J my GASTLAND POLEN BR MUZIKAAL FESTIJN MARIONETTENTEATER TAPTOE KREEERT CARLO TARRAS: KUNST MOEILIJK TE BEGRIJPEN MAAR FASCINEREND «DE KLEINE PRINS» wêëkêèêêêëêsh wêêè 1 m 1 m tentacles J/i't WÊSÊÈÈÊÊÊÊÊÊÊÊÈiïWÊÊÊÈÊÊÊÊÊÊÊÊÊÈÊÊÊÈÊ WÊÊÊÊiÊÊÈÊÊÊÈÊÊÊÈ je**» f-'35aflhJfcJ 28 - 8-9-1978 - De Voorpost ten, Pfials hicrbpsst FESTIVAL VAN VLAANDEREN Het Festival van V laanderen 1978 stelt twee grote komponisten in het daglicht: Kryderyk Chopin en Franz Schubert, van wie we dit jaar de 150ste verjaardag van zijn overlijden herdenken. Op woensdag 6 september gaf de Poolse pianist Piotr Paleczny een recital in de feestzaal van het stadhuis te Aalst. Om de zetsters niet al te veel werk te bezorgen bewaren we het relaas van dit optreden tot volgende week. We hadden echter het voorrecht deze pianist reeds te horen in beide pianoconcerto's van Chopin. Op maandag 28 augustus speelde het Nationaal Symfonieorkest van de Poolse Radio onder leiding van Jer/.y Maksymiuk werk van André Laportc, Chopin, Szymanowski en Kilar. Reeds van bij de aanvang was duidelijk dat we hier te maken hadden met een formatie die zich gemakkelijk kan handhaven op hoog niveau. Laportcs «Nachtmu ziek» werd door de Polen met toewijding uitgevoerd. Het deed werkelijk sympatick aan dit orkest werk van een Belgisch komponist te horen spelen. Chopins tweede pianoconcerto wist ons in de uit voering met Paleczny als solist niet zo sterk te boeien. De samen spraak met het orkest verliep niet steeds ideaal, maar toch kunnen we spreken vait een doorsnee- goede verklanking. Meer brio en muzikaliteit werd aan de dag gelegd in Szyma nowski's «Symphonie concer tante» opus 60 voor piano en or kest. Dit werk, getoonzet in 1932 eist van de pianist het uiterste. Met verbijsterend gemak sloeg Piotr Paleczny zich door aartsmocilijkc passages. Vooral in de laatste be weging werd een waar orkestraal en pianistisch vuurwerk ontke tend. Het konsert werd besloten met «Krzesany» van Wojciech Ki lar. Dit naar stijl laat romantisch symfonisch gedicht werd gekom- poneerd in 1974 Ook al klonk de kompositie weinig hedendaags, toch wist zij ons te boeien door de oprechte muzikaliteit en de sonore pracht. De grote kwaliteiten van het Poolse orkest kwamen nog meer tot uiting de daaropvolgende dag toen gespeeld werd onder leiding van dc 26-jarige Jacck Kasprzyk, Ook pianist Piotr Paleczny leek in de uitvoering van Chopins eerste concerto beter op dreef dan de dag voordien. Samenspraak solist en orkest was ditmaal vlekkeloos Opvallend was dat dirigent Kasprzyk meer kleur uit het orkest wist te toveren dan zijn kollcga Maksymiuk. Hij vertolkte na dc pauze op schitte rende wijze Tsjaikowsky's vijfde symfonie. Het Poolse orkest hoorden we pas in volle glorie wc konden nau welijks vermoeden dat het tot nog meer in staal was op dc memo rabele avond van 31 augustus, waarin dc grote Poolse komponist Witold Lutoslawski eigen werk di rigeerde. Ongelooflijk boeiend klonk zijn eerste symfonie, date rend uit 1947. Deze muziek hield ons in de ban van de eerste tot dc laatste maat. Even aangrijpend waren de vijf liederen voor stem en dertig instrumenten van maes tro Lutoslawski. Ze werden ge zongen op schitterende wijze overigens door de mezzo sopraan Anna Malcwicz-Madcy Na de pauze dirigeerde Lutos lawski meer recente werken: Mi- Parti, daterend van 1976 en het beroemde celloconcerto dat ge- komponccrd werd in 1970. Solist in dit werk was de cellist Roman Jablonski. Hij speelde dc moei lijke cellopartij ongelooflijk maar waar uit het hoofd. Het valt moeilijk te beschrijven wat die avond aan muzikaal België aangeboden werd, maar gelukkig was de B.R.T. erbij om klank en beeld vast te leggen. Op het derde net van B.R.T.