i WIGBERT EN SHAMROCK DEBUTEERDEN IN KREJA PIANODUO OOGST VEEL SUKSEl STAANDE OVATIE VOOR VERMINKTE MESSIAH MIDDAGKONSERTEN AALST Filmklubs klubfilms Uw woord Wigbert Van Lierde heeft ons verleden zaterdag in huis Kreja attent gemaakt op onze vroegere opmerking dat hij de nieuwe Aalsterse zoon van de kleinkunst is. Hij had gelijk Wigbert, er is wat veranderd. Er steekt nu een mikrofoon aan zijn akoestische Ovation-gitaar, de slag krijgt op tijd en stond de steun van een plektrum, hij heeft het Nederlands geruild voor het Engels (een keuze die wij niet onvoorwaar delijk gelukkig noemen, maar goed) en...hij laat zich voortaan begeleiden door de puike Shamrock. Een nogal zoutloze naam voor een rockgroep zal u zeggen en gelijk krijgt u maar daarmee zegt u nog niets over de lading onder de vlag. En die lading is goed. bij wijlen zelfs zeer goed bievoorbeeld wanneer Peter Bronder en Eric Draps beurtelings gaan soleren op de elektrische gitaar, wan neer Herwig Bomon rond gaat (zoals dat heet) over de simbalen en het hele optre den lang laat aanvoelen dat hij in Shamrock (eindelijk) een gezellig bedje heeft ge vonden. De lading is tout- court goed met Johan Bron der die statisch aan de bas zit te plukken. (Basgitaris- ten zijn vaak rustige natu ren; hangen de klown niet uit.) En dan was er Wigbert, Aalsterse knaap van wie we intieme ballades gewoon waren, die daarbij aardig wat de gitaar streelde om de vingers in de plooi van vele akkoorden te leggen, voor wie geen inspanning te veel was om aan meer vakman schap te timmeren en die ons al lang een hele poos vertelde hoe vlot hij wel met Shamrock werken kon. Wigbert heeft ons dus ver leden zaterdag verrast met rock, rock met de ingrediën ten van Nils Lofren en Joe Walsh wanneer de gitaren glijden in «Hey mister Right» (een produkt van Wigbert en Peter). «Love is a bramble-bush» (liefde is een doornenstruik ook dit is een eigen be vinding van Wigbert) e.a. Wigbert heeft het ook aan gedurfd het beeldschone nummer van Danny O'Kee- fe, «The Road»,te zingen zoals Jackson Browne dat op zijn laatste elpee doet. Het brengen van zo'n num mer luidt als plagiaat maar het heeft de Browne-fan die ondertekend is, toch plezier gedaan. De oude Wigbert was ook van de partij in o.m. het solo-gebrachte nummer «The Band». Als bisnummer hoefde voor ons niet perse een interpre tatie van J.J.Cale's «Cocaï ne» maar dat is een appre ciatie die niet iedereen deelt. Subjektiviteit, weet je-wel! Slotsom: genietbare en ge noten avond van iemand die met (hopelijk rasse) schre den op goede wegen be wandelt. We hopen dat die wegen geen kronkelpaden zullen zijn... René De Witte Het middagkonsert in de feestzaal van het stadhuis schonk aandacht aan de vierhandige klavierbewerk (SJ) Het tweede «Middagkonsert» dat vorige zondag plaats had in de feestzaal van het stadhuis is uitgegroeid tot een groot sukses. Hoewel het vooropgestelde pianoduo werd vervan gen door een ander, zeker en vast evenwaardig pianoduo, en de publieke opkomst niet zeer groot was, mogen de inrichters van de Middagkonserten zeker fier zijn op wat ze aan het publiek hebben voorgesteld. Vierhandige pianomuziek heeft bij vele komponisten ergens een gevoelige snaar geraakt, zo dat ze werden aangezet om ook muziek te schrijven voor pianoduo of twee piano's. Zo kennen we prachtige muziek van Mozart, Beethoven, Brahms, Ravel en vele anderen. Een mooie selektie uit deze tamelijk uitgebreide literatuur werd ons voorgeschoteld. Een sonate voor vierhandig- spreken. Natuurlijk kwam de in piano van Mozart opende het minder goede staat verkerende konsert. Beide pianisten lever- piano enigszins roet in het eten Wigbert, bard van gisteren, wiegt zijn lange haren nog altijd links en rechts van de mikrofoon, maar achter hem staat nu een roek-band. Dat heet dan -uit de pan swingen(JR) den hier een opmerkelijke pres tatie, en ware er iets meer aan dacht besteed aan de frasering in dit werk, we zouden zelfs van een modeluitvoering durven gooien, maar de muzikaliteit die de beide uitvoerders aan de dag legden deed ons gauw dit tekort over het hoofd zien. Ver der speelden ze nog werk van Op 20 maart II. ging in de O.