KLEURADVIES. «CLAERHAEGSE COMEDIE» BRENGT STREUVELS'VLASSCHAARD NA PIKKEN VAN KOREN, SLIJTEN VAN VLAS 24 - 11-8-1978 - De Voorpost Het gebruik van kleur in een woning, kan en zal in hoge mate de inrichting bepalen. Vooral het sfeerbepalend effekt is hier aan onderhevig. Zonder een uiteenzetting te geven over kleu renpsychologie, een wetenschap die haar verdiensten reeds ruim bewezen heeft overigens, kunnen we in dit artikel toch een aantal tips meegeven die bij het inrichten zeker van pas zullen komen. Kleuren bepalen in hoge mate het karakter van een vertrek. Kleuren maken een kamer feestelijk of nuchter, kalmerend of harmonisch. woninginrichtingen zo vaak gebruikte kleurenscala ont staat door het mengen van geel met rood en zwart. Zwart en wit zijn geen echte kleuren in de echte betekenis van het woord kleur. Tracht dan ook zoveel mogelijk het ver mengen met zwart te voorko men. Zwart trekt de lichtwaarde van een kleur onge-hoord de diepte in, en men moet al vrij ervaren zijn wil je geen doffe of dode kleuren hierdoor verkrij gen. Het afzwakken van de lichtwaarde kan ook door toe voeging van andere kleuren verkregen worden. Als het dan toch zou moeten, probeer het dan eerst maar met een grijs waarde. Kleuren mengen is vaak een tijdrovende bezig heid. Ze is daarom niet minder boeiend. Geef de moed niet te In de kleurencirkel zijn alle ge heimen van de kleuren te vin den. Rood, geel en blauw zijn de drie primaire kleuren. Ver mengt men geel met rood, krijgt men oranje. Met geel en blauw krijgt men groen. Blauw en rood wordt violet. Oranje, geel en violet zijn secundaire kleuren van de eerste graad. Secun daire kleuren van de tweede graad zijn turkoois, verkregen door blauw en groen te men gen: olijfkleur, groen en geel gemengd. Wie bij een domine rende kleur in zijn interieur kon trasten wil moet de kontraste rende of komplimentaire kleu ren in de kleurencirkel tegen over zijn kleur opzoeken De komplimentaire kleur van rood is groen, van blauw is het oranje en van geel is violet het duidelijkste kontrast. De voor vlug op, een degelijk resultaat mag niet met de werktijd verge leken worden. Tenslotte moet je er toch maar in wonen. Bruine kleuren in een woning zijn rustgevend en kalmerend. Het zijn behaaglijk, getem perde tinten. U voelt U overal in de woning «thuis». Vooral te gebruiken in die vertrekken waar men rust en gezelligheid zoekt. Geel wekt een vrolijke, zonnige, bevrijdende en mon tere stemming op Omdat het ook intelektueel inspireert, ge sprekken en discussies bevor dert, wordt het vooral door jonge mensen graag in hun woning gebruikt. Geel wordt vooral als de kleur van nijd en valsheid aangeduid. Voor goudgeel, en andere warme tinten van geel, die in een inte rieur gebruikt worden, gelden deze associaties niet. Stelregels voor kleuren in huis. In lage kamers krijgt men ge makkelijk de indruk dat het pla fond «naar beneden komt». Tenminste krijgt men de indruk dat dit eventueel zou kunnen gebeuren. Om een optisch evenwicht te scheppen, dient de vloer met een donkere kleur en alle andere vlakken met een lichtere kleur behangen of be schilderd te worden. Wie van dit recept geproefd heeft zal een (lage) kamer krijgen, die ondanks de tegensprekende feiten licht en groot aandoet Wat te doen als grote kamers een ongezellige indruk maken op het interieur als los zand aan eikaar hangt, en geen vast middelpunt heeft? Dan hoort de muur in het midden van de ka mer een donkere kleur te heb ben. Wat een tekening alleen maar kan aangeven zal de praktijk dit bewijzen. Zo doen grote kamers geslotener en ook gezelliger aan. Het is het proberen waard. Niet alleen gangen zijn vaak lang, en smal, ook kamers met een dergelijke ongunstige vorm