K jeugdpagina
K|
M
N|
0
Q
'T
FIETSEN TEGEN VERAARDAPPELDE
MAATSCHAPPIJ EN ANDERS GAAN LEVEN
4
KINDERFEEST «BOUW MEE AAN DE
PIONIERS» MET TEATER STEKELBEES
DE PIONIERS WAREN WEER
Tussen haakjes
Op de overal verspreide purperen affiche die eraan herinnert dat er tien jaar geleden in mei wat
gebeurde, stond ook een avond die Jebron inrichtte. Luc Versteylen had men op 19 mei
uitgenodigd om er wat te komen vertellen. Over Agalev. Stil Leven, de Groene Fietsers, de
Brouwerij in Viersel, de ervaringsgerichte lagere school in Massenhove,... Initiatieven die in
mekaar vloeien en dezelfde geestdrift en betrachting hebben. Daar kwam hij over vertellen en
Miek die met hetzelfde karretje gekomen was, Kris uit Aalst, Kristien uit Strombeek en andere
mensen die al's in Viersel geweest zijn, maakten de overige vele aanwezigen meteen duidelijk
dat het geen eenmanszaak is.
Wat is het dan wel gegroeid vanuit het Antwerpse
Een maatschappij- en mens- en hoedanook met duidelijke
vernieuwende beweging, zou verschilpunten t.o.v. andere
je kunnen zeggen. Spontaan maatschappijkritische groe
pen. Wanneer honderden jon
geren zwijgend en fietsend
rond Brabo draaien op de Ant
werpse Grote Markt omdat die
is een burokratische warboel
waar van echte inspraak zeker
geen sprake is. In Massenhove
is er geen leerlingenraad, wel
veel kontakt tussen «onderwij
zers» en «leerlingen». Ouders
hebben er ook geen raad, maar
komen zo naar de schóól...
«Heel onze maatschappij is
veraardappeld», zegt Luc.
Toch is Luc genuanceerd, «ook
grote scholen, warenhuizen,...,
ook in Jebron te verkrijgen zijn.
AKTIES
Geen oase van leven, van ge
lukkig samenzijn van gelijkge
zinden mag dat toch blijven,
wordt eraan toegevoegd. Er is
een maatschappij die voor
loodvergiftiging zorgt, voor een
duwvaartkanaal, voor kerncen
trales, die Helder Camara het
zwijgen oplegt, die met bulldo
zers plaats maken voor auto-
STEEDS
ADRESSEN
tel. 052-21.22.72
Kunstgalerij Tentoonstellingen - retrospectieven - openbare ver
kopingen - Antikwiteiten - Dorpstraat 46. G rem bergen
'EECKMAN 053-70.02.93
De specialist in maatwerk. De laagste prijzen der matrassen
Schuimrubber. Latex, Staalveren. Super-Bultex.
Bergemeersenstraat 16. Aalst.
''HOND! SIMON 053-21.15.64
Wijngaardveld, Aalst
Specialist in schuifdaken, voortenten, autogarnieringen en zoi
tenten
lESMEED 052 21.27.62
metalen trappen, trapleuningen, balkon- en terrasafsluitingen,
poorten, enz.
- M. De Backer. Kon. Albertstraat 75. Dendermonde
Ierman 052-21.38.16
Michem. Tapison. nylontapijt, en andere vloerbekledingen in
overgrote keus bij Herman Michem. Potiaulaan 16. St.-Gillis-
Dendermonde. Vraag vrijblijvend inlichtingen.
INTERIEURVERZORGING 053-21.58.61
VAMOFLEX. Kasteeldreef 45'en Nieuwstraat'28, 9310 Lede-
Centrum. Vakkundige plaatsing van vasttapijt, vensterdekoratie,
ploegstoffen, behangwerken
O-SPORT 052-21.17.59
Alles, maar dan ook alles van sportartikelen, alsook sportkledij en
camping. Statiestraat 21. Lebbeke. Kroostrijke Gezinszegels.
0M, LEEN GERUST 053-21.60.16
op handtekening. Hypotheken, verzekerde geheimhouding. Inlich
tingen bij Van den Berghe. Droeskouterstraat 12. Haaltert
EUBELEN DE WOLF
De grootste meubelzaak der streek.
Molendries 3, AALST
IEUWLANDT 053-70.28.61
Woonverbouwmg van de kelder tot het dak ook onderhoud, verbe
teren en herstellen. Langestraat 116, 9300 Aalst
VERGORDIJNEN 052-21.35.50
ploegstoffen (alleenverkoop voor het gewest) v. gordijnen, gardi-
sette, tergal enz Zonneblinden, Luxaflex, Louverdrape, vouw
deuren, modern fold, meten, afwerken en plaatsen. Guido Mi
chem, Potiaulaan 11, Dendermonde
UBLICITEIT 052-21.40.60
een groot woord, dat door Groep De Cuyper in een eenvoudig
begrip wordt omgezet. Raadpleeg haar specialisten.
