i WORDT UW EIGEN BINNENHUISARCHITEKT IN DE VLASTIJD VAN STREUVELS Film bij ons r VLAAMSE EENAKTERS GEZOCHT GIJZELINGSAKTIE IN DE SUPER EXPRESS Populair konsert door frans gastbeiaardier 24 - 4-8-1978 - De Voorpost Wie met het inrichten van een vertrek begint, zou allereerst een plattegrond op schaal moeten maken. Een tekening overtuigt. Het gesprek met een meubelverkoper, de architekt en de binnenhuisarchitekt is gemakkelijker, wanneer men zich aan de hand van een tekening kan uitdrukken. Want een doordachte inrichting is zonder een duidelijk getekend ontwerp niet denkbaar, om het even of men de bestaande problemen zelf oplost of vakmensen om advies vraagt. Hoe groter de gemaakte tekening is, des te groter is ook haar uitdrukkingskracht. Een vrij gemakkelijk om te rekenen schaal, die ook zeer diiM-im deze van 1.20 of 5 cm is gelijk aan 1 meter in de werkelijkheid. Alle hoogtes moeten opgemeten worden. In het raidden van de te kening. of schets, tekent U de plat tegrond of het bovenaanzicht. Daarvoor moet U alle maten van de vloer nemen. Belangrijk is daarbij, dat bij het tekenen reke ning wordt gehouden met ver warmingselementen. terug sprin gende deuren, vooruit springende '-muurgedeelten en andere afwij kingen op de normale rechte lijn. De vier tekeningen die om het bo venaanzicht gegroepeerd worden, noemt de vakman wandprojekties. Ze geven ongeveer weer wat men vanuit het midden van de kamer ziet. Daarvoor moet U de maten van alle hoogtes nemen. De pla fondhoogte meet men ten minste op twee verschillende plaatsen in de kamer, om met schuin aflo pende plafonds rekening te kun nen houden. Bij een raam wordt niet alleen de hoogte vanuit de vensterbank en de breedte vastge steld. maar ook van de vloer uit gemeten hoogte van de borstwe ring onder het raam. Ook stroomaansluitingen moeten uitgetekend worden. Deurhoogte en -breedte worden met kozijnen gemeten. Vaak is ook een vraag als in welke richting wordt deze of gene deur geopend belangrijk. Hetzelfde geldt voor de vraag hoe het raam geopend wordt. Ook ra diatoren moeten precies worden opgemeten. De maat van de hoogte is vanuit de vloer op te ne men, de breedte en de afstand van de verwarming vanuit de wand. Ook aan stopkontakten moet volle aandacht worden geschonken. Om aan te geven waar deze zich be vinden. gebruiken vakmensen voor stopkontakten, schakelaars en aansluitpunten voor plafond- en wandverlichting bepaalde symbo len. Mits wat uitleg en welwil lendheid kan iedereen zijn eigen symbolen aan een ander u itleggen Tenslotte is voor bepaalde inrich tingsproblemen de windrichting belangrijk. Daarom wordt de lig ging van het vertrek tegenover het noorden aangegeven. Met overleg plannen leidt tot be wuste vormgeving. Bij het inrichten moet je aan alles gaan denken. Om tot een bevredi gend resultaat te kunnen komen is het zeer voordelig een kontrole- lijstje voor diverse woonsituaties op te maken. Laten we hiervan even een schematisch voorbeeld geven. Huiskamer: wat doe ik in dit vertrek? Televisie kijken, luisteren (radio, bandrecorder, platen), zich on derhouden, gasten, hobby, kinde ren. eten (is dit de enige eet plaats?). serviesgoed. Wat heb ik daarvoor nodig? Zitmogelijkheid (I of 2 zitgele genheden), kasten, legplanken, opberumoeeliikheden, werkgele genheid voor hobby, eettafel, kast- ruimte voor serviesgoed, licht, lucht, sfeer, ramen, vloer- muren- plafond- (hoe aankleden?) Slaapkamer: wat doe ik in deze kamer? Slapen, aan- en uitkleden, tv- kijken. luisteren (radio, bandre corder, platen), hobby, tweede huiskamer, kamer voor haar. Wat heb ik daarvoor nodig? Bed. kasten, legplanken, ekstra zitgelegenheden, tafel, licht, lucht, sfeer, ramen, vloer, muren, plafond. Jong wonen: wat doe ik in deze kamer? Zitten, eten, slapen, werken, hobby, vrienden. Wat heb ik nodig? Zitgelegenheid, tafel, stoelen, bed. kastwand, boekenplanken, licht, lucht, sfeer, raam. muur. vloer, plafond. Kinderkamer voor kinderen tot 6 jaar. Wat doet het kind? Slapen, spelen, vriendjes, kontakt met volwassenen. Wat heeft het kind nodig? Bed, speelruimte, kast. ekstra zit gelegenheid voor volwassenen, licht, lucht, slccr. raam. vloer, muren, plafond. Kinderkamer voor kinderen vanaf 6 jaar. Wat doet het? Slapen, spelen, werken, hobby, vriendjes. Wat heelt het nodig? Bed. tafel (om aan te werken), kast. plank, zitgelegenheid. Dit schema kan U van nul zijn bij het inrichten van uw vertrekken. In de volgende fase van het inte rieurontwerpen zult U, naar alle waarschijnlijkheid, (de situatie is natuurlijk telkens verschillend) met problemen gekonlronteerd worden die echter met bepaalde hulp van - profs- weer op te lossen zijn Om een probleem werkelijk volledig op te lossen heeft een in terieuradviseur minstens de vol gende gegevens nodig. Ruimte: gaal het om de gang of de hall, woonvertrek, eetkamer, logeerkamer, kinderkamer, slaap kamer. appartement, dak- cry' of zolderkamer, is het een gebouw in oudbouw, nieuwbouw, eigen wo ning? Stijl van de inrichting: mo dern. tijdloos, rustiek, roman- Jaarlijks organiseert de English Comedy Club een Europees l es- tival voor Engelstalige aniatcursgc/clschappcn. In 1979 zal het eind tomooi georganiseerd worden in de KO NINKLIJKE V LAAMSE SCHOL WBLRG-BRUSSEL. Het is de bedoeling om bij deze gelegenheid een eenakter te brengen van een Vlaams auteur in Engelse vertaling, om zo doende de kulturclc banden tussen beide gemeenschappen nau wer toe te halen. Amateurs die geïnteresseerd zijn kunnen hun werk opzenden naar THE BRITISH COUNCIL. Mr C.H. Whistler. Galilee Buil ding - Galilcelaan 5 1030 Brussel. Uit de ingezonden eenakters zal een werk gekozen worden dat (na vertaling, indien nog niet vertaald), buiten wedstrijd, tijdens liet Festival zal voorgesteld worden. De werken dienen vóór eind november 197X ingestuurd tisch, zakelijk, reprcscntaticlof wordt de voorkeur gegeven aan stijlmeubelen? Kasten of wandmeubels: hout natuurkleur, hout gebeitst, pulli sander. eik. noten, teak, mahonie, macoré, essen, witte slijplak, an dere slijplakkleur. één- of meer voudige houtkombinatie enzo voort. Gestoffeerde meubels: licht, zwaar, leer. stoffen bekleding? Tafel en stoelen: hout. metaal, kunststof, gestoffeerd? Lampen pendel-, talel-, wand- of staande lamp? Bodem: tapijt, kunststof, par ket, plavuizen? Wanden: stukwerk, behang, unipatroon. schroten, panelen, schoon metselwerk? Textiel: gordijnen um. met pa troon, transparant, tafelgoed, bed degoed. Moet er rekening gehouden wor den met reeds aanwezige meu bels? Indien dit het geval is. ccn: nauwkeurige beschrijving met de maten opmaken. Personalia: Hoeveel mensen1 en van welke leeftijd wonen er? Aan welke kleuren geven zij de voorkeur? Wanneer wilt U met de inrichting aanvangen. Welk bud get liebl U voorzien? Om -onge lukken" te voorkomen voorziet U best ook een budget -buitenge wone- uitgaven, een soort ap peltje voor de dorst. Men weet nooit geheel vooraf voor welke problemen men kan komen te staan. Vooral bij de verbouwing van een oud huis is men nooit he lemaal voorbereid op plots opdui kende onregelmatigheden. We spraken daarnet even over het kleurgebruik. Dit is een zeer voor name t'aktor in de inrichting In het volgend artikel komen wij hierop terug. De Meldertse «Claerhaegse Comedie» zorgt, zo het weder het toelaat, eerstdaags weer voor een uniek schouwspel: Streuvels' Vlaschaard als toneelwerk op de planken. Jpenluchttoneel - Meldert - De Claerhaegse Comedie, het is stilaan een vertrouwd begrip geworden in de Faluintjes- streek. Wie herinnert zich im mers de opvoeringen niet van «•Het Gezin van Paemel» in 1975 (toen nog op de hoeve De Gols in de wijk Klaarhaag), van Pee Klak in 1976 op de hoeve Van Cauwelaert te Nievel (het kassukses dat nog moeilijk te evenaren zal zijn), of van «De Filosoof van Hagem» vorig jaar. eveneens op de hoeve Van Cauwelaert. Daarbij kwa- .men nog verscheidene gastop tredens te Lebbeke. Essene, Opwijk en Baardegem, een adaptie van Timmermans' «Waar de sterre bleef stille staan- in de parochiekerk van Meldert op Kerstmis 1976, en een deelname aan het spel- programma «Hallo met Henk» op 19 maart 1977. Geef toe dat het een indrukwekkende lijst is in die korte tijdsspanne. Thans, in dit jaar van het dorp, heeft deze groep het nodig geacht weer een uitgewerkt pro gramma naar voor te brengen. Op 5-6-12-13 en 15 augustus brengen zij, in het toch wel unieke kader van de Brabantse hoeve Van Cauwelaert te Nie vel. het bekende meesterwerk van Stijn streuvels «L)e „^Vlaschaard». Dit aangrijpend 'drama werd voorheen nog nooit op de toneelplanken op gevoerd. Wel werd het boek tij dens de oorlogsjaren in een Duitse versie verfilmd, iets wat de ouderen zich nog zeer goed herinneren. Dat de Claerhaegse Comedie echter de eer krijgt dit stuk in première te brengen, is weer een pluim op de hoed van de zeer dynamische groepering STIJN STREUVELS Op 3 oktober 1871 (om 10 uur in de voormiddag om precies te zijn) werd als vierde kind van Kamiel Lateur en Louisa Ge zelle (de zuster van onze be roemdste dichter Guido Gezel- Ie) Franciscus-Petrus- Johannes Lateur geboren, de latere Stijn Streuvels. Hij werd op 4 oktober gedoopt, echter niet door Guido Gezelle zoals Stijn Streuvels zelf meende tot in 1961, maar door diens broer, Jozef Gezelle. kapelaan te Lendelede. Na zijn huwelijk op 19 septem ber 1905 met Alida Staelens, ging Frank Lateur het Lijster nest te Ingooigem bewonen. Hij had tot dusver 17 jaar lang in Avelgem het beroep van bak ker uitgeoefend. Met de defini tieve verhuizing naar Ingooi gem nam hij een beslissende optie in zijn leven: een bakker die zijn eerste Vijfjaarlijkse Prijs voor Letterkunde had gekre gen, koos voor een schrijvers leven Het was een afscheid en een nieuwe start Het Lijsternest, een landhuis in Vlaamse stijl, door architekt Jozef Viérin ontworpen, werd gebouwd in 1904-1905 Bij de terugkeer van zijn huwelijksreis vernam Streuvels officieel dat hem de Vijfjaarlijkse Staatsprijs toegekend was. Met dit geld liet hij in 1906 langs de oostkant de schrijfcel met het gekende brede raam aanbouwen. Dit Op vrijdag 11 augustus gaat in het Alfligcms Kultureel Centrum de opening door van de tentoonstelling, aansluitend bij de op voering door de -Claerhaegse Comedie- van -De