Klubfilms I Filmklubs ALKUONE VIERT VIERDE LUSTRUM DE KREUPELE BEZIENSWAARDIGHEID HET OMROEPKOOR VAN DE B.R.T. KREEERT WERKEN VAN VICTOR VAN FRACHEN OP GEDICHTEN VAN ZIJN MOEDER ANGELE DE BREMAEKER rijdag erwig ugusti Het hoeven mei altijd gangsterfilms, psychologisch$racht. drama's of far-westverhalen te zijn die hier uw aanjtuatie dacht vragen. Deze week iets over toeristische filmsjiaken Organisator is de Aalsterse filmklub Kinova die allerfelle kandidaai toeristen en filmamateurs op 18 novembel/at hij verwachten in de feestzaal van het stadhuis. Waervvjg- krijgt u cp uw boterham? Prenten over Jemen (het woestijnland bij uitstekjEn/da USA (het land van Uncle Sam), Ivoorkust (op he pieidin zwarte kcntinent), Ethiopië (het land van de blauwden mij Nijl), de Galapagoseilanden (beroemd natuurreserisc vaat), Turkije (met zijn minaretten), Bretagne (landen' van de uitgestrekte zee) en Tenerife (het land van d^etis eeuwige lente). Deze films werden opgenomen en verwezenlijkt doo amateurkineasten. Toegang gratis. KFL met «De pientere jonge broer van Sherlock Hol' mes» op 24 november in de kollegezaal in de Pont- si raat GENERIEK Regie: Gene Wilder Scenario: Gene Wilder Fotografie: Gerry Fischer, De Luxe Color Montage: Jim Clark Muziek: John Morris Prcdukiie: Richard A. Roth voor Fox Vertolking: Gene Wilder (Sigerson Holmes) Madeline Kahn (Jenny), Marty Feldman (Orville Sacker), Dom DeLuise (Gambetti) Leo McKern, Roy Kinnear, John Le Mesurier Duur: 91 minuten Engeland 1975 REGISSEUR Een paar jaar geleden was Gene Wilder bij ons een il lustere onbekende. Zijn naam werd voor het eerst vernoemd toen een Brusselse zaal «The Producers» cp haar programma bracht waar hij een rol in had Maar meer nog dan de zijne stond de naam van de kineast op ieders lippen: Mel Brooks, Wanneer dan enige tijd later de film «Young Frankenstein» uit kwam werden de namen Mel Brooks en Gene Wilder meteen even bekend als die van hun beroemde film- kcllega's. Gene Wilder (1935, Milwaukee, Wisconsin) genoot in tegenstelling met veel van zijn grote voorgangers, geen music-hall opleiding. Hij is een klassiek ge schoold akteur met dertien jaar serieuze studie ach ter de rug. Old Vic in Engeland en bij de Actor's Stu die in New York. Gene Wilder zegt«Als kind was ik tamelijk in mezelf gekeerd, ik droomde ervan klown te zijn en vermaakte mijn familie met Danny Kay imi taties. Een opvoering van Arthur Millers «Death of salesman» met L.J.Cobb in de hoofdrol, was een keerpunt in mijn leven. Vanaf dat moment wilde ik een echte akteur worden. Onder leiding van Uta Ha gen en Lee Strasberg werkte ik bijna zes jaar bij de Actor's Studio. Ik was één van de twee kandidaten die uit 1.200 audities geselekteerd werden. Het wa ren de leerjaren van Shelly Winters, Geraldine Page, Marilyn Monroe en Rod Steiger. Het is onmogelijk in het kort uiteen te zetten wat nu de karakteristieken schild at hij r P oen, o ieter C anse into on: et ook Dor hf »er re< eriode teer w ok an jirituet entitei en «isr Ik zit i egt He «gelijl af en teaani de de erwanl lee, M lite koi eelder unster anspre is. die w elijk h« erwig pde d en fluv ntspar adruk elever waarw make edrijfr itloper Toen i iroef af ntwerj lidden te prij iet gre e dag. in of f oerbat in late zijn van de fameuze «methode», dat zou uren vergen. Allerlei verkeerde voorstellingen doen de ronde om trent de herkenbare «tics» van «method» akteurs. Dit is niet het tegengestelde van wat bedoeld wordt: namelijk een natuurlijke vertolking die op echt bele ven berust, en niet op nabootsen en effektzoekerij. Om het met een banaal voorbeeld te illustreren ge- rma». erwig srde i igtoe 1968 ierk;'H bruik echte bloemen en geen plastic.» Het gevolg van an E.t die harde scholing is dat Gene Wilder zijn komische rollen op een zeer realistische