moeten ingericht worden. Verf, of behang, is daarbij behulp zaam als men de muur aan het eind een donkere kleur geeft. Dat maakt de kamer korter dan hij in werkelijkheid is. Het te gengestelde geldt voor kamers die verlengd moeten worden: hier moet en de zijmuren een donkere kleur krijgen, al het andere blijft licht. Op deze wijze verkrijg je gemakkelijk een zo genaamd «tunneleffekt». Wie in hoge kamers het plafond lager wil hebben, hoeft niet noodzakelijk een verlaagd pla fond te laten aanbrengen. Een donkere kleur doet hier optisch hetzelfde In bepaalde gevallen is het echter raadzaam als kompensatie van dit donkere plafond ook een donkere vloer bekleding uit te kiezen. Op deze manier maakt het inte rieur een geslotener indruk. Wil je dit effekt nog versterken dan kunt U de vloerbedekking langs een of meerdere wanden laten oplopen. Let wel, dit is vrijwel enkel geschikt in vrij grote ruim tes, wil je er geen claustrofobie in oplopen. Kleuren hebben een bepaald effekt op ons. Lichtblauw ver ruimt optisch, omdat het een «vloeiende kleur» is. Blauw maakt dus een kamer groter. Denkt U daaraan als U Uw ka mer te klein vindt. Blauw, in een kombinatie van afgeleide tinten ervan, is ook zeer voordelig als je een oude woning modern wil gaan inrichten. Stel dat je een flat huurt waar je zomaar niet kan gaan in kappen en breken. Zelfs al heb je daar hoge deu ren en gesculpteerde plafonds, dan geeft een «blauwe» kamer hier vaak een zeer gepaste op lossing. Bovendien staat blauw nogal «sjiek», als de tinten tenminste harmonisch geko zen zijn. Kleurenkombinaties zorgen voor een apparte sfeer. In de cirkel, geheel links, geven de groene tinten de mogelijkheid aan licht-donker schakeringen van één kleur te gebruiken. Het resultaat is een zachte ton- sur-ton stemming. In de mid delste cirkel wordt het levendi ger, omdat bij de primaire kleur geel de komplementaire kleur groen werd toegevoegd. Ten slotte laat de derde cirkel een met spanning geladen kombi natie zien. Naast blauw en lilla wordt hier lichtgroen gebruikt. Wie deze kleurencirkel nader wil gaan bestuderen kan in een boekhandel terecht. Er bestaan verschillende kleurensystemen in dit verband. Allen zijn zij goed te keuren maar het ene is al ingewikkelder dan het ande re. Een tip: de kleurencirkel van «Oswald» is vrij eenvoudig voor de leek en tevens heel gemak kelijk te hanteren bij de keuze van Uw kleuren. Bij het inrichten moet er altijd rekening mee gehouden wor den wat voor stemming welke kleuren bij ons oproepen. Dit is een zeer subtiele aangelegen heid, en zoals de Fransen zeg gen: hierover discussieert men niet. Wat bruin, geel en blauw betreft, die hebben reeds een beurt gehad hierboven. Onder staand volgen de andere, in het interieur belangrijke, kleuren. Rood: een dynamische en ag- gressieve kleur. Wie teveel rood in een vertrek aanbrengt getuigt van onrust. Men voelt er zich door beklemd en prikke baar. Juist toegepast heeft natuurlijk een possitief effekt Groen: In het spektrum groen op de grens van warm en koude kleuren. Weliswa. anders dan blauw is het rustgevend en kalmerer* Groen wordt vooral geai seerd voor werkkamers slaapruimtes. Violet: is een ernstige, cele brale kleur. Het wekt een treu rige, depressieve stemming op Interieuradviseurs raden viok alleen aan in kamers waar me niet al te lang moet verblijver Met mate aangebracht echtei en in relatie tot de juiste oppo nent zoals bijvoorbeeld tinte van geel en oranje, kan dit tc verrassend-aangename kom binaties leiden. Oranje: Deze mengkleur va geel en rood is vooral bij kinde ren geliefd. Men zou ze he daarom ook moeten gever Wees zelfs niet bevreesd wat hard tegenaan te gaar Kinderen reageren voornam* lijk goed op