firn bij mf amr
WAPENSCHILD «LAND VAN
AALST» BIJNA
GERESTAUREERD
OUDERS!
Clairefontaine
CONSTANT VERSICHEL
TE GAST IN AALST
HEROPENING DER SCHOLEN)
28 - 1-9-1978 - De Voorpos
m
Deze week drie nieuwe films.
In cinema Feestpaleis gaal «Saterdaynight Fever» een
nieuwe week verlenging tegemoet in zaal 1.
In zaal 2 van deze zelfde cinema loopt vanaf vandaag een
«lichter» filmgenre. «The Van» vertelt ons het verhaal van
een hippe kerel. Bobby, die droomt van meisjes en van een
woonauto. Hij werkt bij een car-wash waar hij het mikpunt is
van plaagzieke kollega's. Maar dat deert Bobby niet want hij
weet dat hij ooit zijn droom eens zal verwezenlijkt zien. Op
een dag is het dan zover Bobby heeft voldoende geld
gespaard om de eerste afbetaling van zijn woonauto te
doen. Het is een prachtexemplaar uitgerust met een water
bed. een koelkast, een eethoekje en alle komfort dat indruk
maakt op jonge meisjes.
Zijn vriend Jack geniet de eer om als eerste het waterbed uit
te proberen, een genoegen dat hij deelt met zijn vriendin
netje Sue Bobby zelf loopt een blauwtje op bij de aantrekke
lijke Tina.
Bobby's baas die op paarden wedt verkeert plotseling in
geldnood en leent 200 dollar van Bobby. Hij durft niet weige
ren alhoewel het geld bestemd is voor de volgende afbeta
ling van zijn wagen. Om zijn «Van» toch te kunnen behou
den daagt hij een snoeverige kerel uit om een snelheids
wedstrijd te rijden. De inzet: 200 dollar. Bobby moet winnen,
anders geraakt hij hopeloos in de knoei.
Hoe het afloopt in deze film van Sam Grossman moet u zelf
maar gaan bekijken.
Na deze korte uitleg zullen de titels in de verschillende talen
u misschien duidelijk worden. In het Engels «The Van», in
het Frans «La trappe a Nanas» en in het Nederlands «Het
wemelbed op wielen». What's in a name?
In de grote benedenzaal van cinema Palace de zeer goede
film van FredZinnemann «Julia», een film met Jane Fonda
en Vanessa Redgrave in de hoofdrollen. Julia is de filmver
sie van een der novellen uit Pentimento in dewelke Lillian
Hellman haar jarenlange vriendschap verhaalt met een jong
meisje uit de gegoede burgerij van New York.
en zonder verdere hinder het geld te overnandigen aan
Julia die zij vroegtijdig verouderd vindt maar meer en dan
ooit besloten is de strijd verder te zetten Tijdens een kort
onderhoud (het laatste) verklaart Julia dat zij een dochtertje
heeft dat zij Lillian noemde en dat werd opgenomen door
een bakkersgezin in Mulhouse
Hierop vertrekt Lillian naar Moskou waar zij door een tele
gram verneemt dat Julia door de Nazi's werd gevangen
genomen en gemarteld. Zij stierf terwijl haar vriendin haar
naar Engeland trachtten te evacueren In London tracht
Lillian nog een spoor te vinden van Julia, maar tevergeefs
Ook betreffende Julia's dochtertje kan zij niets vernemen.
Julia's familie, vast besloten de «schande» uit te wissen,
sluit zich op in een strak stilzwijgen.
Op 70 jaar blijft Lillian alleen met de nijpende herinnering
aan de twee mensen die zij op de wereld het meest bewon
derde: Hamet en Julia.
Een film die wij u warm aanbevelen.
In de bovenzaal van cinema Palace loopt een nieuwe film.
«De weerwraak van een man paard genoemd». Alhoewel
deze film van Irvin Kershner met Richard Harris in de hoofd
rol niet wordt aangekondigd als de tweede film en dus een
vervolg van «A man calles Horse», toch kunnen we hem
aldus aanzien.