-L.-Vrouwkerk te Aalst, Mijlbeek een uitvoering door van G.F. Handels meesterwerk -The Messiah-. Dit ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de kerk. Een mooier eerbetoon, een meer luisterrijke viering dan de uitvoering van Handels Messiah kan men zich nauwelijks voorstellen. Artistiek gezien echter stond het ganse gebeuren ver onder de grens van de middelmatig heid. Hoofdschuldige hiervan: dirigent Vandernoot. Koor en orkest had hij geenszins in de hand. Uitvoerders waren Wendy Ea- son, alt, Keith Lewis, tenoren Ju- reeds, de Schola Cantorum Can- thome, sopraan. Carolyn Watkin- les Bastin, bas. Verder, u weet het tate Domino, de (Phil)harmonie van Antwerpen en dirigent André Vandernoot. Het koncert werd in gericht door het Davidsfonds Aalst en Mijlbeek, het verbond van Vlaamse Akademici. de Vrienden van het Oud Hospitaal en KOSI-Mijlbeek. Men mocht rekenen op de medewerking van het stadsbestuur van Aalst. Het gebeuren ging door on der de auspiciën van het Ministerie van Nederlandse Kuituur, dienst Volksopleiding. DEVOTIELOOS Een eerste algemene indruk van de avond is het totale gebrek aan aan dacht en ingesteldheid, vooral dan bij het publiek. Het werk was reeds een gans eind gevorderd vooraleer de zo gewenste stilte onder de aanwezigen intrad. Heel wat rumoer stoorde de eerste nummers. De orkestrale inleiding werd door orkest en dirigent biczonder licht opgenomen: men speelde ge woonweg de noten en daarmee was de kous af. Hoopvol werd het toen de tenor Keith Lewis het eer ste recitatief en aria inzette. De man heeft een mooie en moeite loos funktionerende slem en de hem toebedeelde rol nam hij op ontroerende wijze ter harte. Vol verwachting keken we uit naar het eerste koor - And the glory of the Lord». Cantate Domino sloeg geen slecht figuur, zeker als we in acht nemen dat deze muzikaal on geschoolden het moesten opne men tegen beroepsmusici. We zijn Iedereen musiceerde er flink op los en Vandernoot liet alles schijnbaar onbewogen begaan. Gelukkig mochten we rekenen op de solisten, die het gebeuren van een totale katastrofe hebben gered. Hoewel schrijver dezes er zich terdege van bewust is dat hij zich de banvloek van de Cantate Domino- fanklub op de hals gaat halen, moet toch een en ander van het hart. Kan iemand het ons kwalijk nemen dat we pogen objektief te zijn? er stellig van overtuigd dat de Even was het paniek toen net aan voorbereiding heel wat werk heeft de beurt was van de alt Carolyn gekost, maar ons inziens heeft di- Watkinson. Om een of andere re- KFL. Op donderdag 30 maart ek. gaat in de zaal van het sint Jozefkoliège aan de Pontstraat te Aalst de film «Cadaveri ecceienti» van Francesco Hosi. De regisseur, Francesco Rosi, werd op 15 november 1922 te Napels geboren. Hij studeerde er rechten en wordt er radiojournalist bij Radio- Napels. Voor hij tot de film komt is Rosi nog akteur, toneel- assistent, luisterspelregisseur, illustrator voor kinderbladen en ontwerper van marionetten. Zijn opleiding in de filmwereld kreeg hij vooral als assistent van Visconti, Luciano Emmer, Mario Monicelli, Giannini, Michelangelo Antonioni en Vitorio Gassman. Zijn meeste films hebben een bittere, agressieve autentieke achter grond. Ze nemen meestal de vorm aan van een streng, hard onderzoek naar twijfelachtige praktijken. De kineast heeft zijn film zodanig opgebouwd dat het stand punt van het hoofdpersonage Rogas samenvalt met dat van de toeschouwers. Rogas is een identifikatiefiquur. Deze Rogas, de beste speurder van het land volgens de minister van de veiligheid wordt belast met het onderzoek naar de moord op Vargas, een prokureur van de republiek. Even later worden in nabijgelegen steden twee andere magistra ten vermoord, de rechters Sanza en Calto. De politieman verdenkt een voormalig gedetineerde, die onschuldig in de gevangenis heeft gezeten na een proces waarin de drie vermoorde magistraten een rol hebben gespeeld, ervan persoonlijke wraakaktis te hebben ondernomen. Nog an dere magistraten worden neergekogeld, de rechters Rasto en Pretto en de voorzitter van het Hof, Riches. De chef van dé politie schrijft die golf van moorden op magistraten toe aan