:D NIEUW LEVEN BRACHT ZWAK DIRK VERMEULEN EN LOUIS VAN DER PAAL SI GALERIJ VALERIUS DE SAEDELEER: 3 X D'HAESE VtC Film bij ons 3|y IP/ ylïHiri 32 - 24-3-1978 - De Voorpost Toneelvereniging «Nieuw leven» H. Hart-Aalst, brengt vol gende zondag de tweede en maandag de derde voorstelling van «Jonge lente en ouwe wijn». Het stuk is een komedie in vier taferelen en werd geschreven door Bill Naughton. De opvoering gaat telkens door in zaal De Kring, Dokter de Moor straat 104. Na het tweede tafereel is een pauze voorzien. De inhoud: Rafe, de vader van een gezin met vier volwassen kinderen, is een man met principes. Hij eist van iedereen orde, tucht en strikte gehoorzaamheid. Zijn vrouw Daisy, is een alles- begrijpende moeder, die als het ware in de schaduw leeft. Ze moet haar man van iedere penny die ze uitgeeft reken schap geven, wat een voortdu rende kopzorg voor haar bete kent. Wanneer er plots herrie ontstaat om een haring, die Hilda (de jongste dochter) wei gert te eten, groeit deze banale gebeurtenis uit tot een konflikt, waarbij Wilfred (de jongste zoon) bijna een zenuwtoeval krijgt. De kinderen die de be krompen en overjaarse ideeën van hun vader beu zijn, keren zich tegen hem. Moeder die de samenhorigheid van het gezin tracht te redden, raakt door toedoen van haar buurvrouw Betsy Jane, meer en meer in de knoei. Een eerste domper op Rafes heerschappij is het feit dat Hilda de woning verlaat. Vaders lievelingsdoch ter, Florence moet kiezen tus sen haar liefde voor vader en haar verloofde. Het hart wint en ze volgt Arthur. Ook de twee jongens willen het huis verla ten... De vader doet dan enkele ver klaringen, geeft een uitleg voor zijn handelswijze, ja: veront schuldigt" zich. Hierdoor wordt de eenheid in het huisgezin weer hersteld. De vertolking: Hoewel de inhoud van het stuk zich leende tot een pracht- uitvoering, werd dit niet bereikt door een vrij povere vertolking van verscheidene personages. We vermoeden dat de spelers hun rol uit het hoofd geleerd hebben en... eens kwamen re peteren. Dit ondervonden we nog beter toen we een ge sprekje van de mensen die een rij achter ons zaten, afluister den: «'t en es toch nie goed hè!», «Jamor, da kan kieëre zenne!». Geen enkele van de akteurs be leefde echt zijn rol. Hierop is wel een uitzondering: Harold (de oudste zoon) kon zo nu en dan de «krak» uithangen. Ge lukkig speelde hij mee, zodat het geheel soms genietbaar werd. Vandaar dat het stuk niet levensecht bij het publiek over kwam. De dialogen werden vaak vrij stil en zonder emotie (vaak zelfs onduidelijk gespro ken) naar het volk gestuurd. Vermeld hierbij nog dat menige scène werd gespeeld met de rug naar het volk, en u begrijpt dat we niet veel lof kunnen ver kondigen. De vader, die eisen moest stel len, gehoorzaamheid afdwin gen en orde moest bewaren, leek ons eerder een pantoffel held dan een tiran. De moeder, bleef vrij onverschillig, toen haar kinderen het huis zouden verlaten. Een doorsnee moe der zou ons inziens in tranen uitbarsten en ze proberen te gen te houden. Dat de mensen geen waarde ring hadden voor de voorstel ling, konden wij eveneens vaststellen. Op het kritiekste moment (een dochter gaat het huis verlaten, de jongste zoon heeft een flauwte) hoort men plots een mannenstem uit de zaal roepen: «hoe zit da me da woater?» (dat moest gehaald worden, om Wilfred weer op zijn positieven te helpen). Op sommige ogenblikken moesten we naar erge taalfouten luiste ren. Slechts één voorbeeld:... de kinderen in alles haar zin geven... Maar we moeten toch rekening houden met