ZWAK KONSERT POLYHYMNIA HANDELS «MESSIAS» TE AALST CHINESE KUNST TE DE STIJFKOP: NOG TWEE MAAL AFFLIGEM Filmklubs klubfilms 75 JAAR O.L.VROUWKERK- MULBEEK MARCELINOKLUB Op zondag 19 maart draait de Marcelinoklub voor de jeugd de film 'De Super Bazaar', een film het het gekke viertal dat wij het best kennen als de 'Char- lot's. Deze vier jonge lui nemen het op voor de kleine man. Ze vechten in naam van de middenstand tegen de grote bedrijven. Onze vier komieken protesteren en kontesteren en beginnen overal sabotagedaden te verrichten. Ze vatten hun aktie aan met knettergekke winkelplunderingen, al even knettergekke hold-ups en vechtpartijen om hun aktie te eindigen met een aanval op de multi-nationals. Alhoewel op het eerste zicht banaal en weinig stichtend voor de jeugd eindigt deze komedie telkens in de geest van vriend schap. Het gaat hem immers om ten top gedreven prestaties op gags. Samen met de films «Met ons vieren Kardinaal»» en «De Olympische Spelen» is dit een van de betere reprodukties van de Chariots. Aanvang van het spektakel: 14 uur. Het einde wordt voorzien rond 16,30 uur. JEFI-AALST Op zaterdag 18 maart besluit Jefi-Aalst zijn eerste filmseizoen met de vertoning van de Hongaarse film «Het meisje met de mooiste ogen ter wereld». Deze sprookjeskleurenfilm is van de hand van Jan Schmidt. Pista. een aantrekkelijke jongeman, trekt de wijde wereld in op zoek naar Olina, het meisje met de mooiste ogen ter wereld. Hij vindt echter niets anders dan een bruine kip. En met een bruine kip kan je toch moeilijk trouwen, vind je dat ook niet? en toch... Wie wil weten hoe het allemaal verloopt wordt door de Jefi-mensen uitgenodigd op 18 maart ek. om) 14.30 uur in cinema Palace. Het wordt een toffe» namiddag met zoals steeds ?en prettige verrassing. Tot zaterdag. Jan Strickx Polyhymnia mei Godelieve Weymeis (dwarsfluit). Beatrijs De Leander gitaaren Francois Schollaert klarinet(SJ) De nieuwe kamermuziekgroep «Poyhymnia», uitsluitend gevormd door leerkrachten van de Stedelijke Akademie voor Muziek, Ballet en Toneel van Aalst gaf maandag laatstleden zijn eerste konsert. Hoewel we er stellig van overtuigd zijn dat de leden van het nieuwe ensemble (Rita Piron. sopraan; Godelieve Weymeis. dwarsfluit; Beatrijs De Laender, gitaar; Paul Van Nieuwenborg. piano en Francis Schollaert, klarinet en leiding) geen moeite gespaard hebben om het welslagen van de avond te verzekeren kon hun optreden ons slechts weinig boeien. Er werd doodgewoon over de noten heen gespeeld. Van frasering was nauwelijks sprake en dynamische gradaties waren eerder zeldzaam. Het samenspel kon evenmin ideaal worden genoemd en er werd veel te weinig geaksentueerd op sterke maatdelen. Hier en daar kwamen slordigheden om de hoek kijken. We verlieten dan ook stiekem de feestzaal van het stadhuis en hoopten in stilte het ensemble terug te ontmoeten in betere dagen. Ook al was hun eerste optreden een tegenvallertje, we hopen het beste voor «Polyhymnia». 12 - 17-3-1978 - De Voorpost Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de Onze-Lie- ve-Vrouwkerk te Aalst (Mijlbeek) heeft op maandag 20 maart e.k. te 20.00 uur in de «jarige» kerk een uitvoering plaats van Georg Friedrich Handels meesterwerk, «De Messias». Het gebeuren is een initiatief van het Davids- fonds Aalst, afdeling Mijlbeek, Kosi, het Verbond van Vlaamse Academici en de Vrienden van het Oud Hosipitaal. Ze mochten rekenen op de medewerking van het stadsbe stuur van Aalst. De uitvoering bestaat onder de auspiciën van het Ministerie van Kuituur, dienst Volksopleiding. De toegangsprijs werd vastgesteld op 150 frank. In voorver koop kost een kaart 120 frank. Wat onze muziekliefhebbers meer zal interesseren zijn de uitvoerders. Uit Engeland komen de sopraan Windey Eathorne, de alt Caroline