Film bij ons KUNSTSCHILDERS STEVENS EN MACHARIS TE AFFLIGEM ATELJEE IN OUD-HOSPITAAL: KINDERLIJKE VERBEELDINGSKRACHT 28 - 9-6-78 - De Voorpost Vandaag vrijdag 9 juni gaat in het Affligems Kultureel Cen- I trum te 20 uur de opening door van de tentoonstelling van 1 werken van de kunstschilders, Ray Stevens uit Ninove en Fobs Macharis uit Aalst. Ray A. Stevens verblijft thans in Engeland. Hij was werkzaam ,aan de Akademie voor Schone Kunsten te St-Jans-Molenbeek en stelt regelmatig tentoon in Parijs waar hij in de zestigerja ren deel uitmaakte van een groep jonge kunstenaars die zich in Saint-Germain-des- Prés rond de kritikus Gabriel de Grandry onder de naam «Les Avantgardistes» ophielden. Stevens stelde nog tentoon te Brussel. Madrid. New-York, uik, Nijvel, Affligem, Wemmei, )ostende, Hasselt en Dik- muide lij werd reeds vereerd met tal van onderscheidingen als de Médaille Prix Thorlet van de Académie Frangaise, de Me daille de la Société de l'Encou- ragement au Progrès de Fran ce. de Gouden Palm van de Mérite national Belgo- Hispanique, de Grand Prix Humanitaire de France en in september II. de Gouoen Me daille van de «Académie des Sciences Humanistes des Etats-Unis du Mexique et de la République Dominicaine». Verschillende werken van Ste vens bevinden zich in privé- verzamelingen. «Stevens schildert de aardse schoonheid met een sterke dinamiek en vaak irreële expressie». «In een hevig koloriet schildert hij gestuikte en scheefgezakte huizen en torens, gebukt onder de last van een dak, met iets in zijn kompositie en kleur dat even aan Kokoschka herin nert». «Zijn werk is een loflied aan de aardse schoonheid en aan de natuur. Vlugge expressieve te keningen worden omgewerkt tot een uitbundig kleurenspel, vaak hallucinant en romantisch tot nadenken stemmend». Fons Macharis. Nog tijdens zijn kollegejaren was hij aktief als spelend lid in de fanfare en in de gerenommeerde toneel kring van Denderbelle waar hij Staf Bruggen als artistiek bezie ler ontmoette. Naast zijn vaste plaats in de rederijkersgilde van zijn dorp trad hij menigmaal op als gastakteur. Bij zijn ver huis naar Aalst vielen muziek- en toneelaktiviteiten echter weq. Hij gooide zich dan ook op een ander engagement: het schil deren. Hij zou alles zelf onder vinden. ervaren, beproeven, proberen. Op zijn lastige weg naar zelfvorming was hij echter voldoende gemotiveerd en ori gineel want waar hij geen vreemde invloeden had onder- ■gaan bezat hij volledige vrijheid om eigen stijl en techniek te le ren beheersen. Met zijn tentoonstelling te Kunstenaars in de dop. Deze jongeren kunnen reeds lino's afdrukken. Zij willen het graag tonen tijdens het openluchtatelier (EL) Ondanks de drukkende warmte die ons gedurende de laatste dagen puffend en sloom door het leven deed stappen zullen de cinefielen de komende week toch een estra inspanning moeten doen om al het nieuwe op onze Aalsterse schermen te gaan bekijken. Er zijn maar liefst vier nieuwe produkties op het witte doek te zienVan deze vier is er één reprise. In zaal 1 van het Feestpaleis loopt vanaf vandaag «The Blob», een film van Irvin S.Yeaworth Jr. die als Nederlandse titel «Planeten gevaar!» meekreeg. Een film met in de voornaamste rollen Steve Mc. Queen, Aneta Corsaut en Earl Rowe. De film vangt aan met de scène van twee jonge mensen, Steve en Judy, die even buiten de stad, op een heuvel, de liefde bedrijven. Plots zien zij iets dat op een vallende ster lijkt en op de aarde neerstort. Zij springen in de wagen van Steve en rijden naar de plaats waar ze denken dat de ster is neergevallen. Zij komen onderweg een oude man tegen die brult van de pijn. Op zijn hand zien zij een gelatineachtige stof. Zij brengen hem bij de dokter. Deze wijfeit wat dat 'ding' kan zijn. Hij wordt bang als hij de stof voor zijn ogen ziet groeien. De verpleegster wordt er bijgeroepen. Deze is echter verbaasd wanneer ze niemand