DE TIJD VLIEGT SNEL HET JAAR ROND IN WOORD EN DEELD ^88^ 12 MAANDEN OPTREDENS OP SOMS WANKELE PODIA UNSTBEELD AALST NOG STEEDS EHEERST DOOR PRIVAAT INITIATIEF IE EKONOMIE OP EEN LAAG PITJE HOUD JE STAD REIN IN EEN NIEUW KLEEDJE /hallo Mm Tc* yeFUfiiW 2 éi] ik W££T H,èt N06\ ttn Moot gOS t>TAAN OuiST i-pSCH'K~ 4M Ec*>, SAAd 3x>£Te _y V tA£KicM Elly en Rikeri Zuiderveld voor een volle St. Annazaal (JM) wa.s niet vrij van vandalisme. Ihil bewijst deze isbak nabij de triipkes- tSJ) De zo hmg uitgestelde restauratie van liet Aalsterse belfort komt nu pas goed op gang. Eerste taak. gevels schoonmaken, stutten en dan maar verder zien (JM) '77. (De krisis. u weet wel!) Dido (opnieuw bij de pinnen) bracht Kevin Koyne, en Kaz Lux, Tanu gaf kansen aan minder bekende groepen en haalde ook de Jesse Ballard Band naar Aalst. Pamas- sos uit Denderleeuw zorgde voor een hoogdag van de folk met Pierre Bensusan en Martin Car- thy in de St. Annazaal. Top-of- the-bill (kwa belangstelling toch) was Elly Rikkert Zuiderveld, uitgenodigd door Jebron. Er was natuurlijk de Mallémunt van vzw Erpe-Mere Kulturcel. enkele au gustusdagen later het spijtig ge noeg onderbroken Parkfestival vanCedoNulli. Rum inde verba zend geschikte lijkende zaal Blackboys. Drs. P (nog eens in Dido). een zekere gemakzucht die het CSV ertoe aanzette om samen met De Weide nog eens Julie Fe lix in de Begijnhofkerk te doen zingen. Ondertussen timmerde de Erem- bodegemse groep Kamfer aan een rijpingsproces dat straks zijn vruchten moet kunnen afwerpen. Met de verstandhouding tussen de muzikanten onderling, die ziel die uit de boksen spettert, het gesprek van Bart met het publick. de on volmaaktheden die maken dat het- nog altijd beter kan en daarbij blijft boeien zit er veel muziek in Kamfer. De oudere muzikanten van Abigale hebben het op dit ge bied moeilijker gehad, funk was er wel in overvloed maar een zeker verlies aan dat jong blind idea lisme blijkt er de oorzaak van te zijn geweest dat deze groep uit de streek overkomt als een formatie uit de marge Isopoda w ist zich in '77 nog een stuk publick eigen te maken, begon aan de opname van een plaat en zocht nog steeds naar een uitweg om buiten de streek de podia op te kruipen. We mogen dan de ladder wegtrekken om een stapje in de amuzementswereld te zetten Maureen Kelly zal in '78 misschien wel doorbreken. Inge Sommerland blijkt nog niet op de drempel te staan van de hitlijsten, maar blijft samen met de Sonor Band een vaste waarde. Zanger De Cock van de Famih Band ook. de Aalsterse Big Band zullen we ook niet vergeten, de Actif Club zal weerom geen vragen doen stellen enz. enz René De Witte maar of die vergaderingen veel aarde aan de dijk zal hebben gebracht is een an dere zaak, Het Aktiekomitee voor de Ekonomische Ekspansie van het Arron dissement Aalst, de nodige in maart staat ssekretaris Mark Eyskens uit voor een rondrit in de streek. Hij zei hier veel opgekropte ener gie te hebben gezien en dat was goed gezien van hem. Oud-minister Ludovicus Moyersoen speelde ook in de interkommunale «Land van Aalst» de rol van één der katalizatoren. Ook de heer Callebaut, voorzitter van de Kamer van Koop handel bleef één der be langrijke mannen achter de schermen. Luc Van Dorpe, direkteur van Securex en de heer De Troyer van de Ce- mov bezielden de kleinere ondernemingen. Zij waren niet alleen...Het dagblad Financieel-Ekonomische Tijd alsook het halfmaande- lijks tijdschrift