r Klubfilms Filmklubs BE U BE HET LEEDSE TONEELWEEKEINDE T* EEN WEEK-END BOORDEVOL TONEEL I JULIE FELIX: EEN BISNUMMER VAN VERLEDEN JAAR MAAR MINDER GOED 32 - 2-12-1977 - De Voorpost Vorig weekeinde vonden in Lede niet minder dan 3 toneelstukken plaats. Dit kan moeilijk een schoolvoorbeeld van een goeie programmatie genoemd worden. Belangstellend wordt dan ook uitgekeken naar het in werking treden van de gemeentelijke kulturele raad, met de hoop dat dit orgaan de desbetreffende samenwerking enigszins wat in de hand zal werken. Doch ook voor een degelijke beoordeling van elk stuk afzonderlijk is er geen mogelijkheid, zodat wij ons tot 'n oppervlakkige benadering moeten beperken, iets wat uiteraard 'n zeer groot nadeel is. Om geen vooroordelen te scheppen behandelen wij hier de stukken in alfabetische volg orde a rato van de inrichtende vereniging. De BGJG van O orde gem richtte een toneelavond in. De groep van het Davidsfonds uit Schellebelle speelde het stuk 'Oscars (EL) ri Jeugdklub Leeuwerik voerde een eigen werk op -Igor en Julius- (EL) «Oscar» De Bond van de Grote en Jonge Gezinnen uit Oordegem pakte zaterdagavond uit met het stuk «Oscar». Een komedie van Claube Magnier, opge voerd door de toneelgroep van het Davidsfonds uit Schellebel le. Het verhaal zelf handelt over een rijke zeepfabrikant die op een goeie dag te kampen krijgt met alle mogelijke problemen. Onder andere heeft zijn be diende hem bestolen om hem, onder druk, de hand van zijn dochter te kunnen vragen. Wat 'n nogal gedurfde onderne ming lijkt, tot op het ogenblik dat blijkt dat beiden het niet over dezelfde persoon hebben als zij de dochter bedoelen. Er doen zich dan nogal wat gekke situaties voor. Het is een frans vaudevillestuk. De schrijver er van heeft zeker niet de preten tie gehad het over ingewikkelde sociaal-maatschappelijke pro blemen te hebben. Met behulp van een aantal dolle situaties, de een al wat origineler dan de andere, moet het publiek een echte ontspannende avond krijgen met enkele onvervalste lachbuien. Dus «Oscar» is niets meer dan een klucht om een Vorig week-end leefden drie toneelverenigingen onder hoogspanning. De spreiding van de program matie is ook niet alles, maar daar trekt de toneelliefhebber zich niets van aanGoede stukken zetten lot bezoek aan. Volgende week komen wij met een uitgebreid verslag met veel foto's. Ondertussen kunt u nog terecht in de stadschouwburg om Kunst. Licht en Vrijheid aan het werk te zien. in de zaal van het St Maartensinstituut aan de Moorselbaan waar Hoger Op optreedt en in de zaal de Kring in de Dokter De Moor straat waar Nieuw Leven zijn beste beenjte poogt voor te zetten. Uit De bende van Jan de Lichte KLV met een grote bezetting in het werk naar de roman van Louis Paul-Boon met als regisseur Anton Coogen. Uit Pastoor Munte -Hoger Op met dit stuk naar de verhalen van Ernest Claes. een greep uit de oude doos. RVDP-JM klucht en de weinig positieve levensbeschouwing die eraan verbonden is neemt men dus best niet al te zeer ernstig op. Met de publieke belangstelling, die groot was, kreeg dit lovens waardig initiatief van de Oor- degemse Bond van Grote en Jonge Gezinnen een passend eerbetoon. Het toont toch aan dat voor toneel nog heel wat publiek warm te krijgen is, dit hebben we tijdens deze voor stelling dit weekeinde gemerkt, om het even of dit nu patrona getoneel, jeugdtoneel of lief hebberstoneel is. «Igor en Julius» Een initiatief dat we niet ge noeg kunnen prijzen is onge twijfeld dit van de toneelgroep van jeugdhuis Leeuwerik. Deze jonge mensen schreven zelf hun toneelstuk, brachten alles zelf bij mekaar en zorgden samen met Luk Rasschaert zelf voor de technische realisatie. Zij slaag den er