DEKEN CONSTANT DE VOS: SPIL DEKANALE K0NSILIES EN STICHTER VAN VELE ORGANISATIES DEK! KEU HEIIN II I 16 - 12-5-1978 - De Voorpost Schoonmenj Met Mgr Van Peteghem \boel roe. Een bezoek aan de handelsbeurs I '■gedoogd» werd door de toen malige president, mgr. Calle- waert. Hij aanvaardde het. Het AKVS werd toen AKDS (Alge meen Katholiek Diets Studen tenverbond). Geen moeilijkheden gehad? Neen, althans ik toch niet. En de meeste anderen ook niet. Wij waren wel Vlaams- nationalistisch. Maar in het ge heel niet voor Hitier. Er was in de groep slechts één Duitsge zinde We gaven daar geen aandacht aan. We namen dat luchtig op. Eén der groten in het AKDS was toen Hector De Bruyne, onze huidige minister van Buitenlandse Handel. Dat was toen al in Ledeberg. Na het seminarie trok ik naar Leuven. Twee jaar kandidatuur Ger maanse. U ging dus niet onmiddellijk naar de pastoraal? >orde er toen ook bij En na Herzele? Na Herzele kwam het «Groen Kruis». Daar werd ik arrondis sementeel proost van al die verenigingen die daar huizen. Van 1951 tot 1958 was dat. De grote man was daar toen Fred Van Geert. Er liep toen een konflikt tussen hem en Eugeen Moriau. Van Geert bleef Wim Verleysen was toen sekretaris van het ACW Men zegt wel eens dat u ook op het politieke vlak invloed hebt, is dat zo? Nee, dat is helemaal niet waar Hier komen trouwens geen po litiekers op bezoek. Dat wil niet zeggen dat ik niet op de hoogte ben van wat er op het politieke vlak gebeurt. Soms vraagt men ook een goed woordje van mij om aan een plaats te geraken tueel nog onderling-parochiale problemen op te lossen. En dan zijn er nog de vergaderingen met de dekens. (Deken De Vos werd voorzitter verkozen van de dekenraad. Ook in de priesterraad verte genwoordigt hij de dekens). Een deken, zo zei hij verder, moet een man zijn van het cen trum. Hij mag geen extreme stellingen verdedigen. Wij moe ten 'n brug zijn. ten pastoor is het rustpunt van de mensen. Hij moet nie in de voorste linie staan, uat Drengi wrijvingen mee. Een onderpastoor mag dat. En de leken ook. Hoe kijkt u tegen het pasto rale werk aan? Legt u het ak sent binnen het kerkgebouw, of erbuiten? Het is moeilijk daar een schei ding tussen te brengen. De diensten in de kerk moeten verzorgd worden. Dan zijn ze een aantrekkingspool. Aan de andere kant moeten ook de kontakten met de mensen wor den verzorgd. Het is wel een feit dat de kerkelijke diensten nu meer dan vroeger verzorgd moeten worden De mensen verplaatsen zich gemakkelij ker. En als ze 't niet goed vin den lopen ze op een ander. Een parochie is een ontmoetings plaats. Het «sermoen» is een belangrijk element. De mensen moeten voelen dat je met 2 voeten op de werelb staat. Als 't niet goed is. blijven de mensen weg Wij zien dat in de winter met de verwarming, bijvoor beeld. St. Martinus is 'n moeilijk te verwarmen kprk. Voria iaar kostte de verwarming al meer dan 260.000 fr! Maar men moet toch ergens stoppen. Kunt u iets over Jebron ver tellen? Ja, daar stond ik sterk achter. Ontspannen zat Deken Constant De Vos vóór ons. Maar tegelijk ook oplettend en geconcentreerd. Hij is 70. Maar niets in zijn houding wijst erop dat hij die jaren ook voelt. Hij beweegt zich vlug, bijna met de lichtvoetigheid van de parochiepriester die het heil ziet in het huisbezoek. Deken De Vos kwam ons over als de echte priester, die evenwel niet talmt om een stap vooruit te zetten, die de leer van de «deemoedige durf» aanhangt, zoals hij dat zelf uitdrukte in zijn openingstoespraak van het eerste zijn dekanaal koncilie. Wanneer het in Aalst veelbesproken woord «Gent» viel, hield hij zich niet verborgen, maar stak toch ook niet roekeloos de baan over. We zaten rustig in het stemmige salon. Het werd een genoegzaam en vlot gesprek met een man die veel te vertellen had. Iemand op wie in zekere zin «les extrèmes se touchent» toepasselijk is, met de nadruk dan op het «elkaar raken». Want Deken De Vos noemt zichzelf iemand van het midden. Toch komt het ons voor dat hij hier baanbrekend werk heeft verricht, resoluut doorstaDDend in de enige richtina die voor hem mogelijk was: vooruit, maar daarbij ook uitkijkend dat er geen waarde volle dingen bleven liggen. De zin voor konsekwentie van deze man heeft ons verbaasd. Ook de durf om risico's aan te pakken. Dat hij daarbij hier en daar een deurtje open liep, was onvermijdelijk. Hij staat open voor iedereen. Hij schaatste alle richtingen uit, maar nooit op een «scheve schaats». Gouden priesterjubileum: met voorganger De Cock in gesprek Mogen we iets vernemen uit uw «curriculum vitae»? Ik werd geboren in Meldert. september 1908. Ik stam uit 'n familie van molenaars. De mo len van mijn ouders stond op het dorpsplein in Meldert, maar werd later afgebroken. Te Moorsel stond er een, in Pollare ook een en twee in Asse. Ik had nog drie broers en één zuster. Mijn vader is in 1917 gestorven, tamelijk vroeg dus. Met Pasen in dit