HUPSE GROETJES UIT BOURG-EN-BRESSI PRIJSUITREIKING KARNAVALBALLONWEDSTRIJD OP ST.-ANNA VOOR EN TEGEN EGM0NT STEDELIJKE KULTUURRAAD IN DE MAAK! De Voorpost - 17-3-1978 - 9 Horige zaterdag was de Franse volkskunstgroep «Groupe Folklorique Bressan du centre Hospitalier de Bourg-en Bresse» op uitnodiging van de VAB-VTB, te gast in de Sint-Annazaal waar zij gedurende twee uur een sprankelen de show brachten voor een spijtig genoeg niet zo talrijk opgekomen publiek. Wij moeten eens te meer schrijven, de jjwezigen hadden nogmaals ongelijk. Het werd geen saaie avond van steeds maar op eentonige volksdansen kijken, integendeel, het werd een gezellig onderonsje. De Fransen wisten op vlotte wijze het publiek in hun show te betrek ken. Een muzikale begeleiding beslaande uil een draailier, twee klarinetten en een akordeon (SJ) BRESSE Bresse strekt zich uit van Pon' d'Ain tot Chalon sur Sanne, een gebied van een 00 km lang en een 40 km breed. De folklore in Bresse s'am' uit de periode 1830- 1860. Dit is interessant om we'en omdat wij aldus de dansen en spelen die de groep brengt beter kunnen begrijpen en smaken. We moeten immers een eeuw achterui'. We moeten ons inbeelden dat wij ons terug in een landschap bevinden me' groene weiden waarop de herders en herderinnen hun kudden hoeden. Een sereen landschap slechts doorsneden door enkele zeldzame wegen die naar de geïsoleerde hoeven leiden. 1830-1860 is ook nog de periode waarin de vervoer middelen beperkt waren. Wanneer men zich ver plaatste was het te voet, met karen paard of per os senwagen. Deze periode is ook nog de periode van de gezellige avonden rond de open haard. Avonden waar bij vrienden en kennissen samen kwamen om Ie dan sen. te zingen of naar verha len te luisteren. KOSTUMES In deze periode werd er ook veel aandacht besleed aan de typische klederdracht. De kleding van de dames bestond uit in helle kleuren vervaardigde wollen jurken voor in de winter en uit zij den kleren voor de zomer periode. Deze jurken waren gewoonlijk versierd met kant of met paarlen. Op het hoofd droegen de dames een kamen mutsje. Voor jonge meisjes was dat ge kleurd. voor huwbare meis jes was dat een wit mutsje met onder de kin een rood lintje, voor gehuwde meis jes en dames was het een wit mutsje met ditto lintje. Op de feestdagen looiden de Bressaans zich met ju welen en emblemen van Bresse zoals kruisje, brochen. enz. Bij deze ge legenheid kwamen de ge huwde vrouwen ook op s'raat met hun «Chapeau cheminée». Deze 'schouw- hoeden' bestaan uit een vil ten basis, konisch van vorm. waarover kant ge spannen is die met vier tip pen over de rand van de hoed hangen. Rond het midden, de zogenaamde 'schouw' is een gulden ket ting bevestigd. De rijke heren droegen een slippenjas en de typische broek. Het gewone volk droeg eveneens deze broek, maar dan met een blauwe kiel. De heren in het alge meen droegen daarbij ook nog stijf rechtopstaand een hoge kol. dil zogezegd om- da' de vrouwen jaloers van aard zijn en niet willen dat hun man naar een ander meisje omkijkt. Rond deze hoge kol dragen zij een sjerp. Rijke heren droegen daarbij een vilten hoed, de gewone man, een wat wij zouden noemen bekleurde slaapmuts. Gemeenschappelijk voor het mannelijk en het vrou welijk geslacht zijn de witte wollen sokken en houten klompen met spitse tip. GROUPE FOLKLORIQUE BRESSAN De groep die wij vorige za terdag in de Sint-Annazaal zagen optreden werd in 1960 gesticht door enkele leden vande vriendenkring van het Hospitaal van Bourg- en Bresse. Oor spronkelijk