erg positieve, hard kleuren. Deze kleur maakt vro lijk en zorgt voor een opge luchte sfeer. Ook kamers mr slechts een spaarzaam lid kunnen ervan profiteren. Wit: is voornaam en zakeli maar werkt ook kompakt zwaar. Een kleur dus die, zoa reeds gezegd, met alle zort vuldigheid toegepast dient worden. Voor wie vorige opvoeringen van de «Claerhaegse Comedie» meemaakte bood de ruime hoeve Van Cauwelaert aan de Meldertse Nieveldriesweg een eerder ontgoochelend beeld. Wie zoals wij, weerhouden door andere bezigheden, enigs zins te laat aankwam en vreesde geen plaatsje meer te vinden werd er gekonfronteerd met rijen lege stoelen. Voorzitter en ziel van de vereniging Fons De Koninck stak de ontgooche ling van de organisatoren in zijn openingstoespraak dan ook onder stoelen noch banken. het stuk niet ten goede komt en misschien voor volgende op voeringen kan worden verme den, eindigt het derde bedrijf. na een zeer mooi en flink ge brachte passage, met de fatale Volgens hem is de mindere op komst te wijten aan een som van verschillende faktoren als zijn, misschien in de eerste plaats, het onvoldoend te Mel- dert rondgaan met ingangs- kaarten, een conditio sine qua non zoals reeds zovele vereni gingen tot hun schade moesten ondervinden, het invoeren van het zomeruur waardoor het spelen in de duisternis en de romantische lichteffekten slechts in het derde bedrijf kon den aan bod komen, de vakan tieperiode en de normale sleet waaraan elke organisatie die in hetzelfde water blijft varen en niet zorgt voor vernieuwing toch blootstaat De vroeger gebrachte stukken zullen waarschijnlijk de massa ook meer hebben aangespro ken: «Het Gezin van Paemel» uiteraard een sterk toneelwerk reeds door de televisie ge bracht en misschien juist daarom eens graag terugge zien, «Pee Klak», een legenda rische «held» uit de Faluintjes- streek waarvoor ook Moorsel op de been kwam en «De Filo soof van Hagem», ook min of meer uit de streek en bekend via de beeldbuis met als attrak- tie «pastoor» Theo Van Gyse- 'ahem. Aan het weer dat wel eens als spelbreker was opgetreden was het nu zeker niet gelegen want het werd een warme, milde zomeravond Nadat Mevrouw Annie De Maght, schepen, om haar be moeiingen in verband met de realisatie van deze reeks op voeringen. en Marcel Himpe, vlasspecialist uit Beveren-Leie die de organisatoren deskun dig bijstond i.v.m. het vlasslij- ten, letterlijk en figuurlijk in de bloemen werden gezet kon het stuk, met enige vertraging aan vangen. «De Vlaschaard», een mees terwerk van Stijn Streuvels, ge schreven in zijn beste periode, werd voor toneel bewerkt door Fons De Koninck. Een moei lijke opgave uiteraard. Dialo gen komen in het oorspronke lijk werk weinig voor en deze die er wel in figureren passen daarom nog niet op de planken Wel was er reeds een filmver sie. een Duitse, en die had de bewerker fel aangegrepen door de dramatiek die school in de niet meer te veranderen fatali teit van de impulsieve reaktie van boer Vermeulen. Voor de oudsten is «de vlasch aard» een verre herinnering uit lang vervlogen tijden, voor per sonen van middelbare leeftijd een gelukkig moment uit de droeve oorlogsjaren en voor de jongeren een boodschap. Voor iedereen alvast een diep men selijk drama met het eeuwig weerkerend tema van «komen en gaan», de strijd tussen de oudere en de jongere genera tie, de aflossing van de wacht die niet altijd rimpelloos ver loopt maar vaak dramatische wendingen aanneemt waarbij ook U, in de eigen omgeving, wel tragische staaltjes ont moet. Uiteraard waren de eerste twee bedrijven, waarbij ons wel vooral het nadrukkelijk trage tempo opviel, slechts een«en- trée en matière» met weinig klimax noch aangrijpende tafe relen. Na de pauze, voor