dan ook nog in hun jeug dige publiek, dat talrijk was ko men opdagen, op een uitste kende manier te boeien. Via een dag uit het leven van twee kotstudenten die samen één kamer betrekken en nogal uiteenlopende interesses en ideeën hebben soms, wordt met een aantal situaties de draak gestoken. Waren er si tuaties die nogal grof benaderd waren, dan waren er ook en kele situaties die echt spette rend moeten genoemd worden. Nietwaar, Pepijn De Korte Wat verder ook prijzenswaar dig was, is het feit dat er geen moraliserend gedoe bij betrok ken was. De auteurs en tevens akteurs wensten hoegenaamd geen boodschap te brengen. Wie aandachtig geluisterd en gevolgd heeft zal wel genoeg gehoord en begrepen hebben. Verder was het ook wel goed dat deze jeugdig mensen zich niet vastgeankerd hebben in de traditionele vormen van het to neel.Zij bewogen zich vlot over de scene en een kleine hape ring wisten zij uitstekend op te vangen. De akteurs speelden trouwens goed, zonder dat er één werkelijk bovenuit stak, iets waartoe het stuk zelf zich misschien wel minder leende. Nu staan er nog een aantal op tredens buiten Lede op hun programma en als zij zinnens zijn om op de ingeslagen weg verder te gaan, kijken wij reeds uit naar hun volgende produktie en wij wensen hen hierbij veel moed en doorzettingsvermo gen. «Een mal meisje» De toneelkring «Vreugd in Deugd» verzorgde zaterdag en zondag telkens voor een volle zaal de opvoering van het stuk «Een mal meisje» van de franse auteur Achard. Dit stuk is één van de vele ondeugend, luchtige niemendalletjes van de franse boulevardiers. Al hoewel dit niet negatief bedoeld is,. Achard slaagt erin op een uitstekende manier de eigenaardigste situaties te be denken en de meest uiteenlo pende types te schilderen. In dit stuk behandelt hij een bont al legaartje waarin bankiers, ma gistraten, kamermeisjes en chauffeurs met elkaar te doen krijgen op een manier die. voor de betrokken partijen niet altijd even prettig is. Het is in zekere zin een milieuschets, maar dan met trekjes die toch niet hele maal getrouw zijn aan de wer kelijkheid. Maar juist het nemen van een loopje met de werke lijkheid spaart het publiek een wrang en streng kritisch stuk. Integendeel, het is levendig en frivool, een spel waarin de zwakste partijen zich plezierig de sterksten tonen en geves tigde waarden van hun voet stuk worden neergehaald. Spijtig dat het stuk soms wel wat langdradig overkwam. On danks dit werd «Een mal meis je» één van de betere opvoerin gen van de toneelkring Vreugd in Deugd, iets waarin ongetwij feld de regisseur Caroline Smol ders een groot aandeel heeft. Tevens greep Bea Van der Sijpe uitstekend de geboden kans om een prachtige presta tie te brengen en ook de jonge re André De Landsheer mag bij de beteren gesiteerd worden. Wat eveneens opviel in verge lijking met de vorige stukken, was de opmerkelijke verbete ring van het dekor. De gebroe ders Van Accoleyen maken ongetwijfeld vooruitgang. Tot zover dan een drukke to- neelmaand met vijf stukken in Groot-Lede. Een volgend stuk wordt verwacht rond Kerstmis, met een voor die periode pas send stuk «En waar de sterre bleef stille staan», opgevoerd door de vriendenkring van het Sint-Maartenkollege. MON DE GENDT Verleden zendag was de Amerikaans-Mexicaanse zange res uit Engeland. Julie Felix, ongeveer een jaar na haar concert optreden te Aalst, opnieuw te gast in de Begijnhof kerk. Er was minder volk nu, en toch was het warmer. Niet meteen in de liederen, folksongs en andere van Felix. Ze leek niet zo zeer in haar sas. Julie. «Hota Chocolata» (titelnummer van haar nieuwe elpee op «Talent») blijft na tuurlijk een alleraardigst kinderlied, haar interpretatie van «Deportees» van