EEN BLIK EN HET KUNST-AMATEURISME Klubfilms Filmklubs FILM BIJ ONS unst-amateurisme is niet nieuw. Twee vormen daarvan zijn wereldberoemd geworden. In de traten en op de pleinen van het Montmartre in Parijs en het San Marco in Venetië zitten agelijks mensen aan de schildersezel. Zij dragen bij tot de folklore van de buurt. Maar ze zijn in Ie mate ook zo objektief dat ze je geen fabeltjes opgeven of geen krantenrecensies nastreven, e zijn wat ze zijn en toch is sukses verzekerd. Sinds het begin van de twintigste eeuw zijn er ok de naieve schilders. Soms ook wel eens «zondagschilders» genoemd omdat zij zich totaal 5 ebben afgezet van de historische stijlontwikkelingen in de beeldende kunst. Deze kunst-aard 2 jerd zo indrukwekkend beoefend dat ze internationale bekendheid meekreeg en zo later toch )t een specifieke kunststijl uitgroeide. ftunst amateurisme waarvan wij hier een schets willen brengen heeft daarmede niets te en omdat het in de meeste gevallen 'n bezigheid is waarvan de liefhebber zich tracht te •n met de besten. Om dit te kunnen moet hij wat in het milieu genoemd wordt «naar buiten en» met zijn werken. En het lokaal waar dit alles meestal gebeurt is een herberg, een chiezaal, jeugdclub, vakbondslokaai, gemeentehuis of galerij. Daar op die plaats ontmoet ten het publiek dat eigenlijk ook in de meeste gevallen niet opgewassen is om nuchter te 4 prdelen over wat het te zien krijgt. - jaar dit systeem van «kunstverbruik» teelt welig in onze streken. Het is een sport geworden oor de amateurs om In de pers recensies te halen of om in het dorp beroemd te zijn. In vele !6 fevallen wordt echter overdreven, en onderzoek naar de diepere oorzaken van het kunst-amateurisme is niet op één dag of leek te vertellen. Het ondergaand artikel is gebaseerd op enkele vaststellingen wele alge- leen worden gedaan. Enkele gesprekken werden gevoerd met amateurs zonder een volledig verzicht te willen nastreven. In Aalst zijn er wel enkele tientallen meer dan diegenen die hier ?^iorden vermeld. -°le Voorpost wilin de toekomst met een nuchtere kijk op dit soort sport afgaan. De kultuurre- aktie is de mening toegedaan dat een grondig onderscheid moet worden gemaakt tussen puluur amateurisme, hoe groot het sukses daarvan ook is, en de werkelijke fundamentele 0 rinciepes van de kunst. Dit betekent niet dat het amateurisme door ons wordt afgewezen, öor de amateurs die we ook niet uit het oog willen verliezen zal in de toekomst de rubriek kunst-hobby» instaan. Voor de fundamentele basis princiepes hebben wij eerder dit jaar de Rubriek «kunst-kijken» gestart. )aar mijnheer, daar 50 meter ver- als nieuwbakken Aalstenaar in de »r aan de kapel linksaf het baantje Belfortkelder terecht te kunnen. daar in precies een klein oud De eerlijke man steekt het niet on- „jeveken is het atelier van de der stoelen of banken dat hij zijn Ihilder. Er is nu een tentoonstel- werken aan zeer goedkope prijzen tg van zijn schilderijen, land- overlaat: «Ziet mijnheer, ik kan nog ihappen en bloemen, schoon zul- niet veel vragen hé, daarvoor is er nog niet genoeg over mij geschre- n als we bij het einde van dat laantje linksaf» sloot staan, staat schilder met baard en lang haar, aar proper gekleed met zon- >gse das om, ons als het ware op i wachten voor zijn deur. Noch- is weet hij van onze onver- :hte komst niets af. trekken een zeer kleine ruimte inen. Opvallend opgesmukt voor grote dagen. De schilder die dat voelen we zo aan, van op afstand heeft gadegeslagen it korte tijd na ons het vertrek inen en ontsteekt het nog reste- ide licht. Op de tafel liggen pak- sigaretten uitgesmeerd en in de "ten en tussenin staan ruikers men om de reeds overbeladen sieren. Wat aan de wand igt