-radio, vrijdag 3 november te 21.30 uur, wordt al les in stereo uitgezonden. Later wordt ook door de televisie deze gedenkwaardige avond gepro grammeerd. Ook 8^ beide andere konserten door het Poolse orkest en dc pia nist Paleczny kunt u over B.R.T. 3 beluisteren: het eerste konccrt op v rijdag 27 oktober te 21.30 uur en het tweede op zondag 29 oktober te 11.30 uur. Over de Schubcrt- avonden. over Mahlcrs derde symfonie (met medewerking van de Schola Cantorum Cantate Do mino van Aalst en de alt Ria Bol len) en nog vele dingen meer ver tellen wij u in onze volgende edi ties. André De Groeve Deze week hoofdzakelijk verlengingen. Cinema Feestpaleis dat op het einde van deze maand één jaar in vernieuwde zalen speelt behoudt de twee gepro grammeerde films van vorige week. In zaal 1 gaat «Satur day Niqht Fever» zijn zesde week in terwiil in zaal 2 «The Van» of «Het hemelbed op wielen» zijn tweede week ingaat, gaat. In cinema Palace blijft één titel op de affiche, «Julia», een zeer goede film van Fred Zinneman met in de hoofdrollen Jane Fonda en Vanessa Redgrave Als nieuwe film hier «Tentacles» - «Tentakels» - een film van Oliver Hellman met in de voornaamste hoofdrollen John Huston, Shelley Winters, Bo Hopkins, Henry Fonda en De lia Boccardo. Dit brengt een verhoogde kreatieve deelname aan het gebeuren van de kijkertjes met zich. In funktie van het bewegingspatroon van een bepaald personage, of om wille van de dramaturgie van het poppenteaterstuk gebruikt Taptoe ook wel eens de handpop, de staaf- of stokpoppen. Al deze ele menten maken Taptoe tot het meest gewaardeerde marionettenteater van Vlaanderen. De inbreng van Freek Neirynck, al drama turg-regisseur in dit gezel schap is hieraan zeker niet vremd. En dan is er nu weer een niuuwe produktie. In het kader van het Festival Van Vlaanderen monteert Taptoe het overbekende meesterwerk van Antoine de Saint-Exupéry«De Kleine Prins. Reeds een he le tijd, van in 1975, rijpte de idee binnen Taptoe om dit sprookje voor grote mensen als spektakel op touw te zetten. Er ontstond een vrij lang rijpingsproces dat ge- rokken werd door de onder handelingsperiode omtrent de auteursrechten. Taptoe komt vaak in een kombina- tie van teater en poppentea- ter naar voor, ook voor deze voorstelling werd in die richting gezocht. Bij deze uitzonderlijke kreatie wordt de lijn echter nog verder doorgetrokken. De traditio nele beperking van het marionettenteater als afge sloten ruimte wordt door broken en de marionetten, stokpoppen kombinatie- ooppen en schimmen be wegen in een totaal dekor, waarbinnen het personage /an Antoine de Saint-Exu- yéry en zijn «Kleine Prins» ot leven komen. Dit kon- cept, zo meent men in dit gelschap, dat steeds weer andere aspekten van trans positie toelaat, leent zich wonderwel voor een inhoud als die van «De Kleine Prins», met zijn sterke symboolgeladenheid en zijn rijke beeldtaal. Volgens een internationaal principe, dat Taptoe aankleeft, bij elke produktie, worden de stem men van de figuren inge sproken door professionele akteurs. Vakmanschap maakt meesterschap of groot professionalisme voor alles. Voor dit stuk was er echter nog een ekstra moeilijkheid. Waar een stemmetje gevonden om de prins te laten spre- Luk De Bruyker, Freek Neirynck, Sabien Rasschaert, Annemie Quintelier en Guido Bral in - De Kleine Prins - ken? Geen nood voor Tap toe, want na een lange reeks van speurwerk en au dities viel de keuze op een kleine Aalstenaar. Niemand minder dan David Boon, de zoon van de Aalsterse foto graaf Jo Boon, en kleinzoon van onze eigen Vlaamse au teur Louis Paul Boon, werd voor deze rol aangezocht en geengageerd. Samen met een keure van Vlaamse ak teurs heeft hij gedurende veertien dagen in de studio gewerkt, onder leiding van klankregisseur Freek Nei rynck. Luk De Bruyker werk te het geheel uit samen met de dekors en de poppen, niemand minder dan Frangois Glorieux kompo- neerde de muziek en voerae ze zelf uit op een polyfo- nisch moogsynthesizer. Met al deze deelschakels heeft regisseur Marcel De Stoop de repetities aange vat om het koncept tot een auditief en visueel drama te verwerken. Marionettentea