enkele mooie uitspraken: zo beweerde de moeder (terecht) «Kinderen opvoeden moet toch geen voortdurende oorlog zijn! en Ar thur, de verloofde van Florence merkte op «'t is raar dat ge een gezin samen hoort zingen» met een direkte repliek «behalve als ze zat zijn!» Tot onze spijt moesten we na de derde akt heel goed luiste ren om nog iets van het hand-* geklap op te vangen. De men sen in de zaal waren blij dat het tenslotte «gedaan was». Het dekor: De huiskamer paste uitstekend bij de inhoud van het toneel stuk. De bijkeuken was even eens zichtbaar voor het pu bliek. Alle meubels waren ge tuige van de spaarzaamheid die er in het gezin de hoofdrol speelde. Toch was er een ze kere luxe: een wit televisietoe stel, fraaie overgordijnen en een speciaal parade- tafellaken. Het was alles zo levensecht, dat men (als de gangdèur openging) zelfs de overjassen aan de kapstok zag hangen. Hier werd een zeer goede po ging gedaan, de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen. Rolverdeling: Rafe Crompton (Roger De Cock) vader, Daisy Crompton (Nadia Morel) moeder, Flo rence crompton (Daniëlla Ja cob) de oudste dochter, Hilda Crompton (Carina Wauters) de jongste dochter, Harold Cromp ton (Ulrich D'Haese) de oudste zoon, Wilfred Crompton (Eddy Veeckman) de jongste zoon, Betsy Jane (Lut Voet) een buurvrouw, Arthur (Paul Cop- pens) de verloofde van Floren ce. Regie: Vic Moeremans Assistentie: Edmond Welle- kens Dekorbouw: Louis Kelders, Herman Nieuwlandt, Herman Wouters en Frans De Ridder. Licht en klank: Frangois De Cock, Eddy Poep, Frans De Cock en Patrick Van Droogen- broeck. Dekoratie: Germaine De Bruyn, Mathilde Van Gijsegem en Lieve De Wolf Rekwisiteten: Murielle D'Hondt. Voorzegster: Germaine De Bruyn R. Devijver Niet iedereen in de familie lust haring (SJ) Wanneer vader de deur uil is kunnen de zaken met moeder eens rustig besproken worden (SJ) week maar twee nieuwe films op de Aalsterse schermen te zien. In zaal 1 van het Feestpaleis blijft de film «Abba, the movie» lopenDit is een film rond een reporter die tijdens het toernee van de groep in Australië moet trachten een interview los te krijgen. Dat gelukt hem niet zo gemakkelijk. Dikwijls moet hij het stellen met te dromen hoe het eigenlijk zou moeten verlopen. Eind goed VRI al goed echter; hij krijgt zijn interview en raakt op de koop toe ook nog verliefd op Agnetha. In zaal 2 van het Feestpaleis deze week «Cannonball», een film van Paul Bartel met in de hoofdrollen David Carradine, Bill McKinney. Veronica Hamel, Belinda Balaski en Robert Carra- dine. David Carradine neemt in deze Film de rol van roekeloze autopi- loot die deelneemt aan een illegale race doorheen het land In deze race zijn alle middelen goed om te winnen. Het vertrek f wordt gegeven in Los Angeles, de bestemming is New York. Er 1 zijn dus 5.000 km af te leggen in een race waaraan wagens van alle kategorieën mogen deelnemen. De eerste die een welbe- paalde garage te New York bereikt krijgt een prijs van 100.000 dollar. Het wordt dan ook een sensationeel avontuur. Alle deel- nemers weten immers dat David Canadine de grote favoriet is. Ze zullen dan ook met alle mogelijke middelen proberen hem stok- ken in de wielen te steken. Er zal zelfs een doder worden aange worven om Carradine uit te schakelen. Tijdens een van deze gevechten zal de doder zich vergissen en een vriend van Cana dine, die met het zelfde type wagen rijdt, doden. De overwinning leidt langs diverse autowrakken. In de grote benedenzaal van cinema Palace blijft de Walt Dis- neyproduktie «De