WAT VOLGEND SEIZOEN OP AALSTERSE PLANKEN ROBERT GRASLOT FASCINEREND PIANIST i POP-TELEX Film bij ons Film b De winterkapel van de Capucienen liep vol voor het pianorecital (EL) Het konsert is uitgegroeid tot een artistiek sukses. Vooral dan Robert Groslot wist de luisteraars in de ban te houden van een meester lijke pianistiek. Ook Ga- briella Pushner mani festeerde zich als een zeer begaafde pianiste, maar toch hadden we van haar liever een meer gedurfde aanpak gehoord. Vooral in de eerste beweging van Chopins b klein sonate opus 58 schoot ze werkelijk interpretatief tekort. Het applaus dat na deze eerste beweging de lucht in ging begrepen we helemaal niet goed. Misschien dachten sommigen te maken te hebben met de sonate van Liszt in dezelfde toonaard! Sterkst wist Gabriella Pushner ons te overtuigen in de zes preludes van Hanson en in de finale van de Chopin sonate. Ook de langzame beweging van Chopin opus 58 droeg ze ■■■■I voor op gevoelige wijze. Een dankbaar publiek dwong dan ook een toemaatje af. Pushner speelde, bij wijze van opluchting na de gevoels ontladingen van Chopin, een knappe humoreske van (naar we menen) Alexander Tsjerpnin. Robert Groslot speelde de sonate in sol groot (hob. XVI-6) van Haydn, Maskera de van Frederik Devreese (in plaats van de aangekondig de Valses nobles et sentimentales van Maurice Ravel) en «Trois Mouve- ments» uit «Petrouchka» van Igor Stravinsky. In elk van deze werken toonde Groslot een volmaakte beheersing van de techniek. Zijn Haydn leek ons ietwat, koel, te weinig «gemütlich». Het werk van Frederik Devreese en Igor Stravinsky werd op grandioze wijze verdedigd en liet op menig luisteraar een diepe indruk na. De energieke aanpak en de feilloze techniek stonden volkomen in het teken van Groslots persoonlijke visie op de komposities zodat we nergens de indruk kregen dat aan pianistieke kracht patserij werd gedaan, hoe wel de aard der gespeelde werken dit zou kunnen laten vermoeden. Opvallend ook was de grote beheerstheid waarmede Groslot zijn programma afwerkte. Als uitvoerend kunstenaar heeft hij enkel getracht de muziek in een zo voordelig mogelijke positie te plaatsen tegen over het publiek. Hierin slaagde hij ook volkomen Slechts één schaduwzijde hing over deze muzikale avond: de piano zelf. Het instrument, een Yahama kwart vleugel was van klankkwaliteit niet evenre dig met de muzikale kwaliteiten der beide plaatsen. Ook de akoes tische omstandigheden wa ren verre van ideaal. We kunnen ons best voorstel len dat mensen die achter aan in de kapel plaats hadden genomen heel wat tijd nodig gehad hebben om aan de klank te wennen. Waarschijnlijk heeft dit het muzikale genoegen niet geschaad, want de dankbe tuigingen van het publiek brachten Groslot er toe op zijn beurt te danken met een toegift (Toccato van Proko fiev). Ook in dit werk trof ons de krachtige aanpak en de sterke overtuigingskracht. Alles bij elkaar, een recital op hoog niveau. André De Groeve Dendermonde wordt niet alleen beroemd om zijn jaarlijkse bijdragen op het gebied van jazz (jazzfesti val), maar de laatste tijd zakken hoe langer hoe meer rondtoerende popformaties af naar de Denderstede. Zo komt donderdag 29 juni (einde v/h schooljaar) HERMAN BROOD and HIS WILD ROMANCE naar Zaal Roxy (stilaan het pop-mek- ka) en treden de week nadien, nl. op zondag 2 juli (vanaf 2 uur 's namiddags) volgende groepen op tij dens het eerste Dender- monds popfestival (Sas- pleintje): THE JETS (new- wave), TOY (voor de derde maal te D'monde), STEWBALL, ONCE MORE (Rock Rally 78) en als klapper de Nederlandse formatie VITESSE. Het eerste gebeuren is een realisatie Blendzjak. Het tweede gebeuren n.a.v. het 5-jarig bestaan van jeugd- kroeg VZW Spinnekop. Prent