Itafclubfilmfclufe
KIN0VA-
FESTIVAL
AALSTERS «GENOOTSCHAP»
EN 150 JAAR BELGIE
32 - 6-10-1978 -De Voorpost
rty nog
gerust
.erenigingen?
om halfdrie in
Schuere
ar late
kursusfiofc
Honderd jaar geleden kwam Karei van de Woestijne op de
wereld. Hij zou een van de grote meneren uit onze Neder
landse letterkunde worden. Hij was joernalist, hoogleraar in
de Nederlandse letterkunde te Gent, maar vooral als dichter
en prozaschrijver zou hij bekend en geprezen worden. Hij
wordt getekend als «een niet-volkse Vlaming, wiens door
wrochte, verfijnde, barokke verskunst een gekweld individua
lisme beleed, dat zich evenwel herhaaldelijk en verrassend
wist te vernieuwen en te verdiepen.» (De Nederlandse letter
kunde in honderd schrijvers). Het DAVIDSFONDS-Aalst was
hem niet vergeten, ook al is hij volgend jaar 50 jaar overleden.
In de feestzaal van het Stad
huis, de eerste herfstdinsdag,
sprak Dr. Johan Soenen over
«de vrouw in de lyriek van Karei
van de Woestijne» Zijn proef
schrift waarmee hij in Aken tot
doctor promoveerde, handelde
over Karei van de Woestijne.
Tijdens zijn boeiende voor
dracht. zou hij inderdaad, wan
delend over de verzen en pro
zaregels van van de Woestijne.
blijk geven van die akademi-
sche background en kennis.
Een bevattelijke uiteenzetting
zou het worden, peilend door
heen werk en leven van van de
Woestijne. maar toch met vol
doende eerbied voor die litera
tor. In deze zin ook is de kombi-
natie met stemmige fluitmuziek
(Lieve Weymeis) en het voor
dragen uit van de Woestijne
(Tine Ruysschaert) zeer toe te
juichen.
KOMPLEKSE VISIE
OP «DE VROUW»
De vrouw wordt vrij traditioneel
benaderd door van de Woestij
ne. Inderdaad treedt het zorg
zame. kommen/olie moeder
type op de voorgrond in zijn
werk. Zijn visie verschilt dus
amper van die van zijn tijdgeno
ten Wel is er deze eigenaar-
cSgheid: dit aspekt is niet voor
behouden aan de «moederfi
guur» die in zijn werk voorkomt
Ook de geliefde, de verloofde,
echtgenote, moeder van zijn
kinderen de goede huis
vrouw zijn zorgend als een
moeder. Johan Soenen
spreekt over een Heilige Zes-
vulfhgheid: de zes vrouwtypes
'int in zijn werk verborgen zijn
vlooien samen in één persoon.
EEN MOEDERKOMPLEKS?
I >n vr;i;icj kan dus gesteld wor
den of Karei van de Woestijne
niet leed aan een moeoer- or
zelfs Oidipoeskompleks. In be
paalde gedichten lijkt dit niet zo
en treedt de liefdevolle vader
op de voorgrond Bij nader in
zien blijkt echter een afkeer van
zijn vader en een binding aan
zijn moeder, die bedrogen
wordt door haar echtgenoot. Hij
heeft dus op zijn minst gewor
steld met 'n Oidipoeskompleks.
Johan Soenen doet hier een
oproep tot een psychologisch
doorlichten van Karei van de
Woestijne. Dit zou volgens hem
het filologisch onderzoek zeker
ten goede komen. Multidisci
plinair onderzoek zou inder
daad ook hier belangrijk zijn. Al
was het maar omdat kunst en
literatuur, zeker als het om bio
grafische notities gaat. wezen
en zin van het leven en de
mens bevragen en begrijpen.
Omdat daarin een expressie
ligt van een algemeen
menselijkheid. Dat blijkt zeer
duidelijk bij een tema als «de
vrouw in de lyriek van...»
