A OPEN SCHOOLDAG IN R.I.T.O. «HET LAND VAN AALST», EEN HISTORISCHE EVOKATIE DE APOSTELS OP WANDEL 41 MUZIEKAUDITIE TE AFFLIGEM 10-9 -6-78 - De Voorpost Het RITO, Rijksinstituut voor Technisch Onderwijs, te Aalst dat momenteel 650 leerlingen telt, hoofdzakelijk meisjes, niet te verwarren met net mhiiu (Hoger) van de Welvaartstraat waarmede het wel een gemeenschappelijke Middenschool (RMS III) heeft, deze dan gelegen in de Welvaartstraat, situeert zich aan de Ledebaan, vlakbij de Boudewijnlaan, aan de ver keerslichten. I door een heerlijk zomenweertje, de fikse re genbui zou slechts na de ge plande aktiviteiten komen was de opkomst voor de orga nisatoren alleszins zeer be moedigend en gonsde het ver leden zaterdag van 14 tot 18 u in de hele school van aktivitei ten allerhande. Enerzijds waren er de belang wekkende tentoonstellingen van RMS III en VSO Observa tiejaar met demonstraties aller lei als van haartooi en schoon- heidszorgen. inklusief bruid kapsel. manikure. massage en maquillage. Ook de sierkun sten met schilderen, glasra men, lino, plamuurreliëf en ke ramiek kwamen aan bod even als kleding en étalage. Op de speelplaats kon een nauwkeurig toekijkend publiek praktijkoefeningen meemaken van publiciteit en lettertekenen en boven kon men terecht voor bouwkundig tekenen, binnen huisinrichting, gezins- en sani taire hulp. Anderzijds waren er ook een reeks modellessen en demonstraties als ritmisch en blind typen door de heer Aers- sens, de nieuwe ekonomische internationale orde door de heer Agneessens, verschil lende manieren om de aarde voor te stellen door de heer De Grauwe alsook een debat over anti-konformisme o.l.v de heer De Schrijver. Daar doorheen was er onder tussen sport. Basket en dans- expressie voor de meisjes en mini-voetbal voor de jongens met als slot een spelcircuit. Het warme weer noodde uiteraard fr V- i Het kapsel maakt de vrouw mooi. dal weten de meisjes in de afdeling coiffure zeer goed. Ze demonstreerden hun kunnen (EL) uit tot een frisse teug en ook hiervoor werd gezorgd als mede voor een Tombola met interessante prijzen. De school biedt een ruime waaier aan mogelijkheden. Buiten de Rijksmiddenschool toegankelijk voor jongens en meisjes vanaf 12 jaar zijn er een observatiejaar A en B. Voor A dient men 12 jaar oud te zijn en het 6e leerjaar van de basisschool te hebben gevolgd of B hebben gevolgd met gun stig advies van de klasraad. Voor B eveneens 12 jaar oud zijn en het 6e lager hebben ge volgd met beslissing van de toelatingsraad dat er behoefte is aan aangepast onderwijs of zonder het 6e te hebben ge volgd mits gunstig advies van deze toelatingsraad Dertienjarigen die meer prak tisch gerichte vorming beogen kunnen worden toegelaten tot het Beroepsvoorbereidend jaar met keuze tussen volgende be- roepskombinaties: kantoor verkoop, voeding, verzorging, haartooi, kleding-tekstiel, dekoratieve-plastische beroe pen, metaal en elektriciteit, hout en bouw. Het 1e jaar van het sekundair onderwijs moet men dan wel met vrucht beëin digd hebben Het V.B.S.O. ofte Vernieuwd Beroeps Sekundair Onderwijs laat toe dat de keuze van de leerlingen niet meer zo dadelijk en dringend moet gebeuren. Beoogd wordt de opleiding tot knap vakman. Na de derde graad kan men verschillende richtingen uit. Komt dan de doorstromingsafdeling die voorberëidt tot voortgezette studiën in de verschillende vormen van het hoger onder wijs Wie niet verder studeert is voorbereid op funkties van het De afdeling plastische kunsten van het RITO gewerkt tijdens de open schooldag (EL) de Ledebaan liet het niet alleen bij tentoonstellen, er werd ook niveau II. Uiteindelijk komt dan de déterminatiegraad waarna het getuigschrift van hoger se kundair onderwijs wordt uitge reikt. De afdeling kleding bereidt voor tot leidende