Hradubfilmdkjfc KRISTIAAN VAN INGELGEM OPENT ACHTSTE ORGELCYCLUS FASCINERENDE KERAMIEK xpressiviteit en Vlaamse Tremolo's MARCELINOKLUB JEUGDCENTRUM ZONNESTRAAT De Voorpost - 8-9-1978 - 11 jensb vani irdt, al is ditiecr laatste gast voor dit beiaardseizoen, was een Vlaams feiaardier aan de beurt, de heer Constant Versichel van Zot- gem. Het getrouwe twintigtal was ook nu. ondanks de kou h de dreigende regenwolken, present en zij werden voor hun iP^°eite bel00nd- Niet alleen was het programma aantrekkelijk W zijn verscheidenheid, maar ook de uitvoering bood echt nstgenot. Zulk een konsert moet wel de grootste twijfelaar nnen overtuigen van de kunstwaarde van een beiaard en n de wenselijkheid hem als dusdanig te beschouwen, en aanj,sook in °Ptimale konsertomstandigheden de uitvoering bij wonen... alleen zou die twijfelaar dan aanwezig moeten zijn. inder chauvinisme mogen wij ook wel zeggen dat onze g samse beiaardiers zeker niet moeten onderdoen voor de itenlandse gasten die we hoorden en wij hopen volgend ir dan ook meer van onze eigen beiaardiers te horen. 30GRAMMA heer Versichel begon met in eigen kompositie «Kleine Dveilridersuite"' Algemeen gezien =n j ntrekkelïjke muziek, zij het ^0l n met verwijzingen links en Ws en met de typisch aamse neiging naar het lied Ziji de liedvorm, zodat het ge- Grpei eigenlijk een aaneen- hakeling was van vier liede- pq^i. Als tweede nummer volg- pe jn drie Vlaamse liederen. te larvan het laatste. «Lied van ^jjn land», van Ign. De Sutter, jg^jidelijk, en gelukkig maar. de 7,j j rmonisatie van Jef Van Hoof <iei npaste voor de beiaard. De >arabande» van Handel, die arna uitgevoerd werd, Dnde nog eens hoe mooi Ba- ;muziek het doet op beiaard, b getremoleerde akkoorden pnken bijzonder vol, werden (jidelijk als akkoord gestart en, aar nodig, pianissime afge- iten Nadien volgden drie lelsaksiche volksliederen, aan te sluiten met de iede «Spaanse Dans» van izkowski. Zeer tempera- intvol en spetterend klonk $ze vurige muziek. Het lied Roelstrate». «Ik neuriede :htjes». werd eerst in het muaal gebracht en daarna ifdzakelijk in het pedaal, ize beiaard leent zich won- frwel tot zulk spel. een melo- op de zware klokken en dan imolerennde akkoorden in it hoge register, typisch be- irdwerk, dat alleen op een tiaard zulke muzikale effek- kan geven, jdens de Franse volksliede- moest er geschuild worden hwille van de beginnende re in. maar dit gaf dan ook de èlegenheid om vast te stellen Ie belangrijk de keuze van |n goede luisterplaats wel is i hoe soms een verplaatsing |n enkele meter een gans an- 8r karakter aan het geluid kan s(pven. en zelfs het geheel ver- 'men tot een onherkenbaar mgsel van echoënde waw- iw-klanken. —te slotstuk speelde Constant |e-£rsichel enkele variaties op oud Vlaams lied. «De Ve- ilaar». Dit lied is een van de Ivele die helemaal teruggaan n p «Ik zag Cecilia komen», zo- 3t 61 ritmisch als melodisch De m. jiriaties waren zeer braaf in de adltaf Nees-stijl, dus goed. in- sden men niet overdrijft en er Istjn programma laat van over- rafpen en de fuga was zeker een m^nvaardbare beiaardfuga. kommentaar werd. zoals 'Oonlijk voor een gastbe- irdier. verzorgd door onze idsbeiaardier. Nog twee iserten volgen om het sci- fi af te sluiten, beiden door standbeiaardier. Het kon- irt van vandaag gaat één uur iger door dan gewoonlijk, lelijk te 19 uur i.p.v. te 20 ^r, om de opening van de ten- mstelling op de binnenkoer In het stadhuis in te leiden. 