fheo Van Gijseghem aktief op vele fronten PASTOOR-BELLEMAN» THEO De Voorpost - 29-9-1978 - 11 loond Van Gijseghem santen mei echt genat e en hondje Boh. (JM) akbij de ringlaan maar toch in een rustige Gustaaf Papestraat vinden we, na énig over en eer getelefoneer want Theo Van Gijseghem is een very busy man, «de pastoor van Haa- m» zoals hij nu over heel het Vlaamse land is bekend. it stemmig interieur opgevrolijkt door brandglazenierswerk van Persoons met vooraan e pastoor» en langs achter wat ik bij eerste oogopslag meende «In vino veritas» te zijn at niet zou misstaan hebben want zijn lieftallig echtgenote, gewezen operettediva Suzan- Van Vaerenbergh nodigde ons wel uit om een goeie fles te kraken) was dan in werkelijk- id «Vicit Vim Veritas» («de waarheid heeft het geweld overwonnen), kenspreuk van de oude Rederijkerskamer Sint-Barbara waarvan Theo sinds 1960 deken is. der van drie kinderen waarvan de twee jongens reeds gehuwd en de jongere dochter nog uis vertelt Theo honderduit, zonder veel vragerij van mijnentwege, zijn herinneringen. naar, lektor, voorzanger en lid van de jeugdafdeling van de Derde Orde van St.Fran- ciskus. Aan deze laatste ak- tiviteiten heeft Theo qua vorming veel te danken. Niet alleen had hij na de schoolse studies zich op al lerlei gebieden door zelf studie vervolmaakt, o.a. door «Sociale school» en studie van de psychologie, maar in de Derde Orde was zelfaktiviteit het parool. Men mocht zelf een tema kiezen, dokumentatie op zoeken, het alles mondeling naar voor brengen waarna vruchtbare groepsdiskus- sies volgden. Dit alles viel zodanig mee dat proost van de KAJ E.H. Vercruyssen Theo verzocht als promotor op te treden voor de vor- mingsaktie in deze groep. Ook speelde men er toneel, maar dan mannentoneel als BVB «Jozef in Dothan» en «Smidje Smee». NAAR DE R.V.A. Van in 1946 tot 1951 was Theo werkzaam in de boek houding van de RVA te Brussel. Daarna belandde acht jaar het verblijf Theo een kafé en zulks buurt van de Aalstersey ddatertoren. Dan verhuisden ouders uit het kafé naar partikulier huis maar voorlopig altans, in va^zelfde straat. de kleuterschool van de ssdjsters van St-Vincentius Gijseghem tijdens hel instuderen van een nieuwe rol. (JM) JEUGD 1922 geboren was gedu- aan zijn lagere schoolleef tijd. NAAR HET KOLLEGE Verhuisd naar de Diepe- straat belandde Theo in het St .-Martinuskollege bij mijnheer Palsterman, een zeer flinke leerkracht. Ook Meester De Troch van de St.-Annalaan, nu reeds ruim twintig jaar met pen- bleek deze Kamer reeds vol ledig ingericht met gezwo renen en proviseerders en hadden ze in de hoofdkerk een kapel toegewijd aan de H.Barbara. Naast deelname aan stoe ten en ommegangen ver gastten de Barbaristen de bevolking regelmatig op «comediën en zinnespe- len», vooral dan met vasten avond en met kermis. De Toneelkring «Arbeid en Kunst» zelf werd gesticht in de schoot van het AOW te Aalst in 1909. Hij is dan ook gegroeid uit het arbeiders midden waarin hij veel bij droeg tot hun ontwikkeling. Na de wereldoorlog startte de groep met gemengd to neel en in 1924, toen in het Groen Kruis de nieuwe zaal werd opgetrokken, konden ze in eigen lokaal spelen. Gewoonlijk werd het een drama in 3 of 4 bedrijven gevolgd van een blijspel of vice-versa. Een nieuwe attraktiefaktor werd aan het jaarlijks pro gramma toegevoegd: de operette waarbij steeds uit sluitend beroep werd ge daan op eigen leden. Ondertussen voelde «Ar beid en Kunst» zich sterk genoeg om deel te nemen aan tornooien en...met suk- ses. Prijzen bleven niet uit en na te hebben geschitterd in het