WIENERABEND MET DE POSTHARMONIE VEREREMERKTEN BIJ DE POSTHARMONIE PROVINCIALE P.V.V. FEDERATIE AKADEMIE UIT IVOREN TOREN OOST-VLAANDEREN DRIEKONINGENSOTTER- NIJE TE MELDERT e4 12 - 16-12-1977 - De Voorpost A s. zondag lh december gaat 't 19e Ceciliafeest van de Post harmonie door. Gestart wordt voor een wandelkonsert aan het lokaal «Drie Ko ningen' op het Keizerlijk Plein. Na een bezoek aan leden herbergiers volgt dan de uitreiking der aanwezigheidspremies en een banket met feestvergadering. Hier worden dan verdienste lijke muzikanten en leden vereremerkt Ex suo pro merito: meer dan 15 jaar muzikant: Walter Vereecken; meer dan 15 jaar bestuurslid: Jean-Pierre De Coninck en Lucien Ruyssinck In veterani nororem: meer dan 35 j. muzikant: Leon Herregods meer dan 45 j. muzikant: Edgard Branckaert meer dan 50 j. muzikant: Jozef Coppens, Arthur Troch, Maurice De Bock, Henri Beiren, voorzitter. Te 17.30 u volgt dan een gezellig samenzijn met tombola. L.H. JEANNINE MARTONY ALS NACHTEGAAL Ter gelegenheid van haar twintigjaar bestaan hieid de Aal- sterse PostharmonleTn de feestzaal van het Stadhuis een fel bijgewoon, Ceciliakonsert. Een staande ovatie bewees dat dit optreden naar waarde werd geschat. Met nauwelijks één dagje verschil was het vrijdag 8 december juist twintig jaar geleden dat werd gespeeld, nl. op 7 decem ber 1957 en zulks op het «Bal van de Postmannen uit het Aalsterse». Historiek: Op voorstel van de heren Theofiel Vermoesen uit Moorsel en Gustaaf Paerewijck werd de «Aalsterse Postharmonie» als onderafdeling van de Aalsterse Vriendenkring der Postmannen over de doopvont ge houden. De heer Beirens, de hukige voor zitter, werd dadelijk bereid gevon den zonder enige vergoeding als kapelmeester op te treden. Talrijke postmannenmuzikanten uit het Aalsterse traden toe, met eigen in strument, Frans NuelantuitMeldert werd aangesteld als onderkapel meester en de kogel was door de kerk. De eerste herhaHng had plaats in café Atlanta, Lange Zoutstraat te Aalstop 19 november 1957 met als bestuur voorzitter Gustaaf Pae rewijck, sekretaris Edmond Neet- ens, kapelmeester Henri Beirens, onderkapelmeester Frans Nuelant (de latere Meldertse schepen) en ekonoom Remi Ghijsens. In het begin werden de herhalingen beur telings te Meldert en te Aalst ge houden en deed ieder de verplaat sing op eigen kracht. Eerste optre den gebeurde dan zoals reeds ge meld op 7 december 1957 en zulks met 26 muzikanten in de zaal Rink. (Roll-Skating) Ook in een «harmonie» kan wel eens «disharmonie» heersen en na allerhande trtoulaties werd de Post harmonie zelfstandig alhoewel toch met de Vriendenkring der Postmannen nauw samenwer kend. Ondanks haar jeugdige leef tijd moest de Harmonie reeds een en ander doorstaan en innerlijke moeilijkheden en verdeeldheid in de schoot van het bestuur waren er oorzaak van dat het aantal muzi kanten verminderde. Dank zij het kordaat optreden echter van Henri Beirens, Clement Van Impe, Lu cien Ruyssinck, Frans Amant, Marcel Pots en anderen werd een algemene hervorming doorge voerd. Nieuw bestuur: Een nieuw bestuur werd dan ook gevormd met voorzitter Henri Be irens, sekretaris Lucien Ruyssinck, schatbewaarder Clement Van Impe, ondervoorzitter Frans Amant, adjunkt-sekretaris Marcel Pots, ekonoom Jean-Pierre De Coninck, bibliotekaris Edmond Neetens public-relations Benoit Ta lier, voorzitter van de «Vriendenk ring» Hugo Mathijs, Marcel Van Keymolen. Walter Vereecken en (Srigent Edgard Branckaert. Ook kwam, teken des tijds, een ma- jorettenkorps tot stand onder de leiding van mw Trongon-Thienpont zodat de Harmonie nu beschikt over ruim 50 muzikanten en acht tien majoretten, een