1 konsert bestaat uitsluitend oude populaire romatische rken. Op 15 september, op Hpt gewone uur, wordt dan be- n bten met een Hullebroeck- ■tclfogramma. als herdenking in het feit dat Emiel Hulle- ick honderd jaar geleden ren werd. Wij roepen onze ,k Kers nogmaals op om eens ra|t experiment te wagen, en ,jd|ee te werken aan de promotie onze beiaard, en het op- twen van een nieuwe tradi- in het kultureel patroon van (tze stad. Op de parking van 5 Kapellestraat ontvangt U Ovendien, gratis, de prachtige jogrammabrochure die U «leer biedt dan U verwacht, pwel aan informatie als illu-- tratie frijdag 8 september 1978 om Juur adsbeiaardier P. De Smedt POPULAIR OF IN OUDE »TIJL t Sfeerschepping Weens capriccio (Fr. Kreitz- k) j) Glimwormpjes-idylle (P. rcke) bew. J. Rottiers Opdracht 1 Grootmoedertje (G. Lange) Zilver tussen 't goud (H.P inks) I Witte Rozen (Tumme) 5jl Russische weemoed "Droevig lied (P. Tchaikows- fpn o tn 6iaa Gpveh ki) b) Lied zonder woorden (P. Tchaikowski) 4. Neuriet maar mee a) Narcissus (E. Nevin) b) Serenade (J. Heykens) c) The song of songs (Moya) 5 Oude glans Wiegelied van Jocelyn (B. Go- dard) bew. E. Uten 6. Romantiek, waarom ook niet? Plaisir d.Amour (Martini) 7 En nog een chepje bij Tweede Nocturne (F Chopin) bew. J. Rottiers 8 Zo glijden we zacht de avond in De Zwaan (C. Saint-Saëns) bew. J. Rottiers CONSTANT VERSICHEL TE GAST IN AALST Constant Versichel werd gebo ren te Beveren-Waas in 1926. Hij studeerde aan het Lem- mensinstituut te Mechelen. Na hel konseri werden de gebruikelijke handtekeningen uitgereikt. (SJ) waar hij in 1947 zijn diploma behaalde. Kort daarop werd hij organist aan de Dekenale O.L. Vrouw Hemelvaartkerk te Zot- tegem. In de toren van zijn parochie kerk hangt een prachtige bei aard van ruim 7 ton. Dit zette er hem toe aan om ook nog be iaardier te worden, en in 1966 behaalde hij het diploma van de Koninklijke Beiaardschool Jef Denyn te Mechelen. Hij heeft verschillende originele beiaardwerken op zijn actief, en bewerkte ook allerhande muziek voor zijn instrument. De Belgische beiaardiersgilde pu bliceerde reeds verschillende van zijn werken. Constant Versichel concer teerde niet alleen in binnen- en buitenland, maar verzorgde ook verschillende bespelingen in opdracht voor de BRT. Hij behaalde ook drie opeenvol gende jaren, vanaf 1967, de prijs Leon Henry - prijs voor be iaardbespeling - waardoor hij definitief de wisselprijs, een bronzen klok met inscriptie, veroverde. Naast actief musicus is hij ook bedreven in de theoretische kennis van de muziek, en haar pedagogiek. Hij is namelijk als muziekleraar verbonden aan de colleges van Zottegem en Ninove. Zondag aanstaande heeft in de Sint-Martenskerk te Aalst de opening van de achtste interna tionale orgelcyclus plaats. Het eerste konsert in de reeks van drie zal gegeven worden door titularis-organist en inrichter der konserten, Kristiaan Van Ingelgem. Reeds verschillende jaren weet deze man liefhebbers van orgelmuziek te vergasten op hoogstaande manifestaties. Velen zullen het er met ons over eens zijn dat dank zij deze konserten het kulturele imgo van de stad Aalst aan glans wint. Op zondag 10 september worden alle muziekliefhebbers dan ook weer verwacht in de Sint- Maartenskerk. Aanvang: 15.30 uur. Op het programma staan werken van César Franck, Gabriël Pierné en Marcel Duprè. De daaropvolgende zondag, eveneens te 15.30 uur speelt Firmin Decerf Bastogne) werk van Peeters. Froidebise, Jongen en...eigen kompositie. Op zondag 24 september zal de Nederlander Bert Lassing - die vroeger reeds te gast was - werk vertolken van Balbastre. Langlais. Alain en Messiaen. Over dit alles leest u meer in onze volgende edities. De konserten gaan door onder de bescherming van het Stadsbestuur van Aalst. De toegangs prijs bedraagt 100 fr. per konsert. Jeugd en plus-drie-passers betalen slechts 50 fr. Een abonnement voor de drie konserten kost 250 fr. Ter kennismaking, enkele woordjes over de komponisten die zondag eerstkomend aan bod zullen komen. Van César Franck zal Kristiaan mermuziek. liederen en orgel- op zijn reputatie door in het Pa- Van Ingelgem «Grande Pièce muziek. Van hem horen we rijse konservatorium Bachs Symphonique» uitvoeren. Cé- zondag «Trois Pièces», ge- komplete orgelwerk uit het komponeerd in 1893. De on- sar Franck. een tot Fransman genaturaliseerde Belg hoeven