Cum KOMEDIE EN TRAGEDIE... 1 Kerstdag 77. Een der I grootste komieken aller tij den, Charles Chaplin is overleden in zijn prachtige villa bij Vivey, aan de boor den van het Zwitserse Le- man-meer. De Shakespeare >,gi van de lach is niet meer. En <oe daar kunnen we enkel maar ia om bedroefd zijn. In een periode dat zijn oude prenten op televisie op- 'ne nieuw worden vertoond en verschillende van zijn films weer worden vertoond in de - zaaltjes. Qp 88-jarige leeftijd, moe en versuft is zijn levensblad afgedwarreld. Het guitige ventje met de bolhoed, het spannende jasje, de grote schoenen en de wandelstok behoort nu definitief tot het verleden. Een leven, een geschiede nis vol humor, levenswijs heid en... tragedie. De VoorDOSt - 27-1-1978 - 27 GARDINER 'MUSCOVICH Mildred Harris, zijn eerste vrouw. Onder!ussen huwde hij in 1918 Mildred Harris, maar verlaa: haar weer na twee jaar huwelijk. Het vak liet hem niet los en er was hem veel werk op de plank. Hij had zich voorgenomen te slagen in zijn vak en dat zou hij doen. De films van Chaplin waren gevuld met een lach, maar ook mei een traan. Al spoe dig bleek dat het een heel gevoelig iemand was, die de reakties van zijn mede mensen niet zomaar naast zich kon neerleggen. Hij had begrepen dat de mens, in eender welke situatie, dikwijls alleen staat en tot spot wordt van de hem om ringende massa. Het indivi du bestond voor hem nog en was méér dan de aan- dachi waard. ROEM In 1919 sticht hij een ar- liesienvereniging, terwijl hij vooriging met filmen. Hij had weer tijd gevonden om in het tweede huwelijks- booije te stappen en trouw de op 24 november 1924 mei Liia Grey. Een jaar later wordt zijn zoon Charles jr. geboren en nog een jaar la- ier Sydney. Maar ook met deze vrouw zou hij het geluk nie! vinden. Ook dit liep op een scheiding uit. Onderiussen had hij weer de gelegenheid gekregen zijn talent te bewijzen. Het was voor hem een «grote periode». «The Gold Rush» (1925) waarin met harde satire de schijnwelvaart aan de kaak word gesteld en nog later «City Lights», waarin de op hol geslagen mens wordt geiekend, die ronddoolt in een wereld waarin werke lijkheid en droom een dage lijkse konfrontatie vormen, (wie herinnen zich nog de ontroerende scène met het blindemeisje?) Di; was de eerste periode in he: leven van Chaplin, die als «Charlot» niet enkel Amerika, maar de hele we reld had verovert In die jaren ontmoet hij de 19-jarige Pauletie Goddard. In 1933 treed hij met haar in het huwelijk en een nieuw gouden lijdperk is voor hem aangebroken. He: was de periode waarin hij «Modern Times» kreeër- de. Ditmaal had Chaplin de verschrikking van de me chanisatie en industrialisa tie op de korrel genomen. Niet vóór de tweede Wereld oorlog was dit al hevig an de gang. Alhoewel «Modern Times» van de ene ko mische situatie in de andere val:, werd in deze prent een verschrikkelijk beeld van de toekomst opgehangen. Het was inmiddels 1936. In 1940 draait hij zijn be roemdst geworden films. «The dictator», een parodie op Hitier en het nazisme. He; was zijn eerste geluids film. Chaplin zei over deze film: «Had ik echt de ver schrikkingen van de oorlog en de concentratiekampen gekend, was deze film waarschijnlijk nooit vol- ;ooid geweest. Parodie was hier misschien op de ver keerde plaats.» Cinema-affiche. TEGENSTAND EN KRITIEK Na «The Dictator» brak er een grote stilte aan voor Chaplin. Hij stelde zich te vreden over het nadenken over zijn films, het geven van lezingen en voorspel lingen omtrent de toekomst van hei medium. Hij vond dat hij niet meer mocht meedraaien