KUNSTMANIFESTATIES IN DE STAD POPPENTEATER HARLEKIJN TE GAST IN EREMBODEGEM Film bij ons v 32 - 14-4-1978 - De Voorpost - Requiem voor een liefdevan Roland Minnaert SJ Hij bekleedde de kleine zaal van New Reform in zwarte plastiek. Daarbinnen plaatste hij vier sterk gebundelde lichtstralen. De lichtstralen werden gericht op aan de grond liggende muzikanten. Zij waren zo opge steld dat het publiek door de lichtstraal heen moest stappen. De muzikanten, Herwig Bomon, Johan en Peter Bronder, speel den twee bestaande muziekstuk ken en een vrije improvisatie telkens met een duurtijd van zeven minuten. Telkens het publiek, dat in de ruimte rondwandelde, een lichtstraal doorbrak speelden de muzikan ten niet. Zo werd vooreerst de muziekpartituur door elkaar gehaald. Het publiek evolueerde tussen de drie spelers zodat zijzelf uiteindelijk de beslissende macht hadden in het muziek stuk. Elk participerend lid van het publiek verwezenlijkte alzo zijn of haar eigen harmonie. Dit optreden kan worden gezien in de kontext van drie funda mentele gegevens waarmede kunstenaars bezig zijn. Name lijk ruimte, geluid en licht. De vierde factor 'manipulatie' werd aan de bezoekers overgelaten. Het publiek snapte niet direkt de gegevens en voelde zich onwennig in deze omstandighe den. Achteraf kwam het los en werkte men mee zodat het opzet toch nog uitwerking had. De installatie van het werkstuk bestaande uit de ruimte en het licht zijn achteraf gebleven als tentoonstellingsmateriaal. Maio Wassenberg Vanavond start in New Reform het tweede projekt ditmaal van Maio Wassenberg, een limbur- ger. Sinds geruime tijd is hij een aantal wetenschappelijke onder zoeken begonnen naar de vor men van 'stigma' op planten, dieren, mensen, natuur- en kunstmatige voorwerpen. Stig ma zijn wondtekens die te zien zijn na operaties. Samen met een grondige studie heeft hij ook een aantal praktijken uitgevoerd op ondermeer een kunstwolk, stoel en schildersdoek. Deze operaties werden door een deskundig medisch team in een privé kliniek te Brussel of bij Wassen berg thuis uitgevoerd. Natuur lijke en kunstmatige stigma doen zich in totaal aparte situatie voor welke op hun beurt de redenen van een nieuw onderzoek blootleggen. In New Reform zal hij vanavond een operatie uitvoeren van een tafel welk een gezwel vertoond. Aan de muren zullen teksten en tekeningen hangen die het gestelde probleem verduidelij ken/uitleggen. Deze perfor mance-act zal stipt te 20 uur worden doorgevoerd. Een do- kumentatie van ander werk zal te zien zijn. Twee andere tentoonstellingen Ook vanavond rond 20 uur wordt in de krypte van het Belfort een tentoonstelling geo pend met recent werk van Andre Van Schuylenbergh. Tijdens de opening spreekt schepen Her man Roels. Morgen in galerij S65 opent een tentoonstelling met sculpturen en gouaches van Serge Vander- cam. Vandercam was in 1956 laureaat van de Jeune Peinture een nationale onderscheiding. Hij is een late bekende van de generatie van na de tweede wereldoorlog. Roger D'Hondt Poppenteater Harlekijn is een van de bijna vijftien poppentea- ters die Gent rijk is. De meeste ervan hebben een vast zaaltje, Harlekijn treedt enkel op op verplaatsing. Met zowat 25 medewerkers brengen ze nu al bijna 5 jaar poppenstukken in diverse zalen doorheen het land. Merkwaardig is wel dat de kern van het gezelschap uit 4 Aalstenaars bestaat waarvan nog een z'n stad trouw is geble- Poppenteater Harlekijn wordt bespeeld door Christine, Luc, Ignace en Michel Van Mullem. Jan De Cock verzorgt de tech niek. Dit jaar brachten ze «geen snelweg door onze weiden». Dit poppenstukje van Freek Neirynck naar een origineel idee van Michel Van Mullem blijft op de affiche tot in het voor jaar van 1979. Op uitnodiging van het Davids- fonds brengen zij dit stukje te Erembodegem op zondag 16 april te 15 uur in de parochie zaal aan de Termurenlaan. «Geen snelweg door onze wei den» is een totaal spektakel met liedjes, poppen en akteurs vóór de kast. Het handelt over een paard, een koe, een varken en een haan die naar Brussel trekken om hun ongenoegen te uiten betreffende de plannen om een snelweg aan te leggen vlak door hun boerderij en hun weiden. Voor dit stukje werd leuke mu ziek gekomponeerd én uitge voerd door Renaat en Steven Eeckout. Dekors zijn van Luc en Michel Van Mullem. De handpoppen zijn van Ignace en Christine Van Mullem. De familie Van Muilen kende een ware poppenspeltraditie want voorheen bezielde men er twee poppenteaters, die van Jan De Cock uit Aalst 1953) en die van Jan De Wilde, die zich later naar de kleinkunst richtte. Familielid Jo De Coninck uit Aalst bespeelt ook nog een rei zende handpoppenkast. Naast poppenspel legt de fami lie Van Muilen zich toe op het kind en dit door kinderen te be geleiden in hun spel op speel pleinen (Wanzele) en in jeugd beweging te Gent. De mensen van Harlekijn kun nen zich niet 100% voor hun poppenteater inzetten daar de meesten onder hen nog stude ren Niettegenstaande dat, be reiken ze wel een kinderspek takel dat kwa vormgeving en inhoud de moeite waard loont om te gaan bekijken. zichzelf maar een woord dat een bepaald produkt aanduidt, zoals auto of radio. Het heeft geen enkele andere betekenis, wel achtergrond. Voor de kijker kan een goeie foto evenwaardig zijn aan een goed schilderij. Uiteindelijk betekent iets kunst noemen dat het goed genoeg is om opgenomen te worden in de ekonomische werkelijkheid. De vrienden van het Museum hebben met dit opzet getracht eens een ander aspekt van de grote kunstkoek aan te snijden. De opkomst tijdens de vernissa- ga was erg matig. Dat kan niet te verklaren zijn door de aard van het tema. De inleiding van Jo Verbrugghen was navenant. De vraag stelt zich steeds meer konkreet of de stedelijke kultu- rele diensten niet deze taken moeten overnemen of overvloe dig patroneren. Amateurisme in een stad van tachtigduizend inwoners doet Foto van Roel Jacobs Hoeilaart I- De aanwezigen op de opening van de fototentoonstelling in het Oud-Hospitaal (SJ) Sinds jaren gebruiken kunstenaars het medium Olm (foto, dia, film en video) in hun werken. Vorig jaar werd in het Kunsthaus te Wenen een grote overzichtstentoonstelling gehouden van dit soort werk. In Aalst heeft New Reform sinds lange tijd werken in deze richting getoond. En tijdens de recent gehouden tentoonstelling «Kunstfor- matief 1978» in het Oud-Hospitaal waren twee kunstenaars uit eigen streek met fotografisch werk vertegenwoordigd, namelijk Paul Gees en Hugo Roe landt. Kunst in het filmisch medium is dus niets nieuws. Maar er is nog steeds een duidelijk onderscheid te zien tussen kunstenaars die met fotografische middelen wer ken en fotografen die hun werken als kunst willen laten zien. Om dat vast te stellen is een bezoek aan de driemans-ten toonstelling Frank Philippi, Ro land Minnaert en Roel Jacobs, welke nog tot 1 mei in het Oud-Hospitaal te zien is, aan te raden. Philippi is wellicht de meest bekende van de drie door zijn serie «Het ei in de ruimte». Een werkstuk met een verhaal in, maar volgens ons het sterkst de fotografische kwaliteiten be licht. Philippi heeft het