i O fyi KUNST ALS ERVARING jnxn HUMDRUM WEER OP KREJAPODIUM I mmmm TONEEL BUITEN DE DENDERSTREEK 14 - 3-11-1978 - De Voorpost Kunst, dat betekent nog steeds voor velen kijken naar het herkenbare beelden. Dit laatste zijn gegevens van waaruit men kan opmaken met wat men te doen heeft: huis, auto, hond, vrouw, man...enzoverder. Meer is dat niet! Het enige wat je verder kan interesseren is het materiaal; verf, plastiek, doek, papier, polyester... Maar er is nog een derde reden waarom kunst boeiend kan zijn, of was, namelijk de esthetische waarde. 'i5 ■j ÉS Piero Crida stelt tentoon in galerij Pieter Coecke. JM Veel helle kleuren in hel werk van Yvan Theys. (JM) Nu wordt ten allen kanten uit verteld dat in de hedendaagse moderne kunst alle estetische waarden zijn verloren gegaan, op hun kop gezet. Een streng voorbeeld van ver waarloosde estetiek is het werk van de nederlandse kun stenaar Stanley Brouwn. Hij zet op een tafel duizend kaartjes van 1mm dikte achter elkaar. Op elk kaartje dat door het pu bliek kan worden beroerd schrijft hij dan het nummer, van 1 tot 1000. Juist, 1 meter lang is zijn werk dus, Brouwn wil daarmede tijd (lezen) en ruimte (lengte) situeren. Kunst als kijkgenot wordt in dat werk kwasi uitgesloten maar het terrein wordt verleng naar een interessanter onderwerp, kunst als ervaring. En die erva ring is in vele gevallen belang rijker dan het kunstwerk zelf. Dan Van Severen In het werk van de kunstenaar Dan Van Severen is deze erva ring - gerichtheid ook aanwe zig. Een belangrijk gevoel gaat ervan uit. Het werk wordt niet afgesloten wanneer het op een tekenblad door de initatiefne- mer wordt overgezet. Het is meer een signaal dat een reak- tie verwacht. Van Severen in een interview met Yves Gevaert: «Het is on gelooflijkwat een ontdekkingen men doet door te reduceren, het eigenlijke handwerk bijna te reduceren tot niets, het over bodige zoveel mogelijk uit te schakelen (in zoverre zelfs dat men er zou in slagen een schil derij te maken waar geen mate rie bij nodig is, dat enkel maar gedacht is). Van Severen kondigt hier zelf het verlengstuk van zijn werk aan. Kunst wordt ermede her leid tot zijn werkelijke bestem ming, de aanzet tot nadenken. Van Severen stelt orde op za ken: «Ik heb mij trouwens altijd erg geïnteresseerd voor Arte Povera en Minimal Art, met zo weinig mogelijk het maximum aan expressie bereiken. Al zeer jong heb ik een hekel gehad aan die overvloed van materia len die we kennen. Het wordt allemaal te ingewikkeld. De mens in de welvaartstaat om geeft zich altijd meer en meer met zaken- die hem misschien helpen en dat vind ik zeer posi tief maar men gaat aan iets voorbij, een harmonie gaat ver loren. Men zou alles opnieuw moeten kunnen herleiden tot het aller noodzakelijkste wat onvernvjdelijk een nieuw res- pekt vopr het eerlijke materiaal meebrengt. Ik denk dat mijn werk in die geest moet begre pen worden». In de galerij S65 werden in de voorbijejweken zo'n dertig bla den grayek van deze kunste naar getoond, maagdelijk aan de muur gespijkerd, gewoon en deugdelijk. Piero Crida in Pieter Coucke Kompleet in tegenstelling met wat voorafging is het werk van Piero Crida. Deze Italiaan heeft daar een aantal akwarellen la ten ophangen welk stuk voor stuk thuishoren in moderne in terieurs. Harmonisch en met veel kundigheid samengelegde tekeningen en kleuren. Hij doet onverwijld denken aan die an dere landgenoot van hem Vale- rio Adami. De netheid waarmede Crida zijn werkies afwerkt verraden ons dat hij veel heeft gewerkt of dat nog doet in de wereld van het design. Ik zou zijn werk meer pasklare dekoratie willen noemen voorzien van soms vinnige anekdotische gege vens. Er straalt een onge dwongen eerlijkheid van uit dat wel, maar diepgang ontberen ze. Binnen deze beperkingen valt zijn werk toch op, al was het maar om de hoek van de zitka mer te versieren. De galerij Pieter Coucke voert sinds een tweetal jaren een vrij beperkt expositiebeleid. Dit seizoen komt dat misschien wel wat verandering in. In de cember volgt een tentoonstel ling welke