IET WATERBALLET, EEN
IIEUWE REVELATIE VOOR AALST
•Mi
toeft het niet z<
voordat de eei
kan gegeven w
jussenvoorman,
fnen en showz'
hen al spoedii
nummers ingej
Een draaiende sterfiguur in het water. Moet wel moeilijk zijn (SJ)
De Voorpost - 26-5-1978 - 9
/orige zaterdag mochten wij getuigen zijn van de eerste waterballetshow verzorgd
door «Neptunus-Aalst». Met deze manifestatie toonden negentien meisjes aan dat
iwemmen toch nog wat anders is dan gewoon in het water pladderen. Hun
anderhalf-uur durende show was een spatterend sukses bij een zeer dankbaar
lubliek. Na 25 jaar heeft Aalst terug een nieuw, beloftevol waterballet.
(UNSTZWEMMEN
Wat wij bestempelen onder de
ilgemene benaming waterbal-
|et wordt eigenlijk onderver-
leeld in meerdere specifieke
jakken. Wat wij vorige zaterdag
e zien kregen leunde hoofdza
kelijk aan bij het kunstzwem-
■ten.
|<unstzwemmen is een onder-
leel van de zwemsport dat
Kjrspronkelijk in Amerika, in de
a-oorlogse jaren ook in Euro-
a, tot ontwikkeling kwam.
|<unstzwemmen is een ritmi
sche gymnastiek en dans in het
[water, waarbij een perfekte be-
tersing van alle zwemslagen
|als een van de eerste vereisten
jeldt. Na het aanleren van de
{oefeningen worden deze aan-
(engeregen en gekombineerd
{tot fraaie uitvoeringen. Onder
Dat is namelijk op de maat van
de muziek zwemmen, al dan
niet opgeluisterd met een leuk
pakje en hulpmiddelen zoals
parasolletjes en ballen. Num
mers waarbij weinig of geen
kunstzwemfiguren te pas ko
men kunnen reeds na een paar
weken aan het publiek worden
getoond.
BEGIN
Zoals we reeds vermelden had
Aalst een vijfentwintigtal jaren
geleden reeds een waterballet.
Dit ballet was destijds een i-
nitiatief van mevrouw Van den
Bossche, de dame van de toen
malige direkteur van het
zwembad. Daarna werd de
taak ook nog overgedragen
aan mevrouw De Landsheer en
aantal van de uitgevoerde
nummers zijn immers groeps
nummers, en hierin komt het er
vooral op aan gelijk te zijn.
Alhoewel de vergelijking niet
helemaal opgaat kan men toch
het waterballet het best verge
lijken met het kunstschaatsen
In deze discipline heeft men
immers ook verplichte figuren
en vrije figuren. Een indeling
die men ook terugvindt in het
kunstzwemmen. In het kunst-
zwemmen onderscheidt men
drie groepen: de balletbeen-
groep, de saltogroep en de dol-
fijngroep.
Zoals reeds gezegd trainen
onze Aalsterse meisjes twee
uur per week. Een uur de
woensdag en een uur de zater-
eerste kwartier wordt besteed
aan opwarming. Dit is meestal
wedstrijdzwemmen. Het daar
opvolgende half uur wordt be
steed aan ritmisch zwemmen
en figuren aanleren. Het laatste
kwartier tenslotte wordt be
steed voor het instuderen van
oefeningen of nummers.
SHOW
De Aalsterse waterballetgroep
trad zaterdag voor het publiek
met een tweedelig programma
bestaande uit elf nummers.
Gestart werd met een erg toe
passelijk beginmelodietje voor
de vochtige omgeving «Singing
in the rain», gebracht door An,
Brigitte, An, Annie en Carine.
Een leuk nummertje met als at
tribuut vier parapluutjes die de
5 zwemsters toch niet konden
beletten dat zij nat werden.
