RHODA SCOTT, GOLDEN GATE QUARTET
EN CHRIS BARBER: WAT EEN AFFICHE
I
ACHTSTE INTERNATIONAAL
JAZZFESTIVAL DENDERMONDE
Zondagmorgen 3 september zullen de organisatoren van het achtste Dendermondse jazzfes
tival zeker moe en waarschijnlijk gelukkig de boeken sluiten en naar bed gaan, voor zover er al
niet enkele gesneuveld zijn op het jazzveld van eer. Zoals steeds zijn de voorbereidingen
reeds lang bezig, hebben de Honky Tonkers alles op Dunt aesteld en zit het loodzware
programma stevig in mekaar. Talloze vergaderingen zijn eraan voorafgegaan, vele werkuren
werden reeds gepresteerd maar de grootste karwei komt nog. De laatste dagen voor het
festival beginnen de aktiviteiten eerder koortsachtig te worden. Voorzitter Piet Heuvinck en
zijn mannen worden prikkelbaar en terwijl de laatste hand wordt gelegd aan de akkomodaties
op het terrein zelf worden hardnekkig de weerberichten beluisterd. Alles mag immers nog zo
Derfekt qeordend zijn, als het weer niet meewil is er geen sfeer en zonder dié typische
gezelligheid is er in feite geen Dendermonds jazzfestival.
Vanaf vrijdagavond reeds zul
len ze weer bij duizenden ko
men afgezakt naar de terreinen
van de Gentsesteenweg, rare
vogels van divers pluimage,
jazzfans en brave burgers die
het allemaal wel eens willen
meemaken. Hoewel het spijtig
is dat de avondmarkt niet meer
op de Grote Markt kan door
gaan dat stimuleerde het
kontakt met de Dendermonde-
naars was deze vorig jaar
toch een volledig sukses. De
helft van de festivalweide was
volledig bezet met kraampjes
allerhande, weinige keren heb
ben we zo'n sfeervolle antiek
en rommelmarkt gezien. Als
dan om acht uur de eerste jazz-
tonen de speech van de voor
zitter zo snel mogelijk willen
doen vergeten, dan is het hek
helemaal van de dam
Het is Chris Barber die daar
voor zal zorgen Barber is een
van de drie «B»'s: Bue, Barber
en Bilck. Alle drie maakten zij
reeds het festival mee en tel
kens werd het een sukses. Ook
Barber mocht tijdens een vo
rige uitgave rekenen op een
geweldig onthaal. Zijn «New
Rhoda Scott haar stijl is uniek, haar talent is kompleet. Met haar
grote muzikaliteit en haar présence op het podium kan gemst
beweerd worden dat zij de grootste jazzorgeliste ter wereld is.
Orleans and Bluesband» ver
bergt grote namen: Tommy
Tucker, Alvin Alcorn en Sammy
Rimington.
Om kwart voor tien krijgen we
een nieuweling op het podium:
«The Original Flemish Ragtime
Orchestra». Deze band die on
dermeer Rudy Balliu en de
Jeggpapper Joris De Cock
herbergt, speelt zoveel moge
lijk autentieke ragtime. Merk
waardig is wel dat hier een
vrouwelijke violiste mee aan
treedt. Vanaf elf uur krijgen we
opnieuw Chris Barber en die
mag blijven tot hij het beu is.
Alles samen wordt die vrijdag
avond al een festival op zich
zelf. Vorig jaar reeds kende de
eerste dag een geweldig suk
ses. De Honky Tonkkassier
hoopt natuurlijk op hetzelfde.
Het is immers nog steeds zo
dat het jazzfestival wordt inge
richt om de jazzklub het finan
ciële hoofd boven water te laten
houden. De wekelijkse koncer-
ten van gereputeerde groepen
in de bunker zijn immers niet
meer self-supporting, zodat de
eventuele winst van het festival
en de optredens van het huis
orkest, The Jeggpap N.O.
Jazzband, deze put moeten
vullen. Over naar zaterdag nu!
Wie niet teveel aan de tapkraan
gehangen heeft en dus thuis
goeie punten heeft verzameld,
kan om drie uur op de eerste rij
zitten om dan de twaalf uur du
rende marathon mee te maken.
Hij moet er echter wel vroeg bij
zijn om een goed plaatsje te
bemachtigen, de fervente aan
hangers zitten dan immers al
Dendermonde: het festival van de ongekunsteldheid, de sfeer en de gezelligheid.