funkties in het konfektiebedrijf en ook op be roepsniveau zijn er tal van uit komsten als zelfstandige naai ster, verkoopster-retoucheuse, patroontekenaar-snijder of stikster Verder zijn er nog de studierich ting «Sociaal-Technische», de «Schoonheidsverzorging» met als beroepen haarkapster, de- monstratrice, vertegenwoor digster. gerante, schoonheids specialiste en een hele reeks hogere funkties. Via de «Plastische Kunsten» kunnen ze werken in de publici teit, als étalagist(e) en in de binnenhuisinrichting LH Door de Gewestelijke VVB «De Denderstreek» werd verleden vrijdag in de Kapittelzaal van de St.-Adrianusabdij te Geraardsbergen voor een honderd man sterke belangstelling, de Tentoonstelling «Land van Aalst» plechtig geopend met de medewerking van de stadsbesturen van de drie dendersteden Geraardsbergen, Ninove en Aalst, gevolgd van een receptie aangeboden door het Kollgevan Geraardsbergen. Voorzitter van de VVV vrederechter G.Otte, wil door de tentoonstelling de eens zo bloeiende streek weer valoriseren en dit zowel in het Geraardsberg- se, het Ninoofse, het Aalsterse als in de Faluin- tjes. De H. Gudula, ons ontno men door de hoofdstede lingen, hoort in de Faluin- tjes, meer bepaald te Moorsel thuis waar ze trouwens een kapel heeft op het Dorp en Manneke- Pis van Geraardsbergen is een eeuw ouder dan zijn pisgenoot van Brussel. Deze zou zelf nog verwijzen naar een nog ouder eksemplaar uit het Brugse. Karei Baert, stadsarchivaris te Aalst, met Lambert Van de Sijpe een van de initiatiefnemers en bezie lers, zorgde dan voor kommentaar bij de rondlei ding. De St.-Adrianusabdij werd als manifestatieplaats uit gekozen wegens de grote spirituele waarde van dit prachtig historisch pand en anderzijds omdat het zuide lijk deel van de dender streek meest te bieden heeft op landschappelijk gebied aan de ééndag s- toerist. «Het Land van Aalst» omvatte, globaal bekeken, een gebied begrensd door de Schelde in het westen en het noorden, het hertogdom Brabant in het oosten en het graafschap Henegou wen in het zuiden. Het maakte deel uit van het Keizerlijke of allodiale VI. Het graafschap Aalst was onderworpen aan de juris- diktie van het Leenhof «ten Steene» te Aalst, voorgeze ten door de baljuw van het Land van Aalst. Het bevatte vijf grote heerlijkheden en een aantal «diversche pro- chiën» verdeeld in twee groepen van dorpen, name lijk «'s graven propre dorpen» en «servitei-plaet- sen» Lange tijd was deze streek bedekt met grote wouden en nog ten tijde van Sanderus, in het midden van de 17e eeuw was dit het geval zoals ten andere duidelijk blijkt uit de kaart die op de aanplakbrieven voorkwam. Volgens De Potter en Broeckaert was het land van Aalst het «lustoord van Vlaanderen» en bezat het Inderdaad «alles wat voor een aange naam verblijf geschikt kan worden geacht». Ekonomisch groeide het Land van Aalst uit tot een der machtigste en meest bloeiende kasselrijen van het graafschap Vlaanderen. Op fiscaal gebied was het zelfs belangrijker dan het Brugse Vrije of dan Gent. Kultureel was dit gebied evenmin een braakland wat afdoende bewezen wordt door de vele geleerden en kunstenaars die er het licht zagen en door de vermaard heid van zijn kuituurcentra, vooral dan kloosters en abdijen. Voor deze zelfstandigheid en welvaart werd de Franse overheersing fataal evenals de teloorgang van de oude tekstiel industrie met als gevolg de totale ineenstor ting én van de politieke en van de ekonomische struk- tuur. Het Land van Aalst werd onmondig verklaard en tot wingewest herscha pen. Alhoewel beperkt door bijna uitsluitend ontlenen uit het patrimonium van de streek zelf en anderzijds de korte voorbereidingsperiode die weinig tijd overliet voor een meer fundamenteel weten schappelijk onderzoek wordt aan de hand van kunstvoorwerpen