wijze benadert. De de finitie die Gene Wilder van zichzelf geeft maakt het vage, gemakkelijk uit te wissen verschil tussen geestigheid en triestigheid duidelijk: «Een draadha- onden urreali Voi lerwig et van rige, blonde melancholicus die de bizare vondsten eet d; uit de verbeelding van Mel Brooks voor waar neemt el a,el en in 't echt uitvoert.» ar s; Wie Gene Wilder denkt, zegt ook Mel Brooks en vice versa. Om te achterhalen wat het aandeel van Wilder is in de Brooksfilms moest men een vergelijking ma ken lussen «Silent Movie» door Brooks gemaakt zon der enige inbreng van Wilder en tussen de vorige Brooks films waarop Wilder een gevoelige stempel drukte door zijn vreemdsoortig romantische vertol king. In «The Producers» vertolkte hij met Zero Mos- tel een sadomasochistisch duo, in «Blzing Saddles» was hij de enige en dronken sympatizant van de zwarte sheriff Cleavon Little, in «Young Franken stein» deed hij het wereldwonder van een beruchte veervader eventjes over en groeide er tussen schep per en monster Peter Boyle een bijna hyserische band. Het is duidelijk dat tussen wilde schaterlach en losgeslagen kolder in de verschijning van Gene Wilder affekties en gevoelens losmaakt die in het dolkomische verhaal eigenaardige kontrasten leg gen. Naast de films van Mel Brooks zagen wij Gene Wilder ook reeds in «Willy Wonka in Wonderland» (Mei Stuart - 1971), in «Everything you always wanted to knew abaut sex but were afraid to ask» (Woody Al len - 1972) en in «The Little Prince» (Stanley Donen - 1974). SCENARIO Londen 1891. Een geheim dokument door koningin Victoria toevertrouwd aan een minister wordt gesto len en misbruikt voor chantage. De koningin aarzelt geen ogenblik om beroep te doen op de befaamste aller detectives: Sherlock Holmes. Deze laatste be grijpt dadelijk dat zijn eeuwige vijand Moriarty hier de hand in heeft en dat één van zijn kliënten de mu- sic-hall-zangeres, Bessie Bellwood, de sleutel van het mysterie bezit. Om zijn vijand te verschalken laat hij hem geloven dat hij naar Frankrijk op speurtocht trekt samen met zijn vriend Watson. Van die gelegen heid maakt Sigerson, zijn pientere broer gebruik om de zaak in handen te nemen. Sigerson heeft steeds in de schaduw van zijn beroemde broer geleefd, is daardoor erg jaloers en gekomplexeerd (hij spreekt over Sherlock als over «Sheerluck Holmes), en zal nu eens tonen wat hij waard is. Bijgestaan door ser geant Orville Sacker van Scotland Yard, die als een soort Watson moet dienst doen, trekt hij op zoek tocht. Sherlock volgt echter in 'allerlei vermommin gen zijn broertje op de voet en houdt een oogje in het zeil daardoor weet hij de zaak steeds op het goede spocr te houden vooral daar er talrijke ontsporingen door Sigersons domheid ontstaan. Hij zal niet alleen enkele keren het leven redden van dit dedectiefje in spe maar hetzelfs zo aan boord leggen dat Sigerson de zaaik oplost en niet alleen alle eer wint maar ook het hart van het zange *sje Bessie. racht. iteree erk v« en tijc en ko e. Nie eeld t erwig, en vla cuwd. eersf sch kc ard-ec Denser itsch f laken, erwig torlief ussisi laarin ndat ng voi Hd. Dj Sge c rengt. teggec ld var Ie voe zijn an de nacht! en. de sc r Coe fna tc osities i kleir er oj aan. ele v« etailge art ze il uit, 9urcn rozaie rouwe roege elke r ktie v twee lire er kster oorwi tel, t ondei Nadat vorige dinsdag werd opgetreden voor een talrijk opge- komen ouderenpubliek van de Derde-leeftijd in de Keizershal- len te Aalst en nadat er drie schoolvoorstellingen acmer ae rug zijn, eveneens voor een volle Keizershalle, kijkt de Aals terse Kunstgroep Alkuone hoopvol uit naar het sluitstuk van zijn vierde lustrumviering, de galavoorstelling van zaterdag 19 november om 20 u. KENNISMAKING Kunstgroep Alkuone werd in 1957 opgericht door Oscar