In het tweede nummer «De Vo
gel» toonde Anja De Schrijver,
8 jaar, en slechts 14 dagen in
de balletgroep, dat je niet oud
en wijs moet zijn om sierlijk
De meisjes van het waterballet (SJ)
van Jan De Maeyer uit
istende werd in België on-
fangs gestart met het kunst-
/emmen. Hij betreurde het
it deze sporttak, alhoewel in
tndere landen toch druk beoe-
snd, hier niet in trek was. Ver
fden jaar is hij dan gestart met
iet geven van een kursus over
cunstzwemmen. Na deze kur-
ius zijn een aantal meisjes be-
lonnen met een kunstzwem-
iroep. Zo o.a. in Oostende,
Irugge, Kortrijk, Gistel, Ant
werpen en ook in enkele an-
tere steden zoals ook hier te
lalst. Initiatiefneemster te
lalst was mevrouw Robbrecht.
groep startte in september
vorig jaar en telt op het
tgenblik een 19-tal meisjes die
>p de woensdag en de zater-
telkens van 13 uur tot 14
komen trainen. Hoewel het
kan duren voordat men
kunstzwemster is
niet zolang te duren
de eerste uitvoering
gegeven worden. Via de
figuurzwem-
en showzwemmen kun-
al spoedig eenvoudige
ingestudeerd wor-
Vooral een shownummer.
aan mevrouw Sack. Na enkele
jaren verdween het ballet ech
ter.
Anno 1977 vatten twee men
sen, met name mevrouw Rob
brecht en Luc Van Geit, terug
het initiatief op om met een
nieuw waterballet van start te
gaan. Het water, meer bepaald
het zwemdok ligt hen beroeps
halve zeer nauw aan het hart.
Beiden zijn zij immers redders
of badmeesters in het Aals
terse zwembad. Mevrouw
Robbrecht ging te Oostende
kursus volgen, en een nieuw
waterballet kon van start gaan.
In de beginperiode werd er en
kel de woensdagnamiddag ge
repeteerd met een zevental
meisjes en een vijftal jongens.
Al vlug vielen de jongens echter
weg. Niet om het feit dat jon
gens meer moeilijkheden heb
ben met het 'drijven'. De voor
naamste eigenschappen die
men immers moet bezitten om
aan waterballet te doen is over
een goed drijfvermogen te be
schikken en de 3 voornaamste
slagen, crawl, schoolslag en
rugslag, goed beheersen
Daarnaast komt er natuurlijk
het inoefenen. Een zeer groot
achttal maanden opleiding een
perfekte show naar voor bren
gen is praktisch utopisch. Er
bestaat een verschil tussen
amateurs en tussen professio
neel gerichte mensen.Dit alles
zijn faktoren die ons er kunnen
toe doen besluiten om met lof
over deze eerste opvoering te
schrijven. Dit wil echter niet
zeggen dat wij enkele punten
zouden willen aanhalen die
naar ons inziens ergens ver-
Een drijvende vijfhoek, wie doet dat na? (SJ)
dagnamiddag. Per lesuur ziet
de training er als volgt uit. Het
door het water te klieven. Een
jong talent in de dop.
Humoresque werd een num
mer zijn titel waardig. De uit
voerders, Leslie, An, Hilde, Eli
sabeth, Carla en Chris bewe
zen ook hier op hun beurt over
kwaliteiten te beschikken. In
geruite, veelkleurige badpak
ken pakten Anita en Milly uit
met een duet dat de toepasse
lijke naam «Harlekijnen» mee
kreeg. «Catherina» werd 't
voorlaatste groepsnummer van
het eerste deel en werd uitge
voerd door Carine, Hilde, Les
lie, An en Carla. Tot slot van het
eerste deel rukten de «Mug
gen» aan in een komisch num
mer. Uitvoerders hiervan wa
ren Erica, Anita, Elisabeth, Ria,
An en Karleen. Het hierbij ge
bruikte, als komisch bedoelde,
effekt, nl. het laten over het wa
ter scheren van de spot op zoek
naar muggen kwam niet volle
dig over en leek veel meer op
een misverstand in de regie.
Het tweede deel vatte aan met
Maria Padhilla van Annie, Ani
ta, An, Carine,en An, om te ver
volgen met een duet getiteld
«In the Ghetto» en uitgevoerd
door Karine en Milly. Met Mil-
loecker walzerfolge werd aan
getoond dat men niet enkel
sierlijk kan bewegen op de to
nen van een wals, op een
dansvloer, maar zeker en vast
ook in het water. Uitvoerders
hier waren Brigitte, Erica, Ria,
Karleen en Elisabeth. «The end
of me» was een zeer gewaar
deerd nummer van solozwem
ster Annie. Met «Balsieren»
besloot het tweede deel en
werd eveneens een gesmaakte
balletavond beëindigd. Zwem
sters die in dit laatste nummer
hun beste slagen ten beste ga
ven waren Carine, Karine, Milly
en An.
