HUMORISTISCHE DRIEKONINGENVIERING
TE MELDERT
MARCEL DE DISSCH0P MET CANTATE
^DOMINO MEE NAAR ISRAEL
Filmklubs klubfilms
De Voorpost - 20-1-1978 - 7
FILMKLUB
ANTRAKT
V.Z.W.
vertoningen: Stadsschouwburg, Vredeplein Aalst.
ZONDAG 22 JANUARI TE 20.30 U.
PICNIC AT HANGING ROCK
regie: P. Weir, Australië, 1975,115 min.
Een meisjespensionaat voor betere standen, ergens buiten
in een Australische, Victoriaanse reuzevilla. Sint Valentijns
dag. 1900. Vanaf 't ontwaken heerst bij al de jonge dames
een nerveuze spanning. Ze zijn opgejaagd om dit feest van
liefde, lopen rond met amoureuze zichtkaarten, giechelen,
rennen, doen plots intiem. Maar er is ook de uitstap naar
'hanging rock', die ze de drukte op het lijf jaagt. De rots
massa die een honderdtal meter uit het bos opsteekt, en
waarvan de beklimming taboe is.
Voor de (aanvankelijk) vier meisjes is de tocht die zij zelf
standig ondernemen precies een symbolische strofe van
een gedicht, waarin zij zich geleidelijk aan van schoeisel en
bovenkleed en van het prangende preutse korset hebben
ontdaan om door te dringen in de natuur, steeds vrijer,
steeds hogerop zoekend naar iets dat hen onontwijkbaar
verder drijft. De fotografie: even gaat ge, bij bepaalde tinten
en bij het spel van deze meisjes, in lange witte zomerjurken,
aan Hamilton denken. Maar Weir is (gelukkig) veel eenvou
diger en gaver en minder zeemzoet. Een beetje Renoir
misschien. De fotografie benadrukt ook de ongenaakbaar
heid van het landschap. De meeslepende, ijle panfluitmu
ziek en Beethoven scheppen met het raadselachtige van
het gebeuren (allerlei occulte toestanden), een fascinerend
klimaat in deze film. (uit Het Laatste Nieuws en Film en TV)
PROGRAMMA WIJZIGING:
'Family Plot' van Hitchcock, de volgende film, vervalt, daar
hij ondertussen in een kommerciële zaal gedraaid werd
(wat wij alleen maar kunnen toejuichen).
ZONDAG 12 FEBRUARI 1978:
MEAN STREETS (M. Scorsese, de man van TAXI DRIVER,
USA 74)
pische vroegere dorpspastoor
was hij zeer te genieten en lag
zelfs aan de basis van een paar
plezierige misverstanden met
telaatkomers die de onbe
kende pastoor niet konden
thuisbrengen. Ook als moppen
tapper was hij lang niet aan zijn
proefstuk en z'n voorraad leek
hierbij dan wel onuitputtelijk.
De wijze waarop hij ze in reek
sen, in tempo en crescendo
debiteerde was waarlijk magi
straal.
Ook met zijn pop die «papa
ken» allerlei eigenaardige uit
spraken liet ten beste geven
waarbij ook plaatselijke en niet
in het minst stedelijke toestan
den werden uit de doeken ge
daan was hij opperbest maar
revalatie van de grond was dan
toch zijn optreden als volleerde
goochelaar waarbij hij de toe
schouwers, reeds in zijn ban
door de vorige prestaties, eens
te meer verblufte.
Een zeer te genieten avond
waarbij misschien het typische
Driekoningen wel enigszins de
loef werd afgestoken door iets
dat wel leek op een humorfesti
val met de gulle lach.
L.H.
de Middeleeuwen ging de geld-
verhandeling bijna altijd door
Joodse handen, wat de haat en
de nijd opwekte van de inheemse
bevolking. Van hun kant leefden
de Joden in een gesloten
gemeente, wat ook al het
antisemitisme in de hand
werkte.
