«V l lir BALLETAUDITIE OP WANKELE BENEN MARCEL BEECKMAN: ERKEND KUNSTSCHILDER Film bij ons V JH -^mrnrnmmL ■taaBHMMH&lSNHf Filmklubs klubfilms 32 - 12-5-1978 - De Voorpost Vorige zaterdagavond konden wij getuigen zijn van wat de leerlingen van de Akade- mie voor Muziek, Ballet en Toneel zoal geleerd, maar ook niet geleerd, hadden in de loop van het voorbije schooljaar of de voorbije schooljaren. Er werd immers een optreden geprogrammeerd waarin de leerlingen van het eerste jaar zowel als deze van het tiende jaar aan hun trekken kwamen. Voorafgaandelijke moeilijkheden zoals de staking van het stadspersoneel en de alles in de war sturende programmawijzi ging van de akademiesekretaris terzijde gelaten kunnen wij met deze voorstelling toch niet hoog van de toren blazen. De prezentatie van de leerlingen was pover. OPENINGSWOORD dljktifi van hp, viifrip iaar wip| {en dje dezQ jnhou(Jt 0f)1ySlscfl vlak, zijn wij te streng geweest. Indien men echter de ingesla gen weg verder wil bewandelen ener ook wil mee voor het voet licht verschijnen, zijn wij niet D Martin Hutsebaut opende de avond met een korte toespraak tot het talrijk opgekomen pu bliek. (Driemaal een stamp volle stadsschouwburg). Vol gens hem, en dat bewijzen de cijfers, bestaat er momenteel nog altijd een vooroordeel ten overstaan van het ballet. Na melijk, het ballet is niet voor mannen. Dit zouden wij moeten geloven wanneer wij vernemen dat er aan de Akademie voor Muziek, Ballet en Toneel te Aalst alleen maar vrouwelijke leerlingen zijn. In het gehele pakket van wat de akademie te bieden heeft zijn de leerlingen van de balletklas sen trouwens goed vertegen woordigd. Van de 2.400 inge schreven leerlingen in Aalst en in de filialen rond Aalst volgen er zo'n 140 de balletlessen, lessen die gegeven worden door Gerd Holvoet, voor de eerste jaren, en door Christine Goossens, voor de oudere ja ren. Als einde van zijn kort ope ningswoord dankte Martin Hut sebaut nog alle mensen die deze voorstellingen hadden mogelijk gemaakt en wenste de aanwezigen veel kijkgenot. PROGRAMMA Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad voordat deze drie voorstellingen er konden ko men. In de lange voorberei dingsperiode die deze auditie voorafging was er om te begin nen al een groot probleem: een geschikte zaal vinden. De stadsschouwburg werd wel van in den beginnen vooropges teld, maar toch hadden de ko- reografen hun produkties liever in een andere zaal voor het voetlicht zien verschijnen De talrijke technische onvolmaak theden van onze stads schouwburg en de geringe grootte van het podium en de zaal lagen hiervan aan de ba sis. Aangezien men dit echter binnen het centrum van Aalst wilde laten doorgaan had men niet veel keus. Het werd dan uiteindelijk toch de stads schouwburg. In de kortere voorbereidingspe riode dan waren de moeilijkhe den nog talrijker. Vooreerst wa ren er de voorstellingen. Deze werden gepland op vrijdag 5, zaterdag 6 en zondag 7 mei 1978 als avondvoorstellingen beginnend om 19u30. Akade miesekretaris De Rauw liet echter op eigen initiatief de uren wijzigen en maakte er namiddagvoorstellingen van. Na heel wat heen en weer ge praat werden het tenslotte te rug avondvoorstellingen. De reeds gedrukte affiches moes ten daarom met de hand gewij zigd worden. Een bestelbon voor podiumakkomodatie, drie maand op voorhand afgegeven op het sekretariaat van de aka demie, kwam «te laat» op de stadsdiensten binnen zodat men daar, gewoontegetrouw, reeds onmiddellijk begon te panikeren en als eerste reaktie mededeelde dat het niet kon. Tenslotte kon het dan toch, zelf ondanks de staking die een paar dagen voor de auditie de werkzaamheden van het stad spersoneel lam legde Hubert Janssens, die instond voor de belichting, nam zelfs