K MOET EEN SCHOONMENSELIJKE EIIJN, GEEN KERK VAN EN VOOR IN, MAAR OOK GEEN KERK VOOR IE DE HOOGSTE NORM DE iRSCHRIFTEN ZIJN, LETTERS De Voorpost - 12-5-1978 - 17 U ziit de spil qeweest achter de dekanale koncilies. Was het optimisme in de beslui ten ervan gewettigd? Het eerste dekanale Concilie is feitelijk gegroeid uit het Vati caans Concilie. Toen ik op St. Martinus arriveerde, startten we met de parochiale raad. Dan kwamen er de geloofsda- gen, de «missies» van vroeger, met Pater De Maeseneer die de lange voorbereiding deed voor het eerste decanaal Con cilie (geloofdsdagen in 1968: De parochiale raden voor elke parochie leidden daartoe). De resultaten wijzen er inderdaad op om langs die weg voort te doen. geen priesters. En de leiding in die basisgroepen is niet altijd optimaal gevormd. Maar wij overdreven vroeger toch ook? Wij gingen toch ook in Zaïre Vlaamse Marialiederen zingen, of Kerken bouwen in onze stijl. Maar intussen zit men toch maar in een onzekere toe stand, Zo werd de kerkelijke begrafenis geweigerd aan mensen die bijvoorbeeld niet Kerkelijk gehuwd waren. Mijn eerste begrafenis hier was er zo een. Je gaat te rade, en wei gert «omdat het moet». Maar gië te zijn. Hoe staat u te genover het gezag daar? Zijn er konflikten geweest tussen Aalst en Gent? Waarom bleef Bisschop Van Peteahem zolang weg uit Aalst? Er is destijds de kwestie geweest van het uitreiken van de Kommunie in de hand, en niet beter iets te zeggen te hebben in een stadsbiblio theek. Men moet in onze maat schappij een zeker pluralisme aanvaarden, maar men moet ook' waarborgen nemen. Want gewoonlijk worden we toch be drogen. Maar in het geval van de bibliotheek: in hoeverre maar ineens? De Kerk als insti tuut heeft het toen niet gedaan. Het kwam ook eerst weer van onderuit. Maar zols de toestand nu is, is er wat de eenheid betreft nooit zo een toekomst geweest voor de kerk. van de zitstoelen op de St. Annaparochie. Dat duidt toch op iets? Dat duidt inderdaad op iets. Wat de stoelen op de St. Anna parochie betreft, is dit eigenlijk heel onschuldig begonnen. Men heeft nooit iemand voor het hoofd willen stoten. Ook hier speelde het feit dat alles na het Tweede Vaticaans Concilie nog in duidelijke teksten moest worden gegoten. Maar het pro bleem ligt dieper: het gaat om een eerder autocratisch optre den van de overheid. Ik aan vaard niet dat ik dwaal omdat ik iemands gedachten niet deel. De opvatting dat men aan nie mand verantwoording moest geven is in deze tijd toch moei lijk vol te houden over de ganse lijn. Er zijn natuurlijk materies waar dit wel het gevolg is. Maar er zijn dingen waar dit toch echt niet moet. Ik kom hiermee ze ker niet op tegen het gezag. Ook tegen mij mag iedereen zijn gedacht zeggen. Van de overheid uit gebeurt dit zeker ook niet uit kwade wil. Men denkt gewoon dat he(t zo moet. Hebt u hier ook geen felle kri tiek gekregen omdat u des tijds de vrije bibliotheken aan de stad hebt overgelaten? Jawel, maar ik heb toch geen spijt dit gedaan te hebben Neem nu de «Credo»-boekerij. Men moet de nodige financiën hebben om zoiets in deze tijd overeind te houden. Bovendien gingen de lezers van deze boe kerij toch naar de stadsbiblio theek. En men moet alles wat in zijn kader zien. Is een boekerij wel zo belangrijk? Of was het konden we blijven konkurre- ren? De Kerk wordt het «Licht der Mensheid» genoemd, maar kiest men in Gent dan niet veeleer voor een «couvre- feu»? De bisschop is wel bevreesd. Hij ziet geen tekens van hoop meer, zoals hij onlangs zei. Maar volgens mij wint men toch niets door pessimistisch te zijn. Vorig jaar zijn er in Aalst bij voorbeeld 600 burgerlijke hu welijken gesloten. Er waren 200 echtscheidingen. Maar had men vroeger gelukkiger huwelijken omdat men bij el kaar bleef? We zitten nog teveel in een sta tistische kerk. We moeten meer naar een open kerk. Waarbij we niet opkomen tegen welbe paalde richtlijnen. Er moet uit eraard orde zijn. Maar ook ver draagzaamheid en liefde. Ik kom ook op voor een binnen kerkelijk pluralisme <,met een principiële vrijheid. Bovendien is er ook in de kerk een nieuwe dimensie bijgekomen: we zijn geen nationale kerken meer. Er is bijvoorbeeld de ontwikke lingssamenwerking enzomeer. -Air- Sinds u een jong priester was, is er heel wat veranderd, ook op religieus gebied. Wat trof u hierbij het meest? Ik ben blij voor de hernieuwing in de liturgie, maar toch met het behoud van waarden, het Gre goriaans bijvoorbeeld dat een eeuwenlange groei kende. Dat mag niet helemaal verdwijnen. Ook nu kan het op zijn beurt immers eeuwen duren voor men iets nieuws op dit peil krijgt. En de vorig jaar gehouden telling. Gaat de geloofsbele ving achteruit in Aalst? De eigenlijke evolutie van die telling moest nog plaats heb ben. Er is wel een onderlinge verplaatsing van de kerkgan gers te merken naar andere pa rochies. De achteruitgang blijkt echter niet zo groot te zijn. Aalst zelf is ongeveer gelijk ge