EN
EGYPTISCHE EN FALUINTJESKUNST IN AFFLIGEM
ZICH IN O.C.A.T.
TONEELVERENIGIN
GEN GROEPEREN
Film bij ons
DE LE
[EDRnRf
I E D 9
.ucr
32 - 26-5-1978 - De Voorpost
Dom Idesbald Verkest verwelkomde de kunstenaars Ahou Lotfi Sariya en Anne-Marie Beulens (JM)
IUL
lit kk
Ter gelegenheid van de beraamde Lée-Ommegang pakt het Leedse
Feestkomitee voor de vierde maal reeds uit met een kollektieve
tentoonstelling van Groot-Leedse hobby-kunstenaars en dit onder
het gekende motto Verborgen talenten stellen tentoon». Reeds
tientallen keren werd het lof gezongen over dit prachtige initiatief
van voorzitter De Cremer en zijn medewerkers, lofbetuigingen dat
het zeker meer dan verdiend heeft.
De steeds crescendo gaande belangstelling zal er ten andere over
waken dat deze enige gebeurtenis een lange levensloop zal kennen.
Maar niet alleen de belangstelling
vanwege het bezoekersaantal gaat
in stijgende lijn, er is ook de be
langstelling bij de zogenaamde
verborgen talenten zelt. Er zijn
dan ook voor de helft nieuwe ge
zichten in vergelijking met vorig
jaar. Een andere belangrijke groei
is ten slotte deze van de kwaliteit
van de geprezenteerde werken.
P Al
daarover was men het zondag
voormiddag tijdens de opening
roerend eens. Een verdiend
bloempje aan het adres van de
moedige expozanten.
Het was de voorzitter van het
Feestkomitee, de heer De Cremer.
die de talrijk opgekomen belang
stellenden verwelkomde, met on
der hen een volledig schepenkol-
lege. talrijke gemeenteraadsleden,
fcestkomiteeleden, leden van de
kultuurraad. In zijn openingstoe
spraak verwees de heer De Cremer
naar de groeiende evolutie die er
Vrijdag 19 mei 1978 werden op initiatief van Mare De Bie (Hoop in
de Toekomst, Baardegem) en Ronald Schollaert (Sint-Barbara, Ar
beid en Kunst, Aalst) alle toneelverenigingen van Aalst bijeengeroe
pen op een vergadering in café -Landhuis», Grote Markt.
1de gemeenschappelijke belan-
Elf toneelverenigingen gaven ge
hoor aan deze oproep: Hoop in de
Toekomst (Baardegem), De Den-
derzonen (Herdersem), HogerOp,
't Land van Riem, Voor Taal en
Vrijheid. Kunst, Licht en
Vrijheid, Sint-Barbara Arbeid en
Kunst. De Schakel, Nieuw Leven.
Tealer Lanseloel (Aalst), De
Clacrhaegsc Comedie (Meldert).
Afwezig waren: De Catharinisten
(algemene vergadering op de
zelfde dag). Groep 75 (Aalst), De
Vriendenkring (Herdersem) en
Vast als Eik (Hofstade).
Aan de hand van een werkdoku-
ment -Voorontwerp Statuten
hebben de op deze vergadering
aanwezige toneelverenigingen
zich principieel akkoord ver
klaard over te gaan tot de oprich
ting van de -Overlegcentrale voor
Aalsters Toneel»
doel:
gen van de Aalsterse toneelver
enigingen behartigen;
2. een kontaktorgaan zijn tussen
de Aalsterse groeperingen ener
zijds en de diensten en overheids
personen van de stad Aalst ander
zijds (o.a. schepen van Kuituur,
Kulturclc Raad
Op 23 juni zal een werkgroep
bestaande uit één lid per to
neelvereniging samenkomen
en een voorzitter en sekretaris
aanduiden. Deze werkgroep zal
tegen eind september 1978 de sta
tuten en het huishoudelijk regle
ment opstellen, die in de loop van
het toneelseizoen 1978-1979 aan
de besturen van de toneelvereni
gingen zullen voorgelegd worden
ter bespreking, amendering en
vervolgens goedkeuring.
