KAMPHER DIT WEEK-EINDE VOOR HET EERST VOOR HEIMAT PUBLIEK RUDOLF WERTHEN MET DE SOLISTEN VAN HET BELGISCH KAMERORKEST TE AALST AALST ONDERGAAT VIER WEKEN KULTURELE IMPORT mm Film bij ons 28 - 13-1-1978 - De Voorpost Rudolf Werthen en «De Solisten van het Belgisch Kamerorkest» zijn lang geen onbekenden meer voor het Aalsterse konsertpubliek. Ze traden reeds verschillende malen op in onze stad. Hetzij in konserten, ingericht door de Schola Cantorum Cantate Domino, hetzij door Pro Arte of ter gelegenheid van een Pro Civitate-wedstrijd. Op maandag 16 januari zijn ze opnieuw te gast. Op uitnodiging van de konsertvereniging «Pro Arte» zullen ze een programma brengen dat qua inhoud door talrijke muziekliefhebbers zeer zal op prijs worden gesteld: immers, Vivaldi's overbekende «Vier Seizoenen» zullen worden uitgevoerd, naast het prachtige vijfde Brandenburgisch Concerto van J.S. Bach en een dubbelconcerto in sol groot voor fluit, hobo en orkest van F.J. Haydn. Een programma dus om van te snoepen, temeer het uitvoeringspeil minstens veelbelovend kan worden genoemd. Georges Maes Velen zullen bij het beluisteren van het Belgisch Kamerorkest terugdenken aan de betreurde stichter en leider van het or kest. Hij was het immers die van het ensemble gemaakt heeft wat het nu geworden is: 't beste kamerorkest van Bel gië. In de beroemde violist Ru- dolf Werthen heeft Georges Maes een waardig opvolger als dirigent van het orkest. Samen met de konsertmeester Paul Malfait zet hij de door Georges Maes ingeslagen weg verder. Ter nagedachtenis van Geor ges Maes werd een fonds op gericht dat zijn naam draagt. Later komen we hierop nog te rug. Wie zijn ongeduld niet kan bedwingen om meer inlichtin gen hierover te bekomen kan alvast terecht op het volgende adres: Fonds Georges Maes, v.z.w. Romestraat 36 A te 8400 Oostende. Bach en Haydn Het konsert van maandag eerstkomende zal worden in gezet met het prachtige vijfde Brandenburgisch Concerto van het genie Bach (1685-1750). Tussen einde 1717 en begin 1723 verbleef Bach te Köthen waar hij als kapelmeester in dienst was van de prins van Anhalt-Köthen. In deze perio de, de gelukkigste uitzijn leven komponeerde Bach voor de markgraaf van Brandenburg zes concerti voor verschillende instrumenten. Deze werken kunnen we beschouwen als de «zwanezang» van het «cocerto grosso» en de geboorte van het solo-concerto. Vooral het vijfde Brandenburgisch Concerto is met zijn zeer uitgebreide klave cimbelpartij een mooi voor beeld hiervan. Voor 't eerst im mers in de muziekgeschiede nis, meer bepaald in de ge schiedenis van het concerto treedt het klavecimbel solis tisch op. Het werk bestaat uit drie delen: Allegro, Affetuoso (betekent: gevoelig) en Alle gro. Gans de eerste beweging schijnt het klavecimbel alles te beheersen: het mondt uit in een geweldige solokadans. Terecht kunnen we dit stuk beschou wen als de vader van de na Bach zo veelvuldig gebruikte concerto-vorm. Met 'dit stuk opende Bach eens te meer nieuwe muzikale perspektie- ven. Zeer gevoelig van uitdrukking is het middendeel (Affetuoso). Het zijn enkel de solo instrumenten die niet aan het woord zijn. Op zijn intieme wijze voeren viool, fluit en kla vecimbel met elkaar het woord. Een bijzonder mooi stuk, dat met zijn si klein-toonaard, tus sen de beide boekdelen in re groot, des te meer aandacht vraagt De slotbeweging (re groot) is in feite een gigantische giga, on gelooflijk ekspressief in uit- drukking;vol muzikale rijkdom. Dit concerto, met zijn revolutio naire eerste beweging, zijn ont roerend middendeel en de bui tengewone finale is een mijl paal in de muziekgeschiedenis. In 1787 schreef Frans Joseph Haydn (1732-1809), vaderlijk «Papa Haydn» bijgenaamd, enkele werken voor Ferdinand IV van Napels. In deze werken maakte hij gebruik van het lie velingsinstrument van laatst genoemde. de draailier. De eerste reeks van deze kompo sities droeg als verzamelnaam: 5 concerti per la