meer ziet in de konsultatiekamer.De dokter en zijn verpleegster worden met «The Blob» gekonfronteerd. De dokter haalt zijn geweer en vuurt...tevergeefs. Hij moet machteloos toezien hoe zijn verpleegster door het blob opgeslokt wordt en terwijl het onheilsding steeds maar groter en groter wordt. Intussen zijn Steve, Judy en enkele vrienden teruggekeerd op de plaats waar ze de oude vonden. Daar ontdekken zij de schelp die de Blob bevatte, een hete rots. Als het jonge paar naar de stad terugkeert om de dokter verslag uit te brengen ziet Steve door het venster nog juist hoe de dokter in de greep raakt van iets...en verdwijnt. Geschrokken lopen Steve en Judy bij de politie. Deze willen er echter niets van horen en menen dat het een grap is van de jongeren. Het duurt echter niet lang voordat zij de jongelui echter wel moeten geloven. Een hele bar, vol met mensen, werd op een geheimzinnig wijze leeggemaakt. «The Blob» verrast Steve en Judy in een supermarkt maar deinst achteruit wanneer de jongelui zich in een vleeskast verbergen. Na heel wat narigheid waarbij ook de jongere broer van Judy betrokken raakt grijpt Steve als verweermiddel naar een blusapparaat dat hij op the Blob richt. De massa schrompelt in elkaar. In een wip wordt Steve er zich van bewust dat de «Blob» de ijskoude straal van het blusapparaat niet kan verdragen. Hij roept de politie zijn ontdekking toe. Deze laatste brengt alle beschikbare blustoestellen bij elkaar en slaagt erin het monster te bevriezen totdat de hulpdiensten komen opdagen en de «Blob» voor immer naar de Zuidpool vervoeren. In zaal 2 van het Feestpaleis dan loopt een film van Ingmar Bergman. Een naam die dus onmiddellijk de cinefielen aanspreekt die houden van de 'betere» film. Dus geen goedkoop sentiment, avontuur of barrokaandoende romantiek. Titel van deze produktie «Serpent's egg», «Het slangenei». Het originele scenario van Ingmar Bergman, dat door Dino de Laurentius werd voorgesteld, legt vooral de nadruk op het historische begrip van de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. «Serpent's egg» gebeurt te Berlijn in 1923. De film die vertolkt wordt door David Carradine en Liv Ullmann, speelt zich af tijdens de week van 3 tot 11 november 1923. Het Duitsland van die tijd had grote moeilijkheden. Het land was vernederd door de grote nederlaag tijdens de eerste wereldoorlog, er bestond noch vrede, noch voorspoed. De publieke opinie was zeer verdeeld. De inflatie had haar hoogtepunt bereikt. Het Bolsjevisme had een grote vooruitgang geboekt en door die storm kwam er een nationalistische reaktie tot stand. Het volk was neerslachtig. Kleine politieke partijen zagen elke dag het levenslicht. Een der machtigste was de partij van de Duitse arbeiders die in 1921 de naam van «Nationale Socialistische Partij» kreeg beter gekend als zijnde de NAZI-partij. Eén man baande zich een weg in deze partij, Adolf Hitler. In de film ziet men hem nooit, doch dreigt zijn schaduw overal. Toen de ekonomie op haar laagste punt stond en het volk in de straten dwaalde als robotten, begonnen de ekstremisten en hoofdzakelijk de nazi's te beweaen. Enerzijds wegens plaatsgebrek in het Affligems Kultureel Centrum en anderzijds om eens een ander publiek te bereiken werden de vruchten van het teken-, schilder- en boetseerate- lier van Affligem nu eens tentoongesteld in de kapel van het Aalsters Oud-Hospitaal. Het werd een verrassing door de verscheidenheid en de veel heid van de tentoongestelde voorwerpen die de verbeelding van vele ouderen zeker moet tarten. Naast foto's zo van voorwerpen als van procédés en aktiviteiten zagen we er schilderwerken, vaak eenvoudig en naief maar steeds treffend en getuigend van een ongebreidelde kinder lijke verbeeldingskracht. Ook pentekeningen waren er in een ;*?danige veelheid dat ze we gens ruimtegebrek in de kaften bleven, ter inzage. Was het schilderwerk zeer vitaal