we nauwelijks voor te stellen. Verschillende van zijn werken behoren tot het repertorium van internationale meesters en ge zelschappen. Beroemd gewor den werken als de symfonie in re klein, de vioolsonate. Psy- ché. de drie koralen voor orgel, enz. vinden nog steeds dank bare luisteraars. César Franck werd geboren te Luik op 10 december 1822. Hij overleed te Parijs op 8 novem ber 1890. Hij volgde op jeug dige leeftijd privaatlessen bij Anton Reicha te Parijs, om in 1837 aan het Parijse konserva torium te gaan studeren. Daar was hij leerling van Leborne voor kompositie en van Zim merman voor piano. Hij be haalde enorme suksessen en bekwam verschillende eerste prijzen. Een staaltje van Francks muzikaal vakman schap: een stuk dat hij «prima vista» speelde transponeerde hij een terts lager, en dit zonder het minste foutje. César Franck was onder meer organist aan de Sainte- Clothilde (hij werd er benoemd in 1858). In 1872 volgde bij Be- noist op als professor orgel aan het konservatorium. Als komponist van orgelmuziek was hij zeer belangrijk, hoewel het aantal komposities die hij voor dit instrument schreef eerder beperkt is. In die tijd echter werd zeer weinig orgelmuziek geschre ven en het grote belang van Franck ligt in het feit dat zijn orgelmuziek de basis heeft ge vormd van een nog steeds bloeiende Franse orgelschool. De «Grande Pièce Symphoni que die Kristiaan Van Ingelgem derscheiden titels zijn: Prélude, Cantilène en Scherzando, Ga briël Pierné werd geboren te Mets op 16 augustus 1863 Hij overleed op 17 juli 1937. Hij stamt uit een muzikale familie. Naast zijn kompositorische ak- tiviteiten was hij ook werkzaam als dirigent. Hij studeerde aan het Parijse konservatorium en haalde in 1874 een eerste prijs notenleer. in 1879 een eerste prijs piano, drie jaar later een eerste prijs orgel. In 1881 be haalde nij een eerste prijs kon- trapunt en fuga om het daarop volgende jaar met zijn kantate «Edith» de Prijs van Rome weg te kapen. Zijn leermeesters wa ren Lavignac. Marmontel en Durand. Later volgde hij orgel bij César Franck en kompositie bij Massenet. Hij volgde César Franck op als organist aan de Sainte-Clothilde in 1890 en be hield deze plaats acht jaar. In 1903 werd hij assistent van de beroemde dirigent Colonne en verving hem vanaf diens dood in 1910. Hij behield deze plaats tot in 1932 In april 1933 volgde Paul Paray hem op als dirigent van de Colonne-konserten. Een der grootste namen uit de franse orgelwereld is ongetwij feld Marcel Dupré. Hij werd ge boren te Rouen op 3 mei 1886 Hij stamt uit een familie die reeds meer dan een eeuw in tens muziek beoefende. Op 10-jarige leeftijd reeds speelde hij preludes en fugas van Bach uit het hoofd. Op 12-jarige leef tijd werd hij titularis-organist aan de Sainte-Vivien te Rouen. In 1901 vond de uitvoering plaats van zijn eerste grote kompositie, een bijbelse orato rium «Le Songe de Jacob» Aan het Parijse konservatorium hoofd uit te voeren en dit in tien recitals. In januari 1926 werd hij be roemd tot professor orgel aan het Parijse konservatorium. in opvolging van Eugène Gigout, In 1934 volgde hij zijn leraar Widor op als organist aan de Saint-Sulpice. Dupré was de meest invloed rijke man van zijn tijd, als peda goog en als komponist. Ook als mprovisator genoot.hij groot aanzien. Zijn bevindingen schreef hij neer in een «traité dimprovisation». Als komponist schreef hij mu ziek voor koor (zijn kantate «Psyché» schreef hij voor de prijs van Rome), orkest, piano, orgel en andere instrumenten. Merkwaardige dingen zijn ook de transcripties van orgelwer ken die hij maakte. Zo zette hij onder meer Bachs Toccata. Adagio en Fuga, en Franz Liszts Fantasia en Fuga over «Ad nos ad salutarem undam» om voor orgel en orkest. Van Marcel Dupré zal Kristiaan Van Ingelgem de Prelude en Fuga in sol klein ten gehore brengen. Ongetwijfeld wordt het een muzikaal festijn dat ve len zal weten