JAN DE LICHTE KLEURRIJKE FOLKLORE DOOR EEN STERK K.LV. KRIS DE BRUYNE EN ZIJN BALLERINA'S IN DE LEEUWERIK NIEUWE KREATIE VAN DE BENDE VLAAMS CENTRUM TE MERE: DENIJS DE BACKER 28 - 9-12-1977 - De Voorpost Na een tweetal weken verpozing aan het muziekfront brengt Vlaanderens mooiste, Kris De Bruyne samen met zijn groep ook zijn nieuwe chansons in stelling. Dat ge beurt op 17 december in jeugdklub «De Leeuwerik» te Lede. De vrijdag daarop (23/12) is een oud-favoriet van onderge tekende, Simon Schrimpton Smith, te gast in 't Fabriek- sken. Dit week-einde (10 decem ber) kan u evenwel eerst naar Folkkroeg Parnassos, steenweg op Ninove 145 te Denderleeuw. Daar is Vin Garbutt vriend aan huis en omdat ie verleden jaar zelf de tijd zo'n prachtkonsert gaf in de knusse keet, moest hij als Britse bard te rug. Het zal dus weer al tin whistle en gitaar zijn dat de klok slaat. Je mag Vin Gar butt niet enggeestig be schrijven als een grapjas want naast de hartige hu mor die er alvast bij is, zijn er ook de meer gevoelige dingen uit onder meer de elpee «King Gooden». Vin Garbutt behoort tot de top klasse van de folksien. (Aanbevolen!) SILLY SIMON De vrijdag daarop is Simon Schrimpton Smith in 't Fa- brieksken. Schrimpton Smith, een naam die u wel licht onbekend in de oren klinkt. De man is echter niet voor het eerst in onze kon- treien. Het moet zowat vijf jaar geleden zijn dat onder getekende vastgekluisterd aan de radio dagelijks van King-Kong-presentator Marc Moulin een portie «Al lan en Simonkreeg. Het plaatje heette «Easy it in the morning», ex-Wallace Co- lection Silvain Van Holmen verdiende er zijn eerste spo ren als producer en zelfs Roel Van Bambost (van Mieke en Roel, inderdaad) inviteerde het tweetal uit om in zijn televisie-pro gramma te komen spelen vóór Plainsong met Ian Mat thews. Er werden echter amper enkele honderden eksemplaren van het ding verkocht en na een tweede single «Sweet Valentine» gaven Simon Schrimpton Smith en Carl Allan Teller samen een laatste konsert tijdens een benefiet-avond te Leuven. Voor de petite- histoire: het was een toffe avond toen met het Luk Te- genbos Ensemble, Freaka- del, Lamp en Lazarus en... ene Livinius, bij nader vra gen Lieven Coppieters ge naamd; een zachte troeba- doer met Engelse teksten die in sokken kwam aan gewandeld. Treesje zal zich dat nog wel herinneren. La ter zou Lieven onder zijn voornaam één van Vlaan derens mooiste popplaten maken: «Jus d'Orange». Marc Moulin ondertekende daar de arrangementen voor. De wereld is klein, zal u zeggen. Simon zijn we niet uit het oog verloren toen. Zijn café «De Keet» was een thuis haven na de doorworsteling van Keynes en Ricardo. Ar- mand dronk er zijn pintje, en groot was de lol toen de ze Lejvenaar als Big Bill Krakebaas samen metde Sock en Soul Band (waar onder Simon als elektrisch gitarist) op de podia van Alma of Psikootje de gi- taarsnoer in de versterker stak. Simon swingde lekker mee op dè vrolijke noten van Fats Domino en andere rockers. Later speelde Si mon ook in Spring Season (een akoestisch trio op z'n Crosby-Stills-Nashss) en later in Steel Machine die twee geflopte singles uit bracht. We zagen hem terug in Ter- linden te Aalst. Kris De Bruyne was nog een heel eind verwijderd van zijn el pee «Ook voor jou». De doorbraak stond nog niet vastberaden voor de deur, maar om «Ook omdat Brussel stinkt» te horen zin gen, waren heel wat van de vroege fans toen wel komen opdagen. Simon begeleidde op zijn Fender; hij soleerde zelfs. Hij vertelde ons dat hij als Engelsman ons land was binnengestapt als de ene helft van het contempo rary folk duo Transition. Simon speelde later als studiomuzikant