een paar extra dagen verlof om deze mensen uit de nood te he- lepn. Maar, het programma kwam er dan toch, en er werd gedanst op muziek van Delibes, Brahms, Bo Hansson, Saint Saens, The Walter Murphy Band, Theoderakis, Francis Lai, Tielman Susato, Handel, Pierre Phalèse, Gagnon en Strauss. Het tweede leerjaar mocht de spits afbijten met een «Pizzica to». De jeugdige debutantjes voelden zich niet al te best thuis op het podium, waren onzeker en daaruit voortvloeiend dan ook zeer ongelijk in hun bewe gingen. Met een «Hongaarse Dans» was het dan de beurt aan de leerlingen van het eerste jaar b. Het vrolijke melodietje en de huppelende danspasjes ver- doezelde veel, maar de onze kerheid was van de gezichtjes af te lezen. In «Une valse lente», een pro- duktie van het vijfde jaar, viel vooral de solodanseres op de voorgrond sterk op. Zij wist haar plankenkoort vrij goed te onderdrukken en deed het, wat het sologedeelte betreft, het best van al. «Hier zijn wij» was de leuze van het eerste jaar c en zij brachten een leuk nummertje. Afwerking echter... Het «Jazz»-nummer van het vijfde en zesde jaar kwam zeer goed over in de zaal. In deze groep zitten een aantal mensen die een zeer goede mimiek hebben en die het kunnen waarmaken op het podium. Een artistiek hoogstaand nummer was zeker wel het «Hooglied van het vierde jaar b. Een nummer dat alsdusdanig ook gesmaakt werd door de toeschouwers». Een goed eindnummer voor het eerste deel. Na een korte pauze was het de beurt aan de oudsten van de akademie om hun kunnen ten toon te spreiden in «Stemmin gen». Onze verwachtingen wa ren hoog, maar wij kwamen er bekaaid van af. De oudsten van de groep die eigenlijk het meest plankenvast zouden moeten geweest zijn waren daarente gen het meest onzeker en wankelden als het waren over het podium. Het «Rondo» nummertje van het eerste jaar a was kort en vrij goed, hun leeftijd in aanmer king genomen. De «Sarabande» van het vierde jaar a miste overtuigingskracht door de nonchalance van de dansers De «Narrendans» van het tweede jaar b kwam zeer goed over. Het is een vrolijk, komisch nummertje dat plaats laat voor het speelse. De mimiek vn en kele meisjes in dit nummer was zeer goed. De «Cotillon van het derde jaar. statig van opbouw, verloor een deel van zijn waarde omdat een paar «kletskousen» het niet konden nalaten uit de formatie te springen en hun bevindingen aan mekaar mede te delen nog voordat het doek dicht en het licht uit was. Een als zeer sterk aangekon digd nummer «Modern», een kreatie van het zevende en tiende jaar, viel zaterdagavond weg in het niets door de stunte lige solodans van Magda Pae- pe. Van iemand met tien jaar balletopleiding en de gewoonte te verschijnen voor de grote massa (TV) verwacht men niet enkel, maar kan men ook eisen dat zij verschijnt als een fiere, lenige, statige prima ballerina figuur die door haar kennis de haar voorgelegde danspassen kan samenreigen tot een kunstvorm die wij ballet plegen te noemen. Dat is heel wat an ders dan met knikkende knieën wankele arabesken en plies uitvoeren ondertussen kram pachtige pogingen onderne mend om toch maar overeind te blijven. Met «Wals» gebracht door de leerlingen van het zesde, acht ste en tiende jaar werd een punt gezet achter deze leerlin genauditie. Ook hier was de onzekerheid op bepaalde mo menten beschamend voor de tiendejaars. NABESCHOUWINGEN Streng of niet streng zijn in de beoordeling van een gebeuren hangt af van de normen, de fak- toren, die men hiervoor in aan merking neemt. In vele geval len zijn deze voor kritiek vat baar. Bij ballet, en in dans, is alles echter zeer sterk afge lijnd. Alles is werkelijk van kop tot teen bepaald. Houding van het hoofd, soms richting van de blik, houding van de romp, stand van de