t'
10 JAAR GALERIJ VAN DE STEEN
LAATSTE PRO ARTE KONSERT TE BAARDEGEM
TENTOONSTELLING
VLAAMSE KANT TE AALST
Wait Disney
iIML
dag wordi een fles, die een dringende
Redders
ïngen ze
van de
32 - 17-3-1978 - De Voorpost
In de Sint-Margaretakerk te Baardegem heeft op woensdag 29 maart gewoonlijk genieten jeugd en
te 2030 uur het laatste Pro Arte-konsert van het seizoen 1977-78 plus-drie-passers 50% reduktie
plaats. Nadat we nauwelijks bekomen zijn van de immense indruk en betalen dus slechts 75 fr. Ook
die het «Sextuor a cordes de l'Orchestra National de France» op ons groepen krijgen een speciale
maakte, komt Pro Arte voor de pinnen met een wereld-ensemble dat reduktie.
eveneens hoge toppen zal scheren: het «Quartetto Esterhazy», Kaarten zijn in voorverkoop te
bestaande uit Jap Schroder en Alda Stuurop, violen, Linda
Ashworth, altviool en WauterMöiler, cello.
Op het programma staan wer
ken van Haydn en Mozart. Deze
werken worden gespeeld op
historische instrumenten. Het is
verheugend vast te stellen dat
het authenticiteitsstreven zich
niet enkel beperkt tot de
barokmuziek. Ook Mozart en
Haydn worden gespeeld zoals
weleer (maar niet beluisterd
zoals weleer; daarover leest u
volgende week). Zelfs orkestwer
ken van Beethoven worden voor
de plaat in hun autentieke
bezetting opgenomen.
BRT 3 zal het programma in
Stereo opnemen. Het is een
produktie van Pieter Andries-
sens. De toegangsprijs werd
vastgesteld op 150 fr. Zoals
Op vrijdag 10 maan laatst
leden ging in «Kunstam
bachten Rozemarijn» (Ro
zemarijnstraat 7 te Aalst) de
opening door van een ten
toonstelling gewijd aan ou
de en nieuwe Vlaamse kant
Inleider van de tentoonstel
ling was de heer Luk Cop-
pens. Hij wist talrijke we
tenswaardigheden, verbon
den aan het kantklossen, te
vertellen. Dat deze oude
kunst lang niet dood is
wordi overvloedig bewezen
door talrijke moderne werk
jes van Anne-Marie Rager
verkrijgen bij kunstambachten
Rozemarijn, Rozemarijnstraat 7
te Aalst; of telefonisch op de
nummers 053/21.49.92 en
053/77.65.51 en in de Muziek-
akademie te Asse (Neerstraat 13,
en Gemma Danneels. Te
vens werpen zij het licht op
de vele technische moge
lijkheden die het kantklos
sen toelaat. Nooit hadden
we gedacht dat. vandaag de
dag een meestal als folklo-
ris'isch bestempelde be
zigheid. het kantklossen
me' dergelijke intensiteit
beoefend werd. Wie zelf wil
kantklossen kan dit leren.
Er wordt immers een reeks
van 10 lessen georgani
seerd. Inlichtingen daarover
kan u inwinnen in «Roze
marijn». Tevens heeft od
1700 Asse). Dit konsert, dat we
onze lezers-muziekliefhebbers
ten stelligste kunnen aanbevelen
zal in onze volgende editie
uitvoeriger worden belicht.
A.D.G.
maandag 3 april een voor
dracht plaats door Mevrouw
Van Hemeldonck. Afspraak
•e 20.00 uur in de trouwzaal
van het stadhuis te Aalst
De tentoonstelling kan u ng
bezoeken tot en met zater
dag 8 april.
Openingsuren: maandag,
woensdag en zaterdag van
9.30 uur tot 18 00 uur. Don
derdag van 13.30 uur tot
18.30 uur en vrijdag van
9.30 uur lol 20.30 uur. Op
dinsdag gesloten.
A.D.G.
He' kan nie' op. Je zou haast gaan denken dat het
van he' goede teveel is. Deze week terug drie nieuwe
films op de affiche. Verwacht wordt echter dat er zich
naar aanleiding van het komende paasverlof teen
s'abilisa'ie zal voordoen. Een paar titels laten im
mers vermoeden dat zij meerdere werken zullen op
onze Aals'erse schermen te zien zijn.