voor onder meer Demsey en Dover, Two Man Sound (waaron der Silvain Van Holmen), Transit (voor hun recente elpee), Lamp en Lazarus en Miek en Roei (elpee «in de tijd van de rock'n roll»). Het wordt een gezellige avond, die 23ste december. Simon is niet de man om zwaar te tillen aan het showgebeuren; 't wordt eenvoudig, gezellig, met tussendoor een frats in zijn gebroken Vlaams en daarbij een repertoire fijne songs. Simon Schrimpton Smith: naast Tucker Zimmerman, Deroll Adams en Dave Evans een andere Engelsta lige buitenlander die in Bel gië is komen wonen en zich hier goed voelt. DE BALLERINA EN KRIS Op 17 december komt Kris De Bruyne naar jeugdklub Leeuwerik te Lede. U komt best op tijd want de kans er dik in dat het een stoi loop wordt om dl mooierd in levende lijve komen aanhoren. Kris Bruyne is de man van voor jou», elpee die h eindelijk de doorbraak waar hij al jaren aan tjmd merde. U zal weten dat yj eerste muzikale stapj werden gezet als derde van Lamp, Lazarus en K d^t later bij Vogue een solo elpee werd opgenon (dè plaat werd uit de kat. ms' gus geschrapt toen bli;S° dat de verkoop niet den 5161 rend was geweesttoen ter «Ook voor jou» een be£e p seller werd, bracht Voi die eersteling in allerijl v/ uit voor een prikprijsje fr.) en onlangs opnieuw Philips de flauwe el| Ballerina's». Maar goed, Bruyne is, nu Verminnen Van Het Groenwoud het een andere boeg gooi kunnen opklimmen tot top-of-the-bills. Dit suk is hem gegund. Veel m hoeft hier over hem niet teld; u kent hem wel doende. René De W Vanaf zaterdag 10 december organiseert het Vlaams Centrum te Mere een tentoonstelling van grafische kunsten, met uitschieter Denijs De Backer uit Temse. De expositie loopt tot 18 december. Men kan er de werken bezich tigen op de zondagen van 10 tot 12 uur en van 14 tot 20 uur; op de weekdagen (behalve 's maandags) van 14 tot 20 uur. Tijdens de vooropening op vrijdag a.s. 9 december te 20 uur zal licentiaat Roger Geerts het werk van Denijs De Backer toelichten. (wh) Louis Paul Boon publiceerde in 1957 zijn roman «De bende van Jan de LichteDe Vlaamse toneelauteur Pieter De Prins schreef naar dit werk het gelijknamig stuk dat al eens eerder door het Mechels Miniatuurteater opgevoerd werd. Kunst Licht en Vrijheid kwam nu in een nog eens bewerkte vorm met enkele taferelen uit het boek in premiere voor Aalst. Het werd een realistisch volkse brok toneel, met zang en spel, met een glimlach en een vloek, een avond die in de analen van het Aalsters amateurstoneel gegrift zal blijven, een gouden bladzijde in de boeken van Kunst Licht en Vrijheid. Kopstukken van de bende die de streek tussen Aalst en Ninove onveilig maakte JM Folteringen, een schrijnend feit in een tijd van verdrukking (JM) Een waarachtige bedscène (JM) Dit is het jaar van grote nood, dit is het jaar van hongersnood.een lied op muziek van John Lundström(JM) We schrijven anno 1750, een tijd van verdrukking en honger onder de bezetting van Oostenrijkers en Fransen, waar de schrijnende tegenstelling tussen arm en rijk tot bandatisme leidt. Uit deze miserie ontstaat verzet, benden worden gevormd en met aan het hoofd Jan de Lichte uit Velzeke, zijn plun deringen, 'rooftochten, vechtpar tijen en overvallen troef. De bende maakt de streek tussen Aalst en Ninove onveilig, strooit kwistig terreur in hogere kringen en de fi guur van Jan de Lichte, wordt tus sen zijn eigen volk, de armsten, een begrip, een sociaal voelende revolutionaire bandiet, die de buit onder bedelaars en dieven ver deelt. Maar machtstrijd in de ben de leidt tenslotte tot verraad en men slaagt erin Jan de Lichte en een deel van zijn aanhang te exe- kuteren. KLV