UNST VAN HERWIG TASTBARE VERBEELDING MIREILLE» OF EEN VUURWERK DAT NIET AFGING ROEIDE HET LAND VAN RIEM WEL MET DE RIEMEN DIE HET HEEFT? De Voorpost- 8-11-1977 - 15 jdag 11 november 22 uur Molenstraat 44 Aalst. Voor ons in een knusse moderne zithoek rwig Van Holsbeeck, binnenhuisontwerper, autodidakt schilder kunstenaar geboren 7 jugustus 1945. Juist één dag nadat de «bom» in Hiroshima vernieling en terreur heeft ge coacht. Herwig: «Ik leef in een tijd van oorlog, RAF manifestaties, stakingen en onrust. Huidige ian ituatie in de wereld interesseert mij geen snars. Daarom ook dat mijn werken daar niets met te laken hebben». Herwig ontvangt ons met een vloed van worden als een eminente ervaren erteller. Hij onderwerpt zijn woordenvloed niet aan enige nauwkeurigheid. Geen discipline, bef/at hij te zeggen heeft lapt hij er zo maar uit. Hij heeft ons niets te verbergen. erwig: «Sommigen nemen mij louise'en'fiets'gaat het hem nen. Een uitspraak zoals et kwalijk dat ik autodidakt niet alleen om de tekening «Henwig, of de zacht rinkelende maar om de literaire konseptie, A/a 3k) en, dat ik geen akademische he pleiding heb genoten, ze ne- iw^ien mij niet voor ernstig. Maar schilder niet om er van te Ie- anden». delet is al bijna drie jaar geleden at hij nog eens uitpakte met persoonlijke expositie oen, ook al in de eigen galerij ieter Coecke, verkocht hij zijn anse produktie. Een sukses ^toonstelling. Daardoor komt et ook dat wat hij vanavond Dor het publiek brengt van >er recente oorsprong is. Uit eriode 1976-1977. Eigenlijk neer werk van dit jaar. Het is ük anders geworden. Meer airitueel figuratief. Met een entiteit waar je niet zomaar en «isme» achterzet. Ik zit in geen enkele richting egt Henwig, onderga zo weinig «gelijk invloeden van buite- af en verwerk de dingen die ie aanspreken op mijn manier, de details kan je wellicht enig erwantschap zoeken met lee, Miro of Gentils, maar in lite komt dat omdat sommige eelden uit de wereld van deze unstenaars mij op zichzelf ook anspreken». Kunst in de kunst is. die werken merk je hoofdza- ilijk het optimisme op dat van lerwig uitgaat. En als je dieper p de details inkijkt ontmoet je en fluwelen spontaniteit, een ntspannen figuratie waarin de adruk meer ligt op de uiterlijke elevenis. Henwig heeft geen waarwichtige boodschap over ik i maken. Hij kraakt het kunst- edrijf niet met op hun tijd voor tlopende kunstteoriëen. Toen ik op het St. Lucas mijn roef aflegde voor binnenhuis- ntwerper bevond ik mij in de liddenmoot. Anderen die eer- Ie prijzen haalden kwamen iet grote nieuwigheden voer e dag, zonder zelfs te besef in of hun ontwerpen wel uit- Derbaar waren. Nu, enkele ja- m later, zijn ze niet meer te lespeuren, werken ze ergens n n het produktieproces van een Irma». erwig is nu nog maar aan zijn erde individuele tentoonstel- tg toe en steeds in eigen huis. 1968 verkocht hij zijn eerste erk;'Het leven van A tot Z', an E.L.T. Mesens de toen in onden wonende Belgische urrealist en vriend van Magrit- Voor achtduizend frank! lerwig zelf was er niet bij toen et van de hand ging. Maar hij eet dat het doek nog nat op et atelier stond toen Mesens aar samen met vader Van lolsbeeck een bezoek aan racht. Vic Gentils stelde hem iter eens een ruil voor met een lerk van zijn hand. ien tijd lang beleefde Herwig en konstruktivistische perio- b. Niet zo streng als bijvoor- eeld bij Gilbert Decock zegt eiwig, maar mijn doeken wa in vlakmatig verdeeld opge- ouwd. Er was in die werken teer sprake van een suprema- sch konstruktivisme dan van ard-edge. Invloeden van lensen als Kasimir Male- litsch hadden er meer mede te laken. et lerwig heeft een voorname oorliefde voor de Poolse en ussische folklore. Hij vindt levensblijheid terug o| n dat slaat aan in zijn ontroe- o ng voor een menselijker we- lid Daarom dat hij nooit ern- lige onderwerpen in beeld rengt. Hij voelt zich een beetje eggedrukt in de gevoelswe- ild van de kleine man die be- te voeten op de grond houdt i zijn eigen persoontje niet an de wellust van de anderen nachthebbers) wil ondenwer- in. de