met de mallemolen van de filmin dustrie. Die jaren brachten hem weinig geluk want in 1941 scheidde hij van Pau letie Goddard. Twee jaar later huwt hij Oona O'Neill, dochter van de bekende dramaturg. Oona zou tot de laatste da gen van zijn leven bij hem blijven. Ze was slechts 18 jaar, hij was 54. Hij werd terug aktief in de filmwe reld. In 1947 (net na de oorlog) kwam hij klaar met «Mr. Verdoux». De prent, waarin hij afscheid nam van het personage dat hem wereld beroemd had gemaakt. «Charlot». Moderne tijden... De tegenstelling individu- maatschappij kwam weer aan bod. Chaplin trok de lijn door Hij tekende scherp zijn afkeur voor de oorlog met niet enkel de vernietigingskampen van de Duitsers, maar ook de bom op Hiroshima, wat in poli tieke Amerikaanse kringen Scène uit «City Lights» (1930) waarin komedie en tragedie samengaan. Ontroerend. niet in de goede aarde viel. De bom ook niet en daar ontplofteze... Vanaf dat moment ging het met Chaplin niet zo goed meer in het land dat hem wereldberoemd had ge maakt. De betrekkingen verslech terden vlug en Chaplin dacht eraan naar Europa te verhuizen, want ook Europa kreeg interesse voor zijn kreaties. Hij werd tenslotte uit de V.S.A. verbannen om zijn communistische ideeën en gevaarlijke politieke con tacten. Het verleden had hem even wel nog niet los gelaten en in «Limelight» (1952) gaf hij nog eenmaal gestalte aan Charlot, een oude ont goochelde clown, die voor hem en de anderen zoveel had betekent. Dit betekende dan ook met een de definitieve breuk met de Verenigde Staten, want na de opnamen vestigde hij zich met zijn hele familie in Zwitserland. Het zou trouwens in Europa zijn dat hij zijn andere films zou draaien als «A King in New York» (1957), een satire op de banale levensge woonten in de V.S. en «Countess of Hong Kong», een gewone amusements film. DE KINDEREN Charles Chaplin hield zelf zeer veel van zijn film. In de eerste plaats, omdat hij ze zelf gedraaid, gefinancierd, geregiseerd en gekompo- neerd had en in de tweede plaa:s omdat het iets was da: hij zijn kinderen kon na laten, die er later, naar hij hoopte, zeer veel plezier zouden aan beleven. Allerlei offiicële instanties in Frankrijk en Engeland verzochten om de heruitga ve van zijn vroegere films, wa: Chaplin toestand, te gen een hoge prijs. Zijn leven lang is hij be vreesd geweest voor armoe de, een herinnering uit zijn jeugd. De man, die ooit kandidaat is geweest voor de Nobel prijs, woonde in een prach tige villa met 22 plaatsen, omringd door prachtige land en bos, zwembad en tennisveld. De laatste jaren van zijn le ven stond hij op om 8 uur 's ochtends, ontbeet en las de krant. Hij las de krant en maakte wandelingetjes. Een gesprekje met de buur. Een lachje kon er af en toe af. Zeer kalm, hij wou zelfs niemand meer ontvangen. Vooral geen journalisten. Charlie Chaplin en zijn vrouw Oona tijdens een persconfe rentie te Rome. De film «Lime Light» werd aan het publiek voorgesteld. We schrijven 1952. HrfwWMI Hij heeft ooit beweerd dat M J III meer hie,d van geld dan van humor, omdat hij de Hwerd verbannen, verlaten... Evenveel keer stond hij in geld belangrijker wordt dan de mens. Chaplin werd verweten kommunistische sympatieën te hebben, té links...of hoe je het ook noemen wil. Dit is de trage die van het leven, ook van zijn leven. Wie hem vandaag of mor gen weerziet, zal weer om hem lachen tot het moment komt dat hij inziet, dat kij ken naar «Charlot» kijken in de spiegel is. Verschillende van zijn films werden heruitgebracht. GENIE De filmmaker dacht de laatste jaren van