nieuw leven in «Vlaamse Klub» blaast Nievelkermis Festival van Vlaanderen VARSOVIA KWARTET BOEIDE AALSTERS PUBLIEK MOOI ANTIEK MAAR NIET VOOR IEDERS BEURS 16 - 29-9-1978 - De Voorpost •Kronieken van i an burgemeester D'liaeseleer met organisatoren Dr. Dierick, Nievel, «nova ville», oude leefgemeenschap in de schaduw van de Benediktijnerabdij, herleeft. De kermis altans. Waar vele mensen van Nievel zich vóór enkele jaren slechts realiseerden dat het hun wijkkermis was als ze in de duister nis een of meer fanfares zagen opdagen werd Nievel de laat ste tijd nieuw leven ingeblazen en toont de wijk zich, over alle mogelijke barrières heen, als één geheel, als een entiteit. De Rochuskapel, Nievels trots, voor de tweede maal aan bod door de zorgen van het laatste met een dansfeest en, in de autonoom Meiderts gemeen tebestuur prachtig verlicht, is steeds de blikvanger geweest van deze wijk. Met de St.- Rochusfeesten gekoppeld aan hondenwijdingen, -keuringen, tentoonstellingen, kreeg de jaarlijkse Kapelhoogmis aan «kapelleke-peer» weer veel meer belangstelling. De VW zette ook Nievel reeds herhaalde malen in de belang stelling en in het zonnetje bij de voorbije Pikfeesten. Ook de Claerhaegse Comedie droeg ertoe bij Nievel wijd en zijd bekend te maken met hun gereputeerde opvoeringen in openlucht op de Hoeve Van Cauwelaert. De «Vlaamse Klub» kwam nu, als wij het goed voorhebben, trend van de tijd, een landelijk etentje. Was het de simpatie die de Aalsterse bewindslui organisa toren Dr. Anny Dierick en OCMW-raadslid Piet Heymans toedragen of was het gewoon de geur van de ajuin in de mos selen die lokte, feit is dat ver schillende Aalstenaars naar het landelijke Meldert waren afgezakt. Noemen we zo maar op gevaar af er te vergeten volksvertegenwoordiger Jan Caudron, schepen Blommaert, burgemeester D'haeseleer met zijn dame en OCMW-raadslid Jan De Boeck. Ook de lokale schepen Anny De Maght ver scheen op het appel. Nievel-Kermis werd nieuw le ven ingeblazen reeds van op zaterdag met een Dansfeest waarbij de «Familieband» zijn beste beentje voorzette en tal rijk opgekomen dansers, kij kers en luisteraars muzikaal terdege vergastten Ondertus sen was er ook gelegenheid over te gaan tot een smulpartij variërende van steaks of ge vulde tomaten naar karbona den, alles uiteraard met friet. Zelfs een kermismolen was naar Nievel afgezakt en dat was wel reeds enkele decennia geleden Op zondag werd in de hovingen van «den ast» in de grote feest tent de pret voortgezet maar nu waren de mosselen de vedet tes. Niet alleen bijna heel Nie vel maar veel andere Melder- tenaren en simpatisanten van buiten het dorp lieten voor een keer het gekook thuis voor wat het was en deden zich te goed aan écht dikke mosselen. Ietwat laat maar daarom niet minder gepast volgden dan verschillende optredens van het Aalsters Zangkoor «'t Snoerke» waarbij we ook de Meldertse dame Jos De Coninck-D'Haese herkenden. Dirigent Edgard Van den Brulle bewees er dat met een dozijn zangers en zangeressen, mits kwaliteit en goede wil aanwezig zijn en er geducht wordt gere peteerd, iets is aan te vangen. Juist lang genoeg om de men sen in de tover van hun Vlaam se. Zuidafrikaanse of Duitse melodieën gevangen te hou den werden de zangbeurten gepresenteerd wetende dat té lang in dergelijk Breugheliaans kader niet opportuun is. De er bij horende kommentaar van presentator De Ketelbutter maakte het geheel ook voor on- ingewijden nog veel meer ge nietbaar. Fantastisch hierbij was de sopraanstem van Go- delieve De Geyseleer. «Uw talrijke opkomst steekt ons een riem onder het hart», zegde voorzitter van de Vlaamse Klub Piet Heymans, «en volgend jaar willen we nóg beter doen». Wat we gewoon dan maar van hem verwachten. LH Piet Heyman en OCMW raadslid Jan De Boeck. (JM) hij het gerust terugbrengen en krijgt hij zonder enige diskussie de be taalde som terug. Wij kunnen ech ter enige uitleg geven aan kandi daat kopers. Wij wijzen immers op de patine. dit is de sleet op de ge bruiksvoorwerpen