i EEN GROOT GLAS «RUM» TE AALST MUZIEK OM VAN TE NIPPEN 28 - 18-11-1977 - De Voorpost Dirk Van Esbroeck Wiet Van de Leest Als de Vlaamse folk doorheen zijn geschiedenis één groep met internationale allure heeft gekend, zal dat wel Rum zijn. Een aanstekelijk entoesiasme met daarbij een primerende muzikale kwaliteit, drie mooie elpees en heel wat optredens stonden meer dan borg voor hun populariteit in onze kontreien, maar ook in het buitenland. Op 19 november speelt de groep, na twee jaar afwezigheid van het podium en versterkt met een vierde lid, in zaal Black Boys te Aalst Het hoeft nauwelijks gezegd dat het vooruitzicht van dit konsert velen hier plezier zal doen. Rum was immers haast een legende geworden en het feit dat de groep hier helemaal in het begin van een comeback, op bezoek komt verdient meer dan uw aandacht Allen daarheen! In afwachting, volgend verhaal. Rum is ontstaan in Leuven op* het einde der zestiger jaren. Pol Rans woonde er en Wiet Van de Leest «studeerde» er. Na enkele jaren samen kroegspelen werd het twee tal uitgenodigd voor optredens en toen Dirk Van Esbroeck in 1971 op hun boot sprong was Rum gebo ren. Een eerste elpee (Philips 6320011) liet niet lang op zich wachten. We schrijven 1972. Bij het verschijnen van «Rum 2» (in 1974 en opnieuw bij Philips) werd de groep al algemeen aanvaard als één van de voornaamste eksponen- ten van onze folkbeweging Nie mand die in twijfel trok dat Rum zich een stevige plaats had weten te verwerven naast Wannes Van de Velde, De Vlier e.a. BRITSE LIJN Terwijl een groep als De Vlier haast aan restauratiewerk deed op het gebied van de volksmuziek, en zich daardoor ook in de kantlijn werkte; terwijl iemand als Wannes van de Velde ons liederenpatrimonium als inspiratiebron gebruikte om op die traditie in te spelen en heden daagse tema's aan te snijden, volgde Rum de Britse lijn (vb. «De vuurroien band», een vertaling van een Ierse klassieker die we kennen van de Dubliners). De samenzang was een sterk punt bij Rum en niet zelden werd de ver gelijking getrokken met de Water sons en Young Tradition, twee Britse groepen die zich hebben toegelegd op a capella. Wiet durfde wel eens op de banjo spelen en ook dit leunt aan bij het Britse. Een banjo is nu met autentiek Vlaams, bij de Vlier zal je die ook niet horen De Britten bvb. hebben het instru ment al lang geadopteerd in de folk. Een aantal vergelijkingen dus die evenwel niets doen aan het feit dat Rum na korte tijd al niet meer moest onderdoen voor de buiten landse folkgroepen. Bovendien is het dank zij Rum (optredens in Ier land bvb.) dat het buitenland een zekere belangstelling heeft gekre gen voor wat zich bij ons op het folkgebied afspeelt. Rum had rap een niet geringe staat van verdien ste. RUM 3 (1975) Het uitgerijpt talent, die eigen ek- spressievorm kwam tot zijn volste recht in de derde langspeelplaat van Rum (Philips 6320 020). Plaat van uitzonderlijk hoog niveau maar die door de Rum-fanaten niet altijd wordt verkozen boven de tweede en dit, omwille van een zekere hete rogeniteit Vooral kant twee geeft een overzicht van de diversiteit in de muzikale interessesferen van het drietal, men muziseert elk naar eigen voorliefde. De split wordt hier al aangekondigd. Op kant I vind men Renaissance muziek, nummertjes die de groep reeds vrij lang op het podium bracht, en twee kerstliederen. Dat is de zware kant. De tweede kant brengt meer afwisseling met zelfs «Luna trucumana» en «La arri- bena», twee Zuidamerikaanse songs die dankzij Dirk een plaatsje kregen. Het allermooiste is in feite «De Moorsoldaten» een vertaling van Dirk. («De Moorsoldaten» is van Duitse oorsprong: het ontstond in de koncentratiekampen en verwierf wereldvermaardheid als anti fascistisch strijdlied) Ontdekking op de plaats is de bij drage van zangeres Vera Devos. Vera heeft de groep leren kennen bij de Nieuwe Scène. Zij trad ver schillende keren samen op met Rum, maar omdat de split in het vooruitzicht lag bleef dat bij gele genheidsoptredens. Eind '75 was het dan zover. Rum ging uiteen. Pol trok naar het Midden-Oosten, Dirk