H Achter De Hoelissen •SCHUDDEN AAN DE KAUWG0MBALLENB00M VAN ELLY EN EEN BUIL OP HET HOOFD EDUARD0 DEL PUEY0: DIEPZINNIG BEETH0VENVERT0LKER CLAERHAEGSE TONEELFEESTEN D0MM0DESTUSVAN ASSCHE WORDT TE EREMB0DEGEM HERDACHT 1 28 - 21-10-1977 - De Voorpost De Baardgemse toneelkring «Hoop in de Toekomst» komtl met «Boefje» op de planken van de zaal Ons Huis. Mare De F is druk bezig de jonge Patrick De Troye de rol van Boefje te L helpen inoefenen. Ze spelen begin november, kaarten kun-r nen bekomen worden bij Maria Spinoy, Hoogstraat 25r| Baardegem, tel. 052-35.72.96 elke werkdag van 18 tot 20 uur. L De v.z.w. Noordstarfonds. kulturele stichting van de Vlaamse verzekeringsmaatschappij «De Noordstar en Boerhaave» schreef een wedstrijd uit tot bevordering van het liefhebberstoneel. Al de mededingende vereni gingen vertoonden één en hetzelfde stuk «Klacht tegem onbekende» door Eddy de Vries. De toneelgilde Hogeri Op behaalde de derde prijs ter waarde van 20.000 fr. Als eerste stuk van het seizoen brengt Arbeid en Kunst ditl week-end «Harten twee, harten drie» van Paul Rodenko 'n^f(l Cn h- een regie van Walter Bom. 1n een plezierige improvisatie doei de natuur ons een originele oplossing aan de hand om de dagelijkse sleur van het huwelijksleven te doorbreken. Te gelijkertijd gunt hij ons een kijkje achter de schermen van het toneelbedrijf. 21.22.23 en 24 oktober Medewerkers: Oscar Callebout, Francine De Bolle, Guido Delplace, André Hendrickx. Hubert Janssens, Ronald Schollaert, Hubert Van Geert, Maggie Van Hoorde en Rik Van Hoorde. De voorstellingen in de stadsschouwburg beginnen om 20 uur. Voor de laatkomers of diegene van het laatste nippertje nog vlug een tip. Er is geen parkeermogelijk- heid meer op de koer van de school. Het stadsbestuur! gaf formeel verbod. De poort zal gesloten en in de omgeving van het Vredeplein je auto kwijt raken is nog altijd geen klein bierZoeken maar, een tip geven wij niet, die houden wij voor ons zelf. De Schakel, nog niet helemaal bekomen van het sukses van «De Paus» denkt reeds ernstig aan het tweede stuk. g Het wordt wel een uitdaging. «Een dag uit de dood van Piet Snot» is een zwaar psychologisch stuk van Peter Nichols, dat handelt over een spastisch kind. Ella Looman zal deze rol voor haar rekening nemen. De gekende regisseur Roger leze De Wilde, ook leraar van de toneelschool van de Akademie. voert de regie. Verdere medewerkers zijn Dolf Sedeyn. Chris Verhoeven, Marie-Rose Daelman en Ulrik De Boitse- lier. fem De heer Albert Waegeman is tot ere-voorzitter van het 'olv' gezelschap «Voor Taal en Vrijheid» benoemd. De nieuwe voorzitter is Paul Sonck. Niet zonder enige moeilijkheden zet Jo Beeckman het stuk «Viermaal an ders van Barillet en Gredy, op te voeren op 6 en 7 november op zijn poten. Hubert Janssens, de man van het licht, doet nog altijd verder hopend dat jongere mensen in de toekomst zijn taak zullen kunnen overnemen. En Jan De Lichte, KLV werkt met man en macht. In de hoofdrol Ronald Schollaert. Roel Van de Plas eek in heil ccc 0< laai loor io rd én ng let; de oer laar zullen zandtapijten met het motief van «Het Jaar van het Dorp» wor den gelegd en met het Streuvels- motief en komen ook werktuigen i.v.m. de vlasbewerking vroeger alsmede werken van plaatselijke kunstenaars en dokunienten van Stijn Streuvels aan bod. Verder zijn geleide bezoeken aan de abdij Affligem voorzien op 13, 15, 20 en 27 augustus en zulks in de namiddag. Op zondag 13 en dinsdag 15 oogst is er van 11 tot 14 en van 18 tot 22 u mogelijkheid tot dineren in het Kultureel Centrum Affligem. Op het dankfeest werd hoofdver tolker Arnold Van de Perre gehul digd wegens het feit dat hij reeds 25 jaar op de planken staat. Zijn eerste optreden was als «Kindcke Jezus» in «Naar waar de ster bleef stille staan». L.H. ELLY EN RIKKERT EN TJENS-COUTER TE AALST Eduardo Del Puevo te gast in