UAND0 052-21.40.60
om de reeks moeilijke Latijnse woordjes volledig te maken: quis.
quid. quo. quando, quomodo. enz. wie. wat. waar. wanneer en
hoe? Het antwoord op die vragen m verband met uw advertenties
wordt U gegeven door Groep De Cuuper.
C0UP0NNENHUIS 053-21.27.77
Enig in Aalst en omstreken Zelfbediening van alle stoffen (zelfs per
m.)
Moorselbaan 556, Aalst.
y n 052-21.40.60
een toverformule? Neen een vergelijking. Uw inbreng en onze
V0NNE EN JOZEF 053-70.33.95
rijden met een bromfiets van Hofman, Schoolstraat 48, Aalst Alle
herstellingen 1 jaar waarborg. Gratis onderhoud. Prijzen vanaf
4.900 F tot 150.000 F. Alle modellen uit voorraad leverbaar.
ZONNESTRAAT, AALST
Zat 27: 20.30 uur: muziekavond ter herinnering aan 1968.
Strijd en charme in de gezongen taal van die tijd.
Zon 28:7 uur 's morgens: vertrek om de Lesse af te varen.
Ook wandelaars kunnen mee.
DIDO, ERPE
Vrij 26: 20 uur: Informatie- en gespreksavond over mei '68
met prof. dr. Camer.
JEBRON, AALST
Vrij 26:20 uur: informatie- en planning programma voor het
werkjaar 1978-79. Waar? In de Graaf van Egmont, Royal
Water Close Market ofte Grote Markt. Aalst.
KLAKSON, AALST
Zat 27: 14 uur: wandelexploratie met zoektocht doorheen
het Denderland (Herdersem, Moorsel en Meldert). Dit in het
kader van het jaar van het dorp. Toegang gratis
JEZUS PEOPLE IN MADELON, AALST
Zon 4: 19 uur: filmvertoning The Gospel Road (het leven
van Jezus verteld en gezongen door Johnny Cash) Toe
gang gratis.
TANU, AALST
Vrij 26: 20 uur: muzikale filmvertoning: «Phantom of The
Paradise» onder de regie van Brian de Palma en met als
voornaamste akteur Paul Williams. Deelname in de kosten:
30 of 40 fr. naargelang je lid bent of niet van Tanu.
Zat 27:20 uur: Oostenrijkse avond! Naast de heerlijke naar
alpen ruikende jodelmuziek vind je hier ook: Oostenrijkse
gerechten, toeristische films van aldaar en informatiebro
chures. Toegang gratis. Tegelijk ook kadervorming rond
«Oostenrijk».
Zat 3: in de Stadsschouwburg: toneelvertoning «zij bezaten
alles in gemeenschap» van het Trojaanse Paard. 60 fr ir
voorverkoop, aan de ingang 100 fr. Aanvang om 20 uur.
pd
Info-avond met Luc Versteyle in Jebron <SJ)
kerncentrales wegmoeten,
wanneer een even lange sliert
kinderen, vaders en moeders,
paaseieren naar Doel («dorp
van het jaar») brengen, wan
neer het verkeer in Brussel in
de knoop geraakt alleen omdat
een sliert fietsers de verkeers
reglementen naleeft, dan
verschillen die akties met de
klassieke straatbetogingen met
vechten en bordjes. Is dat dan
naïviteit of braafheid, of de ra-
dikaliteit zelve Wat zit daar
achter
HOE HET BEGON
Je kan er geen datum op plaat
sen, maar Luc vertelt hoe hij
reeds in Drongen, als Jezuïet in
spe, lak had aan die mentaliteit
die uiteindelijk toch dromen en
initiatieven afremt en tegen
gaat. Dingen in stand houden
oie geen zin (meer) hebben
zoals «het zinken bakje» dat al
lang niet meer aan de waterlei
ding gekoppeld was, maar er
bleef omdat het altijd zo ge
weest was. Toen hij leraar werd
aan het Sint-Xaveriuskollege in
Borgerhout trof hem hoe werke
lijkheidsvreemd ons onderwijs
is. Kinderen kennen zelfs een
linde niet meer bij naam. Hoe
verengend dat onderwijs werkt.
Twee aan twee op bankjes,
luisteren, schrijven, vinger op
steken... Hoeveel gemiste kan
sen er zijn om mensen echt
mens te iaten worden. Hoe je
dat heel sterk merkt als een
leerling verongelukt, gisteren
daar nog zat. vandaag dood is.