reddertjes» doorlopen. Dat zal ook wel het geval zijn voor de komende vakantiedagen. Twee muizen, de reddertjes, ontdekken op een bepaalde dag een boodschap in een fles. Een meisje roept de hulp in van onbekenden. Hoe onze reddertjes er zullen in slagen het meisje te vinden en haar uit de klauwen van een monsterachtige dame te redden, verklappen we jullie nog niet. Ga eens kijken, je zult cr veel pret aan beleven. In de kleinere bovenzaal een nieuwe film -Nous irons tous au Paradis» (Wij gaan allen naar de hemel), een Film van Yves Robert met in de titelrol vier flinke veertigers, Etienne, Bouly, Simon en Daniël. Zij hebben vooral problemen met de vrouwen, vrouwen die de hunne hadden kunnen zijn. Ze leren deze vrou-iRM wen kennen op een heel andere manier en zullen ontdekken dat deze vrouwen net zo handig kunnen bedriegen als mannen da doen. Ze zullen eveneens ontdekken dat vrouwen evenveel lief deleugens verkopen als de zonen van wijlen Adam en dat ook bi hen tenslotte de waarheid aan het licht komt. Tussen het begin het einde van al dal gebeuren zitten echter een groot aanta komische gags. Gags, waaraan wij zelf als het ware kunne deelnemen als leden van deze vermakelijke, vertederende e onweerstaanbare bende. Zij hebben trouwens dezelfde leuze al de drie musketiers: «Eén voor allen, allen voor één». Vrijdag 17 maart laatstleden ging in de winterkapel van de kerk der paters Capucijnen een buitengewoon geslaagd konsert door. Violist Dirk Vermeulen en klavecinist Louis Van der Paal hielden een zeer aandacht publiek op overtui gende wijze in de ban van kamermuziek van aartsvader Johan Sebastian Bach. Wetende dat de luisteraar, die met volle aandacht gans het gebeuren beluistert, niet onver moeid naar buiten gaat, kunnen we ons nauwelijks voor stellen hoezeer beide interpreten zichzelf opofferden om het konsert tot een goed einde te brengen. Op het programma: sonates voor viool en klavecimbel, een sonate voor viool alleen, de franse ouverture voor klave cimbel en delen uit «Das Wohltemperierte Klavier». Wat doet een vader wanneer zijn dochter tegenwerkt (SJ) Een zware opdracht, zoals u kunt merken, voor de uit voerders. Deze hebben ech ter geen moeite gespaard om het talrijk opgekomen publiek (de winterkapel was nauwelijks groot genoeg) te dwingen tot luisteren. Hier in slaagden ze volkomen. Weliswaar kregen we hier geen uitvoering van het al lerhoogste niveau, maar zonder overdrijven kunnen we het toch als schitterend bestempelen. De jonge, zeer begaafde violist Dirk Vermeulen (die over een prachtig klinkend instru ment beschikt) en de in Nieuwerkerken wonende klavecinist Louis Van der Paal, wisten zowel in sa menspel als in solostukken prachtige momenten op te bouwen. Beiden pakten de materie op een zeer muzika le wijze aan. Dit verklaart dan de grote indruk dat we als luisteraar ondergingen. Nergens legden de musici nadruk op uiterlijke effek- ten. Er werden doodeenvou dig muziek gemaaktook al was dit alles behalve ge makkelijk. Dirk Vermeulen gaf het uiterste van zichzelf in de sonate voor viool solo. Vooral in de fuga (stel u voor; een fuga spelen op vier snaren) moet hij het enorm te verduren hebben gehad, maar toch kwam hij tot een meer dan bevredi gend resultaat Weinige vio listen van zijn leeftijd zullen hem dit nadoen. Het pu bliek wist dit zeer te waar deren en dankte met een welgemeend (en voor Dirk welverdiend) applaus. Louis Van der Paal was ge woon fantastisch in de Franse Ouverture (Suite). Prachtige, dieppeilende muziek; gewoon gestileer de dansen, maar ongeloof lijk