LEDE WAS NEGEN DAGEN OP DE BEEN VOOR DE JAARLIJKSE MARIAVIERING DE GESCHIEDENIS VAN DE MARIA-VIERING TE LEDE DE MARIALE PROCESSIE OOK DIT JAAR HET ABSOLUTE HOOGTEPUNT /»«- - De verrijzenis (EL) Tot de alleroudste Mariaviering in het Vlaamse land behoort in ieder geval de jaarlijkse novene voor Onze Lieve Vrouw van Zeven Weeën te Lede. Hoogtepunten van deze viering zijn de auto-ommegang, de paarden-ommegang en de prachtige Ma riale processie. Er komen dan ook jaarlijks duizenden gelovi gen naar Lede om er te bedevaarten ter ere van de Nood Gods. Dit jaar werd de novele ge opend op vrijdag 19 mei om 21 uur. Deze plechtige opening ging door in de kerk met de uit stalling van het beeld van de Nood Gods. Daarna had er een De nieuwkomers in de ommegang te Lede (EL) kaarskensprocessie plaats. Hiervoor waren talrijke gelovi gen, verenigingen en jeugd verenigingen komen opdagen. Het werd een feestelijke kaar- sentocht langs de zeven kapel letjes van de ommegangsweg. Een ommegangsweg waar langs de huizen allen feestelijk bevlagd waren en waar het Ma riabeeld voor de venster uitge stald stond, omgeven door kleurrijke bloemen en kaarsen. AUTOZEGENING De eerste zondag van de ne- gendaagse novene vindt er dan traditioneel de autowijding plaats. Er wordt dan verzameld om 8.30 uur op de Hoogstraat. Vandaar werd er dan vertrok ken' langs de ommegangsweg om dan terug rond negen uur de Grote Kapel te bereiken waar een openluchtmis opge dragen werd. Daarna zette de stoet van honderden wagens zich opnieuw in beweging om zich dan na de zegening op het Dorpsplein te ontvinden. Tijdens de negen dagen van de novene kon men dan iedere dag van vóór zes uur 's mor gens tot zeer laat in de avond talrijke gelovigen de omme gang zien gaan. Zowel ouderen als kinderen en jonge mensen, Met de geschiedenis van Lede zelf, is sinds de 15de eeuw onafscheid baar verbonden de verering van de -Nood Gods- die, zowel op het volkse als op het kerkelijke leven haar stempel heeft gedrukt. Nog steeds bloeit de devotie tot Onze-Lieve-Vrouw van Lede in het hart van iedere Ledenaar... De negendaagse Maria-verering te Lede is heden ten dage de groot ste in Oost-Vlaanderen, na Oostakker wel te verstaan. De verering te Lede is evenwel enkele eeuwen ouderDe Leedse Maria-novene is één van de oudste, zoniet de oudste in Vlaanderen. Alles begon zowat 564 jaren geleden, meer bepaald in het voorjaar van 1414. beeld tot Lede, waar dank zij de gebe den tot Maria, hem het gebruik van zijn arm werd teruggeschonken. De pastoor vindt zijn bewijsvoering in het getuigenis van bejaarde mensen. Op 4 mei 4414 werd de Piëta te Lede in de parochiekerk op een ereplaats opge steld. Gedurende die lange periode zijn er heel wat zaken gebeurt en heeft de Maria-vienng hoogten en laagten ge kend. Er zijn ook heel wat moeilijkhe den geweest, vooral dan in tijden van godsdiensttroebelen. Maar er zijn ook heel wat luisterrijke vieringen ge weest. We gaan hier niet in detail tre den, maar we willen toch wel een overzicht geven van de belangrijkste gebeurtenissen. MATH1AS VAN DEN NESTE, LEDENAAR TE KEULEN Over de komst van het beeld naar Lede bestaat er een dubbel verhaal. In ieder geval staat het vast dat een Ledenaar, Mathias van den Neste, Mn jongeling uit een nederig Leeds gezin, naar Keulen uitweek om er werk te vinden. Daar maakte hij fortuin als edelsmid. Toch was hij, de Ledenaar, zijn geboortedorp niet vergeten. Hij wenste aan zijn parochiekerk een blij vende herinnering te schenken. In het Rijnland was in die tijd de Mana- devotie zeer verspreid. Hij kocht daar een Mariabeeld, met'op haar schoot het gemartelde lichaam van haar God delijke Zoon en verstuurde dit naar Lede. De Ledenaars waren hiervan op de hoogte gebracht en trokken met paar den en een wagen naar Brussel om het beeld af te halen. En hier begint het dubbel verhaal Een eerste versie komt van Frater Jan Gielemans, monnik uit het