naar Argentinië en Wiet vormde een swing-jazz groep. De groep stond op een hoogtepunt van zijn populariteit, het «poeze- minnekestadium» uit het begin wa ren ze volledig ontgroeid en er was heel wat belangstelling in het bui tenland. Belangrijke optredens: het Cambridge Folk Festival (1973), St. Laurent Folk Festival (Frankrijk 1974) en Lenzburg (Zwitserland 1975). DE MAN ACHTER DE SCHERMEN Men zei vroeger van Leon Lamal wel eens dat hij de vierde man van Rum is, meer zelfs, dat er zonder Lamal misschien geen Rum was geweest. Zoiets is natuurlijk een beetje bij het haar getrokken maar het mag gezegd: zonder deze kon- taktman uit Hoeilaart zou onze Vlaamse folksien er anders hebben uitgezien, Rum zou het inderdaad niet zo gemakkelijk hebben gehad om naam te maken, De Snaar had nog langer moeten wachten om door te breken enz. In 't Liedboek van deze maand stelt Bart Haghe- baert hen de vraag in welke mate Leon invloed heeft gehad op hun werk. Pol: Op muzikaal vlak eigenlijk niet. Na een optreden wijst hij wel eens op onvolmaaktheden in de uitvoer ing van een nieuw nummer. Hij geeft ook wel eens raad in het op stellen van de volgorde der num mers. Maar eigenlijk houdt Leon zich vooral bezig met de praktische zaken en moeit zich niet met de keuze van ons repertoire. Dirk: De vooruitgang van De Snaar is wel te danken aan het feit dat Leon voor interessante optredens zorgt. Jarenlang heeft De Snaar in tenten en in openlucht gespeeld op volksbals en bierfeesten. Voor der gelijke gelegenheden ben je ver plicht om je tussenteksten en po diumact te chargeren, wil je dat alles enigszins overkomt. Een traag of stemmig nummertje gaat op dergelijke optredens altijd hope loos de mist in, zodat je daar op de duur wel van af ziet. Sedert De Snaar bij Leon gegaan is, kreeg ze de kans om voor een luisterpubliek op te treden. Zo konden ze eindelijk de dingen uitwerken die ze altijd wilden doen. Leon kijkt goed uit waar hij zijn mensen laat optreden. «ZO KONDEN WE NOG JAREN DOORGAAN» Het bericht dat Rum zou splitten kwam voor veel entoesiastelingen over als een donderslag. Na zes aktieve jaren in de Vlaamse show bizz komt zoiets verrassend aan. Men is te gewend aan hun aanwe zigheid. Bepaalde redenen waren er niet: «Er zijn 1000 argumenten om er mee door te gaan en evenveel om op te houden»vertelden ze zelf. Ze wilden iets anders gaan doen, per soonlijke interesses de kans geven en daarbij, «het had lang genoeg geduurd». Kwam daarbij dat men er wou mee kappen tijdens een bloeiperiode, Wiet:«Als wielrenner moet je ook van ophouden weten voor je geen col meer kan beklimmen». Dirk zat met het vaste plan naar Zuid-Amerika te gaan en Argen tijnse volksmuziek te gaan spelen. Hij wou er ook gaan filmen. Bij zijn terugkeer trad hij samen met Juan Masondo in duo op. Pol had trouwplannen, vertrok naar Londen om zich te specialiseren in middeleeuwse muziek, ging eerst naar Syrië om een luit te kopen en sloot zich aan bij het Huelgasen- semble. Pol Rans trad eveneens in duo op, met Lieven Misschaert, een muzi kant uit Brugge. Zij brachten een uniek programma van Renaissence muziek en Vlaamse ballades uit de 16* eeuw. Wiet Van de Leest van zijn kant zette eerst zijn vioolstu dies verder te Mechelen. Later richtte hij samen met o m. Frans leven de swing-jazz groep Dim Douce Ambiance op Maar eerst volgden evenwel heel wat afscheidsoptredens en een fan tastische belangstelling, vanuit Ne derland. Toen Rum in de Beurs schouwburg te Brussel een aller laatste noot liet horen verdween een gevestigde waarde uit de Vlaamse, Belgische, ja zelfs, Euro pese muziekwereld. COME-BACK Begin van dit jaar deed het gerucht de ronde dat Rum na twee jaar af wezigheid van de Vlaamse podia, weer zou gaan optreden. Heuglijk nieuws was dat en amper enkele maanden later stond Aalst als een der eerste steden in de agenda voor de Belgische toernee. Ander be richt was dat de groep versterkt ging zijn met een vierde beman ningslid, de Argentijn Juan Ma sondo. Minst bekende van het stel alhoe wel ons folk-circuit hem al adel brieven heeft