en de oneffen heden die verdwenen zijn door het vroegere dagelijkse gebruik. Ook het verschijnsel «inbijten» wijst op de hoge leeftijd van de meeste voorwerpen. Daarbij voegen we nog de manier waarop de koper plaat vroeger werd aaneengezet en het bevestigen van de bodem. Dat de voorwerpen zo blinken heeft twee oorzaken: vooreerst hebben wij onze tentoongestelde voorwer pen degelijk afgestoft en gewreven met een wollen doek. Vervolgens kunnen sommige legeringen (waar weinig tin of lood in zit) meer blin ken dan andere. Maar, besluit de heer Barton, in de grond is de koper aangewezen op het vertrouwen dat hij in ons stelt. Hier kopen is een bijkomende garantie: wij kunnen ons hier niet de lukse permitteren om met nep buiten te komen: onze kollega's eksposanten zouden dit wel vlug doorhebben en., verder vertellen! De heer Mare Roelandt uit Sint- Kwintens-Lennik wist ieders be langstelling te trekken met een enig stuk gepolychromeerd beeld houwwerk. Hij voerde aan dat een antiek voorwerp in twee jaar tijd verdubbelt in waarde Een ekspo- sant uit Knokke - Heist bracht ons een weelde aan houtskulpturen en gepolychromeerde beeldjes. Hij wist ieders aandacht te trekken op oude poppen met een porceleinen kop. Zij zijn voornamelijk van Duitse makelij tussen de 9 en de 16.000 frank. Petrus Scheeriinck uit Roosdaal- Pamel was iets stugger met infor matie: hij had zopas een inspekteur van de belastingen ontvangen Daardoor stond hij wat weigerach tig tegenover «uitvragers». Naast de verschillende degens en gewe ren van eertijds, trok vooral een prachtig gebeeldhouwde kast de aandacht. Maar het waardevolste stuk lag een ietsje verborgen: een ivoren Christus-figuur van onge veer 70 cm lang en gegarandeerd uit één stuk! Tenslotte bewonder den wij nog een 20 cm dik boek, volledig met de hand geschreven en voorgesteld door mevrouw De Ro uit Oudegem-Dendermonde. geschre ven in 1616. Naast de vele ge kleurde prenten kan men (in het oud-Duits) de geschiedenis van de stad sinds 1350 lezen. Dit origineel en enig stuk werd verkocht aan een student voor de ronde som van 35.000 frank, wat een peulschil is. Dezelfde eksposant had een Lu therse bijbel mee uit 1680. Wij be grepen de begeleidende bordjes «Niet aanraken» zeer goed... U mag natuurlijk niet verwachten dat deze lijst volledig is. Zoals reeds vernoemd, is het onmogelijk een inventaris te maken van alle tentoongestelde voorwerpen. Wat een feit is: gedurende enkele da gen was 't Apostelke volgestuwd met een kollektie waardevolle voorwerpen. De speciale politie bewaking vanaf 21 uur zal wel geen overbodige lukse geweest zijn, hoewel de meeste stukken speci aal verzekerd waren! Tenslotte nog dit: De beurs in 't Apostelke is uitgegroeid tot een volwaardig antwoord aan een kul- turele behoefte. Zij heeft heel wat mensen op de been gebracht. De liefhebbers zullen zeker verbaasd geweest zijn door de omvang en de kwaliteit van deze tentoonstelling. De niet-kenners zijn vast en zeker onder de bekoring gekomen van al dat waardevols. Zij zullen mis schien het vertrouwen opgebracht hebben om bij deze of gene antikair een koopje te wagen vele auten- tieke en «betrouwbare» voorwer pen werden verhandeld. Meteen zijn zij gestart met een zinvolle, geldbeleggende en benijdens waardige verzameling. Wij kunnen er van meespreken: menige vrouw kreeg een vervroegd nieuwjaarsgeschenk. RDv Dat dit kwartet in zeer korte tijd een wereldfaam geniet is te danken aan hun muzikaals: kwaliteiten; een intens ingestudeerd repertoire, en vooral aan een onkreukbaar zelfvertra i wen om hun kapaciteiten «waar» te maken. Met dit kwartet bestaande uit: Bagusiav Bruczkowski, eerste viool, Marek Bojarski, viool; Artur Paciorkiewiez, altviool; Wojaiech Walasek, cello kon men genieten van e< homogeen musicerend ensemble, snelheid en allure met een orkestrale volheid en He verscheidenheid. In l De diverse instrumentale tim bres, die door durf aan de plotse positiewisselingen een ander karaktervol poëtische en