E GROTE SCHRIK VOOR DE GROENE MEERDERHEID
HERDERSEMSE CHIRO PRIKT, VIERT EN
PROBEERT OUDERAVOND
DE CVP IS AFWEZIG
OF IS ZWIJGEN GOUD?
OF WORDT VLAANDEREN EEN CVP-STAAT?
Oe Voorpost - 21-10-1977 - 7
woensdag 12 oktober jongstleden zijn talrijke toehoorders in zaal Madeion de
Jiige geweest van een bijna 3 uren lang durend paneeigesprek over de juiste
iracht van het politiek begrip dat we van onze Waalse landgenoten cadeau
jen: de CVP-staat. Niet weinig interessant die avond maar omwille van de weige-
van C VP-zijde zelf om de sprekers op die avond officieel van antwoord te dienen,
wat het had kunnen worden. Organizator was het humanistische Vrijzinnig
mingswerk Aalst. De Vrienden van de V.V.B. afdeling Denderstreek en de Ouder-
niging voor de moraal staken een handje toe.
rice Van de Steen, vcorzit-
an het Humanistisch Ver
leidde het debat in. Twee
geleden, zo begon hij,
door de humanisten aan
ilitiekers uit de streek ge-
jd wat zij als
nfessicneien mochten
achten. Konkreet was de
of aan hun levensbe-
luwing in openbare ge
en niet meer aandacht
ischonken worden en of
ft het kruisbeeld de huma-
:he fakkel niet kon wor-
lehangen. Uit die tijd her
in wij ons wat de toenma-
burgemeester Marcel De
:hop ons daarop ant-
le;voor hem mocht het
v maar dan moesten de
solen van de anderen er
langen.
dan ook, er is niets ge-
d. Ook nu niet met de hui-
bestuursmeerderheid,
de de heer Van de Steen
oe.
r welke was de juiste aan-
ig tot het debat?
iw<
m Vrije Woord aan banden
3 H.V.V. liet zich voor het pa
ir gesprek inspireren door
fa voorbije kongres van de
lanistische Jongeren infe-
en ri II. te Antwerpen,
ite tongres kreeg meer dan
n gewone belangstelling in
i teers omdat de BRT de gast-
ramma's van HET VRIJE
aspRD die eraan gewijd wa-
b| verbood uit te zenden.
<e n werden de standpunten
eneengerijgd die de gast
od kers tijdens het kongres
lie men. Alle politieke partijen
tiiie CVP na waren present
is pais enkele niet-politiek-
inden sprekers. In hun slot-
r duties waarschuwden de
ee anistische Jongeren voor
d versnelde minorizering in
•vflnderen van alles wat niet
is, ingeval van federalis-
E Het gevaar voor een
-staat is dus niet denk-
■■^dig luidde de alarmkreet
.VP heeft de macht in han-
Het begrip CVP-staat is
politiek begrip geworden
gebaseerd is op een
Jen- en bezitsmaatschap-
plaats van op een louter
hsbeschouwelijk gegeven,
is het H.V.V. -Aalst.
an Wies Anthierens «ge-
tiglijk» verkouden
over die «versnelde mino-
ling» te praten waren di-
e sprekers uitgenodigd,
licht ook om publiek te lok-
sristond journalist en vedette
m Anthierens op de affi-
Dat hij niet kwam opdagen
weinig verrassend. Nou,
fof het wel want met een
stem blijf je inderdaad be-
luis en een telegram is nou
«et die kost.
I De Bisschop liet ook
lek gaan. toch kwam hij
om de perslui zijn
iken gebit dat hij zorgvul-
jin een plastic-zakje be-
Jrde, te tonen. We knikten
jpend: zonder gebit kan je
rimin je tanden zetten in
onderwerp als dit.
cn geen keelpijn hadden wa-
uiteindelijk Raymond De
It(joernalist. K P Herman
»roo (oud-minister, V.U.B.-
fesscr en volksvertegen-
rdiger). Jan Caudron (VU-
fevertegenwoordiger) en
c Galle (BSP-
pvertegenwoordigeren se-
Bris van de kultuurraad).
leratorYvesVande Steen,
korzitter van de Vrienden
de V U B afdeling Den-
•^Itreek. leidde de gesprek-
in goede banen.
