WAARDEVOLLE KASSEISTENEN TE LEDE TWEEMAAL NAAR DE KLUIS EEN «STRANGERS»- AV0ND TE LEDE P n «DE WEIDE» VIJF JAAR JONG! 8 - 17-3-1978 - De Voorpost ontwikkeler de motivati Kunstgalerij PALET Fr. Courlensstr. 33 9330 DENDERM. Tel. 052/21.46.10 nodigt U uit op zijn tentoonstelling van schilderijen van 17 maart tot en met 30 maart 1978. Open alle dagen van 9 u. tot 19 u. 's zondags van 9 u. tot 20 u. Vlakbij 'n grote verkeersader in een niet te vermoeden oase van groen vinden we «De Weide», school «anders dan an ders» die de dag van ons bezoek baadt onder een vrolijk zonnetje. Ouders en belangstellenden nemen er een kijkje, praten met bekenden of trachten van onbekenden meer te vernemen over deze school waaraan dan toch een groep ouders hun hart hebben verpand. Dat blijkt uit de enthousiaste gesprekken die ze erover voe ren. De kinderen, kleuters, want die van de basisschool zijn iri Erpe op de wijk Seyecoot en hebben op zaterdag 10 juni hun open deur-dag, storen er zich niet aan, spelen in de reuze zand bak, fietsen over de kronke lende paadjes, klimmen op de zelfgemaakte toren, spelen met de pop of kloppen gewoon aan een elementaire gereed- schapsbank, zagen, hameren blijkbaar zonder enige rem ming noch risiko. Ouders zijn druk doende met het onthaal van de vele zater dagnamiddagwandelaars en kijkers, staan achter de tapkast (het gerstenat was bij onze komst reeds uitverkocht), bak ten flensjes of stonden in de «winkel» allerlei zaakjes aan de man te brengen. Ja, ook de kas moet gespijzigd worden. Met hun brochure «De Weide 5 jaar» wordt dan ook een dubbel doel nagestreefd: de school raakt meer bekend, de filosofie die erachter steekt komt aan bod en tevens komt er wat zaad in 't bakje. Van waar komt deze school? Vijfjaar geleden startte de kleu terschool «De Weide» door toedoen van een paar ouders die wilden afstappen van het traditioneel onderwijs. Geop teerd werd voor «ervaringsge richte opvoeding» wat in zich reeds sluit dat vorm en me thode ervan veranderlijk zijn volgens de opgedane onder vindingen. In de huidige wereld is immers alles in evolutie. Technische en kulturele veran deringen hebben onze leefge woonten sterk beïnvloed, zo ook onze opvoeding en die van onze kinderen. Ook in het tradi- loning, wordt geweerd omdat via angst vijandigheid en agressie kunnen ontstaan. het kind ervaart zelf wat goed en kwaad is en waaraan het nood heeft op voorwaarde dat het leeft in een groep waarin dit alles te ervaren is. de seksuele opvoeding ge schiedt in de dagelijkse erva ring van het samenleven van jongens en meisjes met vol wassenen. Als principieel uitgangspunt wordt duidelijk gesteld dat de opvoeding van het kind be gint bij de konkrete ervaring. Opvoeding en onderwijs zijn van elkaar niet te scheiden en moeten verweven zijn in het to tale leven. Ouders met verschil lende levensvisies kunnen el kaar vinden en met elkaar sa menwerken in een waarlijk plu ralistische geest. Welke doelstellingen stelt zich «De Weide»? Bedoeling is de omstandighe den te scheppen waarbinnen zich mogelijkheden die positief worden bevonden kunnen ont wikkelen. Allerminst kan het de bedoeling zijn hen een of andere politieke gerichtheid op te dringen. Die politieke keuze zullen ze later zelf maken als ze een beter be grip hebben van wat rond hen gebeurt. Nu kan nog niet gewe ten zijn welke preciese effekten zullen worden geressorteerd door overbevolking, groeiende armoede in de derde wereld, grondstoffentekorten en ener- giekrisissen. Voor