trekt niet lang onze aan- ;ht. Voor en achter ons land- iappen welke verschillende iken uit onze gewesten op het j hebben. We komen vrij vlug tot jn gesprek met de man van wie dachten, en dat is dan ook zo, t hij de schilder is. i je ter plaatse geweest om deze Ischappen te schilderen vragen De schilder tracht zijn woorden ordenen en antwoord zeer be- fd: «soms ga ik daar naartoe ils hier met het werk Vlassen- iek, ofwel schilder ik het uit mijn >fd». De man komt op voor zijn n ijver en zegt ons met fierheid dcjt dit zijn zoveelste tentoonstel- hag in successie is. Een keer heeft noter naast gepakt toen hij meende ven. Vorige week stelde Tessely in Erpe-Mere tentoon maar die man vraagt veel meer, maar wat wilt ge hij heeft een atelier in Canada en heeft aan grote namen verkocht.» Als ik hem vertel dat ik ben uitge zonden om voor De Voorpost wat te schrijven over zijn tentoonstel ling, maar nog niet weet of ik het ga doen, kijkt hij mij misprijzend aan. Ik zeg hem dat het steeds maar moeilijker wordt voor de perswe reld om over kunst te schrijven met enige zin voor objektiviteit. Schil ders zoals hijzelf, die naar hun ei gen zeggen om tienduizenden franken per expositie verkopen, kunnen zich best een advertentie permiteren. Wat er nu gebeurt is dat de krant hen eigenlijk een gratis advertentie cadeau doet. Want de stukken die daar. en elders aan de wanden hangen hebben met een eigen kunststijl weinig of niets te maken. Ook voor de landschap schilders in kompositie vorming be langrijk en wannee r men dat niet bij benadering uit kan maken blijft men best met zijn werk daar waar het hoort: bij de Hobby -makerij. De man tegen wie we het gesprekje voeren daar links aan de Maaldreef in Nieuwerkerken heeft het begre pen. «Ik ben ook maar een metser mijnheer, en schilderen is mijn hobby, maar wat wilt ge men komt he keer graag buiten met zijn werk hé» In dit korte verhaal zit een stuk reali teit gegrepen uit het kunstverbruik in Vlaanderen. Hier in dit vlakke land zijn zowat 10.000 amateurs kunstenaars. Allen voelen in zich de mikroop tot esposeren en stilaan kunnen enkele opklimmen tot 'n niveau war zij zich de god rond de kerktoren wanen. Zij weten dat de man uit d straat vanhen denkt dat ze van het speciale soort zijn, van de uitzonderlijken die nu eenmaal aan'kunst doen Herman De Schutter, eveneens uit Nieuwerkerken, is een geval appart in het milieu. Ik maak twee soorten kunst zegt hijzelf, «kommercieel en niet-kommercieel». Het kommer- ciële verkoopt hij als zoete brood jes, kommandes liggen te wachten. Het andere verkoopt hij niet zo gek maar dat soort van werk maakt hij om zijn imago te verzorgen. Naar onze smaak zijn beide soorten even kommercieel maar De Schut ter is niet die overtuiging toege daan. Hij exposeert ook meer maals ten huize en achter de schil derijen die daar hangen kan je geen behang meer vermoeden. Dat hij er de mensen oplegt voor enkele duizenden stoort hem niet. Hij voldoet aan «de vraag naar», een behoefte welke blijkbaar de menselijke harten streelt. Kompositorisch hebben zijn wer ken ook maar weinig inhoud. Maar ook dat stoort hem niet. De Schut ter stempelt en zo is hij een beetje semr-beroeps geworden. Om ama teur te zijn heeft hij geen geduld. In de beginjaren 1970 kwam hij eens uit in de New Reform, het avant-garde centrum in Aalst- stad. Toen prikte hij aan de wanden zijn gehele gamma officiële papie ren van identiteitskaart tot huwe lijksboekje Hij wilde zich toen ont doen van elk misverstand rond zijn persoon door zich aan het publiek ans De Koninck, vooral landschapschilder (JM) Werk van De Middeleer (SJ) bloot te geven. Deze daad was even schokkend als objektief be doeld en maakte deel uit van zijn