Idron: een reële bedrei-
I
tsvertegenwoordiger Jan
Idron kreeg het eerst het
Ifd. «Iedere te grote
s^fhts konsent rati e dreigt te
sn naar machtsmisbruik en
opolievorming. Ik neem
dat het overbodig is te ver
in naar voorbeelden in het
iden in een stad waar
ster Daens gestreden
Het is nu wel zo dat in de
de dingen veranderd zijn
lat er een nieuwe geest
it. Daar waar het gaat om
politiek Katoiicisme. waar
wel méér openheid is ge
en, speelteen ernstige ver-
ngsfaktor en blijven nog
wat zaken de oude stem-
Iragen.
Maurice Van De Steen (SJ)
Yves Van De Steen (SJ)
In het katoliek onderwijs bvb.
wordt de politieke vrijheid van
de leerkrachten sterk gehin
derd en de denotologische kode
is een vorm van morele dwang
die niet meer van deze tijd is.»
Spreker gaf toen enkele voor
beelden. Hij had het over de
CVP die bvb. in de BRT aan
monopolievorming doet;over
het onderwijs ook: «In sinds
lang katoliek bestuurde ge
meenten is de gemeenteschool
niet de school voor iedereen
maar het geestelijk verlengstuk
van het vrij onderwijs. Deze
toestand heeft de vrijzinnigen
genoopt tot het inrichten van
een ander net. Als gevolg daar
van zagen wij een onderwijsin-
flatie met ongezonde konkur-
rentie die de gemeenschap mil
jarden kost en een bekrompen
sfeervan onverdraagzaamheid
schept.»
Hij riep dan op voor een aktief
pluralisme, t.t.z. voor meer dan
alleen maar verdraagzaamheid
t.o.v. minderheden. Namelijk
voor een maatschappij die om
goed te funktioneren gediffe
rentieerd is en aan geen enkele
macht het overwicht geeft. Als
woordvoerder van de Volksu
nie ontkende Jan Caudron
niet dat de meerderheid van de
Vlaamse kiezers gelovig zijn,
maar hij meende dat dit niet het
kriterium kan zijn. Het kriterium
is, zo verklaarde hij, dat de VU
meer dan een half miljoen kie
zers geschaard heeft achter
een uitgesproken pluralistisch
programma en dat «wij een
heel groot deel van die kiezers
onttrokken hebben aan diege
nen die hen misschien zouden
gebruiken voor klerikale poli
tieke machtsmonopolies.»
De blijvende vrees bij heel wat
vrijzinnigen voor een CVP-
staat in Vlaanderen bestaat,
noemde Jan Caudron op basis
van een aantal historische
voorbeelden ongegrond. Zo
haalde hij het Egmontpakt aan:
«Het pakket «Onderwijs en
Schoolvrede» is er niet in op
genomen omdat de vrijzinnigen
willen zeker spelen».
Over het Kultuurpakt het vol
gende: «Wij betreuren dat dit
pakt afgeleid is van zijn oor
spronkelijke bedoeling, dat het
een pakt tussen partijen is ge
worden en dat het voornamelijk
dient om aan de partijen be-
noemingskwota te bezorgen.
De vrijzinnigen trekken daarbij
doorgaand aan het kortste
eind.»
Jan Caudron zag tot slot duide
lijk gelijklopende belangen tus
sen de vrijzinnigen en de
Vlaams-nationalisten. Van de
demotratische meerderheid die
hoe dan ook tegen de CVP-
staat bestaat zei hij het volgen
de: «Van deze meerderheid
maakt de VU niet alleen deel uit
maar zij is er het sluitstuk van
zonder hetwelk deze meerder
heid wel eens terug een min
derheid zou kunnen worden.»
De Croo: arrogance of power
Herman De Croo nam toen zijn
nota's ter hande en in zijn wel
gekende stijl waarmee hij
krachtdadig belangstelling
weet te wekken voor zijn be
toog, overliep hij een aantal cij
fers. Eerstens haalde hij aan
dat de CVP in het parlement op
enkele stemmen na de meer
derheid heeft. Kyi/asi-
monopolies zijn er ook elders:
bij de mutualiteiten heeft de
kristelijke fraktie de overgrote
meerderheid, bij de vakbonden
waar het ACV en het Waalse
CSE circa 60 van de gesin-
dikeerden groeperen, in de
BRT met 6 mandaten op 13, in
de kultuurpaktkommissie, in de
krantenwereld (777.000 lezers
voor kristelijk geïnspireerde
dagbladen tegenover 286.000
voor het liberale Laatste
Nieuws en amper 107.000 le
zers voor de socialistische
kranten), in de gemeentebestu
ren (in de steden van meer dan
50.000 inwoners heeft de CVP
vijf absolute meerderheden en
is ze zeven keer in koalitie ge
gaan), in het hospitaalwezen
(totaal gedomineerd door Cari
tas Catholicus), in de Boeren
bond in de regering.