het in jullie kale hoofdje, knikkers. Zij die geen «buis» hebben, kunnen er allicht aldaar één bestellen. Allen daarheen. In het begin van de week kwa men de toneelverenigingen samen met kuituurschepen Roels om de tijdsverdeling in de nog vuiler wordende stads schouwburg te bespreken. Volgende data kwamen uit de bus: 7-8-9 oktober opent De Schakel het toneelseizoen mei «Een verloren glimlach» van de Aalstenaar David Meivis, in een regie van Roger De Wilde. Met dit werk gaat De Schakel naar Turnhout waar ze op 25 no vember deelnemen aan het Landjuweel. Op 21 -22-23 oktober is het de beurt aan het Land Van Riem. Zij vertolken het werk van Claude Magnier «Oscar. Wie de regie op zich neemt is ons nog onbekènd. Op 4 - 5 - 6 november komt Arbeid en Kunst op de planken met «Dansen op kristal» van Luc Vilsen. Huisregisseur Jef Bettens zal het stuk wellicht hen/verken. Het is ook mogelijk dat dit toneelstuk van ei gen bodem pas tijdens de tweede helft van het seizoen gespeeld wordt. Op 18 - 19 - 20 november brengen de Catharinisten «Mary Stewart» van Schiller in de regie van Walter Boni. Op 25-16-27 november vertol ken Voor Taal en Vrijheid de klassieker «De gekroonde Leerse» van Michel De Zwaen. Duivel-doet-al Jo Beeckman neemt de regiezetel in beslag. Het jaar wordt afgerond door Kunst Licht en Vrijheid met «De Beker» van Sean O'Casey in regie van de Gentenaar Anton Coogen. Wat de tweede reeks opvoe ringen betreft zijn er slechts twee verenigingen die reeds een stuk vastqeleqd hebben. De schakel is er dan met «De kinderen van Edward» (3, 4, 5 februari) en 't Land van Riem met «Het huis in de nacht» (24 - 25 - 25 maart). Misschien een tip voor de zoe kers: er bestaan nog goede Vlaamse toneelschrijvers. Arbeid en Kunst komt voor een tweede maal op het plateau op 24 - 25 - 26 februari, de Catha rinisten op 7 - 8 - 9 april, KLV op 21 - 22 - 23 april. Voor taal en vrijheid op 5 - 6 - 7 mei. Hoger Op en Nieuw leven maakten hun programmatie nog niet bekend. Groep 75 liet op bewuste ver gadering niets van zich horen. Is deze groep ontbonden of heeft men een nieuwe spe ruimte gevonden? Wij wet het niet evenmin als de led van de «Overlegcentrale» e organisatie die Groot Aalster 'i toneelgroepen samenbrei f om de typische teaterprob men te bespreken en gezami z lijk op te lossen. Deze overlegcentrale komt 1 dens dit weekeinde bijeen. een werkgroep waar een vo zitter en een sekretaris wo verkozen zal men pogen e stichtingstekst en statui klaar te stomen tegen j 1979. Er zullen voortdure e kontakten gehouden wore met de toneelverenigingen met het stadsbestuur. D( laatsten in de persoon v schepen Herman Roels, zeer positief staat tegenoverF overlegcentrale. Ook de neelverenigingen schijnen nut van deze organisatie n« waarde te schatten. De vere i". gingen die principieel akko zijn zich aan te sluiten enrr j te werken zetten we hier op rijtje: De Schakel, 't Land l Riem, Arbeid en Kunst, De tharinisten, Voor Taal Vrijheid, Kunst Licht Vrijheid, Nieuw Leven, Ho Op, Lanseloet. Uit Herders* 3 «De Vriendenkring», en «D 1 derzonen», Hofstade is vei genwoordigd door «Vast Eik». De Meldertse toni groep «De Claerhaegse medie» en de Baardegen «Hoop in de Toekomst», vei genwoordigen de Faluintjes Opnieuw Groep 75 die van 2 niet laat horen. Met de hoop t dit overlegkomitee ook het van de toneelstukken hoogte in drijft. Roel Van de F V De Australische Gabriella Pusner, met muziek geboren (EL) Gabriella Pusner en Robert Groslot. maken een-praatje voor hun optre den. Misschien over de voorbije Koningin Elisabethwedstrijd (EL) is op onze stilte» haalde in alle stilte, aat is de film van cinema komedie die e zorgen van loopt vanaf tot work» van fdrollen Faye :h en Robert ahoefte