wijlen Woody Guthrie, blijft ijzersterk, «Let me love you» is een van de mooiere liefdesnummers en Windy Morning» is teder. Om haar vokale vaardigheid te ruggesteunen evenwel een begeleding op een Ovation- gitaar-met-polyesterkas die blijkbaar niet naar de kerk was «gechambreerd» en waar de rock'n'roll-rifjes toch niet tot hun recht kwamen. Hoe dan ook. een fijne brok muzieka vond. René De Witte l Zoals \erleden week in deze rubriek aangekondigd is Filmikis VRIJ (U zal de woorden Mikisklub en Film herkennen}, Nieuwbeek- straat 35 te Aalst weer van wal gestoken met een niet onaardig programma. Eerste prent in de reeks is «Les Ordres» Michel Brault. Projcktie op 9 december. Daags voorheen! draait de Katolieke Filmliga Robert Altmans «Nashville». DEORDERS Michel Brault debuteerde in 1947. werkte eerst mee aan twee Films van Claude Jutra. Vanaf 1953 verzorgt hij de fotografie van verscheidene realizaties. In 1961 regisseert, fotografeert en monteert hij de film La Lutte (de strijd). Zijn aktiviteiten voortzettend alsdirekteur van de fotografie van film, zorgt hij tevens voor de regie van «Quebec USA» ('62). «Les Enfants du silence» ('63). «Genevieve». «Le temps perdu» ('64), «Conflit». «Entre la mer et l'eau douce» ('67), «Les enfants du néant» ('68). «l'Elogedu chiac» ('70). «I'Acadie, l'acadie» ('71)en «Les Ordres» ('74). Het verhaal speelt zich al in Canada, federale staat met Quebec als één van haar 10 provincies. 80 procent van de be volking van Quebec is franstalig. In oktober '70 radikalizeert zich de onafhankelijkheidsstrijd van Quebec. Het Bevrijdingsfront van Quebec kidnapt een Engels handelsattaché en een week later een gouvernement- minister van Quebec. Na een paar dagen van politietussenkomst. neemt het federaal gouvernement op 10 oktober '70 de Wet van de Oorlogsmaat regelen aan. Gedurende enkele uren. in 't midden van de nacht houdt de politie en het leger 450 personen aan zonder enig punt van be schuldiging. «Les Ordres» werd gedraaid volgens getuigenissen van 50 naar willekeur gevangen personen. De aktie begint enkele dagen voor het aannemen van de Wet op de Oorlogsmaatregelen. Hélène Loiselle en Jean Lapointe spelen respektievelijk de rol van Marie en Clermont Boudreau, een veertigjarig koppel, van het platteland komende en die in een arbeiderswijk van de stad wonen. Clermont werkt in een textielfabriek. 's Avonds speelt hij taximan om wat bij te verdienen. Hij is syndikaal afgevaardigde. Guy Provost is in de rol van Jean- Marie Bauchemin, een dokter die een volkskliniek oprichtte. Zijn vrouw is zwanger. Claudette Dussault wordt gespeeld door Louise Forestier. Ze is dertig, een jonge sociale werkster, merkwaardig energiek. Richard Lavoi wordt vertolkt door Claude Gauthier, 28 jaar, werkloze. Zijn vrouw Ginette werkt 's avonds als serveerster in een restaurant. Ze hebben twee kin deren... Gewone mensen dus. zonder historie, die hun leven van elke dag leven, zoals al hun medeburgers tot de dag waarop de bovenvernoemde Wet wordt afgekondigd en alles losbarst... «Les Ordres» (eerst moest de prent «I'Intolerence» heten) is geen film over de oktoberkrizis in Quebec, vertelde Brault er zelf over, het is een film over de vernedering en dit, gemaakt vanafde gebeurtenissen die men er heeft gekend. Afspraak: 9 december in de Mikisklub: aanvang 20 uur; inkom 80 F. NASHVILLE Op hetzelfde uur. maar daags voordien (8 december) kan U in het Kollege. Pontstraat 1 te Aalst gaan kijken naar Nashville van Robert Altman. Regisseur Altman (20.2.25) staat al een twintigtal jaren in de showbusiness. Van 1957 tot 1963 realizeerde hij honderden televiziefeuilletons zoals Bonanza, Roaring Twenties e.a. In '68 keert hij terug naar