lira organisata. Haydn, die naargelang de om standigheden vele van zijn in strumentale muziek omwerkte voor andere bezettingen heeft ook deze komposities aldus bewerkt. Vaak is niet geweten welk van de versies de origi nele is bij dergelijke transkrip- ties. Haydn schrapte de aan duiding eerste en tweede lier en verving deze door respek- tievelijk fluit en hobo. Onder deze vorm voerde hij de wer ken ook uit op de Salomon- concerten tijdens zijn verblijf te Londen in 1791. Het werk dat we maandag zullen te horen kriiaen staat in «ni nm/st or, mamuziek» in de reinste zin van het woord. (Programma muziek: muziek waarin een niet-muzikaal gegeven be schreven wordt) Verschillende bewegingen van deze reeks concerti verlopen volgens een konkreet scenario. Het zou ons te ver leiden om al deze werken uit te rafelen, maar enkele bijzonderheden willen we wel kwijt. Luister bij voorbeeld naar de 2de en de derde beweging uit «De Zo mer», concerto in sol klein, met als delen: Allegro non molto, Adagio en Presto. Tempo ime- tuoso d'Estate. De kalmte, de drukkende zwaarte van het tweede deel kondigt als het ware het onweer aan dat los barst in de derde beweging. In de derde beweging van «De Herfst», concerto in fa groot met als delen: Allegro, Adagio molto en «La Caccia», allegro, worden verschillende details geschilderd uit een jachtpartij. Voel de kilte in «De Winter», concerto in fa klein (Allegro non molto, Largo en Allegro). De tweede beweging van dit con certo beeldt de strijd uit tussen de sirocco en de koude winden uit het noorden. De laatste be weging beeldt de pret uit die wordt beleefd bij het schaat sen. «De Lente», waarmee de reeks concerti aanvat, staat in mi groot. De delen zijn: allegro, largo e pianissimo sempre en danza pastorale, allegro. De drie solo-violen waarmede het werk aanvangt lijken vogelge zang te sugereren. Al deze concerti hebben met elkaar rijkheid in kontrasten, de schit terende dialogen en de virtuoze schrijfwijze gemeen. De uitvoering Verschillende solisten verlenen hun medewerking. Vooreerst hebben we Rudolf Werthen, die naast de leiding van het orkest de solo-partij zal verzorgen in Vivaldi's «Vier Seizoenen». Bachs vijfde Brandenburgisch Concerto zal worden vertolkt door Karine Verhenneman, klavecimbel, Wilfried Deroo, ere-direkteur van het Konser- vatorium te Brugge, viool en Paul De Winter, fluit, samen met het orkest onder leiding van Rudolf Werthen. In Haydns dubbelconcerto treden als so listen op: Yvan Dudal, hobo en Paul De Winter, fluit. Plaats en datum Wie er bij wil zijn, bestelle vlug kaarten want de feestzaal van het stadhuis zou wel eens te klein kunnen zijn. Maandag 16 januari, te 20.30 uur wordt u er verwacht. Het konsert gaat door onder de auspiciën van de provincie Oost-Vlaanderen en in sa menwerking met het stadsbe stuur van Aalst, 't Gebeuren zal opgenomen worden door B.R.T 2 - Oost-Vlaanderen De toegangsprijs werd vast gesteld op 150 F. Jongeren en plus - drie - passers kunnen voor de helft van dit bedrag te recht. Alvast veel luistergenot. André De Groeve Rudolf Werthen, leider van het Belgisch Kamerorkest en uitmuntend violist heeft drie delen: allegro, an dante en allegretto Vivaldi's vier seizoenen Ongetwijfeld zal deze reeks van vier concerti voor velen een eerste livekennismaking bete kenen. Deze overbekende en overigens prachtige komposi ties hebben Vivaldi's naam be kend gemaakt in alle lagen van de bevolking. In feite vormen de «Vier Sei zoenen» de eerste vier concerti uit een reeks van twaalf van het opus 8. Ze werden rond 1725 gedrukt en verschenen onder de titel «II Cimento dell'Armonia e dellTnventione». Het voor woord van deze uitgave'ver meld dat deze vier concerti ver schillende jaren voor de andere werd gekomponeerd, maar voor de definitieve uitgave herwerkt werden. Deze werken zijn «program- Nu men in Aalst met snelle benen afstevent op karnaval kondigen zich ook een rij kulturele