100 JAAR KLANKWEERGAVE DANK U, EDISON! II JO VERBRUGGHE, EEN INLEIDING i KATAL0GUS HERFST DE KAMER WAARIN ZIJ DANSTEN ONZE AFDELING IN GROOT-AALST 4 - 4-11-1977 - De Voorpost muntstuk (1 cent en door de verzamelaar ludiek de «voorlo per van dè juke-box» werd ge noemd. NOG ENIGE MERKWAARDIGHEDEN Een HMV( His Masters Voice) in chinees lak van ongeveer 1930. Chinese meubelen wa ren toen erg in trek bij de rijke lui. En dan de «muziek in blik jes» of de cilinders die in dozen werden verkocht (o.a. «O Sole mio», «Bij den dentiste», en «The Whistler and his Dog» al lemaal «Edison Records». Verder ook een Columbia- koffergrammofoon uit 1925, of een «Excelda» minigrammo- foon die eruit zag als de vroe gere balg-fototoestellen (1935) een «handig» portatief toestel voor romantische uitstapjes (de meeste toestellen werkten met veren die aangezwendeld wer den). Of een pianomeubel waar cilinders in worden geplaatst. Merkwaardig waren ook de pla ten van de Pathé-grammofoon met «diamant-naald». De vroegste platen van dit type speelden van het middelpunt uit naar de buitenkant toe (Frans fabrikaat uit 1910). KONTRAST Ook de tegenstelling oud- nieuw kwam hier treffend aan bod: de evolutie en de perfektie die de uitvindingen van vóór 100 jaar reeds hebben bereikt: een grammoofoon van Bang Olufsen met elektronisch be stuurde tangentiale arm met tuner-versterker, casette-deck en luidsprekers; en een volle dige moderne klankketen van Pioneer (pas uit Japan aange komen). Laten we tot slot nog slechts dit zeggen: de tentoonstelling is ongemeen boeiend en een be zoek meer dan waard. Al was het maar om te weten van hoe ver we komen, vóór we de pla tenwinkel binnenstappen. Loopt tot en met 13 november alle dagen van 14 tot 17 uur gesloten op vrijdag; zon- en feestdagen: open van 10u30 tot 12u30 en van 14 tot 18u.) Wilfried Lissens In de catalogus vonden we ook een inleiding van JoU Verbruggen, die op de vooropening van de tentoonstel-1 ling eveneens het woord had gevoerd. Hij benaderde de zaak meer langs de poëtische kant. Een tentoonstelling die door een kulturele vereniging wordt I ingericht, zo lezen we, moet haar belangstellingsveld der- V mate verruimen, dat een maximaal aantal genodigden f wordt bereikt. Niet die «happy few» (de «ingewijden») mo- gen tellen in een kultuurpolitiek, maar de nieuwsgierigheid uej van velen moet aangewakkerd worden. Een tentoonstelling (77 moet de bezoeker dwingen na te denken: een tentoonstel- U ling is slechts geslaagd wanneer ze verrijkend is. Kunst is evenwel noodzakelijkerwijze een abstraktie en dus moe ten de banden met de werkelijkheid nauwer aangehaald worden. Kunst is immers een integrerend deel van het leven, wanneer zij 'n vlucht uit de werkelijkheid toe-f.PJ' laat, en de sublimatie van menselijke middelen door een binding met hogere waarden mogelijk maakt. Terecht, zo zegt de heer Verbrugghen, verheugen we ons dan ook op de uitzonderlijke keuze van de verzamelaars. Een hulde aan Edison leek bovendien als aanleiding van de 100ste verjaardag van «sound and tin» gepast. Dit temati- sche opzet moest zo konkreet mogelijk gevisualiseerd wor den. De voorwerpen moesten de aandacht vestigen op het belang voor onze tijd en onze kuituur. Zowel van de geluids opname als de bewaring ervan. Voorlopers en uitvinders mochten dus wel even gehuldigd worden. Een tentoonstelling dient trouwens niet beperkt te worden tot het kultureel aspekt. Vooral in dit gebied werden tech niek en kunst dus goede maatjes. W.L. In de inleiding van de katalogus die evenwel op de voorope ning nog niet beschikbaar was, lezen we de historiek van 100 jaar geluidsweergave van de hand van enige medewerkers, o.a. van de heer Van De Velde. Uit de pioniersjaren onthou den we, dat er twist ontstond over de vraag wie nu eigenlijk de fonograaf heeft uitgevon den: de