FILM BIJ ONS GESMAAKTE MIDDERNACHTMIS BIJ DE CAPUCIJNEN KINDERKERSTFEEST BIJ CATHARINISTEN EEN KREATIEVE GEVEL 32 - 30-12-1977 - De Voorpost pcnkast- werd levendig gespeeld, en aandachtig gevolgd door groot en klein. Werkten nog mee: Hugo KlinckenEric Eechaut (techniek). Dirk Klinck en Maric-Jcanne Meylaerts (grime). Vóór het tweede deel een aanvang nam. werd met koeken en choco lademelk rondgegaan. De tafels waren versierd met stemmige kerststukken. In het tweede gedeelte nam An- toon Van Nuffel de leiding met bijzonder veel «vakkennis» zouden wij bijna zeggen. Hij weet zeer goed met een micro om te gaan. en alle kinderen direkt bij het spel te betrekken en ze en- thoesiast te laten meespelen: o.a. figuren tekenen uit de «Levende Poppenkast», een ballonwedstrijd (om het vlugst een koker opvullen met ballons die eerst moeten op geblazen worden), enzoverder. Kortom, het was een zeer sfeervol kinderfeest waarin zij voor wie het werd ingericht de hoofdrol speel den: de kinderen zelf. De «grote» Catharinistenkamer was als het ware op de hurken gaan zitten om met de kleinen mee te spelen Tegen het einde aan deelde de Kerstman dan nog mandjes uit met snoep. Een zeer geslaagd feest! Wilfricd Lisscns Kerstnachtmis in St. Job (EL) In de kleinere zaal 2 ruimt «Pink Panther» de plaats voor «Grieks Fruit». Bewonderaars van mooie, blote meisjes komen hier aan hun trekken. «The fruit is ripe», jong, verleidelijk en...rijp om plukken. Griekenland badend in een felle zomergloed, 'n staalblauwe hemel en de zachte branding van de zee, de prikkelende hitte van de zon en opzwepende I Griekse muziek zijn de sfeervolle elementen die Patricia tijdens haar vakantietrip begeleiden. Zij heeft er genoeg van om nog langer in het enge j keurslijf van haar strenge burgerlijke opvoeding te j lopen. De pikante wildebras ontvlucht het ouderlijk huis en trekt het grote avontuur tegemoet Bestem ming: de Griekse Eilanden, het meest romantische vakantieparadijs ter wereld. Tijdens haar bewogen reis prikkelt de gulle natuur haar liefdeshonger en zij besluit er alles over te leren. Betty Verges, glamour- aktrice zonder komplexen, is het speelzieke katje dat een rasechte kater zoekt om samen te snorren. Haar j uitbundig zomeravontuur wordt een probleemloze ontspanningsfilm voor iedereen die van het leven en I de liefde houdt. Liefhebbers van films zoals «Emmanuelle» en «Va- I nessa» kunnen terecht in zaal 2 van het Feestpaleis. IN MEMORIAM CHAPLIN Tijdens de kerstnacht overleed te VD in Zwitserland de 88-jarige Charlie Chaplin. De filmkomiek met de bolhoed het snorretje en de wandelstok is er niet meer. De weemoedige landloper met zijn flodder broek, te grote schoenen en sjofele vest is heen gegaan. Via radio, televisie en dagbladen hebben wij reeds meermaals het curriculum vitae van deze grote komiek kunnen vernemen. Wij zullen ons allen beper ken tot het opsommen van zijn voornaamste films. De komende weken immers zal een Chaplin-rage de filmmarkt overspoelen. De eerste voorname film van Chaplin dateert uit 1915 toen hij bij Keystone «The Champion» draaide. In 1917 volgen «The immigrant» en ««Easy Street». 1918, het einde van de eerste wereldoorlog in Europa, maar voor Chaplin de aanleiding om ««Shoulder Arms» te draaien, evenals ««A dog's life». 1919: Sunnyside, 1921 het jaar waarin de grote Engelse dokumentarist Robert Flaherty 'Nanook of the North' draait, draait Charlie «The Kid». Het jaar daarop ««The Pilgrim», en nog een jaar later «A woman in Paris. 1925 is het jaar waarin ««The gold rush», een van Chaplins toppers wordt opgenomen. 