vingerkootjes, houding van de vingers onder ling, standen van de handen, armen, romp, bekken, dijen en voeten Je hebt met veel keu ze. Je doet het goed, ofwel doe je het slecht. Daarnaast zijn er ook nog faktoren die bepaald worden door de fysische bouw van een danser, o.a. figuur, evenwichtsgevoel, kracht e d Onze opmerkingen zullen voor bepaalde personen of groepen misschien hard overkomen, dat weten wij. Wanneer men een dergelijke opleiding volgt, enkel omwille van de positieve pun- streng genoeg geweest. Wij hebben geprobeerd een ge middelde te geven, rekening houdend met de leeftijd en het feit dat het hem hier om een schoolvoorstelling gaat. De beide koreografen, Chris tine Goossens en Gerd Holvoet kennen hun taak. Dat bewezen zij. De gebrachte nummers ge tuigen van kreatief inzicht en aangepastheid aan de leeftijd. Dat zij ballet kunnen «aanle ren» werd bewezen door som mige jeugdigen en ook gevor derden, die niet op de voor- Een fragment uit het nummer Wals(SJ) grond traden, maar wiens af werking zeer goed te noemen was. Laat ons bij deze nabe schouwingen echter ook even de taktiek van de fabels gebrui ken en overspringen naar de dierenwereld, dan kunnen wij schrijven: «Je kan nu eenmaal een boerenpaard niet even sierlijk en galant leren draven als een renpaard, zelfs al heb ben beiden dezelfde dres seur». Ook op het technisch vlak en kele randbemerkingen. In de bandmontage was er op be paalde momenten iets mis. Blijkbaar werd bij de montage of het opnemen een bandop nemer gebruikt die niet onmid dellijk op volle snelheid is. Ook de lichtomlijsting had zijn hiaten. Vooreerst was er het storend aan en uitknippen van het zaallicht tussen de diverse nummers, om dan maar over dat enerverende belletje te zwijgen. Het overgrote deel van het licht was gericht op het cen trale deel van het podium met het gevolg dat de dansers langs de zijkanten in het donker stonden. Hel licht zetten op een oploop die niet gebruikt wordt werkt verwarrend. En zoals ge bruikelijk in de stadsschouw burg kent men er alleen wat men in engelse termen noemt key- en filler-light. Van het di- mensiegevende back-light heeft men hier blijkbaar nog maar weinig of niets gehoord. S.J. In de deelgemeente Smetlede werd vorig weekend in het kader van -Het Jaar van het Dorp» een schilderijententoonstelling georgani seerd met de werken van de Smetleedse kunstenaar Marcel Beek man. Pastoor De Roover die de kunstenaar naar buiten haalde betoogde terecht: moeten wij, dorpsgenoten, steeds naar Gent of noem maar op reizen om Uw werken te kunnen bewonderen? Als we vernemen dat het voor de kunstschilder de honderdtwintigste ten toonstelling is, en pas de tweede in Smetlede, kunnen we deze zienswijze bijtreden. Ook de heer Beekman zag dit in en vulde de zaal Veerleheem (Dorp 16) met zijn werken. Marcel Beekman werd geboren te Vlierzele op 4 april 1939, maar verhuisde reeds in '48 naar Smet lede. Zijn geliefkoosde onderwer pen zijn landschappen en het boe renleven. Hij leeft tussen de boe ren en voelt zich nauw verbonden met de Lathemse kunstenaars. Permeke, De Smet en Servaes. Zij waren de voorlopers van het ek- spressionisme. Zijn onderweipen komen vaak, om niet te zeggen meestal, uit de gemeente zelf. Op vallend was wel dat de kunstenaar een donker palet gebruikt. Hij verklaart dit door een reeks van tegenslagen in zijn persoonlijk le ven, waardoor hij het meest is gaan houden van donkere kleuren. Hij ziet het leven niet meer zo rooskleurig in... Wij mogen ech ter niet gewagen van een soort pessimisme: in verscheidene wer ken valt een optimisitsche noot op: een wit vlak. een bleke voor grond.. Alle werken zijn gevat in een dikke, zwarte kader. Ook hiervoor beslaat een uitleg: de heer Beek man geeft de hoofdbctckenis