Trends wa ren in een van hun nummers ekstra de gast van Aalst. Wij van onze kant hebben getracht gebeurtenissen op de voet te volgen. Onze ru briek: «Een dop in het fir ma-ment» is misschien niet altijd een erg gelukkige weerspiegeling geweest van de harde werkelijkheid, maar het wou dat klein steentje bijdragen in het bewustzijn dat morgen an ders zal zijn dan gisteren. René De Witte Als de kleinkunstminnaar, zwoele rocker, folkrat of nog maar geile punker (voor zover die hier toen bestonden) op de trein van 1977 sprong was dat met de vrees op een omnibus te zitten, op een boemeltrein mét pendelaars die al lang «do-the-locomotion-with- mi in hun termos hebben geborgen. Met ons muziekprogramma gaat dat te vaak ook zo. Simon Schrimpton-Sehmidt vorige vrijdag in CSF (JM) Nieuwsgierigheid voor onbekende en dus onbeminde dingen is er le weinig (vb. de magere belangstel ling voor het optreden van Simon Schrimton-Schmidt in CSV), de vrees om financiële risiko s te ne men bi j artiesten die toch wel hoge honoraria vragen blijft groot, on derlinge samenwerking tussen jeugdklubs om samen grootsere dingen aan te pakken is nog altijd een utopie en het publiek... nou ja, dat is niet te begbrijpen. Soms gril lig als een peuter, soms zoet als een overrijpe pater komt het naar buiten voor onbenulligheden of blijft het thuis voor konsertcn met veel beloftes. En als de gitaarsnoer in de versterker penetreert en de rock'n'roll de locomotion wil doen zit datzelfde publiek poeslief te aaien en het schuim van de koele pint te likken. Je begrijpt er niets meer van. En toch... de organisatoren (ze zijn al met z'n weinigen genoeg) hebben hun best gedaan in dit overigens niet zo gezegende jaar 776 werklozen, ziedaar de laatste balans die het geweste- ijk bureau Aalst van de R.V.A ons geeft om twaalf maan- ien ekonomische bedrijvigheid in het zogenaamde pro- jleemgebied Aalst aan te toetsen. Dat is lang niet alles, want samengerekend moeten zowat 22.000 mensen in ons irrondissement regelmatig met de handen in het haar :itten, en zich daarbij afvragend wat de dag van morgen wel )p de broodplank zal brengen. Hun loopbaan heeft al lang geen vanzelfsprekende rozegeur en maneschijn in het fooruitzicht. 1977 heeft de werkloosheid dus alsmaar doen oenemen, de bedrijfssluitingen zijn in de nieuwskolom- nen varia geworden. exposanten zagen de jaarbeurs somber tegemoet. Het werd ukses. 39.600 betalende bezoekers kwamen, zagen en kochten. Op gemeentelijk vlak zit men wat betreft het ekono- misch beleid gewrongen in beperkingen. Niemand doet iemand nog veel kadootjes, nieuwe investeerders zijn zeldzaam, je hebt het over heidsbeleid dat toch wel in eerste instantie de leidraad moet zijn van een mogelijk herstel en waar je als stads bestuur niet veel meer kan bij doen dan bij de pinnen te blijven en daar waar mo gelijk mee de kar helpen duwen. Burgemeester D'haeseleer wil een taallabo om jonge werklozen wat meer van straat te houden (een plan waarbij RVA-nationaal hem een voetje schijnt te hebben gelicht), ondertussen was de overheid wel gewilliger wat betreft de uitbreiding van het industrieterrein «Wijngaardveld» (in '77 goedgekeurd bij Koninklijk Besluit), schepen Bourlon schreef —weliswaar zonder veel resultaat— 150 bedrij ven aan om te pijlen naar hun vooruitzichten kwa te werkstellingsmogelijkhe den, de stedelijke Kom. van Ekonomische Ekspansie, Land- en Tuinbouw, Mid denstand en Feestelijkhe den