POTTEN BAKKEN MET KARIN WAUTERS door Gustaf Schitterend recital Leonhardt De vlam in de pijp Revival Aalsters toneel OVER KUNST EN AMBACHTEN PRO ARTE AALST 18 - 20-10-1978 - De Voorpost Het Pro Arte konsertseizoen 1978-79 werd ingezet met een absolute voltreffer. Niemand minder dan de wereldvermaarde Nederlandse klavecinist Gustav Leonhardt was op donder dag 12 oktober laatstleden te gast in de feestzaal van het stadhuis. Hij vertolkte werken van Duphly, Domenico Scar latti en Johann Sebastian Bach. Velen kennen Gustav Leonhardt via de grammofoonplaat als ongeëvenaard meester in uitvoering van werken uit de barok en van oude muziek. Vooral zijn vertolkingen van Bachs kla vierwerken. waaronder «Das Wohltemperierte Klavier», «Die Kunst der Fuge», en de «Goldberg Variationen» genieten een bijzonder aanzien, dat deels te danken is aan de op authentici teit gerichte houding van de uitvoerder. Voor vele muziekliefhebbers moet het dan ook een bijzonder boeiende aangelegenheid zijn geweest deze veel besproken figuur in levende lijve te ont moeten. En, het mag gezegd worden, Gustav Ijeonhardt heeft ons geenszins* ontgoo- cheld. Elke muzikale zin weet hij niet bijzondere smaak te frase ren. Nergens liet hij zich gelden als virtuoos, ook al had hij dit kunnen doen in bepaalde stuk ken. met name in de sonates van Scarlatti. Neen, steeds bleef de muzikant aan het woord, en dit met een eenvoud en een oprechtheid die bij vele anderen zo vaak zoek raakt. Een werk, door Gustav Leon hardt, vertolkt spreekt sterk tot het gevoel omdat hij als geen ander tot een perfekte opbouw weet te komen Zo werden we van de eerste tot de laatste noot geboeid. Voor luisteraars die meer achteraan in de ruimte plaats hebben moeten nemen, kan het geheel misschien min der sterk uit de verf zijn geko men omdat het klavecimbel een instrument is dat nu een maal niet ver draagt. Toch zul len de meesten het er met ons over eens zijn dat het hier een prachtig instrument betrof. Gustav Leonhardt zelf ver klaarde nadien dat het «nog wat bleekjes klonk». Dit omdat het een nieuw instrument was, t.tz nog dit jaar gebouwd werd, weliswaar naar een oud instrument en naar het schijnt op aanwijzingen van Leon hardt. In elk geval, het was een uiterst boeiende aangelegen heid. Gustav Leonhardt speelde on der meer een eigen bewerking van Bachs mi b-groot suite voor cello solo. Vooraleer tot de uit voering hiervan over te gaan verduidelijkte hij voor het pu bliek het waarom van deze transcriptie Hiervoor ging hij uit van de persoon Bach zelf. die naar zijn zeggen veel en graag werken van hemzeif en ande ren op het klavecimbel speel de, gewoon uit liefde tot het in strument Tevens was Leon hardt de mening toegedaan dat de suite in mi b-groot voor cello solo misschien oorspronkelijk voor klavecimbel was gekom- poneerd. Dit omdat het werk zo moeilijk «in de hand ligt» wan neer het op cello wordt ge speeld Dit verrechtvaardigt volgens hem een transcriptie En inderdaad; bij de beluiste ring ervan viel het ons op dat deze suite bijzonder goed klonk. En wel in die mate dat we vaak de celloklank die we gewend zijn te horen totaal vergaten en de muziek als rechtstreeks voor het klavier geschreven konden beschou wen. Het is ook zeer waar schijnlijk dat Bach zelf deze muziek vaak op het klavecim bel heeft gespeeld. Ook al blijft dit een hypothese, we kunnen Gustav Leonhardts visie bijtre den. Onder de talrijke aanwezigen bevond zich een afvaardiging van de Nederlandse ambassa de. Verder mochten we burge meester D'Haeseleer en sche pen Van den Eede begroeten. Het optreden kon plaats vinden dank zij v.z.w. Azymuth die de konsertreis van Gustav Leon hardt onder haar hoede nam. Was dit eerste konsert in de reeks een groot sukses. we