zijn leven na over al zijn kreaties, zijn leven, zijn werk, waarin hij zelf de hoofdrol speelde. Hij had de volledige kreati- viteit van zijn film zelf in handen. Men mag het zo steiien, dat toen «Charlot» zijn meester Chaplin heeft verlaten, de roem aan het keren was. Weinigen weten iets te zeg gen over de films waarin Chaplin opirad zonder snor retje, zonder bolhoed, zon der grote schoenen... Di- talent, gepaard aan de grote werklust heeft hem in staa- gesteld, later, ook toen hij oud was. van een grote populariteit te genie ten. Een populariteit, die ook na zijn dood, zal verder leven. Een genie sterft niet. KOMEDIE EN TRAGEDIE De onmacht van het indivi- due, de kleine man die het slachtoffer wordt. Zijn films zitten er vol. De tragi-kome- die. Chaplin kreeerde in het to taal 81 werken, waarvan 11 langspeelfilms aan SUCCES Het figuurtje alleen voldeed hem nie:Hij zou zich enke le typische trekjes eigen maken. Zo zien we hem in •alrijke prenten van toen s eeds weer dezelfde geba ren makende groet met de bolhoed, de naar buiten ge keerde voeten en het kwak kelgangetje... De filmbonzen zagen het ook wel zitten in dat gum- mi-manneije en de aanbie dingen bleven niet uit. In 1915 tekend Chaplin een kontrak: met Essenay in Chicago legen 1250 dollar per week! Een jaar later biedt «Mutual Company» hem 10.000 dol lar aan er een premie van 150.000 dollar. Chaplin was toen 27 jaar en keek op een geweldige toekomst. Hij verga: er bijna zijn armoe dige jeugd door... He: werd de periode van de eerste successen. In 1917 draait hij «Charlot ont vlucht». Kort daarop «Char lot politieman» en «Charlot soldaat». Ook de dikke ko miek Fatty speelt mee in enkele van deze produkties. (Keystone Film Company). Charles Chaplin treed op in he- «Colonial Theatre» te New York. We schrijven in middels 1910. Mack Sennet t merkt hem daar op en engageert Chaplin voor het maken van 34 korte films, allemaal, u raad he: wel, van het ko mische genre. Hierdoor leerde hij zijn vak. Begon nen als boefje schakelt hij hoe langer hoe meer over naarde «clowneske» figuur. En op een dag wordt «Char- k> geboren. Tijdens één van zijn korte filmpjes, trekt hij een veel te grote broek aan, e grote schoenen, een bolhoedje en een bamboe Wandelstok...het zou hem wereldberoemd maken. «Charlot» was geboren. Maar het was 1921, dat het eerste echte meesterwerk werd geboren. «The Kid». In al die jaren dai Charles in de V S. was. had hij zijn moeder gemist, aan wie hij enorm veel te danken had. Hij had zich niet kunnen losmaken van zijn jeugd en precies in het script van «The Kid» vindt hij stof ge noeg om een deel van zijn eigen leven in filmtaal om te ze-en. Charles' moeder. Zijn vader stierf op 37-jarige leeftijd. KORTFILMS Charles werd geboren te Londen in 1899 als zoon van rondtrekkende komedianten Reeds vroeg stond hij op de planken. Zijn moeder was zijn inspiratie. Ze danste en zong in het theater en als vijfjarige bengel mocht hij af en toe mee op de plan ken. Toen hij groter werd wou hij meer levensruimte en meer geld, want hun in komen was schaars. Daar om probeerde hij het als krantenverkoper, glasbla zer, kortom, manusje-doet- alles. Het beviel hem echter nie zo en al spoedig raakte hij terug verzeild in het theaterwereldje. Hij wordt opgemerkt in verschillende gezelschappen en vlug blijk: dat hei jongetje over een zeldzaam talent be schikt. Hij kan de mensen aan het lachen krijgen. Als 17-jarige komt hij terecht in he Karno gezelschap, maar moet daarvoor de plas over- seken.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 27