de stadsfeestzaal (SJ) Verleden week-einde was een lange wandeling in de herfstige wereld van de pop, zeg maar rock want pop is goed voor Abba en de crooners, de rock dus van Tjens-Couter en Abigail. Verder ook een uitstapje in het vlinder- en bloemenrijk hemeltje van de geestelijke liederen van Elly Nieman en Rikkert Zuiderveld. (Wie zegt daar «geestige liederen»?) nou dan had ik m'n eerste vriendje (ze kijkt poeslief de zaal in), ik bleef weg uit de kerk, met Rikkert zochtlk, in de Oosterse filosofie in drugs (zoiets mag natuurlijk daar zelf hun geloof hebben uit gedistilleerd. We willen niet bru taal zijn maar met een aureooltje bij zagen we de heilige maagd Ma ria. Het begon allemaal op vrijdaga vond in zaal Madelon. Cedo Nulli was er de gastheer in een nipt ge vulde zaal waar de akoestiek nog steeds de vijand nummer één zal blijven van de zovele rocker. Om het allegaartje kijkers te boeien, drie namen op de affiche. Om de hoop al wat in te deuken kwamen eerst de Pointer Bro thers zich op het te breken ijs be geven om vrij vlug uit te slibberen in een goedkope parodie op hun gelijknamige Sisters. Weinig ter zaaks en natuurlijk, het weze ge zegd, een publiek dat het tweetal op het podium niet gemakkelijk maakt door een hier te Aalst al jaren gekende onbeleefde kletse- rijGeen aandacht dus en voor de broertjes Hans Lengeleer en Lode- Caudron een «Frustratie 264 bis». Toch wel één leuk moment wanneer in een stuiptrekking van het non-sensikale, Caudron door zijn kollega in de armen wordt ge nomen en wordt afgevoerd naar de vloer. Nadien weer even kriebelen en dan lachen. De verwachtingen waren hoog- gesponnen aan de koude bomen toen de heimatgroep Abigail de eerste noten van -Feel the music- uit de boksen spuwde. Dat was dan ook niet te vroeg want na het ellenlange knoeiwerk van de man die zich in plaats van eigenaar Marc Bonner achter het mengpa neel had gesteld en daarbij ver schillende mensen daarbij een uit kijk op het podiumgebeuren ont nam, werd het publiek nerveus. «Feel the music». Inderdaad, het voelde lekker, warm funky zoals we het van streekgenoten nog niet hadden gehoord. Daarbij een vo- kaal alsmaar beter wordende Luc Coppens die zijn vingers daarbij vlot over de syntesizer, de piano en het orgel weet te bewegen, gita rist Jean Van der Scheuren die misschien wel te veel soli voor zich opeist en bij momenten beter de niet zo sterke ritmiek van de slaggitarist (met een goeie stem overigens) had onderlijnd, een niet onaardige bas, een nieuwe en jonge drummer die het uit zijn hart laat komen en die een belofte wordt als hij er een vleugje bere deneerdheid weet aan toe te voe gen. Silly People» moet in ideale om standigheden uitgevoerd een beeldschone blues zijn en met Gotta eet out of the circle» moet het als slotnummer helemaal a- bondance op tafel zijn. Of beter nog, op de dansvloer. Het minste dat van de slot-act, de ruwe, ongepolijste Tjens en Cou- ter kan gezegd worden is dat ze alsmaar de fans de benen weten te 'laten uitstrekken om ze als tollen over de vloer te laten bollen. Be- grijpe wie begrijpen kan. Muzi kaal is het een lolbroekerij van je welste, het drie-akkoorden patroontje past voor elke muzikale omkleding en daarmee is al meer dan genoeg gezegd over het twee tal en hun begeleiders. Elly Nieman kwam op zaterdag om samen met haar levensgenoot 4 Rikkert Zuiderveld een punt te maken van de akoestische gitaar begeleiding en een verbrave zang. Ruim duizend kijkers (men spreekt van 1100 aanwezigen) wa ren voor hen afgezakt naar de Sint Annakerk waar Jebron (jeugd naar de bron) er een flinke stuiver ging opsteken. Een zeer heterogeen publiek was dat, kinderen, jong- ^adolesenten. zusters, paters, ou ders, jongeren.allemaal gezellig samen in de knusse kerk. Nou ja. Elly en Rikkert. Allemaal erg lief wat ze brengen maar of dat wel zo geloofwaardig gebracht wordt