MUZIEK EN SCHILDERKUNST HAND IN HAND w De Voorpost - 25-8-1978 - 15 Willy Van der Meirsch, muziek en schilderkunst hand in hand. (edv) stromingen, om deel te nemen aan menige kunstbesprekingen. Spoedig stapte Willy Van den Meirsch het konsertleven in. Hij werd uitgenodigd in Bulgarije, Tsjechoslowakije, Nederland, Duitsland, Italië, Frankrijk, Portugal enz. Triomf voor een vioolvirtuoos. Hij kreeg zelfs een aanbieding om in Ankarra vioolles te geven die hij weigerde. Het spreekt vanzelf dat Willy heel wat radiowerk achter de rug heeft. Hij en George Maes zijn de enige in ons land die in het bezit zijn van de gouden medaille voor virtuositeit. (1934) Hij is de geestesvader van tal van geken de werken, o.a. Tocata voor slagwerk. Vlaamse Rapsodie, Sonamenti di Stromenti, Suite voor viool. Triomfante van de gekruiste, Ninive een lyrische cantate voor vrouwen en kinder koor, orkest, deklamator en spreekkoor. Regelmatig hoort men op radio nog werken van deze musicus vertolken. Muziekkritici schreven van Wil ly Van der Meirsch dat hij zeer vooruitstrevende muziek met Werken in eigen streek Hij zegt het niet maar we vermoeden dat hij graag werkt in eigen streek. Menig muziek liefhebber zal zich de Willy Van der Meirschkonserten herinne ren. Ook al vroeg hij ons te zwijgen, maar volgend jaar is er feest. Ter gelegenheid van «50 jaar Willy Van der Meirschkon serten» zal hij zorgen voor een totaalspektakel, dat beslist iets speciaals wordt. Iets wat de trouwe konsertganger wel zou moeten missen zijn de optredens van het Ninivensis Kamerorkest. Dit ensemble, gesticht in 1970, werd wel niet ontbonden maar komt gewoon niet meer samen. Als dirigent van dit kamerorkest heeft ere-direkteur Van der Meirsch dan ook heel wat gepresteerd. Ook de Novae Arteskonserten zijn verleden tijd.. Willy Van der Meirsch was een tijd lang erg aktief in het Oostvlaams snaarkwartet. We weten het, het lijkt allemaal onmogelijk om zo'n fantastische karrière in Vlaanderen op te bouwen. En toch is het zo. letters ontstaan uit de naam van iemand die hij diep in zijn hart draagt. Tarras uit zijn scouts periode. Daar werd hij Tarras Boelba (eenzame wolf) ge noemd. Ook al zijn de namen anders en streeft hij ernaar de twee kunstrichtingen gescheiden te houden, toch slaagt hij er niet in want zijn werk is een verstrenge ling van de twee. De muziek van Willy Van der Meirsch, hier passen beter de woorden «akkoorden, ritmen, vormen» worden in kleuren van Carlo Tarras omgezet. Men zou rustig kunnen spreken van geschilderde muziek. Elk ak koord heeft een bepaalde kleur. Aan de hand van een reeks akkoorden en ritmen ontstaat een schilderij. Het zou goed zijn zijn muziek te horen terwijl men naar zijn werken kijkt om een goed inzicht te krijgen van wat deze man schept. Carlo Tarras zegt het volgende van zijn werk: «Men merkt de ambivalentie van het kreatieve proces, de vermenging van samenvattend bewogen beeld te dwingen. Daar kan hij zijn erva ring opgedaan door het ekspe- rimenteren erg goed benutten. Daar hij in hoogspan ning werkt, durft hij heel gemakkelijk met het grove penseel of met het paletmes werken. Hij durft zelfs de vert ruw uit de tube op de canvas aanbrengen, om iets te aksentueren. Tarras is een kolorist die de kleuren durft naast elkaar te plaatsen. Voor zijn publiek is hij toegeeflijk. Er is steeds iets lyrisch in zijn oeuvre. Maar hij bekommert zich verder niet of de kunstlief hebber ziet wat hij bedoelt. Wanneer men van vrijdag 1 tot zondag 10 september in de Belfortkelder binnen loopt zul len beslist een paar werken in het oog vallen. Let vooral op zijn «Juras» of «Flora». Ook «Mythe» en «Sneeuwjacht» behoren tot de besten. We schreven het reeds, Tarras werkt groots, zijn tableaux zijn dan ook van