als opschrift mee krijgt «De Italianen vandaag» en zolas wordt vermoed heden daagse kunst uit dat land zal tonen. Voor de maand maart wordt een gezamelijke voorbe reid. Een soort overzicht met de be langrijkste kunstenaars wiens werk sinds 1969 langs de gale rie is gepasseerd. Pieter Coucke viert in maart van vol gend jaar zijn tienjarig bestaan. Estetiek Estetiek is in de beeldende kunst vandaag dus een raar beest. De kunstenaar Ger Van Elk: «Een kunstwerk is geen oogstreling, het is een stand punt». In dat verband is ook de verklaring interessant van Hugo Roelandt. Tijdens zijn op leiding aan de akademie van Antwerpen was hij verplicht es- tetisch knappe foto's te maken. Toen hij de akademie verliet probeerde hij slechte foto's te produceren, kwestie van de mentaliteit te onderzoeken welke errond zou kunnen ont staan. Zijn ervaring was dat men na enkele maanden zijn slechte foto's als mooi begon te beschouwen. De estetiek van de schoolklas moet dus echt op een hoopje zitten. Hetzelfde doet zich naar mijn gevoelen voor het werk van Yvan Theys, wellicht een van de beste vertegenwoordigers van de riante schilders die niet de realiteit schilderen maar rea listisch te werk gaan. Zo kan je over het werk van deze kunste naar spreken als over een enorme miskleun. Maar vergis je niet beste lezer, eerlijkheid laat z Alweer in galerij S65 starte vo rig week-end de expositie van deze kunstenaar. Volgende week nemen wij hem wat meer onder de loep. Roger D'Hondt Op dit ogenblik loopt in KVS-Brussel, een Italiaanse komedie. Filumena van de hand van Eduardo De Filippo, Italië's meest suksesrijke auteur in het genre. Hij wordt algemeen beschouwd als de grootste, na de beroemde Pirandello. Voor een afgeladen zaal mocht het KVS-gezelschap de galapre mière brengen. De mooie dames en de uitgeborstelde heren kwamen er wel aan hun trekken; was het niet met het stuk dan toch wel op de sjieke receptie nadien waarbij praalzucht en commerciële belangen hoogtij vierden. In Filumena vertelt De Filippo ons de geschiedenis van de bour- geoizie in zijn gewone doen met een inbreng van onverwachte en buitengewone elementen. De boulevardstijl raakt in zijn werk dan ook aan de diepere gemoedsbekommernissen van de gekom- pliceerde mens. Als zeventienjarig mcisje-van-plczier, maakte Filumena Martu- rano destijds kennis met de zakenman en levensgenieter Domi- nico Soriano. Filumena, Yvonne Lex, die echt van Dominico is gaan houden, ziet in de verhouding een mogelijkheid om uit het milieu weg te geraken. Dominico, Nand Buyl, houdt er echter een andere mening op na. Voor hem is zij alleen maar een plezierig tijdverdrijf, en daar Filumena fiem in allerhande zaken helpt, mag ook voor hem de toestand wel een tijdje blijven duren. In feite buit hij Filumena uit zoveel hij kan. Dat lieve leventje (voor hem, want voor haar is het niet altijd een pretje) gaat zo zijn gangetje tot zij beiden, zoals men het populair uitdrukt, een jaartje ouder zijn geworden. Ondertussen verstreken er inderdaad 20 jaar. Dominico meent dat hij eindelijk aan een huwelijk moet gaan denken, echter niet met Filumena. Filumena voelt zich terecht bedrogen en, via een geraffineerde list, slaagt zij er in Dominico tot een huwelijk te dwingen. Deze weel nochtans het argument van bedrog inroepend, het huwelijk nietig te doen verklaren. En dan speelt Filumena haar laatste, maar tevens beste troef uit: ze zegt dat één van haar jongens zijn bloedeigen zoon is. en men weet wat dit in Italië voor een man betekent Voor deze produktie kan de lof toegezwaaid worden in de richting van regisseur Anton Peters. Het is voor ons Vlaamse karakters wel enigszins moeilijk het Italiaanse temperament in een tijdsbe stek van ongeveer twee uur. te crecren. Dit is dan ook niet gebeurd inde Vlaamse schouwburg te Brussel. Ook al kan Andrei Ivaneanu dit wel in de opbouw van zijn dekor. Ivonnc Lex mag deze produktie wel op haar aktief schrijven; zij was de steunpilaar van het geheel, de overige rollen niet te na gesproken, maar deze stegen niet uit boven de oppervlakkige