De «Pogroms» in Rusland,
bijvoorbeeld, en de zaak «Drey-
fus» een ten onrechte van
spionage beschuldigde legeroffi
cier (tijdens Frankrijks Derde
Republiek), die de aanleiding
was van het boek «Der Juden-
staat» geschreven door de Ween-
se auteur Theodoor Herzl (1895)
hij projekteert hier de herstich
ting van een Joodse staat op het
grondgebied van het huidige
Palestina.
Reeds in 1878 hadden de Joden
zich terug in het Heilig Land
gevestigd, en er een landbouw
kolonie gesticht. In 1882 ont
stond de beweging «Hibbath
Sion» (uit liefde tot Zion),
waarbij met de hulp van rijke
Joden nog andere landbouwko
lonies worden opgericht in
Israël. In 1897 heeft in Bazel
(Zw) het eerste Zionistisch
kongres plaats (voorzitter Th.
Herzl). Vooral de vruchtbare
streek rond Jaffa werd als
kolonisatiegebied gekozen. De
landbouwkolonies worden op
gemeenschappelijke, socialistis-
tische basis beheerd. Zij stonden
model voor de latere «kibout-
zims». Door immigratie vooral
uit Duitssprekende landen, ont
stond een nieuwe stad: Tel Aviv.
Het Duitse keizerrijk was de
Zionisten immers altijd gunstig
gezind geweest. Dit veranderde
echter met de eerste wereldoor
log. Engeland bekwam het
mandaat over Israël, sympati-
seerde met de Arabieren, en
herriep de verklaring van Bal
four. Tegen Engelands wil had
er na de oorlog een massale
immigratie plaats, vooral klan-
destien. als reaktie op de
jodenvervolging van de Nazi's.
Er ontstond ook een klandestien
geheim leger, en een meer
extreme groep: de «Irgun», o.l.v.
de huidige premier Managim
Begin. De Irgun blies in 1947 in
Jeruzalem het koning David
Hotel op: 91 doden vielen door
deze terreurdaad.
Wilfried Lissens
HET REGIONAAL WEEKBLAD
DE VOORPOST
of, het geheim van zijn sukses:
geen kleur hebben en alles vertellen,
IN GEUREN EN KLEUREN!
Kunstgalerij PAIET
Fr. Courtensstr. 33
9330 DENDERM.
Tel. 052/21.46.10
KUNSTSCHILDER
UITNODIGING
KUNSTSCHILDER
Adolf DE CONINCK
stelt zijn schilderwerken tentoon
van 20 januari tot 2 februari 1978.
De tentoonstelling is open alle
werkdagen van 9 tot 19 u. - zonda
gen van 10 tot 13 u. en van 14 u.
tot 20 u. - Toegang vrij.
Atelier
Dom Modest Van Assclieluan 30
9440 Aalst - Erembodegen
m z
rol vsBij een grote belangstelling vierde de Meldertse Kulturele
de stiKring zijn «Driekoningensotternije», zowel in 't vroede, in 't
teigesotte als in 't amoereuse.
HitWaar vroeger een tocht door de Meldertse wijken werd ge-
?rsonmaakt evolueerde de viering tot een «binnengebeuren» in het
roepstemmig Prochiecentrum waarbij meer mensen dan op ak-
tieve wijze aan hun trekken komen.
3edoeling is de oude folkloristische gewoonten en aktivitei-
ten te doen (her)leven alhoewel dan uiteraard wel enigszins
ingepast aan de moderne tijd.
Moorselse V(orming) weten, Nicole Bosiers die in de
Ontspanning) K(ultuur) onder
•iding van schoolbestuurder
red Van Biesen kwam liefst
iet twee groepen opdagen,
let een eerste fraktie beeld-
len ze een echt waarachtig
indoende Wies Andersen-
uit waarbij zowel de tech-
lische aspekten (er moest ook
ip «knoppen» worden gedrukt
kenien de alarmsirene was even-
zan (eens present) als de ludieke en
istieke aan bod kwamen,
inder leiding van kwismaster
,lfred Andersen speelden
■Annie van 't Dorp» voor het
■natuurreservaat Klaarhaag»
en Lambert Van de Casseye
iunt voor het «domein Putstraat»
ton Leden van het panel, zeer gelij-
;uw kend zo qua physiek als manie
ren, waren Paul Kumul die er
weer zeer weinig scheen van te
kleinkunstwereld evolueerde,
Jan Anthierens in een zeer ge
smaakte kreatie en Reddy
Mermans als de toch zeer veel
wetende sportfiguur.