Voor cinema Palace twee nieuwe produkties op het
wi"e doek. Voor eerst is er in de grote benedenzaal
de nieuwe Wal' Disney-produktie «Bernard en Bian-
ca» door velen misschien beter gekend als zijnde
«De Reddertjes».
iff# evrnrwrs a*
Kunstgalerij Hedwig Van De Steen (Leo De Béthunelaan 10 te Aalst)
bestaat 10 jaar. Erkend Engels Auctioneer, en lid van de «Syndicale
Kamer van Verkoopzalen in België», heeft deze jonge veilingmeester
bijzondere aandacht geschonken aan deze jubileumveiling. Al 10 jaar
lang verwent hij zijn klienteel met unieke aanbiedingen. Uiteraard ook
deze keer. Het tweemaandelijkse tijdschrift «Onder De Hamer» dat op
aanvraag gratis wordt verspreid, en bijzonder interessante informatie
biedt over kunst en antiek, handelde voor de gelegenheid over veiling
houder Van De Steen zelf. Hieruit en uit een gesprek dat we hadden met
de heer Van De Steen, haalden we boeiende informatie.
Bij Hedwig Van De Steen is het
vroeg begonnen Hij groeide op in
een kunstminnend gezin. Hij vatte
het plan om deze richting in te slaan
op, tijdens het bezoek aan een an
tiekveiling samen met zijn vader.
Zijn interesse bracht hem naar En
geland, waar hij na hard werken
een akte van Erkend Veiling
meester en Schatter kon bemachti
gen.
De start werd genomen op de Le-
debaan op 2 oktober 1968, waar
toen nog 60 a 70 loten werden ver
handeld (In het katalogus zagen we
er nu 583!). Na twee jaar was hij
door het Aalsters publiek volledig
aanvaard. Maar zijn publiek bleef
met de jaren niet beperkt tot Aalst.
Door kwaliteit, en het niet toegeven
op elk gebied dat hieraan iets zou
afdoen, verwierf hij zich snel een
sterk renomé tot ver buiten onze
stadsgrenzen.
Momenteel komt zijn klienteel uit
de verste hoeken van ons land naar
zijn galerij. Hij heeft zich een vast
kliënteel verworven, dat weet wat
er bij hem te vinden is. Omdat hij
zelf weet wat hij zich op zijn vele
zoektochten voor zijn kliënteel
kar. aanschaffen. Zijn klienteel weet
dat.
Hedwig Van De Steen speciali
seerde zich vooral in 19" eeuwse
kunst, voornamelijk schilderijen en
meubelen. Hierbij hecht hij vooral
belang aan de kwaliteit, voort
gaande op eigen smaak en kennis.
Intussen is het zo, dat er tot ver
buiten onze stadsgrenzen geen vei
ling van deze klasse te vinden is.
Toch is het eveneens zo dat ons
land nog niet zo erg veiling-minded
is als bijvoorbeeld Engeland, waar
naar Hedwig Van De Steen zich
georiënteerd heeft, hoewel hij. bui
ten Londen, ook blijvend kontakt
heeft met Parijs en Madrid. Omdat
hij op kwaliteit gesteld is. houdt hij
het bij een viertal veilingen per jaar,
met «geselektioneerd materiaal»,
meestal afkomstig van buiten
landse notarissen en veilingen,
dingen die hier nieuw zijn.
Een Belg is nogal vasthoudend als
het waardevolle zaken betreft.
Daarom geraakt men er hier ook
niet gemakkelijk aan Bovendien
maakt ook de 30% kosten op an
tiekveilingen de markt eerder
schaars, en bijgevolg ook duur.
Maar vorige zaterdag 12 maart ging
er toch een uitzonderlijk gekatalo-
geerde kunst- en antiekveiling
door, merendeels voortkomend uit
belangrijke private kollekties, on
dermeer van Lady Parker Bowles,
Lady B.C. Gael en Lord Drake
p.c'h.
Blij verrast toonde Hedwig Van De
Steen zich ook om de onverwachte
blijken van waardering ter gelegen
heid van deze jubileumveiling van
wege zijn kliënteel: vooraan in de
zaal stonden bloemen. Hij had ook
telegrammen met gelukwensen
ontvangen. De zaal was overvol.