te boeien. André De Groeve Reeds voor de vierde maal, en dat is toch betekenisvol, stelt Dries Van den Broeck, neef van Eugeen en Bert uit Opwijk, in het Affligems Kultureel Centrum tentoon. Met zijn Kunsttegelkeramiek is hij in ons land dan ook een unicum. Wel zijn er nog 'n paar artiesten die zich met iets aanverwants bezighouden doch wat Dries hier exposeert is werkelijk uniek. Zijn produktcn zijn dan ook resultaten van een zeer lange evolutie gepaard gaande aan een som artistivi- teiten en artisanale handvaardigheid. Na zijn studie aan het St- een tegel. Na het erop aan- zal vertolken is als het ware een was hij de meest briljante leer- anticipatie van de symfonie in ling van zijn tijd In 1905 be- re klein. Niet enkel in details en haalde hij een eerste prijs in konstruktie kan men gelijkenis Diémers pianoklas. Twee jaar aantreffen, maar reeds in het aanvangstema is een zekere overeenkomst merkbaar. Gabriel Pierné is een kompo nist wiens naam voor velen tot nadien volgde een eerste prijs orgel bij Guilmant. Bij Widor behaalde hij in 1909 een eerste prijs fuga Op4 juli 1914 won hij de Grand Prix de Rome. nog toe onbekend in de oren In 1906 werd Dupré door zijn klinkt. Nochtans liet deze man talrijke komposities na. Zijn sterk gevarieerd oeuvre omvat onder meer een achttal ope ra's, baletten, toneelmuziek, kantates, orkestmuziek, ka- leraar Widor als assistent organist aanvaard in de Saint-Sulpice. Van 1916 tot 1922 was Dupré organist aan de Notre-Dame In 1920 zette hij een overweldiaende kroon Lukasinstituut te Brussel werd Dries op een tentoonstelling van Delft te Rijsel. tweeëntwin tig jaar geleden, zo geïmpo neerd dat deze kunsttak hem niet meer losliet. In zijn atelier aan de Franse De greefstraat 48 te Alsemberg, in het land vanZenne enZoniën, oefent hij het dan ook uit als full-time job. De opening verleden vrijdag verliep trouwens enerzijds groots wegens de prestaties van het gekende Halse vier stemmig gemengd zangkoor met orkestbegeleiding waarbij ook de barokbazuin niet ont brak en anderzijds poëtisch wegens de gevoelsgeladen toespraak van inleider Michel Mentens die eigen letterkun dige inspiratie vindt in de scheppingen van Dries Van den Broeck. Met schilderijen hebben deze werken enkel gemeen dat ze ook aan de wand hangen en een vorm van 'n tableau heb ben Al de rest. de materie, de techniek zijn verschillend Dries doorliep in de 22 jaar dat deze kunsttak hem in de ban houdt een merkwaardige evo lutie. De techniek is en blijft wel zeer speciaal. Eerst tekent hij op papier op kleine schaal waarna hij vergroot op werke lijke dimensie en overtekent op brengen van een «fond» met de «contours» gaat de tegel 1 of twee maal de elektrische oven in. Oorspronkelijk kwam dan het afgewerkt produkt Stilaan waagde Dries zich echter aan allerlei experimenten met ver schillende kleuren waarbij hij bv. ondervond dat geel en 'rood niet samen mogen behandeld worden. Ze resulteren inder daad in de oven niet tot. wat Op zondag 10 september opent de Marcelinoklub terug haar deuren voor het jong filmkijkend publiek. Met de openingsfilm «Laurel en Hardy door dik en dun- brengt deze jeugdklub hulde aan twee supperkrakken van de gulle lach. Zovele jaren reeds na hun dood zijn zij nog altijd toppers in cinemazalen en op het kleine TV-scherm. StanUaurel en Oliver Hardy zullen ook op 10 september in de Marcelinoklub het jeugdige volkje meer dan een uur aan het lachen houden. Aanvang van de voorstelling om 14 u. De deuren gaan open vanaf 13.30 u. Einde van de voorstelling 16.30 u. - Naar aanleiding van de oj^ening van dit nieuwe tllmseizoen geven wij u ook graag het programma voor het ganse jaar. De geïnteres seerden knippen dit best uit want wij publiceren dit volledige programma slechts éénmaal. De volgende keren zullen wij ons beperken tot een korte bespreking van de film van de week. 17 sept.: Het schatteneiland (Walt Disney) 24 sept.: Hel land der vergeten monsters. (Duitse duikboot en schipbreukelingen). I okt.: Dunderklumpen (Sprankelende kindertekenfilm) 8 okt.: Men noemt hem trinita (Met de gekende Bud Spencer). 