1934. Lillian Hellman werkt verbeten aan haar eerste to
neelwerk «The Children's Hour» maar de inspiratie schiet
haar te kort en het spottend advies van haar gezel. Dashiell
Hammet geeft haar een gevoel van onmacht en gebrek aan
maturiteit. De dagen gaan voorbij en bij Lillian komt de
hennnenng opdagen aan de tederste vnendin uit haar
jeugd. Julia.
Afkomstig uit een konservatief en rijk milieu toonde Julia
reeds zeer vroeg een erg vijandige gezindheid ten opzichte
van haar familie. Door een verrassende intellektuele rijp
heid was Julia dra vertrouwd met literatuur, poëzie en
vreemde talen en onthulde voor de nog naïeve en beschei
den Lillian onbekende werelden.
Rond de jaren twintig werd de vriendschap tussen de twee
jonge meisjes nog hechter ondanks jaren scheiding. Na te
Oxford geneeskunde te hebben gestudeerd vertrok Julia
naar Wenen om er te studeren met Freud. In haar brieven
aan Lillian sprak zij over het onbekende fascisme waarvan
haar vriendin slechts een vaag besef had.
Te Parijs waar zij zich een tijd vestigde om haar toneelwerk
alleen verder te schrijven had Lillian een kort telefoonge
sprek met Julia die nog steeds in Wenen was.
Enkele dagen later brak oproer uit in de Oostenrijkse hoofd
stad Fascistische benden vielen de arbeiderswijk Floris-
dorf binnen en vernielden de universiteit Bij deze scher
mutselingen werd Julia, die zich tegen de aanvallers teweer
stelde, gewond Lillian, verwittigd door een anonieme op
roep. vertrok naar Wenen en vond er haar vriendin in be
denkelijke staat in het ziekenhuis. De volgende morgen is er
geen spoor meer van Julia en Lillian kan alleen maar ver
nemen dat zij tijdens een geheimzinnige evakuatie wegge
voerd werd. Er wordt haar een brief overhandigd waarin
Julia Lillian aanspoort omwille van veiligheidsredenen zo
spoedig mogelijk naar Parijs terug te keren.
Na tevergeefs op nieuws te hebben gewacht keert Lillian
terug naar de VS waar haar herwerkt stuk een triomf oogst
in Broadway.
Drie jaren gaan voorbij Lillian blijft zonder nieuws maar
verneemt van Anne-Marie. een gemeenschappelijke vrien
din. dat Julia aan haar studies verzaakte om zich aktief te
kunnen wijden aan de strijd tegen het fascisme
1937. Lillian wordt uitgenodigd op een toneelfestival te
Moskou Zij gaat eerst naar Parijs en verblijft er enkele
dagen in gezelschap van een paar vrienden, Dorothy Par
ker en Alan Campbell. Op het einde van een soirée wordt zij
aangesproken door een zekere Johann die haar vraagt een
som van vijfduizend dollar aan Julia te Berlijn te overhandi
gen als steun voor de weerstand. Lillian aanvaardt.
Zij slaagt erin de waakzaamheid van de politie te misleiden
Wij keren terug naar het jaar 1831. Zes jaar geleden had
heel het aristokratische Londen slechts belangstelling voor
het ongelooflijke avontuur van John Morgan: «Mijn waarde,
hoe kon u leven met die wilden.Wat eten zij?.Hoe jagen
zij Zijn het werkelijk mensen zoals wij...?»
John Morgan had kunnen antwoorden «Neen. niet zoals u».
En de aristokraat in John trok zich meer en meer terug. Hij
dacht terug aan de tijd toen hij de oneindige prairie door
kruiste en zich tenvolle voelde leven als een man. als een
indiaan
Op zekere morgen scheept Morgan dan ook terug in met
bestemming de «Nieuwe wereld». Hij voelt zich gelukkig dat
hij zijn «broeders», zijn «stam» gaat terugvinden.