Franse dichter Charles Cros of de Amerikaan Thomas Alva Edison. Cros beschreef als eerste een procédé om klank op te nemen en weer te geven, (april 1877) terwijl Edison er als eerste (samen met medewerkers als John Kruesi) in slaagde de mense lijke stem vast te leggen en te reproduceren (einde 1877). Het toestel waarmee hij dit deed, werkte als volgt (zo lezen we steeds nog in de katalogus): op tinfolie, gewikkeld rond een met de hand bewogen cilinder, werden trillingen van de stem via een trechtertje met naald diafragma ingeschreven. Plaatste men nu de naald op nieuw in de groef die ze in de tinfolie had gedrukt, en deed men de cilinder opnieuw draai en, dan kon min of meer duide lijk het gesprokene door het trechtertje gehoord worden. Maar opgeslorpt als hij was door zijn zoeken naar de elek trische gloeilamp, zou Edison zijn wellicht grootste uitvinding nochtans vlug een hele tijd uit het oog verliezen. De verdere ontwikkeling van de fonograaf werd door anderen ter harte genomen: Bell en Summer Tainter (zij vervingen in 1885 de tinfolie door een laagje was). Hun procédé «hill and dale» (heuvels en dal): de naald ging op en neer. In een ander pro cédé werd de naald zigzag voortbewogen in de groef in een platte plaat van verhard rubber (1887, Emile Berliner, een Duits emigrant). Het toestel waarop platen wer den gespeeld noemde men grammofoon en bekonkur- reerde met succes de fonog raaf (met cilinders) Noodged wongen verbeterde Edison zijn eigen fonograaf (1888) en maakte er verkoopbare toestel len van. In dit jaar kende men ook de eerste opame van be roemdheden (op wassen rol len). Tot 1920 gebeurde de op name «akoestisch». Daarna kreeg men de «elektrische» opname. EUROPA Intussen waren ook in Europa (Frankrijk) de gebroeders Pa- thémetde produktievanfonog- rafen begonnen (1894), terwijl Henri Lioret er een jaar vroeger in geslaagd was cilindertjes in celluloid te vervaardigen (ge bruikt in de «sprekende» Jumeau-poppen). In Hannover (Duitsland) werd in 1898 door de «Grammop- hone Company» een grammo- foonplatenfabriek opgericht. Met een schrjvende engel als embleem. Jaren later werd het de beroemde hond voor de grammofoon, naar een schilde rij van Francis Barraud. KONKURRENTIE De strijd fonograaf-cilinder enerzijds en de grammofoon grammofoonplaat anderzijds, verliep in het voordeel van deze laatste vanaf 1902. Aanvanke lijk poogde Edison de fonograaf te propageren. Hij draaide ech ter bij, en begon in 1913 zelf met platen-produktie In 1929 moest hij er evenwel mee stop pen. We vinden in de catalogus ook enige uitleg over de grammo foonplatenproducenten. Na 1900 maakten deze zich mees ter van de markt. Slechts een paar data: in 1904 zong Caruso uitsluitend voor «Victor», en bracht Odeon de eerste twee- kantige grammofoonplaten uit. In 1909 zette men de eerste or kestrale muziek op de plaat. Een zeer interessant hoofdstuk handelt over de bijdrage v de elektronika. We staan even stil bij hoofdstuk: VAN KLAf NAAR PLAAT. tnj De volgorde: de maqnetiscl Je bandopname wordt op wa kk< plaat gegroefd die bedt ed, wordt met een zilverlaag (neg tief of «vader» genoemd) f uw verwijdering van de wasla -B wordt een nieuwe metalen druk gemaakt (de positieve «moederplaat»). Van «moeder» wordt een «zooiaar vervaardigd, op gelijkaardi j- wijze, voorzien van een har ;r chroomlaag. Tussen twee d< kt gelijke zonen (vóór en acht» B zijde van de plaat) die gebru ge wordt als matrijs, brengt m dan de vinylmassa aan. De b ide helften van de plaat word met stroom verwarmd (150 180 graden) en op elkaar grh perst (druk van 120 tot 180 ij 1 per cm2). De Mattrijs wordtihe gekoeld en geopend, en is» plaat komt te voorschijn am Zeer interessant was verdjor ook de bijdrage over stere grafie en ruimtelijke g luidsweergave, of hoe vé en schillende fabrikanten vecht ku voor