stelden zij zich als doel de zieken van het hospitaal even als de be jaarden in het rustoord wat te verstrooien. Andere hospitalen deden al spoedig beroep op deze mensen. Het een bracht het ander mee, en het bleef niet enkel bij optredens in zie kenhuizen. Sinds zijn ont staan heeft de banier van deze volkskunstgroep dan ook reeds op vele festivals gewapperd, o.a. in Grieken land. Duitsland. Zwitser land. België, Oostenrijk, Ierland. Engeland en Sardi nië. De groep telt ongeveer 40 leden. Vroeger waren het al lemaal mensen die werkten in het hospitaal, nu zijn het meestal de kinderen van de ze mensen. De oudsten van de groep zijn op het ogen blik bedienden in het hospi taal van Börg en Bresse. Gedurende de laatsie twaalf jaar heeft de groep ook op- zoekingswerk verricht. Dit heeft geleid tot het rekon- strueren van vergeten volks dansen. Volksdansen die zij dan ook in hun repertorium opnamen. Zo kunnen wij onder andere citeren: Le Branie du Rat, le Chapelet, Verleden dinsdag ging voor een driekwart bezette stedelijke feest zaal in aanwezigheid van volksvertegenwoordigers Bert Van Hoo- rick en Jan Caudron en schepen Herman Roels met attaché Albert Van der Ghylen een informatie-vergadering door waarop zowel het ontwerp van statuten als dat van het huishoudelijk reglement arti kelsgewijs werden doorgenomen waarbij steeds de mening van de afgevaardigden werd gevraagd. S.J. Bogaerts, geassisteerd door een deel van de Werkgroep, zorgde hierbij voor zowel het aanbod als g( voor het wederwoord. Niet enkel de ruime opkomst maar o<| de fantastische reaktic van de ver enigingen door het reeds insturen een dikke stapel inschrijffor- ;a| mulicrcn noemde de voorzitter bemoedigend voor de oprichting van^ de «Stedelijke Kulturele Raad - volgens het dekreet van de cember '74 en in overeenstem ming met het kultuurpakt. Met voor ogen het vroeger falikant afgelopen eksperiment en nu ge doemd om te slagen wil men nu zijn uiterste best doen. Schepen Roels als afgevaardigde van het stadsbestuur en in zijn kwaliteit van schepen o.a. van Kuituur hield een passende inlei ding waarbij hij stelde dat dit prachtinitiatief moest groeien uit de basis, uit de verenigingen zelf en dan uiteraard in samenwerking met het stadsbestuur. Dienst Kui tuur. Hierbij overijld te werk gaan zou verkeerd zijn, meende hij, daar de hele bevolking er dient bij te worden betrokken. Lidmaat schap van deze Raad is geen ereti- ng Op zondag 12 febr. had in de St. Annazaal de prijsuitreiking lw plaats van de ballonwedstrijd die op karnavalmaandag werd b gehouden ter gelegenheid van de kinderkavalkade op de St. Annaparochie. I Die prijsuitreiking werd een drukbezochte kindernamiddag, waarbij alle «Jeffen» aanwezig waren. Jef Borms voerde het woord. Voor elk kind was een prijs voorzien. Jef Borms zorgde ervoor, dat deze eerlijk werden verdeeld. Er werd ook de Walt-Disney-film «Sneeuwwitje» vertoond. Of tenminste toch twee fragmen ten eruit. Uitslag: 1Anja Van Der Gracht, Aalst. Haar ballon vloog 151 km ver (tot bovenaan in Frankrijk); 2) Katy Schelck, 3) Roel Corthals; 4) Nicole De Coninck 5) Jeroen Sutters (147 km), 6) Michel Corvu (141 km), 7) Tim De Paepe, 8) Katrien Vanvolsem, 9) Marc Van Der Haegen. 