Daar staat de school machte
loos, punten, prestatie, konkur-
rentie, dat wel, maar gevoel
krijgt er geen kans. «Vind je dat
niet afschuwelijk», vraagt Luc,
«dat de tweedegrootste doods
oorzaak bij kinderen zelf
moord is Luc wijst op de
band tussen een onmenselijke
maatschappij en die cijfers. En
wat een «systeem» het gewor
den is: geen speeltijd meer in
vele lagere scholen, want niet
in middelbare scholen, want ra
tionalisatie want zwaarder stu
diepakket want in hoger on
derwijs ook zo want maat
schappij vraagt zulke man-
sen...
Luc liet het niet bij die kritiek en
met andere mensen kwam het
idee klassen te verhuizen naar
een oude brouwerij die leeg
stond in het nabije Viersel. Om
daar vanuit het leven zelf, op
ritme van de kinderen zelf, voor
levend onderwijs te zorgen. Het
sluiten van een dorpsschool in
Massenhove zorgde ervoor dat
de school niet in Viersel, maar
in Massenhove kwam On
danks administratieperikelen,
zo typisch, is dat nu een bloei
ende school.
VERAARDAPPELING
De grote, gerationaliseerde
scholen acht Luc veraardap
peld. Daarmee verwijst hij naar
de mannekes die we! eens met
patatten en lucifers door kinde
ren gemaakt worden. Men
heeft schrik dat de aardappel
omver valt en men ondersteunt
steeds meer. Net zo met de
school. Men vergroot, men richt
allerhande op voor leerlingen,
ouders, leraars. Gevolo: het
hebben hun nut, maar ze moe
ten aangevuld worden
BROUWERIJ
Van de Brouwerij in Viersel
werd, ja, hoe noem je dat, een
ruimte gemaakt waar je zo
maar, voor korte of langere tijd,
kan komen verblijven. Er wordt
in de tuin gewerkt, er wordt hout
gezaagd, er wordt gemetseld,
eten gemaakt... in een geest
van «we doen het samen» en
«we maken het rustig en prettig
voor mekaar», 's Avonds wordt
er op een andere manier met
mekaar gepraatin het bakhuis
schrijft men gewoon naar me
kaar... Soms zijn er «gesprek
ken», die men ook aan andere
mensen wil bekend maken.
Omdat ze echt zijn, gegrepen
uit het leven. Daarom werd
STIL LEVEN opgericht. Re
gelmatig verschijnen er fardés
met teksten in het perspektief
van «anders gaan leven». Mis
schien zullen die binnenkort
wegen, die kinderen zelfmoord
doet plegen en verongelukt...
Er is de burokratisering van
onze samenleving die zo ver
smachtend werkt... Agalev en
de Groene Fietsers ontston
den. Voor men het zelf wist ei
genlijk. De vrij ludieke manier
waarop «betoogd» wordt, wil de
zere punten van onze maat
schappij blootleggen. Dat haalt
meer uit dan slogans op span
doeken en vechtpartijen, me
nen de Groene Fietsers
de fiets is hun bondgenoot, hur
wapen, in de strijd. Tegen pres-
tatie, konkurrentie, geld... voo
soberheid, stilte, voor mensei
gewoon.
Nog veel meer kan over dii
vernieuwende beweging ge
zegd worden, die overigen!
nog steeds groeiend is. Wi
houden het echter bij dez«
ruwe schets. Wie zich eraen:
aangesproken weet kan altiji
ns Dinnenlopen in Jebron (Bej
gijnhof 1) of in de Brouwerij
Dijkstraat, Viersel. (Zandhr
ven, prov. Antwerpen)
Peter Dauwe
Zondag laatstleden nodigden de Pioniers al hun vriendjes uit
op hun kinderfeest. Teater Stekelbees bracht een plezant stuk
over «Spelen en speelpleinen». Het gebeurde in de Mikisklub,
Nieuwbeekstraat.
Even kennismaken
Je hebt ze misschien al eens
bezig gezien tijdens 'n week
end of op een kinderfeest. Als
buitenstaander vraag je je af:
de Pioniers, wat zijn dat Wie
is daarbij Wat doen ze en
waarom
Misschien zijn de kinderen van
Uw vrienden bij de Pioniers.
Je zou dan wel eens willen we
ten wat die kinderen aantrekt
Hoe zit het met die beweging
Wat is daar anders aan Daar
gaan we nu even op inIn onze
steden en gemeenten ruimen
de bomen plaats voor par-
keermeters, asfalt en woon
blokken. Wagens njden bum
per aan bumper en de voetpa
den bieden nog net plaats ge
noeg om op te stappen Spelen
hoort er niet meer bijIn de «te»
nette appartementen groeien
kinderen op: ravotten wordt
met de dag onmogelijker Het
televisiescherm domineert. Als
de kinderen hun plastieken
speelgoed beu zijn en de buren
het niet te moeilijk vinden, kun
nen ze wat heen en weer lopen.
Met de Pioniers wilt men de
kinderen naar buiten lokken.