manifestaties aan. Een parallele vergelij king gaat niet op maar het is toch wel spijtig dat zovele gebeurtenis sen elkaar in de nek zitten. Bij velen zal een keuze zich opdringen wil men nog een avondje thuis zijn. Het begint al morgen zaterdag te 19.30 u met de openstelling van de tentoonstelling van kunstenaars uit het Nederlandse kaasbollen stadje Gouda. Deze manifestatie gaat door in het Oud-Hospitaal en zal er tot 29 januari vertoeven. De organisatie berust bij Bolaska en het stadsbestuur heeft zijn mede werking aan het opzet verleend. Een groep Aalsterse kunstenaars waren al eerder op een expositie in Gouda getrakteerd. Het gaat hier dus om een interstedelijke uitwis seling van plaatselijke kunste naars. Op zichzelf is het initiatief mooi omdat de relaties tussen beide steden hierdoor een mense lijker karakter meekrijgen en ver gelijkingen voelbaar worden. Hoe scherp die vergelijkingen zullen uitvallen komen wij wellicht te weten op donderdag 19 januari te 20 uur in de stadsfeestzaal waar een gesprek zal worden gehouden over -Kunstbeleid in Nederland en België-. Op maandag 23 januari eveneens n de stadsfeestzaal om 20 uur wordt de jaarlijkse literaire Dirk-Martensprijsuitgereikt. Lau reaat is deze maal Paul De Wispe- laere voor zijn eind 1976 gepubli ceerde studie over Louis Paul Boon's «Vergeten straat-: L P. Boon, een tedere anarchist. In een interview met het magazine Knack zegde Boon eens schampend: «Paul zijn vergeten straat is eigen lijk groter dan de mijne-. De Wis- pelaerc heeft aan het boek voor namelijk alleen gewerkt zonder daarover Boon uitvoerig te spre ken. Het boek is samengesteld uit vijf hoofdstukken en een intensief geschreven inleiding. In hel boek zelf zegt de Wispclacre ereens: «het paradoxale karakter van üe literatuur, als zijn bestaansreden en de oorzaak van zijn vertwijfe ling. als zijn vreugde en zijn wan hoop, als zijn zelfrechtvaardiging en sociale machteloosheid, heeft van bij het begin aan Boons schrij verschap dat overtuigende accent van authenticiteit verleend dat hij zelf, in die nooit eindigende spie- gelreeks van paradoxen als de ex pressie van de inauthentiek be staan heeft ervaren en gewan trouwd. Deze plechtigheid wordt traditioneel opgeluisterd door leer lingen van de stedelijke academie voor muziek, ballet en toneel en Kris Yserbijt. die zal voorlezen uit het bekroonde boek. Op de laatste dag van de maand zal met een receptie de -zaal André Sierens» in het Oud-Hospitaal worden geopend. Een zaal waarin naast vier grote doeken van Vale rius De Saedeleer ook twee kleine werken van Delaforterie zullen hangen. Deze werken werden aan de stad Aalst geschonken uit het legaat van de in 1975 overleden kunstverzamelaar Dokter Sierens. Een van de wensen uit de overeen komst tussen het stadsbestuur en de familie Sierens was om een «zaal Sierens- in te richten en dat is dan ook gebeurd. Over de waarde van het legaat wensen wij ons voorlopig niet uit te spreken. Maar we menen te weten dat deze werken op een recentere datum bij een Antwerpse vcilingzaal werden aangekocht voor grof geld. Ook valt het moeilijk om na te gaan op welke datum deze werken door de kunstenaar zijn gemaakt, vermits De Saedeleer de uitzonderlijke gewoonte had zijn werken niet te dagtekenen op het vooraanzicht van het doek. Van 1 tot 12 februari wordt in Gent. Aalst, Antwerpen en Brus sel het 8' Mixed Media Festival gehouden. Dit is een gebeurtenis waarin het gemeenschappelijk zoeken van musici en andere krea- tieven of expressieven, naar an dere media toe, naar buiten wordt gebracht onder vormen als ten toonstellingen, workshops, de monstraties, ateliers, konserten en voorstellingen. Op 11 februari komt het Festival naar Aalst en dat voor de eerste keer in zijn bestaan. Een festival dus waarin experi ment, vooral in verband met mu ziek centraal staat. In Aalst, in het CSV, zal een workshop worden gehouden met ondermeer de in richtende Gentse stichting