van een kusntwerk aan het werk zelf. dat moet spreken. De zware ka ders moeten slechts benadrukken. Zij moeten het werk ondersteu nen, een te fraaie inkadering zou afbreuk doen aan het werk. Wie aandachtig de werken bekijkt merkt ras op dat er twee vormen inzitten. De kunstenaar zit tussen Permeke, die zijn doeken vinger dik borstelde, en Servaes. die zorgde voor effen, zeer licht in de verf gezette werken. Dit is een me iode die meer en meer toegepast wordt: men poogt tot een behoor lijk resultaat te komen door min der verf te gebruiken maar meer kontrasten te beogen. Dit is echter niet te verwezenlijken in kleine werken. Marcel Beekman is een beroepsschilder. Hij is erkend door het Ministerie van Neder landse Kuituur, dal werken in haar bezit heeft. Ook buitenlanders hebben belangstelling voor deze kunstenaar, die de volledige kur- sus tekenen en kunstschilderen gevolgd heeft aan de akademie te Wctteren. onder de leiding van de gekende portretschilder, direkteur Goedertier, Dat hij hierdoor vak manschap verwierf, bewijzen zijn werken, waar een ernstige bood schap in verwerkt is. Felix Tim mermans bracht deze boodschap reeds, geniet van de schoonheid van de natuur en het omringende leven. De schilders zijn geroepen deze boodschap in beeld te bren gen. straks hebben we geen natuur meer Gelukkig ondervinden wc dat de mensen deze schoonheid weer gaan zoeken Van vroeger w isten we reeds dat de heer Beek man magnifieke jjentckeningen maakte. Verwonderd vroegen we hem waarom we er hier geen te zien kregen. Het antwoord was eenvoudig, ze zijn allemaal ver kocht en ik heb echt nog geen tijd 'gehad er bij te maken! In aanwezigheid van burgemees ter Gravez, schepenen Grepdon en De Paepe, gcmeentesckretaris Huylebrocck, de voorzitter van de heemkundige kring Lede. school- direkteur De Winter en pastoor De Roover. werd de openingsrede gehouden door Rcnaat Van Der Linden. Deze bekende figuur is lid van de koninklijke kommissie voor volkskunde en voorzitter van de Koninklijke Bond der Oost- vlaamse Volkskundigcn Hij ver welkomde de kabinetsattaché van Mevrouw Rika De Backer, die het meeste werk verzet in Vlaanderen en tegenwoordig is in zalen van mensen met eenvoud en groot heid. De heer Van Der Linden be sprak vervolgens enkele schilde rijen op een manier, waarop nie mand het hem na zou doen. In keurige termen onderwees hij de aanwezigen in hel genieten van de kunst. Hij wandelde dan ook de zaal rond om de geïnteresseerden te wijzen, op het warme koloriet van de ene schilderij of op de rijke inhoud van een ander kunstwerk. «Vlassenbroek» wees op vochtig heid, moeras. Bij dit werk treft ons de warmte van 't kaloriet: hang net uock in een Koele kamer en ze wordt warm! Wat is er dan zo ver rassend aan? Niets! Het is de ken nis van de kunstenaar. Het werk geeft de geest weer van een dorp. Maar een dorp bestaat voor ons uit wijken, samengesteld uit huizen met een haard, waar we de rust van vroeger terugvinden in een veilig heid die de woonst ons schenkt. Op twee doeken zien we een ge halveerde haard. Hier is geen en kel donker clement aanwezig: al les lacht, zelfs de rustige voor grond. Deze rust vinden wc even eens terug in «Veldkapel»: cen traal staat één kapelletje. Opval lend is de goud-witte glans in cir kelvorm die het kleine gebouw volledig gevangen houdt in één kleur. Het wit, aldus de spreker, is de kleur van krijt, van alles rond een altaar, van een trouwkleed.. Het wit geeft rust! «Oogstfeest» was 'n ander merk waardig werk. Feest veronder stelt gevier, zingen van liederen Maar hier wordt gezwoegd en ge zweet. Kijk maar naar de gebogen houding van deze figuur op klom pen! Weer zien we de schoorsteen in de hoek. Hij zorgt ervoor dat we als we straks thuiskomen tevreden zullen