heel korps dus. Is het inderdaad een «Postharmo nie»? Een «harmonie» is het, qua bezetting alleszins niettegen staande voor de hand liggende leemten en het slechts, ook voor een harmonie toch te weinig, be schikken over één enkele bugel. Van de «post» is dé harmonie wel. dan toch in een groot gedeelte al hoewel we er wel verschillende spelers in zagen die met de post niet meer te stellen hebben dan dat de «fakteur» ook bij hen aan de deur komt. Dat het korps voor de gelegenheid ook wel terdege werd versterkt met zelfs een geurtje van Ninovieters is een trend die stilaan ingang vindt doch van de huidige maatschappijen wel een vals, enigszins geflatteerd beeld geeft. Eksperiment! Op haar Ceciüakonsert onder het motto «Weense Operettenavond» waagde de harmonie zich aan een eksperiment. Men zou inderdaad een reeks uittreksels uit populaire operettes brengen wat de smaak van het pubBek alleszins zou stre- Ten en van de muzkanten toch wef, ookaldoordevelegrilige maat-en toonveranderingen, een hele gamma inspanningen zou vergen. Bezwaarlijk kan men zich echter een W ienerabend indenken zonder vokale prestaties en hiertoe had de Harmonie beroep gedaan op nie mand minder dan Jeannine Mar- tony, opérëttediva, lievelinge van het Gentse Operettepubliek, die ook reeds met Rudoiï Schock op trad. Mooie verschijning had ze niet al leen vestilentair maar ook artistiek en vokaal vele pijlen op haar boog en wist het publiek inderdaad voor zich in te nemen, zulks met haar zacht, welluidend orgaan, haar doorvoelde interpretatie en haar zwierigheid in 't optreden zoals" het een échte operettesopraan past. Men liet Jeannine Martony dan enkele schlagers, waarover verder meer, ten gehore brengen begeleid door pianist Piet Kieckens die zulks voortreffelijk voor mekaar bracht. Als «boeket» van beide delen bracht men echter een mengel moes van Robert Stolz-iederen bege leid door de hele blazersgroep en dit werd dan wel te veel begelei ding, vooral té luide. Wel had men zich aan het eksperiment gewaagd de zangeres te laten optreden voor de mkro waarbij haar stemgeluid wel enigszins domineerde maar ook een deel van de blazers kwam met zijn geluid in het veld van de mikro terwijl de rest eerder «flou» werd. Onevenwichtigheid, gebrek aan natuurlijkheid waren hierbij dan de niet te ontgane gevolgen waarbij men zich, d^ocjen dicht, eerder "in een Vlaamse- Kermistent dan in een stadsfeest zaal zou hebben gedacht. De bedoeling was alleszins goed, het sukses was er zeker doch velen zullen toch wel hebben gedacht dat een sopraan begeleiden met een veertigtal blazers die op geen deci bel kijken steeds een waagstuk blijft. Persoonlijk verkozen wij ver, alhoewel dan minder spektakulair, de begeleiding van de heer Kiec kens die door de diva herhaaldelijk om zijn aandeel in haar sukses voor het voetlicht werd meege troond. Avond in Wenen! Met de ouverture van Gri-Gri, ope rette van Paul Lincke die eerst in 1911 in Darmstadt werd opge voerd, werd de avond ingezet waarmee we via de operette in een droomwereld komen die de men sen althans voor een wijle gelukkig maakt. Kwam dan Jeannine Martony, cfie eerder toevallig wegens 'n medewer king aan 'n lyrisch optreden in de muziekwereld verzeild, een reuetaak op de schouders kreeg, 'n Hele reeks melodieën, waarvan geen enxeie gespeeno was van ook technisch gezien vo kale moeilijkheden, zou ze deze avond te vertolken krijgen en ze deed het niet alleen met inne mende charme maar tevens met gepast zwier. Leerlinge van Ka- rel Locufier is ze te Gent bvb Christl in «De Vogelhandejaar», Michaele in ^Carmen» en «bva» in hef ge lijknamig werk. Van operettekoning Franz Lehar