onuitsprekelijk innige verkla ringen gaven, waren ragfijn en subtiel. De boogtechniek en toonvor- ming was natuurlijk en zwierig om aan te zien, en moest soms de ene of andere solo-partij een melodievorming of rubato interpreteren, steeds bleef de kontinu'iteit van de beweging verzekerd Alle klankeffekten werden met meesterschap toegepast: le gato - tremelo's - trillers, glis- sando's en harmonieken gaven een klankbeeld vol glans en verscheidenheid, dat de toe hoorders overrompelden. Het is een verblindend snaar- kwartet, dat zich niet liet gaan in krachtmisbruik en holle virtuo siteit, maar zeldzaam begaafd blijft met muzikale intelligentie, en een streven naar ideale ver volmaking. Een rijke ovatie mocht het kwartet aanhoren, dat kon op treden dankzij het mecenaat van de Generale Bankmaat- schappij, de Kredietbank, de Bank Brussel Lambert. De fijne klankschakeringen, en met soms verrassende teder heid, verklankte dit reeds be roemde ensemble, het Strijk kwartet in d opus 76 nr. 2 «Quintenquartet» van Jospeh Heyden (1732-1809). De reeds volle harmonische rijpheid, en soms driftige aanslag voorspel len de grote Beethoven. Beheerst klonk het «Allegro» met geperfektioneerde nuan ces. de helderste sferen van de zuivere muziek. Het andante o piu tosto Alle gretto was diep en een tikkeltje romantisc, zonder patetiek, zeer homogeen en vol overga- Het Varsovia kwartet uit Polen. SJ ve In het Menuetto-Trio en de Finale (Vavece assai) woeden nog geen zielskonflikten. maar toch is het ritme intenser ge worden. Elk der vier partijen, ondersteunen onderling de op de voorgrond tredende stem- Franz Schubert (1797-18*' beluisteren Haydn's kamermuziek stroomt door zijn ritme over alle gren zen heen. Een verbluffende, perplexe en soms geamuseerde volle zaai ïóenoorders lieten de gelegen heid tot overleg, en verbazing voor de uitvoering van het «Quartetto per Arclu nr. 2 (1968) van Krzysztaf Pender- echi (1933) Een der grootste talenten en de meest zelfstandige geest van de Poolse modernen die spreekt van klank en geluid, en opereert met strijkinstrumenten op diverse niveaus van de klankruimte, en doet denken aan de kleurwerking van de elektronische muziek. Dit quar- teto omvat drie delen: Molto lento - Vivace - Molto len to. Dit modem aandoend kwar tet is iets gematigder dan het eerste quarteto door de veel vuldige herhaling van dezelfde klankstrukturen; waar tempo, duur en reliëf dikwijls aan de uitvoerder werden overgelaten. Dit quarteto vermijdt de kon- ventionele klank door meestal buiten de enkele legato's, de instrumenten te bekloppen «te wrijven» op het hout en boven de kam te strijken, en geruis te produceren met verschillende kleurschakeringen Dit kwartet is zeer moeilijk en heeft een tendens naar het dramatische. Na de pauze mochten de toe hoorders een uiterst sublieme vertolking van het strijkkwartet in d postuum opus (D 810) Der Tod und das Madchen van Het eerste kordate allegro bl somber verstomd en bleef tri melancholisch in het voon stuwen van een gestadi mars, geschraagd door het ti lenritme van het openingsn tief. Het andante con moto of liet de inleiding en slotmaten v het lied «Der Tod und c iui! Madchen» (D 531) ontroe door Ho hel op gej wil hjV hnj Innig mooi en zeer homoge komt de melodie naar waarbij de tweede viool in e verheven triolenthema i variatie uitzingt. De solisten van het Varso kwartet beschikken over e uiterst goed instrument wal van ze dan ook dankbaar bruik maken. Het scherzo (Allegro mol trio. Tamelijk vlug en hef misschien wel iets te snel onderbroken wordt door zangerigheid en gratie van trio. kon wel bekoren. Ev adembenemende dans laat I kwartet belanden in het Rei van een rondo in Tarantellaif men. Met trefzekerheid, en ragfijne uitgesponnen ontwCpj keling vol kracht, maar w overwogen technisch, naden mi het einde. 