4 ,i 1.547 INRICHTINGEN IN GROOT-AALST SPIJZEN RMZ KAS WATERIG EILANDZONNETJE AANPASSING IDENTITEITSKAARTEN TE ERPE-MERE DAVIDSF0NDS HOFSTADE ORGANISEERDE KUNSTK0NSER - - 'ra lit VOCATION: EEN GOED «BAL-ORKEST» DAT NOG IETS MEER BIEDT 8 - 21-10-1977 - De Voorpost Volgens recente tellingen zijn In de negen gefusioneerde gemeenten van Groot-Aalst niet minder dan 1.547 Inrichtingen (grote bedrijven, K M.O., éénmanszaken en dies meer) die onderworpen zijn aan de R.M.Z. In totaal wordt daardoor werkgelegenheid geschapen voor 24.050 mensen, hetgeen een gemiddelde betekent van 15,5 personen per inrichting. Uit het uitvoerig cijfermateriaal hebben we de belangrijkste gegevens gepikt en hebben ter uwer dokumentatie volgende tabel opgesteld. De 24.050 werknemers in Groot-Aalst zijn als volgt ver deeld: aantal mannelijke hand arbeiders: 9.010 Aantal vrouwelijke handar beiders: 5.079 Aantal mannelijke hoofdar beiders 5.719 Aantal vrouwelijke hoofd arbeiders: 4.242 U zal opgemerkt hebben dat de grootste tewerkstellingscijfers benevens Aalst geboekt wor dendoor Erembodegem (3.569), Gijzegem (1.320) en Hofstade (712). Dit heeft na tuurlijk te maken met de aan wezigheid van industrieter reinen aldaar. De bewerkende err verwer kende industrie scheert nog Op zaterdag 8 oktober laatstleden pakte de toneelvereniging Nieuw Leven uit met de eendagsproduktie van «Eilandzon», een toneelstuk dat geschreven werd door Paul Coppens, lid van Nieuw Leven. Een verdienstelijke, vrij behoorlijke produktie waaraan echter nog veel kon geschaafd worden. EILANDZON Eilandzon is de ontroerende geschiedenis van Peter Cassi- lin, een jonge man die zich na zijn slecht verleden heeft ont popt tot iemand vol goede voornemens en die aldus een mooie toekomst tegemoet gaat. De wereld stort echter voor hem in elkaar wanneer hij naar een psychiatrische instel ling wordt venwezen, nadat hij in eenvlaag van waanzin zijn vier maande no ude baby heeft vermoord. Twee jaar zit Peter reeds op gesloten. Voor hem bestaat nog slechts één ding: voor zich uitstaren en dromen, leven met de herinneringen, met zijn ver leden. Door zijn leven met de andere geestesgestoorden die hem omringen en door de als maar doorbijtende wroeging welke onophoudelijk aan zijn geweten knaagt, gaat Petervol- ledig ten onder. Zijn vrou, Jenny, heeft hij gedu rende die twee jaar niet meer gezien. Misschien heeft ze hem verlaten na datgene wat hij haar heeft aangedaan... Doch op een dag krijgt Peter een brief van haar Zal ze hem komen opzoeken om hem vergiffenis te schenken? CAST De toneelregie van dit twee be drijven Tellende stuk van Paul Coppens was in handen van Roger De Cock. De vergeten teksten werden ingefluisterd doorGermaine De Bruyn terwijl Murielle D'Hondt er voor zorgde dat de spejers tijdig op 'het podium verschenen. De bandmo ntage en de klank werd verzorgd door Francois De Cock. Tijdens de gesprekken tussen Peter Cassilin (Eddy Veeckman) en de dokter (Jozef De Cock), in de tuin van de psychiatrische instelling, vol gen wij in Peters herinneringen de beelden uit het verleden. Beelden van onder andere huiselijke tafereeltjes met Jenny (Daniella Jacob), zijn vrouw. De journaliste (Rita Janssens) roept grotendeels deze herinneringen bij hem wakker. Het gehele stuk werd geprodu ceerd in samenwerking met de K.W.B. -K.A.V., de Chirojon gens, A.C.W. en voetbalklub Spokuon. De opbrengst van deze ene voorstelling ging in tegraal naar de kas van de pa rochiale werken. EIGEN TONEEL De grootste verdienste van deze opvoering ligt bij het feit dat het hem ging om een to neelstuk van, voor en door mensen van Nieuw Leven. Dat men het aandurft in eigen mid den toneei te schrijven en te vertonen. Als parochietoneel, gebracht door liefhebbers, hadden wij 't gehéel als vrij goed kunnen bestempelen. Wanneer echter een vereniging als «Nieuw Le ven», die toch al een ruime plankenvastheid zou moeten bezitten, tekent voor deze op voering moeten wij onze ge estdrift temperen. Er konden vele elementaire