Europese Schumanprijs voor
Aalstenaar. Roger D'Hondt aan de eer
firn bij ©rasun
ZEVENDE ANTIEKBEURS
IN 'T APOSTELKEN
Festival van Vlaanderen
PIOTZ PALECZNY KON BOGEN OP EEN RUIME BELANGSTELLING
Als je De Voorpost
leest, weet je het meest
TE VEEL IN EENS
32 - 15-9-1978 - De Voorpost
In de stijlvolle, intieme stadsfeestzaal kregen prominenten,
burgerij en andere geïnteresseerden zeker hun gading
De 19de eeuwse salonmuziek van Chopin, kwam volledig
tot zijn recht, in de met mooie bloemstukken versierde kon-
certzaal.
Geen foto's tijdens het koncert, dus n
Pianist Piotr Paleczny. (sj)
een kiekje in de coulissen.
De 34-jarige Poolse pianist,
met zijn sportieve, sympa-
tieke allure, begon zijn reci
tal met de ballade nr. 1 in
g opus 23. Dit werk ont
stond vóór 1831 in Wenen
of Munchen.
Met subtiele pedaal begon
hij iets zenuwachtig harp-
achtige akkoorden te tove
ren, met een tamelijk vlug
ge linkerhand; patetisch en
stormachtig. Deze fantasie,
gebouwd op twee tema's
kreeg een sierlijke, doch
diepe expressie, vertolkt op
een sprankelend virtuoze
wijze.
De vier mazurka's opus 68
kregen allen een zeer apart
karakter: variërend van
pompeus naar licht en me
lancholisch.
De indrukwekkende voor
dracht van deze dansen kan
misschien alleen een Pool,
als een groots eresaluut aan
Chopin overdragen,
in de sonate in b opus 58
toonde Piotr Paleczy zich
een grootmeester van het
klavier. De eigen stijl en het
interpretatievermogen van
deze kunstenaar, gaf het
eerste deel een bewogen,
lyrische spanning. De be
zadigde rechterhand ver
leende een ongewone in
tensiteit aan het 2de deel.
Met een zelfzeker uitge
voerd laatste deel, kwam
deze sonate in uitgespon
nen nuances tot een gran
dioos slot.
In de 12 études opus 25,
schudde Paleczny de enorm
grote technische moeilijk
heden van zich af. Veder
lichte borrelende klanken,
korte arpeggio's, gedetail
leerde voorslagen. Alles
vond weerklank in een per-
fektie zonder weerga, zuiver
en afgewerktkortom, tech
nisch volmaakt.
Na een langdurige ovatie,
salueerde de Poolse pianist
tot driemaal toe, en gaf de
schitterende «Polonaise hil-
lante» als bisnummer.
Het publiek zat er blijkbaar
voldaan en dankbaar bij
voor dit alomgekende «bra-
vourstuk.»
Zijn interpretaties waren
overtuigend, adembene
mend, en getuigden van een
uitzonderlijke klasse.
We kunnen alleen maar ho
pen hem ooit eens opnieuw
te mogen bewonderen.
In ieder geval wordt dit reci
tal uitgezonden op BRT-3
in stereo op woensdag 15
november 1978 te 16.30 uur.
Kris De Lore
Cinema Palace gaat deze week met twee nieuwe films van
start. In de benedenzaal loopt vanaf vandaag de Ameri
kaanse film «Gray Lady Down», een film van David
Greene met in de hoofdrollen Charlton Heston als kapitein
Paul Blanchard, David Carradine als kapitein Gates en
Stacy Keach als kapitein Bennett.
Enkele dagen voordat hij met pensioen gaat maakt Kapitein
Paul Blanchard zijn laatste tocht aan boord van de atoom
duikboot «Neptune», waarvan de eerste stuurman. Sa-
muelson, het kommando zal overnemen.
De «Neptune» koerst naar haar basis nadat men elf dagen
lang proeven heeft genomen en alles technisch heeft ge-
kontroleerd. De kust is nog maar zestig mijl verwijderd
wanneer Blanchard het bevel geeft om boven te komen,
ondanks het feit dat er een dikke mist hangt die de zicht
baarheid tot enkele meters beperkt Op de radar is al spoe
dig een naderend vrachtschip zichtbaar. In de overtuiging
dat dit overeenkomstig de regels voorrang zal verlenen
geeft Blanchar'd het bevel de koers te handhaven. Op dat
zelfde ogenblik konstateert de kapitein van het vrachtschip
dat de radar het niet meer doet. Op de «Neptune» wordt
alarm geslagen, maar de aanvaring kan niet meer verme
den worden. Met opengereten onderkant zinkt de onderze
eër als een baksteen. Na een val van 450 meter blijft hij in
wankei evenwicht hangen op een smal uitstekend gedeelte
boven een afgrond van enkele duizenden meters. De wand
die erboven uit rijst bestaat uit zand en brokkelig gesteente.
De duikboot is overgeleverd aan de minste instorting.