Tijdens de laatste dertig jaar
was de CVP 26 jaar aanwezig
in de regering. Aldus werden
verschillende sektoren prak
tisch gemonopolizeerd: twintig
jaar kultuurbeleid, landbouw,
middenstand, volksgezond-
heid;landsverdediging, onder=
wijs (80 van het kleuteron
derwijs is in handen van de
CVP;op universitair vlak is dat
nog ruim 50 enz.
Spreker vond het dus maar al te
duidelijk dat, al heeft de CVP
geen politieke meerderheid, in
de strukturen van het land een
overwicht is uit deze hoek. Hij
vond de cijfers onthutsend.
Herman De Croo citeerde ver
volgens delen uit de partij
standpunten van de CVP. De
partij zegt zich te inspireren op
een levensbeschouwing (het
kristelijk zijn) en niet op een
godsdienst (het katholicisme).
De Croo daarover: «Geen en
kele partij is zo gedekonfessio-
nalizeerd als de CVP».
Ook De Croo voelde zich be
vreesd voor een CVP-staat,
niet elektoraal gezien maar op
het niveau van de materies. Het
gaat nu om een «arrogance of
power»: sommige van de be
langrijkste beleidsmensen van
de CVP voelen zich nog steeds
op de teen getrapt als men hun
monopoliepositie wil aankla
gen.
De Smet: fout van de vrijzin
nigen zelf
Derde spreker was voorzitter
van de KP-Dender en joernalist
Raymond De Smet. Hij vond de
vraagstelling «Is of wordt
Vlaanderen een CVP-staat»
niet erg gelukkig. Ofwel is de
formulering gewild provoke-
rend en dan «had ik hier graag
een paar gelovigen aan tafel
gezien», ofwel is de titel een
teken van ontmoediging ofwel
is het de formulering van een
verkeerde analyse.
Spreker: de CVP vormt niet één
blok, er zijn verschillende ten
densen. (Raymond De Smet
haalde tussendoor aan dat het
meest klerkale blad «Le Libre
Belgique» en het liberale «La
Demière Heure» beide eigen
dom zijn van één en dezelfde
baas). Hij ging verder over de
CVP: geen enkele partij heeft
het geloof zo misbruikt, is zo
onverdraagzaam geweest te
genover de vrijzinnigen als de
CVP. Er zijn heel wat misbrui
ken, maar - zo meende spre
ker'politiek gezien is Vlaande
ren geen CVP-staat, ook geen
klerikale staat. Maar hoe een
einde stellen aan die misbrui
ken? Volgens De Smet hebben
de zogenaamde anti-klerikalen
zelf voor een stuk fout aan die
misbruiken. Tientallen jaren
lang hebben de liberalen en de
socialisten de CVP lijdzaam la
ten begaan.
Is dat uitsluitend de fout van de
kristenen dat er een monopoli-
zering is in de gezondheids
dienst? Hoe komt het dat in de
onthaalbureausvande hospita
len de zieken worden geklas
seerd volgens hun parochie,
waarom gebeurt het onthaal
door geestelijken enz.?
Mare Galle (SJ)
Raymond De Smet: «De vrij
zinnigen in alle partijen moeten
er zich van bewust zijn dat er
nieuwe vormen moeten wor
den geschapen: door hun aktie,
door hun voorbeeld. Dat heeft
te maken met bewustwording
en zelfeerbied.»
Of Vlaanderen dan een kleri
kale staat kan worden? Vol
gens spreker niet, althans niet
gezien de huidige situatie Zie
maar naar wat zich afspeelt in
de kristelijke arbeidsbeweging.
Een eng, provocerend anti
klerikalisme zou fout zijn.