10) Iris Van Der Meersch 127 km. W.L. afwachting dal de prijzen van de ballonwedstrijd werden uitgereikt werden de kinderen vergast op een film n dia's (SJ) tel en houdt evenmin een erken ning in van verdienstelijk kultu- reel werker. Zitpenningen zijn er niet mee gemoeid. De leden zullen vooral moeten werken. Deze avond heeft als doel, zegt de schepen, alle gegadigden trachten te bereiken en hen enigszins weg wijs te maken in de op te richten strukturen van deze gemeentelijke adviesraad. Onder de voor deze Raad wegge legde taken noemt hij o.m. het opmaken van een inventaris van de bestaande verenigingen in Groot-Aalst (tot hiertoe is men reeds aan 400), een evaluatie van de bestaande infra-struktuur kwa zalen, het bouwen en restaureren van monumenten allerhande, een studie over groenvorming, de socio-kulturele aktiviteitcn in de scholen, het uitgeven van een in- forblad. kulturele aanplakborden en aanplaktoren (milieuvriende lijk!). het inrichten van vormings avonden. samenwerking met sport- en jeugdraad en niet in het minst het stimuleren van de wer ken aan het Kultureel Centrum en het medebeheer ervan. DE STATUTEN Een volledig beeld brengen van wat de statuten zoals Herman Ra- vijts. lid van de Werkgroep, ze voorlas en kommentarieerde blijkt in dit bestek wel niet mogelijk. Daarvoor zijn de teksten te uitge kiend. Wat de Werkgroep er ech ter. in samenwerking met de sche pen en inspekteur van Kuituur aan wilde veranderen willen we U niet onthouden. Eerst moet wel worden gezegd dat het aantal leden van het bestuur, maksimaal 12, te beperkt lijkt om representatief te zijn voor alle strekkingen, voor alle disciplines ressorterend onder «kuituur» en verder evenzeer territoriaal ge zien. Aan dat aantal «12» wordt het gedokterd maar in afwachting moeten we het er dan maar mee stellen Waar volgens art. 3 de plaatsver vanger niet - stemgerechtigd was werd ook deze man met een stem bedeeld wanneer hij het cffektief lid vervangt. Of de plaatsvervan ger uit dezelfde vereniging moet komen als de effektieve, en hier denken we dan vooral aan organi saties nationaal ingericht met dus eventueel meer dan zeven afdelin gen in Ornnt-Ankt 7sil worden typtscn vrouwelijke klederdracht te Bourg-en-Bresse (SJ) La Caiaqui La Bourée Bre- sanne...In hun dansen en optreden zit ook een zekere Bourgondische invloed. Verwonderlijk is dat niet wan' Bourg en Bresse leef de zeven eeuwen onder Bourgondisch bewind. SHOW De opkomst in de Sint An nazaal was kort 'flauw' te noemen. De volkse ont spanning anno 1830 haalt he' niet meer tegen het ge jank van onze moderne dis co-bars Hoe dit komt dat er zo weinig volk naar een der gelijk gebeuren komt is moeilijk te verklaren. Aan zie» men het te kultureel of is er gewoon voor deze ont- spanningsvorm geen inte resse? Dit is eigenlijk wel raar in een tijd waarin de re'ro-mode hoogtijd viert. Hoe dan ook deze die er niet waren hebben zeker en vast ie»s gemist. Le groupe fol klorique Bressan weet wat amusement is. Zij brengen nie' droogweg een opeen volging van dansen, liedjes en spelletjes, neen, zij be trekken het publiek tenvolle in het gebeuren. Een faktor die de eentonigheid van de veelvuldig terugkerende danspassen breekt, die er he' ritme weet in te houden en die af en toe ook voor de vrolijke noot zorgt. De meeste volksdansen zijn eenvoudig van struktuur. ook deze van Bresse. Een ideale gelegenheid om dus de jeugd te laten deelne men. Moeilijkere spelletjes zijn voor de ouderen. Wie er ook meedoet, iedereen leeft mee. iedereen amuseert zich. danst eens een polka probeert ook de tippasjes eens. zwiert ook de ene arm eens gestrekt boven het hoofd terwijl de tweede arm gebogen dezelfde richting uitgaat, probeert ook eens zijn kans in een spelletje, zonder beloning behalve dan een kusje van één of meerdere Franse schonen. Laat ons hopen dat wij nog maals. in