In Aalst geeft ze les vanaf het vijfde jaar. In Turnhout heeft ze onlangs een privé-school geopend, zodat ze hier nog slechts op dins dag, donderdag en vrijdag les geeft. De akademie in Aalst voldoet haar intussen in hoge mate. De geest is er goed en de akkomodatie om les te geven ideaal: er is altijd pianobe geleiding. Eén nadeel: het balletlo kaal is eerder te klein. De ideale leeftijd om met ballet te beginnen ligt volgens Christina Goosens rond 8 k 9 jaar. Het li chaam heeft dan al de nodige ste vigheid en de kinderen kunnen op die leeftijd al ernstiger redeneren. Een verklaring waarom zo weinig jongens klassiek ballet volgen, ligt volgens haar in de aard van de jon gens zelf op die leeftijd voetbal len ze nog liever en in het kli maat waarin ze leven: ze worden allicht uitgelachen, als ze dèaraan beginnen. We zagen Christine Goosens les geven aan jonge dames die naar ze zei uit «overtuiging» balletles volgden, hoewel ze geen beginne lingen meer waren: vier ballerina's uit de hogere klassen hadden vroe ger zelfs nog bij Lydia Chagoll ge danst. Maar allen waren ze nu naar een jeugddroom teruggekeerd Ook Magda Paepe die, zoals be kend, van lichaamsbeweging wel een en ander afweet, huppelde zich in het zweet, want Christine maakte het de ballerina's zeker niet gemak kelijk. Een gracieus schouwspel was het anders wel. Waarmee we wilden zeggen, dat de Academie te Aalst kwaliteitsballet waarborgt. SAMEN ZOEKEN OF PEDAGOGIE IN DE DANSKUNST Met Gerd Holvoet, de andere ballet lerares (tot het vijfde jaar) hebben we lang gepraat. Deze ras-artieste verrastte ons door haar ruime ken nis en veelzijdige opleiding. We za gen haar oefenen met een groep dansers en danseressen van «Al- kuone»En het trof ons in hoeverre ze deze jonge mensen bij haar ideeën betrekt. En hoe graag deze met haar samenwerken. Professioneel werk van zeer hoog gehalte. Zij maakt het zichzelf niet gemakkelijk, werkt lang aan voor bereidingen, aan choreografie dus en zet door tot ze bereikt wat ze wil. Zij is in Aalst eerst in Alkuone te rechtgekomen (februari dit jaar) en pas sinds het begin van dit school jaar in de Akademie (de kontakten hiervoor waren nog onder voorzit ter Marcel Crombeen gelegd). Haar opleiding en aktiviteiten zijn indrukwekkend: aanvankelijk wou ze naar het teater. Aan het konser vatorium te Brussel volgde ze to neel (stage KVS Brussel). Er waren echter hier teveel studenten en ze koos op aandringen van Mimi Crombecq de richting dans. Ze kwam terecht in de «Folkwang- hogschule» te Essen (Duitsland) een professionele hogeschool op gebied van teaterdans. Naast de praktische opleiding volgde ze pe dagogie (dit bestond hier toen nog niet in een beroepsschool)Ze nam gans de Europese folklore door, en specialiseerde in de historische dans. Na Essen gaf ze een jaar les te Nijmegem (Nederland), en meer dan twee jaar in Studio Herman Teirlinck. Ze geeft nu al vier jaar lang balletlessen in Strombeek- Bever en sinds kort dus ook te Aalst aan de Akademie, en aan «Al kuone» met wie ze volop het pro gramma inoefent voor de viering van het twintigjarig bestaan van deze groep. In haar balletlessen gaat ze zeer traag vooruit, maar wel metodisch. Een vierde van de les laat ze de kinderen improviseren, naast het verplichte technisch programma, dat zwaar is voor kinderen. De meeste leerlingen komen uit de lagere school. Wanneer die echter aan de humaniora beginnen, blij ven ze veelal weg. En toch heeft juist dan, wanneer de geest meer en meer ingeschakeld wordt, het lichaam nog meer beweging nodig Sommige kinderen worden van thuis uit verplicht om ballet te vol gen, andere komen om de «naam» te hebben aan ballet te doen. R?n zeker snobisme dus. Maar er zijn merkwaardig genoeg ook meisjes die door hun moeder gestuurd worden, omdat zijzelf er nooit de kans toe gehad hebben. Meisjes die evenwel geen hart hebben voor het ballet vallen er vroeg of laat toch af. En het feit dat men geen jongens vindt bij het klassiek ballet, berust voor een stuk op historische grond (tot voor een paar eeuwen was het ballet taboe voor vrou wen), maar ook op een verkeerde mentaliteit. Het is nu eenmaal zo dat mannen die deelnemen aan romantisch ballet gemakkelijk als homofielen worden aanzien omdat alles er zo «verwijfd» aandoet. Maar klassiek ballet kan ook zonder overdreven romantisme, zodat ook jongens zich er kunnen thuisvoe- len. Er is gelukkig een demokrati- seringsproces bezig. Wat de opleiding betreft moeten we zeggen dat begaafdheid slechts door technische ontplooiing wordt onderstreept en dat een degelijke vorming dus nodig is. En diegenen die het uit behoefte aan beweqina doen, blijven het volhouden. Ten slotte is ballet niet gemakkelijk. En er treedt ook een demokratisering op in die zin, dat ballet toegankelij ker is geworden voor een breder publiek. Daar is het modern ballet niet vreemd aan. «Bij Alkuone bijvoor beeld, geven we een klassieke op leiding, maar eveneens jazz- oefeningen en rek- en lenigheids oefeningen». Over de Aalsterse Akademie zei Gerd Holvoet, die uit Mechelen naar hier is overgewaaid, ons nog dat de geest er goed is, «want ik kan alleen in een goede sfeer wer ken. Zonder medewerking, ook administratief, hou ik het niet vol» We vernamen ook dat er reeds een balletavond werd gepland voor de maand mei, in samenwerking met andere representatieve kunstrich tingen in de Akademie. Maar de zaak moet nog verder uitgewerkt worden. WILFRIED LISSENS Mevrouw De Witte, lerares aan de balletschool te Gijzegem. (JM) Het ballet «ontsprong» uitisdam meer bepaald de «Morsica4 stri nen en de Moren als temaF Deze dans waaide over naérg g feesten in het begin van d| De Franse koningen, doe pracht en praal gesteld men deze dans op in hun kels. Catharina de Medici, liaanse maar in 1560

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 14