beeld gemanipuleerd vooraleer het op de filmband werd vastgelegd. Bij Minnaert en Jacobs is de situatie anders. Zij werken meer het cliche uit tot een koloriet. De drie fotografen trachten elk voor zichzelf aan hun werk een bestemming te geven dan de fotografische uitdrukking van hun gevoelens. Technische vaar digheden en het idee vullen elkaar aan. De onderwerpen zijn daarop aangepast. Maar het blijft fotografie in al zijn aspekten. De gerichte keuze van de camera blijft voelbaar. De Nederlandse kunstenaar Jan Dibbets maakt ook zeer natuur getrouwe foto's van de omge ving. Hij verknipt die en legt ze in een bepaalde rangorde. Het beeld dat men dan te zien krijgt is nog steeds figuratief maar de voelbare aanwezigheid van de camera verdwijnt. Het is wellicht niet de bedoeling van de drie in het Oud-Hospitaal om dat weg te werken. Men stelt met een knorrige maag vast dat fotografie inder daad nog niet tot de kunstpro- dukten gerekend wordt. Opzich- zelf is dat niet verbazend, vermits het medium te zeer afhankelijk is van het technisch apparaat en slechts door mani pulatie vooraf of naderhand wordt bijgewerkt. Daar ligt juist de moeilijkheidsfaktor waar (kunst-) fotografen rekening moeten mee houden. Men kan zich inderdaad de vraag stellen of dit al of niet kunst kan worden genoemd. Zoals men ze ook stelt bij het bekijken van schilderijen of beeldhouwwerken. Kunst is op- nergens goed aan. Uitstellen tot wanneer het kultureel centrum er is betekent tijdverlies. Inspan ningen zoals deze gaan verloren in de massa. New Reform 1978 1978 wordt voor New Reform, het kunstcentrum aan de Peter Benoitstraat 1, een jaar van uitsluitend presentaties van in België wonende kunstenaars. De laatste jaren was het beleid van New Reform ook sterk buiten lands getind. De reden van deze nieuwe wending is, dat men eens een beeld wil ophangen van kunst- szene ten lande. De taak van de voornoemde vereniging bestaat er in om ideeën en projekten welke tot op heden voor het publiek vrijwel onbekend waren, voor te stellen. Meestal wordt met jonge artiesten gewerkt. Uit het aanbod van wat België aan nieuws te bieden heeft werden een tiental mensen voor de exposities overgehouden. De eerste serie manifestaties loopt tot de zomer waarna een tweede reeks in het najaar zijn beurt krijgt. De eerste in de rij was Hugo Roelandt leraar fotografie aan de stedelijke akademie. Het ei, een centraal onderwerp van Frank Philippi (SJ) poppet Marlijn, het zwijn uit - Geen snelweg door onze weiden - Freek Michel Van Mullem). Kreatie in april 1977 door het Harlekijn Gent In de grote benedenzaal van cinema Palace gaat vanaf vandaag een nieuwe film die ons op het eerste zicht doet denken aan Jules pai Verne. We hebben het echter verkeerd, het gaat hem hier om de j film «At the Earth's core- (Aardken: 7" kontinent), een film leed van Kevin Connor naar een scenario van Milton Subotsky die de Bad: novelle van Edgar Rice Burroughs omvormde tol een filmscena- nge rio. In de voornaamste rollen Dough McClure, Peter Cushing en mj; Caroline Munro. De excentrieke maar erg wetenschappelijke professor Abncr Perry heeft een reusachtig stalen monster gemaakt om er de aardkorst mee te doorboren op zoek naar nog onbekende diepten. David Inner, student geoloog, is aanwezig als de eerste proeven plaats hebben. Een kleine vergissing in de bediening van de apparatuur voert onze twee helden tegen wil en dank naar de kern van onze planeet, in het rijk van Pellucidar. Het gebied is bevolkt met primitieve mensen die de slaven zijn van half-mensen, dc