ho pen dat ook de volgende mani festaties in die zin verlopen. In januari 1979 treedt in de Na een welkom, bezinning en inleiding te 9.30 u. vertolkt «pastoor van Haagem» Theo Van Gijseghem een gesprek tussen enkele bestuursleden waarna even wordt nagekaart over de ervaren moeilijkheden bij de gezamenlijke inzet om het leven wat prettiger te ma ken. Vanaf 10.45 u tot 14.30 u. uit eraard met een onderbreking voor het middagmaal van 12 tot 13.30 u, volgen groepsge sprekken waarbij beschou wend wordt aangekeken teaen dagelijkse ervaringen en feiten door in de Schrift op zoek te gaan. Afstand nemen van de dingen uit de dagelijkse tred- feestzaal van het stadhuis het «Vlaams Mobiel Kameren semble» op. Dirigent is Eugeen Lievens. Op het programma werken van Stravinsky. Schönberg en Borodin. In fe bruari zingt het jeugdkoor «Concinite» onder leiding van Karei Aerts gregoriaans en lie deren van Johannes Brahms. Deze manifestatie gaat door in de kapel van de E.P. Jezuiten In mei 1979 tenslotte, het bui tenbeentje in de reeks: de Gregg - Smith - Singers, het omroepkoor en Jazzorkest van de B R T. die een Jazz-misvan G. Smith vertolken. Over deze manifestatie leest u ten ge paste tijde meer in dit blad. Andre De Groeve molen, tijd vrijmaken om vele dingen even menselijker te be kijken en op tot evenwicht en rust te komen zijn hierbij aan de orde. Te 14.45 u houdt Nationaal Vrijgestelde Eugeen Verdonck de slotrede waarin hij verduide lijkt wat ieder kristen in deze tijd moet doen in strukturen en ontmoetingen, wat ieder mens moet kunnen doen in de eigen situatie Tot slot te 15.15 u. eucharistie viering. Nadere inlichtingen in het KWB-Verbondssekretariaat. St.Jorisstraat 26 te Aalst L.H. Bondig gezegd komt op de Verbondelijke K.W.B.-Studiedag op zondag 22 oktober in het Groen Kruis te Aalst het volgende aan bod: «Vertrèkkend van wat anderen zeggen zoeken we in de Schrift wat Bijbelse teksten en verhalen voor ons konkreet betekenen waaruit de gedragslijn van ieder kristen in de eigen situatie hier en nu kan worden bepaald». Het potten bakken behoort ongetwijfeld tot de oudste beroepen ter wereld. Evenals andere beroepen die prat kunnen gaan op deze woorden is het potten bakken gegroeid uit een primaire noodzaak. Vele honderden jaren terug reeds maakte de mens gebruiksvoorwerpen uit klei. De vormen werden gebakken in een open houtvuur. Heden ten dage gebeurt dit nog, zij het dan in een elektrische oven bij een temperatuur van ongeveer 1200° celsius. Het principe echter is gebleven. De klei die gebruikt wordt is op weinig na dezelfde gebleven. Karin Wauters heeft haar hart verpand aan het potten bakken en wil van deze ambacht haar beroep maken. Ze is reeds aardig op weg om deze droom tot werkelijkheid te maken. We gingen even met haar praten om het wel en het wee van de pottenbakker in het daglicht te stellen. U kunt reeds vermoeden, beste USKlHKSHHSBB^ESBÉlllillËiiBflMHillli lezer, dat onze eerste vraag uitging naar het hoe en het j waarom van dit merkwaardige beroep. Bij Karin begon het ook, net zoals in vele andere I gevallen, als hobby. Een vijftal jaar terug volgde ze aan de Aalsterse akademie avondles, iBgÉSjl drie maanden tekenen, drie maanden beeldhouwen en drie «H maanden keramiek. Dit laatste JBH beviel Karin het meest, wat er 1 haar toe bracht daglessen beeldhouwen en keramiek te gaan volgen. Liefst van al deed ze keramiek. Na twee en een mESH half jaar zette Karin deze stu- IImK dies stop, niet omdat ze vond \F dat ze genoeg kende, maar wel ^BB om in de leer te gaan bij Mirko Oriandini, een Italiaanse pot- tenbakker die zowat twintig jaar werkzaam is te Brussel. Deze i man aanvaardt één stagiair per -Mv twee jaar. Waarom nu verliet X Karin de akademie om het pot- v