zaken bijge schaafd worden. De tekst van het toneelstuk en zijn inhoud waren buiten ver wachting behoorlijk. Men heeft steeds hoge toppen wat betreft de relatieve tewerkstelling voor de gefusineeerde stad. In Aalst zelf bvb. vertegenwoordigt deze groep ruim6.200 werk nemers tegenover 5.032 een heden voor de laatste kategorie in de tabel, nl. de «overige dienstverlening», die de tweede werkverschaffer is van klein-Aalst. In andere gemeen ten ligt deze verhouding veel hoger. Zo bijvoorbeeld in Erembodegem waar op de 3.569 loon- en weddetrekken- den 2.081 werknemers in de be en verwerkende industrie dienst doen. In Gijzegem is de respektievelijke verhouding 1.320 tegenover 1.070 Tot slot zal V opmerken dat er in de verdeling van het aantal inrichtingen voer de diverse sektoren over een zekere ver scheidenheid (differentiatie) mag gesproken worden. R.D.W. GROOT-AALST: Totale tewerkstelling - Statiestiek van de bedrijven onderworpen aan de R.M.A. Aantal inrichtingen onderworpen aan de R.MZ. (1) Aantal tewerkgestelden (2) Gemiddeld per bedrijf (1)/(2) AANTAL BEDRIJVEN IN Landbouw, jacht, bosbouw, visserij Energie en waterhuishouding Winning en verwerking van niet- energetische delfstoffen en hun derivaten; chemische industrie Metaalverwerkende ind., fijnmechanisat- sche en optische ind. Andere be- en verwerkenden ind. Bouwnijverheid Handel, hotels, restaurants en cafés, repa ratiebedrijven Vervoer en verkeer Bank- en verzekeringswezen, dienstverle ning ten behoeve van ondernemingen en verhuur Overige dienstverlening 1.037 27 191 38 34 66 27 61 66 16.531 107 3.569 1.320 682 712 184 348 597 15,9 3,9 18,6 34,7 20,0 10,7 6,8 5,7 9,0 2 2 2 8 2 13 1 8 1 2 1 29 1 13 2 2 2 2 3 170 3 38 7 8 11 7 7 13 106 10 34 7 8 16 7 9 23 352 4 51 7 4 14 17 10 24 1 1 1 4 5 2 2 lun #9' Ier -j ez 5 °k ebl S 24.05C,, 15.5om are ■1 .r 14 ore 2 iaa oor evï en leel 26 85 254 11 35 3 12 2 13 ver 264 Sn10" 220 le V 'OOI "Voeding, textiel, ledernijverheid, schoenen kledingnijverheid, papierindustrie, rubber, sierraden, foto- en filmlaboratoria ai echter een kans laten voorbij gaan om de rollen te schrijven op het lijf van de ter beschik baar zijnde akteurs en aktrices. De teksten die vrij natuurlijk wa ren kwamen via de interpretatie van de akteurs gekunsteld over. De gedachtengangen van het hoofdpersonage bij het begin van het stuk waren nogal aan de lange kant. Een van de toneel- en filmvuistregels is: de aandacht en de interesse van de toeschouwer moet gewekt worden de eerste zeven minu ten van een voorstelling. Hier was dit blijkbaar niet het geval. DEKOR Spijtig was het ook dat het reeds zo kleine dekor van de Zaal De Kring nogeens in twee delen was verdeeld. Gelukkig een klein aantal spelers (4), maar toch. Aangezien men nu toch al met een vrij neutrale achtergrond speelde had men beter met losse zetstukken kunnen werken die tijdens de black outs aan of afgevoerd werden. Nu zat men echt schrap. Wat groen en zes ro zen moesten de tuin voorstel len. Ben wit hekwerk de opge slotenheid, 'n witte tuinbank op buizenstel de rustplaats in de tuin. In de flat een tegen de muur aangedrukte divan. Een ditto leunstoel en tafeltje, 20° eeuw, naast een gesmede middel eeuwse kapstok. Kortom niet bij elkaar passende dekorele- menten zodanig opgesteld dat toeschouwers die op de bui tenste stoelen zaten dikwijls moeite hadden om het spel van de akteurs te kunnen volgen. Ook de lichtregie kreeg het niet gemakkelijk. De beperktheid van het podium en het langs de wanden spelen van de akteurs bracht heel wat schaduwen aan tegen de wanden. Storend! Misschien hebben Herman Nieuwlandt en Louis Kelders niet de nodige financies gekre gen voor deze eendagsproduk- De gesprekken met de doktor roepen oude herinneringen op (SJ) tie, maar eenvoudig is geen sy noniem van duur. LICHT Met de belichting halen wij te rug een oud zeer aan van Nieuw Leven, een zeer dat nog niet schijnt genezen te zijn. Ook Eddie Poep en Patrick Van Droogenbroeck maakten de klassieke fouten. Om een per