DERTIG EN MEERÏ AALST OF DE VERRIJD Zaterdag 12 November GROOT EN PRACHTIG Aalstenaars, steunt ons werk. het bestuur Begin te 20 uur, in de Zaal m Modern Palace Lange Zoutstraat, Aalst Het tweede kwajongensspel, Aalst en de belfortklokken die met een brok en de klepelsde Londonse blg-ben nalulden. De wereldoorlog snoeit in het geluk van teveel families en ook de muziek rouwt. 1944, majoor Glen Miller, trombo nist en orkestbaas die pas sinds '39 en na zware konkurrentie met Benny Goodman zijn «In the mood» aan de lijst der wereIdsuksessen weet te voegen, verongelukt tijdens zijn toernee. De klarinet pinkt een traan weg zoals van daag de vetkult voor Elvis. Nu, meer dan dertig jaar later gaat niemand nog vissen in de Dender maar Octaaf Boone schrijft nog altijd arrangementen, Gaston Schellinck draagt nog altijd zijn trommelstokken In de binnenzak dicht bij zijn hart, Fons Vidts heeft niet verleerd hoe zijn vingers te plooien over de kontrabas, de Mortiers laten de klanken spetteren uit het blaasinstrument, Frangois De Cock soleert nog altijd prachtig, Rik Peerllnck... en we vergeten er;ze zijn er meer dan ooit, met een foto van Miller op hun nachtkastje (nouja...) en met dertig jaar muziseren afgebeeld in hun fotoalbums. De Nachtvlinders, de Hot Club, Benelux Actlf Club... Big Band. Daar gaat volgend verhaal over. NACHTBAL zaliger trekken uit het dansor- kest, noemen zichzelf de «Old Swingers Gang» maar gaan even later de heimat rond on der de naam «Hot Club» wan neer gitarist Geo Crets, trom bonist Albert Van den Broeck wiens zoon Pierre nu mee speelt in de Big Band, Felicien Van de Voorde en Franpois Cooreman met hen in zee gaan. Alex More speelt nog een tijdje voort maar verliest weldra Gaston Schellinck die naar de Nachtvlinders gaat en Odillon Mortier die Hot Club vervoegt. Boone: ik was nooit een uit zonderlijk pianist De tijd is aan de grote solda- tenbals, de oorlog is wellicht achter de rug. maar het verdriet en de ontreddering heeft nog INKOMPRIJS 20 Fr. Kaarten te bekomen bij de leden Politieagenten Verhuren van tafeltjes voor 5 personen 20 Fr. op DONDERDAG 10 NOVEMBER 1949, tussen 14 en 17 uur ten Politieburele Vakkenkas Druklsrij W«d I Vso Opdanbotch, Aslsf SYNDIKAAT POLITIE en stuiptrekkingen. Doch... een echte Aalstenaar kooi je niet en Dirk Martens luistert vanop de Grote Markt weer graag mee naar de nachtelijke kreten van het bal. Octaaf Boone die muziek school had gelopenbij Gaston Feremans, bij hem piano, harmonie en orkestratie had geleerd tot op zijn zestiende de oorlog daar een punt achter zette, (daarom dat Boone later moet zeggen: «Ik ben een goede pianist geworden, maar nooit een uitzonderlijke») leest in '48 in «De Aankondiger» dat jazzvereniging «Hot Club» die bij Smet-op-de-markt speelt een pianist zoekt. Geknipt voor mij, denkt Octaaf en niet zo lang later neemt hij al het or- chestratiewerk van leider Fons over. «Dat was nog eens een tijd, vertelt hij, er werd links en recnts op oais gespeeld. Steeds lokaal natuurlijk want we hadden niet zoveel materi aal als nu maar het was niet zo uitzonderlijk dat de verplaat singen met de fiets gebeurden. Soms ook met een kamion.» De groep geniet meer en meer bekendheid, negen maand lang mag de Hot Club tijdens het week-einde in de Casino te Gent spelen en de toenmalige omroep Gent heeft er al opna mes en uitzendingen voor over. Maar er zijn nog Hot Clubs in Vlaanderen, in St Niklaas bie- voorbeeld met het ensemble van Willy Hermans. In 1953 is het Aalsterse gezelschap al «Octaaf Boone en zijn Or kest» geworden. Men speelt alsmaar beter en showbizzma- nager Robert Bylois ligt op de loer naar begeleiders voor een grootse toernee... 