Deze werkgroep zou ook reeds
O.C.A. T.met een drieledig proberen bepaalde konkrete plan-
De inrichters en de exposanten van de tentoonstelling - Verborgen Groot Leeds talent (EL)
op verschillende vlakken waar te
nemen viel. Hij drukte tevens zijn
bewondering uit voor de moed
welke deze hobby-mensen op
brengen om tentoon te stellen voor
een zo talrijk bezoekersaantal. Hij
verwees in dit verband naar de
meer dan 7.000 bezoekers twee
jaar geleden. Na ook nog te ver
wijzen naar een organizatorische
vooruitgang (zelfontworpen prak
tische expozitiepanelen), dankt de
voorzitter de twintig expozanten,
zijn organizatorische medewer
kers en de talrijke aanwezigen op
de openingsplechtigheid
KREATIEVE IDEALISTEN
Daarna was hel de beurt aan de
schepen van kuituur, de heer Jules
Hendrickx om een woordje te zeg
gen. Deze vond het ten andere een
zeer groot genoegen voor de
(wecde maal reeds het woord te
mogen voeren bij de opening van
deze opmerkelijke organizatie.
Vorig jaar gebeurde dit een eerste
maal. Het lag uiteraard niet in de
bedoeling van de schepen om het
werk van iedere kunstenaar at/on
derlijk te belichten, wat een onbe
gonnen taak zou gewecsi zijn,
vooral dan gezien de vele uiteen
lopende vormen en technieken van
de tentoongestelde werken. Het
verheugde in ieder geval schepen
Hendrickx te mogen vaststellen
dat er nog veel mensen zijn die een
idealisme hebben en die daaraan
hun vrije tijd opofferen. Dit leidde
tot enkele bedenkingen bij het
probleem van de vrije tijdsbeste
ding en de schepen voegde er de
idee aan toe dat de vrije tijdsbeste
ding ook een zekere geestelijke
ontplooiing moet inhouden en dat
er op dit gebied een zeer belang
rijke taak weggelegd is voor de
overheid.
De spreker liet zich dan ook nog
enkele opmerkzame ekonomische
gerichte bedenkingen ontvallen in
verband met de geexpozeerde
werken en de gebruikte materialen
bij de realizatie van de kunstwer
ken.
Het voornaamste aspekt aan de
tentoonstelling was evenwel de
kreatieve of scheppende kracht die
eraan vooraf is gegaan bij het tot
stand komen van de werken. Het
was dan ook vooral in deze optiek
dat spreker de tentoonstelling
wenste te plaatsen.
De beoordeling over de kunst
waarde liet de spreker liever over
aan het persoonlijk oordeel van de
bezoekers. Hij noemde het even-
.Onder het waakzaam oog van wijlen Dom Servaas Visser,
wiens geest voor de gewone bezoeker nog steeds door de
tentoonstellingszaaltjes waart, kwam verleden vrijdagavond
een groot deel van de Egyptische kolonie van Brussel en
omliggende in Affligem aan waar ze, met Oosterse hartelijk
heid, elkaar begroetten in de moedertaal of de taal van Moliè
re.
Ook de mensen van de streek
lieten zich niet onbetuigd al gaf
zelfs Dom Idesbald. de grote
animator van dit Centrum dat
toch weids uitstraalt over het
Aalsterse, De Faluintjes en 't
Pajottenland, toe dat openin
gen zelden grote toeloop ken
nen maar dat de week-ends
gewoonlijk zeer drukke dagen
zijn.
Lofi Abou Sariya, in 1942 in
Numidië in Egypte geboren en
gehuwd met een beeldschone
Egyptische volbloed, stu
deerde Schone Kunsten zo in
Kaïro als in Brussel waar hij
werkzaam was bij de Egypti
sche Ambassade als tekenaar
maar waar hij nu met een kultu-
rele opdracht reeds jaren ver
blijft.
Lofti eksposeerde reeds te
Bonheiden en Mechelen, te
Brugge en Brussel en te Affli
gem komt hij nu voor de derde
maal, bewijs dat het hem er
goed is bevallen en dat het pu
bliek hem heeft weten te ap
preciëren.
Een rijkgeschakeerd, vaak he
vig koloriet met soms het Oos
ters blank als dominanten, ty
peert vele van zijn werken met
vaak dezelfde terugkerende
motieven Oosters gebaza-
neerde kopen, gesluierde en
ongesluierde vrouwenhoofden
en oriëntaalse rust uitademend
met soms schetsmatig dieren
of een of ander oosters motief
op de achtergrond domineren
zijn rijk oeuvre. Lofti kreeg veel
bekendheid toen in 1972 de
Unicef een van zijn werken
overnam voor de nieuwjaars
kaarten wat dan wel voor een
mundiale verspreiding zorgde.
Mw. Uytterhoeven, raadslid en
gewezen provincieraadslid van
Antwerpen leidde Lofti in en
benadrukte dat zijn werk stoelt
op enerzijds de Oude Egypti
sche Kunst, de Arabische Kul
In zaal 1 van cinema Feestpaleis loopt vanaf vandaag de nieuwe
De Funesfilm «La Zizanie» die als nederlandse titel «Ruzie in het
huishouden» meekreeg. In de voornaamste hoofdrollen Louis De
Funes en Annie Girardot.