Vlaschaard- met medewerking van het stadsbestuur en hel nationaal vlasmu seum te Kortrijk Deze expo ~ln de vlastijd van Stijn Streuvels-. wil een unieke verzameling vlasmachines van Kortrijk lonen, werktuigen al - komsiig uit dit muséum alsmede al wat verband houdt met de vlasbewerking. Ook het werk van Streuvels. «De Vlaschaard zal er centraal staan, handschriften van de schrijver, verschillende uitgaven, reaktics op zijn werk en briefwisseling, bezorgd met de bereid willige medewerking van de familie van de overleden grote Vlaamse schrijver. Het portret van Streuvels zullen we terugv in den in bas-reliels. gemaakt door bekende Vlaamse kunstenaars en zelfs door één van zijn naaste familieleden. Roger De Boeck. de bekende Hekclgemse zandtapijtkunstenaar zal bij deze gele genheid een reusachtige afbeelding van Streuvels in zand opnij- ken. die gefixeerd zal worden De Uitgeverij Orion zal een uitgebreide uitgave van de werken van Streuvels tentoon stellen, en ook recente uitgaven te koop aanbieden in een afzonderlijke boekenstand. Tijdens de weekends zal in een diamontagc een literaire benade ring van Streuvels' Vlaschaard mogelijk gemaakt worden, en zal in de tentoonstellingszalen deskundige uitleg over ue oude vlas toestellen verstrekt worden door de Heer Marcel Himpc. Opening op vrijdag 11 oogst te 20 u. door André Demedts. auteur en Streuv ciskenner en Ben Dewilde. konserv ator aan het v lasmo- scum te Kortrijk. Deze tentoonstelling is open v an v rijdag 11 tot en met zondag 27 augustus op zaterdagen van 13 tot 20 u.. op zondagen van 11 lot 13 u. en van 14.30 u. lot 20 u. .en op dinsdag 15 oogst zoals op LH werd de uitkijkpost die hem toe liet de wereld hoog en breed te aanschouwen en waar hij, als het ware het verhaal van «De Vlaschaard» voor zijn ogen zag afspelen. Vermelden wij nog dat in no vember laatsteden «Het Lijs ternest» door de provincie West-Vlaanderen werd aange kocht en dat men hoopt dit huis als museum open te stellen te gen halfoogst 1979, dag waarop hij 10 jaar zal overleden zijn. HET BOEK «DE VLAS CHAARD» De Vlaschaard werd geschre ven tussen november 1906 en januari 1907. Het werk ont stond in een heel gelukkige tijd, toen de schrijver Streuvels op het toppunt van zijn krachten en kunnen gekomen was en het hem als mens allemaal meezat. Voor Streuvels was dit de gouden tijd zonder kommer en zorg, een gelukstijd met «zwelgen in de weelde van Gods schone natuur», met «verzet in boeken en aan ge- name plauderei» en met «be schouwingen vanuit de hoogte over het menselijk toneel» De bakker Lateur had in zijn laatsie Avelgemse jaar het agrarisch milieu van dichtbij le ren kennen, was bij een paar boerengezinnen terechtgeko men en had het landelijke werk en vermaak al kunnen meebe leven. Bij het bouwen van het Lijsternest in 1904 was het landleven voorgoed voor hem opengegaan. «Daar ik heel die zomer in de volle buiten had geleefd, was mij de gelegen heid gegund werk van de boe ren op de akker na te gaan. In het bijzonder had de groei en de bloei van het vlas mijn be langstelling gewekt. De kouter had ik zien beploegen, bemes ten, de zaaier zien opstappen, de wiedsters hun liedjes horen zingen, de slijters hun doening afgekeken, aan spel en dans op de vlasfooie meegedaan en er mij terdege aan verlustigd. Het één en het ander is dan in mij aan 't broeden gegaan, ge keerd en gewenteld, tot het ge leidelijk vorm en gestalte