geschreven, doorzijn optredens in duo met Dirk Van Es broeck. Juan speelt vooral gitaar, bijvoor beeld als begeleiding van Wiets muzettes. Verder doet hij op bou- zouki ongeveer wat Dirk vroeger met de mandoline deed: solo, tweede stem of tegenpartij. Men zegt van hem dat hij van alle mark ten thuis is. Hij speelt al 22 jaar gitaar en leeft van zijn muziek. Om aan de kost te geraken speelde hij ongeveer van alles, tot elektrische gitaar in een balorkestje toe Vroe ger schuimde hij gedurende enkele seizoenen met zijn gitaar de Zweedse restaurants at, om in le ven te blijven Hij is een puike muzikant, en wat ook meegenomen is, bovendien een simpatieke figuur met dezelfde mentaliteit als zijn kollega's. NIEUW GELUID Niet alleen omdat Juan zijn tech niek op gitaar, akoestische bas gitaar en madola, plus daarbij zijn stem, inbrengt zal Rum ons op 19 november een nieuw geluid laten horen. Dat blijkt vooreerst uit het ietwat veranderd instrumententarium. Pol Rans neemt de luit, bazuin, akoestische bas-gitaar en wellicht ook de gitaar, voor zijn rekening. Dirk Van Esbroeck speelt gitaar, fluit en hobo («ik was dat ijle geluid van mijn mandoline wat beu»). Wiet Van de Leest behoudt zijn viool en tenor-gitaar maar presteert daarbij ook op de berlinitza en een soort pedaalharmonium dat dienst zal doen als begeleidingsinstru ment en zowat de funktie krijgt van concertina. Er is natuurlijk ook het repertoire. Wat in Rum altijd zo aantrekkelijk was. is hun dinamisme. Hun op tredens waren telkens weer een be levenis: bijna iedere keer en dat bleef zo tot hun einde in zicht was hadden ze enkele nieuwe num mers, verse stukjes waarbij andere instrumenten werden ingescha keld. Geen laksheid of voortdurende -t zelf-herhaling dus, maar een echt genoegen om te muziseren en de zin om steeds maar te evolueren Toen Rum dus uiteen ging was dat in volle glorie. Niet omdat men uit gezongen was, maar omdat elk lid wat anders wou werd met de for mule gekapt. Het hoeft dus nauwelijks gezegd dat Rum zaterdag te Aalst geen herhaling zal brengen van vroeqer Juan. Wiet. Pol en Dirk Rum. na twee jaar afwezigheid te'Aalst Pol Rans Ze brengen nog wel de vlai nummers van de derde plaat (I lijk «De Moorsoldaten»), maa f£ wel met een ander arranger Verder zijn er nog wat muzette Wiet en enkele nieuwe ballad ene volkswijsjes an d< Eigen materiaal ook en dat ifcn t een nieuwigheid. Pol daaroveiiaarc Liedboek «We gaan op die i VP- nummers met te veel de n« Vrije leggen. Als je de mensen verte oste die liedjes niet traditioneel en, f maar eigen werk, beginnen z^uise tomatisch al met een kritische beg te luisteren. We weten nog ni alst die eigen produkten goed ge aleic zijn om op podium te brengen akte merk je pas na een zekere tijd alstr ze met aan de normen blijkt ardv voldoen, laten we ze gewoon iit di len.» omis Rum werkt voortaan ook vol ancfc een andere formule: enkel kol ond. ten in grote zalen en slechts zal toernees per jaar. Men vindt d nkel piepkleine vierkante meters edei dium in de klubs te weinig b lann ging toelaten voor vier man ei erfiri het ook wel eens prettig is om i ients treden in een teater met een gi akoestiek waardoor hun werk 1I tot zijn recht kan komen. k Elk lid blijft echter daarnaast X eigen aktiviteiten voortzetten, kleine klubs. Wanneer we dit schrijven ii nieuwe Rum al gestart met toernee van twee maanden ir buitenland. Het gaat van Nedei (vooorprogramma van de nil Steeleye Span en waarbij meer dan eens twee bisnumif mocht geven) naar Frankrijk, i seriand en Duitsland Verlj woensdag had de première p in de Brusselse BeursschouvV Drie dagen later te Aalst, u bd dus rap bij Een aanrader zo fl als zaal Black Boys zelf. Het II nauwelijks gezegd Zaal Black vindt u halverwege de St brug en de vismijn aan de Cornl kaai 2. Naast de Dender dus! Inkom: 120 frank, tenzij u vanj of morgen, naar Studio 12,1 Zoutstraat te Aalst gaat en kaJj aan 100 frank haalt Hetzelfdei in ons kantoor in de Pontstrai bij onze Voorpost-medewerkeij//oH wórdt om 20 uur verwacht. Rene De V

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 28