Logos gevolgd door 's avonds een voor stelling. Waarschijnlijk wordt dit een buitenlandse groep zoals er talrijke in het Festival optreden. Voor een paar jaar patroneerde New Reform al eens een optreden van de Pool Krystof Zarebski in hetzelfde CSV en uit hetzelfde Mixed Media programma. Met de organisator van het Festival. God fried Willem Raes, brengen wij in de komende weken een interview over wat te gebeuren staat in Aalst. In februari moet iifde gale rij S65 ook de tentoonstelling opengaan van de Amerikaanse kunstenaar Benjamin Levy. Ook met deze kunstenaar hopen wij U een uitgebreid gesprek te presente ren. Uitkijken dus tijdens karnaval naar de kulturele aktualiteit al blijft een groot gedeelte daarvan ook zuiver import. Roger D'Hondt De kerstvakantie is achter de rug. Dat merk je ook aan het pro- gramma van onze Aalsterse bioskopen. De films voor gans hei aezin ruimen stilaan plaats voorde films voor volwassenen. In deze serie verschijnen er 2 nieuwe titels op het witte dek, «De grote opsporing» in het Feestpaleis en «De gewelddadige Savanne» in de Palace. In Zaal 1 van het Feestpaleis loopt nog altijd de tiende suksesfilm in de James Bond-serie «The spy who loved me». Het begint moeilijk te worden om over deze film nog iets te schrijven, hij staal ook reeds sinds 23 december op het programma van het Feestpa leis Misschien toch nog volgende merkwaardigheid: Benevens hun beroep van geheim agent in «The spy who loved me» hebben Roger Moore, alias 007 en Barbara Bach, alias majoor Anya Ama- sova, agent XXX, nog een ander punt gemeen: zij zijn beiden kinderen van smerissen. De vader van Roger More is nog altijd in aktieve cienst te Londen Hij is belast met het opmaken van de plannen der plaatsen waar een misdaad gebeurde. Plaatsen die afhangen van het kommis- sariaat van Bow Street. De vader van Barbara Bach heeft zijn uniform van New Yorks politieagent voorgoed opgeborgen vermits hij nu in Los Angeles woont waar hij juwelier is. in net bijzonder doet hij goede zaken met juwelen voor de showbusiness. In Zaal 2 van het Feestpaleis loopt vanaf vandaag een nieuwe produktie, «De Grote Opsporing», een film van Richard T. Hef- fron met in de hoofdrollen Jim Mitchum als Jim Calhoun, Karen Lamm als Betsy Calhoun en Anne Archer als Barbara De stadsmensen die er even uit willen en een gezonde luchtkuur wensen te doen brengen hun vakantie door in Montana, een land met zijn ongerepte natuur en zijn onbezoedelde lucht. Voor Betsy Calhoun Is Montana evenwel een hel. Zij verveelt er zich dood en nauwelijks zeventien jaar gaat zij er vandoor. Zij laat 'n afscheidsbriefje aan haar moeder en aan haar broer Jim. Zij wil ae stad, het echte leven leren kennen. Nauwelijks in Los Angeles aangekomen leert Betsy heel vlug wat de stad is. Zij is naief en wordt onmiddellijk opgemerkt door een groepje ploerten. Terwijl Chuco een knappe Mexikaanse halfbloed haar bezig houdt gappen de anderen de tas van het meisje met al haar spaargeld. Chuco doet alsof hij de dieven achtervolgt en komt daarna terug om Betsy te troosten. Het naieve kind laat zich bepraten en belandt natuurlijk met Chuco in bed. Hij wordt evenwel zodanig door de onschuld van Betsy getroffen, dat hij tussenbeide komt wanneer zijn vrienden komen opdagen om hun part van het «verse vlees» op te eisen. Hij wordt evenwel bewusteloos geslagen en weet achteraf niet eens dat de ploerten Betsy verkochten aan een zekere Johnny Dee, die een net van call girls uitbaat Jim is echter niet bij de pakken blijven zitten. Hij ging op zoek naar zijn zuster maar een meisje op de loop in Los Angeles ontdekken is nog moeilijker dan ee naald in een hoimijt vinden. Zelfs niet met de hulp van de politie en van Lynn een charmante sociale assistente die zorgt voor de onschuldige vlinders die zoals Betsy hun vleugels verbranden in de grootstad Intussen wordt Betsy onder handen genomen door Barbara de minnares van Johnny. Jim en