bleven. St. Anna steeg, ook St. Martinus Er zijn hier in Aalst wel verhuizingen geweest van kerkgaande mensen. Het spijt me wel dat er minder kerkbe zoek is, maar dat draagt mijn optimisme toen mei weg. we moeten de leken meer sensibi liseren. Dat moet, er £ijn te weinig priesters. Leken kunnen diaken worden. Deze sensibili- satie zou een hele stap vooruit betekenen. Maar het zal wel geen kerk meer zijn als vroe ger. Dan zou u misschien ook mij niet meer moeten inter- vieuwen, maar een leek. Iets gans anders nu. Of mis schien toch ook weer niet. Wat doet u buiten uw pasto raal werk? Ik lees veel. Tijdschriften. En boeken, godsdienstige boe ken, maar dan wel in ruime zin. Ik hou me op de hoogte. Wat vond U van Aalst? Ik ben er graag. Een Aalstenaar zegt zijn gedacht, hoewel soms al lachend. al lachend zegt ne zot zijn mening, hoort men wel eens Een Aalstenaar heeft een goed hart: hij is zeer vrijgevig. Merkwaardig genoeg komen de meeste roepingen in het bisdom momenteel uit Aalst. Ik vind Aalst een aange name stad. Ik ben er, wat mij betreft, overal welkom. Heeft de fusie invloed gehad op de dekenij Niet zoveel. Toch zouden sommige parochies best bij Aalst komen. Maar hierover kunnen we in het bisdom onze wensen indienen. 25 jaar priester met moeder aan de feesttafel Hoe verklaart u de felle krisis in de kerk? De evolutie ging te rap. De kerk bleef te lang stilstaan. We za ten zolang met een mis uit de 16e eeuw Er waren groepen die al veel verder stonden dan officieel toegelaten was. En toen werd het sas openge draaid. 't Ging allemaal te vlug. We zijn aan dat tempo nog niet gewoon geraakt. In uw toespraak op Hemel- vaartdag zei u: «Indien de Kristenen wat beter hun plicht hadden gedaan, dan had de wereld er stukken be ter uit gezien..» Heel zeker. Ook in de grondre gels van andere ideologieën vindt men het goede daarvan in het Christedom. Is het niet jammer dat men tot 1891 heeft moeten wachten op «Rerum Novarum»? En wat deed het hoogste kerkelijk ge zag daarvoor dan? De sociale ellende groeide toch niet zo- Tot slot nog een vraag die misschien wat delicaat is, maar u blijft niet eeuwig de ken. Werd er al over de aflos sing gesproken? Laat ik het zo zeggen: fysiek en' moreel voel ik me nog best in staat om mijn werk te doen. Er is bovendien een tekort aan priesters. Dus doe ik voort. Wel ben ik van mening dat we te vroeg moeten weggaan om op tijd weg te gaan. Wanneer we op onze post blijven tot we niet meer kunnen (misschien zieke lijk zijn) dan is men geneigd om nooit meer weg te gaan. Geen namen? Totnogtoe niet, nee. Wilfried Lissens ui: de Apostelen» speelde de eenschap toch ook sterk De eerste diakens wer- door de mensen gekozen, de kerk is een «Klerikale geworden. Vroeger be- ."^Jden de paus, de bisschop pen de priesters. De leken Js,en gehoorzamen Dat toen in het kader van de lendommen». Maar terf3'seder1 het Tweede Vati- is Concilie is gans het volk volk geworden Toch moet cerk anderzijds niet een locratie» worden, waar stem meer dan 50 gelijk n. Maar er moet meer ver- oordelijkheid naar de le- komen. Misschien is het 9goed dat er te weinig pries- zijn. Men moet zich afvra- wat de gelovigen willen. Dat staat niet altijd in de boe ken. Die worden pas achteraf aangevuld. Hervormingen be gonnen altijd onderaan in de kerk. Kijk maar naar Francis- cus. In die zin ligt het leven van de Kerk niet "in Rome of Gent, maar op de parochies. ;^J Bestaat er niet het gevaar dat men tever gaat? Dat bestaat zeker. En ik keur ook allerminst de misbruiken goed Er is inderdaad een groot probleem wat de «basisgroe pen» betreft In Nederland gaan daar felle discussies over («Derde Landelijk Pastoraal Overleg»). In zuid Amerika, bij voorbeeld, of Zaïre zijn er veel basisgroepen. Maar er zijn U staat dus eigenlijk wel po sitief tegenover de basisbe weging? Zeer zeker. Daar komt iets goeds uit. Er komen krachten boven, die vroeger onaange roerd bleven. U lijkt ons nogal vrijgevoch ten ideeën te hebben? Ik val niet over kleinigheden. Na het Concilie moest het Ker kelijk Wetboek worden aange past dat nog uit 1918 stamt. Het is in deze tijd niet meer toepas selijk, maar het is nog niet ver anderd. Een verandering van wetten groeit uit een toestand. De wet wordt later aangepast. het is mij toch geen tweede keer meer voorgevallen. Als pastoor zijn wij bruggebou- wers. Eerste of plechtige kom munie weigeren, omdat men weet dat men later toch niet meer, naar de mis komt? Zeker niet. Ifc.de praktijk moet men toegefelijker zijn dan in theorie. Veel mensen kunnen het ideaal van het kristendom niet berei ken. Moet ik hen daarom buiten gooien? Het feit dat iemand bij een priester komt, getuigt van een goede gesteldheid, hoever die er ook naast zit. Ik weiger zo iemand de toegang niet. Nog even over het bisdom Gent: Dit heeft de naam het moeilijkste bisdom van Be- Toespraak op het dekanaal koncilie

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 17