als hun geloof dat ze tot vervelens toe in hun bondteksten betuigen, si een ander paar mou wen. Maar waarom zo'n massale be langstelling en zo'n sukses? Waarom de koude rilling over de rug wanneer «De zilveren trein», «Kinderen kom naar huis», -De weg, de waarheid en het leven», -Levend Water» of nog De kauwgomballenboom- wordt in gezet? Elly en Rikkert zijn diep gelovig («we zijn geen lid van de Jezus People» zei Elly Nieman) en dat ze dat zouden komen bezingen zal wel de bedoeling geweest zijn. Niet dat we ze ervan verdenken, maar het is te mooi om waar te zijn, te progessioneel spontaan» om echt te zijn. Het duo lijkt het gezegende evenbeeld te zijn van het perfekte paar, een streefdoel dus en daar mag bijgevolg een Er bestaan klaviervituozen en er bestaan kunstenaars achter 't klavier. Er muziekmakers en er z muzikanten, talenten en genieën. Vele pianisten kunnen «Beethoven» spelen, weinigen echter kunr spelenderwijs- de ware inhoud van Beethovens muziek tastbaar maken; slechts uitzonderlijk begaal interpreten kunnen van Beethovens muziek een klinkend universum maken. Wat Otto Kleperer wist bereiken met Beethovens symfonieën is tot nog toe ongeëvenaard. Nog lang zullen we moeten wacht vooraleer een tweede Wilhelm Furtwangler ten tonele verschijnt. Eduardo del Pueyo behoort tot die zeldzame klasse. Aalst -gelukkig Aalst- was op dinsdag 2 oktober in gelegenheid om deze man in levende lijve te aanhoren, en dan nog wel in een volledig Beethovi programma. Een hoogtepunt, een absoluut hoogtepunt in het Aalsters muziekleven. Niet minder dan vier pianosonates dezelfde spanning mede. Del stonden op het programma: uit Pueyo weet verdraaid goed wat opus 31 de nummers 2 (Der tussen de noten staat en weet deze Sturm) en 3, de Waldstehisonate ongeschreven muziek op unieke en het opus 110 in As. Interpreta tief laat del Pueyo zich slechts met enkelen vergelijken; we dachten aan Svjatoslav Richter en Wilhelm Kempff. Vooral dan van met deze laatste valt een grote verwant schap te onderkennen. Kempff en del Pueyo laten beiden een zeer verinnerlijkte Beethoven horen. Kempff is voor alles een aceet; del Pueyo besteigt dezelfde desolate hoogtes maar lijkt ons meer mens te blijven. Enkel reeds daarom verkiezen we del Pueyo boven Kempff. Men hoeft, bij wijze van proef, maar eens een vergelijk te maken tussen de opnames die bei den maakten van Beethovens opus 106, de «Hammerklaviersonate». wijze op de toehoorder over te brengen. Del Pueyo neemt relatief brede tempi. Nergens is hij er op uit zijn pianistieke kwaliteiten ten toon te spreiden. Geen spektaku- laire snelheden, geen overdonder ende fortissimi en geen fijn gere gistreerde trekjes in het hoger re gister. Del Pueyo's handen doen niets anders dan de toetsen aan spreken. Drie jaar terug hadden we dezelfde gewaarwordingen toen hij in de kerk van de Jezuïeten Beethovens Hammerklavierso nate speelde. Het is ook onze vu rigste wens deze tweeënzeventig- jarige kunstenaar nogmaals in le vende lijve te ontmoeten. Hoe ongenaakbaar als kunstenaar hij ook is, als mens blijft hij n zaam en eenvoudig. Toen Arte-mensen hem na afloop vr gen wat hij dacht over het feit na opus 31 nummer 2 (Der Stu niet geapplaudiseerd werd - de nate eindigt zacht en niemand dat 't gedaan was -, gaf hij étaient toujours dans la mi que...» als antwoord. De ovei bleven luisteraars drukte hij na loop van het konsert een voor de hand en verdween net also niets gebeurd was. Wat ons en vele andere aanwi gen betreft: dank aan Pro A voor de organisatie van dit uni gebeuren. Een konsert dat nog ren lang in het geheugen zal yen. Eén der allermpoiste herin ringen aan 't haast voorbije B< hovenjaar 1977. André De Gro Beiden zijn geweldige pianisten, zodanig virtuos dat men het niet meer merkt. Ze laten de muziek boven het stoffelijke uitstralen. Hun techniek is zodanig perfekt en komt