A.K.V.T. en het Na tionaal Toneeltornooi Lode Geysen werd met «Bomen sterven staande» de hoog ste top geschoren. In 1958 kreeg de vereniging dan ook er niet onder lijdt en ander zijds dat naar deze gastak- teurs niet wordt gehengeld. «Kom, doe es wat» waar in Theo de strenge vader uitbeeldt. De rollen die Theo Van Gij seghem vervulde wijzen op zijn alzijdigheid en zijn sla gen in alle genres. OOK KABARET! Van in '49 heeft Theo een abaretgezelschap «De Vier- klaver» met vier mannen en zijn dame, Suzanne, als knop van de klaver. Tot aan de komst van Chris Slag mulder was het immers Theo's echtgenote die de primadonna speelde in de operettes van de groep. Daarna werd ze de soubret te. Met Carltournées deed Theo ook veel presentatie werk met vedetten als Jean Walter, Will Ferdy, Jenny Verdonck e.a. Bij zijn laatste aankondiging van elke avond zorgde Theo voor een geslaagde «poin te» maar dat nam Will Ferdi niet die zich enigerwijze het gras voor de voeten voelde weggemaaid. Verder trad Theo op als animator in tal van gelegenheden. DE TV ALS KEERPUNT De aantrekkingskracht en de invloed van het medium televisie is moeilijk te over schatten. Theo heeft er zijn imago van «pastoor» van overgehouden en «de Filo soof van Haagem» evolueer de stilaan tot de «pastoor G eraard s berg sest raat Theo van zuster Va- zijn eerste oorveeg, 3J woon omdat hij, juist zo- zijn moeder, eens hij het lachen was zich niet kon bedwingen en ge- doorlachte. «Mijn pakten gewoon niet», ons Theo. eerste kennismaking de kleuterschool be- hem niet zo best. Een geval met witte kraag eerde hem wel en uit wist hij dat dit Agatha was die er zeer vlug in slaagde het van de kleuters, dat van Theoken, in. Dat waar veel klasgenootjes re in de broek deden Theo daarvan ver bleef wijt hij enkel de faktor «chance». 1e «Fröbel» belandde hij de St-Kamielschool, over de deur. Daar hij zijn eerste toneel leveren in het 5e bij «de Norre» samen )Vit Jan Wellekens in «De voordrachtstukje tiA destijds furore maakte 5 dat Theo steeds is bijge- als de oude, met de van «de Norre» die over de oren schoof, ermee danig in zijn rol als de prijsuitreiking was en «de Pij- aan bod zou komen in het hospitaal, Verder heeft Theo en- goede herinneringen sioen, herinnert Theo zich nog wondergoed door de gezellige omgang van die meester met zijn leerlingen en de stemming in de zang stonden. Ook Meester De Vos van de Asserendries, die later zou neergeschoten worden, viel fel in de smaak van Theo vooral wegens zijn aange name manier van vertellen in de les geschiedenis. «De Lange» leraar van het Hoger Middelbaar, zegde hem eens dat hij erg gezakt was voor wiskunde. Hij had inderdaad, de énige keer, maar 78% waar hij anders steeds boven de 80% troon de. Toen echter de tweede wereldoorlog uitbrak was het gedaan met kollegelo pen en zette Theo zijn eerste stappen in het be roepsleven, meer bepaald bij het Bestuur der Post- checks te Brussel. BIJNA ECHT «PASTOOR»! E.H.De Veylder wilde Theo dan absoluut als late roe ping en kandidaatpriester naar Don Bosco brengen nadat Theo zelfs al was in geschreven in het Serafijns Seminarie van de Aalsterse Capucijnen. Na enige be denktijd en een verblijf aan onze kust was de goesting van Theo echter volledig over. In het parochiaal leven op St.-Job is hij echter steeds zeer aktief gebleven. Hij was er inderdaad misdie- hij in Dendermonde bij de 1 dienst «Beroepsopleiding», de .vroegere «herscholing» waar hij diensthoofd is. In de dagkursussen leidt men er metsers, beks+ters, vloe- renleggers, plaatslagers, installateurs voor centrale verwarming en stiksters op. 