erkenning van hun tecfrde nieken. Ook hier moeten we lm* evenwel bij een vermelding tei ten. Wton De pioniers en Pioneer of oud en nieuw samen op de Edisonienioonsielling (JM) De hop is geplukt en de hielen gerooid. Het bielenlof wordt in silo's gestopt en de winter kan zijn intrede doen, zij hel dan eerder schoorvoetend (JM) Brieven waarvan de afzender niet aan de redaktie bekend is, komen niet voor plaatsing in aanmerking. De redaktie behoudt zich het recht voor de tekst te bekorten. Publikatie betekent niet dat de redaktie achter de inhoud staat. Langs deze weg willen wij jullie ietwat meer informeren over onze afdeling, gezien in Groot-Aalst. Onze afdeling is gelijk iedere andere afdeling van Groot-Aalst vertegen woordigd in het Politiek Kolle ge. Deze vertegenwoordiger is een bestuurslid van onze afde ling Erembodegem-Centrum. Het politiek Kollege heeft tot taak als communicatiemiddel te fungeren tussen enerzijds de afdelingen;m.a.w. alle leden, en anderzijds onze mandata rissen. Het Politiek Kollege ge eft een al dan niet bindend ad vies aan de afdelingen en man datarissen. Ook wordt er ge zorgd voor een hechte samen werking met de leden van al onze adviescommissies. De mensen van het Politiek Kol lege staan ook in voor de con trole van de financiën, dit op lokaal partijgebied, alsook voor het politiek secretariaat en de hoofdpropaganda ten tijde van verkiezingen. In de schoot van het Politiek Kollege zijn twee werkgroepen ontstaan, name lijk de werkgroep voor Sociaal dienstbetoon en Wervingsre serve en de werkgroep voor Propaganda en Organisatie. Daar onze afdeling een afge vaardigde heeft in, de werk groep voor Sociaal Dienstbe toon en Wervingsreserve zien wij hierin de kans om jullie op 'n belangrijk vlak ten dienste te staan. Graag zouden we met jullie medewerking, een wer vingsreserve willen aanleggen, zodanig dat we bij het vrijko men van een bepaalde functie direkt de gepaste persoon kun nen voordragen. Om dit te kun nen doen dienen we echter in het bezit te komen van de naam, volledig adres, gedane studies en behaalde diploma's of brevetten. Wij verwachten al deze informaties van alle werk zoekenden, ook van diegenen die reeds tewerkgesteld zijn en die zich intresseren aan een functie in Groot-Aalst. Het me rendeel van de vrijkomende be trekkingen zijn te begeven bij het O.C.M.W. Ook onge schoolden, onderhoudsperso neel, techniekers enz., worden steeds gevraagd voor alle mo gelijke stadsdiensten. Wij re kenen dan ook op jullie mede- do* we werking voor dit mooi initiatu m Is het hoger aangehaalde ni e<j voor jullie zelf van toepassin f vraag het dan aan familieled! en kennissen, aldus kunnen w door jullie proberen om aan j, heersende werkloosheid iets veranderen, hoe miniem 00 m Alle desbetreffende inlicht» f, gen kunnen aan onze bestuui leden overgemaakt worde n. deze zullen dan wel zorgen d de gegevens op de juiste b< t stemming terecht komen, kunt ook rechtstreeks uw afg lv vaardigde van de werkgrot !n voor Sociaal Dienstbetoon Wervingsreserve kontakte rel^ Dit is André Segers, Brusse nti baan 264 - 9440 Erembodfyj gem. Tel. 053/218930 (r 18.00 u.). waarvan akte get< kend V.U. Erembodegem. Vorige zaterdag had in de zaal PPR en niet in de Keizershallen zoals wij een keer hij vergissing vermeldden, het jaarlijks hal van de Volksunie plaats. Het orkest de Gensters zorgde voorde muzikale nootjes en tegen middernacht liep de zaal goed vol. Vele Vlaamsgezinden uit de streek, de burgemees ter en enkele schepenen in of rond de bodega lieten zich ook de pintjes goed smaken. Volksvertegen woordiger Jan Caudron en zijn echtgenote op onze foto. zoals 11 al merkte SJ Vervolg van blz. 1 Jo Verbrugghen opende de Edison tentoonstelling in het Oud-Hospitaal (JM) OPENING Op de vooropening van deze unieke tentoonstelling bemer ken we o.a. de