groot formaat. Hij denkt eraan in de toekomst -Koppen-, wetenschappelijk denken en zoekende fantazie. (jm) Niet tekenen, wel experimenteren. (EDV) »D iet sl al ui g Carlos Tarras met zijn werk 'Jura'(jm) Carlo Tarras: akkoorden, ritmen, vormen, worden in kleuren omgezet, (edv) Getuige daarvan is Willem Pelemans in Le Soir van 1973: «Le Ninivensis Orchestre de Chambre» est appelé jouer un röle d'avont-plan dans la vie musicale des Flandres». Wij geloven dat deze ene zin genoeg zegt. Ook Bert De Keyzer schrijft in De Gazet van Antwer pen over «een merkwaardig ensemble die o.l.v. Willy Van der Meirsch een van de meest gesmaakte muzikale evenemen ten heeft gebracht van het seizoen». We hebben niet de pretentie om te zeggen dat we hier volledig zijn geweest in het beschrijven van het muzikale werk dat Willy Van der Meirsch heeft vol bracht, we willen enkel een beeld ophangen van deze man met als doel zijn schilderwerken begrij pelijk te maken. Naar een ruimere wereld Toen hij als veertienjarige voor de gasten van Valerius De Saedeleer speelde, kwam hij in kontakt met Maurice Schelck, J. Opsomers. Ramma, Piron, C. Permeke e.a. Al heel vlug nam hij verf en borstel ter hand maar hij stuitte op verzet van zijn ouders. Die vonden dat hij zich maar moest bezig houden met viool. Stiekem schilderde hij verder. Ook het beeldhouwen trok hem aan. Van Fons Huylebroeck kreeg hij dan regelmatig wat materiaal om te verwerken. Zelfs met arduin wist hij raad. Spijtig genoeg heeft hij geen enkele jeugdherinnering meer over gehouden want een «eigen schap» van deze kunstenaar is zijn vrijgevigheid. Het drukke konsertleven was er de oorzaak van dat hij schilderen en beeldhouwen opgaf. Tot enkele jaren geleden.... Carlo Tarras Hij probeerde zijn muzikale en plastische karrière van elkaar gescheiden te houden. Hij koos een andere naam: Carlo Tarras. Carlo, een samenvoeging van wetenschappelijk denken en zoekende fantasie. Het zijn de verworvenheden van mijn eigen muziektaal en de neiging van bepaalde analogieën van het zien en van het horen te koördineren die me noopten de werking van oog en oor samen in het visioen van een totaal kunstwerk te betrekken». Een «isme» hoort hier niet thuis. Walter Lievens zegt van het werk van Tarras «In de laatste jaren heeft de wetenschap ont zaglijke vorderingen gemaakt die een onvoorstelbare wereld te voorschijn roept. Het zijn de verborgen eigenschappen als massa en gewicht die Tarras tracht te schilderen. Hij pro beert door de uiterlijke verschij ningsvorm van de dingen heen te dringen om de inwendige en onzichtbare werkelijkheid te vinden. De elementen in zijn doeken zijn verbroken, omge werkt, versmolten en vervormd volgens de persoonlijke visie en de eigen gevoelswereld van de kunstenaar». Inderdaad, de doe ken van Carlo Tarras vormen een wereld apart. Niet tekenen, wel eksperlmente- ren Carlo Tarras is geen tekenaar. We geloven niet dat het in zijn natuur ligt om verfijnde te keningen voort te brengen. We verdenken er hem zelfs van hoegenaamd niet te kunnen tekenen. Er wordt nochtans gezegd dat men eerst goed moet tekenen alvorens te beginnen schilderen. Maar hoe dan ook de werken die hij tentoon stelt zijn heel knap. Hij heeft zich lang aan eksperimenten gehouden? Hij weet wat verf is,welke mogelijkheden er zijn.hoe men verf kan gebruiken. Liefst werkt hij met grove penselen en met paletmessen. Daar Tarras steeds in kreatieve hoogspanning leeft.beleeft hij alles erg intens.Bij het schilde ren kan men dat zeer goed ervaren.Hij tracht de meest uit eenlopende verschijnselen in een terug te eksperimenteren met allerlei produkten als polyester e.d. Hij heeft een onbegrensde fantasie. Met zijn werk «De Neutronen bom» bekwam hij voor een paar maand «Le grand