Wat- kinson en de tenor Keith Lewis. Voor de rest, mensen uit eigen land en...stad. Vooreerst vermelden we de beroemde bas Jules Bastin. Verder de Philharmonie van Antwerpen (die hopelijk in goede konditie zal zijn) en onze eigen Schola Cantorum Cantate Domino. De algemene leiding berust bij André Vandernoot. HANDEL Georg Friedrich Handel werd geboren in het Duitse s'adje Halle op 23 februari 1685 In 1697 overleed zijn vader, die van zijn zoon al les behalve een musicus wou maken. De jonge Han del voldeed aan vaders wil om rechten te studeren. Ook na diens dood studeer- de hij nog een jaar in die richting verder. Tegelijker tijd volgde hij ook muziek bij Zachow. In 1703 verliet hij zijn geboortestad en trok naar Hamburg waar na hij werkzaam was als violist en klavecinist aan de opera. Daar speelde zich de be roemde anekdote af waarin Handel bij een gevecht met de komponist Mattheson bijna het leven verloor: Matihesons degen brak echter op een knoop van Handels jas. Handel trok naar Italië om zich als musicus te vervol maken. Daar leerde hij be roemde komponisten als Alessandro en Domenico Scarlatti. Arcangelo Corelli en Benedeito Marcello ken nen. Als operakomponist boekte hij te Venetië grote suksessen wal zijn benoe ming tot hofkapelmeester te Hannover in 1710 met zich meebracht. Datzelfde jaar nog trok Handel (zon der verlof) naar Londen. Het toeval echter wou dat in 1714 de keurvorst van Han nover koning van Engeland werd en dus in de onmid dellijke. nabijheid van de «deserteur», Handel ieefde. Handel echter wist een ver zoening tot stand te bren gen met zijn vroegere over ste door bij een boottocht op de Theems de koning te verrassen met de zoge naamde «Watermusic». De koning liet Handel bij zich komen en vergaf hem zijn desertie. Van 1719 tot 1729 hield Handel zich voorna melijk bezig met de opera, maar nadien begon zijn aan dacht zich meer en meer toe te spitsen op het oraiorium. In 1737 kreeg hij een beroer te. met een gedeeltelijke verlamming en storing van zijn geestelijke vermogens als gevolg. Het daaropvol gende jaar echter was hij reeds hersteld. Zijn werk kracht was intenser dan ooit. In de ongelooflijk kor te tijdspanne van 23 dagen (van 22 augustus tot ^sep tember 1741) komponeerde hij zijn meest beroemde werk: «The Messiah». In 1753 werd Handel volledig blind. Hij stierf op 14 april 1759. en werd begraven in West minster Abbey, waar men nu nog zijn graf kan bezoeken. Op de steen staan woorden en muziek uit een der aria's ui1 «The Messiah»: «I know that my Redeemer liveth». «THE MESSIAH« De muziek van dit oratorium is gezet op uitsluiiend bij belteksten, samengesteld door Charles Jennes, die reeds eerder voor Handel Libretti had geschreven. Het eerste deel beschrijft de verwachting van de Messias het tweede deel handelt over zijn leven, lijden, dood en verrijzenis (het beroemde «Halleluja» besluit het tweede deel), en het derde deel bezingt de verlossing. Het zou ons te ver leiden een gedetailleerde beschrij ving van de muziek te ge ven Evenmin kunnen we enkel «hoogtepunten» on der de loepe nemen, want ons inziens bevat deze mu ziek, samen mei de prachti ge teksten, weinig of geen zwakke momenten. Recita tieven. aria's en koren zijn met een zodanige intensi teit neergepend dat geen enkele noot kan veronacht zaamd worden. Dit in te genstelling met vele andere werken van Handel waar hij op onbeschaamde wijze (althans volgens onze 20e eeuwse opvattingen; in Handels tijd nam men niet zo'n aanstoot aan zelf pla giaat zichzelf kopiërde. De eerste uitvoering van «The Messiah» vond plaats te Dublin, in de Music Hall in Fishamble Street, op 13 april 1742. De eerste «En gelse» uitvoering kwam pas een jaar nadien: op 23 maart 1743. Het mag merk waardig heten dat de pre mière in Dublin veel enthousiaster onthaald