anarchistische groeperingen. Naarmate de enquete vordert, merkt Rogas dat zijn onderzoek hem voert naar allerlei aanwijzingen in de politieke richting. Hij komt korrup- tie, machtsmisbruik, leugens, schandalen op het spoor. Hij wordt onder druk gezet om zich met die zaken niet meer in te laten. Rogas vermoedt een komplot van uiterst rechts waarbij leger en politie zijn betrokken. Deze eerlijke man, die geloofde in het rechtsbestel, de wet, in de instellingen en de regering van zijn land, wordt er zich van bewust dat de dingen niet zijn zoals hij dacht dat ze moesten zijn. Hij wordt gekonfronteerd met de verrotting van de staatsinstellingen Via een jeugdvriend, de kommunistische journalist Cunas, komt Rogas in kontakt met Amar. de sekretaris van de kom munistische partij, en ligt hem in over het komplot. 1 ijdens dit onderhoud in een museum worden de twee mannen doodgeschoten Het officiële kommuniqué van de politie luidt dat Rogas, door vermeende komplotten geobsedeerd de kommunistische partijsekretaris eigenhandig met zijn revolver heeft gedood. rigent André Vandernoot heel wat verknoeid: de tempi lagen over hel algemeen veel te hoog. Op be paalde momenten konden onze Aalsterse zangers nauwelijks tij dig de noten zingen. Het rezul- teerde in een race tegen het uur werk, waarbij de grote verliezer Handels muziek was. Had Van dernoot het gewild, dan had hij met Cantate Domino zeker een veel beter rezultaat kunnen beko men. Hij besteedde niet de minste aandacht aan de expressieve waarde van tekst en muziek. In tegendeel; hij scheen maar een zaak voor ogen te hebben: zo snel mogelijk alles afwerken. Het pleit voor Cantate Domino in dit razend tempo geen kleerscheuren te heb ben opgelopen. Vooral het mannenkoor leverde zeer mooi werk, technisch gezien dan. Knapenstemmen konden ons veel minder bekoren. Ze klonken eerder mat en kleurloos en misten elke vorm van presence. Enkele lelijke uitspraakfouten strooiden eveneens roet in het eten (vb. le lijke «a» in het Amen). Sopranen hadden het in het hoge register moeilijk. De bas Jules Bastin kon ons ook minder bekoren. Niet omdat hij een minder goede stem heeft, maar doodgewoon omdat Handels muziek voor zijn stem helemaal niet geschikt is. Zijn doorleefde voordracht en interessante inter pretatieve wendingen maakten veel goed. den was ze nog steeds niet op het podium verschenen, maar geluk kig was ze tijdig prezent. Hoewel dit voorval de (matige) sfeer meer kwaad dan goed deed wist Carolyn Watkinson ons met haar biezonder mooie en zeer egale stem onmid dellijk te boeien. Ze leverde prach tig werk in het recitatief en aria -Behold, a virgin shall conceive» en -O thou that tellest good ti dings...-. Opvallend waren de zeer mooie en muzikaal verant woorde versieringen die ze in haar partij aanbracht. Een ding is spijtig: haar stem is niet zeer volumineus. Bij het overnemen van de aria door 't koor raakte het orkest achter op. Onbegrijpelijk dat beroeps musici zo knoeien met muziek die helemaal niet zo moeilijk te spelen is. De sopraan Wendy Eathornc had even de tijd nodig om in te zingen. Ze begon haar eerste recitatief on der de toon en kwam pas na enige tijd goed bij stem. Als u het ons vraagt, een mooie stem, maar dui delijk niet erg beweeglijk. Haar licht vibrato stoorde nauwelijks. Bij het «He shall feed His flock like a shepherd», het voorlaatste nummer van het eerste deel waren de violen van de Antwerpse Phil harmonic alweer te laat met hun inzet. Verslapte aandacht en ach teloosheid was zeer duidelijk te merken. Zielloos musiceren was schering en inslag. Af en toe achtte men het ook nog nodig om vals te spelen. Zo zouden we nog lang kunnen doorgaan met allerlei bezwaren. Het heeft echter weinig zin al de elementen op te sommen die de avond, die zeer mooi had kunnen zijn, verknoeid hebben. Alleen nog de meeste frappante zaken uit tweede en derde deel: het marsach tig klinkende «Lift up your heads», de twijfelachtige inzetten van het orkest (vooral in «The Lord gave the word»), de veel te hoge tempi en hel schandalige feit dat de aria -I know that my Re deemer livcth- werd weggelaten. Niet enkel deze aria; vele anderen sneuvelden