typering van hun perso nage. JVS Weet je 't nog? Rockralley '78... De Aalsterse voorselektie die in Kreja doorging... Waar zo'n tiental nog niet al te bekende groepen naar de gunst van het publiek dongen? Daar was ook de Schepdaalse vijfmansformatie HUMDRUM, en deze snui ters keren terug. Op zondag 19 november in datzelfde Kreja. Over Humdrum wordt in RIFF geschreven dat ze «een gedre ven en gevarieerd soort rock plegen». Dat slaat dan op de voortdurende evolutie die ze met hard werken in hun materi aal brengen. Een materiaal met wat echo's van Kinks, Kevin Ayers en andere groten, enige stuwende Allman Brotherach- tige country rockers, jawel, maar vooral met een ruime va riatie met temp- en klankkleur wisselingen. Overloze solo's en pinkfloydtoestanden ga je bij hen niet horen. En, naar dat heet, werd er in die Rockralleypreselektie aardig wat gediskussieerd vooraleer die jongens met een «vermel ding» naar huis te zenden. Ook al is dat een eer die slechts vijf andere niet-finalisten te beurt viel, dan meenden niet wei nigen dat hen een finaleplaats voorbehouden was. Maar we willen niet verder in dit verleden peuteren. In de huidige samenstelling speelt Humdrum pas sinds no vember '77. Daar is bassist Luc Van Cauter, gitarist Johan Janssens en drummer Domini que Desserano. De harde kern zowat die samen al jarenlang in verschillende muzikale water tjes gezwommen heeft. Fred Adams, toetsenwizzard met een klassieke achtergrond maar met een nieuw ontdekte liefde voor het rockmedium; Willem Hendrickx, speelt lead en is ook songschrijver; en ma nusje van allerlei technische klusjes is Mare Van Cauter. Je zal dat allemaal zelf kunnen aanschouwen op zondaq 19 november in de Kreja. Om 20 u., maar reeds vanaf 19 u. is er «vooranimatie». Je betaalt veertig frank, wat zeker niet overdreven is, enne... voor de gelegenheid zal er een groter podium zijn, v/ant schrijft Riff over het Krejapodium niet: «nou ja, toch bijna zo groot als een goed uit de kluiten gewas sen voorschoot». Nog muziek, maar een andere soort De zaterdag, 25 novem ber dus, mogen folk- en klein- kunstliefhebbers Terlinden- waarts trekken. Daar komt im mers de streekgenoot die nog steeds met de drie op twintig voor algebra op zijn maag ligt. Jan De Wilde. Weetjewei: reeds een achttal jaren niet meer weg te denken van de Vlaamse podia, maar sinds een jaar niet meer in de streek te zien geweest. Tenzij dan op de televisieschermen met zijn show «de bende van Jan De Wilde». Zullen er ook nog zijn: de nu voor het merendeel Gents samengestelde groep Is Cuma Liom. Met Ierse en an dere folksongs en van Aals terse Kris Steenhout-origine. Voorverkoop van de kaartjes 60 fr. Inkom anders 70 fr. En nog maar een andere soort muziekklanken Hexachord, zal een konsert spelen op vrij dag 17 november in de feest zaal van het V.T.I. ten voordele van de Gezellen van het Heilig Kruis (inrichters van de jaar lijkse kruisweg op de Sint- Jozefparochie) Hexachord is een door jong en oud zeer ge waardeerde zeshoofdige groep. Mede dank zij hun muzi kale kennis en Cantate - Do mino - opleiding, vertolken ze meesterlijk hun Engelse en Franse madrigalen, Volksliede ren, Negro-Spirituals,Volle dig A Capella en duidelijk met een eigen timbre en profiel. Zaalprijs hier is 100 frank (Pd) Schepdaalse groep Humdrum krijgt hi sopt reden in Aalst. In cinema Palace deze week twee films die verlengd worden. In de Studio gaat «That darn Cat», een Walt Disneyfilm, zijn tweede week in. De avonturen van deze avontuurlijke kat zijn geschikt voor een zeer groot publiek. In de Benedenzaal dan de nieuwe Vlaamse produktie «Het verloren Paradijs» die haar tweede week ingaat. Zoals beloofd nu wat meer achtergrondinformatie over deze film. Zoals u misschien wel bekend is is deze film een realisatie van Harry Kümel, een man die sinds de Wies Andersenshow op TV bekendheid verworf bij het grootste deel van het televisiekijkend publiek. Harry Kümel is filmregisseur en scenarioschrijver, geboren te Antwerpen op 27 januari 1940. Hij maakt reeds films vanin 1955, eerst