de toekomst, mo gen genieten van de spran kelende. kleurrijke, opwek kende show van deze le venslustige vrienden uit Frankrijk. Hopelijk dan ech- 'er me' een ruimer publiek. Jan Strickx Ook te Aalst in het «Groen Kruis» kwam het veelbesproken «Egmontpakt» aan de dagorde. De heer Haesebroeck, attaché van staatssekretaris De Bondt, was een gloed- en temperamentvol verdediger van het «Pakt» dat men ons in de jaren 2000, zal benijden en waarvan men dan zal zeggen «ja», daar waren wij ook voorstanders van». Eerst situeerde de modera tor het pakt in de passende kontekst en schetste de historiek met peripetieën al lerhande eraan verbonden van deze overeenkomst die uiteindelijk met grote meerderheid in de Kamer werd goedgekeurd. Staatsminister Ludovic Moeyersoen hing in een lange interventie een beeld op van de vele moeilijkhe den die zich technisch, ad ministratief en politiek kun nen voordoen waarbij s'eeds een gepaste oplos sing dient te worden voor zien. Lambert Van de Sijpe vindt da» men nu wel veel drukte maakt voor iets dat binnen afzienbare tijd in de ver geethoek is verzeild. Uit eindelijk zal de beslissende macht wel blijven bij het centraal bestuur. Wat nu gebeurt noemt «.hij «groot amateurisme». Brussel is moeilijk van Fransdolheid te genezen. Waar twee kuituren op en kele vierkante meter samen leven gebeurt dit steeds ten nadele van de zwakste, en da» zijn er de Vlamingen. De evenwaardigheid van Brussel. oorspronkelijk 'och een Vlaamse stad, werd nu afgegeven. Ware he» jaar 2000 gesteld als li- mie' van uitdovende facili teiten dan was het alles be- 'er aan te nemen geweest. Hilaire Lievens vraagt dan wat de Walen zoal hebben toegegeven in ruil voor wat Vlaanderen te Brussel toe gaf en Frans De Haeck stelt zich de vraag waarom geen dekoncentratie via de be st aande strukturen waarop de heer Haesebroeck repli ceer' dat gewestvorming een element van dekoncen- 'ra'ie is en dat de bevolking gesensibiliseerd is naar zelfbestuur. onderzocht. REPRESENTATIEF Bij de samenstelling van de alge mene vergadering moet worden gezorgd dat zij representatief is voor het plaatselijk kultureel werk waarbij de vertegenwoordiging van de ideologische strekkingen (de frak- ties in de gemeenteraad) en de fi losofische (volgens de levensvi sie) moet worden verzekerd. de stemgerechtigden geen po litiek mandaat uitoefenen noch als ambtenaar belast zijn met een toe zichthoudende funktie. Vraag hierbij of vrije biblioteken dan wel en stedelijke (met stadsambtena ren) dan niet zouden kunnen ver tegenwoordigd zijn: beide kunnen het. «Toezicht» dient hier te wor den geïnterpreteerd als zijnde op hoger niveau. organisaties die verscheidene plaatselijke afdelingen tellen kun nen maksimaal zeven afgevaar digden aanwijzen wat dan wel als een zekere beperking wordt erva ren. -KULTUUR-? Wat nu juist wél en wat niet lot kuituur behoort is moeilijk te om schrijven. Uit het vroeger ontwerp werd alleszins «sport» en «jeugd beleid- afgevoerd vermits de de kreten op de sport- en de jeugdraad klaar zijn, aan de kultuurraad worden voorgelegd en eerlang zul len verschijnen. Lichamelijke opvoeding is dan wel kuituur zo het element kompe titie niet speelt. Zo kan een wielcr- toeristenklub tot kuituur behoren zo het met om sportieve prestaties gaat. Ook oudsirijdersverenigin- gen kunnen hier op hun plaats zijn zo ze bvb. aan vrijetijdsbesteding doen. Als regel werd aangenomen ruim te zien en. bij enige twijfel, te aanvaarden als lid. BESTUUR Gilbert Claus heeft het dan over het -Huishoudelijk