BEKENNEN VAN ONMACHT
Er is de wijze, rustige echtaeno-
te. De minnares. De menner v.
mandriften. De aanlokkelijke
vrouwVan de Woestijne. die
toch de toppen scheert van
onze Nederlandse lyriek, be
kent zijn onmacht om de vol
maakte vrouw te bereiken. Hij
splitst ze op in aspekten. me
kaar aanvullende vrouwtypes
STIJLVOL
We kunnen de gehele uiteen
zetting van Johan Soenen on
mogelijk hier weergeven Er is
nog de ouder wordende Karei,
die mystieke toenadering zoekt
tot God. en een tweestrijd «vle
selijke Lusten-zonde» ervaart.
Er is het dichterlijk voyeurisme.
Kom, het zou goed zijn als der-
Het «Genootschap \oor Aalstersc
Geschiedenis- met als \oor/itter
Rik Strypens en als sekretaris Jos
Ghysens richtte een schrijven naar
het Kollege van Burgemeester en
Schepenen waarin het meldt dat
het op lokaal v lak /i jn steentje wil
bijdragen voor de viering -150
jaar België- die /al doorgaan in
ISSO. Bij middel van archivalia,
dokumentatie. ikonogralisch ma
teriaal en andere hulpmiddelen wil
men trachten een levendig beeld
v an Aalst anno 1830te rekonstrue-
ren.
Niet alleen /al hiervoor beroep
moeten worden gedaan op het
priv c-initiaticl en op de musea om
de pussende objektcn en kunst
voorwerpen samen te brengen
doch ook stukken uit hel archicl
zijn hierbij volstrekt onontbeer
lijk. Hiervoor vraagt het «Genoot
schap- aan de stad bescherming,
medewerking en toelating. De ten
toonstelling /ou doorgaan in het
Stedelijk Mu/eum -Oud Hospi
taal- van 15 september tot eind
oktober 1980 en de organi/atie cr-
van /ou berusten bij de heren Ig-
nace De Vos en Hendrik Strypens.
Dc/e manifestatie /ou gepaard
gaan met de uitgave van een we
tenschappelijk opgestelde katalo-
gus van de tentoongestelde voor
werpen. Ook een tweede «Alos-
lana /ou dan het licht /icn.
Tenslotte meldt het Genootschap
dat te de/er gelegenheid het
stadsmagistraat /al worden gehul
digd. Met a/ijn vangt men inder
daad geen v liegen
Dm. Jol.on Soenen bestral de
gedichten van Korel l'an de
Woest line. tF.D I
diverse klank- en woordkun
sten enkel toejuichen. Er kan
best doorgegaan worden op
deze formule. Davidsfonds!
(Pd)
Maandagavond 25 september hield filmklub Kinova
traditionele jaarlijkse filmavond waar leden uit eigen films
projekteerden.
In zijn inleiding tot dit
laatavondvullend program
ma zei voorzitter Etienne
Van Der Schueren dat het
de bedoeling was de meest
markante films uit het
recent verleden te vertonen
Het tema was ook deze keer
de humor, zo zei de spreker,
en wel in het vooruitzicht
van het humorfestival van
volgend jaar. Het was de
bedoeling om de leden aan
te sporen om meer humo
ristische films te maken,
Wat loopt cr deze week /oal in diverse klubs en
De JEKI-filmklub vertoont op zaterdag 7 oktobe
cinema Feestpaleis de film «Leve de spoken», een amusante
voor het jeugdige volkje.
Op zondag 8 oktober, eveneens voor de jeugd, loopt
Marcelinoklub de film - Men noemt hem Trinitaeen film
Bud Sjvencer in de hoofdrol. Deze naam betekent meteen
onoverwinnelijke figuur in het filmverhaal. Er zal dus heel
geknokt worden zonder dat er echter ook maar iemand in
onze held tegen de vlakte te krijgen.