opgekropte woede tegenover de maatschappij welke door haar au tomatismen aanleiding geeft tot ja loezie en konkurrentiezin Hij stelde zich daar voor als een «nummer» uit de rij. Voor enkele jaren kende men in Aalst de Galerij Borghmans die teerde op die groep van kunste naars. De galerij werd professioneel gerund door de huurgelden met dewelke kunstenaars de zaal kon den inkopen voor periodes van drie weken. Ook werd een ruim percen tage afgehouden op de verkochte werken. Maar na enkele tijd te heb ben gefunktioneerd was het kliën- teel verzadigd en kwamen nog weinig goede amateurs zich aan bieden. De galerij werd na een pe riode van drie intensieve jaren van aktiviteit opgedoektDit soort van galerijen vindt men in het ganse Vlaamse land terug. Er wordt in die instelingen geen enkel kriterium aangelegd waarop een selektie kan worden verantwoord. Zo kan iedereen er terecht als men maar betaalt Sinds het einde van de galerij Borghmans heeft het Apostelken die taak overgenomen. Al is het onder een enigszins andere vorm, gedekt door een vzw. die. zo zegt Kam iel Van Geert ons, echter het nadeel heeft dat iedereen zonder uitzondering daar kan exjxiseren. Goed werk wordt dus niet gewaar borgd. In het Apostelken betaalt men drieduizend vijfhonderd frank. De periode loopt over ongeveer veertien dagen. Receptie, dru kwerken en andere kosten moeten de exposanten op eigen initiatief regelen. Het Apostelken, eigendom van de vzw kerkfabriek biedt in mil voor dat bedrag onderdak aan in twee kleme zaaltjes, spots en nog wat benodigdheden ueze anriouien moeten door de reeds lange rij opeenvolgende exposities lang zijn afbetaald zodat de geïnde bedra gen nu ruimschoots als winst kun nen worden gezien. Daarbij komt nog dat de expositie zaaltjes uitge ven op het verbruikerslokaal zo dat onrechtstreeks de bezoekers van de tentoonstellingen daar voor supplementaire winsten zorgen. Op zaterdag namiddag 15 oktober hebben wij een tijdlang plaats ge nomen aan een der tafeltjes in het zaaltje Twee verbruikersgasten vonden het de moeie waard om het werk te bekijken. Nou goed Het Apostelken beschikt nog over een ruime kelder waar volgens Van Geert betere dingen kunnen ge beuren dan boven bij momenten gebeurt. Nu wordt met de winsten van de expositie een of ander gratis optreden gefinancierd, zoals on langs dat van Jan De Wilde. Ter loops de expositie van Hans Muys en Dirk De Middeleer die er nu te zien is, staat op een behoorlijk ni veau. De konkurentie van enkele stede lijke zalen in het Belfort heeft de levensduur van de galerij Borgh mans indertijd nog verkort. De uit bating door de stad van deze zalen is nu niet van aard om er tegen te konkureren. Voor een appel en een ei exposeert men immers in het centrum. Enkel het Apostelken waar de patron achter den toog te gelijkertijd toezichter is kan dit. In het Belfort kan men ongekontro- leerd zijn waar aan de man bren gen. Sommigen maken er een goede bi- siness van. Om de eer van de ste delijke kunst politiek te redden doet men er goed aan om wat niveau na te streven door een selektie door te voeren. Gemeentehuizen, paro chiezalen. vakbondslokalen en semi-culturele centra zijn voor de amateurs geschikte plaatsen om tot het publiek te komen. In de meeste gevallen trekken deze ruim publiek aan door hun dikwijls cen trale ligging in dorp of stad, of door het feit dat deze ais zogenaamoe «officiële instelling» overkomen. Albert Schatteman, een gepensio neerde direkteur van het ministerie, houdt het al een tiental jaren bij het cultureel centrum te Lede. Deze man heeft een niet zo grote produk- tie en zo komt het dat hij om de twee jaar in dit centrum uitpakt. Schatteman heeft nog een zeer goede herinnering aan