1926, het jaar waarin een ander groot Amerikaans komiek, Buster Keaton, The General draait, maar Chaplin geen belangrijke film. Op 6 augustus 1926 wordt in het Warner Theatre te New York echter de eerste gesonoriseerde film volgens het Vitaphone procédé gedraaid, Don Juan van Alan Crossland. Een goed jaar later, op 6 of 27 oktober 1927 (de juiste datum is betwistbaar), vertoont diezelfde Alan Cross- land de eerste gesproken film volgens het optische procédé zoals wij dat nog kennen, The Jazz Singer. F.W.Murnau draait echter nog altijd stomme films, zoals een andere grote filmtopper 'Sunrise'. Chaplin die het ook niet zag zitten in de gesproken film, die op een bepaald moment in de States werd bestem peld als zijnde de 'lawaaifilm', kante zich oorspron kelijk tegen deze klankfilm en draaide in 1927 nog altijd stom The Circus». In 1928 komen van Walt Disney en Max Fleischer de eerste klank-tekenfilms op de markt: «Mickey Mou se» en «Betty Boop». Op 6 juli van datzelfde jaar wordt in het Strand Theatre de eerste helemaal gesproken film van de Warner Brosstudio's gedraaid «Lights of New-York». In 1930 loopt «City Lights» van de band met achter de kamera R. Totheroh. Vervolgens moeten wij wachten tot in 1935 alvorens wij de volgende grote film van Chaplin op het witte doek krijgen «Modern Times». De tussenruimten tussen zijn films worden van langs om groter. In 1940, voor het uitbreken van de tweede wereldoorlog, schotelt Chaplin ons een toekomst beeld voor in The great Dictator», een film waarin hij op sublieme wijze Hitier parodieert en waarin hij aantoont dat hij niet enkel een stomme filmkomiek is, maar ook een verbaal volwaardig en spitsvondig akteur. Vervolgens zien wij van deze grote komiek nog in 1946, «Monsieur Verdoux» gebaseerd op het gangsterverhaal van Landru. En in 1952 ««Limelight» een film die beschouwd wordt als zijnde Chaplins filmisch testament. We zien achteraf echter nog andere films van hem o.a.; «A King in New-York», een film die een aanval inhoudt tegen de eksessen van de publiciteit. Kritici meenden toen, en terecht, dat de hoogtepunten van Chaplin voorbij waren. S.J. Jolige mensen hebben aan tie St. Martiniiskerk een nevel wit geschilderd, al zit er ook wal blauw in. ruimte scheppend voor kreatieve inspiratie (JM Alhoewel minder talrijk dan vorig jaar kreeg de «middernachtmis» in de ervoor gereputeerde Kapucij nenkerk een zeer ruime belangstelling waaronder we burgemeester D'haeseleer en gewezen eerste schepen Etienne Bogaert kunnen noteren. Hel is immers geen alledaags feit dat een massa mensen een half uur tijd vóór de opening van de kerk deur reeds staan aan te schuiven om in deze periode van rust en vrede dan liever nog niet te spre ken van dringen. Liep de kerk inderdaad vol dan kan de vraag gesteld worden wat bij deze kerkgangers primeert. Is het louter het godsdienstig aspekt of is het veeleer de gratis showhet artistiek element Dat het pro gramma wel de namen van diri gent, solisten en orgelist vermeldt maar dat de voorganger, o.i. toch nog steeds de voornaamste, er niet op figureert wijst eerder op de tweede veronderstelling. Gezegd dient alleszins te worden dat de Kerstnacht, de Noël, de Weihnachlen. de «Christmas» ofte «Natividad» (het ging hier immers om een programma met internationale allure) stijlvol, de voot en artistiek verliep en dat de plechtigheid voor de aandachtige misganger voorbij was vóór men het zelf vermoedde. Begonnen werd met de «proloog» waar met muzikale omlijsting door orgelist en koor enerzijds de aankondiging van en anderzijds de voorbereiding tot het kerstgebeu ren gebeurde op tekst van F. Cromphout. Reeds van bij de aanvang toont het «Koninklijk St.-Jobskoor» onder de kunstvolle leding van Roger Van de Wiele. niet meer aan zijn proefstuk, zich op de hoogte van zijn taak. Begeleid door een mees tal zuiver spelend orkest bereikten ze een passend klankvolume dat de hele kerk devoot vulde Ook solist mw Daelman-Troffaes wist na een klassiek medievaal aan doend «Nu sijt wellekome» de spits af te bijten met een melodie die haar volumineus zacht orgaan vele mogelijkheden bood. Het orkest toonde zich als akku- raat begeleider waarbij ons vooral de houtblazers met bijwijlen pas torale klankschakeringen konden bekoren. De strijkers vonden we hier en daar wel wat dominerend. Voorganger eh medecelcbranten deden dan van achteraan hun in trede onder het zingen van een heel de wereld door gekend en ge liefd kerstlied van die andere Gru- ber(FranzXaveer) «Stille Nacht». In het