Ondanks de hevigheid van de schok is het verlies aan
mensenlevens beperkt en de zuurstofvoorraad is vol
doende voor 36 uur. Blanchard laat eerste hulp toedienen
aan de gewonden en zendt een S.O.S.-sein uit. Op dat
moment beginnen de eerste stenen te vallen, en dat bete
kent dan ook de start voor spannende ogenblikken. Span
nende ogenblikken die je kan mee volgen vanin je gemakke
lijke bioscoopzetel.
In de bovenzaal van cinema Palace geen rampenfilm maar
een musical met Liza Minelli (Cabaret) in de hoofdrol, «New
York, New York».
Het is het einde van de oorlog, het is tegelijkertijd kerstmis,
nieuwjaar, karnaval, en noem maar op.
Heel New York is uitgelaten, ledereen viert het einde van de
slachting. Jimmy Doyle (Robert De Niro) heeft gezworen
nooit meer dat verdomde uniform aan te trekken dat hij met
zo'n opluchting uittrok. Hij baant zich met moeite een weg
door de menigte die verzamelt is rond het Starlight Terrace
waar men danst op de tonen van het orkest Tommy Dorsey.
Daar ontmoet Jimmy, Francine Evans (Liza Minelli) die nog
geen tijd vond om haar onbevallig uniform van de WAC's uit
te trekken. Jimmy vindt Francine een leuk snoetje en daar
de rest in overeenstemming is maakt hij haar onmiddellijk
het hof Francine lijkt echter niet opgezet met zijn smoesjes
en Jimmy dringt niet verder aan. Het toeval brengt hen
echter terug tegenover elkaar, en ditmaal praten zij. Zo
ontdekken zij dat zij beiden dol zijn op muziek. Zij zingten hij
speelt saxofoon.
Jimmy en Francine laten zich engageren voor een klub in
Brooklyn. De stijl van Jimmy komt wel wat te origineel en
modern over maar Francine verovert door haar stem de
eigenaar van de klub. Alles debuteert dus uitstekend, maar
liefde en karrière gaan moeilijk samen Francine wordt aan
geworven door een orkest dat langs de andere zijde van de
USA speelt. Zij vertrekt uit Brooklyn zonder de tijd te hebben
gehad Jimmy te verwittigen die onmiddellijk achter haar op
zoek gaat. Vanaf dat ogenblik wordt het leven van beide
jonge mensen een voortdurend rennen. Zij vinden wel de
tijd om te trouwen en een kind te krijgen maar hoe gelukkig
ook, hun huwelijk wordt gebroken door hun persoonlijke
ambities.
In cinema Feestpaleis gaat «Saterday night fever» zijn
zevende week in. Deze kaskraker verhuist echter van de
grote zaal 1 naar de kleinere zaal 2.
In zaal 1 wordt zijn plaats ingenomen door «Hi-riders», «De
halsbrekers» een Amerikaanse film met heel wat autoach
tervolgingen en spannende momenten. Voor liefhebbers
van het genre.
S.J.
tober, gaat in de Brusselse
Beursschouwburg 'n «Perfor
mance Art Festival» door. «Per
formance art» is een medium
dat vooral in haar basis ruimte
wil scheppen. «Performend»
gedrag is verre van nieuw maar
de hedendaagse euforie ervan
slaat terug op de drang naar
«lijfelijk» kontakt met de ge
beurtenissen van alle dag in de
straat om zo de achtergronden
van het maatschappelijk ge
drag te achterhalen Het pro
gramma te Brussel loopt tot 15
oktober. Ook het oprichten van
een museum voor moderne
kunst te Aalst ligt Roger Nauw
aan het hart en hierbij is hij
mede-initiatiefnemer.
Te Aalst zelf stopt Roger
D'Hondt met het zelf inrichten
van tentoonstellingen. Hij heeft
zich immers volledig geïnstal
leerd voor het drukken van
kunstboeken en wil alvast be
ginnen met een eigen werk
over hedendaagse stromingen
in de kunst. Ook aan zijn me
dewerker van het eerste uur,
Walter Schelfhout, wil hij een
boek wijden.
Alhoewel hij de zilveren medail
le, de geldsom in DM en de bij
komende materiële voordelen
die de «Stichting F V S.» van
Hamburg hem wil verlenen uit
eraard niet versmaadt primeert
voor Roger toch het feit dat zijn
tienjaarlang pogen nu eindelijk
eens een officiële erkenning en
steun krijgt. Zijn kandidatuur
werd immers voorgedragen
door het Komitee van «Open
baar Kunstbezit», dan toch wel
een officiële instantie. Ook dat
hij zal kunnen aanwezig zijn op
allerlei coloquia over Kunst in
Europa is voor hem een grote
genoegdoening
LH
Toen de KaJtarele Werkgroep Apostelken KOSI, zeven jaar geleden
het initiatief nam een antiekbeurs te organiseren, was dit niet alleen
om in een knltnrele behoefte te voorzien, maar ook om deze vorm van
kunst dichter bij de gewone burger te brengen.