zijn. Wij zullen ons rijk voelen want wij hebben een vei lige woonst, een vrouw, een kind. We zullen denken dat we de koning te rijk zijn. Op dit doek staan drie figuren: hoekig en zwaar, maar schoon gebouwd. Ze staan er levend als een echte boer op zijn veld. Merken we even het wit van het hemd op dat afsteekt tegen het goud van de oogst, die mooi recht staat. De boer is blij: straks zal hij kunnen zingen. Het ganse doek zit vol eerlijk opti misme. Hel is een jubellied van mensen die aan de grond gebon den zijn. De lucht en de oogst: alles is goud... als we gelukkig zijn! «Het dorp Smetlede» is een doek dat bewijst dat de kusntenaar van dez? gemeente is. Hij begint zijn werk in de linkeronderhoek met een afsluiting van prikkel draad, waar hij vaak z'n broek aan gescheurd heeft. Het is een deel van zijn jeugd met de hagen die doorzichtig bleven. De sneeuw zit inde lucht. De grond is een weelde van natuur: de zon die steeds te rugkomt. Er is zeer veel wit, de zon zit in het gouden licht gevan gen Het aanwezige rood wijst weer op de warmte van de haard. Mag ik nog opmerken, vroeg de heer Van Der Linden, dat de Leie, de Schelde en de Dender aandach tig bekeken worden. Het zijn stuk voor stuk werken die bewijzen hoe rijk de schilder wel is met zijn groot gemoed en zijn fantastische geest! Hij schildert enkel uit inspi ratie, wat bewezen wordt door «drie». Ge kent het getal drie niet hé vriend Marcel? Maar steeds komt dit getal terug: drie boeren, drie bomen, zelfs drie flessen en drie appelsienen op de stillevens, die weer getuigen van de rijkheid van uw tafel. Tenslotte besloot Rcnaat Van Der Linden zijn toespraak (of was het zijn les?) met de woorden: «Wij zijn U zeer dankbaar, vriend Mar cel!» Een langdurig applaus on derstreepte dit, zodat wij de ten toonstellingszaal op een bijna eer biedige manier verlieten. Toch konden we niet nalaten een klein werkje te bewonderen. «Fe lix Timmermans- was eenzaam op wandel. Zijn donkere rug en de donkere huizen kontrasteren met de lucht en de voorgrond. Alles is door de mensen donker ge maakt. We herinneren ons de waardevolle woorden van de in leider: «De lucht en de oogst: alles is goud... als we gelukkig zijn!» Voor geïnteresseerden nog even dit: het atelier van Marcel Beek man is gelegen) te Smetlede, Sers- kampstraat 30. Het is iedere eerste zondag van de maand vrij toegan kelijk. Een tip vooreen familieuit- stap? R. Devijver Deze week drie nieuwe produkties op het witte doek. In de studio of bovenzaal van cinema Palace gaat «Dr.Vlimmen» zijn derde week tegemoet. Dit zou voor deze Nederlandse film ook wel eens zijn laatste kunnen zijn. Liefhebbers die deze film nog niet gezien hebben moeten zich dus haasten. In de benedenzaal van cinema Palace loopt een recent overgewaaide Amerikaanse produktie «The Car», in het Nederlands «De Zwarte Wagen». Het verhaal begint op een rustige morgen in Santa Yvez. Suzy en Pete, een verliefd koppeltje, doen een tochtje met de fiets. Speelsgewijs maken zij van hun uitstapje een snel heidswedstrijd. Plots duikt een geheimzinnige, zwarte, dreigende wagen achter hen op en zet de achtervolging in. De bestuurder is onzichtbaar door de donkere ruiten en op de verkroomde bumpers bevindt zich geen nummerplaat. In een minimum van tijd worden Suzie en Pete brutaal over de reling geslingerd. Beide lichamen vallen tientallen meters lager te pletter. En meteen is de eerste gruweldaad van het mechanische monster, de auto, gebeurd. Na dit voorval zullen er nog volgen, een lifter wordt verpletterd, een sherrif overreden, schoolkinderen opgejaagd, enz. Maar Amerika en de regisseur van deze prent Elliot Silverstein is blijkbaar het gelukkige slot, the happy end, niet uit het oog verloren. Na heel wat inspanninqen zal men er