Naast het panel stond een
figuur te gestikule-
reen die achteraf dan bleek een
uitbeelding te zijn van een ob-
jekt voor een multiple choise-
vraag.
Hoeft het gezegd dat Meldertse
toestanden en personen op
zeer gevatte en humoristische
manier duchtig gehekeld wer
den.
Gewapend met de «kleine
dikke Van Dale» kwam Jan An
thierens weer telkens van zeer
ver bij zijn «eksplikaties» om
dan meestal te verklaren dat hij
het antwoord niet kende.
«Verbeterinas-» of «vemie-
De Claerhaegse Smurfen op het Driekoningenfeest (JM)
lingswerken» in de Meldertse
hoofdstraat werden op de kor
rel genomen, dorpsidioten
werden met rust gelaten, voet
balploegen «met kiekepoten»
l/V/ns Bob stal de show tijdens hel Driekoningenfeest van de Kulturele Kring te Meldert JM
werden in de bloemen gezet en
plaatselijke figuren in de verf
Ook het ander deel van de
VOK-groep trad later op maar
dan wel in 'n heel ander gen
re: een optreden als primeur
van «punK-dneKoningen» met
het nodge lawaai en de drukke,
enigszins brutale bedoening.
De keuze van hun «songs» was
hierbij dan ook in de «simplis-
tiese stijl» aangepast.
Het «zingend gezin» van Mel
dert, dat zich de «Bond zonder
Naam» noemt, bracht in een
werkelijk treffende kostumering
een aktualiteitslied waarbij
pannekoeken werden rondge
deeld en ook hulsttakken aan
bod kwamen
De «Claerhaegse Comedie»
bracht, of wat dacht u, in echt
aangepaste kledij, een parodie
op het overbekende smurfen
lied waarbij koddige danspas
sen zorgden voor de karnava-
leske sfeer.
Tenslotte kwam de Meldertse
Kulturele Kring met een mee-
zingertje op dezelfde melodie
waarbij de gevolgen van de fu
sie voor een klein dorp ludiek
werden gehekeld alleszins dan
in de positieve zin
De jury onder leiding van de
Klein-Aalstenaar Robert Pen-
neman wiens spreekwoorde
lijke eerlijkheid niet meer moet
worden geprezen, had het
moeilijk om een keuze te ma
ken uit deze esbattementen.
Tenslotte kwam de Wies An-
dersenshow, zeer verdiend, als
eerste uit de bus waarmee de
VOK haar sukses van verleden
jaar toen ze de oppergaai af
schoten herhaalt en bevestigt.
Vooral wegens de mooie kos
tumering en de familiale uitbe
elding met inspelen op de ak-
tualiteit van het «Jaar van het
Meiderts Dorp» kreeg de fami
lie Walraevens-Vastenavond
de tweede plaats. Op de derde
plaats vinden we de «Claer-
haegenaars» en de vierde
plaats werd dan uiteindelijk ge
deeld door groep 11 van VOK en
de inrichtende CKM.
Maar uiteindelijk werd de show
dan toch gestolen door ex-
Prins-karnaval Bob die alleen
reeds op zichzelf het sukses
van de avond zou hebben ge
garandeerd.
Eerst in zijn optreden als de ty-
waarop koning David zich
vestigde na de verovering van
Jeruzalem, het richtpunt van de
joden die over de ganse wereld
verspreid waren. Het joodse volk
leefde in diaspora te midden van
kristenen en Arabieren.