degenen die erin geloven zal het sociaal en politiek„engagement volgen uit de maatschappelijke situaties die ze zullen meemaken. In plaats van ze te onderdruk- tioneel onderwii§_zijn er tenden-1 ken wil men in het kind trachten zen naar vernieuwing merk- te ontwikkelen: baar. Officiële en partkuliere i- nitiatieven zoeken naar ver nieuwing, naar nieuwe wegen. Hoorde U nog niet van bvb. het VSO het «vernieuwd secundair onderwijs» door enkelen ge brandmerkt als «Vernield se- kundair onderwijs». Essentieel op twee punten is «De Weide» anders dan de klassieke school. Vooreerst hebben de ouders zelf de school opgericht en vormen zij dus zelf én de inrichtende macht én de direk- tie. Daaruit volgt dan het tweede verschil: ze bepalen zelf hoe de leerlingen er aan gepakt dienen te worden. Uit eraard is er ook de rijksinspek- tie van het departement Natio nale Opvoeding maar, naar men ons zegde, staat die posi tief tegenover het eksperiment. Deze keuze werd sterk geïnspi reerd door het sterk revelerenc werk «Summerhiil» van A.S Neil en werd later aangevuld door werken als «Leren ir vrijheid» van Rogers en «Luis teren naar kinderen» van Gor don Geoptee. Basisideeën zijn dan hierbij o.a. zo ze niet geremd worden kunnen kinderen in aanwezig heid van ouderen naar elkaar groeien. vrijheid leidt tot zelfdisci pline en wederzijdse achting. Persoonlijke vrijheid wordt en kel beperkt door de vrokheid van de andere. meer «zijn» is belangrijker dan meer «weten» of intellek- tuele ontwikkeling is minder be langrijk dan persoonsontwikke ling discipline door straf en be- de mogelijkheid tot kom- munikatie en samenwerking; het integratievermogen en het vermogen zich te distancië- ren; zin voor rechtvaardigheid; besef van afhankelijkheid van de natuur; het vermogen de lichame lijke, emotionele en verstande lijke aspekten van het leven te kombineren; een kritische ingesteldheid door de behoefte zelf te erva ren en te onderzoeken, eigen fantasie en interrelaties leren weren, het belangrijke van het bijkomstige te onderscheiden, het leggen van verbanden; benieuwdheid en zin voor spel; het beheersen van een ver standelijk instrumentarium (verwoorden, lezen, schrijven, rekenen) Is dergelijke school echt leefbaar? Na de korte historiek van «De Weide» kan hierop enkel posi tief worden geantwoord. Enkele geïnteresseerde ou ders kwamen na kennismaking en diskussie tot het besluit zelf, in analogie met wat ze in Enge land hadden gezien, in ons land van start te gaan. Zo ontstond in september 1973 de kleuter school «De Weide», juridisch een VZW erkend door het de partement van Nationale Op voeding. Er is één kleuterleid ster, bezoldigd door het rijk, voor één administratieve kleu terklas die een gemiddelde van 25 aanwezige kleuters bereik te Deze kleutergroep beschikt bij de start over twee aan elkaar geschakelde bouwketens en een grote tuin. De interne ver deling der ruimte is zeer mobiel en varieert van jaar tot jaar In 1974 werd er een kleine bungalow, a.h.w. een kabou terhuisje bijgebouwd waarvan de bestemming eveneens vari eert volgens de behoeften van de kinderen en de kreativiteit van de begeleiders. Voor het ogenblik is het aantal kleuters boven de 32 uitgeste gen zodat na Pasen een tweede bezoldigde kleuter leidster aan de slag gaat. Ver der zijn er als personeel nog 2 half-time opvoeders bezoldigd met eigen middelen en verder is er de beurtrol van de ouders In Erpe vond men een oude bakkerij die leegstond. Het huis werd gehuurd en