besprak ondertussen het aantal ezels en geiten in de gemeente, boog zich over het gewestplan en had het ook over de mogelijke oprichting van een stedelij ke tewerkstellingskommis sie. Dat zal wel een nuttig tijdverdrijf geweest zijn, manifestaties terugvinden. Het zijn er heel wat. Oscars zouden wc willen uitreiken aan de volgende tentoonstellingen: Pieter De Bruyne. meubelontwerpen in het Oud-Hospitaal, het prachtig te kenwerk van Dan Van Se veren in galerij S65, de skulptuur van Keiji Uematsu in New Reform; grafici uit de eeuw van Rubens in de gale rij Valerius De Saedcleer. en ten slotte de tekeningen van Walter Schelfhout eveneens in New Re form. D'HONDT ROGER tuist is geen kunstmetropool. Dat staat vast. De reden van het laarom is geen geheim. Het stedelijk beleid schiet reeds jaren hromelijk tekort. Grote tentoonstellingen met een opvoedend ka- akter zijn er niet en de exploitatie van de stedelijke zalen is een ,w< in faire boel tegenover de enkele zakelijke galeries die Aalst telt. IX [..I usil logal te gemakkelijk wordt in de wei tedeli jke zalen boter aan de baard q esmeerd van het publiek dat men w lijkbaar kunstdom wil houden c fultuursehepen Herman Rocls rtelde ons eens dat hij het ge- .an wil maken om gelijk wie. konder waarborg voor kwaliteit, in 001 |c stedelijke zalen toe te laten. x^ant kunstzien betekent niet al- n het beki jken van mooie prent- maar opvoeden. En in dit op licht heeft de stad een belangrijke ik te vervullen. De weg tonen ar betere begrippen die met kunst samengaan en waarvan het lublick geen weet heeft. De 'oorpost is in dit domein de stad irlopig enkele lengtes voor. VP 41 let wordt dan ook dringend tijd it de dienst kunstzaken daar wat lat aan doen. Er zijn ideeën om en advizerende raad aan te stellen elke aanvragen vtxir expozities .•t onderzoeken Onder welke n dit zal geschiedenis nog niet ekend. Men zal met enkele fakto- rekening moeten houden. Enerzijds zullen filozoflsche of politieke faktoren meespelen. Maar belangrijker is dat zowel mensen uit traditionele, nieuwe als zowel experimentele kunst vormen aan bod moeten kunnen komen. Een van de vele wensen die we voorhouden in 1978! Kunst mag niet het middel zijn om politici op goedkope manieren in de belangstelling te plaatsen. Tij dens de vernissage ter ere van An- toon Blanckaert kregen wij het nogmaals te zien hoe politici el kaar van het podium drumden om er zolang mogelijk aan het woord te blijven. Liefst één uur en dertig minuten lang werd daar het woord gevoerd. Het Aalsters Vernissage Record haalde inderdaad de front pagina van onze krant (VP 38). Het kunstbeeld van Aalst heeft daarvan te leiden en het ziet er naar uit. ondanks wat gezegd werd door de schepen Roels. dat beter schap uitblijft. Het systematisch in stand houden van dezé politiek heeft voor gevolg dat niet steeds kwaliteit voorop staat en dat de kelder en zalen van de stad bij momenten een 'kunstbazar' wor den genoemd. Wat niet ontkent kan worden is dat van stadswege aan talrijke initia tieven steun werd verleend. Het gaat hier meestal om organizaiori- schc maatregelen en recepties. De indruk is dat de stad in de voorbije jaren maar magertjes naar voor is getreden en het imago dat wc hier kenden vexir 1970 in rook is opge gaan. Wie gaat daar wat aan doen? Voorlopig is men aangewezen op de private initiatieven. Kalcn- drisch kan men in Dc Voorpost deze

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 13