Lynn treden in kontakt met Chuco. die er tenslotte in toestemt Betsy te helpen zoeken. Hun spoor leidt tot bij Johnny. Jim weet echter nog niet dat Betsy door een «klient» zodanig werd geslagen dat zij aan de gevolgen overleed omdat Johnny haar niet naar het ziekenhuis wou voeren. Wanneer Jim het tragische lot van zijn zuster verneemt besluit hij nog enkel te leven om Betsy te wreken. «De Super-klabakken» zijn ver uitgeknokt en moeten voor hun derde en waarschijnlijk laatste week verhuizen naar de kleinere bovenzaal van cinema Palace. In de grote benedenzaal eveneens een film waar kinderen onder de 18 jaar niet worden toegelaten «De geweldadige savanna». een nieuwe, rauwe film van Antonio Cllmatl en Marlo Morra. Deze dokumentaire die het vervolg is van «Savage Man, Savage Beast» is nog indrukwekkender dan de eerste. U krijgt beelden te zien van de nieuwe Hebriden waar Jonge, wenende weduwen troost vinden voor hun grote smart door zich te laten solemieteren door mannen van de stam. Op 13 mei 1*975 was men te gast op de Cingalese vlakte waar de fakir Marv-Kani laat zien hoe hij erin slaagt zijn tong af te snijden en die dan weer te laten aangroeien. Even eens maken wij een alarm mee te New York. Een jacht in de riolen van New York waar genadeloze, vieze beesten die doffe geluiden en asmatisch gebrul uitbrengen, worden gedood. Ook Australië heeft zijn merkwaardigheden. Daar trekt men sterkste tot nogtoe gekende liefdesdrank uit de geslachtsorganen van haaien Nyali Mozambique, 2 juni 1976. Een vreemde ziekte breekt uit, ze tast de zenuwcentra aan. 116 mensen sterven door overmatige lachbuien. Guatemala 1976. De details over de dood van Raphael Belzine. 18 jaar oud, die werd gefusilieerd omdat men hem stelende aantrof in een huis. De trobiandeilanden waar de vrouwen vermaard zijn om hun seksuele uitspattingen. Daar ontdoen deze deernen zich van de vrucht hunner zonde door uit de boomtoppen te springen. -Kortom een film waarvan men kan zeggen:Raar maar waar. Naast de reeds opgesomde rauwe feiten worden er ook nog andere in beeld gebracht uit diverse hoeken van de wereld. Ik meen dat het na deze beschrijving overbodig is om nog te vermelden dat we deze film ten stelligste afraden aan te gevoelige personen. Veel kijkgenot I Toen een aantal F.rembodegemse 16-plussers verleden jaar tijdens hun terugreisje van Nekka mekaar recht in de ogen keken en zegden: «wij spelen nog rhet mekaar- zullen zij de treinwachter nog niet hehhen kunnen vertellen dat zij samen «Kampher» waren gewor den. Nu, een 10-tal maanden later «boemelen» (hier van het woord boemeltrein afgeleid werkwoord!) zij alsmaar samen verder. F.r zijn al talrijke konserten achter de rug, maar Aalst zelf, dat staat nu zaterdag de veertiende pas voor de eerste keer op de agenda van deze Vlaamse-Popgrocp (Afspraak: Sint-Annazaal); organisatie: Cedo Nulli). Kampher is: Hubert Lissens (drummer). Raf Gees (sologita rist). Hugo Coppens (bassist). Hedwie Muvlaert (slaeeitarist). Wilfried D'hondt (piano) en niet te vergeten, zanger Bart Eeck- hout die zich intussen als leukerd-van-het -podium een ste vige reputatie heeft opgebouwd. Kampher brengt Vlaamse Pop die je gelukkig maar moeilijk kan vangen in kopies van wat be kendere groepen doen. Waarmee we dan bedoelen dat Kampher wel een eigen karakter heeft. Laten wc dat «ajuinpop» noemen. Het staat voor een portie stevige rock onder Vlaamse, straks ernstige en later weer non-sensikale, teksten. «Trein» bicvoorbeeld is een lang nummer over de forenzen en hun schommelende weg naar hun kan toren. Veel ritmcvcranderingel die aankomst en vertrek in en ui het station vertelt en waarbij Bat (zoals gezegd de bard van d< groep) wild kan huppelen. «L Puit» is een parodie op Pinki Floyd, «Zaligmaker», «Op staan» enfin. U komt best zelf de oren spitsen om de talk vat onder de voeten te dansen. (Aanvang: 20 uur) R.D.W.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 28