iriaericht voor de basisschool «De Weide». Na enkele maanden bleef een mazoutvuur eens een hele nacht roken zodat het hele huis onbewoonbaar werd. «De Buurt» van Gent ontfermde zich dan over «De Weide». Vanaf 76-77 werd de bakkerij dan verder uitgebouwd als ba sisschool en voor het ogenblik zijn er een twintigtal kinderen tussen zes en twaalf jaar. Analoge scholen als «De Wei de» en «De Buurt» zijn nog «De Boomgaard», «De Appeltuin» en «'t Kinderkaffee». Deze scholen houden trou wens een info-beurs over «al ternatieve opvoeding» die zal plaatshebben te Gent in raad zaal II in de Voldersstraat a.s. zaterdag 18 maart van 14 tot 18u en zondag 19 maart van 10 tot 17 u. Verder kan U er kennismaken met een kinderboerderij, bouwspeelpleinen en is er doorlopende animatie Er is ook een kinderopvang voorzien door werkgroep Team. Voor animatie werd ook in «De Weide» gezorgd door «Puzzl» met een jeugd-orkest en een klown die de kinderen lieten meezingen en-dansen. Een «sprookje»? Via 'n kronkelig wegeltje, voor bij een gesneuveld karretje, komt men in «een sprookjes huis» met bloemen beschilderd naast een schommel en een zelfgemaakte boot. Van 8 tot 17 u leven, eten en spelen de kleuters hier samen met de begeleiders en de ou ders die een beurtrol vervul- len.'s Middags wordt samen gegeten: boterhammen, soep, spaghetti of warme maaltijden, klaargemaakt door een van de ouders. Elk kind zoekt zijn weg en kan zich kreatief bezighouden. Wel doet de begeleider een aan bod. Verder is er aanbod genoeg in de hoeken, de timmerhoek, de kleihoek, de schilderhoek, de muziekhoek en de klas met knip-, plak- en knutselmateri aal, puzzles, voorbereidende schrijf- en rekenoefeningen, konstruktiespelen, naaien en winkeltje. Relatie met de basisschool Naar de basisschool is er door stroming. Zo ze het zelf willen kunnen de oudste kleuters een dag per week naar Erpe om de aktiviteiten in de «grote school» eens mee te maken. Bepaalde aktiviteiten als zwemmen, een reisje, poppenkast of film ge beuren gezamenlijk. Een staflid werkt in beide afdelingen. De algemene vergaderingen ge beuren beurtelings te Aalst en te Erpe. De oudergroep van kleuter- en basisschool funktioneert als één geheel want beide school tjes zijn in geen enkel opzicht van elkaar te scheiden. Enkele opwerpingen Is «de weide» niet elitair? De meeste ouders zijn bedien den of zitten in de onderwijs- sektor Uit de arbeidersgroep zijn er minder. Lagere loon- klassen zouden kunnen den ken dat de financiële bijdrage te groot is. Toch is er een ruime verscheidenheid zowel ideolo gisch als financieel. Blijkbaar is de drempel voor sommigen zo hoog omwille van de motivering (de meeste arbeiders hopen dat hun kind een hoger diploma behaalt dan zij zelf en op 't eer ste zicht garandeert «De Wei de» zulks niet en verder is er de onbekendheid met de proble matiek en de kritiek op het be staand" onderwijs. Moet er veel betaald worden? Bijdragen van de ouders zijn vrijwillig en anoniem, ledereen weet hoe hoog de werkingskos ten oplopen en bepaalt dan zelf de belangrijkheid van zijn fi nanciële bijdrage. Om de zes maand wordt dit financieel en gagement opnieuw bekeken. Voorstellen om de bijdragen van eenieder kenbaar te ma ken werden steeds afgewezen. Gesteld kan worden dat het gemiddelde der bijdragen on geveer tien procent bedraagt van het belastbaar inkomen der ouders. Waar het geld vroeger vooral ging naar oprichten en herstel len van gebouwen zijn nu de loonkosten en de aankoop van didaktisch