Sagothen. Die worden dan weer overheerst door vreemde reuzevogels, de Mahars. David en Perry worden gevangen genomen door de Sagothen en naar het hol van Pellucidar gevoerd, samen met nog andere gevangenen waaronder een mooie vrouw. Dia, die in haar mid den dc rang van prinses bekleedt. David slaagt er in te ontsnappen en zint op een plan om de Sagothen en dc Mahara's te vernietigen. Professor Perry van zijn kant dringt door tot het geheim van het leven van de Mahara's en ontdekt dan ook de middelen om hen uit te schakelen. Met dc hulp van een brave reus. Ra. zullen professor Perry en David de slaven helpen bevrijden door de Mahara's en de Sago then uit het centrum van de aarde te verdrijven. Het stalen monster dat beschadigd was is ondertussen hersteld .geraakt en men kan terug vertrekken. De dag echter waarop zij zullen vertrekken staat David voorde moeilijke keuze. Zal hij met Perry terugkeren naar dc aardbodem of zal hij in Pellucidar blijven om er een gelukkig en rustig leven tc leiden aan de zijde van zijn lieve Dia? Ook een film waar je niet zoveel moet gaan in zoeken. Een film waarin wij onze fantazie de vrije loop kunnen laten. Een film die je gewoon gaat bekijken als ontspanning. Deze week slechts twee nieuwe films in onze bioskopen. In de grote zaal 1 van het Feestpaleis loopt vanaf vandaag de film «The Shootist» of ook «De laatste reus«een film van Don Siegel met in dc hoofdrollen John Wayne, Lauren Bacall. James Ste wart, Richard Boone en John Carradine. J.B. Books was een beroemd 'Pistolcro' in het verre westen. Zijn faam is doorgedrongen tol in Cason City, een klein stadje waar hij juist is aangekomen om Dr. Hosteller, zijn vriend, te bezoeken. Hij heeft slechts vertrouwen in zijn vriend en wil nu te weten komen of zijn vrees gegrond is. Bezit hij werkelijk kanker? Is hij ten dode opgeschreven? Zijn aanwezigheid in dit kleine stadje wordt vlug opgemerkt en hij krijgt meerdere bezoeken. Eerst is er een journalist die graag artikels zou schrijven over Books. Dan komt de sheriff die hem liever in een andere stad zou zien, en dan komt Serepta, een vroegere vriendin, die zou willen trouwen om de weduwe te worden van de beroemde Books en een bestseller te schrijven over zijn avontuurlijk leven. Een onbe kende tracht hem ook op laffe wijze te doden. Een grote verbittering overweldigt J.B. Books als hij al deze mensen op zijn dood ziet spekuleren. Hij tracht wat troost te vinden bij Mrs. Rogers die hem probeert te begrijpen ondanks haar godsdienstige strengheid die deze man op het glibberige pad slecht beoordeeld. De enige persoon die voor hem genegenheid voelt is de jonge Rogers, een tiener. Books is het beu te wachten op de dood die pijnlijk zal zijn. Hij beslist dus te sterven op zijn manier. In het saloon komt het tot een vuurgevecht en Books vindt er de dood. Het is lang geleden dat wij in Aalst nog een Western zagen. Voor de John Wayne-fans is dit nogmaals een buitenkansje. Het is een film volgens het klassieke schema: veel geweld en povere in houd. In de kleinere zaal 2 van het Feestpaleis gaat -Smokey and the Bandit -, een sensatiefilm met knettergekke, onmogelijke ach tervolgingen. zijn tweede week in. In dc bovenzaal van cinema Palace gaat de film «La Marge» of «Op de rand van alles» zijn tweede week in. Deze topontmoeting Sylvia Kristel. Walerian Borowczyck laat nogmaals de hel der ontucht los voor de genoegens van het oog. De schoonheid van Sylvia Kristel in een tot het toppunt gedreven zinnelijkheid.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 32