schilderijen die nu in Pie- r Coecke hangen komt dat ima tot uiting in tal van kom- Dsities waarin de verdrukker, kleine man en het open ven- ï- er op de wereld centraal aan. van de werken zijn zeer s Jetailgebonden. Herwig schil- ert ze eerst of voert een aqua- u il uit, nadien tekent hij er de Juren bovenop. Er steekt een n fozaiestisch element in. fouwens Herwig schreef üeger nogal eens gedichten elke nu allen in de private kol- ktie van zijn vrouw zitten, twee tekeningen is hij geïn- ïireerd geworden door de iksten van Herman Van Veen tor wie hij, zoals voor J acques fel, een onuitgegeven be- ondering koesterd. In 'oma en benadering van beide tema- ta. Yves Van De Steen, een boe zemvriend vamhet huis, die op de opening vanavond de inlei ding gaat doen, is al evenzeer bezeten door een mystieke lite raire filosofie. Tekstueel rond dwalen in het werk van Henwig. Hij vergeet in zijn reeds eerder gepubliceerde geschriften over Henwig aan een kunstteoreti- sche bandering te doen. Herwig: «Yves kruipt in het midden van de nacht uit zijn bed om ie schrijven. Eigenlijk ontwikkelt hij een prozaiesti- sche opvatting zoals ikzelf dat wens te schilderen en te teke- Narrenbellen» is niet vreemd aan ons beider omgaan. We gaan nogal eens samen uit naar het cirkus». Herwig is geen beroemde ar tiest zoals hij hetzelf zegt. Maar hij werkt aan een eigen oeuvre zonder in het keurslijf van de produktie te ven/allen. Het posi tieve is volgens hem dat hij tracht zijn eigen karakter te be houden. Hij kreeg nogal wat aanbiedingen om in goede Bel gische galerijen te exposeren maar nooit voelde hij een be hoefte om zo sterk door te wer ken. Henwig: «Ik ben niet zoals velen die weken, maanden in hun atelier vertoeven om te werken. Dat ligt niet in mijn aard. Trouwens ik heb ook nog een taak als ontwerper wat heelwat tijd vraagt». Vorm en kleur spelen in zijn werkoverzicht steeds een voorname rol. In wat nu ge toond gaat worden zitten zeer figuratieve schilderijen met helle kleuren. Lijnen en vlakken vloeien vormelijk door elkaar. In de meer detail uitgewerkte schilderijen wordt alles don kerder en dat noopt ons tot een dichter, gevoelsmatig benade ren van het werk. Don Qui- chotte en Willem Teil figuren komen in de werken voor. Zij vormen de symbolen van de verhalen mentaliteit in deze werken. Op zijn beurt heeft Herwig Van Holsbeeck een ei gen persoonlijke kollektie uit gebouwd waarin werken van Van Lint, Raveel, Lucebert, Gentils. Voor wat de galerij be treft kondigt hij na iijn eigen expositie een nieuwe aan met werk van Agnes Van Rans- beek, een gebuur. Maar veel meer zit er niet in omdat vader Van Holsbeeck van vroeger al de ervaring heeft opgedaan dat dit steeds niet erg lonend is om met kunstenaars samen te werken. De administratieve en technische moeilijkheden zijn niet van die aard dat een expo sitie inrichten een pleziertje kan worden genoemd. De werken welke Herwig nu voorstelt onderhouden een prijzenbedrag dat loopt van 5.000 frank voor een tekening tot 40.000 frank voor een schil derij van redelijk formaat. Deze prijzenkeuze spruit voort uit de ervaringen van de vroegere exposities. Het verwijst echter ook naar de kommerciële waarde die de kunstenaar zelf instelt. Maar uiteindelijk wor den kunstwerken door de kijker benaderd en maakt die uit of de waardeverhouding schilderij en kostprijs wel evenredig is. Een positie neemt de kunst van Herwig Van Holsbeeck niet in. Het is eerder vrijblijvend van aard. Je kan er tegenaangaan vanuit verschillende gezichts- Herwig Van Holsbeeck stelt vanaf deze week in galerij Pieler Coecke zijn werken tentoon (JM) velden. Of zoals Yves Van De Steen het in de katalogus uit drukt: «Wij kleven geen onmo gelijk etiket doch puzzelen lie ver verder met de kunstenaar». ROGER D'HONDT Vorig weekeinde voerde het «Land van Riem» «Mireille» op, een blijspel in drie bedrijven van Frans Hydra onder regie van Willy De Swaef. Het is niet aan om de keuze van stukken in een toneelvereniging te beoordelen. Maar dit was er weer een waar de (liefdes-) verhoudin