jaar ging ik naar het Jezu- ietenkollege aan de Pontstraat, waar toen nog slechts 4 jaar lagere humaniora bestond. In 1926 beëindigde ik mijn huma niora Marcel De Bisschop, onze latere burgemeester, liep daar toen ook klas 91*" Nee, hoewel dat wel mijn be doeling was. Dat ik klassieken ging studeren in Leuven ge beurde eigenlijk toevallig. Mgr. Coppieters, toen bisschop van Gent had het bezoek gekregen van de Leuvense professor Boon die iemand van het bis dom Gent vroeg om in Leuven te gaan studeren. En dat was ik dan. Maar ik had wel een voor waarde gesteld: ik zou in het onderwijs komen indien dit niet te lang zou duren. Zo kwam ik in het onderwijs terecht, hoewel ik liever onderpastoor wilde wor den. In het College van Lede berg gaf ik Nederlands en Duits van 1934 tot 1942. In dat jaar werd ik onderpastoor te Herze le. Viel dat mee? Dat is sterk meegevallen. De deken daar was al goed op ja ren. Ik mocht mijn plan trekken Ik stond voor een braakliggend stuk land. Alles moest ër nog opgericht worden: KAJ, VKAJ, KAV, KWB Herzele was ook politiek sterk verdeeld tussen wit en zwart. Ik had ze allemaal tot vriend. Zijt u misschien iemand voor kompromissen? Nee, dat niet. Maar ik aanvaard andermans gedacht Ik was bijvoorbeeld ook verantwoor delijk voor de pensioenstortin gen. Zo leer je veel mensen kennen. soon die vrijgesteld is. We zijn hier tot de formule gekomen van een groep die verantwoor delijk is. Dat is ook een moeilij kere formule. Materieel gezien is de zaak nu ver in orde. Maar het lijkt wel of dat eerste entoesiasme eruit is. Totnogtoe was het geen on verdeeld sukses. Wel de maandelijkse eucharistievie ringen. Ook daar ligt een moei lijkheid. Als er al eens iets ge beurt dat aan de «extravagante kant» grenst, dan zit het dade lijk in Gent. Daar lijd ik nog zo erg niet onder. Maar tenslotte ben ik verantwoordelijk. Dat mag niet te dikwijls gebeuren. Als pastoor kunnen we wel aannemen dat er al eens geëks- perimenteerd wordt. Maar niet het eksperiment om het ekspe- riment. Daardoor bereikt men op de duur trouwens slechts een bepaald publiek Maar waarom bijvoorbeeld eens geen aangepaste teksten over moeder ter gelegenheid van moederkesdag. U komt op voor een voor iedereen». In woord op het Tweede naai Koncme zei u waardige dingen: moet een Kerk zijn, geen kerk voor heiligen, maar kerk voor wie de norm de letters». En verder: Kerk wordt niet in de plaats noch te Rome, Gent gebouwd, maar ons, aan de basis, dekenij, in onze paroc onze gezinnen». U mige dingen dus de basis. Natuurlijk. In de Wat voor iemand was dat toen? Een verstandig iemand. De verstandigste van de klas. Hij zette zich aan het studeren, en liep met de eerste prijzen weg. Maar wispelturig! Ik was ook aktief betrokken bij het AKVS en de «Witte Ka proenen». Sterk Vlaamsgezind onder invloed van de professo ren. Het meest invloed hadden op mij toen de Jezuïeten Gryf- froy en Van Opdenbosch. In mijn seminarietijd later in St. Niklaas (Klein Seminarie) en Gent (Groot Seminarie) sa men zes jaarnaa ik nog veel te maken met Pater Van Op denbosch. Op het seminarie waren wij een klein groepje da* Maar daar laat ik me toch niet mee in. Ik ben voornamelijk erg bevreesd voor nepotisme. Na het Groen Kruis? Na deze periode werd ik op nieuw naar Herzele gestuurd. Nu als deken. De aanleiding hiervoor was de rijksschool die daar werd opgericht. Toen gold nog de opvatting dat er naast een officiële ook een vrije school moest komen. Het Kol lege van Zottegem zou daar een afdeling openen. Echter slechts voor één jaar. Zodat in Herzele een gemeenteschool werd geopend met een priester aan het hoofd. In Herzele was ik deken tot 1963. En dan kwam u terug naar Aalst? Ik kwam hier toen inderdaad als deken terug. Wat is de taak van een de ken? Om te beginnen blijven we ge wone pastoors. Maar daar naast hebben we als eerste een administratieve taak; het nakijken van de registers en de boeken van de pastoors (om de 3 jaar een «dekanaal bezoek» aan de parochies. Ook nog: de coördinatie tussen de paro chies (momenteel loopt bv. een nieuwe begrafenisuitgave van stapel). En verder zijn er even- De boog kan niet altijd gespannen staan Het is een uitvloeisel geweest van het eerste decanaal conci lie Het beoogde een eigen jeugdpastoraal. En het is er ei genlijk ook toevallig gekomen. Het huis van de pastoor op het begijnhof stond leeg. Jebron wou informatie verstrekken op godsdienstig gebied. Het had ruimte nodig om te vergaderen. En er moest een ontmoetings ruimte zijn, in mijn ogen tame lijk belangrijk. Maar de kontak ten met die jonge mensen blij ken niet al te best te lukken. Waarom komt Jebron zo moeilijk van de grond? Misschien hebben de jongeren toch niet zoveel nood aan die kontakten. Werd Jebron niet een beetje in een verkeerd daglicht ge steld? Dat is mogelijk. Maar hier heeft men geen één en dezelfde per-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 16