's Zaterdags zijn er lessen voor uitvoeringstekenaars bouw, voor bouwploegbaas en vervolmaking van metse laars. Verder is er opleiding volgens de noodzakelijk heid in de bedrijven. Tussenin, van 18 mei '53 tot 4 april '55 was Theo aktief door een waterpleuresie waarvan hij herviel. Nega tieve sporen heeft deze kwaal hem niet achtergela ten en aan vitaliteit had hij er in geen enkele mate, bij ingeboet. Integendeel, zo mogelijk gebruikte hij die tijd voor studie en lektuur. BIJ «ARBEID EN KUNST» Ondertussen was Theo lid geworden van «Arbeid en Kunst» en evenzo zijn ver loofde. Tijdens zijn ziekte had hij o.a. studies ge maakt en systemen uitge dokterd om de aktiviteiten van de Toneelgroep te sti muleren wat dan voor hem resulteerde in een aanstel ling tot Deker van de Came- re» in 1960. «Het Genootschap van de H.Barbara» werd met de «doopbrief» die de Gilde in 1503 ontving gerangschikt onder de vrijverklaarde Ka mers van Rhetorica. In 1487 verdiend het predikaat «Ko ninklijk». Na de viering van het 50-ja- rig bestaan in 1959 werd «Arbeid en Kunst» officieel gemachtigd het verleden van de Barbarakamer over te nemen en haar traditie voort te zetten. VEELSUKSES! Spelend op beroepsniveau, tot verwondering van velen, kende de toneelgroep waar bij Theo Van Gijseghem hoofdrollen vervulde, ontel bare suksessen, ook te wij ten aan de inbreng van de jeugd. Met de doorbraak van de te levisie ontsnapte ook deze toneelgroep niet aan de klassieke inzinking alhoe wel deze later kwam en men er vroeger overheen raakte. Theo speelde belangrijke rollen in vele stukken. Een hele periode bleef hij noch tans weg van de planken als lid van Toneelkommissie die instond voor de rolver deling en waarvan de leden slechts in uiterste noodzaak mochten optreden. Enkele meevallers uit de laatste periode waren «Harten Twee» in 77, een stuk «anders dan anders», zonder dekor met acces- soiristen midden op het po dium. Het sloeg in als een bom. «Als Ma van huis is» (in 76) van Felicien Marceau waarin Theo een knap staal tje akteerkunst de monstreerde in de proloog. «Naar waar de ster bleef stille staan» van Timmer mans met Theo als Pitjevo gel. Dit stuk werd gebracht zonder echt dekor maar met projektie van dia's als ach tergrond, een kompromis dus waarbij het oude wordt bewaard doch dan in een modern kleedje. «Kaktusbloem» met een draaiscene. Moderne mid delen worden dus oordeel kundig aangewend. «Huwelijksreis zonder man» met Theo als Se- bastiaan. Dit stuk werd ook in Haa gem gebracht waar de groep elk jaar eens als gast optreedt. «Valstrik voor man al leen» met Theo als de kom- missaris in 70 en in 77 als gast bij «Taal en Vrijheid». «Arbeid en Kunst» stelt zich zeer pluralistisch op en de spelers treden vaak als gast op bij andere groepen. Voorwaarden hierbij zijn wel dat de eigen vereniging van Haagem». Het TV-werk van Theo be perkte zich echter niet tot dit Haagems gebeuren. In «De Heren van Sichem» was hij de hoofdredakteur van de drukkerij te Averbode. In «Een mens van goeden wil» speelde hij Sus, de paar denkoopman. In «Priester Daens» was hij de advokaat van de verdediging. Ook in «Wachtwoord» trad hij op en in «De heren van de Pastorie» zag men naast de pastoor van Haagem, pastoor Munte (Luc Philips) en de pastoor uit «Merijntje Gijsen» (Gaston Van der Meulen). Als «pastoor» trad hij ontel bare malen op. Hij is reeds aan zijn tweede soutane toe. Groot probleem hierbij is wel dat men overal wil doen preken wat hij dan ook doet, zelfs over «de matras» in de matrassenfabriek van Minnebo. Toch heeft hij steeds