begon te krijgen. De Vlaschaard was het resultaat van de minder be kende novellen die Streuvels in de voorafgaande jaren had ge publiceerd. Over de inhoud zelf vermelden wij uiteraard niets: die kan men komen bekijken en beluisteren op de uitvoeringen. TENTOONSTELLING Aan de opvoeringen van «De Vlaschaard» is een tentoonstel ling verbonden onder het tema «In de vlastijd van Stijn Streu vels». Deze zal plaatsvinden in het kultureel centrum van de abdij van Affligem van 11 tot 27 augustus. Enerzijds wordt het literaire werk van en over «De Vlaschaard» benaderd, en an derzijds worden de oude vlas toestellen. zoals die in die pe riode gebruikt werden, even eens tentoon gesteld. Doch niet zomaar tentoon gesteld: op vrijdag 11 augustus bii de offi ciële opening, zal André De medts, auteur en Streuvels- kenner. een literaire beschou wing geven over Streuvels en over De Vlaschaard in het bij zonder. Ook de heer Bert Dewilde, kon- servator van het Nationaal Vlasmuseum te Kortrijk, zal de tentoonstelling inleiden. De heer Marcel Himpe, vlasspecia list, zal deskundige uitleg ver strekken over de oude vlastoe stellen. Door Roger De Boeck zal een zandtapijt van 2 op 3 meter ontworpen worden, met mid denin een gefixeerde zandta- pijtfoto van Streuvels. Gustaaf van de Perre schilderde reeds een zeer goed geslaagde Streuvelskop, en Richard De Boeck ontwerpt momenteel een smeedijzeren embleem van «Het Lijsternest». Door het Archief en Museum voor Vlaams Kuituurleven werden alle archieven en dokumenten ter beschikking gesteld, de kin deren van Stijn Streuvels ver leenden eveneens hun volle medewerking aan dit initiatief, de stad Aalst en de stad Kortrijk verleenden materiële hulp, waarvoor alle beste dank voor deze medewerking. ROLVERDELING Arnold van de Perre speelt de rol van boer Vermeulen, terwijl Lieve de Croes de rol van de boerin zal vertolken. Eddy Meert speelt de rol van zoon Louis, terwijl Griet van der Cruyssen debuteert als de roemruchte Schellebelle. Als zij op de uitvoeringen het gehalte van de repetities haalt, wordt dit de revelatie uit het spelerspo- tentieel. Ook Theo Moeyersoons krijgt in de persoon van Jan den Boe- fer voor het eerst een zware taak op zich. en Roger Van Nuf fel komt volledig aan zijn trek ken in de rol van de oude knecht Poortere. Verder ron den Mare de Wever en Pierre de Croes als de vlaskopers. Luc Cooreman als de dokter. Gustaaf Triest als pastoor. Oc taaf Fieremans als Nelis. Mar- nix Desmedt als Fransken, en Lutgarde de Koninck, Carine Bosteels, Jan Moens, Chris- tiane de Croes als slijters het spelgeheel af Het dekor is zoals gewoonlijk in handen van Jos Mannaert en Guy Moens. geassisteerd dopr Pierre de Croes. Pierre Opdorp en Fons Moeyersoons. Thans wordt het weer een indrukwek kend geheel, dat kwa grootte vergelijkbaar is met het dekor van Pee Klak: sfeervel en ge heel geïntegreerd in de be staande gebouwen van de boerderij. Pierre Opdorp en Rosa Mo eyersoons zorgen er ook nu voor dat niemand «honger ofte dorst» zal lijden door de gele genheid te scheppen lambik en boerenbrood met kop. vla of trippen te konsumeren. Marie-Jeanne Moeyersoons tenslotte verzorgt de kledij der spelers. BEWERKING IN TONEEL Fons De Koninck bewerkte het boek «De Vlaschaard» in to neelvorm. Hiermede is hij niet aan zijn proefstuk: twee jaar ge leden reeds bewerkte hij het boek «Pee Klak» van Benoit Putteman voor de toneelplan ken We