Galle: socio-ekonomische
belangen
Volksvertegenwoordiger Mare
Galle nam als laatste het
woord. «Zo'n diskussie heeft
niet de minste zin», zo begon
hij: «wie overtuigd is, blijft het,
wie niet o ve rtuigd is zou dat pas
kunnen als de andere partij er
ook is en dat is niet het geval
vanavond. Ik betreur dat.»
Raymond De Smet (SJ)
In een eerste luik had hij het
over de kulturele autonomie.
Wie heeft de federalistische
beweging in gang gezet? Zij is
ontstaan aan de Leuvense uni
versiteit bij katholieke flamin
ganten. Het federalisme dat tot
voor enige jaren taboe was
wordt nu zelfs verdedigd in de
bedrijfswereld. Het gaat dus
ook om socio-ekonomische
overwegingen.
De CVP is in '36 ontstaan uit
het sukses van de VNV en
Christus Rex;de hunker naar
federalisme is ontstaan uit
rechtse en klerikale kringen.
De CVP, zo ging hij verder,
mogen we niet beschouwen als
een alleenstaand geval. Wat
rond TindemanS? Het is duide
lijk dat zijn volgende stap de
Europese verkiezingen zijn om
dan later burgemeester te wor
den van Antwerpen. Er is een
verband tussen de socio-
ekonomische belangen en de
kristelijke ideologie.
Jan Caudron (SJ)
En verder: het woord vermag
alles bij de CVP, het hele pro
gramma van de CVP is gebas-
seerd op het verbalisme, het
houdt de CVP recht.
«Omdat mensen belangrijk
zijn». Ontleed dat eens. Men
duldt geen tegenspraak, het
dogma en het autoritaire moet
in stand worden gehouden. Dat
verbalisme gaat zo ver dat men
het woord «pluralisme» durft
uitspreken, maar zij aanvaar
den alleen maar een pluralis
me, scheiding inbegrepen, ver
zuiling us. Mare Galle: «We
moeten niet bevreesd maar wel
op onze hoede zijn.» Er is hoop.
De jeugd in Vlaanderen (ook in
Leuven) gaat de anti-
autoritaire toer op en zon
der dogma bestaat de CVP niet
meer. De jeugd plaatst nu de
vrijheid van de mens voorop.
Sprekerwees ookopde interne
tegenstrijdigheden binnen het
CVP-blok: «uitbuiter en uitge
buite zitten daar aan dezelfde
Herman De Croo (SJ)
tafel». Tot slot herinnerde hij
ook aan de oproep van Collard
destijds om een progressief
front te vormen.
Na de pauze zou hij daar tij
dens een vraaggesprek met
het publiek aan toevoegen dat
de uitdrukking «CVP-staat»
geen gelukkig iets is. Wij hel
pen daar mee de macht van het
woord in de hand. «Door er veel
over te spreken maken we er
reklame voor. Er zijn te veel
mensen die niet beter zouden
willen dan zich te voelen in een
homogeen geheel».
Op een vraag of de niet CVP-
partijen de jeugd niet verwaar
lozen en niet wachten tot zo
lang die stemgerechtigd is om
ze aan te spreken, antwoordde
Herman De Croo: «U heeft ge
lijk, we moeten in eigen boe
zem durven kijken».
Dat zal wel een geschikt .slot
woord zijn, denken wij.
Rene De Witte
Vorige zondag was het de beurt aan de Meisjeschiro van
Herdersem om het podium te beklimmen. Zoals in de meeste
jeugdbewegingen is het een hoogtepunt van de werking wan
neer ouders, vrienden, familieleden uitgenodigd worden voor
een gezellige feestavond waarop alle leeftijdstakken hun
«nummertjes» opvoeren. «Prik-veer-probeer» is het nieuwe
chirotema. Als achtergrond van de hele jaarwerking mocht
deze slagzin prijken vooraan op het podium. De Chiro van
Berdersem: hoeft het gezegd dat er zodanig veel volk op
afkwam dat er stoelen moesten bijgezet worden in de Herder-
semse parochiezaal?
De Chirogroep
Twee jeugdbewegingen zijn er
in Herdersem. De KSA biedt de
jongens een aangename en
zinvolle vrijetijdsbesteding,
terwijl de Chiro zich tot de meis
jes wendt. Deze laatste bestaat
reeds 23 jaren wat met andere
woorden wil zeggen dat het ju
bileum in zilver binnen twee
jaar gevierd wordt!