die het voor het eerst aandurfde een operette te schrij ven zonder happy-end brengt ze, begeleid door Piet Kieckens aan de vleugel die in de hoge oktaaf wel enigszins aan stemmen toe was, «Einer wird kommen» uit «DerZa- rewitch» waarmede ze stante pede de luisteraars in haar netten vangt. Ook Nico Dostal, vertegenwoordi ger van de nieuwe operette die m studiën in dé rechten de kerkmu- ziekkompositie verliet voor moder nere operetteritmen en zien hierbij een gans eigen stijl wist te kreëren komt aan de beurt met «Ich bin ver- liebt» uit «Clivia», operette die al leen reeds in Berin meer dan 25C opvoeringen kende. Begeleid mei o.a. typische kwint- en kwartmotie ven ontboezemt Jeannine zich zoals de hele avond in de «Deut sche Sprache», alhoewel soms vóór een hoge noot enigszins te rughoudend, op prachtige wijze in deze mooie melodie. Waarschijn lijk wordt ook reedseen deel van de zaai «veriebt». Van Johan Strauss, wereldbe roemd c.a. met zijn «Blauwe Dc- nau», «Wiener Blut» en «Kaiser- walser» brengt de harmonie nu, onder leiding van haar dnamische dirigent Edgard Branckaert, een in termezzo «1001 Nacht» uit «Könia Manifestaties van leerlingen van deze Akademie zullen in 't vervolg meer in de openbaar heid geschieden, ook later in de deelgemeenten, Schepen van Kuituur Herman Roels en voor zitter Martin Hutsebaut zullen trachten tot samenwerking met kulturele verenigingen van al lerlei slag te komen. Niet alleen worden vanaf Nieuwjaar te Moorsel en te Gij- zegem doch ook met de presta ties van de leerlingen zal wor den uitgepakt. Hierbij komt dan de vorming van eigen ensem bles als in simfonisch schoolor- kest, een éigen harmonie, een jongerengroep en een groep voor kamermuziek. Op maandag 5 december trad in dit verband het simfonisch schoolorkest voor de eerste maal op in het stadhuis en wer den ook de regeringsmedailles van het voorbije schooljaar uit gereikt. Op 23 januari verleent dan de Akademie haar medewerking aan de proklamatie van de Dirk Martensprijs en op 30 januari volgt een eerste optreden van de schoolharmonie. Op 21 april komen de toneel klassen aan bod in een poëzi- eavond en op 28 april volgt dan een balletavond. Voorlopig gebeurt alles te Aalst wegens het ontbreken van de gepaste zaal-akkomodatie in de deelgemeenten. Met de Aalsterse toneelvereni gingen zal worden nagegaan of een regiekursus gewenst is en ook met de idee jeugdtoneel komt men op de proppen. Tens- lotte zullen ook de afgestu deerden, die met de Akademie geen relaties meer onderhiel den, bij de akties betrokken worden. L.H. Er was grote belangstelling, de belfortkelder liep vol, voor de uitreiking van de provinciale prijs schilderkunst (SJ) Indigo». Strauss die, zelf niet kun nende dansen toch jaren Wiener Hofbals speelde en 15 operettes schreef waarvan «Die Fleder- maus» wel de meest bekende zal zijn wordt hier eer aangedaan al hoewel het ons nogmaals van het hart moet dat fanfare- en harmo- niemuziek beter geschikt lijken op te worden vertolkt in openlucht dan in een konsertzaai waar ae minste fout van toch amateuristische spe lende post- en andere lui ook voor de leek hoorbaar wordt. Eranz Lehar die de operette nieuw leven inblies behaalde met zijn «Graaf van Luxemburg» en vooral zijn «Lustige Witwe» die in 1910 reeds 18000 vertoningen kende in tien verschillende talen zorgde hier ook voor de prachtige, door ieder een gekende song «Vilja-Lied». Subliem gebracht met pianobege leiding bracht ze de zaal in vervoe ring, niet in het minst met haar su perhoge re als slot. Met «Funf-Uhr-Tee bei Robert Stolz» zou het eerste deel worden besloten. Als twaalfde kind van een vader Musfedirektor