Alles draait rond een aktueel probleem, de pollutie.
Op aandringen van zijn vrouw, die werkzaam is in de wereld van
milieubescherming, werkt een labrikant van giltige stoften aan
een toestel dat fabrieksrook en andere polluerende uitwasemin
gen moet doen verdwijnen.
Uiteindelijk komt hij ertoe om zijn uitvinding een commercieel
karakter te geven. Vooral de Japanners zijn biezonder geïnteres
seerd, want voor hen is luchtverontreiniging een nijpend pro
bleem. Ze bieden de fabrikant de kans van zijn leven en bestellen
maar liefst 200.000 toestellen. Leveringstermijn: drie maand. Nu
zit de brave man met de handen in het haar want zijn uitrusting
laat hem slechts toe er maar 200 te produceren. Kost wat kost
moet hij zijn fabriek uitbreiden. Nieuwe terreinen stellen weer
andere problemen, zodat hij zich verplicht ziet om een groot deel
van zijn aanpalende woning tot fabrieksruimte om te vormen. Het
lawaai, de vuiligheid en het volledig gebrek aan huiskomfort
irriteren de echtgenote van de fabrikant. De vrouw krijgt het zo op
de heupen dat ze zich morrend terugtrekt in haar geliefkoosde
tuinserre.
Die hele fabriekstoestand heeft tot gevolg dat de relatie tussen de
fabrikant en zijn vrouw met de dag verslechtert, en dat juist vóór
de verkiezingen. Voorde vrouw zijn alle middelen goed om haar
man te pesten. Zo dient zij haar kandidatuur m bij de tegenpartij
van haar man.
Slechts twee dagen voor de verkiezingen staat het koppel op de
rand van de echtscheiding. Het nieuws dat de Japanners het
winstgevend kontrakt opzeggen slaat in als een bom. In een
razende bui begint de fabrikant aan de totale vernietiging van zijn
bedrijf. Hij drijft het echter zover dat hij zichzelf in gevaar
brengt. Op dat ogenblik toont zijn vrouw zich als een helpende en
liefhebbende echtgenote.
Een nieuwe De Funesfilm waarin veel verwacht wordt van het
koppel De Funes-Girardot.
In zaal 2 van datzelfde Feestpaleis loopt -The Choirboys» of
«De nachtpatrouille», een film naar het genre van «De twaalf
ploerten»
In de Studio van cinema Palace gaat de -Zwarte wagen» of -The
car» zijn derde en laatste week in. Voor mensen die houden van
moordende machines dus nog een laatste kans.
In de grote benedenzaal van cinema Palace een superproduktie
van Steven Spielberg (Jaws. Suggerlandexpress) waaihan reeds
heel wat aandacht werd besteed in de nieuwsmedia en waarvan
men ook te Aalst verwacht dat hij heel wat bezoekers zal lokken:
«Close encounters of the third kind -in het Nederlands, «Kon-
takt type drie».
Muncie, een stadje in Indiana in onze tijd. Dit is het verhaal van
heel gewone mensen die op een dag met het buitengewone gekon-
fronteerd worden. Het begint allemaal op de dag dat Barry (Cary
Gulfey). vier jaar oud. aan boord van een ruimteschip wordt
gebracht dat hem meer fascineert dan angst inboezemt. Zijn moe
der, Jillian, heeft die nacht hel «kontakt» bijgewoond
Een hersteller van elektrische kabels. Roy Neary (Richard Drey-
fuss) neemt vlak bij zijn huis. in de hemel boven Munchic. niet
geïdentificeerde vliegende objekten (UFO's) waar. Dit andere
«Kontakt» geeft aanleiding tot een reeks dramatische gebeurte
nissen die elkaar opvolgen met het gekende sneeuwbalelïekt.
Neary poogt met de moed der wanhoop te begrijpen wat hem is
gebeurd. Maar hij stuit al spoedig op het bevel tot geheimhouding
dat wordt uitgevaardigd door de tederale regering die slechts één
wens lijkt te koesteren: de zaak in de doolpot stoppen.
De druk van buitenaf, en de emotionele spanningen nemen zulke
vormen aan dat de toch al zeer broze huwelijksverhouding van
Roy Neary en zijn vrouw Ronnie (Teri Garr) langzamerhand
afbrokkelt.