Van Malder, licenciaat lichamelijke opvoeding en danser aan de balletschool van Elza Darciel. De groep vond zijn voedingsbodem in het Vrij Tech nisch Instituut te Aalst met de be doeling het kulturele leven in de school te stimuleren en te anime ren en de jongeren in konfrontatie te brengen met de eigen kreatieve mogelijkheden. Oorspronkelijk was de groep enkel samengesteld uit jongens. Sedert 1970 echter is de groep gemengd, wat uiteraard heel wat meer moge lijkheden met zich meebracht wat betreft de samenstelling van de produkties. Onder de leiding van verschillende vaste koreografen wordt wekelijks geoefend Deze training omval zowel klassieke als moderne vor ming. Al naargelang de leeftijds groepen krijgen de leden kreatief spel, les in ruimte en uitdrukking, lichamelijke ekspressie, houding, ritme, dans en vlaggespel. Het geheel wordt tijdens de opvoe ringen ondersteund door klank, licht en kostumes. De oorpsronkelijk 20 30 jongens zijn nu een groep van een 150 ak- tieve leden geworden. Zij brengen een boeiend en speels schouwpel van het eigen geloof in schoonheid, ritme, klank, kleur en vreugde. Naast podiumpcogramma's zoals zij er momenteel een verzorgen in de Keizershallen te Aalst naar aan leiding van hun twintigjarig bestaan treden zij ook op in stoeten en mas saspelen, hetzij met dans, hetzij met koreografie, kleine en grote vlaggen. Het vendelzwaaien en de vlag, waarond alles gegroeid is, is nog altijd funktbneel voor de groep. In openlucht en op grote podiums versterkt zij het gevoel van ruimte. De kostumering, klank en licht leg gen de aksenten duideijker. Naast 'n fleksiebel podiumpro gramma werkt de groep ook nog in opdracht. Voor tematische festivi teiten zoals bijvoorbeeld een 50e Als kunstenaar loop je altijd langs de andere kant van de straat, zegt Wim De Craene, als een beetje kreupe le bezienswaardigheid. Inderdaad, en als De Craene - deer een journalist ooit «de onderkoning van Wette- ren» genoemd - zo'n echte kunstenaar is, dan heeft hij ens van de overkant een nieuwe plaat toegegooid. Een beluisterenswaardig ding dat zonder krukken (dus niet kreupel) onder onze pick-up naald is komen gelopen. De plaat heet «Wim De Craene...is ook nooit weg» en ligt al enkele dagen bij de platenboer. (Referentie: Decca 143.009) Wim De Craene is altijd een beetje het lastige kind geweest van onze show-bizz; hij houdt geen blad voor de grote mond, en dat heeft men niet altijd graag. Vandaar... Maar goed, of je hem nu mag of niet, je moet wel toe geven dat hij mooie dingen heeft gemaakt. Van bij zijn eerste elpee in 1973 met daarop de onvergetelij ke «Boudewijn de eerste straat», «De Kleine man» van Louis Davids. «Rode Heuvels» en andere. De el pee «Brussel» (1975) onderstreepte dat hij een belofte was, bevatte het hitnummer «Rozanne» (het gerucht doet de ronde dat de muziek daarvan voor een groot stuk is geïnspireerd op een nummer van onze stads genoot William Souffreau) maar was nog altijd niet «het van het». «Tim» maakte het aanschaffen van de derde plaat «Alles is nog bij het oude» verrechtvaar- digd en was de bezegeling van de zoektocht van Wim naar een eigen plaats in ons kleinkunstwereldje. Met «Wim De Craene...is ook nooit weg» is deze tocht volledig ten einde. Niet dat de lof over deze schijf met volle registers mag worden gesproken, maar het is een mooie plaat geworden. Voer je een plaat onder de naald steekt kan je vaak op voorhand raden hoe de sound zal zijn. Een informa tieve hoes vertelt je welke de begeleidingsmuzikan ten zijn. Er is een tijd geweest dat de Vlaamse pop (De Bruyne, Verminnen, De Craene, e.a.) een zekere muzikale nivellatie onderging. Dat had te maken met het feit dat je bijna overal dezelfde namen terugvond: de betreurde Koen De Bruyne, Jean Blaute, Firmin Timmermans, Nick Roland