tenbakken te leren? K W «In de akademie werd meer de nadruk gelegd op ke- WÊ ramiek. Het pottenbakken IMH sprak mij echter het meest aan AU; en wat we aan de akademie hiervan leerden leek mij te be- perkt. Je kon er weliswaar pot- ten maken met de hand. maar WKMÊÊÊfm- een werkelijk degelijke oplei- ding in het pottenbakken was er ISP: iS niet. In het atelier van Oriandini draai je de ganse dag door pot- ten en op die wijze kan je de WÊ techniek leren beheersen. Het is een feit dat wie bij Oriandini in de leer is gegaan, zijn beroep kent. Ikzelf blijf er nog tot nieuwjaar en nadien ga ik proberen zelf standig te worden. Dit impli ceert natuurlijk veel en hard werken.» V.P.: «Hoe zie je het beroep pottenbakken: als zelfstan dig werkend, volledig vrij of in dienst van een bedrijf? K.W.: «Het werken voor of in een bedrijf schrikt me geweldig af. Ik zou niet willen dat het Carine pb:eerl naast een kunstwerk i, woning. (JM) serie- of lopende band werk wordt. Liever werk ik voor win kels. die je volledig vrij laten, je geen routine opleggen. In het laatste geval kan je ook vrijuit eigen ideeën uitwerken en ik geloof dat dit ook sukses zal hebben.» V.P.: «Vrees je geen konkur- rentie? Zijn hier in de streek veel pottenbakkers aan het werk? K.W.: «Hier in het Aalsterse zijn er niet zo veel, maar er kunnen gips in de tuin van de ouderlijke er meerdere komen. Ik ken ver schillende mensen die ook pot ten bakken. Dat er konkurren- ten komen vind ik niet zo erg; trouwens ik zie hen niet als konkurrent, omdat elkeen daarin zijn eigen weg gaat. De ene kijkt niet af van de andere. In Wallonië bijvoorbeeld gaat het er goed aan toe bij de pot tenbakkers. Regelmatig ver gaderen ze met zijn allen en bespreken de problemen van hun beroep. Ik zou het enorm fijn vinden moest dit ook hier bij ons mogelijk zijn. En het is mo gelijk; als het in Wallonië kan moet het hier in Vlaanderen ook kunnen.» We leerden Karin Wauters kennen op de Aalsterse am- bachtsmarkt. Hierover spreekt ze vol lof. Voor haar was het de eerste maal dat ze aan een dergelijke manifestatie deel nam. Wel had ze vroeger reeds het pottenbakken gedemon streerd op de jaarbeurs. Met haar deelname aan de am- bachtsmarkt wou ze de men sen laten zien hoe het bakken van potten juist verloopt. Ze deed dit zonder behulp van de draaischijf. De wisselvalligheid van het weder was de reden waarom ze dit instrument thuis liet. Voor hen die haar niet aan het werk hebben gezien vertelt ze hoe men te werk gaat. K W «Het begint natuurlijk bij de klei. Er zijn twee soorten klei; klei met chamotte en klei zonder chamotte. Onder cha motte verstaat men kleine steentjes die toegevoegd wor den. DiFwordt vooral gedaan voor keramiek, voor beeldjes en zo. Je kan de klei in zakken kopen. Ikzelf maak de klei zelf aan Het is goedkoper en je hebt meer rechtstreeks kontakt met de materie. De klei, die be staat uit een poeder wordt in een bak met water gemengd. Daarna wordt de natte klei uit geduwd op gipsen platen. Op gips omdat het water hierin oj> geslorpt wordt. De klei kan ver schillende kleuren hebben; rood, wit en zwart zijn natuur lijke kleuren. Door menging met kleurstoffen kunnen na tuurlijk ook andere tinten be komen worden. Je kan klei zelf ontginnen, maar dat doe ik niet omdat het schoonmaken wel moeilijk is. De klei moet dan gekneed wor den tot een bol. Die bol moet goed in het midden van de draaischijf komen te liggen. Op de draaiende schijf, die een mi nimum snelheid moet hebben van zo'n zestig toeren per mi nuut, wordt dan de vorm ge maakt. Met de duimen wordt de holte gemaakt en met de han den wordt de klei naar omhoog getrokken, en wordt de vorm bepaald. Ik gebruik een elektrisch aan gedreven schijf. Er bestaan ook Keramiek is de