laten hem hierover zelf aan het woord: «Toen ik twee jaar geleden de boekversie en de Duitse film versie las en zag, werd ik diep aangegrepen door het onuit sprekelijk drama dat zich in boer Vermeulen afspeelde. Vooral de onomkeerbare fatali teit van zijn impulsieve reaktie, een zo kort moment van amper één sekonde, dat meerdere mensenlevens totaal verwoest te, deed bij mij de gedachte gis ten dit op de toneelplanken te brengen Wat boer Vermeulen overkwam, overkomt nu nog zovelen, en kan iedereen over komen: een ongelukkige val die iemand de rest van zijn leven in een rolstoel brengt, een onge- kontroleerde reaktie ten over staan van een persoon waar mee je in diskussie bent, een verkeerd manoeuvre met de wagen door een bedronken persoon, het zijn zaken waar van ik u in mijn direkte omge ving voorbeelden kan geven. En dan vraag ik U: zijn deze mensen daar verantwoordelijk voor. of liever, zijn ze daarvoor slechter dan ik of U? Wanneer men tot in het diepste der ziel peilt van deze mensen, zoals Streuvels gedaan heeft met boer Vermeulen, en men be nadert zo een situatie zuiver menselijk, dan zeg ik U formeel neen Ik zou graag eens de mening willen horen van de toeschouwers over boer Ver meulen op het einde van het stuk, en nochtans, zuiver feite lijk gezien staat Vermeulen nergens. En dit is voor mij de boodschap die Streuvels willen meegeven heeft, en die ik ge probeerd heb te respekteren: een mens is meer dan gewoon redelijkheid, in dit geval speelt de redelijkheid slechts een on dergeschikte rol: Vermeulen (en Streuvels) moet je doorvoe len: een mens, een mysterie. De praktische uitwerking voor toneel was wel moeilijk: in zijn boek komen weinig dialogen voor, en de schaajse dialogen die er zijn waren weinig toe passelijk voor toneel Doch enerzijds heb ik mij laten inspi reren door de dialogen uit «Het Gezin van Paemel». (volgens mij het ontroerendste en het best geschreven toneelstuk dat er in Vlaanderen bestaat), en anderzijds door de dagelijkse levenservaring uit mijn onmid dellijke omgeving, waarbij de persoon van mijn grootvader en mijn schoonvader mij in boer Vermeulen inspireerden. De rest is afwachten en zien wat het publiek ervan zegt en denkt op de uitvoeringen Wij duimen maar voor de zware verantwoordelijkheid die De Claerhaegse Comedie op zich genomen heeft. Wie het alvast van dichtbij wil meemaken kan op 5-6-12-13 of 15 oogst dit openluchtspel gaan bijwonen Voor inlichtingen en kaarten, tel 052/35 69 07 of 052/35 67 57. L.H. Nu cinemu Palace voor een korte vakantieperiode ijn deuren toehoudt wordt de kijklustighcid van de Aalstcrse cinefiel gemo nopoliseerd door het Feestpaleis. Twee prenten houden u uit de blakende zon. Dit zijn dan rcspckticvclijk in /aal I cn 2 «Sater- day Night Kever» (eindelijk in de stad) en de suspenslilm -Su per Express 109». -Saturday Night Kever» die m'n vukantiencmcnd kollcga Jan S. wellicht reeds /al hebben verteld, loopt net als «Sufier.