prix humani taire de France» en «Medaille d'Argent». Laat ons hopen dat Carlo Tarras niet terugkeert naar St. Paul de Vence, het mekka der schilder kunst. Hij verbleef er van augustus 1977 tot november 1977, in een deel van de abdij. Vlaanderen zou een kunstenaar verliezen. Reeds vroeger heeft men ge tracht kleuren in een tabel gelijk te stellen met bepaalde akkoor den (Skrjabin - Kandisky Schönberg). Men is er maar gedeeltelijk in geslaagd. Carlo Tarras kan dit wel en dat is een hele prestatie. Vrijdag 1 september om 20 uur wordt in de Belfortkelder zijn tentoonstelling geopend. Daar zal men de gelegenheid hebben om aan de hand van zijn muziek zijn werkwijze beter te Ieren appreciëren. Roel Van de Plas Van vioolvirtuoos naar kunst schilder. De tijd dat men In Aalst van vernissage naar vernissage kon sprinten ligt nog niet zolang ln bet verleden. Galerijen ais Valerias De Saedeleer en Pieter Coucke, in die t^jd toonaangevend brengen nog sporadisch kunstwerken, terwijl enkel S 65 doorduwt en regelmatig binnen- en buitenlandse kunstenaars uitnodigt. De Belfortzaal b wegens restauratiewerken onbruikbaar, maar de stemmige kelder staat nog open. Niet lang meer weliswaar, eind september sluit ook daar de deur voor kunstenaars, die nu al lonken naar het Oud-Hospitaal, In de hoop daar ln de toekomst te kunnen ekspozeren. Voor de Belfortkelder in een werf herschapen wordt komt een zeer bekende Aalstenaar er zijn schilderijen tentoonstellen. Zegt de naam Carlo Tarras bij de eerste kennismaking maar wei nig, dan zal de Willy Van der Meirsch die daar achter steekt bij veel stadsgenoten onmiddel lijk de bekende komponistviolist die op nationaal en internatio naal niveau bekendheid ver wierf. oproepen. Geboren uit een muzikale fami lie Willy Van der Meirsch werd op 24 maart 1912 in de Brabant straat geboren. Zijn vader, Karei, was muzikant en kunst schilder. Zijn moeder, Maria De Groot, zorgde voor de platen winkel. Uit deze muzikale familie moest willens nillens een muzikant groeien. Hij liep school aan het Koninklijk Ate- neum, trok nadien naar de Konservatoria van Gent en Brussel en naar de «Ecole normale de Paris». Aan de universiteit studeerde hij vier jaar geneeskunde, maar behaal de ook een licentiaatstitel in de kunstgeschiedenis. Mei al deze kennis op zak gaf Willy Van der Meirsch les harmonie, viool en kamermu ziek, te Aalst, Geraardsbergen, Dendermonde en Ninove, tot hij in 1949 direkteur werd van de Ninoofse muziekakademie. Hij wist leraars met faam naar zijn school aan te trekken en het leerlingenaantal steeg ziender ogen. In 1967 werd deze school dan omgedoopt tot een Akade- mie voor muziek, ballet en toneel. Vorig jaar ging Van der Meirsch als direkteur op rust. Nu 66 jaar, is de tijd van studeren voor hem nog niet voorbij. In de intimiteit van zijn atelier leert hij weer elke dag iets nieuw. Wonderkind Een persoonlijkheid als Willy Van der Meirsch zijn levensge schiedenis laten vertellen is geen gemakkelijke taak, wetend om dat hij terughoudend en het verleden voor hem van geen tel is. Zonder zijn muziek te verloochenen gaat zijn volledige aandacht momenteel naar de schilderkunst. Beetje bij beetje kom je dan toch te weten dat hij op 10 jarige leeftijd een viool onder de kin kreeg geduwd. Hij moet wel uitzonderlijk begaafd zijn om vier jaar later werken van Bach en Beethoven uit het geheugen te kunnen vertolken. In de tuin van Valerius de Saedeleer te Etikho- ve speelde hij voor de gasten. Voor deze vioolvirtuoos was het dan ook een uitzonderlijke gelegenheid om kennis te maken met allerlei kunstrichtingen en zeer veel klankkleur en een fantastisch ritme kreerde. Het is seriële muziek met een lyrische inslag.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 15