Herman Verbae re met wie hij jaren geleden, in zijn nog jonge tijd. eenmaal sa men exposeerde Hij is amateur in hart en ziel gebleven en soms slorpte zijn beroepsbezigheid zo veel tijd op dat hij niet meer aan schilderen kon denken Hij heeft zich «gespecialiseerd» in het on derwerp landschap omdat hij de mening is toegedaan zich slechts goed te kunnen bekwamen in één genre werk. Het prijzenbedrag van wat hij voor zijn werken vraagt ligt tussen ne gen tot vijftienduizend frank. Als we even rondkijken blijkt dat het groot ste deel van de ca. 28 werken aan de man zijn gebrachtIk kan er niet over oordelen welke mijn beste werken zijn, zegt Schatteman ons, het is een kwestie van smaak en dat laat ik aan de mensen over. Over het inhoudelijke aspekt van zijn werk houdt hij er een zeer spe ciale menmg op na. Mijn werk, zo neemt hij overtuigend, blijft in kon- takt met de natuur maar is geen fotografische weergave Als hij er gens gaat schetsen en zijn ge zichtsveld gestoord wordt door elek triciteitskabels, betonwegen of flats laat hij die uit zijn schilderijen verdwijnen. Cyriej Buysse zegt hij, Een winterlandschap van Muys (SJ) van kunstschilder Schatteman te Lede (EL) De Voorpost - 21-10-1977 - 9 Op 27 oktober draait de Katholieke Filmliga de psycholo gical terror story «The Other» (zie vorige Voorpost). Even herhalen dat het om een prent gaat van Robert Mulligan, dat het scenario van de hand is van Thomas Tryon die zich hiervoor baseerde op zijn gelijknamig boek. Akteurs zijn Uta Haqen, Diane Muldaur, Chris Udvarnoky en Martin Udvar- noky. Van Mulligan zijn ook «To kill a mockingbird» (1963) en «Summer of '42» (1971). Het verhaal gaat over de familie Perry die in een landelijke Amerikaanse gemeènte woont. Er gebeuren eigenaardige dingen: vader stort van de keldertrap, de boorling van de oudste dochter wordt gekidnapt, enz. De film gaat eigenlijk over de tweelingsbroers Niles en Holland, (zie foto) De eerste is een teder ventje, de tweede is plaagziek, koel, gesloten en zelfs wreed. De film gaat over de intieme, samengedrongen en duistere wereld van het kind. Afspraak om 20 uur in de zaal van het St. Jozefskollege, Pontstraat 11 en Hoogstraat. (Men kan lid worden voor 30 fr.) Intussen liet Jozef Lambrecht, voorzitter van jeugdhuis «Eureka», D'Hofstee - Keppestraat, 52 te Erembodegem ons volgende informatie geworden: «Traditiegebouw heeft het jeugdhuis zijn filmprogramma voor het seizoen 1977/78 opgemaakt. Dit jaar hebben ook de leden inspraak gehad bij de keuze van de films. Op volgende data - steeds op zaterdagavond - nl op 8 oktober, 19 november, 17december1977,21 januari, 25 februari, 16 maart en 25 april zullen de films vertoond worden. In deze zeven films worden volgende tema's aangesneden: Wes tern - geweldtema - oorlogsfilm - muzikale komedie - politie lucht- en ruimtevaart. Wellicht wordt aan deze film reeks nog een sportfilm toegevoegd. De eerste film (8 oktober) is 'n machtige Western nl. «The Good, The Hard and the Vagbond» die niet minder dan 178 min. loopt. De aanvang is vastgesteld op 20 uur stipt.» Jeugdklub Tanu, Houtmarkt 1, Aalst heeft ook zijn filma vonden. Op 28 oktober bvb. te 20 uur stipt. De tijd is dan aan één der grote Franse lachfilms uit de laatste jaren: «De Chariots op zwier in Spanje». U zal weten dat de chariots dat viertal is dat na eerst bij onze zuiderburen als zanggroep in de hit-parade te hebben gestaan met evenveel sukses dè wereld van de film instapten. Niet bepaald «7de kunst» maar toch wel grappig. U mag binnen voor 30 frank (leden: 25 fr.) Even eraan herinneren dat u dit week-einde in Dido te Erpe, kan kijken naar «Het oude geweer» (zat. en zon.) Alvast noteren: op 4 november in de Mikisklub