Reglement Uit de algemene vergadering wordt een bestuur gekozen door de stemgerechtigde leden bij ge heime stemmine. voleenseen sis- teem van «getrapte verkiezingen» Eerst worden een voorzitter, een ondervoorzitter en een sekretaris rechtstreeks verkozen met dien verstande dat voorzitter en vice- voorzitter niet tot dezelfde strek king mogen behoren. Voor de se kretaris speelt dit niet alhoewel dit ook in vraag werd gesteld. Daarna duidt de algemene verga dering nog drie bestuursleden aan voor de nog niet vertegenwoor digde strekkingen. Ieder stemgerechtigd lid dient hierbij te opteren voor één van de volgende groepen voor sociaal- kulturele aktivitciten als I aktieve kunstbeoefening 2. hobby- en vrijetijdsbesteding 3. vormings- en ontwikkelings werk 4. instellingen en diensten Ieder stemgerechtigd lid bekent zich voor zijn organisatie tot een ideologische of filosofische strek king of deelt mede dat het zich met zijn organisatie tot geen enkele strekking kan bekennen, (zo kun nen er meest zijn. meent S.J. Bo gaerts) Dan worden er lijsten opgemaakt van kandidaten per strekking af zonderlijk voor voorzitter, onder voorzitter. sekretaris en bestuurs leden waarbij op elke lijst een spreiding van kandidaten over de verschillende socio-kulturele ak tivitciten wenselijk is. De verkiezing van voorzitter, on dervoorzitter en sekretaris gebeurt in een «open stemming» bij vol strekte meerderheid van stemmen Zo geen der "kandidaten meer dan de helft haalt volgt een tweede stemronde tussen de twee kandida ten die de hoogste quata behaal den. Wel te vestaan kan enkel worden gestemd op de lijst van de strek king waartoe men zich heeft be kend. Als nu zou blijken dat niet elke groep van socio-kulturele aktivi teitcn vertegenwoordigd is in het bestuur wordt een zetel afgeno men en aan die discipline tocbe- procédé. te lang om hier te mel den. Evenzo indien een territoriale geleding van de gemeente niet zou zijn vertegenwoordigd. Besloten wordt dat ook de taak van penningmeester wordt voorzien en dat die dan zal worden gekozen uit de negen mandaten. DE ERKENNINGSKOMMIS SIE Verenigingen die noch erkend noch betoelaagd worden kunnen, maar dan na de verkiezingen, tot de Algemene Raad ten allen tijd worden toegelaten zo ze door de Erkenningskommissie op grond van welbepaalde kriteria worden aangenomen. Deze Kommissie zal bestaan uit de leden van het Bestuur aangevuld met één lid per niet- vertegenwoordigde strekking, groep van socio-kulturele aktivi- teit of deelgemeente. ENKELE TWISTPUNTEN Wat zo de voorzitter en de on dervoorzitter behoren wel tot een ideologische en een filosofische strekking die fel bij elkaar aanleu nen? Wat bij staking van stemmen in een geheime stemming waar gezegd werd dat de stem van de voorzitter doorslaggevend is? Moet hij dan zijn stem bekend ma ken? Mag hij dat doen? Een vuile vraag: Wat zo bij de stemming voorzitter en onder voorzitter tot verschillende strek kingen behoren maar een van beide ondertussen van strekking verandert? STICHTINGSVERGADERING «Als er niets tussenkomt», zegt de voorzitter, «gaat de definitieve stichtingsvergadering door op dinsdag 18 april te 20 u. in de feestzaal van het stadhuis. «Alle gekende slemgerechtigden wor den persoonlijk uitgenodigd en via de pers worden alle nog niet inge schreven belanghebbende vereni gingen uitgenodigd kontakt op te nemen (S.J. Bogaerts. Kapucij nenlaan 22. 9300 Aalst). Ook nog de avond van de stcihtingsverga- dering kan worden ingeschreven-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 9