aan tegenover de woorden of kent. aer medewer- aan de deur andere klank arenlang het nieuws, die esluit echter als velen van het grootste :ht; ik ga me 1». n schorst de foneren naar enheid geeft t echter een dt aan de s». Howard genen die via e Hp menspn In de grote benedenzaal van cinema Palace loopt «L'Age de Cristal» een Amerikaanse prent die als oorspronkelijke titel «Logan's Run» meekreeg en die wij op ons scherm krijgen als «het tijdperk van het kristal». Een film van Michael Anderson met in de voornaamste rollen Michael York, Jenny Agutter, Richard Jordan en Peter Ustinov. «Logan's Run» vertelt ons het avontuurlijke verhaal van een man die op zoek is naar een schuilplaats waar al diegenen van Magalopolis die ouder zijn dan dertig jaar zich verbergen, evenals dat van een vrouw die hem helpt in zijn moeilijke opdracht, evenals de handhavers van de wet die iédereen trachten te snappen die wil ontsnappen aan deze medogenloze wet. Waarover gaat het verhaal. Wij bevinden ons in de 23-ste eeuw. In Megalopolis, een stad die met haar koepels, flats, parken en vervoermiddelen die ons doen terug denken aan onze tijd, toch fatamorganisch overkomt. Alles in Megalopolis is ontworpen voor het plezier van zijn bewoners. Zelfs de liefde wordt er door de beide seksen vrij bedreven in de «Love shops». Er is nochtans een nadeel aan dit gezellige leventje: men mag er niet langer leven dan dertig jaar. Een legertje oprderpolitie zorgt ervoor dat al diegene die aan deze wet willen ontsnappen gevat worden. Om te weten welke leeftijd de inwoners hebben dragen alle bewoners van Megalopolis in de palm van hun hand een kristal. Dit kristal is wit vanaf geboorte tot het achtste levensjaar, geel vanaf 9 tot 15 jaar, groen van 16 tot 23 jaar. Vanaf 24 tot 30 jaar, de laatste jaren van het leven, knippert dit kristal zonder onderbreken, de enemaal zwart, de andere maal rood... Een science fictionfilm, voor de liefhebbers van het genre. In de studio van cinema Palace tenslotte loopt de laatste nieuwe prent van Ken Russell «Valentino» een film met Rudolf Nureyev in de hoofdrol. VAUENIINU VALENTIN0 28 - 23-6-78 - De Voorpost Het toneelseizoen is nog maar pas geëindigd en men begint reeds met de voorbereidingen voor volgend speeljaar. De stukken worden gelezen, afgewogen aan het spelerspotentieel en gekozen. Wie zal de regie doen en zal het dekor niet te duur uitvallen zijn vragen die van belang zijn. Er wordt en werd steeds naar gestreefd een hoger peil te bereiken. Laat onze hoop niet ijdel zijn, misschien zullen sommige verenigingen eens een gastregisser uitnodigen om een hoger peil of een vernieuwde speelvorm te bereiken. Vrijdag 16 juni laatstleden had in de winterkapel van het Kapucijnenkiooster een buitengewoon pianorecital plaats. Op uitnodiging van Kiwanis Aalst hadden we niemand minder dan Robert Groslot, laureaat Koningin Elisabethwedstrijd voor piano 1978, in ons midden. Tevens werden we in de gelegenheid gesteld nader kennis te maken met een andere kandidate van dezelfde wedstrijd, de Australische pianiste Gabriella Pushner. Zij verzorgde het eerste deel van het recital. en liep vol voor het pianorecital (EL) Deze week terug drie nieuwe films op onze schermen. De Vlaamse prent «In alle stilte» haalde geen tweede week en verdwijnt dan ook in alle stilte. Een film die wel zijn tweede week ingaat is de film «Are you being served» in zaal 1 van cinema Feestpaleis. Een anderhalf uur durende komedie die je eens even doet wegdommelen uit ae zorgen van het dagelijkse leven. In zaal 2 van dat zelfde Feestpaleis loopt vanaf vandaag de veel omschreven film «Network» van Sidney Lumet. Een film met in de hoofdrollen Faye Dunaway, William Holden, Peter Finch en Robert