zo natuurlijk en vanzelfspre kend over dat de luisteraar nauwe lijks beseft wat deze mensen in de vingers zitten hebben. Het is. dank zij hun unieke techni sche perfektie dat deze klavierreu zen alle aandacht kunnen konsen- trcren op de innerlijke waarde. Vladimir Ashkenazy laat een he melbestormer horen. De Beetho ven van Wilhelm Kempff is reeds in de hemel. De Beethoven van Eduardo del Pueyo staat tussen beide; richt een moeizame blik naar boven maar staat nog steeds met beide voeten op de aarde. Deze Beethoven lijkt ons de meest menselijke, de meest aanvaard bare en de meest geloofwaardige. Del Pueyo konsentreert zich enorm en de toehoorder beleeft Alfons Van Assche werd op 18 mei 1891 le Erembodegem geboren en was op hel einde van zijn leven Abt van de St. Pieters abdij te Steenbrugge. In 1913 werd hij tot priester gewijd en was tijdens de Eerste Wereldoorlog eerst brankardier en later aalmoezenier. In 1923 stichtte hij het «Liturgisch Parochieblad» (later Kerk en Volk tot 1944). In 1932 werd hij abt te Steenbrugge en was een der promotors der Liturgische Beweging. Hij was aktief Vlaamsgezind en werd, vals beschuldigd van Kollaboratie en verraad, in 1944 geïnterneerd. Door de onmenselijke behandeling en wellicht meer nog door het psychische leed dat hem werd aangedaan stierf hij op30 oktober 1945. Op23 juli 1961 werd te Erembodegem een standbeeld voor hem opgericht (werk van Jef Tinei). Eerst kreeg het monument een plaats naast de O.L.Vrouw-Kerk op het dorpsplein. Nu bijna twee jaar gele den werd het standbeeld verplaatst naar de St. Amandus- kerk. Het is in deze St. Amanduskerk dat op zaterdag 29 oktober e.k. Dom Modestus opnieuw wordt herdacht. e.V. Elly en Rikkert Zuiderveld plukken van de kauwgomballenboom JM Tjens Couter en de T.C. Band (SJ) vleugje moraal bij. We geven u daar een staaltje van. Elly over haar jeugd: ik ben gedoopt, ge vormd ben bij de nonnetjes geweest (hihihi. zegt het publiek), niet ontbreken in een ontroerend verhaal) maar nergens, nergens vonden we de oplossing. Volgt dan het eerste kontakt met de Jezus People en de manier waarop ze Nou ja, ieder zijn zeg en de 1099 overige toeschouwers zullen nu wel boos zijn. Rene De Witte In het kader van het «Jaar van het Dorp» stelde de «Claerhaegse Comedie» verleden zaterdag bij een etentje als dankfeest voor haar talrijke medewerkers haar programma voor. Centraal staan hierbij de opvoer ingen van «De Vlaschaard», drama in vier bedrijven naar het bock van Stijn Streuvels in een toneelbewerking van Fons De Ko- ninck. De première van dit aan grijpend boerendrama vindt plaats op zaterdag 5 augustus te 19 u op de binnenkoer van de Brabantse hoeve «Van Cauwclacrt», Nie- veldriesweg 26 te Meldert - Aalst. Dit stuk is een eigen kreatie van de «Claerhaegse Comedie». Na de première op 5 oogst volgt dan te 23 u een etentje door het bestuur aangeboden aan de erven van Stijn Streuvels, aan het sche penkollege en aan de medewer kers in de «Mooie Molen». Te 24 u is er dan nog een vuurwerk van een half uur boven Meldert- Vijver. Verdere opvoeringen van «De Vlaschaard» gaan door op zondag 6 augustus voor gehandikapten en bejaarden te 15 u en daarna op zaterdag 12 augustus (20 u), zon dag 13 augustus (15 u), maandag 14 augustus (20 u) en dinsdag 15 augustus (15 u). Op vrijdag 18 augustus te 20 u is er een kleinkunstavond met een ve dette te kiezen uit Willem Ver- mandere. Urbanus van Anus, De Elcgasten. Jan De Wilde, Rob De Nijs of «Stamjjen en Dagen» en zulks in openlucht. In het Kultureel Centrum Affli gem loopt van 11 tot 27 oogst een tentoonstelling «Inde vlastijd van Stijn Streuvels» met plechtige opening op vrijdag 11 oogst in bij zijn van prominenten, o.a. André Demedts. Op deze tentoonstel line Marc De Bie en Boefje. Patrick De Troye samen de hoofdrol instuderen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 28