In jeugdhuis Leeuwerik te Lede gaat op zondag X oktober Je ^'er
tweede lilm in een cy klus van tien lilms-West Side
deze film, met Natalie Wood in de rol van Mary en Richard bl
Beymer inde rol vanTony. vcrdcruitwijdcn is in IcitcoscrfxKlig. Ktef
Iedereen kent wel de prachtige melodietjes van Leonard Be- n C
rnstcin die de Westsidc van New York City wercldberoemq 8ZO
maakten. Ook de levendige dansen die de lilm opvrolijken
het bekijken waard. Voor diegenen die deze topfier uit de filmge- non
schiedenis nog niet gezien hebben kunnen wij maar een
aanraden en dat is /o s|x>edig mogelijk naar jeugdhuis de
wcrik gaan te Lede.
Leden betalen er 50 F voor de voorstelling, niet-leden 60 F
Aangezien men nog maar één film gemist heelt is het
interessant om een abonnement te nemen: kostprijs hit
OM TE NOTEREN
3 november: My name is nobody in jeugdcentrum Zonnestraal
5 november: Taxidriver in jeugdhuis Ypsilon.
19 november: Robin and Marian bij KI L - Aalst.
5 november: The Pink Panther in jeugdhuis Leeuwerik te Lede
•^'jvenl
- achti
(vanaf de afbraak) van t go
windmolen. ande
4. «Zwartboek»: humo
tische speelfilm van F106
Colombier.
5. «Tussen 3
meter», documentaire
Etienne Van Der
6. «7000 jaar
documentaire van Jan
Droog over brons
7. «De Wraak van
Jond», humoristisciden
speelfilm.
Vermelden we tenslotte ffcai.
wat meteen een goede
vertegenwoordiging van de
klub betekenen in het
humorfestival (vóóf 3 jaar
had een dergelijk festival
plaats).
Programma:
«Bretagne»: reisfilm van
Herman Van Horen.
2. «Gramschap»: humoris
tische speelfilm van A.De
Vos.
3. «Op de vangreep gered»,
documentaire van Etienne
Van Der Schueren met als
onderwerp de rekonstruktie
dat Kinova ook
voor beginners inricht.
SekretariaatGuy De
Burgemeesterplein 16,
Aalst (053/21.05.57).
We mogen ons in het Aalsterse gelukkig prijzen met een
Lanseloet-teatergroep, entoesiaste mensen die voor een
ruim publiek uitgelezen stukken ten tonele brengen. Het
derde seizoen kon gestart worden met «Een stille zwarte
vogel», dat Karl Verleyen speciaal kreëerde voor Lanseloet.
Een stuk dat misschien ten onrechte als jeugdtoneel bestem
peld wordt.want zowel tematiek als uitwerking bekoorden ook
echt het meer volwassen gedeelte onder het publiek.
Auteur Karei Verleyen was aanwezig op de première (vrijdag
29 september) en naar we vernamen, was hij erg entoesiast
over de uitwerking die Lanseloet aan zijn stuk gaf.
Terecht, maar ook op Kareis Jeugdtoneel). Acarazon. wa-
hoed mag een pluim, want hij
schreef een inhoudelijk sterk
en toch boeiend werk. Daarom
kunnen we het enkel ten sterk
ste afkeuren dat op de zater
dagvoorstelling, waarop wij
aanwezig waren, een bende
storende slappe lachers al te
luidruchtig op meerdere mo
menten vervelend deed Maar
laat ons eerst die stille zwarte
vogel zelf in ogenschouw ne
men.
Illitra
Centrale figuur is prins Goven
(Jean-Paul Van Steertegem)
die met name althans regeert
over Illitra, maar in feite
zwaaien zijn raadgevers de
plak over hem en de bevolking.
Er is Nonsaber, eerste raads
heer (Eddy Picavet, gastakteur
en direkteur van het Lokers
penmeester (Jos Mussche),
Dinera y Basta minister (Elia
Vermeulen).
Vooral door de wet op de ver
boden woorden die ze uitvaar
digden (bezit van boeken, le
zen en schrijven zijn verbo
den), zijn ze machtig. Ze belet
ten dat anderen vrij en zelf
standig kunnen denken Nie
mand mag kennis verwerven,
anders denken dan de over
heid wil. Wie niet blindelings
knikt en buigt wordt gefolterd
en gedood.