in slagen de waaen te laten in n ravijn rijden en hem met dynamiet op te blazen Wat overblijft van het monster is enkel een tot schroot omgetoverd hoopje laaiende materie In zaal 2 van cinema Feestpaleis gaat de film «Goodbye Emmanuelle» zijn tweede week in. En daarmee is het sukses van dit soort films nogmaals bewezen. Dit filmgenre haalde nogmaals heel wat geld in kas. Francois Leterrier weet wat hij aanvangt. Daarnaast werkte hij ook met ge kende namen: Sylvia Kristel, Umberto Orsini en Jean Bou vier. Emmanuelle leeft op de Seychelles met Jean, haar echtge noot, op wie zij heel verliefd is. Ze leven er echter op een zeer vrije manier. Ze hebben enkele vrienden met wie ze hun smaken en liefde delen Op zekere dag echter komt een jong kineast die op prospektiereis is de rust verstoren. Em manuelle wordt verliefd op hem. Jean op zijn beurt raakt verliefd op de mooie Dorothé Beiden worden jaloers, en intriges ontstaan. Emmanuelle zal zelfs Jean verlaten. dep In zaal 1 van cinema Palace loopt een nieuwe avonturenfilm «Le Message», een film van Moustapha Akkad met in de voornaamste rollen Anthony Quinn en Irene Papas. De film brengt ons terug naar het Mekka van de zevende eeuw. Hier spelen de intriges zich af. Enkele bewindslieden van de stad zoals o.a.; Bu-Sofyan. zijn vrouw Hind en de rijke aristokraat Umaya stellen zich op tegen een ander man. Mahomet, een man die is tegen het despotisme, tegen de oude kuituur en tegen de 300 getrouwen die zich in de Kaaba, het allerheiligste van de stad. bevinden. Mahomet is veertig jaar. heeft een sterke personaliteit en is schrander. Hij verwerpt o.a.: de slavernij en het geweld in zijn leefwereld. Maar het grootste gevaar echter voor Bu Sofyan en zijn omgeving is het feit dat Mahomet na het visioen van de engel Gabriel openbaringen heeft gedaan waarin hij het volk oproept zich niet meer te wenden tot de 300 getrouwen van het allerheiligste, maar zich te keren tot de éné God, een god die men niet kan zien of horen. Na een sterke tegenkanting ondervonden te hebben trekken Ma- hornet en zijn leerlingen zich in het geheim terug om te luisteren naar de openbaringen van het woord Gods, hen gegeven door het heilige boek van de Islam, de Koran. In verschillende families ontstaat een tweestrijd op religieus vlak. Vele vrienden van Mahomet worden getergd en zelfs gefolterd. Onder hen bevindt zich een zwarte slaaf; Bidal. die later de eerste Muezzin zal zijn. Dit is iemand die de gelovigen oproept tot het gebed. Hamza, de oom van Ma- hornet, is een van dezen die zonder vrees openlijk uitkomen voor hun overtuiging. Maar hoe moedig zij ook zijn, zij zullen er toe gedwongen worden hun geliefde stad Mekka te verla ten om uit te wijken naar Médina. Weldra zullen de vredelievende Muzelmannen wiens goe deren aangeslagen en verbeurd verklaard worden onder vinden dat zij moeten vechten voor hun geloof, voor hun God. Mahomet, de man van de vrede, besluit de wapens op te nemen na een openbaring hem gebracht door God. Hij aanvaardt te strijden voor zijn geloof, voor zijn ene god. De boodschap die hij ontving zal.hij in daden omzetten. S.J. Van 12 mei tot 14 mei gaat er in «'t Fabrieksken een filmweekend door van de Stichting Léon Lesoil. (Kulturele en vormingsorganisatie van de RAL) Op vrijdag 12 mei wordt er om 20 uur de Amerikaanse film «Harlan County» (Oscar 1977) vertoond (handelt over de vorige grote mijnwerkersstaking in de V.S.). Op zondag 14 mei draait men in het kader van 10 jaar Mei '68 de franse films: «Le droit la parole» en «Un chéminot la Sorbon- ne» (start om 20 uur) Filmliefhebbers laat deze gelegenheid met voorbij gaan (Plaats: CSV - 't Fabrieksen, Burchtstraat 20, Aalst, naast Okapi) SJ

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 32