materiaal doorslag gevend. Er is ook een steunfonds waarbij wordt gevraagd 'n per manente opdracht van 10Qfr te geven. Verder zijn er toneel- In een gezonde omgeving brengen de kleuters hun dagen door (JM) avonden, muziekavonden, T-dansants en ook op de open schooldagen wordt geld ver gaard o.a. door verkoop van werk van eigen ouders. Zijn er geen moeilijkheden bij overschakelen naar het gewoon onderwijs? Uiteraard zijn er op dit stuk nog niet zoveel ervaringen, deze die er wel zijn, zowel na de ba sisschool als tussendoor zijn al leszins positief wat o.a. wordt bekomen door de zelfstandige houding van de leerlingen. Even tuele achterstand op het kogni- tieve vlak wordt vlot opgehaald. Na de basisschool lijkt het VSO meest aangewezen omdat het meest overgangsmogelijkhe den biedt. Anti-autoritair? Door identifikatie van «Sum merhiil» met de anti-autoritaire beweging in Duitsland en de toen ontstane Kinderkaffees met revolutionaire - politieke inslag ontstond een misver stand voor «De Weide». Gezag is er alleszins in «De Weide» maar het gezag niet enkel van de volwassene maar van de ganse groep. De anti- autoritaire opvoeding verzet zich niet tegen dergelijk gezag maar wel tegen dat wat opge drongen wordt en kreativiteit doodt. Het van de school geschetste beeld zou onvolledig zijn zon der iets te schrijven over een moeilijk te vatten «iets», noem het nu geloof, bezieling, posi tieve sfeer of wat dan ook. Wat schijnbaar onmogelijk was is er toch gekomen en heeft zich weten te en toe raakte de sommigen wel zoek maar te sterker dook ze dan de anderen op. Men kan het geen liefhebberij van noemen maar eerder een u van een bredere stroming, doorbraak naar geleidel verandering van het algenro bewustzijn. Ondanks alle tegenstellin eigen aan een gezo lisme merkt men toch de wil te veranderen aan aan de relatie met de aan de kinderen, aan de gr en tenslotte aan de menleving. Het geloof dat het «ander: beter kan» heeft «De We gemaakt tot wat ze nu is. Eén van de vele gevolgen van de huidige archltekturale modeverschijnselen Ls onder meer de jachL op kasseistenen. Anderzijds is er een ekonomische wet die zegt dat wanneer de vraag naar een goed groot is, de prijzen van dit goed de hoogte zullen ingaan. Zo is dus geschied met onze oude, vertrouwde kassebtenen. Dat dit een waardevol goed b geworden konden wij reeds merken tijdens enkele zittingen van de Leedse gemeenteraad, waarin bijvoorbeeld beslbt werd de kassebtenen uit de Essestraat te Impe te verkopen liefst tegen de hoogst mogelijke prijzen. Tijdens de besprekingen in de vervangen wordt. Zo bijvoor van de laat-avond-wandelaar, die dan even later een wagen kan zien voorbijpuffen waarvan de vering tot het uiterste op de proef gesteld wordt en het achtersteven over de rijbaan sleept. De zevenfrankstenenver- zamelaar begeeft zich dan met zijn stiekem gekaapte gratis buit naar zijn riante miljoenenv waarvan de oprit nog aangelegd worden door non Jef met van die mooie, en toch zo dure kassebtenen. toch wel iets hé. den dag v vandaag. MOND. raad noteerden wij bedragen van 120 tot 350 frnak per vierkante meter. Een andere bron beves tigde ons deze prijzen, en konkretiseerde dezen zelfs door eraan toe te voegen dat aldus een kasseisteen ongeveer 7 frank per stuk kost. Een vrij respektabel bedrag in ieder geval. Deze mening wordt ongetwijfeld door meerderen gedeeld. Een logbch gevolg van deze vrij hoge prijs is uiteraard dat er hier en daar ook kasseisteenkapers het hoofd opsteken, maar