soon op een normale wijze uit te lichten gebruikt men ge woonlijk drie lichtbronnen, een achtergrondbelichting (back light) een hoofdlicht (key-light) en een temperend licht (filler- light). In principe dienen dieze lichtbronnen zo hoog mogelijk te worden opgesteld om het zonnelichteffek 'te ~bekomen. De dienst burgerlijke stand van de gemeente Erpe-Mere start volgende week met de regeling van de identiteitskaarten. De oude moeten immers aangepast worden aan de fusiegemeen te. Alle inwoners worden opgeroepen om zo vlug mogelijk deze administratieve kwestie te laten regelen. Men hoeft al leen de identiteitskaart en het inschrijvingsbewijs van de auto mee te nemen. Personen die in de loop van het jaar een nieuw paspoort ontvangen hebben, moeten zich niet opnieuw aanbieden. ERPE: in de gemeenteschool (Centrum) op donderdag 3 novem ber van 14u30 tot 17 uur en van 17u30 tot 20 uur AAIGEM: op maandag 7 november in de gemeenteschool van 14u30 tot 17 uur en van 17u30 tot 20 uur w.h. Om de hele administratieve opera tie vlot te laten verlopen organi seert het gemeentebestuur enkele bijzondere zitdagen in alle deelge meenten, op het vroeger gemeen tehuis, telkens tussen 18en20uur. AAIGEM: maandag 24, dinsdag 25. woensdag 26 en donderdag 27 oktober. DAMBRUGGE: van maandag 7 november tot donderdag 10 no vember BURST: van maandag 14 novem ber tot donderdag 17 november ERONDEGEM: van maandag 21 november tot donderdag 24 no vember ERPE: van maandag 28 november tot vrijdag 2 december MERE: van maandag 5 december tot vrijdag 9 december OTTERGEM: op maandag 12 en dinsdan 13 december VLEKKEM: op woensdag 14 en donderdag it> december Preventief longonderzoek Het gemeentebestuur van Erpe- Mere roept ook de bevolking op deel te nemen aan het geplande preventief longonderzoek. Ook zij, die vroeger hieraan reeds deelna men, kunnen zich opnieuw aanbie den. Men kan ervoor terecht op vol gende plaats en data: BAMBRUGGE: In de gemeente school op maandag 31 oktober tussen 14u30 en 17 uur en van 17u30 tot 20 uur De keys en de fillers waren er in min of meerdere mate, maar de back-lichten ontbraken volledig en hiermee ook de derde di mensie. De akteurs werden be licht volgens een flash-effekt, alle licht van voor. Convex-lenzen geven een scherpe aftekening op de muur en een hard regenboogeffekt. Freznellenzen geven een meer geleidelijke overgang en een minder hard regenboogeffekt. Bij de belichting meestal con- vexlenzen en daarbij af en toe ook nog op de wand zichtbare gloeidraadaftekeningen. Sto rend! Een gebrek aan prakti sche kennis wat betreft belich tingsopstelling? S.J. Er was eens Dit lijkt misschien het begin van een sprookje, doch het is gewoon de wordingsge schiedenis van -VOCATION», een orkest dat sedert korte tijd de zalen en dancings van de streek teistert met hun muziek. Er was eens, in de streek van Aalst, een popgroep die JUST BORN noemde. Tussen 1966 en 1972 waren ze één van de meest bekende Aalsterse popformaties, niet alleen bekend in de streek, doch nationaal bekend via radio, T.V., pers en vooral via hun pla ten, die keer op keer de hit-parade haalden. Titels als «Ruby Ruby», -You're lying», «Moving», «Green Marmelade» doen de vroegere fans waarschijnlijk nu nog water tanden. Toen kwam er een kink in de kabel: zanger John Woolley, bassist Willy Van de Velde en gi tarist Luk Ardijns stopten ermee. Willy Marckx, Hedwig Van der Veken en Jeff Van den Steen, de «leader of the gang», werden op non-actief gesteld. Er was eens, in de streek Ninove-Geraardsbergen, een dan- sorkest dat RINGO BOYS noemde. Tot 1976 luisterden ze bals en feestelijkheden op. De groep, die grotendeels een fami liebedrijf was, heeft er nooit aan gedacht platen op te nemen. Ze hadden het veel te druk met repete ren, liedjes instuderen en optre- it— mmm den. Ook daar kwam de reeds eer der vermelde «kink in de kabel». Enkele van de broers gaven, om uiteenlopend redenen, de pijp aan maarten en gitarist Willy Janua- rius, zanger Eddy en zijn broer