en een moe der konsertpianiste schreef «der Robert» reeds op elfjarige ouder dom zijn «Valse Brillante» en werd als operettedirigent in het «Teater an der Wien» nauw betrokken bij de wedergeboorte van het genre dat hij tot op Broadway wist te laten aan bod komen. Hij zorgde ook voor de muziek bij de kJsrevues en ontviel ons, vóór een paar jaar, op 95- jarige leeftijd. Met Jeannine Martony aan de mi kro en de harmonie als begeleiding met de reeds genoemde bezwaren werd heteen vuurwerk van beliebte melodieën als «lm Prater blühn wieder die Baüme», «Auch Du wirds! ir einmal betrugen auch Du», en een ganse schlagerfolge. Het romantisch trompet in sourdine zinnetje leek ons wel nogal pro zaïsch gebracht, zonder charme. Nadat bij «Frühling in Wien» enig misverstand was gerezen tussen zangeres en orkest, waarschijnlijk wegens gebrek aan samen herha len, war «das Lied aus» en kon men aangenaam verpozen en even na genieten. Deel II verliep volgens nagenoeg hetzelfde schema met om te "be ginnen een waarschijnlijk onvol doende gerepeteerde of ingestu deerde potpourri van wijsjes van «Gr3in Maritza» van de Hon gaarse komponist Emmerich Kal man, ook bekend wegens zijn «Czardasvorstin». Soms minder gepaste fiorituren, onnodig over bodige zwellingen en minder ge slaagde overgangen ontsierden hierbij wel enigszins het geheel. Laat het ons als schoonheidsfou tjes aanzien want in zijn geheel ge zien was het toch een werkelijke prestatie. Plots ophouden kan wel gevaarlijk zijn zal Edgard Brackaert hierbij wel hebben ondervonden. Niet iedereen hangt vast «aan de stok». Een czardasritme volgen scheen evenmin aan iedereen ge geven en eenmaal te meer bleek het spelen van breeknoten wel een gedragen ritmisch gevoel te veron derstellen wil met het met Schwung kunnen doen. Van Carl Millöcker, een andere ster aan het operettefirmament, die in zijn werk de volksaard van Wiea dichtst benadert bracht Jeannine Martiny «Ich schenk mein Herz», niet haar beste vertolking van de avond. Twintig jaar Aalsterse Postharmonie met de medewerking van de aan de opera van Gent verbonden sop Jeannine Martony (SJ) Met «Strahlender Mond» stónd zij er weer in een melodie uifde «Vet ter aus Dingsda» ook in onze taal gespeeld onder de titel «De Neef uit het Oosten» van Eduard Künneke. Zonder «c» in zijn naam want om dat die er eens stond op de affiche weigerde Künneke te dirigeren. Ge lukkig was Künneke verleden don derdag niet in Aalst want daar was zijn naam eveneens verkeerd ver meld, naast een paar anders sto rende taalfouten. «Masker in blau» was dan weer een instrumentaal nummer van Friedrich Wessely, alias Fred Raymond en In «Spiel mir das Lied» uit de «Hongarische Hochzeit» van Nico Dostal her leefde weer de melancholie uit de poeszta. Besloten werd dan met een tweede potpourri van werken van Robert Stolz waarbij de sax afdeling bij het «kijken van een mooie vrouw in haar ogen» nogal scherp uitviel. De eeuwige Stolz mag wel de belichaming van de Weense charme worden genoemd in zijn vlotte, romantische en gerit meerde melodieën. Als U hetons vraagt, een hele pres tatie van de Postharmonie die, en kele onvermijdelijke tekortkomin gen niet te na gesproken een schit terende avond bracht waarbij Jeannine Martony uiteraard het leeuwenaandeel van het ses ging lopen. Edgard Branckaert haalt eer zijn werk en wist in een zo I tijdspanne een heel te programma voor mekaar te b gen. Ook Piet Kieckens genool belangrijk deel in het verdiend ses. Ons inziens werd de show ei gestolen door een briljante, g< te, spirituele kommentator di< gerechten gepast presenteerd zorgde voor het pjkante détail, land Van Ghderachtér. De audities van leerlingen van de Aalsterse Akademie voor Muziek, Toneel en Ballet zullen niet meer uitsluitend binnen de eigen lokalen en bestemd voor een klein, gespecialiseerd publiek, gehouden worden. De beide laureaten van de provinciale prijs, Eric De Smet en Lucas De Vuyst mochten naast felicitaties ooi andere herinneringen mee naar huis nemen (SJ) Het dagelijks bestuur van de P.V.V .