Oostenrijkse dorpje Obern- dorf werd dat lied eerst gezongen in I8I8, geschreven voor een zangstem en een gitaar want het orgel was defekt. Van Oberndorf uit veroverde het lied de hele we reld en Grubcr stichtte intussen zijn beroemde Hallein-koor Tekstdichter was onderwijzer Jo seph Mohr. De Mis» die zou worden uitge voerd was er een van Jozef Gru bcr. eveneens een Oostenrijks komponist en orgelist gestorven in Linz in I933. namelijk de «Messe für die Heilige Weihnachtszeit-. Leerling van de beroemde Anton Briicker die zelf konsertmissen met begeleiding van een sympho- nisch orkest komponeerde menen we in deze mis toch een zekere barok-invloed van de grote mees ter te onderkennen. Technisch niet uitermate moeilijk wist het Ko ninklijk St-Jobskoor met deze mis te boeien en te bekoren want men ondervond dadelijk dat ze volledig in het bereik van de talrijke groep lag. Misschien ietwat teatraal bleef het toch gewijde muziek die de eenvoudige sfeer van Kers'tmis wist op te roepen. De vioolpartij was niet steeds zuiver van enige smet. vooral in sommige fiortu- ren, en vergeten werd soms dat ze enkel dienden te begeleiden, mee te gaan, op de achtergrond blijven. In de homilie hield de predikant zich ver van ijdel romantisme en situeerde het kerstgebeuren in de huidige sociale kontckst met af dankingen, stakingen, werkloos heid. gijzelingsdrama's en tutti quanti. Hij zag kerstmis meer als een teken van bevrijding van nog geknechte volkeren of gewoon la gen van de bevolking. Zowel in de proloog als gedurende de eucharistieviering werden een hele reeks kerstliederen ten gehore gebracht, zo o.a. de «Kerstnacht» van Lieven Duvosel en drie oude Vlaamse kerstliederen als «Stil is de nacht» waarin mw Troffaes de solopartij vertolkte. «Er is een roos ontsprongen» met een mooie vertokingvanH. Van Geert en een zuiver polyfoon pareltje «Maria door een doornwoud trad Na de mis zou dan nog een interna tionaal toemaatje worden ge schonken. «Kom barn, kom Brud een Skandinavisch eenvoudig enigs zins typisch gewild ruw klinkend lied fel kontrasteren met het erop volgend «Venez vite voir Ia Pu- celle (Maagd)» uit de Provence, uiteraard veel zangeriger en met verrassende staccato-interventies. Ook Oberbayern kwam aan bod met «Es blühen die Maien (kerst- bloemen» met nabootsing van een typisch kerkklokje uit de bergen om te besluiten met een van de meest bekende en meest geliefde «The Holy City» de «heilige Stad» als imponerend einde vpn deze viering waarbij we in onze omge ving kerkgangers hoordén mee- neuriën. Dat de voorganger, alhoewel steeds zeer waardig, soms gewoon sprak, dan eens reciteerde en de prefatie in het Latijn zong gaf het geheel op dat gebied wel een enigszins hebried karakter. Al bij al een schitterende kerst nacht waarvoor we alle medewer kers en niet in het minst orgelist E P. Jozef Van Herreweghen en algemeen leider Roger Van de Wiele van harte filiciteren. I H. Bij de toneelmaatschappij De Catharinisten is er duidelijk geen gebrek aan talent. Het traditionele kinder-Kerstfeest op Kerstdag zelf werd dit jaar volgens een nieuwe regie opgezet: de kinderen maakten zelf hun kerstfeest. Het sukses was dan ook volkomen (zaal 't Kapelleken helemaal vol). Het «scenario» werd natuurlijk op voorhand uitgetekend. Maar de kinderen kregen ruim de moge lijkheid om hun eigen inspiratie en fantasie uit te werken. Het feest verliep in twee delen. Het eerste gedeelte: een kleine to neelopvoering «De Levende Pop penkast», door kinderen van de leden gespeeld en het tweede ge deelte: een viertal kinderspelen die bijzonder veel bijval hadden. Een bandmontagc met kinderlie deren zorgde al onmiddellijk voor een gepaste stemming. Voor het toneelspel «De Levende Poppenkast» had Annie Moortgat de regie op zich genomen. Het moet niet gemakkelijk zijn kinde ren een toneelstuk aan te leren. Het resultaat was evenwel zeer goed De kinderen akteerden vlot en ongekunsteld in een zeer speels decor. Jan Klaassen (Jan Slagmulder) werd door de «Dood van Pierlala» (Katelijne Klinck) opgezocht. De snuggere Jan