de speelfilm en draait de science fiction prent «Countdown». Een jaar later volgt «That cold day in the park», een psychologische sfeerfilm over vrouwenfrustraties. Echt troef is het voor hem pas met de anti-militaristische charge «M.A.S.H.» (1970). Volgen dan: «McCabe and Mrs. Miller» (1971), «Images (1972). «The long goodbye» (1973). «Thieves like us» (1974), •California Split» (1974)... «Three women» (1977). Altman toont in «Nashville» vierentwintig personages die onderling iets met mekaar te maken hebben of dat zullen, en dat in een tijdspanne van vier dagen. Twee gebeurtenissen vormen de leidraad voor de toeschouwer: er is de heuglijke te rugkéer van «coming star» Barbara Jean en er is de nakende verkiezingsstrijd die de stad Nashville zal overspoelen; een, zgn. «Replacement Party» overstemt het stadsrumoer reeds met haar opdringerige boodschappen. Naar aanleiding van de terugkeer van de zangeres wordt een groot zangfeest op touw, gezet in het echt bestaande «Grand Ole Opry». een soort hei-! ligdom voor de country-liefhebber. De massa's volk stromen toe en de leider van de verkiezingscampagne zal nu alles on-, dernemen om uit die gebeurtenis volle politieke munt te slaaa voor zijn kandidaat Hal Philip Walker, een politikus die je nooit «echt» ziet. maar die auditief of vizueel. via luidsprekers' of posters, steeds ergens in beeld is... GENERIEK Regie: Robert Altman. Scenario: Joan Tewkesbury. Fotografie: Paul Lohmann. Metrocolor. Montage: Sidney Levin. Dennis Hill. Muziek: Richard Baskin(Supervizie). Vertolking: David Arkin, Barbara Baxley. Ned Teatty. Karen Black. Ronee Blakeley. Timothy Brown. Keith Carradine. GeraldineChaplin. Robert Doqui. Shelley Duvall, Allen Gar field. Henry Gibson. Scott Glenn, Jeff Goldblum, Barbara Harris, David Hayward, Michael Murphy. Allen Nichols. Dave Peel. Gwen Welles, Keenan Wyn, Richard Baskin. Produktie: Robert Altman voor ABC en Paramount. Duur: 157 minuten. U.S.A. 1975. Prijs voorde beste regie op het festival van Cartagena 1976; Oscar voor het beste originele lied (1976); (Keith Carradine voor «I'm Easy); SFTA Award 1976 voorde beste sound track: William A. Sawyer. Jim Webbn. Chris McLaughlin en Ri chard Portman voorde soundtrack van «Nashville». Eén het i plan Lea foensc lonsiei eheel t agordi ogaeri omen pmerk lp dat i ienstji lapiere an de ambei Op zondag 4 december draait «Fillemin't Fabrieksken» de prachtprent -Dog Day Afternoon» (Nederlandse titel: hondse namiddag; korrekte vertaling van de titel: een namiddag in de hondsdagen). Regisseur is Sidney Lumet die werkte volgens >as het scenario van Frank Pierson. U ziet onder meer Al Pacino. Het verhaal: «Op een zomerse namiddag anno 1972 wordt een bank in Brook lyn net voor het sluitingsuur overvallen. Het lijkt een gemakkelijk klusje, maar door een toeval raken de gangsters samen met een tiental bedienden ingesloten. een ongewoon liefdesverhaal een suspense-story vol melo dramatische elementen en pathos die geneutraliseerd wordt d« briljante momenten van humor» Dit is humor, mijne heren, vlakbij de Tranen en de Waanzin diepmenselijk en ontroerende kinema». een wrang drama van vervreemde en lamentabele jongeren die enkel in hun dromen nog vrij zijn professioneel af. diepere zin niettemin een alles behalve geruststellende ontspannings- stellen film». «len Tot zover Film en Televisie, maandblad van de Katholieke Film- Jeurtel liga v z w. JeAals Duur: 130 minuten. bijwoni Rene De Witte vraag is, aldi laadsl ii CVP) I ingen telde d !4 van espekti emeen len ing land ichepei iet voo ing his linnenj ste teer zi 'oldonj laar lat •en. Agend; ictrekk gen aai ken, w Willem van tus

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 32