rijk aan inhoud. Het is haast niet te geloven maar toch is het waar dat Van der Paal als klavecinist autodidakt is. Dirk Vermeu len sprak vol lof over de goede samenwerking. Dit ladden we trouwens ook eeds gemerkt. Beide musi ci begrepen elkaar volko men in het samenspel. Ner gens wou de ene de andere overtreffen zodat een zeer evenwichtige balans ont stond. Elk doorwinterd kon- sertganger weet immers hoe irriterend de arrogantie van een instrumentalist kan werken wanneer hij poogt op de voorgrond te treden. Nog steeds zijn we de me- ning toegedaan dat musici er zijn om de muziek te die nen en niet om zichzelf in de kijker te plaatsen. Onge twijfeld behoren Louis Van der Paal en Dirk Vermeulen tot deze klasse. Beide musici mochten, we schreven het reeds, rekenen op de volledige instemming van het dankbare publiek. Zij dankten op hun beurt door als toemaatje (waar haalden ze de moed van daar?) een deel uit Bachs (elk ander komponist zou na zo'n konsert een mal figuur slaan) vierde sonate voor viool en klavecimbel te spe len. Konserten van dergelijk ge halte, met mensen van bij ons, kunnen een zeldzaam heid worden genoemd. Dank aan de inrichters met de stille hoop dat dit gebeu ren niet eenmalig blijft. André De Groeve De heer Van de Pael aan het clavecimbel tijdens het zeer gewaarde Bach konsert in de winterkapel van de paters Capucienen (JR) zoekt om zijn zitkamer op te we eerlijk gezegd een bete smukken. Van Galerij Vale- keuze verwacht rius De Saedeleer hadden André De Groe Onder het motto «3 x D'Haese» gaat momenteel in Galerij Valerius De Saedeleer een tentoonstelling door waarin men werk kan bezichtigen van Roeland Pieterszoon, Libuin en Lieven D'Haese. Tot 10 april kan u er terecht van 10 tot 19 uur op weekdagen en van 10.00 tot 13.00 uur op zondag. Op dinsdag is de galerij gesloten. Op de vooropening werd een inleidend woord gesproken door Bert (drie maal raden)... D'Haese. Deze speling met familie namen is ons inziens veruit het enige wat origineel kan genoemd worden op deze tentoonstelling. Geen van de drie eksposanten is in het respektievelijke werk bij machte enig artistiek ge noegen te wekken. Roeland Pieterszoon is een uitste kend tekenaar, maar wat hij naar voor brengt is regel rechte naëperij van wat een eeuw geleden in de roman tiek geproduceerd werd: de natuur, de mens in de na tuur, een ontwortelde boom en enkele werken geïnspi reerd op een fantastiek, te zien als een menging van Anton Wiertz en Arnold Böcklin. Alles is enorm goed getekend, maar over tuigingskracht ontbreekt, wat meestal voorkomt in het werk van epigonen. De grafiek (ets en lino) van Lieven D'Haese is evenmin om over naar huis te schrij ven. De menselijke figuur vormt eveneens het hoofd thema, en hoe interessant dit ook is, de graficus slaagt er niet in zijn werk geloofwaardig, genietbaar te maken. Weliswaar knap (let op de zeer vlotte lijnen der linosneden, in tegen stelling tot de hoekige en meer gebruikelijke tech niek) maar over-konventio- neel. De abstrakte kant op in beeldhouwwerk van Libuin D'Haese. Meestal zeer klei ne werkjes, abstrakt aan doend, maar met een wei nig fantasie tot figuratieve grondvorm herleidbaar. Ons lijkt het lopende band werk te zijn dat moeiteloos tot stand komt. Ietwat interes santer zijn de grotere beel den. Een allegaartje dus van werk, gemaakt door bekwa me vaklui, maar artistiek bijna zonder waarde. Mis schien wel aansprekelijk voor de gewone man, die enkel een mooi prentje Werk van Libuin D'Haese (EL)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 32