«DE TWEE MAAGDEN»: EEN MEEVALLER Filmklubs klubfilms TROEF VOOR BIG BAND MUZIKALE AVOND TE MERE De Voorpost - 14-4-1978 - 17 De toneelgroep Kunst-Licht en Vrijheid bekoorde vorig week end het publiek met een komedie van Jean-Jacques Bucaise en Maurice Lasaygues. Deze twee Franse schrijvers staan aan de top in dit genre. Het blijspel De Twee Maagden, werd vertaald door K. De Ruyter. Volgens de spelleider was deze vertaling wat aan de zwakke kant, zodat een gepaste ingreep nodig bleek. De regie van dit lachmenu was in de kundige handen van Odilon Mor tier, die hiermee voorde tweede keer bewees van wanten te weten. Guido Van Hecke en Gracienne Van Nieuwenborgh in een scène uit het toneelstuk -De twee maagden - (JM) De Inhoud Alexandre Vignon is de direk- teur van een bouwonderne ming. Zijn zoon Frederic, zou graag trouwen met Nadine, de dochter van een Griekse ploegbaas, Achille Vamopou- los. Vader Vignon ziet het ech ter anders: hij bestemde zijn zoon voor de dochter van een betonkoning, Pirette. Waarom niet? Dit huweiijk zou de zaak dienen. Zoon Frederic wilde hier niet van weten: de dochter van de betonkoning was zo lelijk als een betonmo len Zij was bijziende, mankte als ze staptekortom, het was een remedie tegen de liefde. Daar moest dus iets op gevon den worden. Gezien de vader een speciale voorliefde had voor sterrebeelden, bewegin gen van zon en maan, en an dere kosmische bijgelovighe den, werd dit de grondge dachte van de te bedenken list. De sekretaresse, rein in hart en ziel, werd in het komplot be trokken. Samen met zoon Fre deric werd een teorie ontwik keld; de Griekse ploegbaas en de direkteur waren onmisken baar sterre-broeders. Zij wer den op dezelfde dag_geboren, hadden dezelfde ongelukjes, kortom: zij moesten hetzelfde lot ondergaan. Hun leven zat vol parallelle gebeurtenissen. Als de één een verkoudheid had, moest de andere mee- hoesten. De dag dat de één zou sterven, zou ook de andere heengaan. Dit werd een ware obsessie voor de direkteur; Vamopoulos had reeds twee ongelukjes en een derde zou misschien De ploegbaas werd direkt van de stellingen gehaald en tot verkoopsdirek- teur gebombardeerd. De gepromoveerde werd in alle opzichten in de watten gelegd. Hij voelde wel dat er iets niet in orde was, maar profiteerde lek ker van de situatie. Het drie dubbele loon en de mai- tresse (een dartel mascotje) werden gretig aanvaard. Door zijn te ontstuimige werkwijze werd deze laatste overwerkt, geraakte zijn gezin in de knoei en was de direkteur verveeld. Met het uiteindelijke doel voor ogen, zocht de (in het geheim op de direkteur verliefde) se kretaresse, een oplossing. Het geluk voor alle partijen zou gevonden worden in een huwe lijk van de kinderen van de sterre-broers. Haar plan werd uiteengezet en dankbaar aanvaard door de direkteur. Juist op tijd vertrok 't mas- Zoon en dochter luisteren wat graag naar pa's sekretaresse (JM) cotje met een rijke Amerikaan. Het geluk werd inderdaad te ruggevonden: het gezin Vamo poulos werd herenigd, zoon Frederic mag met zijn Na- dientje huwen en de direkteur vindt zijn sekretaresse een schatje. De klap op de vuurpijl, was een telefoontje van een echte sterre-broer. De direkteur en zijn vrouw werden de volgende dag reeds uitgenodigd door Dada Amin. De vertolking Het werd een gezellige en ont spannende toneelavond met een stuk dat doorspekt is met "gekke en komische situaties. Voor KLV was het weliswaar een zware opdracht. Maar met bekwame mensen aan het roer, als regisseur Odilon Mor tier met een goede technische ploeg, voelen de akteurs zich veilig. Dit was zeker nodig om De Twee Maagden als een goed stuk te laten overkomen. En goed gespeeld was het alles zins! Drie volle zalen zijn zeker een mooi resultaat. De akteurs wa ren het stuk meester Dit bleek uit de reaktie van het publiek, dat intens meeleefde en gevat reageerde op de gekke situa ties. Een knappe bevestiging was zeker Gracienne Van Nieuwenborgh, als de sekreta resse. Haar uitdrukking en mi miek deden haar rol soms zon der woorden vlot overkomen. De levensechte uitbeelding van Odilon Mortier en Guido Van Hecke liet ons veronderstellen dat er meer dan normaal lief hebberstalent op het toneel aanwezig was. Francine De Bolle deed de plezierige duit in het zakje door haar ongedwon gen optreden en haarbuik