Klaassen is de Dood evenwel te vlug af en kan met een list ontkomen. Jan Slagmulder bewees hier met zijn allereerste rol ook «Groter werk» te zullen aan kunnen. wat eveneens van de an deren kan gezegd worden: Annick Eclbodc (Katrijn. Jan Klaasens vrouw), Hilde Klinck (buur vrouw). Katelijne Klinck (Dood Pierlala), en Mare De Vijldcr (agent) Regisseur Annie Moort gat wist zich goed in de kinderwe reld in te leven. En hoe kort het stuk ook was. het werd zeer be koorlijk gespeeld en mede gedra gen door twee «echte» Catharinis ten die al vroeger op de planken hadden gestaan: poppenkastbaas Eric De Smet en Regine De Neef (zijn vrouw). «De Levende Pop- Leveiulifi poppenspel op het kerstfeest van de Catharinisten (EL) In de zaal Palace lokt het familiespektakel Mary Poppins nog altijd volle zalen. Deze levendige film, deels reëel gefilmd, deels geanimeerd, vol dans vreugde en wonderbare muziek a la Walt Disney blijft dus lopen in de grote benedenzaal. In de bovenzaal moet 'Bilitis'van David Hamilton plaats ruimen voor «twee super-klabakken». Met deze twee klabakken Matt Kirby en Wilbur Walsh, respektievelijk vertolkt door Terrence Hill en Bud Spencer, is geen mens meer veilig. Deze film waarin het geweld dank zij de vertolking van twee eigenlijk karikaturale personages op humoristische wijze wordt aan de kaak gesteld is genietbaar voor het ganse gezin. Wilbur Walsh is de eenvoud zelf. Geef die knaap werk, heel veel werk zodat hij centen genoeg heeft om zijn enorme maag stampvol reusachtige hambur gers te laden en hij voelt zich de koning te rijk. Matt Kinby daarentegen is synoniem van heibel. Men beweert dat hij de grootste herrieschopper van alle arbeiders van de hele kust is. Toch hebben deze twee personages één punt van overeenkomst. Zij verwerpen beiden de onaanvaard bare eisen van de Organisatie en koelen hun woede op de auto's van de eerbare leden van genoemde Organisatie, nadat zij eerst de ingezetenen met brio hebben afgetuigd. Zij moeten wel de vlucht nemen, maar zonder paniek. Nu het toeval deze twee heeft samengebracht voelen zij zich sterk in eikaars gezel schap. Het toeval blijft in deze film aan de touwtjes trekken. Hun vlucht leidt hen tot tweemaal toe in politiemiddens. Aan deze beide knapen wordt zonder kommentaar het statuut van klabak verleent. Wilbur en Matt gebruiken deze situatie en laten er geen gras over groeien om hun luitenants te bewijzen hoe afdoend en onkonventioneel hun metodes wel zijn. Zij stapelden de blunders torenhoog op maar hebben bij dat alles ook zo'n enorm geluk dat elke blunder op een sukses uitdraait zodat zij er maar niet in slagen afgedankt te worden. Zij zijn voortaan «super-klabak ken» tegen wil en dank. En dan gebeurt het. Hun chef gelast hen met het onderzoek naar de doodsoorzaak van de 'chinees'. En dat onderzoek leidt regelrecht naar de kopstukken van de Organisatie... in zaal 1 van het Feestpaleis blijft de 468 miljoen kostende James Bondproduktie «De Spion die me lief had» door lopen. Deze film waarover wij het inhoudelijk reeds hadden in onze vorige editie wordt ook wel eens «de Renoir van 468 miljoen» genoemd. Achter de kamera immers van deze tiende reeks avonturen van agent 007 bevond zich een der talent volste kameramannen van de wereld: Claude Renoir, de kleinzoon van de beroemde schilder auguste Renoir. Claude Renoir, die tans 58 jaar oud is, verklaarde tijdens de opnamen: «Ik bezit een vijftiental schilde rijen van mijn grootvader. Maar ondanks hun grote waarde zou hun verkoop niet genoeg kunnen opbren gen om de verwezenlijking van «The Spy who loved me» te kunnen bekostigen. De waarde van mijn schilderijen wordt geraamd op zowat 7 miljoen dollar terwijl de film van Lewis Gilbert er 13 miljoen heeft gekost.» De taak om deze 13 miljoen dollar, zowat 468 miljoen van onze inflatiefranken, bij elkaar te kriiaen berus te bij de gewone producer van de James Bond films, Albert R. Broccoli en de distributiefirma United Artists. Tot zover dit financiële fait-divers.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 32