Om U een idee te geven over al wat
er te koop werd aangeboden, deze
summiere opsomming: schilde
rijen uit uitzonderlijke privaat
collecties o.a. Guercino-
schilderijen, School Van Dijck,
Breugel, Rafaël en Teniers. En ook
nog Verbroeckhoven, Ten Kate
enz... Etsen, gravures, litho's, te
keningen, akwarellen, toegeschre
ven aan Dali, Leonard, De Saede-
leer, Baksteen, Masereel, Eve
nepoel. schouwgarnituren in
brons, koper enz... Porselein: tfvee
prachtige Keizerlijke Satsumavazen
(1,73 m hoog) en ander Japans en
Chinees porselein, Sèvres-vazen,
Oud-Parijs, en Cornets Oud-
Brussel. Bronzen en marmeren
beelden o.a. School Fantachiotti
«Ode aan de Schoonheid». Ivoor,
Luchters Vlaams, Mazarin, Meube
len 17' en 18* eeuws, Louis XV
vitrines in notelaar, koffers, com
modes enz.
En tenslotte, als curiosum enkele
prijzen: H Ten Kate, schilderij met
edeUieden: 50.000; Schilderij van
Matthews van Hallemond (1623 -
1674): 105.000; Schilderij Eug.
Verbroeckhoven «Herder en
Kudde» 135.000; «Boerin met
Koeien» van dezelfde schilder:
130 000; Pagodebrug in ivoor;
225.000; «Moeder en Kind», Ita
liaanse School 19' eeuw, school
Gaetano Monmille: 54.000; «Prin
selijk Aanzoek, schilderij van W
Carpentier (1841): 80.000; «De
Op zekere
oproep bevat, in de haven van New-York met
s'mnm meegesleurd. Drie muizen die op
ui« zijn. en behoren tot de Internationale
Maa'schappij. vinden ze op de oever en brengen
me'een naar de kelders van het gebouw van
Verenigde Na'ies waar een internatinaal kongres aan
de gang is. die een delegatie van alle muizen uit de
wereld verenig'. De fles bevat volgende noodkreet:
«In he' Morningside weeshuis. Ik loop groot gevaar.
Hulp!-Penny.»
Bianca de Hongaarse afgevaardigde is dadelijk be
reid om he' kleine meisje ter hulp te snellen na
medewerking 'e hebben bekomen van Bernard, haar
verlegen maar dappere lijfwacht
Hoe deze avon'uren van dit tweetal allemaal verlopen
kun' U bes' zelf eens geen bekijken. Alvast een titel j
die we een paar weken op onze affiches zullen zien.
In de kleineren bovenzaal van de Palace loopt even- L
eens een zeer goede film «De Maestro» een film van I
Claude Vi'al naar het toneelstuk «Les Vignes du 1 d<
seigneur». Een film met in de hoofdrollen Jean fHa
Lefebre. Sophie Desmarets, Daniel Ceccaldi en Mi- tadï
chel Calabru pn
He' verhaal speel' zich af rond mevrouw Bourgeon Pnd
die zich problemen stelt omtrent haar twee huwbare fn
doch'ers. Zij zi' erg verlegen met Hubert Martin, die -
reeds jaren de verloofde is van haar dochter Gisele. er^
Ui' sociaal hoogtepunt wil deze man echter haar
doch-ernie' huwen. Deze vroegtijdig geëmancipeer-
de vrouw is namelijk nooit getrouwd geweest Me- «e
vrouw Bourgeon heeft echter een tweede dochter, de |g0C
jongs'e. die in Engeland is opgevoed. De moeder die
•och nog een klein beetje vasthoudt aan haar princi-
pes beslui' dan ook: «Als mijn kleine Giséle niet wil jtg€
•rouwen moe' Yvonne maar trouwens. Rond dit tema enc
spelen zich dan ook een aantal sociale en morele |Ug
konflik'en af.
Een film die wij u aanbevelen. r®
In de zaal Feestpaleis gaat de film «Slap Shot» met
Paul Newman in de hoofdrol zijn tweede week in.
Deze film verhuis' echter van de grote zaal 1 naar de
kleinere zaal 2.