Nauwelijks ontscheept verneemt John Morgan dat tijdens
zijn afwezigheid heel wat dingen veranderd zijn. kolonisten,
jagers, koopmannen en andere lui steeds uit op winstbejag
waren de reservaten binnengevallen.
De stam van de «Gele Handen» was uitgeroeid en de dap
perste krijgers waren gesneuveld in de strijd met de «Ricka-
rees». afvallige indianen, die voor enkele geweren en wat
vuurwater gekocht werden door een groep jagers onder de
leiding van een sinister heerschap, Zenas Morro. De over
levenden van de stam werden overgeplant ver van hun
ajchtvelden. in een onherbergzame streek waar zij lang
zaam dood gingen aan honger en wanhoop.
John Morgan laat zich voor een oppervlakkig Brits toerist
doorgaan in de ogen van Zenas Morro en vindt tenslotte zijn
«broeders» terug. Wat nog overblijft van de stam is al te
gelaten en te zeer gedemoraliseerd om nog te trachten zijn
rechten door de macht te heroveren. Alleen een oude
vrouw. Elk Woman, bewaarde haar geloof en de macht der
ontembare indianen. Zij verklaart John Morgan dat het
kwade oof kan worden afgewend wanneer de mannen be
reid zijn de pijnlijke ritus van de Toewijding aan de Zon te
ondergaan.
John Morgan geeft het voorbeeld, de andere kunnen
slechts volgen. Desondanks, en ondanks de teruggewon
nen strijdlustigheid, worden de krijgers van de «Gele Han
den» opnieuw door de «Rickarees» verslagen.
Dan vat John Morgan een geniaal idee op dat de overleving
van de stam zal waarborgen. Naar oude Indiaanse traditie
leert hij de Indiaanse vrouwen te vechten zoals de mannen
en met de wapens van de mannen.
Wanneer later Morgan de bestorming beveelt van het door
de jagers gebouwde fort waar alle schatten uit de Heilige
Vallei werden opgeborgen, laten de squaws zich tenvolle
gelden en ditmaal behalen de krijgers van de «Gele Han
den» de overwinning De schatten vinden hun rechtmatige
eigenaars terug en John Morgan is terug met zijn stam
broeders verenigd.
Wanneer de stam nogmaals in moeilijkheden komt is dit
misschien stof voor nog een andere, derde. film.
S.J.
Constant Versichel werd geboren te Beveren-Waas in 1926. Hij
studeerde aan het Lemmensinstituut te Mechelen, waar hij in 1947
zijn diploma behaalde. Kort daarop werd hij organist aan de Deke
nale O.L. Vrouw Hemelvaartkerk te Zottegem.
In de toren van zijn parochiekerk hangt een prachtige beiaard van
ruim 7 ton. Dit zette er hem toe aan om ook nog beiaardier te
worden, en in 1966 behaalde hij het diploma van de Koninklijke
Beiaardschool Jef Denyn te Mechelen.
Hij heeft verschillende originele beiaardwerken op zijn actief, en
bewerkte ook allerhande muziek voor zijn instrument. De Belgische
Programma van d. Avondgebed
vrijdag 1 september 1978 om 20 Vlaamse liederen:
uur a. De Zwarte Leeuw De Laet
Eigen compositjeb De Gilde Viert E. Hullebrocck
Kleine Kindersuite: C. Versichel c. Lied van mijn land Ing. De Sut-
a Het ontwaken ter
b. Vlmdervangst j Barok op klokken:
c. Vertelsel Sarabande G.F. Handel
Reeds in december 1976 schreven we in ons aller «Voorpost»
«Naar restauratie van het wapenschild van het Land van
Aalst».
Dit in het fronton van het internaatsgebouw van het Aalsters
Jezuïetenkollege ingebouwd wapenschild, simbool en histo
risch litteken van het «ancien régime», vertoonde toen reeds
duidelijke sporen van afbrokkeling.
De laatste restauratie dateerde inderdaad van 1931 toen het
ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de her
opening van het Kollege werd hersteld. De ermede gepaard
gaande plechtigheid werd geleid door Mgr. Coppieters en een
van de toenmalige misdienaars was Jan Van der Hulst, thans
voorzitter van de Vereniging voor Aalsters Kultuurschoon en
met deze restauratie druk begaan.