de waardigheid van de pastoor hoog gehouden en Mgr. Van Peteghem vindt dat Theo «als pastoor» veel goed doet. Overal is hij aanvaard, ook buiten de katholieke krin gen. Nog op het getguw staan «De Belgische Republiek 1790», een uitzending van de dienst Wetenschappen. Theo speelt er de rol van bisschop. Uitzending van deze reeds (ingeblikte pro gramma's op de laatste twee dinsdagen van 78 en de eerste twee van 79. Een prachtig glasraam v, Persoons in 1969. (JM) i Theo Tan Gijseghem. vervaardigd door IS DAARMEE THEO'S KOUS AF? Verre van daar. In de parochie St-Antonius is hij ko-voorzitter van de VZW «Parochiale werken», voorzitter van het Komitee «St-Jobsfeesten», lid van verschillende werkgroepen, sekretaris van de kerkfa brieken lektor in de kerk. In het bestuur van de oud-leer lingenbond St.-Martinus bepaalt zijn rol er zich in bij de jaarlijkse tombola tel kens een nieuw hoogtere- kord qua financiële inbreng te vestigen. In de stedelijke kultuurraad is Theo sekretaris materieel flink bijgestaan door Jeani- ne Merckx en ook in de Kommissie van Bestuur van de Akademie voor Muziek, Ballet en Toneel heeft hij zitting. Verder is hij lid van de Gewestelijke Technisch Kommissie van Oost-Vlaan- deren voor sociale reklasse- ring van minder-validen. OOK HET LICHAAM! De spreuk «een gezonde geest in een gezond li chaam» indachtig was Theo medestichter, sekretaris maar ook speler van de voetbalploeg «Adelaars» en zo enigszins mogelijk doet hij twee drie maal per week aan footing,Hiefst dan telkens een twintigtal kilo meter, hetzij individueel of bij gelegenheid ook in groep. Verleden jaar ont ving hij tijdens de «Week van de Sport» zelfs een tro fee. EN NU OOK BELLEMAN! Op vraag van schepen De Maght, die met hem per soonlijk naar .Brusselreed om een autentiek Middel eeuws kostuum te halen, werd Theo als promotie van de Eerste Ambachten- en Kunstmarkt «belleman». Al le deelgemeenten uitge zonderd Gijzegem wegens een technisch defekt deed hij, gedeeltelijk met de wa gen met de maquette van de kerk van Baardegem en overal werd hij goed ont haald en kon hij de mensen bij zich krijgen. De Markt zelf werd door hem «ingebeld» en bij de re ceptie 's avonds had burge meester D'haeseleer loven de woorden voor de nieuwe stadsbelleman» wiens «aan stelling» dra zal volgen. REGISSEUR? Een paar maal was Theo re gisseur maar dat lag hem, naar eigen verklaring. Het verschil tussen en speler en een regisseur is als het ver schil tussen een talent en een genie. Talent heeft de akteur nodig maar dit is dan, hoe men het keert of draait, toch vooral reproducerend. Genie is kreatief, is schep pend en dit heeft de regis seur alleszins in hoge mate nodig. Toneel spelen en onder de mensen zijn doet Theo nog altijd liefst». Men is sociaal ingesteld of men is het niet» geeft hij ons als «eksplikatie» en het Vlaam se Volk toont dan toch, zij het met weinig woorden, steed gul zijn dankbaar heid. Aktiviteiten heeft Theo bui ten zijn werk dus meer dan genoeg en zoals Suzanne zegt «Zulke mannen hebben een brave vrouw nodig», ter wijl Theo kontent is dat zijn vrouw zo een goede man heeft. Zegde de dochter: «Pa, zitten die schepe nen nu hele dagen in 't stad huis?» «Ja's denk ik». «Pa, dan moeten die hun werk laten staan. Worden die dan door de stad be taald?» «Da weet ik niet, doch terken» «Pa, hebben ze aan U nog niet gevraagd om sche pen te worden?» «Nee, daarvan heeft me nog niemand gesproken». «Pa, dan zullen ze wel betaald worden!» LH Theo Van Gijseghem met Romain De Coninck. (JM)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 11