De nar Tontot weet hoe de vork
in de steel zit. Hij (Willy Van
Boxtael) zal bij de prins geleide
lijk wantrouwen kunnen schep
pen tegenover zijn raadsheren
en zijn honger naar de verbon
den woorden aanwakkeren.
Vooral de blinde man Kuriëlson
(Luc Van den Broeck) zal
daarin belangrijk zijn. Hij komt
uit het buitenland en zal prins
Goven kunnen doen lezen, bij
hem «een nieuwe wereld ope
nen». Tontot vijnst een dubbel
spel en kan het konflikt ten top
drijven.
Querida, kamenier van Govens
moeder en vriendin van Goven
(An Matthijs) maar vooral Dona
Maria, moeder van Goven
(Mich Van Neck) willen de prins
beletten te willen lezen, in op
stand te komen tegen de raad
gevers.
Dona Maria herinnert zich nog
de moord op Govens vader en
wil dit haar zoon besparen...
Kuriëlson. de blinde ziener,
wordt gevat door de soldaat
(Willy Mertens) en door de beul
(Jos Lissens) terechtgesteld.
Goven is woedend. Tonto zal
echter de kist kunnen bemach
tigen waarin een brief van de
koning aan zijn onderdanen,
waarin hij aantoont dat die dik-
tatuur voor rekening van de
raadsheren valt... Illitra zal
voortaan mogen lezen en
schrijven, zelfstandig naden
ken, en Goven zal hen als
rechtvaardig vorst regeren.
Ziehier in 't kort de «draad» van
een verhaal waarin Illitra sym
bool is van zovele landen waar
de vriie meningsuiting en
Tonto. de schakel tussen verschillende scènes in -Een stille :warte vogel(JM)
vorming onmogelijk of verbo
den is. Waarin we de prins kun
nen aanzien als de mens die op
zoek gaat, koortsachtig, gedre
ven, naar de wortels van die
feitelijkheid. Hij is niet de prins
boven het volk, hij vertegen
woordigt het volk op de scène
welhaast. De drie raadslieden
herinneren ons aan een «houdt
gij ze arm, wij houden ze dom»,
een samengaan van staat, kerk
en militair geweld. Tja, uiteinde
lijk is heel dit «sprookje» geba
seerd op werkelijke toestan
den, en is het de verdienste van
Karei Verleyen dit, verdickt, in
een voor jongeren geschikt to
neel te brengen.
De stille zwarte vogel is de ter
reur en vernieling zaaiende on
heilsvogel, die klapwiekend
over Illitra dood betekent.
De uitvoering die Lanseloet
bracht was in orde De speel
ruimte was in drie delen ver
deeld: een toegang tot het do
mein van de prins, 'n gevange
niscel en de troonzaal, telkens
voldoende sober gehouden. Zo
was er de mogelijkheid om door
een vlugge en logische scè
neopvolging een spanning te
kreëren die de tematiek ten
goede kwam. Soms werd ook
terzelfdertijd op twee delen ge
speeld, daar het ene (bv. de
dood van de blinde) nodig was
om het op de voorgrond ge
voerde gesprek te begrijpen en
dramatisch te maken. Ook de
muziek die Katrijn Friant kom-
poneerde was erg funktioneel.
Licht en geluid waren perfekt.
We hopen dat dit stuk, al dan
niet door Lanseloet gebracht,
ook in scholen en jeugdgroe
pen zou gebracht worden, liefst
nog met een evaluerende dis-
kussie erna of een aktualise-
rende animatie.
Namen die we nog niet ver
meldden zijn: de Dienaar
(Herman Blendeman), de ge
vangene (Toni Fortuin), de de-
korbouwer Frans Dehoux,
licht- en klank was van Fran-
Qois De Bruecker, Rita Welle-
kens en Frangois De Koninck
grimeerden, voor de kostume
ring zorgde huis Avotea (Gent),
Nelly Van der Eecken had de
kapsels voor haar rekening, de
zaaldienst werd waargenomen
door Amedée Triest, Mia Cal-
lier. Ludwig Herckenrath. Leon
Symons en Roger Pieters en
algemene produktieleider
wasWilly Van Boxtael.