Thans hebben de Paters zich, denin, gelijkwaardig, de wa-
na de winter, verplicht gezien
een stelling op te stellen om
studenten tegen eventueel val
lende brokstukken te vrijwaren
en pas bij het opbouwen van
deze stellage, nu men er zeer
dichtbij was, werd men er zich
nog meer van bewust aan
welke risiko's men gedurende
geruime tijd heeft blootgesteld.
Het wapenschild zelf, op een
hoogte van ongeveer 20 m in
het fronton geplaatst, is onge
veer 5 m lang bij 3,5 m hoog.
Het bestaat uit hoofdzakelijk
twee delen: enerzijds de
krijgsman met vlag en zwaar
den met robijnen en saffieren
bezette kroon en andersijds het
eigenlijke schildbord met de
zeven schilden van het Land
van Aalst, met een lint verbon
den.
Deze «krijgsman» zou reeds
dateren uit 1237 waar hij, het
hoofd met de kaproen bedekt
en gekleed met de kolder, in de
linkerhand de degen en in de
rechter de banier met zwaard in
«paal» (in 't midden en met de
punt omhoog) voorkomt op een
schepenzegel. Bij vernieuwing
van het zegel einde 14e eeuw
bleef deze krijgsman behou
den.
Sommigen zien in deze krijgs
man de laatste burchtheer van
Aalst of Dirk van Aalst die de
bijnaam «het kind van Aelst»
kreeg. Anderen daarentegen
zien er een legendarisch, zin
nebeeldig personage in dat de
gemeentegeest zou voorstel
len. Dat personage hebben de
kunstenaars afgebeeld op het
belfort: een man in krijgsrok.
met kuras, armplaten en helm,
in de rechterhand een knots en
in de linker de beukelaar met
stadswapen.
Het schildbord vertoont mid-
pens van Aalst (links) en van
Geraardsbergen (met kruis)
omgeven door de wapens van
de «baanderijen» Rode, Zotte
gem, Gavere, Boelare en
Schorisse.
Wanneer men nu onlangs de
stelling beklom en het schild in
het gebouw daterend uit 1780
aanraakte was het alsof alles in
de hand verpulverde. De tand
des tijds had er inderdaad lelijk
huisgehouden en de restaura
tie van 1931 bleek dus weinig
afdoende te zijn geweest. De
gevel in Balegemse steen was
waar het schild geplaatst werd
uitgehouwen en daar werd
krijtsteen voorgezet, volgens
de opzoekingen van lie. Luc
Robijns wegens de gemakke
lijkheid van bewerking. De bal
ken van de huidige stelling zijn
geplaatst, om het geheel niet te
schenden, juist in dezelfde ga
ten als destijds Wat nu ge
daan?
Ofwel alles wegkappen zodat
men geen enkel risiko meer liep
doch dan ging dit waardevol
historisch «monument» verlo
ren en het is bijna uniek. Een
dergelijk stuk bestaat op een
stuk houten wandversiering of
bovenstuk van een schouw
rand en een derde is slechts
een kopij van een kaart van het
Land van Aalst in 1612 gete
kend door Jaak Hoorenbout en
in 1794 door J. Lecler ver
nieuwd.
Zo men het wilde bewaren, en
dat wilde men. moest er ernstig
aan gewerkt worden. Studie en
kontakten leidden tot algehele
afkapping De firma Fernand
Peeterman werd met de zaak
belast, firma die reeds haar
proeven op dergelijke zaken
had geleverd, o.a. in het Ru
benshuis te Antwerpen. Eerste
behandeling werd het instrijkei
van de steen met een produk
dat zorgde voor doeltreffend!
verharding. De kornis boven
aan beschermde inderdaa
slechts het bovendeel van he
schild en verder diende men e
rekening mee te houden dat h(
schild naar het westen sta<
georiënteerd.