orgelist-accordionist Freddy Ver- haegen bleven eenzaam en verla ten over. En toen kwam de fusie: neem één helft van Just Bom en één helft van de Ringo Boys goed schudden en daar komt VOCATK voorschijn. Van de Ringo erfden ze de smartlappen, lestons, de walsen, de cl cha's; van Just Born de m< muziek, de samenzang, de s gitaar- en ritmesectie. Voeg bij het droog komiek present lent van de «Jeff» en iederee gemakkelijk raden dat een met VOCATION een bel< moet zijn. Op donderdag 13 oktober laatstleden ging in de parochiekerk te Hofstade een kunstkonsertdoor, ingericht door de plaatse lijke afdeling van het Davidsfonds. Verleenden eveneens hun medewerking aan deze manifestatie: 't Sint Jan Berch- manskoor van Hofstade, de Koninklijke Fanfare Sint Ceci lia, de toneelbond «Vast als een eik». Het konsert ging door onder de auspiciën van het Ministerie van Nationale Opvoe ding en Nederlandse Kuituur, Bestuur van Volksontwikke ling. Gasten voor de avond waren het Brussels Kamerorkést onder leiding van Maurits Bonnaerens, en het Hofstaadse Sint Jan Berchmanskoor onder de leiding van Jef Van der Vurst. Als solisten traden op: Flor de Hauwere, trompet, Ja nos Maté, viool en Bernard Duvillers, klarinet. Het inrichten van dergelijke kul- turele manifestaties pleit voor het inrichtend komitee. Ook zij zullen geweten hebben dat het brengen van ernstige muziek steeds een groot risiko betref fende de publieke opkomst met zich meebrengt. In Hofstade echter schijnt weinig drempel vrees te bestaan want de paro chiekerk zat nagenoeg vol. In dit opzicht: een sukses. Wat minder suksesvol bleek te zijn was de kwaliteit in uitvoering. Van het Sint Jan Berchmans koor. dat tenslotte louter ama teuristische bedoelingen heeft kunnen we gemakkelijk aan vaarden dat de tonaliteit ge weld wordt aangedaan het Ave Maria was zeer zwak en dat de stemkultuur weinig ont wikkeld is. Een beroepsen semble als het Brussels Ka merorkest ging even heftig'te keer tegen de goede toon: het langzame gedeelte uit Benja min Brittens «Simple Sympho ny» klonk onaanvaardbaar. Toch bevatte het konsert mooie momenten. Trompettist Flor de Hauwere kon, ondanks het feit dat hij een flink stuk te laat aan kwam, ons in het Concerto voor Trompet en snaren in D van To- relli zeer bekoreji. Naar we menen maakt Flor de nauwere ook deel uit van het Koperen semble Theo Mertens. Violist Janos Maté wist op bepaalde ogenblikken te bekoren, maar in het geheelhij speelde «De Winter» uit Vivaldi's Vier Jaar getijden leek zijn interpreta tie ons niet op peil te staan. Bernard Duvillers, klarinettist, speelde de «Sonata Appasio- nata» van Maurits Bonnaerens himself. Vooreerst felicitaties aan het adres van de kompo- nist: het schrijven van een klarinet-monoloog is niet be paald gemakkelijk. Nergens leed het werk aan spanning loosheid. Duvillers verdedigde het werk met overtuiging in een zeer verzorgde uitvoering. Het steeds populaire Divertimento KV 136 van Wolfgang Ama- deus Mozart klonk overtuigend, hoewel de authentieke Weense (klassieke) charme to taal ontbrak. Het orkest toonde zich langs zijn beste zijde in de eerste twee delen van Brittens Simple Symphonie. Een konsert met ups en downs. Ons inziens is het Brussels Kamerorkest naar Hofstade gekomen om «wat te gaan spe len». De onverschillighek van de aangezichten dei sici duidelijk af te lezen. Welke de ware kwaliteite het Brussels Kamerorkei kunnen we niet zeggi zouden hen daarvoor m< horen in een optreden d zelf ernstig opnemen. Ine val, het dankbare applaut het publiek zette Bonnai er toe aan een bis-numn weg te geven en dan no( de serenade uit het striikkv van Haydn, een aer iel versnaperingen van de t «Muziek voor Miljoenen».r* v uitvoering alles behalve, rj toch entoesist onthaald het publiek. Dirigent Maurits Bonnae kan ongetwijfeld veel mee reiken met zijn musici. Al had hij als Hofstadenaar - werd er geboren in 1931 geboortedorp meer eer kul aandoen. André De Gr< ra/u i

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 8