ter Taptoe monteert «De Kleine Prins» in alle respekt voor de autenticiteit maar met de visuele mogelijkhe den, eigen aan de genres teater en poppenteater, zonder daarom de zelfkrea- tieve fantasie van de toe schouwer werkloos te ma ken. «De Kleine Prins» heeft als aanbod een uitstekende uitdaging voor een akteur die de dromende schrijver in zijn fantastische sfeer schepping kan evoceren. De sterk scheppende kracht van de Saint-Exupéry om met de taal een sprookjes achtige realiteit te tekenen, is anderzijds alweer een uit daging voor de poppen- en dekorontwerperen de regis seur van dit totaal-teater- koncept. Eea schouwspel om niet te missen. Première: Torenzaal te Lo keren op 9 september om 20 uur. JVS Een baby verdwijnt uit zijn kinderwagen aan het strand..! Men vindt het lijk van een erbarmlijk toegetakeld zeeman .1 Deze zaken zijn er aanleiding toe dat kapitein Robardl (Claude Akins), politiehoofd van een kleine badplaats iif Californië, met een onderzoek naar deze misteries belasl wordt. Een journalist. Ned Turner (John Huston), die bij zijn zustel Tillie (Shelley Winters) woont, is ook geïnteresseerd in dezëjf bizarre gebeurtenissen. Na een diskussie met de. ociano- f raaf Will Gleason (Bo Hopkins) meent Turner uiteindelijk da deze drama's moeten toegeschreven worden aan de bouw van een onderzeese tunnel door Trojan Tunnels Inc.. m als direkteur M. Whitehead (Henry Fonda). Door die werkel op de zeebodem zou een reusachtige poliep uit de grot zijn gelokt. Whitehead en zijn assistent John Corey (Cesar/ Danova) willen verbeten doorzetten met de bouw van dl tunnel ondanks het dood en terreur zaaiende «tentakel beest». Slechts één man, Will van het Californisch Oceal nografisch Instituut, weet een oplossing om het monster tJ bestrijden. Hoe hij dat doet zie je op het witte doek S.J. Vorige zaterdag werd de tentoonstelling van Carlo Tarras, beter gekend als de muziekvirtuoos Willy Van der Meirsch in de Belfortkelder geopend. Deze kunstenaar die zo veel naam kreeg op muzikaal gebied is aardig op weg deze naam op bet gebied van schilderkunst te bestendigen. Veel van zijn vrienden en kennissen woonden de vernissage bij te Aalst die geopend werd door schepen van kuituur Herman Roels, die vooral de muzikale karriere van Van der Meirsch nog eens in het zonnetje zette. Ninivensis Kamerorkest en komponeerde gekende werken als Tocata voor slagwerk. Vlaamse Rapsodie. Ninove, een gigantische lyrische kantate voor vrouwenkoor, kinderkoor, spreekkoor, deklamator en or kest. Resensies in de pers spraken steeds vol lof over de verdienste van deze Vlaming: zijn vooruitstrevende muziek, met veel klankkleur en een fantastisch ritme. Zijn kennismaking met kunste naars als Valerius De Saedeleer, Maurice Schelck. Prion, Ram- ma. Constant Permeke zijn aan zijn schildersloopbaan niet vreemd. Opgeslorpt door het konsertle- ven heeft hij zich pas op latere leeftijd aan de schilderkunst kunnen wijden. En dat is zeer typisch aan Carlo Tarras. Hij leeft steeds in een ruimere denkwereld. Zijn viool werd te beperkt, hij gaat komponeren, ook dat wordt te eng, hij wil verder en transponeert zijn muziek opdoek. De muziek van Willy Van der Meirsch, hier passen beter de woorden «ak koorden. ritmen, vormen» wor den in de kleuren van Carlo Tarras omgezet, geschilderde muziek dus. We geloven dat Willy Van der Meirsch een samenvloeiing van twee wereldberoemde kunste naars is. Alexander Skrjabin, een Russiche komponist. vond een eigen klankentaai gebaseerd op een speciale vorm van kwartakkoorden, losgelaten to naliteit. pointillistisch gebruikte motief-fragmenten en nader hand vrije vormen. De andere kunstenaar was Wasilij Kan- dinskij waarvan zijn werken in drie kategoriën onderverdeeld worden. 