Bij de restauratie hield men oo
daarmede terdege rekening e
alle ogenschijnlijk horizontal -
vlakken (waarop water kan bli
ven staan) zijn in werkelijkhei
hellend gemaakt. Van benedé
ziet men het niet en ver is h(
alleszins funktioneel.
Bij de voorbereidende werlT^
zaamheden kwam uiteraarj
een hele ploeg te pas maar dM
eigenlijke restauratie is ha.
werk van één man, Guy Bami
tist, een te Antwerpen wonen
Limburger. Alles werd tot op d
harde steen weggekapt zondt Jef
pardon en dan werd er ee
vlechtwerk in vastgehecht
roestvrij koper met verbindii
gen en verankeringen. Dezp
man, eigenlijk een boetsee
der. wil het geheel niet allee
zijn vroegere glans weer geve 5
maar het tegen vergaan vrijwa
ren. Hij werkt daarvoor met eet
in onze streken ongekend prJ
dukt, komend uit de landen v J
het Oostblok, «muneros» dj
na drogen beenhard wordt e
blijft. Het heeft ten andere zijk
proven reeds geleverd. Der
voor deel werd weggekapt, gi
vlochten en dan komt de mirn
ros erop. Reeds maanden I
deze man ermee bezig en I
hoopt tegen eind septembel
als de oudleerlingen weer nai
het Kollege komen, erm^
klaar te komen.
Uiteraard moet het dan nog j
kleur worden gezet maar ovr
die kleuren schijnt iedereen hit
nog niet volkomen eens te zijipei
Wie het hele, kostelijke gevfoai
zal betalen blijft voorlopig ee^je
raadsel. Komt het stadsbestuCje
er tussen. Minister De Backd
werd reeds aangeschrev#*
maar antwoord blijft nog ura!
Wel kwam haar zoon. etf161
vriend van de boetseerdaO'
reeds een paar uur de werkaoo
volgen. Of wordt de VVAK-pri
voor restauratie van gevepls
hieraan besteed? Als het KcPaé
lege er slechts een deel vé®lc
krijgt blijft het probleem uitziclf,a£
loos.
Het wapenschild van hel Land
I Aalst wordt gerestaureerd. JM
help Uw kinderen gemakkelijker
en beter studeren "met de schriften
en farden Clairefontaine"
beiaardiersgilde publiceerde reeds verschillende van zijn werken.
Constant V ersichel concerteerde niet alleen in binnen- en buiten
land, maar verzorgde ook verschillende bespelingen in opdracht
voor de BRT. Hij behaalde ook drie opeenvolgende jaren, vanaf
1967, de prijs Leon Henry prijs voor beiaardbespeling waar
door hij definitief de wisselprijs, een bronzen klok met inscriptie,
veroverde.
Naast actief musicus is hij ook bedreven in de theoretische kennis
van de muziek, en haar pedagogiek. Hij is namelijk als muziekleraar
verbonden aan de colleges van Zottegem en N'inove.
4. Engelse volksliederen: Ik neuriede zachljesH. Roelstrate
a. My old Kentucky Home 7. Franse volksliederen:
b. Deep River a. Alouette
c. Drink to me only... b. Auprês de ma blonde
5. Met Spaans vuur: c. Sur la route de Dijon
Spaanse Dans nr. 2 M. Mosz- d. Au clair de la lune
kowski X. Fantasie op Vlaamse noten:
6 Het Vlaamse kunstlied: De Vedclaar. met variaties en fuga
BIJ ALLE GOEDE PAPIERHANDELS VAN UW STAD
Papierhandel Boekhandel Drukkerij DE KERN A Nichelsstraat 11
Papierhandel DU CAJU Lange Zoutstraat 13
Papierhandel Drukkerij Copy Service EELB0DE Vrijheidsstraat 17
Drukkerij Papierhandel SPITAELS-SCHUERMANS Nieuwstraat 12
Drukkerij Boek- en Musicshop VAN NUFFEL Moorselbaan 51
Drukkerij Geschenkartikelen P.V.BAVERVECKEN Binnenstraat 14