gen langs vier-vijf kanten tegelijk door elkaar lopen, tot de knoop on ontwarbaar lijkt. De toestanden zijn onzeglijk onmogelijk (en ge zocht). Dergelijke stukken berus ten op mistoestanden en goedbe doelde bereidwilligheid: hoe meer (in dit geval) twee vrienden elkaar helpen, des te meer geraken ze in de knoei. Leugens om bestwil ma ken de zaak zó erg, dat er op de duur wel een oplossing moet ko men. Hoe komt de auteur er zelf nog uit? Dit soort toneelwerken zijn evenwel kasstukken, en de stads schouwburg zat dan ook vol. Het publiek raakt er bliikbaar niet los van. Dat men wil lachen is even wel een erg goeie zaak. De toneel verenigingen weten dit, en kiezen dan al eens dergelijke nonsensiale stukken om volk te lokken. We be grijpen heel goed dat men graag wat geld in de kas hoort vallen. De toneelwerken hebben meestal weinig inhoud en moeten het dus halen van het akteertalent van de spelers. Indien de kwaliteit van het spel van die aard was geweest, dat men het magere gegeven zodanig kon aanvetten dat men tenminste toch de indruk van goed toneel kon krijgen, hadden we over de keuze van het stuk niet zover uitgeweid. Maar het werd niet «geloofwaar dig» uitgewerkt. Er zat te weinig kleur en leven in. Bi] een dergelijk stuk moet het vuur uit de planken slaan, moeten de gensters de zaal invliegen. Dit is niet gebeurd. Het publiek heeft (op enkele keren na) ook niet bijzonder entoesiast ge reageerd, hoewel het applaus ach teraf zeer welwillend leek. De spelers waren ook niet bepaald geplaatst in rollen die hen «op het lijf geschreven» stonden. Men ak- teerde over het algemeen wat te stijf, te bestudeerd en niet los ge noeg. Sommige spelers waren een ietsje te oud voor hun rol, en tante Milly had men niet oud genoeg ge- xregen Op louter toneelkundig vlak was er van dit stuk wel wat te maken ge weest. Er werden duidelijk goede pogingen in die richting gedaan. De regie vertoonde evenwel geen al te grote vindingrijkheid. De oorzaak hiervan ligt voor 'n groot stuk ook in de eerder zwakke dialogen (op enige uitzonderingen met goeie vondsten na) die te weinig spiritu eel waren. Hiervoor is uiteraard de auteur of eventueel de vertaler ver antwoordelijk. Maar men kan toch schrappen. We houden ons hart vast als we bijvoorbeeld vrienden tegen elkaar horen zeggen (elkaar pathetisch op de schouder slaand): «Kop op, kerel» of «beste kerel» Dit soort taalgebruik is verouderd, en heeft trouwens nooit spontaan geklonken. Over het algemeen was het spel nogal traag, dit terwijl dergelijke liefdesperikelen toch met heel wat meer vinnigheid worden aange pakt. VERHAAL Het echtpaar Ted en Susanne is al acht jaar gehuwd. In dit huwelijk zijn barsten gekomen. Om deze terug te kunnen lijmen besloot men gedurende een proef periode elk afzonderlijk te gaan wonen: Susanne in het echtelijk huis, en Ted ergens op een zolder kamer. Eéns per maand brengt het echtpaar de avond en de nacht door in 'n hotelletje. De wee kends daartussen gaat Ted even wel zwaar aan de zwier met zijn vriend Pieter (of: een ellenlange ode aan het alkoholisme. Er werd daar op het toneel nogal veelvuldig naar de whisky-fles gegrepen). De afspraak tussen het paar luidde dat beiden zich celibatair zouden ge dragen. Maar na een fuif brengt Pieter zijn vriend Ted naar huis. In Pieter's auto had zich evenwel een meisje (Mireille, vandaar de titel) te slapen gelegd, dat zoals achter af bleek door haar hospita van de huiskamer was verjaagd. Pieter laadde zijn wagen leeg bij Ted, en het toneelstuk begint dan wanneer Ted uit z'n roes wordt gewekt door Pieter. Mireille sliep in Teds'bed. Ted evenwel op de sofa, want het stuk moest «netjes» blijven, dat be tekent: wel erotiek insinueren, loef af te steken. (Kan je nog vol- Ted denkt er te laat aan dat juist op deze dag hun maandelijkse af spraak loopt. Susanne hangt on verwacht aan de huisbel, en daar begint de miserie. Mireille die in tussen in de keuken bezig was, ver raadt zichzelf, niet vermoedend wat er aan het gebeuren is. Dan beginnen de leugens: Mireille gaat door als Pieters