Terwijl een «internationale onderzoekskommissie-, geleid door
een Frans geleerde Claude Lacombe (Francois Truffaut). moeite
doet om een duidelijk omlijnd beeld te krijgen van de paranor
male verschijnselen en eindelijk de kommunikatiemuur te door
breken, sluit Roy zich aan bij Jillian en samen gaan zij proberen
het antwoord te v inden opdat vreemde mysterie dat hen omringt.
nen te verwezenlijken zoals bij- Wij hopen dat deze eerste bije
voorbeeld het opstellen van een komst zal leiden tot meer ovet
brochure over het Aalsters Ama- en een grotere koördinalie van
teurtoneel. aktiviteiten.
tuur en anderzijds op een mo
derne pikturale visie. Verdien
ste van Lofti is dan vooral dat hij
écht Oosters is gebleven en
geen toegevingen heeft ge
daan die zijn werk de originele
toets zouden ontnemen. Zijn
beelden zijn statisch, onbe
weeglijk, meestal frontaal en
steeds sober alhoewel met zin
voor het detail. Voor kleine
werken gebruikt hij meestal
gouache bijgewerkt met de vilt
stift maar voor grotere olieverf
en paletmes. Verrassende ef-
fekten bekomt hij wel op échte,
helaas zo dure papyrus die opk
in Egypte schaarser om
schaarser wordt.
Anne-Marie Peirlinck-Beulens,
Moorselse van geboorte,
woonst en atelier, is regentes
plastische kunsten en reeds
lang aktief op artistiek gebied.
Ze stelde reeds tentoon te
Aalst, Dendermonde, Herder
sem, Moorsel en komt nu voor
de tweede maal naar Affligem.
Meestal zijn het portretten die
de bovenzaal van het Centrum
sieren maar ook scènes uit het
boerenleven als de boer aan de
Leuvense stoof of die met de
karnemelkpot hebben haar be
langstelling. Moorsel schetste
en tekende zij in zijn meest,
mooie facetten als bij 't Water
kasteel met de mooie ingangs-
dreef en de kerk. Ook akwarel-
le, landschappen en stillevens
en een naakt behoren tot haar
gevarieerd oeuvre.
In haar portretten houdt ze het
meest bij oude mensen, ge
kneed door de tand des tijds of
bij kinderhoofdjes met een on
gerepte ziel.
Deze tentoonstelling kan U nog
bekijken tot en met 4 juni, op
zaterdagen van 14.30 tot 20
uur en op zondagen van 11 tot
13 en van 14.30 tot 20 uur Het
zal U zeker niet berouwen!
Lotfi Abou Sariya, afkomstig uit Egypte maar werkzaam te Brussel, stelt o.a. werk op papyrusrollen tentoon
(JM) -
Een gouache van Anne-Marie Beulens te bezichtigen in het Affligems Kultureel Centrum (JM)
wel belangrijk dat er een zeer grote
verscheidenheid aan werken aan
wezig is, allen met een rijkdom
aan kleuren, vormen en inhoud.
Dit, aldus de heer Hendrickx,
wijst erop dal het Vlaamse volk
een volk van kunstenaars is.
Ten slotte dankte de schepen voor
het materiële werk dat geleverd is
geworden voorde tol standkoming
van de tentoonstelling, door het
Feestkomitee. het gemeenleper-
sonccl en het gemeentebestuur.
Hij verwees hiervoor naar het ei
gen materiaal dat voor de eerste
maal gebruikt werd.
Als belangrijk slotwoord voegde
schepen Hendrickx er nog aan toe
dat deze organizatie moet gezien
worden als een belangrijk onder
deel van het jaar van het Dorp.
omdat het hier allen mensen zijn
van het eigen Lede die hier aan
bod komen.
Ten slotte richtte ook nog burge
meester Grave/ een woordje van
dank aan de expozanten. de orga-
ni/.atoren, de inleiders en de tal
rijke aanwezigen en opende de
tentoonstelling met het aanbieden
van een heildronk
Aldus werden de werken van de
expozanten prijs gegeven
bewonderende blikken van de tl
getwijfeld duizenden be/ockell
Een rondgang doorheen de v e<f
kleine tentoonstellingsruimte dl
menigeen bewonderend opkij
voor de kwaliteit van de geprej
teerde werken. Een speciale i
melding in dit kader verdiener t
werken van mevrouw Viktor
Gendl uit Smetiede en van dc
ren Johan Bosman en Frans 1
schelden uit Lede.
De tentoonstelling is nog tocj
kei ijk op zaterdag 27 mei v
tot 21 uur en zondag 28 mei v
tot 12 en van 15 tot 21 uur
loont dan ook werkelijk de md
om nog even binnen te wippï
MON D