Eventjes weg uit die «smalle»
maatschappij. Weg van die
televisie, die doorgaans meer
geweld toont dan vriendschap
en solidariteit. Met twee leef
tijdsgroepen, de jong-pioniers
van 6 tot 10 jaar en de pioniers
van 11 tot 14 jaar, doen zij aan
aktiviteiten, die men zowat in
alle jeugdbewegingen aantreft:
binnen- en buitenspelen,
volksdansen, poppenkast,
knutselen
De monitors en monitrices
trachten wel eens op een aan
gepaste manier de nodige
maatschappijkritiek in de aktivi
teiten te verwerken.
Bij de Pioniers, daar spelen,
denken, en werken zij immers
samen naar een nieuwe maat
schappij, een BETERE maat
schappij, met minder onrecht,
oorlog en uitbuiting. Een maat
schappij met beter onderwijs,
met kleinere klassen en meer
rechten voor de kinderen. Kort
om: een kind-vriendelijke sa
menleving, met echte speel
ruimtenen waarde kinderen
iets afweten van het leven van
andere kinderen, over de we
reld. waar ze leren wat solidari
teit is met de evenmens. Dus
moeten kinderen ook stap voor
stap leren, wat de tegensieiun-
gen zijn in de maatschappij en
hoe die moeten overwonnen
worden, wat een betere maat
schappij zou kunnen zijn, een
«socialistische» maatschappij.
Ze moeten leren beseffen dat
de jongeren en ouderen met
hetzelfde bezig zijn als de Pio
niers: dikwijls even ongezien
en ongehoord!
Op 21 mei gaf het teater Ste
kelbees een voorstelling van
hoe het er in de groep gewoon
lijk aan toe gaat.
Het hele gebeuren draaide
rond het tema «Als we willen
spelen is er plots geen plaatsje
meer I».
Johny van de grote stad had
een echte hekel aan zijn woon
plaats. Hij kon er immers niet
spelen Overal stonden er hui
zen. Er was geen plekje natuur
meer te vinden. Bij meester
Fluwijn, op school, was het le
ven al even vervelend Bijge
volg gaat hij naar huis en ver
klaart een heel jaar vakantie te
nemen. Zijn huisje, waarvoor
hij nog kon spelen, wordt afge
broken om plaats te maken
voor een wolkenkrabber. De
prangende vraaq is nu: «Vind je
het fair, dat ze zomaar een wol
kenkrabber zetten, waar wij
gewoonlijk speelden
Ik ga ergens anders een plaats
zoeken om te spelen
Maar wat vindt men in een
grote stad Een stinkfabriek,
waar vader werkt, een park.
Maar de kinderen moeten het in
hun oren knopen: het is verbo
den op het gras te lopen Ver
der vinden we nog een Italiaan,
een Marokkaan, en andere
vriendjes die we niet verstaan
De mensen lopen heen en
weer: de stad is vol met auto's
en verkeer
Als de kinderen willen spelen,
is er geen plaatsje meer.
Op het toneel werd gedemon
streerd. wat er gebeurt als de
kinderen zich een speelterrein
toe-eigenen: achter de grote
muur van Mevrouw Fortuin is
een grote tuin. Er zijn schom
mels. een zwembad
Misschien kunnen de kinderen
daar gaan spelen. Maar: me
vrouw maakt van haar oren en
haalt er zelfs de politie bij
Daarom besluiten de kinderen
zelf een plaats te nemen om te
spelen. Zij zingen dan het vol
gende liedje: «Als wij willen
spelen, is er plots geen plaats
meer. Daarom als we willen
spelen, nemen we overal de
plaats voor ons. ja, ja voor on^
De aanwezige kinderen wen
den vervolgens op het tonee
verkleed en geschminkt. Sa^
men met het orkest werd ondej
het zingen van het protestlied
een ronde gemaakt van dé
zaal. Tevens werd er op straal
gedemonstreerd, de stoet ging
zelfs tot voor het cirkus Boltini,
dat die dag zijn laatste voorstel'
ling gaf.
Verbaasde huismoeders kwa
men eerst nieuwsgierig en na
dien geïnteresserd kijken naa
het vertoon.
Na de pauze, werden nog he<
wat plezierige liedjes gezorv
gen, tot groot jolijt van de kinde
ren.
Op dergelijke manier werkt
teater Stekelbees één van hu
tema's uit. Door de kindere
rechtstreeks te betrekken b
het gebeuren, brengen zij ze
ker een steentje bij tot de «bui
gerlijke» opvoeding van onz
jeugd. Op een speelse manie
worden de kinderen bewu!
gemaakt van de hedendaags
problemen. Wij hopen dat d
aktie een zeker gevolg zal kri
gen.
R. Devïjve
I
Tijdens dit weekeinde vierden de Pioniers feest in de Mikis-klub