-federatie Oost- Vlaanderen kwam zopas in vergadering samen onder voorzitterschp van de h. Louis Lion, en in aanwezigheid van de Oost-Vlaamse P.V.V - parlementairen en provincie raadsleden. Na een aanpassing van de sta tuten ingevolge de beslissin gen van het recente statutaire kongres van de partij, besprak het de politieke toestand. Het De Meldertse Kulturele Kring, reeds meer dan een decennia begaan met al wat kultureel is en daarvoor ook steeds op de bres, wil ook de plaatseliike folklore in ere houden of in eer herstellen. Zo deed ze reeds met de «Graaf van Halfvasten», de tegenhanger van St.-Maar ten en St.-Niklaas, met de gebruiken i.v.m. de hoppe- pluken nu ook, op zaterdag 14 januari e.k., met een «Driekoningensotternije» vanaf 19.30 uur in het Paro chiecentrum. Volgens de suksesrijke for mule van reeds een paar jaar geleden komen ook «koningengroepen» uit de omgeving aan bod en zo is de deelname van de Moor- selse V.O.K., liefst met twee groepen, reeds een certitude en hebben andere groepen zich eveneens reeds gemeld. Het wordt een avond vol hu mor, met sportliederen en typische uitbeeldingen, dan zowel «in 't vroede, in 't sotte als in 't amoereuze». Verder is er de Verkiezing van de mooist verklede ko- ningengroep, graag met een zeer gevarieerd gevolg. Ook prins Bob, die hier met zijn aktie «Lachend Geven» een opgemerkt sukses beleefde met een omhaling die niet minder dan 85.500 fr. ople verde, is vast en zeker van de partij en, wie hem reeds bezig hoorde en zag, weet dat hij ook nog andere pij len op zijn boog heeft en dat zijn aanwezigheid borg staat voor een humoris tische avond van de bo venste plank. Liefst verkleed wordt U er allen verwacht en we kun nen U alvast beloven dat U het zich niet zal berouwen. Komt U ook? deed een oproep tot alle partij leden voltallig deel te nemen aan de Provinciale ontmoe tingsdag te Gent, in het hotel Britannia op 28 januari 1978. Zij vullen daar rechtstreeks kun nen kennis maken met de voorzitter van de partij, oud minister Willy De Clercq en de Oost-Vlaamse P.V.V.- mandatarissen. Het bestuur gaf uitdrukkelijk opdracht aan de betrokken streekparlementairen, provin cieraadsleden, gemeente raadsleden en bestuursleden om de evolutie van de open bare werken aan de dijken, sluizen en polders zeer nabij te volaen. Zij dienen er nauwgezet over te waken dat alle kredieten voor deze werken worden besteed tijdens de voorziene perioden en geen enkele achterstand dienaangaande te dulden. Vermits de dijken van de Schelde en haar bijrivieren op sommige plaatsen nog zeer zwak zijn, moet bij alle be voegde instanties de nodige prioriteit geëist worden voor de onmiddellijke versteviging van deze zwakke punten. Het bestuur was ook tenzeer- ste bezorgd over de aange kondigde regeringsmaatregelen tegenover de kleinere bednj- ven. Het vreest dat bijkomende kontrolemaatreglen een n| lottige weerslag zullen heli up ane Dearijfsleiders, die reeds een te zware fiskale j troledruk moeten onderga! Geen enkele hulpmaatrj aan deze bedrijven zal e| baat kunnen brengen tot oq sing van het prangende wj loosheidsprobleem, indien van deze bedrijven zoij moeten sluiten door allerhaj ondraaglijke administrat! kontroles.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 12