de grootse Kurosawa-film «Dersou Ousala» (Oskar voor de beste buitenlandse film te Hollywood en grote prijs op het festival van Moskou). Meer in een volgende editie. Rene Uw «Film bij ons»-schrijver beste cinéfiel, zal ditmaal uw leesgeduld slechts kort op de proef stellen. Het kan ook niet anders, want Palace gaat deze week door met Cassandra Crossing (2e week) en Airport 77 (4e week). Madame Claude schijnt ook veel sukses te hebben. Haar meisjes misschien nog meer, want de film gaat in zaal Feestpaleis de tweede week in. Nieuw op het programma deze weekjn laatstgenoemde zaal is «The Batlle of Midway», een prc- duktie van Walter Mirisch. In de hoofdrollen: Charlton Hes ton, Henry Fonda (weet je nog, uit Easy Rider), James Cobum, Glenn Ford, Hal Holbrook, Toshiro Mifune, Robert Mitchum, Clif Robertson, Robert Wagner en anderen. De muziek is ook van geen onbekende: John Williams. Spektakelminnende zielen zullen aan deze film ongetwijfeld hun hart kunnen openen. Temeer daar de film of beter 't geluid ondersteund wordt door 't beruchte sensoround-sisteem. Het zal er dus letterlijk en figuurlijk daveren! Voor de rest, veel kijkgenot. A.D.G. heeft zo echt mcgeljk geschreven maar een en ander moest hijzelf ook verzinnen. Hij is van oordeel dat hij in zijn werken ongeveer het zelfde doet. Echt merkwaardig Albert Schatteman mikt niet hoog en zijn werken zijn daar een ge trouw beeld van. Daarom dat ze ook als «ensemble» iets meer te bieden hebben dan vele van zijn situatie genoten. Julien Van Puymbroeck (48) werk zaam bij de RTT is sinds zes jaar bezig met schilderen. Hij is en blijft amateur zonder professionele ambi ties. Voor hem. zo zegt hij ons, De- tekent aan de schildersezel staan kalmte en rust. Als vrije leerling volgt hij de avondlessen aan de stedelijke akademie om zich in de techniek te verbeteren. Van Puym broeck presenteert zijn werken in een prijzenklasse van drieduizend tot dertigduizend frank. De prijs wordt bepaald naar het formaat. In feite is hij niet behoeftig aan ver koop maar het komt er gewoon bij omdat hij moeilijk zijn schilderijen in de kelder kan opbergen. Wel heeft hij er behoefte aan om zijn werken aan de mening van het publiek te toet sen. Hij vindt dat trouwens belang rijker dan verkopen. Hij is en blijft amateur zonder professionele am bities. Als amateur kan men trou wens zijn goesting doen zo meent hij het Vic Quienen (60) uit Wemmei heeft tot 23 okt. schilderijen hangen in de Belfortzaal. Om de waarheid te zeggen komen zijn werken overals «vulgair sociaal realisme». Zonder enige verm van stjl of betere tech niek durft die man het aan om het publiek werk te presenteren uit een prijzenklasse welke gaat van 17.000 tot 40.000 franken. Lieve hemel In de schaarse informatie die over hem te verkrijgen valt wordt hij de scniiaer genoemu uie «speelt met zijn palet zoals de vio list met zijn strijkstok». Als titel van een artikel over hem lezen wij «Vlaamse schilder ver overde Monaco». Over het waarom dat hij in Aalst komt exposeren zegt Quienen dat z'n kunst 'n sneeuw baleffect teweeg brengt. Hij expo seerde hier vier jaar geleden in de kelder en nu kan hij in deze stad als het ware reeds rekenen op een supportersclub, zo zegt hijzelf. Verder beweert hij door de stad te zijn uitgenodigd, en om 't publiek nog wat meer zand in de ogen te strooien staat in dikke vette letters op het affiche inderdaad als hoof- ding «Stad Aalst». Quienen noemt zich geen amateur maar beroeps. Komt zo een beetje over als de in dit verhaal reeds eer der genoemde Tessely die de pa rochies afschuimt. Jazeker er zijn zaken te doen in dit landje van pa- teekes en frieten. Roger D'HONDT.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 9