dansje. Zij straalde charme uit. Toch werd de meeste aktie op gevoerd in een gezelliger sfeer: tussen twee luie zetels van bruin leder en een welgevulde bar. Het geheel paste zeker bij het aanzien van zo een belang rijk persoon als de direkteur. Speciale inspanningen werden (niet vruchteloos) gevoerd door Serav uit de Molenstraat en Het De rolverdeling Alexandre Vignon (de direk teur) Odilon Mortier. Achille Vamopoulos (de Griekse ploegbaas) Guido Van Hecke. Madeleine Carbonneaux (de secretaresse) Gracienne Van Nieuwenborgh Frederic Vignon (zoon van de Een sekretaresse, rein in hart en ziel (JM) Ook een kompliment voor Hilde Wauters, Maria Van Goethem en zeker voor William Boulem- bercq, die blijk gaven van een grote inzet. Het decor Een minister kon jalours wor den op de direkteur van de bouwonderneming. Hij kon plaatsnemen achter 'n reus achtig buro met dito zetel. Brussels Huis op de Molen dries. Voor licht en geluid zorgden Hubert Janssens en Romain Mortier. Toen het doek viel, na het tweede bedrijf, kreeg de to neelgroep een langdurig en luid applaus. Alles bij elkaar was het een prachtig geheel, dat alle toneelliefhebbers heeft we ten te bekoren. direkteur) William Boulem- bercq. Marie-Claude (maitresse en mascotte) Francine De Bolle Odette (vrouw van de Griekse ploegbaas) Van Goethem Ma ria. Nadine Vamopoulos (dochter van de ploegbaas) Hilde Wau ters. R. Derijver De direkteur en zijn mascotte (JM) De Aalsterse Big-Bund heeft een schare trouwe aanhangers, zeg maar mensen die de revival van de dansmuziek van Glen Miller en aanverwanten een heuglijk feil vinden en die muziek ook live graag meepakken. In de feestzaal van het stadhuis werd dat verleden vrijdag vertaald door een eivolle konsertplaats waar de negentienkoppige formatie in twee delen het publiek op een indrukwekkende en daarbij behoorlijk gebrachte sound trakteerde. In een eerste faze klink de ritme-sektie als een stevige ruggegraat voor de soli van de Mortiers in pakweg - Bouncing with Baste -- Sunrise - was daarbij erg stemmig, dirigent Octaaf Bootte zorgde voor de komische noot tijdens de bindteksten die zanger presentator Alberic Frank niet voor zijn rekening nam. Die man leende zijn slem aan interpretaties van I've got you under my skin-, -I've got a kick out of \ou- e.a. wereldsongs. Met het tweede deel was het pas echt troef Glen Miller wok dan aan de beurt met een retrospektieve die de Big-Band al vaker in Aalst ten gehore bracht. Als de Big-Band nu wijselijk een tijdlang uil de Aalsterse podiumcirculatie wil blijven dan wordt het gevaar van oversaturatie ontweken. Voor ons evenwel niet gelaten RDW' - JM MARCELINOKLUB Op zondag 16 april om 14 u. loopt in de Marcelinoklub de laatste film van dit seizoen. Het zit er weer eens op. Het volgende seizoen zal van start gaan de eerste of de tweede zondag van september '78 De film die op 16 april gedraaid wordt is - Het teken van Zorro». Als een rasechte Bask vertrekt Zorro naar Mexico om de moorde naars van zijn vader te gaan afstraffen. Elk? vraag die hij te Mexico stelt omtrent de dood van zijn vader lokt telkenmale een vechtnartii uit. Hij vindt het graf van zijn vader en zweert plechtig deze te zullen wreken. Tijdens een bezoek bij de generaal ontdekt hij dat deze man zijn vader heeft laten ombrengen om zijn fortuin te kunnen bemachti gen Dit fortuin is de zilvermijn van Mexico. Zorro brengt snel een bevrijdingsleger te been waarmee hij de generaal en zijn troepen gaal bevechten. Wie er wint is niet moeilijk om raden. Het zou geen Zorrofilm zijn moest ook deze film niet eindigen op een happy-end. S.J. Uitvoerders waren leerlingen van verschil lende onderwijsi nstcl lin- gen: onder meer op de zangklas geleid door de heer Herman Slagmulder van de Aalsterse muziekakademie werd beroep ge daan. Talrijke muzikale meesterwerkjes werden uitgevoerd. Vele van die stukjes vonden een gemakkelijke weg naar het oor en de aandacht van de luisteraars. Vorig week-end ging in het Hof ten Dale te Mere een muzikale avond door. Eens te meer toonde de v.z.w Vlaams Centrum, die initiatief nemer was van het gebeuren, een grote belangstelling voor de kui tuur en wist in een gezellige sfeer bij velen een diepere belangstel ling op te wekken voor grote mu sici.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 17