heren Van Hoor- ick, Willy De Turck, Direkteur van het VTI en mevrouw Van Haver en uiteraard ook heel wat leden van de inrichtende vereniging, waaronder de heer en mevrouw Van De Velde, en Gilbert Claus, voorzitter. Deze dankte in zijn inleiding het stadsbestuur, het VTI dat de technische aspekten van de tentoonstelling had verzorgd, het ministerie van Nederlandse Kuituur en vooral de beide ex posanten. Hierna volgde een poëtische toespraak van notaris Jc Ver brugghen, kunstcriticus AICA. Hij vond een tentoonstelling als deze verheugend omdat voor één keer de banden werden aangehaald tussen techniek en kunst. Hoewel beide begrippen elkaar zelden dekken, zijn ze in feite niet tegengesteld, zo zei hij. En verder: er is weinig of geen plaats meer voor fantasie (bepaalde passages van «Alice in Wonderland» zag hij nog niet gebeuren in een kerncentrale). Onder Edison begon evenwel een dichterlijke droom: de «vluchtige» stem kon nu be houden worden met de origi nele tonaliteit en klank. Nu nog kan men immers historische stemmen beluisteren, en dus terugkeren in het universum van voor 100 jaar met zijngek- ke hoorns en geruis. "Zonder grammofoon was er nu even min TV. En verder vond hij het verheugend dat de idee van sommige aanwezigen deze u- nieke verzameling hier had samengebracht. Als primeur voor Aalst vernoemde hij de volledige moderne klankketen uit Japan die pas de dag ervoor was aangekomen, en nu reeds te bekijken en te beluisteren stond. De techniek, zo besloot de heer Verbrugghen, kreeg evenwel niet het laatste woord: wel de dichter. TENTOONSTELLING Een merkwaardige en boei ende verzameling oude gram mofoons en muziekdozen was hier samengebracht, evenals oude prentkaarten en afbeel dingen van historische doku- menten. Het is uiteraard onbe gonnen werk hier alles op te sommen. Toch blijven we hier bij enkele merkwaardigheden stilstaan. O.a. een muziekdoos uit Zwitserland door «Nicole- frères» (Genève) vervaardigd. Een luxe-uitvoering die dus op bestelling gemaakt werd (1870) en waarvan gelijkaar dige exemplaren zeldzaam zijn. We hoorden de heldere klanken uit de koperen cilinder opstijgen: muziek van Handel, Haydn, Bowling, Moore. Ook een «Monarch Senior» van His Masters Voice (1905) trok onze aandacht. Kast en (enorme) hoorn waren uit eikenhout ver vaardigd. Het toestel was uitge rust met een krachtige motor en drie veren. Zeer zeldzaam wa ren o.a. ook een grammofoon plaat van de «Societa Italiana di Fonotipia - Milano». Deze pla ten stammen uit de bloeipe riode van de Italiaanse opera. Er zongen uitsluitend de beste artiesten op, die bovendien de platen «signeerden» door hun naam er in te griffen. Bij ge voegd was bij veel platen ook een verklarend boekje «Opera at Home», waarmee men het hele gebeuren van de opera kon volgen. Verder was er ook een kleurige verzameling grammafoonnaaldendoosjes te bekijken, (lengte en diameter waren bepalend voor het al of niet sterke geluid). Ook van heel wat historische dokumenten waren afbeeldin gen bijeengebracht: de spre kende pop van Lioret die kin derliedjes zong (patent 1893) het dokument waarmee Emile Berliner zijn merk - H.M.V. - (His Masters Voice) in 1900 deponeerde; Charles Pathé die met zijn broer Emile de fono grafische industie in Frankrijk introduceerde, enzoverder, Ook lagen er enige «klankdo zen» te bekijken: «spreekma- chienen» hadden twee types klankdozen: met metalen naal den of met safieren. (De trillin gen werden van de groef langs de naald naar het midden van de klankdoos overgebracht, waar zich oor spronkelijk een mica, en later een metalen vlies bevond. Vandaaruit werden trillingen omgezet in klanken die door een hoorn werden «versterkt»). Er stond ook een «mezophon» grammofoon (1902) die in wer king werd gesteld met een

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 4