Volledigheidshalve dienen wij
nog te vermelden dat de leid
ster ven het geheel, mevrouw
Robbrecht, voor de aanvang
van het tweede deel door de
zwemsters van haar ballet
eens ekstra in het fruit werd ge
zet. Zij mocht immers een
prachtige fruitkorf in ontvangst
nemen omdat zij daags voor
dien, nl. op 19 mei II. haar 28
lentes had gevierd. Ook van
onzentwege proficiat!
keerd liepen of verkeerd uitvie
len.
Vooreerst was er de zeer
schaarse belichting. Slechts 2
kilowatt voor het ganse zwem
bad. Het belichte en weerkaat
sende wateroppervlak werkte
verblindend terwijl het daar-
naastliggende donkere en zeer
kontrasterende deel niets ont
hulde van de sierlijke bewegin
gen die ook onder water plaats
grijpen. Ergens rees bij ons de
vraag of een indirekte onderwa
terbelichting dit euvel niet gro
tendeels hadden kunnen op
lossen. Van mevrouw Rob
brecht, die sprak uit ervaringen
in andere zwembaden, verna
men wij wel dat een onderwa
terbelichting die naar boven ge
richt is zeer hinderlijk is voor de
zwemsters. Deze laatsten wor
den immers verblind en zien
mekaar niet meer.
Een tweede opmerking waren
de vrij lange perioden die nodig
waren om van formatie te wis
selen tijdens twee nummers.
De presentatie tussendoor van
Jan De Nijs loste wel een deel
van het probleem op, maar
ware het niet beter in de toe
komst de kantien te benutten
voor de omkleding in plaats van
steeds terug te moeten naar de
ver gelegen kleedhokjes. Grote
problemen stelt deze omwisse
ling van kleding niet aangezien
de zwemsters onder hun kos
tuum nog het uniform badpak
van de klub dragen, donker
blauw met bleekblauwe streep.
Voor de toekomst, wanneer er
wat meer geld in kas is, kan er
Ook langs de waterkant blijft sierlijkheid noodzakelijk (SJ)
dan misschien ook uitgekeken
worden naar een oplossing
voor deze kostumering. De
donkere klubbadpakken, ge
dragen onder de kleurige kos
tumering, schijnen, wanneer zij
nat zijn, erg door.
Voor publieke voorstellingen
met kassetterekorder werken
voor de weergave is niet aan te
raden. We waren getuigen van
het feit dat er tot driemaal toe
een verkeerd stukje muziek
gestart werd. Een normale
kwartduimband met tussenge-
plakte kleurige tussenstukken
verdient bij dergelijke optre
dens wel de voorkeur.
UITVOERDERS
De meisjes die de avond waar
maakten waren in alfabetische
volgorde: Brigitte Backaert, An
Cornet, An De Lattre, Carla De
Lattre, Anita De Meyer, An De
Neve, Karleen De Neve, Anja
De Schrijver, Carine De Schrij
ver, Karine Duquet, Leslie
Goossens, Elisabeth Mertens,
Milly Thoolen, Erica Van der
Eist, Ria Van der Eist, Annie
Van Driessche (solo), An Van
Geert, Hilde Van Geert en
Chris Rousseau.
De belichting berustte in de
handen van Hubert Janssens,
de presentatie in deze van Jan
De Nijs, het geluid werd ver
zorgd door Luc Van Geit. De
technische verzorging ge
schiedde door Jean-Pierre
Robbrecht en de algemene lei
ding. regie en kostumering was
het werk van mevrouw Rob
brecht.
S.J.
Mevrouw Robbrecht kreeg een verjaardagsgeschenkje aangeboden (SJ)
WATERBALLET
Alle begin is moeilijk. Na een
tl'drijf vermogen is bij waterballet zeer belangrijk (SJ)