werd dan de Londense pre mière. Pas in 1750 vond het werk de weg naar het hart der Engelsen. We kunnen nu slechts ho pen dat de uitvoering op 20 maart eveneens velen zal aanspreken. Het bijwonen van dit konsert kunnen we ten stelligste aanbevelen. André De Groeve een achtergrond van fijna gebogen lijntjes. CloisonnéOp een koperen basis worden honderden draadjes gesoldeerd en in de aldus bekomen «cloi- sons» of schutsels wordt émail geplaatst die daarna word* gebakken. Ze munten ui' door zuiverheid en kleu renrijkdom. «Cloisonné» is zeker een waardevolle aan- wins' voor de toekomst BESCHILDERDE WAAIERS: Waaiers, zowel wegens hun prak'ische waarde als we gens hun hoge kunstwaar de. da'eren in China van vAAr Kris'us. Het waren r<-»nde waaiers gevlochten 1 op een raampje van Bam boe. De vouwbare waaier was een Japanse uitvinding die via korea China bereikte en er dadelijk grote bijval kende. Waaiers werden dra geschenkartikelen van hoge waarde. Versleten waaiers, me' he' stempel van hun eigenaar bekleed, werden in albums bewaard. In hei K. C A. ziet U een unieke ver zameling ervan NAGELBESCHERMERS In China wordt de rijkdom van man en vrouw ook ge- me'en aan de lengte van de nagels en voor de vrouw al- •hans. ook aan de kleinheid van de voetjes. Een rijke vrouw moest dan ook door wee meisjes worden ge- s'eund omdat ze letterlijk nie' op «eigen voeten» kon s'aan. Lange nagels waren he' 'eken dat qeen hand werk werd verricht en s waren ze zo lang dat eigenaars zichzelf niet aan- noch uitkleden den. Ui' vrees ze te breken den ze dan ook besche door lange puntige ko ui' goud. zilver, lak schildpad. Deze merkwaardige 'oons'elling wordt geop op vrijdag 17 maart te 20 en s'aa' onder de lei< van de deskundige vrouw L. Estival-Baten. A.s. vrijdag 17 maart wordt de tentoonstelling «China, verléden en heden» in het Kultureel Centrum Affligem opengesteld. Ze zal de bezoekers een zeer rijke en verantwoorde keuze bieden van kunstvoorwerpen, afkomstig uit het oude en het hedendaagse China, een land met zeer verfijnde kuituur en traditie. O.a. zal U er meubelen, porselein, brons, waaiers, lakwerk, hagelbeschermers en cloissonné vinden. Postperikelen: Nazaire De Saegher (Frans Neirinckx) in diskussie met de postbode Johan Den t Toneelkring de Merelaar brengt volgend weekend zijn tweede en derde voorstelling van zijn «stijfkop». De Merelaar poogt steeds «zijn» publiek te bereiken met een lichtverteerbaar, komisch stuk. De stijfkop past helemaal in de kader. De levensstijl van de rfjke Burgerij wordt er ironisch uitgetekend. De Meeree ploeg brengt het stuk op een voortreffelijke manier: naar ons gevoel de beste vertolking die w(j bij de Mcrelaar mochten ervaren. akteurs zelf passen. Daar zal de feeling van regisseur Jef De Jaegher niet vreemd aan zijn. Enkele akteurs o.a. Paul Ga briels winnen aan plankenvast heid. De dialogen tussen Frans en Lucien Neerinckx werden beleefd als een spel, zodat ze niet aangevoeld werden als praat tegen de vaak. Het derde deel bv. vangt aan met een kort gesprek tussen Nazaire en zijn dienst meid Julie die de deken binnen laat. Daarop volgt een kwartuur durend gesprek over 'goede' en 'gepasseerde' wijn, maar de toneelaktie blijft stilligen. Een plezierige tussenkomst van pachter Omer De Wilde brak inderdaad de monotonie Ju- lien De Vuyst op zijn best speelde pachtermaar zijn optreden kon evengoed weg gelaten worden. Het tekende weliswaar nog maar eens de sfeer in de hoge kringen van destijds (of nu nog?). Anderzijds is de keuze van het stuk geen hoogvlieger. Langdra dige dialogen over bijkomstighe den overtrekken de teaterstijl. Op een bepaald moment werd verwezen naar Julius Hoste (de Brusselse straatzanger), maar we vermoeden dat hij er niet erg gelukkig mee zou zijn. Inhoud Notaris Meneer Nazaire blijft