29 optredens in februari De razend popuiaire zanger Johnny Jordaan moetin 1956 tweehonderd optredens ver zorgen en Boone en zijn speelmakkers aarzelen niet wanneer Bylois hen aan spreekt. Hij verandert de naam in «Benelux Actif Club». «We hebben toen onze stiel geleerd, vertelt Gaston Schellinck die sedert '52 meespeelde, stel je voor, 200 optredens. 1956 was een schrikkeljaar en ik herinner mij dat we in februari 29 keer heb ben opgetreden.» De kontrakten blijven toestro men en de «Actif Club» is voor talrijke vedetten een welge- kome backing-groep. Annie Andersen kent nog maar vier liedjes, Rita Deneve doet haar debuten op de planken, Louis Neefs maakt het allemaal voor de eerste keer mee in Assen broek, Will Tura wordt 18 jaar en krijgt van Octaaf arrange menten voor «Paardestaart» kado, Cecile Ford zingt op acht arragementen van de Aalste naar tijdens het jazz-festival van Wenen, Freddy Quin, Bill Haley, Toni Corsari... ze hebben allemaal met de Actif Club gewerkt. De groep is semi-professioneel geworden, de soun4 zit goed en de leden zijn volkomen op mekaar ingespeeld: drie trom- Detters. Rem! Van den Borre. Alex Mortier en Paul linck en André Krieke die mekaar afwisselei tronfrwtaten Albert Vai Broeck en Alfons Kep verder: Fons Vidts (bas) ton Schellinck (drums.' taaf Boone (pianist) ener fonisten Eugeen Vei' Odilon Mortier, Fran^tjRi Cock en als vierde man lings Felicien Van de en Franpois Schollaei De optredens volgen n op, in Oud-België zegg Ancienne Belgique> ten lande. Nog voor Ff Bay kan toehappen band de kans om officie i BRT-orkest te worden weigert om financiële rei Toeren met Breek en In 1963 gaat een deel con eer ja Brei ond ,Odi in te bPierri lord leyi jjnet i Je O >che ,c ini v< met in I vntfo< üe muzifc en i RITME Si slagwerk nek bas: Alfo gitaar: Je eure TROMPE Honoré V Alex Mort Piet Kiecl Patrick M Wolfgang TROMBO Raymond Noel Van Arnold Vi Pierre Vai Albert An SAXOFCK Rik Peerli Odilon M< Fran?ois Frans Tro Adolf Bre Ohmaru PIANO El Octaaf Bo ten voordele van haren SOCIALEN DIENST, op Prachtige versiering en het uitgelezen Dansorkest We schrijven halverwege de dertiger jaren, bij de buren is het heerlijk luisteren naar de radio, naar Boyd Senter en de andere dansmuziek. We zeg gen niet meteen de disco van toen, want toen moet dansen- gaan voor de meisjes een hoogdag geweest zijn, de jon gens gingen langer naar het le geren droegen het haar kort en als de Aalsterse «Nachtvlin ders» in zaal Perre (later zaal Alfa) de eerste maat instapte was het abondance op tafel. Een mooi liedje dat zo zou je mogen stellen toch nog lang geduurd heeft want het is pas in het begin der vijftiger jaren dat de zomer voor De Nachtvlin ders voorbij is en dat de groep split. Maar er is veel gebeurd intussen. Drummer Gaston Schellinck doet zijn eerste muzikale uit stap als tamboer bij de Oude Garde, maar belangrijker vooi ons verhaal is zijn bijdrage ir Alex More. Alex 'Mortiei speelt trompet, vader Oscar i< de oudste van het gezelschap en hanteert de trombone, nee' Odilon kon zijn saxofoon al niet meer missen, Rik Peer- linck evenmin, en Gust De Gelder trekt aan zijn akkor- deon. We schrijven anno 1947, een beetje vroeger en een beetje later. Hot Club De eerste herfstmaanden van 1948 zijn niet zo prettig voor de Nachtvlinders. Leider Vidts, drummer Kamiel De Backer en trompetter Albert Cornand Een der allereerste optredens van de Actif Cluh (Borgerhout. 21.2.56) Uit de oude doos: Alex More in '47 De Nachtvlinders na Bohhejaan Schoepen te hebben begeleid Octaaf Boone: kroongctui\ 7.2.56 ergens bij Mechelen. Tweede van links naar rechts en recht staand is Johnny Jordaan. De voorlaatste in de rij is Tony Corsari.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 16