en histo risch materiaal en het Land van Aalst en de drie steden geëvokeerd vanaf de Mid deleeuwen tot de meer recente periode. Ondanks de vele beperkingen blijkt het bijeengebrachte mate riaal toch vrij representatief voorde Denderstreek. U ziet er kaarten uit de 17e eeuw, het Wapenschild, Kostu- men van het Land van Aalst door Karei V, publikaties over het Land van Aalst archiefstukken uit het Aalsters stadsarchief, sen tenties, een doopkoffer, afkomstig van Herdersem, maquettes, Martensdruk- ken, schilderijen o.a. uit Aalst en Herdersem, een episode uit het leven van de H. Gudula die te Herdersem begraven werd maar van wie de overblijfselen een tijd lang te Moorsel berustten, een vergulde kelk uit Baardegem, een Madonna uit Erondegem, St.-Anna- te-Drieën uit Erpe, schilde rijen van Valerius de Saedeleer, tinnen schale, rapieren zwaardenheiligen- beeldenportretten, land schappen en stillevens e.d.m. U kan deze tentoonstelling bezoeken tot en met 30 juli. LH Driejaar geleden is onderpastoor De Roeck van Mijlbeek, pastoor geworden te Baardegem. Dit bracht de initiatiefnemers op een gedachte: Norbert Verhuist trommelde zijn schoonbroers André De Clippel en Jan De Lalhauer op om een plan uit te broeden. Met de daadwerkelijke hulp van Romaln Van Den Eede en Paul Van Sinay zou de vroegere onderpastoor eens bezocht worden. Vandaag vrijdag 9 juni te 20 uur gaat onder de auspiciën van het Ministerie van Nederlandse Kuituur, Dienst voor Muziek, een Muziekauditie door in de Affligemse abdijkerk met volgend programma: 1. «Die Hoffnung ist mein Leben», kantate voor bas, hobo, en continuo (clavecimbel en cello) van Georg Phillip Telemann, tijdgenoot van Bach in Duitsland. 2. «Ich habe genug», kantae van Johann Sebastian Bach voor bas, hobo strijkorkest en continuo. Deze kantates, geschreven voor de hervormde eredienst, behoren tot de mooiste in het genre. Telemann's kantae is berekend op een verbluffende vokale virtuositeit en getuigt van diep-religieus optimisme terwijl de kantate van Bach de gevoelens uitdrukt van een berustend, bijna blij verlangen naar de dood en de vereniging met Kristus in het hiernamaals. 3. De vier Jaargetijden van Antonio Vivaldi. Dit werk bevat eigenlijk vier vioolconcerto's elk over een seizoen. Het brengt een fijne natuurbeschrijving In een innige sfeer en is een der meesterwerken van deze grote Venetiaan, een werk dat bij muziekliefhebbers en platenverzamelaars zeer populair is. Als solisten treden op bas Karek Druwé en de hoboïst, Machaël Scheck, ook bekend wegens zijn Bach-koor en zijn grondige kennis van de barokmuziek. Inkom 120 fr. Plus-drie-pas 60 fr. LH Op zondag 4 juni vertrokken aan 't Apostelken 110 wande laars: mannen, vrouwen en kinderen. Eigenaardige hiervan was dat ze allemaal familie van elkaar waren. De drie broers hadden hun vaders, zonen en dochters, neven en nichten... kunnen warm maken voor een wandeltocht. De geringe inschrijvingsprijs bewijst dat de bedoeling niet was winst te maken. Voor zestig frank was iedere deelnemer verzekerd (zelfs voor de zwaarste ongevallen) en kreeg hij bij aankomst een gratis avondmaal. Terwijl de zon meedogenloos dertig wees op de termometer, vertrokken de wandelaars rich ting Baardegem. Zij genoten van de pure natuur: zij wandelden door het groen en tussen de bomen door. Iedereen was, ondanks de warmte, optimis tisch! De kledij loog er niet om: korte broek, een mooie bain-de- soleil of een prachtige strooien- hoed. De dorstige mannen hadden echter een tegenslag te verwerken: de uitbater van café 't Apostelken verleende geen medewerking: hij sloot zijn zaak van 13 tot 15 uur, zoals iedere zondag. Dat er 110 stonden te puffen, kon hem niet van gedachte doen veranderen! Dus werd met een mop en een lach, maar eveneens met grote dorst