The Old Metropolitan Band uit Polen: wellicht de revelatie van het festival. Zoals vele Oosteuropese
groepen komen zij zeer fris over.
een tweede lading bezoekers
binnen: de Dendermonde naars
die ook wel eens wat willen
meemaken en die voor een
keer hun stijfdeftigheid afleg
gen om tussen de lange haren,
de cowboyhoeden en de volle
baarden te vertoeven, te drin
ken en te praten om de dag na
dien mee te kunnen vertellen
over wat er allemaal kan voor
gevallen zijn of had kunnen ge
beuren. Zo zijn ze nu eenmaal,
de Dendermondenaars, een
speciaal volkje dat standbeel
den opricht voor een pater die
de indianen verkocht aan de
blanken en voor een dichter die
in zeer kleine letterkes in de
handboeken staat. En ze leven
mee met het jazzfestival, dat
wel, want Honky Tonk is al een
deel van hun patrimonium ge
worden. Meestal kan het hen
niet schelen wat er op het po-
Chris Barber, Jeggpap, enz.
Wie dan nog niet alles kwijt is
kan een rondje maken over het
terrein en verschillende stand
jes bezoeken die er elk jaar
worden opgezet. Mensen die
echter op zaterdag hun spullen
willen komen verkopen, moe
ten zich eerst aandienen op het
sekretariaat. Er is immers een
prijs te betalen. Ook op vrijdag
zal van de verkopers een kleine
vergoeding worden gevraagd.
Zij betalen evenveel als de ge
wone festivalganger, dus 150
fr.
WIE HELPT?
Zoals steeds staat het festival
onder de auspiciën van het
Festival van Vlaanderen en
wordt er meegewerkt door het
stadsbestuur en de VW van
Dendermonde. Sponsors zijn
Philips NV. Coca Cola, Kre-
TOEGANGSKAARTEN
De prijzen zijn eigenaardig
maar zeer demokratisch. Voor
vrijdagavond alleen tel je 150fr.
neer, voor zaterdag alleen 350,
maar wie voor twee dagen een
abnonnement neemt komt er
met 300 fr. vanaf. Dit abonne
ment moet echter vooraf wor
den gekocht. Men kan,het be
komen door storting van 300 fr.
op rekening 446-7591101-21
van de Honky Tonk Jazzklub-
Dendermonde. De kaarten
worden dan onmiddellijk toe
gestuurd.
Voor de mensen uit de streek is
er geen probleem. In het Den
dermondse zijn verschillende
zaken versierd met zo'n welbe
kend tonnetje en daar kan je
ook terecht voorde entréekaar-
ten.
Alvin Alcorn: ongetwijfeld de beste jongere(geboren in 1912) New-Orleans-trompettst.
The Limehouse Jazzband en Victoria Vaerekamp een nieuw geluid
op de eerste rijen. Hoe het pro
gramma er die dag uitziet kan u
op een andere plaats lezen.
Ook wij zullen er zijn met ons
madam om vrijdagavond reeds
aan de kraampjes te flaneren,
om in oude boeken te snuffelen
en te trachten antiek van prul
len te scheiden Aan de bars
zullen we een glas drinken met
Jan. Pier en Pol, want ook die
zullen er zijn zoals ieder jaar.
Tegen de nacht als Chris Bar
ber en zijn mannen er nog de
moed inblazen en de eerste
kampeerders hun wankel tentje
gaan opzetten, als een dunne
mistsluier boven de duizenden
gekleurde lampjes komt han
gen en de weide liggers al liever
gaan rechtstaan, dan komt het
festival pas tot een hoogtepunt,
dan krijg je die sfeer van een
gezonde Vlaamse kermis,
waarover journalisten vroeger
verbaasd, zoniet gebelgd wa
ren, en waaraan zij nu uitbun
dig meewerken. Sommigen
zelfs té Tijdens die fameuze
festivalnachten worden onder
druk van die toch wel opzwe
pende muziek alle bezoekers
vrienden en de bars doen de
Honky Tonkkas vollopen.
Maar wij houden ons nog wal
in. Wij komen terug de vol
gende dag. De pijn in ons ach
terhoofd wordt er snel uitge
waaid door de buitenlucht en
van zodra Lady Mendora en
Pol Clossets Dixieland Gam
blers van start gaan, zitten wij
op een goed plaatsje, op een
van de stoelen die door Mon
Heuvinck met zoveel toe
wijding werden op rijtjes gezet.