0n Het gloedvolle ontboezemd had de grote artiesten w enigszins afgemat, zodat h een soms pijnlijke vlucht lef L die ze echter meesterlijk hejj^ ben overwonnen met een tot kracht en energie in een roe vol uitzingen van klank kleur. kcr Dit koncert wordt uitgezond! op BRT-3 in stereo op dondt ilc 30 november 1978 10.30 u. Chris De Loo: kc' Voor wie het schone nog kan waarderen, is het weekend van 16 tot 18 september niet onopgemerkt voorbij gegaan. Juist tijdens deze dagen, werd door de kulturele werkgroep Apos telke, Kose, een zevende antiekbeurs georganiseerd. Een groot aantal eksposanten werd bereid gevonden hun vrije tijd op te offeren om een stand op te bouwen en te dekoreren met alles wat mooi of waardevol is. Wie op de hoogte is van deze initiatieven, weet dat de Aalsterse antiekbeurs steeds veel volk lokte. Dit jaar echter was de zon van de partij en het aantal bezoekers was onverwacht hoog. Reeds van tien uur 's morgens werd het aan de ingang een aanschuiven van be lang. Dit schoorvoetend vorderen kennen wij alleen maar aan de kas sa's van de grootwarenhuizen te gen sluitingstijd. Maar 't Apostelken maakte het nu ook mee. Vele men sen probeerden daarom langs een andere ingang vlugger te zijn, maar ook zij moesten hun beurt afwach ten om al het uitgestalde moois te kunnen bewonderen. De initiatiefnemers verdienen ze ker een bijzondere proficiat voor de suksesvolle manier waarop zij deze kunstvorm dichter wisten te brengen bij de gewone burger Door de gratis ingang en het demo- kratisch karakter van deze beurs zijn verschillende bezoekers voor het eerst met antiek in aanraking gekomen. De meesten hebben er varen dat men voor een «schoon stukske» niet steeds fabelachtige bedragen dient neer te tellen. Er was voor elk wat wils! De deelnemende antikairs (en er waren er heel wat) hadden gezorgd voor een grote waaier van bekoor lijke en aanlokkelijke voorwerpen. Kortom: er was een keuzemoge lijkheid zowel voor de metselaar als voor een rijke dokter of notaris. Het zou ons echter te ver leiden indien we een opsomming van de verras sende verzameling kunstige voor werpen zouden willen geven. Ver noemen we enkel dat de bezoeker in de sfeervolle gebouwen van 't Apostel ken geboeid werd door de schikking van de oude meubels, autentieke koffers, dekoratieve ko peren, zilveren of porceleinen voorwerpen. Het geheel leek een ware doolhof, maar iedereen vond er rustig kuierend zijn weg. Opmerkelijk (én spijtig) vinden wij dat slechts twee eksposanten uit Aalst deelnamen aan de beurs. De heer Pinteion uit de Pontstraat toonde een hele reeks oude schil derijen uit de 17de, 18de en 19de eeuw. Naast een aantal antieke kaarten van Aalst, toonde hij ons een pronkstuk: een herderstafereel in een ronde, welig versierde ka der. Wij vroegen niet naar de prijs, maar we hebben het prachtstuk wel enkele minuten bewonderd! De heer Brondeel van de Antiekgalerij op de Gentsesteenweg bracht naast enkele mooie meubels een selektie waardevolle voorwerpen: sierstukjes. allerlei borden, kope ren stukjes en bronzen beelden. De heer Robberechts uit Impe (Lede) zorgde er voor dat menig bezoeker watertandde. Hij stelde naast de onmisbare meubelstukken, allerlei kleinoden tentoon: tassen, ikonen, delftse borden, enkele schilderijen en veel koperwerk. Zijn stand was wel het bekijken waard. De heer Barton uit Geraardsbergen toonde ons een heel stel koperen voorwerpen, fijn zilverwerk en prachtig porcelein. Daar er op dat ogenblik minder bezoekers waren in het kleine zaaltje naast de kelder trap. brachten wij een kort gesprek op gang. Wij vroegen heel eenvou dig hoe de eksposant ons kon ga randeren dat wij voor zulke matige prijzen geen namaakvoorwerpen zouden kopen Hij gaf ons een verrassend-eerlijk antwoord: echte bewijzen dat het geen waardeloos spul is, kan ik niet voorleggen. Wel krijgt iedere koper een certificaat van echtheid mee. Indien hij het voorwerp later door een ekspert terzake zou laten onderzoeken en een bewijs kan leveren dat het geen «oud» voorwerp betreft, maa De zevende antiekbeurs pakte uit met prachtige sierslukken. (jm) Een volgepropt apostel ken. (JM)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 16