vertrokken. De natuur wandeling bleef hoofdzaak. Te Meldert was slechts één herberg je op de weg gelegen. Een statie op weg naar Baardegem. In de volledig vernieuwde zaal van het Kultureel-parochiaal centrum (rechtover de kerk), werd menig pintje opgeëist. Hier mag even vermeld worden dat de zaal vernieuwd werd door een gepen sioneerde. die er een hobby van maakte het geheel prachtig op te fleuren. Groot was onze verbazing toen we uitgenodigd werden de spelen bij te wonen: volksspelen, als vermaak en om de deelne mers te kunnen belonen met een prijs. Men bleef in de natuur nl. in een prachtige tuin (of was het een park?) achter de zaal. Aan de ene zijde ontdekten we een vijvertje met enkele rustbanken. De kinderen kwamen eerst aan de beurt: zij moesten een tiental meter afleggen met een lepel in de mond. Makkelijk zal je zeggen. Maar voeg daarbij dat er in de lepel een knikker lag en dat er een scherpe bocht rond een boom moest genomen wor den, en je zal het niet meer zo eenvoudig vinden. De entoesia- ste toeschouwers moedigden de jongeren aan. Er werden prach tige prestaties gebeurd. Tenslot te wonnen Patrick Van Sinay en Patrick De Pauw, beiden met 13 seconden. Wij wijzen er nog op dat de punten niet toegekend werden door een lid van de familie, maar door een vreemde aan de organisatie: Walter Pannier, leraar godsdienst. Hij was speciaal ingezet om alles zo eerlijk mogelijk te beoordelen en ook om het schrijfwerk op te knappen. Hij kon door de grote familie niet beïnvloed worden, zodat de punten objektief toege kend werden. De vrouwen werden vervolgens uitgenodigd te komen gerrebol- len. Zij kregen elk vijf bollen en moesten die in een bak proberen te rollen. Wie denkt dat vrouwen dat niet kunnen, moet even naar Baardegem om het stoffelijk overschot van de bak te gaan begroeten. Rita Dupont kaapte de eerste prijs in de wacht. Van een vriend kreeg ze een dikke ruiker natuur-«onkruid>. Het gebaar werd zeer gewaardeerd met een zoen en een pils. Bij nader onderzoek werd zelfs vastgesteld dat de ruiker nog goed rook!!! De kinderen waren ondertussen (hoe kan het anders) aan het voetballen gegaan. Zij schopten er lustig op los, niets ontziend. Toen een vrouw zei: «pas op voor die bloemen, jongens, of we mogen hier niet meer komen!» verdween de bal. De mannen werden opgeroepen voor een laatste spelletje: bak- schieten. Raoul Philips behaal de zo maar eventjes 10 punten, hoewel hij één stuiver vóór den bak in het gras gooide. Halfzeven, tijd voor een geurige kop koffie met belegde broodjes, gretig smullen met achteraf de prijsuitreiking: een barometer- klok, schilderijen, wijnglazen, truien, sigarettehouders e.d. De mannen die gelijke punten behaalden moesten nog even strijden: van op schouderhoogte moesten ze vijf knikkers in een youghourtflesje mikken. Dit gaf natuurlijk aanleiding tot gelach en plezier. Tenslotte kreeg iedereen nog een aardig prijsje. De bedoeling, de mensen een gezonde ontspanning in de frisse lucht te brengen, werd zeker bereikt. Maar aan alles komt een eind: de terugtocht werd alras aan vaard. Menige man ging te voet terug, via de steenweg. Die afstand is korter en er zijn meer kapellekes! De anderen werden met de auto afgehaald, zodat iedereen om 21 uur «binnen» was. Wie nadien nog in 't Apostelken bleef hangen, weten we niet. Waar we zeker van zijn is dat zulke wandelingen vaker moesten ingericht worden! Rik De V(jver Na de wandeling en bij aankomst te Baardegem kon er ook wat gespeeld wordenVolksspelen dan wel en hier Voor zij terug naar Aalst stapten werden de 110 wandelaars van de Apostelvrienden vergast op een koffietafel ziet u hoe het oude spel bakschieten weI plezier brengt (EL) het parochiaal centrum te Baardegem (EL)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 10