In de eerste eeuw vernietigde
Titus Flavius de tempel van
Herodes. zoals Kristus had
voorspeld. Alleen de zuidooste
lijke muur bleef overeind, en
staat er nog: de klaagmuur.
In het jaar 132 plegen de joden
-^Nog geen vrede in het «Heilig Land»
Oud-burgemeester De Bisschop is andermaal naar Israël gereisd, in
het vaarwater van het koor «Cantate Domino», dat door het
istadsbestuur van Jeruzalem - waarmee Marcel De Bisschop
vriendelijke relaties heeft was uitgenodigd om er te konserteren
tijdens de kerstdagen.
(Deze reis, afzonderlijk van, maar samen met het koor, verliep
toevallig in een periode dat dit stuk Midden-Oosten opnieuw vooraan
in het voornaamste wereldnieuws kwam, omwille van de
jvrcdcspendel van Egyptes president Sadat en Israels premier Begin,
en het belang dat Amerika's Jimmy Carter hecht aan dit gebied,
onlangs nog benadrukt door even neer testrijken In Assoean (Egypte)
tijdens zijn nieuwjaars-hordenloop doorheen zeven landen, na in
Teheran uitgebreid over olie en Palestijnen te hebben onderhandeld:
Palestijnen en Israël, naald en draad waarmee de vrede daar zal
I moeten genaaid worden.
Over zijn verblijf in Israël waar je duidelijk voelt dat er wat aan de
Ihand is, maakte Marcel De Bisschop een uitvoerig verslag (dagelijkse
aantekeningen) dat wc evenwel - hoe interessant ook- noodgedwon
gen moeten inkorten. In zijn inleiding (meer dan acht getypte
bladzijden) schetst hij boeiend de historische ontwikkeling van dit fel
om- en bestreden gebied.
Evolutie naar vandaag.
Momenteel is de toestand in
Israël geweldig gespannen, zo
begint Marcel De Bisschop, zijn
relaas veel meer nog dan vorige
jaren. De Israëlieten zijn wat
onrustig. Eigenlijk zijn ze die
oorlogstoestand moe. en verlan
gen/.e naar vrede.
Sedert 1967 leeft men in Israël
nog altijd in een toestand van
gewapende wapenstilstand
waarbij de jeugd permanent
onder de wapens wordt gehou
den, Financieel staat Israël voor
een bankroet: de Israëlische
pond (normaal 5.5 Belgische
hand) is tot op de helft van zijn
waarde gezakt. In Israël kan het
pond veel goedkoper worden
gekocht dan in de Belgische
banken.
Nochtans heerste er een bepaal
de sfeer van euforie, in alle
dagbladkiosken in Jeruzalem en
Tel-Avev hingen foto's van
Begin en Sadat samen. Er
werden ook speciale eerste-
t postuitgaven gedrukt ter gele-
I genheid van de eerste vlucht van
de Israëlische luchtvaartmaat
schappij El Al naar Kairo.
Israël bestaat nu dertig jaar.
'«aar leeft al die tijd in
konlliktsituatie: de Joodse lei
ders houden vol dat Judea en
Israël hen volgens de Bijbel
toekomt. De Arabieren verkla
ren anderzijds niets tegen het
Joodse volk te hebben, maar wel
tegen het Zionisme. Intussen
houden drie miljoen joden
(militair) stand tegen een hon
derd miljoen sterke Arabische
wereld, na die Arabieren al drie
keer verslagen te hebben, zo
gaat Marcel De Bisschop verder.
Wanneer men van Tel-Aviv, de
stad met de meeste inwoners,
naar de historische hoofdstad
Jeruzalem reist, komt men
-dicht bij de stad- doorheen een
bergpas El-wad waarde verkool
de wrakstukken liggen van
voertuigen en tanks, rood ge
verfd om niet te verroesten: de
resten van de strijd van het
Joodse geheim leger (Haganah)
onder leiding van Ben Goerion
om de 100.000 leden van de
Joodse gemeente in Jeruzalem te
blijven bevoorraden.
De strijd om Israël.