Rode Klooster te Oudergem-bij-Brusscl, een tijdgenoot en getuige van de fei ten. Volgens deze bron zou, op de te rugweg. één van de paarden van het gespan een knecht van een ruiters- groep verwond hebben. Een ruiter schold de Ledenaren voor lomperik ken uit en dreigde de wagen met de kostbare lading te kantelen. Benieuwd brak hij evenwel eerst de kist open. Het medelijden opwekkende beeld be daarde evenwel zijn woede en hij viel biddend op de knieën De verzoening werd gesloten en de reis verliep verder vreedzaam. In een latere versie van de feiten, die worden overgeleverd door pastoor Martinus van den Abeele H7de eeuw) komt een mirakel voor, dat plaats vond bij de overbrenging van het beeld. De woedende ruiter zou niet slechts ge scholden hebben op de Ledenaars, maar dreigde het beeld met zijn zwaard aan stukken te hameren Hierop zou een eerste mirakel gebeurd zijn, name lijk dat zijn heiligschennende arm on beroerd stijf bleef staan. De ganse krijgsbende vergezelde hierop het beeld door de Gentenaars werd mee gevoerd of in de vlammen opging. De andere partij wijst de vernieling af en beweert hardnekkig dat het beeld tijdig werd gered, door het voor het gevaar in veiligheid naar Gent over te brengen, waar het gedurende vijf jaar verborgen bleef Deze stelling verde digde pastoor Aricns (1670-1708). Hij 'verhaalt dat bij de terugkeer van de rust, het beeld in 1587 uit Gent naar Lede werd teruggebracht, midden een ware triomftocht Verder is er nog een onrechtstreekse getuigenis ten gunste van de tweede versie, dit in het dekanaal verslag van 1597, waarin de door de ketters afge brande kerken van het dekanaat wor den opgesomd. Ook de kerk van Lede komt voor op de lijst van de verwoeste kerken, maar zonder in het minst te wijzen op de vernietiging van het mi- rakulcus beeld, dat als onherstelbaar diende te worden aangeduid. Er is tevens de vaststelling dat in de kerkrekening van die tijd geen enkele uitgave voorkomt voor een nieuw beeld, wat nochtans, gezien het streng feiten. Over één feit zijn de verschillende bronnen het eens, namelijk op 8 mei 1581werd de kerk door Gentse rebel - len afgebrand. Hier rijst dan de belang rijke vraag; bleef ook het vermaarde beeld van de Nood Gods in de kerk brand? Frater Colubanus Vrancx, abt van de Sint-Pietersabdij te Gent. schreef in 1602: -de bceldc van den Noodt Gods van Le weirdt ghebroken in de Ghen- sen tijdt-, en hij voegt eraan toe dat heer Gillis van Waesberghe, toen hij pastoor was te Lede, een ander Ma riabeeld liet vervaardigen. Welke waarde bezit de bewring van Colum- banus Vrancx? Zijn werk is op de eer ste plaats een mirakelboek en daarbij baart hel wel enige verwondering dat hij niet weet of het beeld gebroken of gestolen werd, waar de meest voor de handliggende vernieling, namelijk door brand niet eens wordt aangege ven. De gewezen pastoor, die de abt voorlichtte, diende toch te weten of het De tocht van Keulen naar Lede (EL) mannen en vrouwen, van alle rang en stand zoals men pleegt te zeggen. Het was werkelijk een negendaagse drukke be doening. Verder kon men soms ook grote groepen bedevaar ders zien. Zij kwamen uit alle hoeken uit het omliggende om met hun geestelijke overheid te komen bee-wegen. Het hoog tepunt van deze negen dagen ligt telkens op de donderdag, dan immers is het sakraments- dag. Op die dag gaan er dui zenden mensen de omme gang. Een andere hoogdag is dan de tweede zondag van de novene. PAARDENOMMEGANG Reeds van in de vroege och tend komen dan de bedevaar ders naar Lede afgezakt. Dan is de hele ommegangsweg één aaneengesloten sliert bid- IS HET HUIDIGE BEELD NOG HET OORSPRONKELIJKE? Over het lot van het genadebeeld, vooral tijdens de godsdiensttroebelen, bestaan er twee tegenovergestelde ver sies. Beide worden aangetroffen in bronnen uit dezelfde periode en zijn geschreven door mensen, die althans toezicht van de heer, absoluut noodza- middellijk getuigen konden zijn van de kelijk sie langs de ommegangsweg. Zij wordt geopend door de twee vaandels van de Ruitersver- eniging St.