en soms zelfs agressief van kleur, de boetseerwerken moesten er niet vcor onderdoen. We zagen ero.a. doodskoppen, maskers, vazen, schelpen, dieren aller hande, sommige de vrucht van spontane direkte aktiviteit en andere produkten van veel beredeneer- en handwerk. Prof De Waele en Harold Van de Perre hadden er aan ge houden de Affligemse Advies raad hier te vertegenwoordigen en het kinderateljee voor de be langstellenden even te belich ten, daarbij met dank- en lof- woorden voor al de velen die b'^roegen tot het ontstaan en hei instandhouden van derge lijke kreatieve aktiviteit en dit vaak in moeilijke omstandighe den. Uitgekeken wordt dan ook naar een betere behuizing voor het atelier en hierbij wordt dan vooral de schuur van de boer derij van de abdij geviseerd. Wilfried Van den Broeck, do cent kreatieve expressie en werkzaam bij het ministerie van Nederlandse Kuituur, dienst Jeugdvorming, zoon van de in het Pajottenland en ver daar buiten heemkundige en folklo rist Eugeen Van den Broeck uit Asse, zou de tentoonstelling in leiden. Waar hij bij een vorige gele genheid reeds de historiek van de jeugdateliers maakte, tekst die trouwens in een te laat aan gekomen brochure zal ver schijnen, stelde spreker zich nu de vraag «waarom kinderte keningen exposeren?» Zeker niet als wedstrijd met kompetitief karakter en even min uit kommercieel oogpunt. Wel omdat het een prettig iets wordt, oogstrelend en aan doenlijk voor de toeschouwer. Als aanmoediging voor de kleinen hoeft het zeker even min want aan paternalisme hebben de meeste een broertje dood. Toch is het een stimu lans. Stimulans dan vooral om de overheid er toe aan te zetten dergelijke zaken te steunen zonder dan echter weer te hoge eisen en te scherpe normen te willen stellen als tegenprestatie voor een eventuele betoela ging- Voor de begeleiders biedt der gelijke tentoonstelling wel een bezinningsmoment waarbij aan het opmaken van een balans kan worden gedacht. Voor de ouders is het alvast een uitno diging om kontakt op te nemen met de begeleidersstaf om te weten te komen hoe dit alles werd gerealiseerd. Tenslotte blijft dergelijke expo ook een sociaal gebeuren wegens, de ontmoetingsmogelijkheden die ze aan verwantgerichten biedt om te komen tot een dialoog en een verruiming van hun ideeën. «Hoe verliest de volwassene zoveel van zijn spontaneïteit en kreativiteit?» is een vraag die door een vader na een be- dankingswoord werd gesteld. De omgeving legt inderdaad al lerlei normen op dit remmend werken. Ook het onderwijssys teem gaat hierbij vaak niet vrij uit. Materiële prestatiedwang primeert boven spirituele waarden. Verder geeft men zich door kreatieve aktiviteiten bloot en dat wordt juist door vele volwassenen gevreesd. Het atelier te Affligem biedt kansen tot zelfexpressie, kan sen die niet zomaar overal te vinden zijn. Het leert technie ken aan en stelt de jeugd in de mogelijkheid zich zelf te zijn, eigen initiatieven te nemen en de eigen vorm ervan te bepa len. Het atelier heeft dus een be langrijke funktie en aandeel in de groei naar volwassenheid. Nadat boeketjes aan de bege leiders werden geschonken waarbij Dom Idesbald Verkest O.S.B. de grote afwezige was volgde een receptie met een ander Affligems produkt: cider. Deze tentoonstelling loopt nog tot zondag 18 juni, op weekda gen uitgezonderd vrijdag van 14 tot 17 uur en op zondagen van 10.30 tot 12.30 uur en van 14 tot 18 uur. LH Er waren muren tekort om de vele mooie kindertekeningen en schilderijtjes op te hangen. Maar bekijken kan je ze wel, want ze zitten geklasseerd in mappen (EL) Kinderlijke verbeeldingskracht in de werken op de tentoonstelling van Ateljee Affligem in het Oud-Hospitaal (EL) Veurne in '77 was hij reeds aan zijn dertigste konfrontatie met het publiek toe. Vic Anciaux, staatssekretaris voor Neder landse Kuituur, noemde hem «een zeer veelzijdig artiest met zeer uiteenlopende talenten in één persoon verenigd. In al die disciplines wist hij bovendien een hoog niveau te bereiken en dit is dan nog zeldzamer. Daar bij zet Fons zich, zeer sterk volksgebonden. 