Deze strijd werd gevoerd tussen
1945 en 1948. Het joodse geheim
leger vocht zowel tegen de
Engelsen als tegen de Arabieren.
De Joden kregen de steun van de
Verenigde Staten, tegen de wil
van Engeland dat meer met de
Arabieren svmnatiseerde. Het
Arabische legioen van Jordanië
was een Engelse schepping. Het
nog altijd voortslepende konffikt
om Israël is gedeeltelijk een
gevolg van de Engelse dubbel
zinnige politiek van «balance of
power», waarbij men steeds de
zijde van de zwakste kiest.
Tijdens de wereldoorlog 1914-
1918 zijn de Arabieren de
bondgenoten van de Engelsen
om de Turken, die achter de
Duitse keizer stonden, uit de
Arabische landen Egypte, Is
raël, Libanon, en Syrië te
verdrijven. In 1917 wordt even
wel door de Engelse premier
beloofd aan de joodse bankier
Rotschild dat aan het joodse
volk een eigen land zal worden
geschonken: de «Balfour-decla-
ratie», waarop de Zionisten
beroep doen om een eigen staat
in Israël te kunnen oprichten.
Dit gebeurde dan ook op 29
november 1948. toen door de
Verenigde Naties te New York
een resolutie werd goedgekeurd
om Israël gedeeltelijk aan de
joodse gemeenschap toe te
vertrouwen. Uit de Balfour-de-
klaratie groeide het begrip
«thuisland» dat later door presi
dent Carter werd overgenomen.
Beschavingen.
Verschillende kuituren hebben
op dit land ingewerkt: de
Egyptische, de Babylonische, de
Assyrische. de Joodse, de Helle
nistische. de Romeinse en ten
slotte de Arabische en de
Westerse beschavingswereld.
Jeruzalem is de heilige stad voor
drie wereldgodsdiensten: voor
de Joden is het de stad van
koning David, voorde kristenen
de stad van Jezus Kristus en voor
de Moslims de plaats waar
Mohamcth ten hemel is geste
gen. Voor de Mohamedanen is
Jeruzalem de derde heilige stad
na Mekka en Medina.
Herkomst van de Joden en de
Arabieren.
In het Oude Testament (Genesis
hoofdstuk 22) slaat het verhaal
F..HMichael Ghijs en superior
Genesareth.
van aartsvader Abraham en zijn
vrouw Sarah die kinderloos
bleef. Ze liet haar man toe een
kind te verwekken bij haar
Egyptische slavin Hagar dat de
naam Ismael kreeg. Sarah krijgt
later toch nog een zoon: Izaak.
en stuurt Hagar en Ismael weg
uit vrees dat deze laatste later
het eerste geboorterecht zou
opeisen. Hagar en haar zoon
Ismael worden evenwel uit de
woestijn van Judea gered. Ismael
wordt later de stamvader van de
Arabische stammen, in de bijbel
Isniaelieten genoemd. Om dit
feit staan de Arabieren niet
vijandig tegenover de Joden,
maar wel tegenover het Zionis
me.
Zionisme.
Zion of Sion (dat ook Jeruzalem
betekent) is de naam van de berg
Van Spaendonck aan hel meer van
opstand tegen de Romeinen. In
135 wordt Jeruzalem verwoest,
en herbouwd als een Romeinse
kolonie («Aelia Capitolona). De
inwoners van Judea worden
(vooral als slaven) verspreid over
het Romeinse Rijk. Te Rome is
een basreliëf gebeiteld in de
regenboog van keizer Hadria-
nus met als onderwerp de
ontvoering door Romeinse sol
daten van de Zevenarmige
kandelaar, de «Menorah» het
zinnebeeld van Israël.
De Joden verspreidden zich
doorheen gans West-Europa tot
in Rusland, maar bleven trouw
aan hun wetboek, de «Torali».
De Joodse gemeente van Jeruza
lem werd na inname door de
kruisvaarders in 1099. evenals
door de Moorse bezetting uit
gemoord. Men venveet de Joden
de marteldood van Kristus. In