1. Impressies waarin de realiteit nog herkenbaar is. 2. Improvisaties of onbewuste spontane scheppingen en 3. komposities waarbij het verstan delijke element een rol speelt. Samen met Schonberg hebben deze drie getracht een tabel samen te stellen waar naast een bepaalde kleur een bepaald akkoord wordt geplaatst. Ze slaagden er maar gedeeltelijk in. Carlo Tarras verenigt zowel het muzikale als het plastische. Hij heeft zijn eigen tabellen. Het zijn de verworvenheden van zijn eigen muziektaal en de neiging bepaalde analogiën van het zien en het horen te koordineren. De werking van het oog en het oor verwerkt hij samen in een visioen van een totaal kunst werk. De meest uiteenlopende verschijnselen tracht hij in een samenvattend bewogen beeld te Swingen. Tarras vergelijken met Kan- diskij en Skrjabin is natuurlijk gewaagd en bijna onmogelijk. Hij is een buitenbeentje, niet onder te brengen in een bepaald -isme. Zijn doeken hebben een lyrische t 2mu n. W inslag, gemakkelijk voor publick. die in de titels, bracht onder de werken, een vorm van hulp moet niet noodzakelijk te den. Wat men wel moet is het feit dat Carlo Tarras kleuren durft om gaan. eksperimenteert met verf. de materie en durft er. gewaagd, mee te werken, en grof penseel helpen aard van zijn karakter uitstel drukken, terwijl hij alles jsser intens beleeft in een kreutjhijn hoogspanning. Bij het komen van de zaal wordt gegrepen door .de kleur, voor Tarras is ook de atmetf ons hij werkt liefst groots. Spijtig genoeg kunnen wc itjiderr Belfortzaal niet alle Tarras bewonderen. Hij verplicht een selektie te ma 1ujVj voor Aalst, de andere wet ncjer zijn momenteel, en dit maand lang. te het Holliday Inn hotel te Bru Maar zijn Juras, De boom en Flora, bovenaan lijst, zijn voor Aalst voorbel re"i t a- rans Carlo 1 arras die vong majj Vence verbleef en er aan zich definitief in rranKnj«n|<er vestigen kreeg voor het «Neutronenbom» «Le ori gu| Prix humanitaire de c een zilveren medaille. R.V Schepen Herman Roels opende de tentoonstelling van Carlo Tarras. Heel wat belangstellenden kwamen liet werk van deze mnsikns-kimsischilder bekijken. Het werd een ge vernissage, niet :o stijf :oals gewoonlijk. (M) Tijdens de opening van de tentoonstelling - Carlo Tarrasgaf de kunste naar (Willy Van der Meirsch) zelf een zeer uitgebreide uitleg hoe hij te werk gaat om vanuit zijn muziekwereld naar een plastische wereld te komen. JM In zijn inleiding wist Roel Van de Plas een overzicht te geven van het leven van de kunstenaar gezien door een muzikale bril en schetste verder de oorsprong va n zijn schildersloopbaan, die uniek kan genoemd worden. Hij is rasechte Aalstenaar, werd in 1912 in de Brabantstraat geboren, een kind van muzikale ouders. Amper tien jaar kreeg hij viool onderricht en vier jaar later speelde hij reeds gekende werken voor een plejade kunste naars in de tuin van Valerius de Saedeleer te Etikhove. Zijn muziekkarriére reikt dan ook aan het onbegrensde. In vele landen van Europa werd hij als vioolvirtuoos gevraagd. Aan de meest gekende konsertzalen in wereldsteden prijkte zijn naam op de affiche. Als direkteur van de stedelijke akademie voor muziek, ballet en toneel te Ninove wist hij leraars met naam rond zich te scharen zodat deze onderwijs instelling al vlug een goede faam genoot. Maar kunstenaar in hart en ziel was dit ambt van instellingshoofd niet voldoende, hij stichtte het Marionettenteater Taptoe. Zeker geen onbekende naam voor liefhebbers van het toneelmedium en de poppenkast. Wie zelf graag teater kijkt, vergast zijn spruiten op één van de vele voorstellingen die dit gezelschap op touw zet. Dit marionettenteater ergens willen katalogeren, zou hen slechts benadelen zijn. Taptoe is één van die weinige ge zelschappen in Vlaanderen die optreden met draadpoppen. En mogen we wel stellen, één van de betere. Omwille van het dynamisch karakter dat kinderen van poppenteater ver wachten, heeft Taptoe het sinds enkele jaren in zijn stijl ge schreven om telkens één of meerdere personages tot leven te brengen voor de kast.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 28