15 okt.: Het vergeten continent (Voorhistorische stammen en dieren). 22 okt.: Duik naar de dood. (Avonturen in een duikboot). 29 okt.: Rond de wereld onder de zee. (Een onderzees avontuur, vol gevaren). 5 no>.: Tekenfilmfestival met Tom en Jerry 12 nov.: Heksen en bezemstelen. (Een heks op zoek naar haar toverformule). 19 nov.: De wereld van de toekomst (Een futuristische stad. vol robotten). 26 nov.: Winnetou (Met Old shatterhand in het Apachengebied der Indianen). 3 dec.: Vier vuisten in de lucht. (De moed van Bud Spencer getest) 10 dec.: Twee meisjes nemen het op voor hun papa (Walt Disney) 17 dec.: De grote revue van Chariot (Chaplin als soldaat en pelgrim) 24 dec.: De kerstboom (Met de kleine Rascals als inleiding). 7 jan.: De grote Spartacus (Een leger van slaven vecht tegen de Romeinen) 14 jan.: De weerwraak van Wiitand, de woltshond (De goudrush in Alaska) 21 jan.: Tekenfilmfestival met Woody Woodpecker 28 jan.: De Robinsons van de Zuidzee (Schipbreukelingen Walt Disney) 4 febr.: De Cracks van de ontvluchting (Een leraar ontpopt zich tot een held) II febr.: Nanou, het jungelkind (Een kind bij de wilde dieren. Walt Disney) 18 febr.: Sneeuwwitje en de 7 dwergen (Een film met echte dwergen 4 mrt.: Pink Panter Cartoons. De roze Panteravonturen in tekenfilm) 11 mrt.: Het eiland van de blauwe dolfijnen (Verloren Indiaans meisje) 18 mrt.: De Adelaar is geland (Oorlogsfilm met Duitse parachu tisten) 25 mrt.: Dumbo, de vliegende olifant. Tekenfilm (Walt Disney) 1 apr.: De huursoldaten (De generaal is Bud Sjjencer zelf) 8 apr.: Een dolle kever op gangsterjacht. (Een rallye doorheen Oost-Afrika) 22 apri.: Leve de vrijheid. De vier Chariots op hun best. 29 apri.: Twee onafscheidelijke vrienden (Wat een vriendschap vermag) 6 mei: Het paard en het kind. (Een kind vecht voor zijn paard) Ook het jeugdcentrum dat een onderkomen vindt inde zaal van de Sint-Martinuskring aan de Zonnestraat nr. 20 te Aalst maakte zijn programma voor het komende filmseizoen kenbaar. Bij elke filmvertoning hier wordteen korte bespreking gehouden. 15 sept.: «De twee missionarissen» 13 okt.: «Easy Rider» 3 nov.: «My name is nobody» 1 dec.: «Vlucht over het koekoeksnest» 19 jan.: «Once upon a time in de West» 9 febr.: -Woodstqpk» 16 mrt: Aslerix en de Gallier» r» 13 apr.: -Jeremia Johnson- 18 mei: -Help. de dokter verzuipt» Juni: -Gimme Shelter» S.J. men zou verwachten rose maar vormen grijs. Bakken van te gels blijft voor Dries nog steeds een waagspel, een vechten te gen kleur en vuur. Waar Dries zich in den beginne meer aan de werkelijkheid hield brengt hij nu simbolen aller hande in zijn werken waarin vrouwenfiguren en dieren wel dominerend zijn. Michel Men tens vond het werk van deze rasechte artiest zelfs muzikaal en Dries verstopt niet dat mu ziek, zij het klassieke of volks muziek of zelfs experimentele hem steeds blijft boeien. Eens werd aan Dries de vraag gesteld of hij ook «schreef» «Schrijven hoeft voor mij niet. ik schrijf in mijn keramiek zelf», antwoordde hij gevat. Dat ook de vierde maal dat hij in Affligem exposeert, de mensen massaal komen kijken steekt de kunstenaar een riem onder het hart. Ook als ze hem verkla ren dat het eerste werkje dat ze zovele jaren geleden kochten hen nog steeds blijft boeien Het geheel spreekt de liefheb ber ontegensprekelijk aan, niet alleen door zijn niet te loo chenen originaliteit maar ook de tover van de onderwerpen zelf en het gedegen kleuren- meesterschap gerealiseerd in een volledige metierbeheer- sing. U kan deze tentoonstelling nog meemaken tot en met zondag 17 september. U beklaagt het zich alvast niet. LH Een der kerainiektegels l'an den Broeck iJM)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 11