De organisatoren zijn hier wel door het aanbrengen van auten-
degelijk in geslaagd: dit blijkt
voldoende uit de enorme belang
stelling tijdens de voorbije jaren.
Door het demokratisch karakter
van deze beurs, zijn vele gewone
mensen voor het eerst met antiek
in aanraking gekomen. De
meesten hebben reeds ervaren
dat men voor antiek niet steeds
fabelachtige prijzen dient neer
te tellen!
Het overgrote deel van de
deelnemende antikairs zullen
voor de zevende opeenvolgende
keer aanwezig zijn. Zij hebben.
tieke voorwerpen, niet alleen het
prestige van deze beurs ver
hoogd. maar zij hebben zich
tevens een vast en tevreden
kliënteel gevormd.
Een groot gedeelte van de
aanwezige eksposanten genieten
een internationale faam. Zij zijn
verwachte en vaste deelnemers
aan de meest gekende antiek
beurzen in ons land.
Het parochiaal ontmoetingscen
trum 't Apostelken, op Mijl
beek, leent zich ten zeerste voor
een dergelijke manifestatie: de
sfeervolle gebouwen en de grote
parkeermogelijkheden in de
onmiddellijke omgeving staan
hier borg voor. Wie het schone
nog waardeert is dringend
uitgenodigd om een kijkje te
komen nemen op 16, 17 en 18
september.
De beurs is open van 10 tot 13
uur. 's Namiddags kunnen de
bezoekers terecht van 15 tot 20
uur.
De folkloristische noot werd
evenmin vergeten: rond het
Apostelken wordt een prondel-
markt gehouden op zondag 24
september. Men waant er zich
op de «Marché aux puces».
Echt het bezoeken waard
RDv.
Op de binnenkoer van liet stadhuis stellen beeldhouwers luin werk
tentoon, (jm)
Voor dit werk stonden menigen in bewondering, (jm)
Stadsgenoot en kollega-persmedewerker («Voor Allen» en
ons aller «Voorpost») Roger D'Hondt, valt een hoge Europese
onderscheiding te beurt en zulks als nauwelijks de derde
Vlaming die deze eer geniet. Zes jaar geleden werd Jozef
Deleu van «Ons Erfdeel» gelauwerd en vóór twee jaar kwam
finaliste-klavier van de Koningin Elisabethwedstrijd Heide
Hendrickx aan bod.
Roger D'Hondt werd gekozen
in de Europese Robert Schu
manprijs voor zijn niet afla
tende inzet voor de versprei
ding van de kunst in Europa.
Deze eer deelt hij met zeven
andere laureaten uit de E.G.-
landen Naast de zilveren me
daille Robert Schuman wordt
-hem op maandag 8 oktober te
18 u in Villa Vauban in Luxem
burg - stad door niemand min
der dan Premier van het
Groot-Hertogdom Gaston
Thorn ook een reisbeurs van
DM 1000 overhandigd.
Roger D'Hondt toonde zich het
laatste decennium zeer aktief
bij de organisatie van allerlei
tentoonstellingen, spektakels,
happenings, teatervoorstellin-
gen, konserten, film- en video
manifestaties.
Samen met de andere Aalste
naar Walter Schelfhout richtte
hij vóór tien jaar het Reform
centrum op waar vooral kon-
struktivistische kunst aan bod
kwam.
In het Oud-Hospitaal richtte hij
in 1970 een internationale ten
toonstelling «Art and Idea» in
en sinds 1971 bracht hij het met
New-Reform tot ruim 50 inter
nationale manifestaties.
Ook buiten Aalst toonde Roger
D'Hondt zich aktief met ten
toonstellingen te Brugge, Ant
werpen en Dendermonde en in
de eigen galerij New-Reform
presenteert hij doorlopend pro
gramma's met groepen en ar
tiesten uit Portugal, Zweden,
Groot-Brittannië, Duitsland en
uiteraard uit het eigen land.
Ook Gent,met«performances»,
Etterbeek, Brussel en Kassei in
de Bundesrepublik kwamen
aan de beurt en de laatste twee
jaar heeft hij een rondreizende
tentoonstelling met politieke af
fiches van de Westduitsers
Klaes Staeck.
Volgende maand, vanaf 2 ok-
Het voorbije week-end was erg druk bezet met openingen van
tentoonstellingen in het Oud-Hospitaal, op de binnenkoer van het
stadhuis en in de galerij S65. Onze kunstmedewerker Roger
D'Hondt had het nogal erg moeilijk om dit alles, tesamen, te
verwerken en verkoos daarom om wekelijks een van deze eksposi-
ties te belichten. Ook geraakte hij niet steeds achter de machine die
het tikken van de regel mogelijk maakt omdat hijzelf in het voorbije
weke-end op de hoogte werd gesteld dat hij een bijzonder Euro
pese kultuurprijs heeft verworven.