- vanal 4 oogst en /al de affiche wel voor een tijdje blijven versieren. In tegenstelling met wat een oppervlakkig oog laat vermoeden is -Saterday Night l ever» geen /oet kommercieel ding over de pretmakerij in het /aterdagavondge/wicr Het is in verschillende fragmenten een -/wart-wit- kijk op een brok zedenverval dat de monotomie van het dagelijks leven tracht te verbreken. Aangrij pend is de figuur van Bobby C.. het /wakke eendje in de bijt. de drop-out die in een ultieme fioging om te worden opgenomen het leven verliest door een valpartij van de rand van een brug. Dit Robert Stigwood-produkt breekt nu al alle kasrekords mede dank /ij de mu/ikale omlijsting door de Bee Gees. Wal u natuurlijk allemaal ai weel. -Super Express 109 is daarentegen puur ontspanningsfilm. De produktic is van Junya Sato met in de rolverdeling Ken Taka kura. Shin Ichi Chiba. Kei Yamamotoe.a. Als de /etstcrde/c rij namen foutloos heel t overgenomen dan bcgrij|M u meteen dal het om een Japanse prent gaal. Het verhaal is nogal door-dc-wceks Even de aanloop ervan: 't Is 9u4X en de Sufier Express 109 met/'n 1500 rei/igers verlaat het centraal station van Tokyo met bestemming Haka. Iets later als de trein met een snelheid van 250 km r«cr uur rijdt v erncemt de Zekcrhcidsdicnst van de Sjvoorwegcn door anoniem tclc loontje dat er een bom in de trein werd gelegd. Op hct/elldc ogenblik, om /'n bedreigingen meer waarheid te geven, doet de anonieme korresjvondent een goederentrein springen. Het plan werd /eer nauwkeurig voorbereid door Okita, een geruïneerde industrieel; Oshiro. een arbeider en Koga-, een dweper. Ze eisen 5 miljoen dollar van de Japanse Super-Express maat schappij. Kuramochi verantwoordelijke van de Algemene Kon trolc van de Super Express, verwittigt onmiddellijk Aoki. de bestuurder van de trein. Inmiddels /et de politic een grootschcc: offensief op touw... Als hij de erge toestand overweegt, besluit de president van de maatschappij het verkeer stop te /ettcn op het nationaal net en dc regering aanvaardt de 5 miljoen dollar te storten. Als Oshiro het losgeld tracht te bemachtigen wordt hij d«x>r een auto achter volgd. Hij verongelukt /ich.. Door dcduktie ontdekt dc politie de identiteit van Koga die slordig een teken opdc plaats liet liggen waar /c dc goederentrein deden springen. Koga pleegt /cllmoord cn /o geelt hij Okita de tijd om te ontsnappen Na heel wat besprekingen komen dc |iolitic cn Okita eindelijk tot een akkoord. Dc/e laatste krijgt het geld cn in mil daarvan geelt hij de naam van een cafetaria wa»r hij een dokument heelt verborgen. Op dat dokument wordt de plaats van dc bom in de trein aangegeven... Hoe kan het anders of dc politie rekent buiten de waard. René De Witte he tOi de H( de tie t Op vrijdag 2X juli te 20 uur bespeelde de franse gastbeiaardier Adalbert Carrière, de Aalsterse beiaard. Naast de regelmatige luis teraars waren er heel wat nieuwe ge/ichten te zien op de luister plaats, hetgeen belooft voor de toekomst. viel erg in on/e smaak, alsook do Dromerij van Schumann, tcrw de bewerking van Schubert's I rel wel een beetje kabbelend vvatei miste. Zoals steeds werd door de stad: beiaardier toelichting vcrxirekll Wij lurven nu maar dat dc bclangi stelling nog verder /al blijven groeien, en dat de Aalstcrsd beiaardkonserten weldra cei gri|i /uilen worden in het kultureel patroon van nn/c stad. AD O Het konsert /elf bestónd voor het grootste deel uit populaire wer ken. Dc franse beiaardier speelde in een ongewone stijl, die wel even wennen vroeg, een soort hlub-blub-elïckt. door het syste matisch breken van allcdubbclno- tcn en akkoorden. Wij wensen ons niet tc mengen in een discussie over het al dan niet gewenst /ijn van /ulke s|veelwij/e. en aanvaar den het bestaan van verschillende stijlen naast elkaar. Hel Lentelied van Mendelsonh

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 24