-Martinus van Lede. Voor de eerste maal ontbrak aan het hoofd de jarenlange bezieler van de paardenom- megang, de heer Georges De Ras, die enkele maanden ge leden plotseling overleed. Ook tijdens de eucharistieviering aan de grote kapel werd zijn nagedachtenig geëerd. Rond negen uur wordt dan de groep verwacht aan de Grote Kapel waar de openluchtmis wordt opgedragen. Voor de kijklusti- gen de gelegenheid om de bijna driehonderd paardenkoppige groep eens van naderbij onder ogen te nemen. Een tiental ja ren terug wérden de enkele luksepaarden met de vinger gewezen en bestond de op tocht voornamelijk uit boeren- rossen. Nu is het net ander- dende mensen, met de pater- som. Wij telden in totaal zo'n noster tussen de vingers. Aan kleine tien nog echte boeren- elke kapel wordt er halt gehou- paarden. Al de rest zijn prach- den en worden de traditionele tige rijdieren en pony's. Ook de tientjes gebeden En terwijl gespannen vormen van jaar tot deze talloze gelovigen hun jaar een belangrijker wordende ommegang doen, komen de groep. En als speciale attraktie paarden in de gemeente aan. zijn hier de antieke tuigen. der en volgens aloude tradit jr worden de paarden dan gezt pc gend, elk afzonderlijk, dot(jC E.H. Deken aan de sakristii deur van de kerk en dit met d relikwie van Onze Lieve Vrou Uit alle richtingen hoort men het hoevegetrappel der paarden. Tegen 8.30 uur wordt er ver zameld op de Hoogstraat en vertrekt er de paardenproces- Prachtig gerestaureerd en op geblonken, het koper schitte rend in de zon. Na de H. Mis aan de Grote Kapel zet de groep dan de ommegang ver- Deze paardenommegang reeds zeer oud en wordt ondi andere eens vermeld in eé<(^ kerkrekening van 1802. Ma0_ vooral sinds het einde van tfm tweede wereldoorlog kent dei pj een enorme heropbloei. Dejyy paardenomegang lokt iec| qa jaar ook talrijke kijklustigen. ge Het grote evenement van t^a novene kregen wij dan in f,e| namiddag om 15 uur met »Sj prachtige Mariale ProcessLj. die wij elders uitvoerig behaj delen vc De novene werd dit jaar o^l nieuw een enorm sukses, d J danks het feit dat het weder het begin van de week a*. behalve goed was. Da. naarmate de week vordert en het weer verbeterde, 6 reikte de belangstelling oz nieuw een absolute top. I geestelijke overheid toonde zl. dan ook zeer tevreden met I talrijke opkomst dit jaar Dl, opnieuw een stimulans voorC. volgende jaren. MON Di Dus is er een zeer grote kans dat het huidige beeld nog het oorspronkelijke EEN MASSALE VERERING Met of zonder aanvankelijk mirakel, de verering van de «Nood Gods» kende een bloeiende opgang niet slechts te Lede, maar ook in de omge ving. Reeds op 26 april 1415 stelde Joannes, bisschop van Kamerrijk, hier de broe derschap in ter ere van Onze Lieve Vrouw van Zeven Weeën, waarbij toe lating werd verleend ten eeuwigen dage een plechtige mis op te dragen op Drievuldigheidszondag en een luister rijke processie in te richten naar een kluis of een kapel binnen het dorp De nieuwe broederschap telde aldra een groot aantal leden. Ook de omme gang met de rijve of reliekschrijn doorheen de verschillende dorpen van Vlaanderen verspreidde de eredienst van Onze Lieve Vrouw van Lede en deed het aantal leden van de broeder schap aangroeien Gedurende de processie op Drievul digheidszondag werden de pelgrims aan de prediklindc, waar een preek stoel werd opgesteld, door een predi kant toegsproken. Onder de talrijke bedevaarders trof men niet slechts de parochianen van Lede aan, maar ook inwoners van Erondegem, Erpe, Hof- stade. lmpe. Mere, Oordegem, Otlcr- gem, Smctlede, Wanzelc en Wichelen onder de leiding van hun pastoors. Naast talrijke vrome vereerders uit an dere dorpen en steden van het Vlaamse Land en zelfs uit het buitenland. En soms gebeurde het dat zowel ter gele genheid