meest geliefde kunstuiting van Carine Wauters. (JM) schopschijven. Deze worden aangedreven door met de voet te «schoppen» op een schijf die verbonden is met een andere schijf waarop de klei bewerkt wordt. Het spreekt vanzelf dat dit vermoeiend is. Er bestaan ook draaischijven met trappers De snelheid van de draaischijf moet kunnen geregeld worden. Bij grote werken bijvoorbeeld moet men naarmate men hoger gaat de snelheid verminderen om uitslaan te vermijden. Als de vorm klaar is wordt hij te drogen gezet, tot hij «leder- hard» is. Dan wordt de pot ver der afgewerkt, want de klei is nog min of meer bewerkbaar. Nadien laat men de pot goed uitdrogen, want er mag geen vochtigheid meer aanwezig zijn wanneer de pot de oven ingaat. Nog vochtige klei barst in de oven. De temperatuur gaat langzaam de hoogte in. Ook het afkoelen moet zeer geleide lijk gebeuren Dan wordt de pot afgeschuurd en geglazuurd. Dit kan op verschillende manieren gebeuren. Men kan het glazuur aanbrengen met een penseel, het er over gieten, de pot on derdompelen in glazuur enz. Men kan ook verschillende technieken kombineren. Er be staan verschillende kleuren, mat en glanzend; ook zijn er oxides. Het gebruik van oxides en glazuren vereist een grote ervaring Kleuren die worden aangebracht kunnen, nadat ze uit de oven komen deze moeten dus ook ingebakken worden er gans anders uit zien. Je moet die effekten als het ware kunnen voorzien. Het duurt zes uur vooraleer de oven op temperatuur is. Het afbak ken, het afkoelen van de oven dus, neemt 24 uren in beslag.» Het potten bakken is. zoals u merkt niet zo'n eenvoudige zaak. Men dient het vak gron dig te beheersen. En dit is niet het enige probleem voor een beginner in het vak. De aan schaf van een oven moet zowat honderdduizend frank kosten. Dit is slechts een minimum prijs. Allerlei bijhorigheden, al dan niet noodzakelijk kosten ook veel geld. Er zijn echter enorm veel moge lijkheden in dit vak. Naast pot ten kan men vele andere ge bruiksvoorwerpen maken zoals kommen, borden, schalen enz. Het ene voorwerp laat zich ge makkelijker maken dan het an dere Zo is voor het aanbren gen van oren niet steeds ge makkelijk, omdat bij dergelijk werk het gevaar bestaat dat luchtbellen gevormd worden. Bij het bakken zorgen die luchtbellen voor een eksplosie die al de potten dip in de oven aan het bakken zijn in scherven slaat. Het maken van gebruiksvoor werpen is niet het enige dat tot Karin Wauters interesses be hoort. Graag ook maakt ze be eldhouwwerken, die eerder ab- strakt in vorm zijn. Ook kan, met of zonder negatief in gips, in een plat vlak worden gewerkt met klei. Door opleggen en uit halen kan een kompositie, al dus gevormd, tot mooie resulta ten leiden. Dit merkt u op bij gaande afbeelding. Karin Wauters is iemand die zuiver ambachtelijk werkt. Vele van de voorwerpen die ze maakt worden ook machinaal vervaardigd. Hoe staat zij daar tegenover? K.W.; «Het ambachtelijken het machinaal vervaardigde pro- dukt zijn twee totaal verschil lende dingen. Toch maakt het voor vele mensen weinig ver schil uit of iets handgemaakt of machinaal vervaardigd is. Toch ligt het prijsverschil in mijn branche niet zo hoog. Ik vraag voor bijvoorbeeld een tas zes tig frank. Dat is meen ik niet overdreven veel Voor vele mensen is het soms ook moeilijk te onderscheiden wat al dan niet met de hand is gemaakt. Het is steeds zo dat In de optiek dat in de huidige periode van revival van het amateurstoneel de Akademie moet bijdragen in de vorming van zij die het toneel «maken» startte deze Akademie een kursus regie-initiatie in gekondenseerde vorm. Deze kursus is reeds ingericht geweest voor drie jaar maar viel dan nogal zwaar uit. Deze is lichter en soepel, één jaar slechts met tweemaal