velen nogal naar de langgerekte kant wat zeker de kontinuiteit van en zou de groep er wel goed aan doen een eens gevraagde regisseur krediet te verlenen tot bij de opvoeringen zelf. Torenhoog boven de rest, maar dat wisten we al lang, troont Ar nold Van de Perre qua aange boren talent en métier. Gevaar voor overacting is daarbij dan ook niet steeds denkbeeldig. Zeer verdienstelijk leken ons ook Eddy Meert als zoon Louis, voor ons de geknipte persoon voor deze toch moeilijke rol. rol van Boerin Barbele gaf bli van goede roikennis, doo voelde akteerkunst en flink d* biet maar leek ons wel wat weinig bazig en kan nog at overtuigingskracht winnen. De vlaskopers Pierre De Crcx en Theo Moeyersoons war< nogal naar de jeugdige kant o te gewagen van «als men e< dagje ouder wordt». Gustaaf Triest als de plechtij pastoor, Luc Cooreman als huisarts bij een vluchtig b De Claerhaegse Comedie voerde -De Vlaschaard' op in de hoeve Van Cauwelaert. (JM) Verdriet om de stervende zoon. JM Jan den Boef er komt thuis met nieuws van de andere vlaschaards. (JM) Boerin Bamhcke in een hoogoplopende ruzie met hoer Vermeulen (JM Zoon Louis komt thuis van de vlaschaard. (JM) slag die in het publiek bleef na zinderen en het beoogde effekt zeker ressorteerde. Het laatste bedrijf deed dan wel enigszins melodramatisch aan wat echter bij velen sterk inslaat en alles zins voor de hoofdakteur, Ar nold Van de Perre, de gelegen heid was voor zover nog nodig zijn akteerkunst ten volle tot ontplooiing te laten komen. Qua vertolking kan de «Claer haegse Comedie» bogen op een groep talentvolle jongeren Toch schijnt de vaste hand van de regisseur hier te ontbreken Griet Van der Straeten als Schellebelle, een debutante die het in het toneel blijkbaar ver kan schoppen, Roger Van Nuffel in een fijne typering als de oude knecht Poortere, niet meer aan zijn proefstuk en Mare De Wever als Jan den boefer. de olijke, joviale gast die er de stemming en de leute inhield. Probleem voor dergelijke jonge groep blijft vanzelfsprekend de uitbeelding van oudere perso nages Lieve De Croes in de belangrijke en vaak moeilijke zoek, Oktaaf Fieremans als oude slijter en Marnix Smedt als loopjongen rondd* samen met de sfijtsters Carii Bosteels, Lutgarde De Konin yj en Daniëlla Vanderborght h geheel flink af. Het dekor van Jos Mannaert Guy Moens was sober geho den en Geïntegreerd in de b staande gebouwen van oude Brabantse Hoeve w£ Georges en Lea gulle ga vrijheid traditioneel verlenen Qua geluid zorgde Patrick V de Perre voor passende ond lijning, o.m. met imponeren passages uit Ibsens Pe Gynt-suite en voor grime stc den Frans Rubbrecht en Et De Croes meestal voor mo lijke problemen voor oud* personages. Een zeer pittoreske scène wel de schafttijd van de slijt* die akkordeerde met de ck Pierre Opdorp en Rosa eyersoons verzorgde Falu tjesgastronomie. U kan het stuk nog meelev op zaterdag 12 en zondag oogst telkens te 20 u en dinsdag 15 oogst te 15 u. Aansluitend bij deze reeks i voeringen loopt van 11 tot augustus in het Kultureel Ci jSj trum van de abdij Affligem tentoonstelling onder het met-,'- «In de vlastijd van Stijn Str< veis» waarvoor de fam Streuvels ook unieke stukl aan de organisatie toe- trouwde. Opening vandi vrijdag te 20 u. in aanwezigl van schepen De Maght. Ar Demedts. auteur en Streuvt kenner, Bert Dewilde. kont vator aan het Nationaal museum te Kortrijk en vlasi cialist Marcel Himpe Tot permitteren we ons een suggesties. Waarom niet het geweer van schouder anderen en. al ware het sl< als eksperiment, overstai naar een ander genre toi Of naar een landelijk zangs| En waarom niet steeds de $te actrices laten aan bod men?

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 24