He' gebeuren speelt zich hier af rond een ijshockey-1
ploeg, de Charleston chiefs, die met alle mogelijke
middelen proberen om toch maar overwinningen in I
de wach' te slepen. Het brein van dit alles is speler-
coach Reggie (Paul Newman). Hij wordt hierin flink öes
geholpen door drie moordspelers, de Hansen's (tore
Bro'hers. Bru'ale en moordlustige spelers verschij- |«e
nen op he' veld. Konfliktsituaties doen zich voor op Ma
menselijk vlak. Als slot van de films zullen de Chiefs faar
de gro*e overwinning behalen waardoor hun speler
Trainer Reggie zal aangeworven worden als trainer L0(
van de hoogste afdeling. Hier betaalde hij de over- Laa]
winning Wanneer hij echter zijn vrouw wil terugwin- Ljek
nen zal hij een nederlaag moeten slikken. Lts
In Zaal 1 van het Feestpaleis een door vele film en F
muziekfans lang verwachtte film «Abba, de movie». Het
Een film van Lasse Hallstrflm met in de hoofdrollen 'eze
na'uurlijk he' bekende Eurovisieviertal Abba, be-
s'aande ui' Anna-Frid Lyngstad. Benny Andersson,
Bj-Vm Ulvaeus en Agnetha Faitskog. De rol van de
dromerige dj word' vertolkt door Robert Hughes.
Alles draai' in deze film natuurlijk rond het bekende
zangersvier'alAbba In de film, maar dat is bij-
koms'ig voor de muziekliefhebbers-, zit natuurlijk nog
een verhaaltje verweven, namelijk dat van Ashley,
een dj uit een Australisch radiostation, die als op
dracht krijgt een eksklusief interview af te nemen van
Abba tijdens hun Australische toernee. Alles begint
voor deze dj reeds goed. Hij mist zijn boot en
daardoor ook de perskonferentie die door het viertal
bij hun aankomst in Amerika wordt gegeven. Ook het
eerste showspektakel te Sidney, waar 25.000 fans in
de gietende regen van het gebeuren genieten valt
buiten zijn bereik.
Be'ervergaa' he' Ashley wanneer hij de lijfwacht van
de meisjes wee' te verschalken en toch tot hen weet
door *e dringen. Wanneer hij echter zijn intervieuw
wil beginnen wordt hij de laan uitgestuurd. Het zit
Ashley ech' nie' mee. Op de koop toe is hij ook nog
zijn perskaar' vergeten. Gevolg: hij wordt niet toege-
la'en op het koncert in Melbourne. Terwijl de journa-
lis' zich s'eeds maar ongelukkiger voelt begint Abba
7ich daaren'egen steeds -maar meer en meer te
vermaken in Australië. Voor Ashley blijft slechts een
zaak over: dromen van Abba. Zo droomt hij o.a. dat
Anna-Frid verliefd op hem wordt en samen met hem
"P 7ijn wit'e schimmel rondrijdt. Agnetha blijft ech-
er --<o|< nie' onverschillig voor zijn charmes Het
^n'waken is echter des te treuriger: het blijken
allemaal visioenen geweest te zijn.
Maar eind goed. al goed. Nadat Ashley de moed
reeds had opgegeven bots hij plots toch op Abba,
Hij krijg' zijn in'erview en Agnetha begrijpt eindelijk
wie die vreemde energieke radioreporter is.
Hedwig Van De Steen in aktie (SJ)
Een nokvolle zaal voor deze
Avondkus», van Uuhalck: 90.000;
«Onder Moeders Paraplu», v. Me-
lassi; 115.000; «De zangles» van
Hele Trevor (1884-85); 48.000;
«Ivoren groep met figuren»:
115.000; Een schilderij R. Steppé
«Marine». 48.000; Brons «De Luit
speler» van P. Dubois (1865) af-
nveiling (SJ)
gietsel Barbedienne. Paris:
42.000; Een schilderij, school
Breugel, Vlaamse School (17*
eeuw): 50.000; een staartklok
Middelburg: 80.000; een brons
«wapensmid» van Masjoulle:
54.000; En tenslotte het prachtige
witmarmeren beeld «0de aan de
Schoonheid», school Fantachiotti»
op marmeren voet: 300.000 F.
Alles samen een erg geslaagde vei
ling, waarover veilingmeester Van
De Steen zich overigens terecht te
vreden toonde.
WILFRIED LISSENS
Vlaamse kant en een reeks speciale klosjes JM
liet kantklos
Werkjes in Vlaamse kant. Binnenkort worden lesse.
gegeven te Aalst (JM),