op super 8 en later op 16mm. In 1961 begint hij als free-lance regisseur te werken bij de BRT. In 1966 is hij regisseur bij de VPRO. In 1967 realiseerde hij zijn eerste avondvullen de langspeelfilm «Monsieur Hawarden». Sedertdien heeft hij verscheidene dramatische en dokumentaire uitzendingen voor de BRT verwezen lijkt, drie scenario's geschreven en aan een viertal andere meegewerkt. Daarnaast realiseerde hij ook vier avondvullende speelfilms. Van 1969 tot 1973 doceerde hij aan de Nederlandse film akademie en momenteel is-hij docent regie aan het Institut des Arts de Diffusion te Brussel, één van de belangrijkste Franstalige filmscholen. De producente, Jacqueline Pierreux, studeerde van 1962 tot 1966 film aan het INSAS, een andere leidinggevende Franse film school in België. In 1970 richtte zij haar produktie- maatschappij, Pierre Film, op en sindsdien is zij een vaste waarde op de belgische filmmarkt. Enkele van haar produkties die hier in het Vlaamse land bekend zijn zijn: «Home Sweet home» van Benoit Lamy, «Verbrande Brug» van Guido Hendrickx, «Ik, Kuifje» van Henri Roanne en Gérard Valet, en nu «Het Verloren Paradijs» van Kümel. De co-scenarioschrij ver, Kees Sengers, werd geboren te Eindhoven, Nederland, in 1946. Hij volgt filmlessen aan het RITCS, het Nederlandstalige ekivalent van het IN- SAS. Samen met Harry Kümel schreef hij in 1977 het scenario en de dialogen voor het «Verloren Paradijs». Hij werkt nu momenteel aan het nieuwe projekt van Pierre Drouot en aan het scenario van «Slachtvee», in samenwerking met Jean-Claude Carrière en Patrick Conrad. De fotografieleider is Kenneth Hodges, ge boren te Londen in 1922. Hij startte zijn filmkarrière in 1939, eerst als assistent kameraman en later als fotografieleider. Hij werkte mee aan zo'n veertigtal films en TV-reeksen, zowel in Engeland als in de Verenigde Staten. Wanneer wij daarbij ook nog de hoofdrolspelers, Willeke Van Ammelrooy, Bert André en Hugo Van den Berghe nemen, twee Nederlanders en een Belg, dan is het overduidelijk dat datgene wat wij hier omschreven als «Vlaamse» film in feite een interna tionale samenwerking is. En dit is het geval met de meeste «Belgische» films. Het afzetgebied van ons landje is al zo miniem dat men zich geen geredetwist kan veroorloven over taal en problemen. Film ge bruikt slechts één taal, de visuele. Verder is het ook zeer normaal dat in de crew specialisten opgenomen worden uit andere landen. Dit kan echter niet wille keurig gebeuren en is door Bepaalde normen vastge legd binnen het kader van de Europese gemeen schap, beperkt. In de toekomst zal dit misschien versoepelen. Aangezien deze film gemaakt werd in samenwerking met het Ministerie van Nederlandse Kuituur, stelt ook deze organisatie haar voorwaar den. Kortom een hele reeks normen die het de Belgische Film niet gemakkelijker maken, integen deel. «Het Verloren Paradijs» is een film die het bekijken waard is. Niet alleen hekelt deze film de plaatselijke politieke toestanden en wordt er de draak gestoken met de landelijke dorpspolitiek, het is een film die ons toont zoals wij in feite zijn. Voor sommigen zal dat misschien hard overkomen. Men ziet zichzelf niet graag in de spiegel. Alhoewel het verhaal fiktie is zou het toch echt gebeurd kunnen zijn. Het is deze realistische aanblik die de film in mijn ogen zo aantrekkelijk maakte, dit in tegenstelling met de vorige Belgische produkties. In afwachting dat John Travolta met «Grease» cinema Feestpaleis bereikt zullen de cinefielen het nog moe ten stellen met een aantal andere films. Deze week wordt in zaal 1 «Game of death» verder gespeeld. De fans van Bruce Lee en van de oosterse verdedigings- sporten komen dus nog een tweede week aan hun trekken. In zaal 2 van datzelfde Feestpaleis gaat een nieuwe film van start «Een zeer, zeer privé-detectieve», een pittige komische prent waarvan de titel u de inhoud reeds laat vermoeden. Veel kijkgenot. S.J. Tot 9 december stelt Yvan Theys werk tentoon in de galerij S 65. (J\

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 14