van de plechtige processie of solennele ommegang een of ander be devaart speciale verhoring vond en ge nezing van een ongeneeslijke kwaal. De ommegangprocessie werd geopend door Leedse ruiters IEL) In 1864 was er dan het vierhonderdja rig jubelfeest. Het werd een heerlijke hulde aan de Moeder Gods. van hon derdduizend gelovigen, met speciale treinen aangevoerd. De jubelfeesten van 1914 zouden de meest luisterrijke wezen die ooit te Lede plaatsvonden. Zij zouden ge paard gaan met de pauschjke kroning van het genadebeeld op 2 augustus Maar toen ook was het gevaar wel uit erst dreigend. Op4 augustus kwam het oorlogsleed over het land, zodat de tweede grootse jubeldag, voorzien op 9 augustus, reeds wees op een algehele ontreddering. De Leedse bedevaartplaats zou verder regelmatig bezocht worden, maar Lede werd meer en meer een plaatse lijk genadeoord, waar men Maria ver eerde zoals in menig ander Mariahei- ligdom. Velen waren immers de me ning toegedaan; hoe verder de tocht, hoe groter het bewijs van vertrouwen en zij hebben hun schreden gericht naar buitenlandse bedevaartoorden, of naar nieuwere in eigen land, zoals bij voorbeeld Oostakkcr. Na de tweede wereldoorlog werd door pastoor Go- vaert alles in hel werk gesteld om de eredienst tot Onze Lieve Vrouw van Lede opnieuw verder dan de oi gende dorpen te doen doordringei het raam van de herleving was er o mei 1952 een gewestelijke zieket van de Kostelijke Mutualiteiten^ 1953 was er van 31 mei tot 7 juni' merkwaardige Mariale lentooi ling. Ook nog in 1954 en 1956 er gewestelijke ziekendagen Ten slotte was er nog de grootse ring in 1964 ter gelegenheid van 550-jarig bestaan. Dan werd de I 'j riale processie volledig op een nieii leest geschoeid. MON D 6 - 2-6-78 - De Voorpost Vervolg van blz.l het kruis, te ken van hoop en verwachting. Verder waren er ook nog de praalwagens met de verheerlijking als onderwerp en wellicht de prachtigste wagen van de ganse optocht en anderzijds de praalwa gen die Maria's triomf over de dood uitbeeldde. Deze wagens waren reeds te zien in vroegere edities. De betekenis van al de groepen, zowel nieuwe als vroegere, in het derde gedeelte is zowat de vol gende: het algemeen tema kan sa mengevat worden als «Van ver lossing naar bevrijding-. Zo wa ren er onze stamouders van het menselijk geslacht en hun nako melingen, geketend onder het juk van de zonde, hoopvol uitziend naar de verlossing, reeds verwe zenlijkt in het beeld van Onze Lieve Vrouw, de onbevlekte. Het geheel werd een prachtige, le vende en kleurrijke uitbeelding. Op de praalwagen was er te zien hoe Maria triomfeert met het kruis van de verlossing in de strijd tegen het kwaad en de zonde. Ver der was er de uitdrukking van de gelovige mens die zijn toevlucht zoekt tot Maria in het eenvoudige rozenkransgebed in de strijd tegen het kwaad. Dit werd prachtig uit gedrukt op een praalwagen, voor stellend één van de prachtige veldkapellen in Vlaanderen. In een volgend gedeelte werd uitge beeld hoe Maria verwijst naar de kruisdood van haar Zoon, het kruis, teken van hoop en verwach ting op de totale bevrijding van de gelovige mens, zoals Maria in al haar smart staande kon blijven naast het kruis van haar Zoon om een totale verheerlijking te mo gen vieren. Dit vernieuwd gedeelte was wer kelijk een prachtige, andere zienswijze op de samenstelling van de processie. Dit gedeelte vormt een nieuw en belangrijk aantrekkingspunt. Ten slotte volgde het Mirakuleuze Beeld van de Zoete Nood Gods van Lede voorafgegaan door een groep zingende engelen en gedra gen door enkele stoere jongelin gen. Daarna volgde de erewacht van de Broederschap van Onze Lieve Vrouw van zeven weeën. De geestelijke overheid begeleide hetH. Sakrament. De burgemees ter, schepen, raadsleden en tal rijke bedevaarders sloten de meer dan 1000-koppige kleurrijke op tocht af. MON D.G.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 6