eveneens in de strijd, legen de tijd. Onder meer het prachtige duet -O death, where is thy sling- voor alt en tenor. In het slotkoor -Worthy is the Lamb that was slain- waren het opnieuw de eerste violen die een verkeerde inzet gaven en in het amen was het dan de beurt aan de continuo om hetzelfde euvel te be gaan. Dirigent Vandernoot sloeg tegen het einde meer naar de vliegen dan naar de maat en gaf zelfs ver keerde inzetten aan, die gelukkig door Cantate Domino niet gevolgd werden. KONKLUZIE In zijn geheel, een totaal zielloze en muzikaal onverantwoorde aan gelegenheid. Gewoon omdat de middelen die men ter beschikking had niet op passende wijze heeft gehanteerd. Zoals we reeds schre ven: Cantate Domino moet tot veel meer in staat zijn, met een betere dirigent dan. We hoeven maar Joseph Jongen, Claude bussy (de originele versie piano, vierhandig van «Pt Suite», later georchestre door André Caplet) en St bert. Het valt ons moeilijk te zeg welke komponist het mt werd gediend. Elk stuk wi stijlvol voorgedragen. V beide uitvoerders was 't voorbeeld geen probleem na een romantisch gelai «Phantasie» van Franz Sc bert onmiddellijk de ludit weg op te gaan met een Ft cis Poulenc. Het was duidt dat de uitvoerders veel gen gen beleefden aan deze i zikale namiddag. Ze moet rekenen op een zeer aanda tig publiek dat kwistig met plaus omsprong. Evenvrijgt waren de uitvoerders die hun beurt dankten met h bis-nummertjes van Geor Bizet. »Muza-voorzitter, de- heer man. deelde mede dat dit treden het seizoen 1977-78 sloot, maar wist tevens te v tellen dat. na overleg, in ol ber met een tweede reeks z worden gestart. Wat ons I treft, konserten op dit nive heten we steeds welkom. 0 lijkt ons de idee om een kong in de namiddag (in dit geval 16.00 uur) te laten plaats J den uitermate goed, dit danj praktische redenen. We hopen dat in de herfst dit jaar een tweede reeks rrj dagkonserten zal plaatsg pen Tevens rekenen we.l men met de inrichters op de langstelling van het pul Tenslotte is 't door hen dat konsertieven vaste grond der de voet krijgt. A.O even terug te denken aan de rj dewerking van het knapenkoor Mahlcrs achtste symfonie onl Michael Tilson Thomas. Zeer mooie momenten bclccfa we in deze «Messiah» met de j listen Waar organist E.H. Ja De Mey gebleven is weten wc nil feit is. wc hoorden helemaal get orgel. Tot zo ver onze tamelft pessimistische indruk die m» schien niet overal in goede aan zal vallen, maar ondanks dat tol gepoogd heeft een zo juist mof lijk Beeld te geven van het geboj ren. ANDRE DE GROEf ZWAK KONSERT POLYHYMNIA?! Het jubelkonsert -De Messias- in de O.L. Vrouwkerk te Mijlbeek (JR) De recensie van uw medewerker A D G. in DE VOORPOST van vrijdag 17 maan II. heeft mij ten zeerste verbaasd. In tegenstelling tot A.D.G., die over dit konsert niets positiefs weet te schrijven, ben ik nog altijd overtuigd dat hier een kunstmani festatie van hoogstaande kwaliteit werd gebracht. Die mening wordt gedeeld door al de aanwezigen waarmee ik heb gesproken. Vage kritiek uitbrengen is gemak kelijk: welke stukken waren het die niet konden boeien? En over welke werken heeft A.D.G. het precies wanneer hij schrijft over -gebrek aan frazcring». -te zeld zame dynamische gradaties», -niet ideaal samenspel», -te weinig geaccentueerde sterke maatdelen - cn -slordigheden»? Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld nog maar zelden een zo perfekte uitvoering weten brengen van h werk voor sopraan, klarinet piano van Fr. Schubert, A.D.G. zal wel voldoende we hoe subtiel Schuberts muziek is Het is natuurlijk best mogelijk d ik mij vergis - al heb ik dan l' troost daarmee niet alleen te stat en al die negatieve aspecten ffl zijn ontsnapt die A.D.G. blijkbat wél heeft gehoord. Hoe dan ook, ik ben van menin dat in de recensie een belangrij punt niet voldoende aan bod komt namelijk^ de verdienste van groep enthousiaste mensen die fc hebben aangedurfd, in een 2 moeilijk cn zo weinig dankbal genre als de kamermuziek schitterend initiatief te nemen t zich daar totaal onbaatzuchti voor in te zetten. Daarvoor verdienen zij m.i. all lof

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 12