100 in voor de gemeenschap». «Ik ben bang dat het nieuwe het oude gaat kapotmaken» ty peert zijn boeiende persoon lijkheid met enerzijds vernieu wingsdrang en anderzijds eer bied voor het reeds bestaan de.» Deze tentoonstelling kan U gaan bekijken in het K.C. Affli gem tot en met 25 juni op zater dag van 14.30 tot 20 uur en op zondagen van 11 tot 13 en van 14.30 tot 20 uur. -LH De naam «jood» begon op winkelramen en zekere huizen te verschijnen. Anderen spraken over menselijke eksperimenten. Hitier, leider van de partij, dacht dat hij over de steun van het leger beschikte en besloot te handelen. Van 8 tot 9 november probeert hij zijn eerste «putsh» in Munchen. Hij faalt maar herbegint later. Zonder zorgen had het «slangennest» zijn nest in Duitsland gevonden. De historici vertellen dat het nazisme geholpen werd door het gebrek aan belangstelling en daden van andere regeringen. In 1923, te Berlijn, verklaart de lustloosheid van het volk zijn zwijgen tegenover de politieke gebeurtenissen. De armen liepen beschaamd door de straten en de minder armen gingen de andere richting uit.Een film die wij ten stelligste aanbevelen. In de Benedenzaal van cinema Palace loopt vanaf vandaag een reprise omwille dat de naam van de hoofdrolvertolker, Robert Shaw, de laatste dagen in het nieuws kwam. The Scarlet Buccaneer» of «De zeerover» voert ons terug naar de 18e eeuw. Wij bevinden ons in de Caraïbische Zee. Lord Durant, de bestuurder van een belangrijke kolonie, maakt de piraten het leven zuur met behulp van Major Folly, zijn rechterhand. Wanneer Major Folly op een goede dag zich klaar maakt om een piraat op te hangen komt Red Nel Lynch op spektakulaire wijze de haven binnenvaren en bevrijdt zijn spitsbroeder. Lord Durant, een ontaard man zonder scrupules, laat het hoofd van de rechterlijke macht, een zeer geliefd man, in de nor gooien en plundert zijn eigendommen. Zijn vrouw en zijn dochter Jame moeten vluchten en hun juwelen worden in beslag genomen. Red Nel valt het konvooi dat de juwelen naar de gouverneur overbrengt aan en gaat met heel de partij aan de haal. Daarmee haalt hij zich de woede op de hals van Jane, wanneer deze later haar juwelen terugvindt...gedra gen door een barmeisje, die door Ned het hof werd gemaakt. Dit is het begin van een vriendschap die niet zonder avonturen verloopt. De eilandbewoners zijn ondertussen getuige van het ene drama na het andere. Na de meest onverkwikkelijke toestanden bevrijdt Ned met de hulp van zijn bemanning en van de boeren dan tenslotte toch alle gevangenen van de vesting, evenals de vader van Jane. En zoals het in alle goede oude films paste: Eind goed, al goed...de laaghartige Lord Durant wordt uiteindelijk gedood door Ned tijdens een bloedig duel. En zo wonnen de goeden nog maar eens! In de bovenzaal van cinema Palace dan tenslotte de film die door de enen hoog aangeprezen wordt en door de anderen vergruisd «Car Wash», een film van Michael Schultz. Het is een komische, muziKaie, soms dramatische kijk op het leven van alledag in Amerika. Het is een film die de alledaagse dingen observeert, de handarbeider, de eigenaar van een luxewagen, zijn zoon, de kassierster, de leverancier, de restaurantuitbaatster, het straatmadeliefje en de voorbijkomende automobilisten. Handelingen die zich afspelen in de kaleidoskoop van het dagelijks gebeuren in een Car Wash waar vuile, sluikerige auto's omgetoverd worden in glimmende oogverblin dende voertuigen, statussymbolen van Amerikaanse macht, mobiliteit en snelheid. Alles wordt opgediend met een sausje van helse machiengeluiden en oorverdovende rockmuziek. Wie goed kijkt vindt misschien ook nog een draad in deze film.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 28