Duval I. «"Rentabiliteit, luisterdichtheid», behoefte aan publiciteit, vernieuwing, verplichtingen tegenover de adverteerders. Dat zijn allemaal woorden of zinssneden die Howard Beale zeer goed kent. uewoonlijk worden zij gebruikt wanneer medewer kers van de kommerciéle televisie UBS aan de deur worden gezet. Ditmaal heeft het liedje evenwel een andere klank want het is Howard Beale zelf, die jarenlang het kommentaar leverde over het politieke nieuws, die wandelen wordt gestuurd. Howard besluit echter zich niet zomaar te laten afslachten zoals velen van zijn voorgangers. «Als afscheidsgeschenk bied ik u nu het grootste spektakel dat de UBS u ooit heeft gebracht; ik ga me voor u een kogel door het hoofd schieten». De hogere direktie gaat in paniek. Men schorst de uitzending maar zovele luisteraars telefoneren naar het station, dat men Howard de gelegenheid geeft zich te verontschuldigen. Howard legt echter een verklaring af die niet beantwoordt aan de verwachtingen van de «big bosses». Howard brandmerkt op hartstochtelijke wijze diegenen die via de TV de massa manipuleren. De TV die de mensen belet te lezen, te denken en nog belangstelling te voelen voor kulturele waarden. Beale's populariteit stijgt opnieuw bliksemsnel. Diana Christenson, de programmatrice van het station, beseft onmiddellijk welk voordeel men uit deze gebeurtenis kan trekken. Zij maakt een nieuw programma «De Dolle Profeet» in het welke Howard Beale, het onrecht en de hypocrisie van de moderne wereld aanklaagt. Zijn uitzending «Het Uur van Mao» is weldra nummer één van de hit parade, ledereen die heeft af te rekenen met de Amerikaanse maatschappij mag aan het woord komen, zelfs een groep guerillastrljders die een rijke dochter ontvoerden en er een revolutionaire van maakten. Howard is er zich echter niet van bewust dat hij op diabolische wijze wordt uitgebuit door diegenen die hij juist wenst te ontmaskeren. Het publiek, steeds uit op een sensatie, keert zich weldra van Beale af. De direktie besluit ook Beale van het scherm te laten verdwijnen. Alle middelen zijn goed, er zal een laatste maal over Howard Beale worden gesproken hij wordt vermoord voor de kamera. Iets wat aanleiding geeft tot een nieuwe reeks programma's over het.terrorisme. Een film die wij ten stelligste aanbevelen. Fluent in/ 23. Johrhundert «Valentino» is eigenlijk een biografie van Valentino zij het dan wel vertolkt door de wereldvermaarde balletdanser Nureyev. Dat Nureyev zich ernstig op zijn personage voorbereidde blijkt uit het feit dat hij er aan hield de films van Valentino te zien, soms zelfs in vertraagde beweging teneinde alle bijzonderheden van de vedette te kunnen bestuderen. «Eigenlijk beleefde ik een aangename verrassing, zegt Nureyev. Ik weet dat Valentino voor de meeste mensen slechts een «ster» was en geen akteur. Hij was een idool, de gedroomde minnaar, juist goed om zijn torso uit te stallen met de neusvleugels te trillen, de ogen te rollen en patetisch te zuchten. Dit is een totaal valse opvatting. In 'Monsieur Beaucaire' bv. was de rol van Valentino (eerst poeet en dan schurk erg moeilijk en vereiste dan ook een rijk gamma van ekspressiemogelijkheden. Wat mij echter het meest heeft getroffen is de harmonie in de bewegingen van Valentino en de plastische bewegingen van zijn gang. Nooit is hij stijf of stroef. Zijn hele lichaam neemt deel aan elk gebaar, een beweging van de hand of van het hoofd zet zich over op het hele lichaam». Ondanks de visie van Nureyev zelf was hij tijdens de opnamen zeer gewillig zich aan te passen aan de zienswijze van Russell. Dus een meesterwerk van twee meesters. Een film die wij u warm aanbevelen. S.J.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 28