Naast ons zitten Nederlanders
van Breda, een stad waar men
jazz bij het ontbijt geeft. Niet
alleen de noorderburen zijn er.
Het festival is een echt babel.
Na enkele uurtjes wachten op
The Golden Gate Quartet en
Rhoda Scott. zijn wij het zitten
al lang beu en begint opnieuw
de tocht over het terrein op het
zelfde stramien als de dag er
voor. Ondertussen is de weide
volgelopen. Bij het vallen van
de duisternis komt steevast
dium gebeurt, maar dit jaar
wordt het anders want Rhoda
Scott en The Golden Gate ken
nen zij ook, van op tv
En opnieuw zal het nacht wor
den met de duizenden lichtjes,
de dicht tegen mekaar drum
mende massa, de reuk van friet
en bier, terwijl de eerste slacht
offers, door het Rode Kruis
'worden «vertroeteld». Zo gaat
het door tot in de morgen, on
dertussen wisselen de orkes
ten en zangers met de regel
maat van een klok op het po
dium. En als de mooie stem van
Victoria Vaerekamp, begeleid
door de Limehouse Jazzband
een laatste saluut zal gebracht
hebben aan de massa, dan
gaan de lampjes uit. Hier en
daar vindt men nog groepjes
die van geen wijken willen we
ten. Enkelen liggen al letterlijk
en figuurlijk onder zeil en de or
ganisatoren bespreken de re
sultaten, zowel de muzikale als
de financiële.
HONGER EN DORST
Zoals steeds is er het nodige
voorzien om de argeloze, en
dus niet van eten voorziene fes
tivalganger voldoende mond
voorraad te leveren. Honger zal
je er zeker niet hebben, terwijl
verschillende bars dranken le
veren tegen zeer demokrati-
sche prijzen. Speciale wagens
zorgen ook voor koffie zodat
een bezoeker boven zijn tee-
water terug op 't veilige pad
kan gebracht worden. Je moet
dus geen koffers vol blikjes
meesleuren om niet van hon
ger en dorst om te komen.
FONOPLATEN
Van bijna alle muzikanten die
er optreden zullen er platen te
bekomen zijn. Je kan die dan
gerust laten handtekenen. Het
Golden Gate Quartet blijft er
zelfs een tijdje speciaal voor
hier. Zij stoppen om 18.10 uur
en van dan af is er gedurende
een klein halfuurtje tijd om de
handtekens te bemachtigen. Er
zullen zeker platen zijn van
Rhoda Scott, The Golden Gate,
dietbank, Maes Pils en Belga
Filter Groep De Cuyper ver
leent hulp bij de verspreiding
van de festivalberichten.
w
Inlichtingen over het festival op 71
052/21.41.17. 052-1
21.63.85 en 052/21.73.83
Mare De Backer
het festival van de ongekunsteldheid, de sfeer en gezelligheid.
PROGRAMMA
VRIJDAG 1 SEPTEMBER
19.55 - 20 uur: Opening van het 8e Jazzfestival.
20 - 21.30 uur: Chris Barbers N.O. en Blues band met
Tommy Tucker, Alvin Alcorn en Sammy Rimington (GB
USA).
21.45-22.45 uur: The Original Flemish Ragtime Orchestra
(B).
23 - 0.30 uur. Chris Barber en zijn vedetten (GB USA).
ZATERDAG 2 SEPTEMBER
15 - 15.40 uur: Lady Mendora en Pol Clossets Dixieland
Gamblers (B).
15.50 - 16.20 uur: Cousin Joe Pleasant (USA).
16.30 - 17.10 uur: Old Metropolitan Band (Polen).
17.20 - 18.10 uur: Golden Gate Quartet (USA).
18.20 - 19.00 uur: The Limehouse Jazzband en Victoria
Vaerekamp (NL).
19.10-19.50 uur: Chris Barbers N.O. and Bluesband (GB
USA).
20 - 20.40 uur: Rhoda Scott (USA)
20.50 - 22.40 uur: The Jeggpap N O Jazzband (B)
21.50 - 22.40 uur: Chris Barbers N.O. and Bluesband (USA
GB).
22.50 - 23.30 uur: Rhoda Scott (USA)
23.40 - 0.20 uur: Old Metropolitan Band (Polen).
0.30 - 1 10 uur: Cousin Joe Pleasant (USA).
1.20 - 2.00 uur: Limehouse Jazzband met Victoria Vaere
kamp (NL).