dan wel meestal in het donker en het zwart. Een dankbare bevoorrader van dit kostbaar goedje zijn ongetwij feld de openbare werken, waar onze oude vertrouwde kassei steen door een moderner goedje beeld de werken die op dit ogenblik aan gang zijn in de Kasteeldreef te Lede. Zo kunnen late wandelaars in de late uurtjes wel van deze duistere schimmen aan het sjouwen zien met zevenfrankstenen. Deze stenen kapers voelen zich dan veilig omdat de straat opgebroken ligt en aldus denken ze dat ieder verkeer daar uitgesloten is, tot er dan plots een late wandelaar opduikt van tussen de werktui gen en de materiaalhopen, en aldus de rust van de misschien wel onrustige zevenfrankstenen- verzamelaar komt storen. In een soort van paniek werpt deze noeste laat-avond-werker dan een al dan niet onvriendelijke blik of goeienacht in de richting De VTB-VAB richt op zondag 2 april twee pracntige want tochten in waaraan iedereen kan deelnemen. Te 9u is er een dagtocht «He- bezemwagen volgt de want kelgem, op het randje af», een overheerlijke wandeling langsheen de grenslijn van Groot-Hekelgem met een af stand van 25 km waarbij water dicht schoeisel gewenst is. Samenkomst vanaf 8.30 u aan de ingang van de Abdij Affli- gem Tocht langsheen Doment en het panoramisch Trommel- veld naar Essene-Dorp waar even wordt uitgeblazen. Verder langs de fraaie Bellemolen naar Teralfene-Dorp met gele genheid om het lunchpakket aan te spreken in «Natekens- hof». Er is ook een fruithuisje in de onmiddellijke omgeving met prijsvermindering voor de wan delaars. Na de middag langs de Dender en Tenbos naar de vrolijke Mo lenberg van Hekelgem en ver der door de Steenpoel naar de schilderachtige Kluiskapel. De Fluitjes- of Kluizenkermis is er dan in volle zwier. In de kapel te 17u misgelegenheid en daarna Breughelkermis met kop, vlaai, pensen, enz. Van de Kluiskapel tot Affligem is het dan nog slechts twee km. Een Alle deelnemers krij< een mooi wandelplan van samengevoegde gemeen en een speciaal vignet als vende herinnering aan d< heuglijke grenswandeli Deelnemingsprijs 25 fr. (Le< VWB 15 fr.). De wandeito' wordt geleid door Laurens V der Schueren en Jan Schol jans. Te 14u is er een namiddi var tocht «Affligem-Kluiskai en terug». Het wordt een fai ber liale wandeltocht van erica km langsheen mooie hoek van Hekelgem: het Fosselb de St.-Michielskerk, de Mol berg, de Duivelsputten E een lange rustpoos voorzien de Kluiskapel Samenkoi aan de ingang van de abdi 13.30 u. Wandelleiding Alfo van Nieuwenhove. Deelnal in de onkosten 15 fr. (led VWB 10 fr.) Kinderen betalen slechts 5 Alle deelnemers ontvang een schets van de wandelw en beschrijving van de t zienswaardigheden Vorige zaterdag organiseerden de schutters van de schut- tersmaatschappij «De Strangers» uit Lede een reuze sho wavond rhet in vedette hun gelijknamige Vlaamse vedetten. Inderdaad, dit Antwerps koddig stel, De Strangers, zorgden ervoor dat de organisatoren een bomvolle zaal kregen. De honderden aanwezigen konden genieten van een meer dan drie uur durende Strangersshow van de bovenste beste plank. Zij brachten een uiterst gevarieerd programma met oude en nieuwe suksessen, afgewisseld met enkele fa meuze sketches. Zij brachten dan ook ontelbare keren de bomvolle zaal aan het schateren, en kregen een overdon derend applaus. Het werd een suksesrijke avond. (M.D.G.) f)e goede weg op voor De Weide, zopas vierde de schoot haar vijfjarig beslaan (JM)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 8