na de dood van zijn vrouw achter met twee huwbare dochters. Zij zijn buiten meeweten van hun vader reeds ernstig verloofd met jongens uit hun aristokratisch milieu, nl. een kandidaat-nota ris en een dokter. Vader Nazaire verzet zich evenwel tegen hun huwelijk uit vrees zijn laatste jaren in eenzaamheid te moeten doorbrengen. Hij wordt zelfs erg ziek als hij verneemt dat zijn oudste dochter reeds kennis heeft. De enige broer van Meneer Nazaire, deken De Saegher. treedt op als bemidde laar tussen vader en dochters en wel metsukses. Watdachtje? Vertolking De uitstekende vertolking over trekt naar ons gevoel de povere toneelopbouw. We vermoeden dat de rollen zeer goed bij de groots opgezet dekor in tieke stijl. Volledig uitgei trap en lambrisering, sta perfekte harmonie. Men bij de Merelaar niet dat ook belangrijks kunnen zi muurversiering bestaat u rijkelijk ingekaderd wand een hangklok en een sch werk; bovendien een aang< meubilering. Jawel, op zi momenten in het stuk kan; daar eens op rusten. Volgend weekend kunnen zaterdag en zondag nog genieten van het goede r spel van de Merelaars. eerder zwak stuk dat af knappe vondsten bevat speeld in een verzorgt rijkelijk dekor. De Merelaar treedt op feestzaal van het klooste kens te 19u30. Rolverdeling: Dekor doet ook mee Telkens besteedt de Merelaar grote aandacht aan de dekorop- bouw. Men kan ervoor rekenen op de deskundigheid en de inzet van een Robert Iliano, die zijn ideeën daaromtrent gretig ten toon spreidt. Dus nu weer een Nazaire De Saegher Neerinckx notaris Honoré De Saegher (I Neerinckx) pastoor-deken Julius Haegeman (Dirk C Klerk René Huyghebaert (Paul; briels) dokter Rafke De Saegher (Nicole) meulen) dochter van Nazaif Chris De Saegher (Rita hals) dochter van Nazaire Julie De Porrc (Annie Siei dienstmeid bij Nazaire Omer De Wilde (Julien Dej landbouwer Octaaf V. De Perre (Johan Herder) brievenbesteller Dekorbouw: Robert Iliano Typering: Marcel Troupin Opgever John Stalpaert Toneelmeester: Jules De Jaq Regie en algemene leiding Jef De Jaegher. Julien De Vuyst. de pachter komt eens met notaris Nazaire praten (SJ) Lakwerk: Gesneden lak werk da'erend uit de Handi- nas'ie heef' een bijne 2000- jarige geschiedenis Het is geëvalueerd 'nt een sierlijke vorm. en rijke glans en klassieke elegantie. De mees'e voorwerpen, op ko peren basis beschilderd me' honderd laklagen zijn zorgvuldig ui' die lak gesne den en worden daarna ge polijst en geplaatst tegen In 1973 bleek Affligem «Tokyo vAAr te zijn» («De S'andaard») want toen wa ren in Affligem kunstvoor werpen 'en'oongesteld die zelfs in de musea van Tokyo (nog) nie' te vinden waren. Ook deze tentoontelling wil 'rach'en baanbrekend werk •e verrichten met kunstwer ken en voorwerpen die zelfs in gro'e e'nografische of in- •erna'ionale musea niet of zelden 'e vinden zijn zoals een verzameling nagelbe schermers. een nooit in Eu ropa geziene verzameling beschilderde waaiers recht sreeks ui' China aangeko men. Manchu-juwelen uit ijsvogelveertjes. een opium-pijp. oude stempels en mun'en. oud porcelein, eks'iel. afgietsels van ge vonden grafvoorwerpen en p' g vele andere mooie en ■evens zeldzame voorwer pen. «Kuns'» moet toch nog s'eeds ie's hebben van «kunnen» Waardevol is en blijf' dan alvast dal wat reeds vAAr honderden jaren me' zorg. liefde en inspira tie is gemaakt. Zei men niet reeds lang geleden: «Genie is voor 99% transpiratie en voor 1% inspiratie!». Aan ons dan aan waardevolle voorwerpen niet achteloos voorbij 'e gaan om dat we bvb niets weten over de gronds'of. over de wijze waarop he' ontstaan is, over de gebruikte procédés. Alleen wie het kunstge- wroch' in zijn ontwikkeling heef' gevolgd kan het vol waardig appreciëren. Daar om hierbij enkele toelich tingen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 12