De wind in de vanen hebben ze
zeker! Negentig leden, elf leid
sters en sinds dit jaar ook een
nieuwe leeftijdstak. De aspiran
ten (bij de Chiro spreken ze van
Aspi's) krijgen inderdaad sinds
dit jaar een eigen ontspan
nende en vormende werking!!
De overgang naar de nieuwe
leeftijdsindelingen vindt vol
gende zondag (23 oktober)
plaats!
Uiteraard zijn nieuwe gezichten
altijd meer dan welkom. Om 14
u's zondags gaan de vergade
ringen door in de oude pastorij
aan de Bredestraat waar nu
een aantal jeugdgroepen hun
figuurlijke tenten hebben op-
geslaan. Naargelang de leeftijd
duren de bijeenkomsten tot
17u, 18u of 19u. Buitenspelen
gebeuren in het klooster zodat
geregeld «gewandeld» wordt!
Ouderavond
We schreven het reeds: er was
erg veel belangstelling en na
afloop was iedereen dan ook
naar we mochten verne
men— zeer opgetogen over
wat ze gezien hadden. Er zat
afwisseling in het programma
dat doorspekt was van dans,
muziek, sketchen, choreogra
fie e.d.m. Ook zorgde een
vooraf opgenomen geluids
band ervoor dat tot op de ach
terste rijen iedereen duidelijk
kon horen wat er gebeurde.
Een vanzelfsprekendheid, ja
wel, maar die in jeugdgroepen
toch vaak over het hoofd ge
zien wordt!
Na een openingsnummer
waarin de hele groep op de
Bühne kwam, wilde proost pas
toor Mussche iedereen bedan
ken. De ouders voor hun ver
trouwen in de werking. De le
den omdat ze kwamen, ook al
was het eens tegen hun «goes
ting». De leiding voor hun
daadwerkelijke inzet die het
jeugdbewegingsleven tot volle
ontplooiing laat komen. Daarop
volgden dan tiptiens die in een
moderne dans hun kunnen lie
ten zien. De speelklub die in
een wendertuin tot de vaststel
ling kwam dat je toch maar be
ter naar school gaat... Want
dan kun je de sprookjes echt
lezen! De madeliefjes die in
een konijnendans herinnerden
aan het voorbije kamp in het
konijnentema «Waterschaps
heuvel» (madeliefjes zijn het
eerste en tweede leerjaar), en
twee tiptiens met een emmer
nummer. Volgden dan in dit
eerste deel nog de kwiks met
een korte-broek-en-bre-
tellen-historie omtrent «The
Whistling Scouts» en de tippers
met een sfeervolle fakkeldans.
Origineel was echter de aan
loop tot de tombola waarvoor
de leiding gezorgd had! Net
vóór de pauze verschenen elf
mummies op de scene en over
elke leidster werd wat gezegd
(eet goed, lacht graag, enz.)
Aan de hand van de foto in het
programmablaadje moest men
dan raden: «Wie is wie?» Goed
gevonden meisjes!
Na een drankrijke pauze kon
men dan een madeliefjesdans
bewonderen waarbij men een
beroep deed op Bobbejaan
Schoepen. Een bisnummer
kregen de tippers met hun
turnprestaties «jonger dan je
denkt» waar bij omgekeerd ge
turnd werd! Naar het publiek
toe keken enkel kille maskers...
Na dit erg gesmaakt gymnas-
tieklesje konden twee tiptiens
de zaal in lachsalvo's doen uit
barsten met een sketch over...
het ongeval! Leedvermaak
maakte echter spoedig plaats
voor een brandweerliedenpres
tatie! Misschien wist u dat niet,
maar de Herdersemse KSA is
verlekkerd op een brandweer
nummertje naar hun bonds-
feesten te oordelen. Dit was de
Chiroleiding al geruime tijd op
gevallen enne, deze zondag
was het zover. Getooid in
brandweerhelm en -laarzen,
korte broek en... een KSA-T-
Shirt gaven zij hun versie van
dit eksemplaar van de slappe
lach. Nog maar eens moesten
pompiers gaan blussen, keken
lijkbleke gezichten uit de zo
veelste verdieping en dacht je
dat ze sprongen? Nee hoor. en
toen zijn ze maar weer naar
huis getrokken. Een traditional,
overal gekend natuurlijk, die
precies daarom ook erg ge
waardeerd werd. Met de glim
lach werd een bisnummer ge
weigerd!! De speelklub zocht
het hierna bij «coconut»: een
choreografie onder de fluore
scerende lichten. De kwiks
maakten naar Nederlands mo
del reklame voor echte onver
valste merken, jawel, en de tip
tiens lieten nonnen de wijde
wereld intrekken met twee pa
ters en éen priester. In Spanje,
Oostenrijk, China en Zaïre
kwamen ze, beklommen ze
ladderbergen, hoorden ze Rita
De Neve zingen, enz. Resul
taat: een nieuwe moderne
geest in 't thuisklooster. Een
musical met echt originele
vondsten.