Nog dit: op woensdag 2b okto
ber om 14u wordt op uitnodi
ging van Lanseloet «De ratten
vanger van Hameien» vertoond
in zaal «'t Kapelleken», Meule-
schettestraat Aalst, (voor kin
deren tot 12 jaar). Op vrijdag 10
november, om 20u, in de
V.Tl.-feestzaal komt het
R.V.T. een gastvoorstelling op
de planken brengen van «De
vrek» (Moiière) met Luc Philips
in de hoofdrol.
(Pd)
Lei e H eymc.s luisterde de in ond
o/' met sjeen olie mn.ick. fEDI
gelijke uiteenzettingen (er zou
den er nog volgen) achteraf op
schrift zouden gesteld worden
en éen ruimere verspreiding
Mensen die houden van een gulle lach. het ge/icht van Marty
niet moe zijn, en tegen -bedekte seks- kunnen, raden wij gerust kite
aan een paar gezellige uurtjes te gaan doorbrengen in de gemak- lege
kelijke zetels van het Feestpaleis. "9*
Voor gans het gezin loopt er in deze cinemazaal echter ook nog met
een film «Elsis en de non- een wat melodramatische, op het ekje
gevoel spielende film die echter best te genieten salt. Aanbevolen Ie ti
soor het ganse ge/in. be
De iirins van Illitra samen met nar Tonto in -Een :warte vogelvan
tea ter La n se loet. (JM)
Ti ne Ruysschaert er.orgde :eer
l'roicssionccl <le \oordracl i.
tF.hl
zouden kennen. (De belang
stelling vanwege het publiek
was maar povertjes). Tenslotte
kunnen we de kombinatie van
>or de cinefielen de/e week niet zoveel bijzonders. En cinema
l'alace gaat de film -Gauntlet- -De kracht|iroe!-, met Clint
Eastwood, zijn tweede weck in.
In de benedenzaal begint vanaf vandaag een film te lojsen voor
een volwassen publick -Liefdestrein soor Hitler-een sek-
sprent s an James Gartner met in de hooldrollen Monica Swinn en
Bob Asklol
Het verhaal begint in Berlijn tijdens de tweede wereldoorlog.
Ingrid Shuller, kabaretzangeres van beroep, is een door en door
fanatieke nazi. De sturmbahnlührcr Otto Kramer laat haar kapi
tein benoemen van een vrouwelijke groep. Zij zal aan boord van
een trein jonge vrijwillige vrouwen bevelen geven die liet mo
reel van de Duitse officieren aan het Oostfront moeten steunen.
De toestand in de trein wordt ingewikkeld op het ogenblik dat
ettelijke vrouwelijke veroordeelden bij de vrijwilligers worden
ingelijfd en als Ingrid tussen dc/e meisjes haar vroegere jeugd
vriendin Grete herkent. De militaire toestand evolueert in het
voordeel van de Sovjet- en Amerikaanse legers. Een der veroor
deelden kan ontsnapjien en laat de weerstand de trein overmeeste
ren om Ingrid echt te vernederen.
En dan daagt Paul Grunn op. een officier aan het hoofd van een
militaire eenheid, die de trein kan ontzetten.
Als de ineenstorting van het Reich komt. tracht Grunn het onmo
gelijke te doen om die erg speciale afdeling te redden, maar hij
wordt gedood terwijl Ingrid de Elbe al zwemmend oversteekt om
zich nu ten dienste te stellen van de Amerikanen.
De oorlog loopt ten einde. Het is nu voor de Amerikaanse officie
ren dat Ingrid in het kabaret optreedt. Alles loopt slot. totdat
echter Otto Kramer opduikt om het verraad van Ingrid te wreken.
Cinema F eestpaleis gaat ook op de seksie toer deze week, zij het
dan met een heel wat luchtigere komedie met Marty Feitman in de
hoofdrol, «Sex met de glimlach».