vriendin, en Su sanne als Tedszuster. Er komt nog een vriendin van Mireille opdagen: Betty, die de vorige nacht zoals achteraf blijkt— het fuifnummer van Pieter was. Ook zij was uit haar kamer gezet, (dezelfde kamer als die van Mireille: 12 bij 12 meter) Pieter is eenter verloofd met Vicky, die vooreen maand met haar tante op reis moest Vicky komt echter een paar dagen vroeger dan ver wacht terug... en probeer dan in een huis vol jonge vrouwen aan echtgenote of verloofde maar uit te leggen dat alles heel onschuldig is, en op misverstand berust. Later komt er nog een Italiaan op dagen, Barry, die Susanne onder de arm had genomen om Ted de loop-af te steken (Kan je nog vol gen?) Maar tenslotte lijkt het erop dat alles weer tot klaarheid zal ko men: Ted en Susanne zullen weer gaan samenwonen. De twee meis- De taxichauffeur vermoeid na het tillen van de zware koffers (JM) Barry's pizza's op de grond (JM) Feestje op de zolderkamer van Ted (JM) Ted in een benarde positie, tussen Mireille en Betty (JM) jes (Mireille en Betty) zullen Ted's zolderkamer huren, en komen hun spullen erheen brengen. Alles is dus blijkbaar goed afgelopen. Tot Ted zelf plots weer met Mireille aanpakt wanneer hij met haar al leen is, en haar mee naar de slaap kamer vraagt, iets waar hij zich al aans het verhaal al had tegen ver zet. En nou net vóór het doek valt nog deze wending. Eigenaardig slot, waar de auteur zelf plots de opbouw van zijn stuk aan scherven klopt. We zijn met vraagtekens in het hoofd naar buiten gestapt Want we hadden ook nog andere bemerkingen: op een intiem feestje van de beide fuifnummers kwamen Mireille en Betty plots met sjieke toiletten aandragen. Het leek ons toch eigenaardig dat die uit de ba gage kwamen van twee meisjes die de huur opgezegd krijgen van een kamer van 12 m bij 12 meter. De opbouw van het stuk vertoonde hier en daar toch wel serieuze bar sten. Bijvoorbeeld ook nog de Itali aan die gebroken Nederlands praatte. Hij kon dit gemengd taal gebruik echt niet volhouden en enige betekenis geven: Moest dit nu zó nodig? Samenvallend kan men zeggen dat indien de keuze van een derge lijk stuk al niet zo erg origineel was,de uitwerking ervan toch heel wat pittiger en sprankeier had mogen zijn. Ook het dekor was niet bijzonder vindingrijk uitgebouwd. Dit neemt evenwel niet weg dat heel wat mensen een prettige avond hebben doorgemaakt. We hopen slechts dat het «Land van Riem» niet te lang met «Mireille» blijft flirten! Wilfried Lissens ROLVERDELING: TED: Leo Huylebroeck;Pieter: Luc Noel;Mireille: Leen Reners;Be- tty: Martien Verreycken;Susanne: Myriam Bockstael;Vicky: Anne- mie De Paepe;Barry: Noël De Smedt;Tante Milly: Lieve Boulonne;Taxi-chauffeur: Johnny Bosman Regie: Willy De Swaef PRODUCTIELEIDING, REKWISIETEN EN TYPERING: Susanne Cassiman DECORBOUW: Stadspersoneel en technische ploeg, Hubert De Laender, Gustaaf Wenes. Raphal Merckx, Gary De Swaef, Karei Saeys, Leiding: Julien Bockstael BELICHTING: Hubert Janssens VOORZEGGER: Willy Van Wambeke MEUBILERING: Meubelen «DE PAREL», Nieuwerkerken GELUID: Karei Saeys SCHIKKINGEN VOOR DE OPVOERINGEN. Kaarten voor deze opvoeringen zijn te bekomen aan de ingang van de zaal TOEGANGSPRIS: 75 Fr. STUDENTEN en DERDE LEEFTUD: 50 Fr. De Beschermleden vinden hierbij hun bestelkaart. Zij gelieven deze behoorlijk ingevuld terug te sturen aan •T LAND VAN RIEM p/a Luc Noël Geraardsbergsestraat 18 bus 11 9300 AALST vóór 4 november 1977 Zij hebben zoals voorheen recht op twee gratiskaarten. Deze zullen samen met de bijgevraagde plaatsen aan huis besteld worden, waar ook het verschuldigd bedrag zal geïnd worden. BELANGRIJK. De gratiskaarten kunnen ook vóór de vertoning aan de kassa bekomen worden, mits voorlegging van de bestel- en lidkaart Gezien de verwachte belangstelling zullen de onbezette, reeds bestelde en dus voorbehouden plaatsen na het aangekondigde aanvangsuur, aan eventueel wachtende toneelliefhebbers worden doorverkocht, behalve indien de telaatkoming op voorhand werd bericht.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 15