een ruime tussenpauze en zonder verplichting de hele waaier aktiviteiten te volgen. De time-table voorziet 6 maal 3u regie (telkens op zondagvoormiddag van 10 tot 13 u) met Liel Gheysen, 4 maal 3 grime met Carlos de Tremerie, 3 maal 3 u dekor met Mon Govaerts, 3 maal 3 u belichting met Jan De Bruyn, 2 maal 3 u. kostumering met Diane de Ghouy, 2 maal 3 u bewegingsleer met Jeanine Bernaus en 6 maal 3 u. regie-praktijk met Joost Noydens. Met een typisch «toneelkop pel». Francine De Bolle en Ro nald Schollaert. onlangs nog gelauwerd, hadden we het over de kursus. nu reeds aan de vijfde zondag toe. Beiden vonden het inderdaad een gelukkig initiatief dat bo vendien op zijn tijd komt. Er was immers nood aan derge lijke initiatie. Dat bewees toch hen aantal liefhebbers dat reeds de eerste dag kwam aanzetten. Ruim 40. Dat er dergelijke respons was ligt bo vendien aan het feit dat het uit ging van de Akademie zelf. Ware het initiatief genomen geweest door een of andere groep dan zouden waarschijn lijk hier en daar wel remmende faktoren zijn opgetreden. Een evaluatie geven over deze kur sus is uiteraard nog niet moge lijk. Wel kan men konstateren dat een vijftiental merisen. meestal jeugdige, besloten schijnen te hele reeks te volgen en dat voor de specialisteiten er uiteraard een aantal zullen bij komen. 15 per les noemt Ronald Schol laert ook een passend aantal. Meer mag het niet zijn wil men ook praktisch iedereen eens aan bod laten komen. De eer ste vier initiatie lessen waren zuiver teoretisch maar nu kre gen de kursisten van Miel Gheysen reeds een opgave mee: elk voor hetzelfde stuk af zonderlijk een regie ineenste ken en daarna vergelijken en uitpraten. Verder beantwoordt deze kur sus ook aan een nood, een fi nanciële dan, want een aantal Klein-Aalsterse groepen werkt regelmatig of alternerend met beroepsregisseurs en nu zou den ook eigen jonge regisseurs een kans kunnen krijgen. Voor een vijftal groepen is het hono reren van een gastregisseur inderdaad een zware post. •Door de kursus ontstaan ook vriendschapsbanden tussen de leden van de diverse to neelgroepen en Ronald ziet niet in waarom men niet ie mand van de andere groep, zo het stuk hem «ligt», zou laten optreden als regisseur. In deze kwestie, beroeps- of amateurregisseur, volgen de groepen niet allen dezelfde po litiek Sommigen houden het steeds bij een beroeps, andere altijd bij een eigen regisseur. Best ware volgens onze zegs man, de regisseur te kiezen in funktie van het stuk. Kan de ei gen regisseur het aan, neem hem dan. Zoniet ga dan naar de beroepslui, wel wetend dat ook elk stuk elk beroepsregisseur niet 100% past. Voor een ware evaluatie wach ten Francine en Ronald liever tot de kursus voorbij is: dat hij onder een goed gesternte is gestart staat echter reeds vast: enerzijds zijn er goede, gerepu teerde leraars en anderzijds zijn de kursisten jong, toch reeds met ervaring en vooral gemotiveerd. Carine Wauters aan het werk tijdens de kunst- en ambaclttsmarkt(JMfi een machinaal vervaardigd produkt egaal van vorm is en dat het gestempeld is. Met de hand gemaakt aardewerk ver toont meer oneffenheden en twee voorwerpen zijn nooit identiek gelijk. Bij ambachtelijk werk wordt het merkteken, dat in vele gevallen de gestileerde initialen van de maker voor stelt, ingewerkt.» Dit alles is slechts het belang rijkste van de vele wetens waardigheden die Karin Wau ters ons wist te vertellen. We hopen dat ze met haar werk. dat om de woorden van haar moeder te gebruiken «haar lang leven» is, velen kan doen beseffen dat de eenvoud van een met liefde vervaardigd voorwerp duizend maal meer waarde bezit dan een kil en on persoonlijk serieprodukt. André De Groeve

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 18