Leidingsploeg
Vanaf volgende zondag ziet de
leidingsploeg er als volgt uit:
Lea Bruyland blijft groepsleid
ster en wórdt leister van de as-
pi's. Lutgart Stockman neemt
met 'Lutgart De Wit de Tip
tiens ter harte. Greet smet en
Rita Pieters komen bij Tippers.
Annemarie Vander Eist en
Maria De Wit bij Kwiks. Bij
Speelklub staan Patricia De
Meersman en Magda Smet. Bij
de madeliefjes Regina Van
Nuffel. Het allerbeste met het
nieuwe werkjaar toch nog.
PD
Als er éen zaak erg spijtig was aan het paneeigesprek over
de CVP-staat in Vlaanderen, is het wel de afwezigheid van
de CVP-mannen zelf. Moderator Van de Steen las een
korte brief voor van Hubert Van Wambeke die in naam van
de kristen-demokraten schreef op de uitnodiging niet te
wensen ingaan Over de eventuele deelname van Marcel
De Bisschop schreef hij tot slot dat vorengenoemde niet in
naam van de CVP kan spreken op het debat.
Toch is onderhavige tekst van de hand van oud
burgemeester De Bisschop 't enige stuk dat wij terzake in
ons bezit hebben. Wij nemen het dan ook integraal over.
«het spijt me dat ik door een handikap belet ben aan het
gesprek, ik hoop geen debat, kan deelnemen. Voorzover ik
weet gaat het over Vlaanderen een C.V.P. Staat.
Tot informatie wil ik mededelen dat ik geen C.V.P. stand
punt kan innemen, noch verdedigen, ik ben geen orthodoxe
C.V.P.
Doch wil ik bevestigen dat ik gelovig ben, en overtuigd
kristen, doch alle eerbied opbreng voor andersdenkenden,
ook kerklozen.
Niemand heeft het recht iemand anders te veroordelen of
ZIJN MORAAL AAN IEMAND ANDERS OP TE DRINGEN.
Doch vraag ik aan andersdenkenden wat mij heilig is, om
mij, te respekteren.
Ik ken mijn geschiedenis genoeg om te weten wat gewe
tensdwang in onze westerse landen drama's heeft veroor
zaakt. De tachtigjarige oorlog herleidde onze bevolking tot
een derde en maakte het vlaamse volk tot het armste in
west-Europa.
Wij mogen ons niet laten verdelen, zowel sociaal als kultu-
reel hebben wij de eenheid nodig.
Kultureel omdat wij, al zijn wij de meerderheid toch twede-
rangsburgers blijven in dit land.
Sociaal, omdat wij moeten streven naar een nieuwe maat
schappij op basis van een rechtvaardige verdeling van het
nationaal inkomen.
Ik weet het met reden worden sommige katholieken hun
sectarisme verweten het moet een demokratisch princiep
zijn, DE MINDERHEID MEER KANS TE GEVEN DAN DE
MEERDERHEID.
Nochtans wil ik beroep doen op de echte humanisten, om
niet te trachten nog een nieuwe sekte bij te maken, er zijn al
geloofsfanatici genoeg.
Ik wil een pleidooi houden voor het ERASMIANISME
.Erasmus bekntiseerde de kerk, verdedigde de vrijheid van
denken ook op godsdienstig gebied. Zijn vriend Thomas
Morus verdedigde 'n utopisch land, waar de priesters
mochten trouwen en iedereen gelijk was in macht en in
bezit.
Doch beiden bleven hun overtuiging trouw.
Ons mensdom heeft ware humanisten nodig of ze nu gelo
vig zijn of niet.»
Aldus Marcel De Bisschop.
(RDW)