e.a. Het was allemaal wel handig gedaan, maar het klonk hetzelfde. De vraag is cf Wim De Craene met de muzikanten op «...is ook nooit weg» een dergelijke herhaling heeft willen voorkomen dan wel geen andere keuze had dan elders te zoeken. Feit is, we horen Lieven (gitaar) aan het werk, Steef Verwee, Luc De Clus (vaste be geleider van Wim) e.a. de studiolui die nog het meest de klankkleur bepalen zijn deze van de Keulse Head band (wie herinnert zich hun optreden tijdens Malie- munt Erpe-Mere?). De inbreng van deze rock jazz greep klinkt erg Duits, en wie daar wat van op de hoogte is zal in het toetsenspel van Mike Herting de invloed herkennen van Brian Auger. De plaat begint met het heerlijke «Mensen van 18» waarmee De Craene (bewust?) inspeelt op het huidi ge jonge publiek. De samenzang met Delia Bosiers leept soms wat kreupel, het verhaal houdt weinig meer in dan het relaas van een alledaagse idylle tus sen twee jong-volwassenen, maar het is een fijn nummer, mei hitpotentieel. Het blijkt leuk met «Later op de avond» («'s avonds lijkt de wereld op een groot gezellig huis»). «Loop maar even langs» lijkt danig goed op «Daytime Friends» van Kenny Rodgers dat niemand ens kan doen geloven dat het toeval is. «Call out» is een instrumentaaltje zonder veel ambi tie. Kant twee begini met «Bongo Boetiek»; een soort nummer dat De Craene altijd op zijn elpees heeft ge- zei («tante Emma», «Rozie»), vaak waren dat grote floppen maar hier is het troef. Verder cp de plaat volgen nog twee dergelijke lossere dingen: «Mariahaard» (over de pensionaatmeisjes die ever hun mannelijke week-end buiten praten) en «Canon» (een prettig kindernummer, a capella ge- brachimaar dat je rap beu bent). Eersi velgen echier «Psylocybe Mexicana (slurp), het mceie «Sylvia» (een soort vervolgverhaal op «Emma») en een herwerkte versie van «Marcellino». Het nieuwe arrangement daarop klinkt bij de eerste be luisteringen zwakker dan die van de single-versie, maar je siapi er dan wel in en dan wordt dit nummer ever de homoseksualiteit het hoogtepunt van de plaat. «Wim De Craeneis ook nooit weg» is geen absolu te topper, maar zal zonder blozen je hartje roeren. René De Witte 14 - 18-11-1977 -De Voorpost Toondichter Victor van Frachen aan een oud-Spaans orgel, tijdens een orgelrecital in Spanje. De vlag speelt reeds 20 jaar een belangrijke rol in de produkties van Alkuone (SJ) Aalsterse karnavalstoet worden aangepaste produkties gekreërd. Sedert het ontstaan werden talrijke voostellngen gegeven in het bin nenland, maar ook in het buiten land, o.a. in Nederland. Duitsland. Oostenrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Japan, Ierland en Noorwegen. Voor 1978 is een drie weken du rend toernee doorheen de Ver enigde Staten van Amerika voor zien. Kunstgroep Alkuone is erkend door het Belgisch Ministerie van Neder landse Kuituur, Bestuur voor Jeugdvorming en Bestuur voor Volksontwikkeling, en het Belgisch Ministerie van Buitenlandse Zaken, dienst Internationale Kulturele Be trekkingen. ALKUONE Van Frachen wist de gedichten van zijn moeder met een intens leven te bezielen. Voortdurend is hier de mees terzanger aan het woord, iemand die weet met stemmen om te gaan. Als wij het goed voor hebben kompo- neerde van Frachen drie - Lofzangen - aan «zijn- Brabant: 1. -Brabant, dierbaar Breugelland (tekst: Bert Pcleman), voor solo ban ton. gemengd koor en orkest; 2. «Brabants Landschap» (tekst: An- gèle de Bremaeker), voor gemengd koor a cappella; 3. -Brabantia Brcugcliana» voor harmonie-orkest. Kunstgroep Alkuone werd zoals reeds gezegd in 1957 opgericht door Oscar Van Malder, maar dan onder de naam Wolfsangel. Toen men echter enkele jaren geleden de groep ging vereenzelvigen met een gelijknamige groep met minder kultureel gerichte aktiviteten, nl. de knokploeg «Wolfsangel», werd de kunstgroep die hier niet in het minst betrekkng mee had dikwijls in moeiSjkheden gebracht Om ver dere ongeregeldheden te vermij den werd toen door de beheerraad beslist van naam te veranderen. Aan de Vlaamse dichter Anton Van Wilderode werd toen advies ge vraagd voor de keuze van deze nieuwe naam. Uit een reeks voor gestelde namen werd toen door de leden de naam Alkuone, het Grieks voor Usvogel. weerhouden. Alkuone. de ijsvogel, is een kleur rijke, sociale, doelgerichte trekvo gel met groot uithoudingdvermo- gen Eigenschappen die ook op de kunstgroep betrekking hebben. PROGRAMMA In het eerste deel van een haast twee uur durende show worden de trekvogelkapaciteiten van Alkuone belicht onder het tema: Wereldwijd. Aan de hand van een Siciliaance «Tarantella» en via een vlaggen- nummer op de muziek van de «Peer Gynt-suite» van Grieg kun nen de toeschouwers zich een idee vormen van de indrukken die Al kuone zich opdeed respektieveüjk in Italië en Noorwegen Het kleurrijke aspekt van de groep wordt naar voor gebracht in de nummers «Kaartenspel» en «Kon trast» De blijheid wordt vertolkt in «Lied der blijdschap» en «speelgoedwin kel». Dit laatste is een realisatie van Kostumering, licht, klank, sierlijkheid. De ingrediënten voor de gala voorstelling van 20 jaar Alkuone (SJ) de allerjongsten. De beweeglijkheid komt tot zijn recht in «Mechanische wereld» en «Jongensritme». De medemense- lijkhe id en het sociale karakter in de groep komt tot uiting in «Exodus» en «Snijsens». Van dit laatste nummer, Snijssens kan gezegd worden dat het de binding vormt tussen de vier lustrumvieringen. Het is het enige nummer dat reeds twintig jaar opgevoerd wordt en net nog steeds doet bij het publiek. Voor het nummer Snijssens werd de idee gehaald uit het gedicht van Rodenbach. de muziek is van Sibe- lus Fnlandia. Tijdens het tweede deel krijgen de toeschouwers een koktail van nummers voorgeschoteld. Als openingsnummer krijgt men hier een Poolse Hofdans of «Polo naise», gevolgd door een bewer king van een gedicht van Pablo Ne- ruda «Margarita Naranjo». De be koringen van de dans en de bewe ging werden tot uiting gebracht in «Meditatie». Twintig jaar vendelaktiviteiten sa mengebundeld in een goede vier minuten «Dansende Vlaggen». «Bosbrand» is een kreatief spel van de allerjongsten, terwijl de ouderen met «Magnificent Seven» een stukje Amerka oproepen en hoop- voluitkijkennaarhettournee 1978. «Ik beweeg», ik dans, ernstig of komisch zoals in de goede oude «Cabarets» van vroeger. Ook de moderne jazz-danstechniek komt aan bod in «Isolations» terwijl een op Russische dansen geïnspi reerde «Russian Sailors» nog altijd het spektakulaire showgedeelte moet verzorgen. Alles tesamen vormt dit twee uur durende programma een bonte, kleurrijke aaneenschakeling van pittige, vrolijke en dramatische ko- reografieën, dansen en vlaggen- nummers. Voor elk wat wils. Af spraak zaterdag 19 november om 20u in de Keizershallen. Volwas senen 100 fr, onder de 12jaar50fr, houders van kultuurkaarten en stu denten 75 fr. S.J. In het programma «Het Omroepkoor van de BRT- op maandag 21 november '77 (van 17 u. tot 17.30 u.) kan men in BRT 3 de kreatie beluisteren van o.a. twee koorwerken - Avondstilte- en «Brabants Landschap- van voornoemde kunstenaars. Uitvoerders: Het Om roepkoor van de BRT o.l.v. Vic Nees. sterke belangstelling en een grote ver spreiding, ook in het buitenland. Grootmeesters uit de muziekwereld evenals de pers zijn vol lof over dit hoogstaand, waardevol materiaal voor zangkoren. Beide koorwerken maken deel uit van het bundel «Tien Koorwerken- voor gemengd koor a cappella. Reeds bij het verschijnen van dit bun del mochten beide kunstenaars, moe der en zoon, zich verheugen op een

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 14