zette zijn Jan de Lichte als een hedendaagse figuur op de planken aanknopend met de aktua- liteit. Regissuer Anton Cogen geeft in zijn voorwoord ondermeer volgende toelichting: Een regis seur kan moeilijk aan de verlei ding weerstaan een link te leggen met de aktualiteit, de terreur van onze dagen. Ik niet. Is Jan de Lichte geen Andreas Baader, avant la lettre, Vagenende geen Raspe, Mie Gendarm misschien Gudrun Enslin. Natuurlijk voor zien van hun eigen historische stoffering. Dit koncept verdedigt geen pro of kontra, het roept alleen op voor genuanceerde menselijk heid bij de beoordeling der feiten en eist absolute aandacht voor de grote sociale aanmaak. Niets nieuws onder de zon. Door de tij den heen hebben allerlei mensen geprobeerd met ge weld een einde te maken aan de heersende wantoestanden. Mis schien omdat de rede gefaald heeft,-misschien omdat het geweld van anderen komt. Of misschien omdat wij het zelf gekreëerd heb ben met onze onpersoonlijke strukturen, onze diskriminerende levenswijze, onze zelfgenoeg zaamheid, onze lafheid, onze dier lijke angst voor repressie. Dit stuk is 't corpus deliciti van de niets ontziende anarchie. Gelieve er in geweten over te oordelen». De voorstelling was er een van de bovenste plank. Een homogene ploeg KLV -ers heeft aan dit, al lerminst eenvoudig stuk hard ge werkt. De sterke hand van regis seur Anton Cogen is elk moment voelbaar, evengoed in de taferelen van uitbundig volksvermaak als in de statische momenten als een ge sprek in de postkoets. De vele personnages, sommigen steken in verschillende, bleven voortdurend op scène met voor het publiek zichtbare verkleding. Ook de verandering van zetstukken om andere situaties te schetsen ge beurde zeer vlot en dode momen ten kende het stuk niet. De geestdriftige inzet van de ganse ploeg kan niet genoeg geprezen worden. Enkele figuren kwamen hierbij bijzonder professioneel naar voor. De vertolking van Ro nald Schollaert als Jan de Lichte was hard en realistisch, op hoog niveau. Ook Odilon Mortier, in verschillende rollen slaagde er uit stekend in zijn veelzijdig talent te demonstreren. Hierbij dient op gemerkt zijn uitstekende vertol king van de vader van Jan de Lichte. William Boulembercq, Dolf Sedeyn, Luc De Blieck en Jozef Ledegen leverden fel opge merkte prestaties. Wat de vrouwe lijke bezetting betreft, door de au teur minder in de verf gezet, moe ten we vooral Hilde Wauters, Gra- Een gesprek in de postkoets, even voor de overval (JM) cienne Van Nieuwenborgh en Ca role Jonckheere vermelden. We kunnen echter moeilijk spre ken van beter en minder goed, omdat hier 't geheel van de ben de sterk overkomt. Gerrit Buys, Gerrit De Geest, Ghislaine De Groot, Ronald Maesschalck, Jan Pottie, Peggy Scholliers, Maria Van Goethem waren onmisbare schakels in dit stuk kleurrijke fol klore, van de harde Vlaamse so ciale geschiedenis. De taal, het eigen dialekt van de spelers gaf een aparte charme aan het volks stuk. En hebben sommi gen aanstoot genomen aan de ruwe woorden, de vloeken en de rauwe taal, dan bedenken ze maar dat andersom de echtheid van brok leven geparodieerd zou den. De strijdliedjes van John Lundström. Degel door enkele blokfluitnoten eJ rake slagen van een trommq zetten het publiek tot meezit! aan. Besluitend, KLV heeft mei stuk bewezen een volwaardigi neelavond te kunnen brengenl belangstelling voor alle voon lingen was zeer groot, een I diend sukses. We vernamen d kontakten bestaan voor opvoi gen buiten de Aalsterse grenl Voor wie Jan de Lichte in 1 versie gemist heeft een i kans. SIMON IN CSV EN GARBUTT IN PARNASSOS

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 28